Categorie: "Financieel"

Uber diep in het rood

Allemaal leuk die nieuwe vervoersconcepten, maar het lijkt er niet op dat je er erg veel geld aan overhoudt. Zo las ik onlangs dat Uber over vorig jaar een verlies leed van 2,8 miljard dollar (zo’n 2,6 miljard euro). Alleen al in het vierde kwartaal verloor Uber 991 miljoen dollar (932 miljoen euro). Noooit eerder maakte Uber cijfers bekend en het hoeft dat ook niet te doen. Maar nu men dat wel deed is wel duidelijk dat je wel het nodige vertrouwen moet hebben in het businessmodel om daar nog veel geld in te steken. Hoewel Uber wel de nodige groei doormaakt, de omzetten stevig stijgen, moet er ook heel wat geld worden gestoken in ontwikkeling van nieuwe diensten en investeert men ook in autonoom rijdende auto’s. Doel van dit laatste is nu net om de kosten te drukken en zo naar een beter rendement op te schuiven. Als men de Chinese activiteiten van Uber zou optellen bij de resultaten elders in de wereld, komt het totale verlies zelfs uit op 3,6 miljard Euro. Geen kattendrek….(NU)

Mercedes trekt jongere kopers; flinke stijging resultaten.

Dit eerste kwartaal van 2017 was voor Mercedes-Benz en haar moeder Daimler, meer dan prima. De verjonging van het gamma modellen zorgt voor enorme verkoopstijgingen en dat blijkt een aardig winstgevende onderneming. In drie maanden tijd steeg het bedrijfsresultaat van 1,4 miljard Euro in 2016 (Q1) naar 2,2 miljard Euro dit jaar. Ook in de sector bedrijfswagens ging het goed en steeg de winst navenant. Die verjonging van het gamma bij de personenwagendivisie maakte vorig jaar al dat Mercedes concurrent BMW van de troon stootte als meest succesvole merk in het luxe-segment. Het sterrenmerk behoudt niet alleen haar al bestaande klantenkring, het breidt het totale bestand ook razendsnel uit. Tot groot genoegen van de aandeelhouders.

Tesla; meer waard dan GM of Ford?

Volgens sommige berichten zou Tesla als automaker meer waard zijn dan grootheden als General Motors of Ford. Maar beursanalisten maken wel een paar kanttekeningen voor men meedoet in de euforie die kennelijk rond de verliesgevende autobouw bij Tesla heen hangt. Tesla wordt op de beurs namelijk anders behandeld dan de andere automerken. Het merk heeft een soort vrijstelling en hoeft daardoor niet direct te voldoen aan de criteria die voor de andere grootheden wel tellen; namelijk winst maken. Bedenk maar eens dat GM in een kwartaal tijd bijna 700.000 auto’s maakt op jaarbasis in de VS en Ford 617.000! Tesla komt net aan de 25.000 exemplaren en elke auto daarvan gaat met verlies de deur uit. Op termijn een dodelijke cocktail. Volgens experts is het nog maar de vraag of die beurswaarde van Tesla overeind blijft als het merk op andere voorwaarde wordt bekeken. Zelfs als de markt voor elektrische auto’s aantrekt! Kortom, alles is relatief, ook dit nieuws over de beurswaarde van Tesla die overigens op dit moment bijna 51 miljard US Dollars zou zijn. (CNN)

Fastned groeit!

Ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016, zijn de afzet, omzet en het aantal klanten van Fastned in het eerste kwartaal van 2017 sterk toegenomen:

• Afzet: 194.834 kWh (+160% t.o.v. Q1 2016)
• Omzet: €87.883 (+148% t.o.v. Q1 2016)
• Aantal actieve klanten: 3.520 (+62% t.o.v. Q1 2016)

• De eerste twee snellaadstations passeerden in maart het operationeel break-even punt. Dit betekent dat de uitgaven voor het operationeel houden van deze stations zijn gedekt door de inkomsten op die stations.
• De bouw van 6 nieuwe stations is gestart, waarmee het netwerk van Fastned nog voor de zomer 63 stations zal tellen.

