Categorie: "Algemeen"

Autobranche positief over omzet en toekomst…

Ondernemers in de auto- en motorbranche boekten in het derde kwartaal van 2017 bijna 4 procent meer omzet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De ondernemers zijn bovendien positief over 2018: de branche denkt de omzetgroei van de afgelopen kwartalen ook volgend jaar door te kunnen zetten. Dat meldt het CBS in de Kwartaalmonitor auto- en motorbranche.
De omzet in auto- en motorbranche stijgt al bijna drie jaar, met uitzondering van het vierde kwartaal van 2016. Die daling volgde toen op een omzetpiek aan het eind van 2015.

De omzetstijging in het derde kwartaal van 2017 komt overigens voornamelijk voor rekening van de importeurs van nieuwe personenauto’s en de personenautobranche. De importeurs behaalden bijna 7 procent meer omzet dan een jaar eerder, de omzet in de personenautobranche was ruim 6 procent hoger dan een jaar ervoor. Er werden meer nieuwe personenauto’s verkocht dan in het derde kwartaal van 2016.
Ook bij de handelaren in motoren nam de omzet toe, met bijna 4 procent. In de overige branches was de omzetontwikkeling minder positief. De bedrijfsautobranche kende de grootste omzetdaling, van bijna 3 procent. Na negen kwartalen van groei zagen ook de autoservicebedrijven de omzet met bijna 1 procent dalen. De omzet van handelaren in auto-onderdelen daalde met bijna 2 procent.

Ondernemers in de autosector denken dat zij de stijgende lijn van dit jaar door kunnen zetten in 2018. Per saldo verwacht bijna 33 procent van de ondernemers dat de omzet het komende jaar toeneemt.
Ook ten aanzien van de personeelsbezetting en de verwachte investeringen zijn de ondernemers positief. Per saldo verwacht ruim 6 procent van de ondernemers het personeelbestand volgend jaar uit te breiden. Per saldo ruim 5 procent van de ondernemers is van plan meer te investeren. Ten opzichte van voorgaande jaren zijn de verwachtingen voor 2018 hoog. De afgelopen vijf jaar verbeterden de verwachtingen van ondernemers flink.
In alle deelbranches is de omzetverwachting voor 2018 positief. Ook wat betreft de personeelsbezetting zijn de meeste deelbranches positief gestemd. Enkel de handelaren in auto-onderdelen verwachten te moeten snijden in hun personeelsbestand. Over de verwachte investeringen zijn de deelbranches meer verdeeld. Ondernemers in de autohandel- en reparatie en de motorbranche zijn voornemens komend jaar meer te investeren, autoservicebedrijven en handelaren in auto-onderdelen verwachten juist minder te investeren.(CBS)

Mooie erkenning voor VW Amarok….beste Pickup van 2018..

De Volkswagen Amarok is door de International Van of the Year-jury onderscheiden met de ‘International Pick-up Award 2018’. De nieuwe generatie Amarok overtuigde met zijn krachtige V6-motoren, het ruime interieur en de comfortabele stoelen. De Amarok is de eerste pick-up die deze award voor de tweede maal wint.
Eckhard Scholz, CEO van Volkswagen Bedrijfswagens: “Wij zijn dankbaar voor en vereerd met de International Pick-up Award 2018. Bij de ontwikkeling van de Amarok hebben wij wederom goed geluisterd naar onze klanten. Daarom is de nieuwste generatie krachtiger, nog beter in het terrein en biedt hij nog meer luxe en comfort.”

De International Van of the Year jury ziet de Amarok als de belichaming van het thema ‘Work hard, play hard’ en omschrijft de pick-up als volgt: “Een eersteklas werkpaard.” In het juryrapport springen deze elementen er uit: het frisse, doelmatige design en de goede afwerking. Ook het ruimteaanbod van de dubbele cabine met plaats voor 5, is de maatstaf in dit segment. Daarnaast kregen de voorstoelen met ergoComfort-predicaat (Aktion Gesunder Rücken), de unieke achttraps automatische versnellingsbak en de brede lijn V6-motoren veel lof van de jury.

