Categorie: "Financieel"

Spannende tijden voor Opel en PSA

PSA Logo a66eccc1-9d63-4a22-a80a-852016c5be5cBest spannend voor iedereen die betrokken is bij de mogelijke inlijving van het Duitse Opel en Britse Vauxhall bij het Franse PSA. Het gaat tenslotte toch om nationale iconen die met elkaar door de deur moeten. Volgens analisten is het merk Opel op dit moment een kleine twee miljard Euro waard. En dat zou volgens die berichten uit deze hoek dan de waarde zijn inclusief Vauxhall. Opel Ampera-e: The Range ChampionHet lijkt er op dat General Motors wel af wil van haar verliesgevende Europese dochtermerken. Maar er zal zeker moeten worden onderhandeld over technologische rechten en zo meer. Want Opel komt met een met name in Amerika ontwikkelde elektrische auto en GM zal vast die techniek willen beschermen of voor veel geld verkopen. Men praat wel met de Fransen vanuit een wil om te komen tot overeenkomsten. Volgens diezelfde analisten kon het deze week wel eens helemaal rond komen tussen partijen en komt Opel/Vauxhall in Franse handen. Ook op regeringsniveau wordt gesproken om deze deal goed te laten verlopen. Het gaat uiteraard om meer dan een beetje merktrots of zo. Ook werkgelegenheid staat op het spel. Meer dan 38.000 mensen werken er bij Opel, een deel daarvan zal overbodig zijn na de overname. De Fransen zullen zeker bepaalde afdelingen gaan integreren in de eigen organisatie. In Engeland zijn ook nog eens 4500 mensen werkzaam bij Vauxhall dat met name de markten bedient waar het stuur aan de ‘verkeerde kant’ zit. Al met al spannend dus.

Een nieuwe auto: Verzeker verstandig

Een nieuwe auto aanschaffen is een grote en vaak ook spannende keuze. Het oriëntatieproces duurt vaak een aantal weken tot zelfs maanden. Vaak hebben we een voorkeur voor bepaalde merken en/of modellen. Na deze met elkaar te hebben vergeleken op met name de prijs wordt de uiteindelijke uitvoering gekozen. Of je nu gaat voor een easy, comfort of business uitvoering gaat, je nieuwe (of tweedehandse) bolide moet worden verzekerd.

Renault laat mooie cijfers zien

Renault_logo_headerRenault is met haar net gepubliceerde halfjaarcijfers bijzonder tevreden. Met de wereldwijde verkoop van 1.365.988 auto’s per eind juni 2014 is het aantal registraties van personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij het Franse merk en haar dochters in het eerste halfjaar 2014 met 4,1% gestegen, op een mondiale markt die met 4,7% is gestegen. In de eerste helft van het jaar droegen de sterke prestaties van de Groep in Europa, ingegeven door het succes van nieuwe modellen, bij aan het hogere marktaandeel van 1,0 punt. Hierdoor was de Groep in staat de sterke vertraging in zijn belangrijkste opkomende markten te compenseren. De omzet van de Groep in het eerste halfjaar 2014 bedraagt € 19.820 miljoen, een daling van 3,0% ten opzichte van het 1e halfjaar 2013.

RENAULT TWINGO III (B07) PHASE 1De operationele marge van de Groep bedraagt € 729 miljoen, tegenover € 583 miljoen in het eerste halfjaar 2013, ofwel 3,7% van de omzet (2,9% in het eerste halfjaar 2013).
De operationele marge van de divisie Auto stijgt met € 137 miljoen tot € 348 miljoen, ofwel 1,9% van de omzet. Dit betere resultaat wordt bereikt ondanks negatieve koerseffecten van buitenlandse valuta’s en effecten van mix/prijs/productverrijking, dankzij grotere volumes in Europa en strikte kostenbeheersing.

Nissan NV200 VanDe bijdrage van partnerbedrijven, voornamelijk Nissan, komt in de eerste helft van 2014 op
€ 725 miljoen, tegenover € 749 miljoen in het eerste halfjaar 2013.

De netto liquiditeitspositie van de divisie Auto eind juni 2014 blijft positief met € 791 miljoen, wel gedaald van € 970 miljoen ten opzichte van 31 december 2013.