Op dit moment rijden er ongeveer 15.000 volledig elektrische auto’s in Nederland, 40% meer dan een jaar geleden. Bijna de helft van deze groei werd gerealiseerd sinds 1 januari, mede het gevolg van de aantrekkelijke bijtelling van 4% op elektrische auto’s versus 22% voor alle andere auto’s. In maart is het percentage elektrische auto’s onder nieuw verkochte auto’s opgelopen tot meer dan 2% (Cijfers RAI). Fastned verwacht dat dit percentage steeds verder zal toenemen nu er steeds meer elektrische modellen op de markt komen met een goede actieradius.

BMW trots op goede cijfers…

Afgelopen maand januari zette BMW wereldwijd 163,288 voertuigen af, een stijging van 6.8% t.o.v. vorig jaar in dezelfde periode. De eigen BMW verkopen zijn daarbij met 7.2% gestegen tot 143,553, die van MINI groeiden met 3.7% tot 19,563. BMW noteerde ook een verdubbelde verkoop van geëlektrificeerde BMW modellen in januari. BMW behaalde die verkoopstijgingen in alle regio’s wereldwijd. Verkoopvolume en inkomsten sluiten mooi aan op die voor het hele vorige boekjaar toen ze nieuw hoogten bereikten. De nettowinst van de BMW-Group steeg topen met 8,0% tot € 6.9 miljard. Return on sales van de hele groep vóór belastingen verbeterde tot 10,3%. Het management bij BMW stelt vast dat men de NEXT 100 YEARS startte met een nieuw recordjaar. Het is de Beiers gegund.

Spannende tijden voor Opel en PSA

Best spannend voor iedereen die betrokken is bij de mogelijke inlijving van het Duitse Opel en Britse Vauxhall bij het Franse PSA. Het gaat tenslotte toch om nationale iconen die met elkaar door de deur moeten. Volgens analisten is het merk Opel op dit moment een kleine twee miljard Euro waard. En dat zou volgens die berichten uit deze hoek dan de waarde zijn inclusief Vauxhall. Het lijkt er op dat General Motors wel af wil van haar verliesgevende Europese dochtermerken. Maar er zal zeker moeten worden onderhandeld over technologische rechten en zo meer. Want Opel komt met een met name in Amerika ontwikkelde elektrische auto en GM zal vast die techniek willen beschermen of voor veel geld verkopen. Men praat wel met de Fransen vanuit een wil om te komen tot overeenkomsten. Volgens diezelfde analisten kon het deze week wel eens helemaal rond komen tussen partijen en komt Opel/Vauxhall in Franse handen. Ook op regeringsniveau wordt gesproken om deze deal goed te laten verlopen. Het gaat uiteraard om meer dan een beetje merktrots of zo. Ook werkgelegenheid staat op het spel. Meer dan 38.000 mensen werken er bij Opel, een deel daarvan zal overbodig zijn na de overname. De Fransen zullen zeker bepaalde afdelingen gaan integreren in de eigen organisatie. In Engeland zijn ook nog eens 4500 mensen werkzaam bij Vauxhall dat met name de markten bedient waar het stuur aan de ‘verkeerde kant’ zit. Al met al spannend dus.

Een nieuwe auto: Verzeker verstandig

Een nieuwe auto aanschaffen is een grote en vaak ook spannende keuze. Het oriëntatieproces duurt vaak een aantal weken tot zelfs maanden. Vaak hebben we een voorkeur voor bepaalde merken en/of modellen. Na deze met elkaar te hebben vergeleken op met name de prijs wordt de uiteindelijke uitvoering gekozen. Of je nu gaat voor een easy, comfort of business uitvoering gaat, je nieuwe (of tweedehandse) bolide moet worden verzekerd.

Renault laat mooie cijfers zien

Renault is met haar net gepubliceerde halfjaarcijfers bijzonder tevreden. Met de wereldwijde verkoop van 1.365.988 auto’s per eind juni 2014 is het aantal registraties van personenauto’s en lichte bedrijfswagens bij het Franse merk en haar dochters in het eerste halfjaar 2014 met 4,1% gestegen, op een mondiale markt die met 4,7% is gestegen. In de eerste helft van het jaar droegen de sterke prestaties van de Groep in Europa, ingegeven door het succes van nieuwe modellen, bij aan het hogere marktaandeel van 1,0 punt. Hierdoor was de Groep in staat de sterke vertraging in zijn belangrijkste opkomende markten te compenseren. De omzet van de Groep in het eerste halfjaar 2014 bedraagt € 19.820 miljoen, een daling van 3,0% ten opzichte van het 1e halfjaar 2013.