De jury was ook onder de indruk van de on- en offroad-vaardigheden van de Amarok V6: “De verfijning en de souplesse zijn de nieuwe maatstaven in dit segment.” Plus: “Vermogen is geen uitdaging voor de Amarok V6. Zijn brede range van 3.0 TDI-motoren (120 kW tot 190 kW) vult voor elke klantengroep alle wensen met betrekking tot vermogen en trekkracht in.”
De tweede generatie Amarok met V6-motoren is zeer succesvol. In de periode januari-oktober 2017 werden er wereldwijd 65.200 afgeleverd – een plus van 13,2 % vergeleken met dezelfde periode in 2016.

Volkswagen Bedrijfswagens kreeg de ‘International Pick-up Award 2018’ uitgereikt op de gala-avond van de transportbeurs Solutrans 2017 in Lyon. Ook de ‘Van of the Year 2018’-awards werden hier uitgereikt. De Caddy TGI, die geschikt is voor CNG (aardgas) behaalde hier een top 3-notering.

Regering benadeelt wegverkeer….

De files groeien weer, net als de economie. En direct komt er uit bepaalde hoeken van de samenleving de roep om het filespook te bestrijden met oude wijn in nieuwe zakken, rekeningrijden, fileheffingen etc. Terwijl dit zelden of nooit werkt en slechts de staatskassen vult, blijven bepaalde stromingen het maar proberen. In feite is het oplopen vna files vooral te wijten aan uitblijvende investeringen richting de infrastructuur. Men vergroot wel graag uit wat wel is uitgevoerd maar verzwijgt wat men niet deed. Nederland heeft overigens best een aardige hoeveelheid wegen. Maar ook het aantal vaarwegen is flink groot net als de hoeveelheid rails. Daarbij kent ons land bijna 40.000 kilomter fietspaden wat in een land als het onze prima past. Maar het aantal wegen is sinds 2005 relatief weinig gestegen. Nog geen 5000 km nieuw asfalt werd aangelegd. Om allerlei redenen stopte men het geld liever in andere zaken binnen de samenleving. In diezelfde periode steeg het wagenperk met 2 miljoen voertuigen. Die allemaal over dat relatief vole wegennet moeten voortbewegen. En dat leidt dus sneller tot files. Met name rond Utrecht zijn die dagelijks en worden steeds langer. Daar zijn wegen 16 keer drukker dan bijvoorbeeld in Oost-Groningen. Terwijl men bij CBS en in Den Haag graag rekent met algemeen gemiddelden. Bij de A13 in Zuid-Holland zien we dat deze snelweg al vijf jaar lang de drukste weg van ons land is. Toen in 2016 de verlengde A4 werd geopend daalde het aantal auto’s op de A13 met 1000 per uur. Knelpunten oplossen werkt dus wel degelijk. Qua drukte is de rong rond Amsterdam met stip op nummer 2 te vinden. De A10 kent een enorme verkeersdrukte per uur maar zit zo ingeklemd tussen bebouwing dat verbetering van de situatie niet valt te verwachten. Of er moet een nieuwe ontsluitingsweg voor de hoofdstad worden aangelegd om het verkeer rond de hoofdstad te ontlasten. Bedenk ook maar eens dat er na de crisis van 2008 nu weer driftig gebouwd wordt in stedelijke gebieden. En dat trekt steeds meer mensen. Mensen die moeten rijden over een al overvol wegennet. Je zou haast denken dat bouwen in Oost-Groningen handiger is. Daar is de uurregistratie van voertuigen nog geen 10% van die in het westen. Ruimte voor groei is daar zeker te vinden. Maar dit zal wel een droom blijven. Maar intussen staan we nu vrolijk in de file bij gebrek aan Haags beleid dat inspeelt op de realistische situatie van een maatschappij die mobliteit als kernbehoefte blijft houden. Met alle gevolgen van dien.