Tweedehands auto’s in 2013 en 2014

Het jaar 2013 was niet het beste jaar voor de autobranche. De verkopen liepen gedurende de eerste elf maanden ver achter ten opzichte van eerdere jaren. Het was de maand december die het eindresultaat over het gehele jaar nog enigszins heeft gered. De maand december ging dan ook de boeken in als recordmaand met een aantal van 39.163 auto’s.

Tweedehands markt

Bij de occasionverkopen waren de verkopen iets beter ten opzichte van de nieuwe auto’s. Toch daalde het aantal verkopen licht ten opzichte van 2012, dat blijk uit onderzoek van het VWE. In totaal werden er in 2013 zo’n 28.000 minder tweedehands auto’s verkocht. Ook de consumentenverkoop onderling daalde licht met 3,7%. Consumenten leken voorzichtiger te zijn met de aankoop van een andere auto. Opvallend is dat het aantal importauto’s met ruim 25% is toegenomen.

Vooruitbetalen kan risico’s inhouden…

HPIM0215De autobranche heeft het best lastig. Daarin wijkt men niet eens zo veel af van andere bedrijfstakken waar het ook al niet zo fijn gaat. Het is in die zin dus wel handig om even een tip te geven die wellicht voor consumenten eventuele grote financiele consequentie en risico”s voorkomt. Als u dat deed wat onze premier ons allemaal adviseert, namelijk een auto kopen, is het wellicht handig bij de betaling van die auto te wachten tot u bij de dealer in huis zit en hij papieren en sleutels voor u klaar heeft liggen. Betaalt u namelijk vooruit en het geld staat op de rekening van dealer of handelaar en die valt om een of andere reden ineens ‘om’ bent u in 9 van de 10 gevallen al uw geld kwijt. U heeft nog geen recht op de nieuwe auto, ook al is er betaald en de evt. curator zal u onderaan de lijst zetten van schuldeisers. Wagon R 2Het is niet denkbeeldig dat een bedrijf ineens de pijp aan Maarten geeft, er zijn een aantal voorbeelden van in de vakmedia te vinden. Dealers, universelen, maar ook echte handelaren. Ze verdwijnen ineens en weg is de droomauto en het spaargeld. Voorkomen is beter dan genezen. Dus zorg voor een ingebouwde marge. Houdt ook wel rekening met het feit dat veel betaalrekeningen enorme afschrijvingen ineens niet toestaan. Dan moet u bij de dealer wat geduld hebben met overmaken, pinnen of wat ook. Maar liever in stapjes betalen dan vooruit en je geld zien verdwijnen. Stem in ieder geval wel even af met de leverende ondernemer dat u zo gaat handelen. U kunt ook altijd cash betalen, maar dan moet u met veel geld over straat. Soms niet altijd even handig. Denk er in ieder geval over na!

Ponboek

Ponboek - Karmann Cabrio Radclyffe Hebmuller - LPAC-Coll. 92493 Scan10464Het idee dat de naam Pon slechts is verbonden met een automerk als Volkswagen? Of dat het wellicht een bedrijf is waar een paar honderd man werken? Het idee dat het een internationaal handelshuis is met belangen in veel branches in binnen- en buitenland maar dat de eigenaren nog steeds een familie is van kooplieden die ooit in de 19e eeuw begonnen met het langs de deuren gaan met ventgoederen, fietsen, en later zelfs Opel naaimachines? Dan is het binnenkort te verschijnen boek van Jaap van Rij en Leo Pool een erg interessant document. Het beschrijft hoe een relatief simpele maar hard werkende familie in staat bleek een groot landelijk bedrijf op poten te zetten en te houden. Waarin merken als Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, Continental, MAN en nog veel meer op professionele wijze worden verhandeld. Maar waar men ook industriele goederen weet te verhandelen of Caterpillar grondverzetmachines. Voor een luttel bedrag nu al te bestellen. Laat deze kans niet voorbij gaan en bestel nu al je eigen exemplaar. Opdat je alles weet over een succesvol Nederlands familiebedrijf met ongekende kantjes.

http://www.freemusketeers.nl/index.php/pagina/boeken/aktie/details/boek/3985/de-kooplui-van-de-pon-dynastie.html

