Categorie: "Algemeen"

25 jaar Skoda-import bij Pon…

Octavia 1999 front at pier Scan10017Wordt nog wat stil gehouden, maar zal vast leiden tot aardige actiemodellen, de import van Skoda door Pon. Dit jaar precies een kwart eeuw geleden opgepakt nadat Volkswagen de autodivisie van Skoda overnam van de Tsjechische staat. Skoda werd voordien geimporteerd door een dochterbedrijf van Mazda-importeur De Binckhorst. Maar door die VW-overname moest de organisatie worden aangepast aan de logistiek van het moedermerk en kreeg Pon de import in handen. ANE10 - Favorits voor Road Show - 050492 Scan10098Op 1 januari 1992 was het zover en ging Pon Mobiel van start. In eerste instantie nog gewoon in Voorschoten waar het bedrijf sinds de jaren vijftig was gevestigd, maar in 1997 in Leusden, naast de andere Pon-merken. De beginjaren waren niet eenvoudig. Pon erfde een vooral technische dealerorganisatie en qua modellengamma was het ook vrij mager allemaal. Slechts de uit 1988 stammende Favorit in verschillende carrosserie-varianten werd door de Tsjechische fabrikant geleverd. In 1993 pasten de fabriek deze auto aan. Hij werd ver-Duitst. Maar dat was slechts de opmaat naar zijn opvolgers. De Felicia, de grotere Octavia, de Fabia, Superb en wat er daarna nog meer volgde.Fabia 1999 - rear Scan10004 In 1998 opende Pon Mobiel een splinternieuw en futuristisch pand in Leusden, het aantal medewerkers groeide gestaag net als de omvang van de betrokken dealerbedrijven. Intussen is het Pon-DNA overal in doorgedrongen. En weten veel mensen nauwelijks meer hoe het allemaal begon voor Pon. Om dat nog eens duidelijk te maken verschijnt er dit jaar nog een door de auteur geschreven boek waarin deze geschiedschrijving en alles wat met het Tsjechische merk van doen heeft uit de doeken wordt gedaan. Dat verdient het merk, en ook de betrokken importeurs die indertijd al zo hard werkten om een van de oudste automerken ter wereld die omzet en eer te geven die bij die status behoren. (Beelden: Skoda/Yellowbird)

Franse justitie start onderzoek naar Fiat-Chrysler…

A new Fiat Chrysler Automobiles sign is pictured after being unveiled at Chrysler Group World Headquarters in Auburn Hills, MichiganNadat eerder al de Amerikaanse en Britse justitie gerechtelijke onderzoeken startten naar de diesel-uitstoot van auto’s uit de Fiat-Chrysler-Groep voegt de Franse justitie zich daar nu bij. Volgens de Fransen heeft FCA de uitstootregels voor dieselvoertuigen geschonden door heel andere waarden mee te geven aan haar modellen dan in de praktijk het geval lijkt. Daarmee heeft het autobedrijf de belangen van consumenten geschonden. Volgens FCA voldoen haar auto’s aan alle gestelde eisen en regels. Maar daarover zijn de juridische instanties in de betrokken landen het niet eens. Vandaar die onderzoeken. Al dit juridische geweld heeft vooral van doen met de door Volkswagen veroorzaakte problemen met aangepaste software voor bepaalde dieselmodellen. Dat leidde tot nader onderzoek, ook bij andere merken, en daaruit kwam naar voren dat VW bepaald niet alleen stond bij de toepassing van die software. Volgens de informatie die via diverse bronnen tot mij komt staan er nog meer merken op de lijst van de diverse overheden om nog eens onder de loep te worden genomen. (BBC)

Toyota bereidt Britse productielijn voor op toekomst…

Toyo Burn 1Voor veel mensen die een Toyota kopen is het niet geheel duidelijk dat die wagen vermoedelijk is gebouwd in het Britse Burnaston. Die fabriekslijn is al in 1989 gevestigd daar en was vooral bedoeld om in Europa zelf te kunnen profiteren van de lage importheffingen en grenzenloze exportmogelijkheden. Sindsdien is er gezorgd voor veel werkgelegenheid en komen er kwalitatief even goede auto’s vandaan als je normaal uit Japan zou verwachten. Onder meer de bekende Aurisreeks wordt in Burnaston gebouwd. Deze productielijn was de eerste die hybrides ging bouwen en kreeg daardoor alleen al een goede naam. Maar die naam wil Toyota graag behouden en dus wordt er stevig geinvesteerd. Toyo Burn 2Ruim 250 miljoen Euro wel te verstaan. Daarmee moet Toyota in Burnaston in de toekomst in staat zijn de nieuwste generatie Toyota’s voor ons werelddeel te bouwen. De nieuwste elektronica en robots worden geinstalleerd en ook op milieu-aspecten nog meer gelet dan voorheen het geval was. Deze investering behoort bij een wereldwijde opwaardering van alle Toyota-productielijnen ten behoeve van de nieuweste modellen die ergens rond 2020 het levenslicht zullen zien en allemaal dezelfde platforms bezitten.