VW had beste oktobermaand ooit…

Volkswagen mocht afgelopen maand oktober ervaren dat haar modellen nog steeds zeer in trek zijn en haar klantenkring steeds groter wordt. Het merk Volkswagen verkocht 551.000 auto’s in die maand en dat is 7,7% meer dan een jaar eerder. Intuussen staat de teller van verkochte Volkswagens over tien maanden op meer dan vijf miljoen stuks. Dat is 3,2% hoger dan in dezelfde periode van 2016. Met name de Chinese markt trekt weer enorm aan. Binnen Europa is de markt relatief stabiel voor het merk. Zie je in het ene land een stevige stijging van de omzet, in andere landen daalt het marktaandeel juist weer. Zo zakte VW in Duitsland terug, maar is het aantal orders voor de nieuwe Polo weer reden tot het vertrouwen dat het daar allemaal snel goed komt. Groei is er zeker in Centraal en Oost-Europa waar met name de Russische markt een groei liet zien met 15%. Ook in de VS is het vertrouwen richting Volkswagen weer toegenomen en groeit de verkoop met gezonde cijfers. Hoewel een veel kleine markt, is ook die in Canada van belang, daar was de groei t.o.v. vorig jaar 31,5%. (NP)

Ford beloont innovatieve meedenkers…

Dagelijkse ritten kunnen een bron van inkomsten worden, en je kunt er zelfs vrienden aan overhouden. Een innovatieve app die lege zitplaatsen in auto’s opvult en gelijkgestemde bestuurders en passagiers aan elkaar koppelt, op basis van locatie en route, maakt het mogelijk.

De app van de Franse start-up Zify behoort tot de drie winnende inzendingen voor de Applink-uitdaging Make It Driveable van Ford. Elke winnaar ontvangt € 10.000 en de kans om verder te werken met Ford. De andere geselecteerde starters waren Acast, die podcaststreams biedt die zijn aangepast aan de rit van de bestuurder, aan zijn interesses en aan het tijdstip van de dag, en RouteValet, die particulier en openbaar vervoer in één ritplan-app samenbrengt.

Het connectiviteitssysteem SYNC van Ford stelt bestuurders in staat smartphone-apps spraakgestuurd te bedienen vanuit de bestuurdersstoel en ze te gebruiken met behulp van een touchscreen. Ford ontving meer dan 70 inzendingen voor de uitdaging van Europese start-ups die zijn gespecialiseerd in mobiliteit, telematica, parkeren, productiviteit en entertainment. Er waren ook al 20 genomineerde markttoepassingen en -oplossingen die de potentie hebben om snel te worden geïmplementeerd in auto’s van Ford.
De teams hebben ondersteuning gekregen van mentoren uit het management van Ford. Ze hebben de apps getest met Ford-hardware en hun ideeën rechtstreeks gepresenteerd aan Ford-klanten uit Frankrijk en andere Europese landen, in gecontroleerde focusgroepen. De feedback daarvan wordt gebruikt door Ford om inzicht te krijgen in wat klanten in toekomstige apps willen zien en wordt gedeeld met de start-ups. Met de carpool-app van Zify, nu al de grootste onlinemarkt voor carpoolen in India, worden mensen in eerste instantie aan elkaar gekoppeld op basis van de gewenste rit, maar vervolgens wordt er bijvoorbeeld ook gekeken of mensen graag praten in de auto of liever stil zijn en naar de radio willen luisteren.

Ford heeft app-uitdagingen gehouden in Berlijn, Dublin en Tel Aviv, en voorziet app-ontwikkelaars van software en technologie via het SYNC AppLink Developer Program – met meer dan 15.000 geregistreerde gebruikers. Met de gratis SYNC-emulatiesoftware kunnen ontwikkelaars apps maken en testen op compatibiliteit met het connectiviteitssysteem van de autofabrikant, zonder dat ze daadwerkelijk toegang hoeven te hebben tot een auto.