Recordverkopen BMW

BMW is best tevreden over de resultaten die het bedrijf in de afgelopen maand augustus behaalde. Met een totale verkoop van 111.000 eenheden (incl. Mini) steeg de wereldwijde verkoop van het Duitse automerk met 7,5%. Daarmee is deze afgelopen maand de beste uit de historie van het bedrijf. Opmerkelijk als je ziet hoeveel spanning er nog op de wereldwijde verkoop van auto’s staat. Goed lopende BMW-modellen zijn en blijven de X3 en de 5-serie en BMW verwacht dat deze in de komende periode worden ‘bijgestaan’ door de nieuwe 1-serie, die we onlangs hier nog even voor de lezers testten. Binnen de BMW-Groep was ook Mini goed voor een omzetstijging en wel van 5,2%. Dat houdt in dat er bijna 16.000 Mini’s werden verkocht aan afnemers over de hele wereld. Bij dit submerk komt volgende maand de Coupe het gamma versterken en dat moet dan ook zorgen voor meer verkopen.

Flink minder winst voor Honda..

Voor veel Japanse automerken is het momenteel lastig om zwarte cijfers te kunnen noteren in hun resultaatrekeningen. Ik meldde al dat Toyota en Mazda het lastig hebben op dit punt, maar nu is ook bekend geworden dat het Honda bepaald niet naar den vleze gaat. Men maakt nog wel winst, iets meer dan een kwart miljard euro’s, maar dat is maar liefst 88,3% minder dan over dezelfde periode vorig jaar. Aanleiding is uiteraard de enorme catastrofe die het thuisland Japan heeft getroffen aan het begin van dit jaar. Kennelijk is ook een nadelig gevolg van de opwaardering van de toch al dure Yen een oorzaak van de winstval, want in de balans wordt daar nadrukkelijk op gewezen. Ondanks grote verkoopstijgingen voor Honda in landen als de VS, India, China en Rusland moet het concern genoegen nemen met een lagere afzet wat auto’s. Dit gecombineerd met de grote problemen door het soms compleet wegvagen van fabrieken en bedrijven van toeleveranciers in Noordoost-Japan, maakt dat de Honda-directie voorzichtig is over de resultaten in de volgende financiële periode. In ons land is Honda een van de weinig merken die de laatste jaren constant teruglopen in aantallen verkochte wagens. Deels wordt dit veroorzaakt door de relatief dure modellen, een direct gevolg van die dure Yen.

Ford verkoopt aandelen Mazda..

Mazda ResizedImageFord heeft besloten een belangrijk deel van haar aandelen in Mazda via de effectenbeurs van Tokio te verkopen. Volgens ingewijden zijn op alle aandelen al opties genomen door andere zakenpartners van het Japanse automerk. In totaal zou het gaan om 7,5% van alle aandelen. Ford blijft met een resterend pakket dat 3,5% van alle aandelen betreft, de belangrijkste speler bij Mazda van dit moment. Beide merken maakten nog eens duidelijk dat voor de toekomst een strategische visie is ontwikkeld die de nu al dertig jarige samenwerking zal continueren. Door gebruik te maken van elkaars expertise en technieken zoeken zowel Ford als Mazda naar innovatie en gezamenlijk voordeel. Voor Mazda verandert er dus in eerste instantie niets.

Opel flink in het rood..

Opel Russelsheim - productiebandTerwijl moederbedrijf General Motors voor het eerst sinds tijden weer eens afstuurt op een redelijk winstbedrag schrijft het bij Opel/Vauxhall flinke sommen geld in het rood. De verliezen bij de Europese GM-tak blijven stijgen en bedragen nu 400 miljoen Euro over alleen al het derde kwartaal van dit jaar. Waardoor die verliezen nu precies ontstaan is niet geheel duidelijk geworden uit de gepubliceerde cijfers. GM maakt meer werk van haar totale balans waar vermoedelijk een winstbedrag van ruim twee miljard dollar aan lijkt te gaan komen. Men verdient het meeste geld nu weer in de eigen markten van de Verenigde Staten. Toch zal ook bij Opel wel iets moeten veranderen om de Amerikaanse bazen tevreden te houden. Die deden er weliswaar alles aan om het merk in huis te houden, maar wilden ook een hervormingsprogramma doorvoeren om de Duits/Engelse tak eindelijk weer winstgevend te krijgen na jaren van dikke verliezen. Daar lijkt nog niet veel van terug te vinden in de nieuwe cijfers. En dus is het wachten op drastische maatregelen….