Skoda had een goede maand…

Skoda Kodiaq white frontHet succesverhaal van Skoda blijft maar doorgaan zo lijkt het. Op weg naar doelstellingen die een jaar of tien geleden nog science fiction leken, worden nu maandelijks enorme aantallen auto’s gebouwd en verkocht door het Tsjechische merk dat zo’n specifieke rol speelt binnen de VW-Groep. Vorige maand werden ruim 81.000 auto’s afgeleverd, wat een stijging inhoudt van 3,1% t.o.v. de zelfde maand vorig jaar. De groeipercentages zijn het grootst in Midden- en Oost-Europa, Israel en India. Maar ook ons deel van Europa laat een constante groei zien bij de Skoda-verkopen. West-Europa was goed voor 7% stijging, waarbij de Duitse markt nog steeds veruit de grootste is. IMG_1526De Duitse markt kent op afstand maar een enkel importmerk tussen alle fabrikanten van eigen bodem; Skoda! Italie en Belgie laten ook enorme groeipercentages zien net als Oostenrijk. Opvallend is de omzetstijging in landen als Rusland, Bulgarije of Oekraine. Daar breekt Skoda jaar na jaar sterker door. Helaas geldt dit momenteel wat minder voor China. Hoewel nog altijd de grootste markt voor de Tsjechen zakte die toch onder invloed van de economische teruggang daar, wat in. Maar men blijft bij Skoda overtuigd dat met de nieuwe modellen als de Kodiaq en de dit jaar te introduceren nieuwe Yeti een inhaalslag gemaakt kan worden. Best verkochte model is nog steeds de Octavia, gevolgd door de Fabia en Rapid. (NP)

Met (jouw)Renault naar Het Loo…

01_Grace_Kelly_expositie_by_Menno_Mulder_Photography-14Renault is ook dit jaar prominent aanwezig op het Concours d’Elégance Paleis Het Loo, dat op 1 en 2 juli a.s. in Apeldoorn plaatsvindt. Vorig jaar presenteerde het merk ‘115 jaar autosporthistorie’; dit jaar staat Renault in het teken van ‘design en innovatie’.

Renault_Concours_delegance_10Renault staat al sinds de oprichting in 1899 bekend als innovatieve autofabrikant. Het merk won de eerste Franse Grand Prix op een afgesloten circuit, boekte diverse wereldsnelheidsrecords en leverde een grote bijdrage aan de evolutie van de auto. De fabrikant introduceerde eind jaren zeventig de turbomotor in de Formule 1 en behaalde daarmee talloze successen. Sindsdien wordt de expertise met betrekking tot turbotechnologie toegepast in de productieauto’s. In 1984 brak Renault een nieuw segment open met de lancering van de Espace – een pionier op het gebied van ruimteauto’s en de eerste MPV ter wereld.

Op het Concours d’Elégance komt het innovatieve karakter van Renault extra tot uiting door de aanwezigheid van markante designmodellen uit het verleden, waaronder het bijzondere prototype ‘Project 900’ uit 1959: een grensverleggende voorloper op de MPV, die lijkt op een omgekeerde stationwagen, met een achterin gemonteerde 1.690 cm3 V8-motor.

Oproep aan eigenaren van een klassieke, vooroorlogse Renault in topstaat! Heb je interesse om die auto te tonen het Concours d’Elégance Paleis Het Loo? Stuur voor 31 maart a.s. foto’s en informatie over de auto naar [email protected] Wie weet staat jouw Franse schat dan wel te stralen op dit altijd weer leuke evenement.

Veilig je auto achterlaten met een GPS tracker

Waarom een GPS tracker?

gpsWie dacht dat GPS alleen te maken had met het uitstippelen van de juiste weg naar je bestemming, of om de juiste route te volgen als je aan het wandelen of fietsen bent, heeft het mis. De GPS technologie is tegenwoordig zo sterk geëvolueerd, dat een GPS ontvanger in tal van toestellen wordt ingebouwd. Denk bijvoorbeeld aan smartphones en fotocamera’s uit de hogere prijsklasse. Een toepassing die meer en meer aan belang wint, is het gebruik van een GPS tracker. Door deze handige apparaatjes aan een voorwerp of toestel vast te maken, weet je steeds waar dat voorwerp zich bevindt. Ook een persoon die een GPS tracker bij zich heeft, kan steeds teruggevonden worden. Heb je schrik dat je nieuwe auto of pas aangekochte boot gestolen wordt? Bouw een GPS tracker in je boot of wagen in en je weet steeds waar op de wereld je voertuig zich bevindt. Het toepassingsgebied van een dergelijke GPS tracker is erg uitgebreid. In dit artikel gaan we na hoe een GPS tracker precies werkt en welke soorten GPS trackers er bestaan voor gebruik in een auto.