Conti gaat accu’s maken…

Bandenfabrikant Continental gaat volgens Duitse media aan de slag met speciale batterijen voor elekrische auto’s. Conti stijgt in deze markt omdat de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen in de komende jaren sterker zal stijgen dan in de periode achter ons en men daar toch een stukje van de taart wil mee kunnen eten. De stevige investering nodig voor de bouw van een nieuwe fabriek wil men samen doen met gespecialiseerde partners. De kans dat die nieuwe fabriek in Duitsland komt te staan is overigens klein. De kosten zouden dan te hoog worden en de opbrengst te klein. Potentiele concurrenten als LG en Samsung zetten hun fabrieken op dit gebied neer in Polen en Hongarije waar de lonen en bijkomende kosten nog laag zijn.(NU)

BMW actief met CarData…

BMW Group introduceert het innovatieve BMW CarData in ons land. Dit geavanceerde systeem gebruikt data uit de auto voor gepersonaliseerde service. Met BMW CarData houden automobilisten controle over de gegevens en ze bepalen zelf hoe zij hun data delen. BMW Group is de eerste autofabrikant die deze service introduceert. Het systeem voldoet al aan de EU General Data Protection Regulation, die in 2018 ingaat. Transparantie is gegarandeerd en klanten kunnen op elk gewenst moment een rapportage opvragen via het ConnectedDrive-portaal.

BMW CarData brengt connectiviteit in de auto naar een hoger niveau. Het nieuwe systeem biedt veel voordelen: rijders kunnen geld besparen dankzij gepersonaliseerde verzekeringspremies, bijvoorbeeld gebaseerd op de actuele kilometerstand. Of profiteren van snellere servicebeurten omdat het benodigde onderdeel al is besteld dankzij een goede voorbereiding. En wat te denken van gloednieuwe, gepersonaliseerde infotainment-mogelijkheden? Om CarData te gebruiken, hoeft de BMW alleen voorzien te zijn van een SIM-kaart. Dat betekent dat nu al zo’n tien miljoen BMW modellen wereldwijd aan die voorwaarde voldoen – overigens zijn sinds 2013 alle in Nederland verkochte BMW-modellen voorzien van een 3G, en later 4G, simkaart. Na registratie via het ConnectedDrive-portaal, zijn er geen bijkomende kosten voor het gebruik van BMW CarData.

Het systeem verzamelt data en verstuurt deze gecodeerd naar de SIM-kaart in de auto. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gecodeerde data. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit. Peter Schwarzenbauwer: “CarData betekent veiligheid, transparantie en controle over data uit de eigen auto, gecombineerd met de vele voordelen van gepersonaliseerde data.”

Garages, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren bij BMW CarData. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Deze informatie is de basis van gepersonaliseerde

Renault zet in op startups’s..

Groupe Renault is Europees marktleider op het gebied van elektrisch rijden en versterkt zijn voortrekkersrol door het favoriseren van innovatieve, lokale samenwerkingen. Op 10 november jl. kwamen de internationale media naar Nederland voor een presentatie over de actieve bijdrage van Renault aan de ontwikkeling van de Smart City, nieuwe mobiliteitsoplossingen en innovatieve diensten om de Total Cost of Ownership (TCO) van EV-rijders te verlagen en het gemak van Renault ZOE-rijders te vergroten.

De bijeenkomst vond plaats in Utrecht, mede vanwege de intensieve samenwerking van Renault met de Utrechtse onderneming We Drive Solar en de gemeente Utrecht. In de wijk Lombok worden dertig elektrische Renault ZOE deelauto’s ingezet. Alle benodigde elektriciteit is afkomstig van zonnepanelen. Met We Drive Solar wordt gewerkt aan een leefbare binnenstad, duurzame mobiliteit en duurzame energie. Het doel is om het deelautoprogramma verder te ontwikkelen en tegen het einde van volgend jaar honderd ZOE deelauto’s beschikbaar te hebben in Utrecht. Dit project is voor Renault een belangrijk ‘living lab’ voor kennisvergaring.