De operationele marge van de Groep bedraagt € 729 miljoen, tegenover € 583 miljoen in het eerste halfjaar 2013, ofwel 3,7% van de omzet (2,9% in het eerste halfjaar 2013).
De operationele marge van de divisie Auto stijgt met € 137 miljoen tot € 348 miljoen, ofwel 1,9% van de omzet. Dit betere resultaat wordt bereikt ondanks negatieve koerseffecten van buitenlandse valuta’s en effecten van mix/prijs/productverrijking, dankzij grotere volumes in Europa en strikte kostenbeheersing.

De bijdrage van partnerbedrijven, voornamelijk Nissan, komt in de eerste helft van 2014 op
€ 725 miljoen, tegenover € 749 miljoen in het eerste halfjaar 2013.

De netto liquiditeitspositie van de divisie Auto eind juni 2014 blijft positief met € 791 miljoen, wel gedaald van € 970 miljoen ten opzichte van 31 december 2013.

Tweedehands auto’s in 2013 en 2014

Het jaar 2013 was niet het beste jaar voor de autobranche. De verkopen liepen gedurende de eerste elf maanden ver achter ten opzichte van eerdere jaren. Het was de maand december die het eindresultaat over het gehele jaar nog enigszins heeft gered. De maand december ging dan ook de boeken in als recordmaand met een aantal van 39.163 auto’s.

Tweedehands markt

Bij de occasionverkopen waren de verkopen iets beter ten opzichte van de nieuwe auto’s. Toch daalde het aantal verkopen licht ten opzichte van 2012, dat blijk uit onderzoek van het VWE. In totaal werden er in 2013 zo’n 28.000 minder tweedehands auto’s verkocht. Ook de consumentenverkoop onderling daalde licht met 3,7%. Consumenten leken voorzichtiger te zijn met de aankoop van een andere auto. Opvallend is dat het aantal importauto’s met ruim 25% is toegenomen.

Vooruitbetalen kan risico’s inhouden…

De autobranche heeft het best lastig. Daarin wijkt men niet eens zo veel af van andere bedrijfstakken waar het ook al niet zo fijn gaat. Het is in die zin dus wel handig om even een tip te geven die wellicht voor consumenten eventuele grote financiele consequentie en risico”s voorkomt. Als u dat deed wat onze premier ons allemaal adviseert, namelijk een auto kopen, is het wellicht handig bij de betaling van die auto te wachten tot u bij de dealer in huis zit en hij papieren en sleutels voor u klaar heeft liggen. Betaalt u namelijk vooruit en het geld staat op de rekening van dealer of handelaar en die valt om een of andere reden ineens ‘om’ bent u in 9 van de 10 gevallen al uw geld kwijt. U heeft nog geen recht op de nieuwe auto, ook al is er betaald en de evt. curator zal u onderaan de lijst zetten van schuldeisers. Het is niet denkbeeldig dat een bedrijf ineens de pijp aan Maarten geeft, er zijn een aantal voorbeelden van in de vakmedia te vinden. Dealers, universelen, maar ook echte handelaren. Ze verdwijnen ineens en weg is de droomauto en het spaargeld. Voorkomen is beter dan genezen. Dus zorg voor een ingebouwde marge. Houdt ook wel rekening met het feit dat veel betaalrekeningen enorme afschrijvingen ineens niet toestaan. Dan moet u bij de dealer wat geduld hebben met overmaken, pinnen of wat ook. Maar liever in stapjes betalen dan vooruit en je geld zien verdwijnen. Stem in ieder geval wel even af met de leverende ondernemer dat u zo gaat handelen. U kunt ook altijd cash betalen, maar dan moet u met veel geld over straat. Soms niet altijd even handig. Denk er in ieder geval over na!