Ook kwamen de ontwikkelingen rond Jedlix uitgebreid aan bod. Deze Nederlandse start-up van Eneco Group is gespecialiseerd in het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Groupe Renault nam onlangs een belang van 25% in Jedlix, die een Z.E. Smart Charge smartphone-app heeft ontwikkeld waarmee gebruikers hun elektrische Renault zoveel mogelijk tegen zo laag mogelijke tarieven kunnen opladen met duurzame energie. Gebruikers worden voor hun flexibiliteit beloond met een maandelijkse vergoeding die zelfs kan oplopen tot de kosten van een volledige laadbeurt.

Innovatieprijs voor Nissan LEAF

Nog voor de marktintroductie heeft de nieuwe Nissan LEAF al zijn eerste internationale prijs te pakken. Het is de ‘CES Best of Innovation award’, toegekend door de Consumer Technology Association. Elk jaar bekroont deze Amerikaanse organisatie baanbrekende producten en technologie met innovatieprijzen in de aanloop naar de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas.

De Nissan LEAF dankt de overwinning met name aan de ProPILOT-technologie, de opmaat is naar autonoom rijden, en aan zijn nieuwe e-Pedal.
De bekendmaking van de ‘CES Best of Innovation awards’ voor 2018 voltrok zich in New York voor een zaal vol experts uit de tech industry. Deze CES Unveiled Ceremony wordt georganiseerd door de Consumer Technology Association in aanloop naar de CES 2018 die in januari van start gaat. De Consumer Technologie Association zal daar de nieuwe LEAF op een speciale display presenteren.

De nieuwe LEAF biedt volgens Nissan meer praktische innovaties en technologieën dan iedere andere elektrisch aangedreven auto tot dusver. Zeker de mogelijkheden om de batterij van deze auto te gebruiken voor energievoorziening thuis of als component in vehicle-to-grid projecten zijn interessant voor de gebruikers.

De productie voor West-Europa van de nieuwe Nissan LEAF start komende maand december. De marktintroductie is gepland vanaf februari volgend jaar.

Gouden Stuurwiel voor Audi Q5

De Audi Q5 heeft het ‘Gouden Stuurwiel’ 2017 gewonnen in de categorie ‘Grote SUV’. In aanloop naar de verkiezing bepaalden lezers van het Duitse automagazine Auto Bild, de twintig Europese zusteruitgaven en de Duitse krant Bild am Sonntag de genomineerden uit de in 2017 geïntroduceerde nieuwe auto’s. Een internationale jury van specialisten koos vervolgens de winnaars. Peter Mertens, Audi AG bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, nam de onderscheiding voor de Audi Q5 gisteravond in Berlijn in ontvangst.
In totaal streden dit jaar 42 modellen in vijf categorieën mee voor een ‘Gouden Stuurwiel’. Na een Europees lezersonderzoek gingen uiteindelijk twintig auto’s door naar de finale, waar ze door specialisten werden beoordeeld. Onder hen bevonden zich coureurs, engineers, designers, connectiviteitsspecialisten, ‘kilometervreters’, critici en – last but not least – de hoofdredacteuren van alle Europese zusteruitgaven van Auto Bild. Zij testten de finalisten en bepaalden welke modellen met de felbegeerde award werden onderscheiden. De Audi Q5 won het in de categorie ‘Grote SUV’ van zeven concurrenten.
De nieuwe Audi Q5 werd begin dit jaar geïntroduceerd. De tweede generatie van de succesvolle Q5 heeft diverse nieuwe maatstaven gevestigd in het segment van de premium SUV’s. Sterke punten van de Q5 zijn onder andere de beste luchtweerstandwaarde, een consistent lichtgewicht ontwerp, moderne, zuinige motoren en de nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie. Bovendien heeft de Audi Q5 een breed aanbod aan nieuwe rijassistentiesystemen, moderne infotainment- en connectiviteitsfeatures en luchtvering met variabel instelbare dempers.
De Audi Q5 is in Nederland leverbaar vanaf € 53.935*.