Nieuwe Ssangyong Rexton – prijs moet klanten trekken….

Ssangyong-Y400-Rexton-1Het Koreaanse merk Ssangyong is hier in ons land vrijwel onbekend. Dat komt niet in de laatste plaats door de soms wat erg wonderlijk ontworpen auto’s waarmee dit merk trachtte klanten aan zich te binden. Met ouderwetse (Mercedes)techniek en een vrijwel onverslijtbare trekkracht. Als er al auto’s van dit merk worden verkocht dan toch vooral met het in ons land unieke ‘
grijze kenteken’. Dan zag of zie je die wagens nogal eens werken als locomotief voor een aanhanger vol bouwmaterialen of een in de prut weggezakte caravan. De organisatie is ook klein, de import vanuit Belgie voor de Benelux in elkaar gestoken. Meestal geen aanleiding voor groot succes. Daarbij had Ssangyong weinig geld, en daardoor niet de juiste motoren om aan de steeds maar schoner wordende eisen in EU-landen te voldoen. Maar daar is al enige tijd een kentering in gekomen. Geinjecteerd kapitaal uit India, een stel nieuwe ontwerpers en lichtvoetige types als de een paar jaar geleden geintroduceerde Tivoli gaven het merk weer een beetje meer glans. Met de splinternieuwe Rexton die ergens halverwege dit jaar deze kant op komt moet dat nieuwe imago nog eens versterkt worden. Ssangyong-Y400-Rexton-interieurDe auto liet haar lijnen al zien in een paar studie-modellen die men links en rechts op autobeurzen plaatste om de meningen te peilen, maar het lijkt er op dat die Rexton als zevenzits SUV voor een ramprijs op de markt zal komen en dan zeker weer haar eigen kopersgroep zal bedienen, maar daarnaast ook een aantal nieuwe kopers die normaal elders zouden gaan winkelen. Wat opvalt, die Rexton heeft net als voorheen bij Ssangyong gebruikelijk, een ladderchassis. Dat is zwaarder dan eeen meer moderne constructie maar men bedient wel weer die aannemers en caravantrekkers met dit concept. De eerste beelden laten een echt indrukwekkend ontwerp zien, moderne lijnen, een fraai interieur en voldoende ruimte om als een succesvol SUV-ontwerp door het leven te kunnen. Ssangyong wil er jaarlijks 100.000 exemplaren van verkopen. Technisch zit er weer veel Mercedes in de Rexton. Nieuwe turbo-diesels en dito benzinemotoren, al zijn de modernste motoren pas volgend jaar beschikbaar. Maar als je dan ziet dat de prijs voor deze mastodont ergens boven de 30 mille zal beginnen is er reden genoeg om ook deze Ssangyong een lang leven toe te dichten. Eens zien hoe lang het duurt voor die grijs-kenteken-versie er is. En een paar actieve dealers…(AMuS)

Huilende tweetakt; Aero Minor!

IMG_1499Vraag de gemiddelde autoliefhebber naar Tsjechische automerken die hij spontaan kan noemen en de kans is groot dat hij na Skoda en wellicht ook Tatra afhaakt. Op zich is dat nog niet zo gek omdat veel Tsjechische merken naast deze ‘grote twee’ bij ons in het westen nauwelijks bekend werden, zeker niet na de oorlog. Maar in het vooroorlogse Tsjecho-Slowakije waren in die dagen maar liefst dertig fabrikanten actief die personenwagens bouwden. In dit deel van Midden-Europa was dat toenmalige nog bij elkaar horende land een bakermat voor de autobouw. AM6Grote ontwerpers die later ook in Duitsland naam en faam opbouwden, liepen nog wel eens stage bij de Tsjechische auto-industrie. Vandaar ook dat je bepaalde ontwerpen of stromingen zag bij die Tsjechische en Duitse fabrikanten tegelijk. Een van de nu in de vergetelheid geraakte automerken uit die hoek was het merk Aero. Dat was in feite vooral een vliegtuigfabriek die voor de oorlog heel wat ontwerpen leverde aan de Tsjechische Luchtmacht maar wat ook auto’s fabriceerde. Men ging daar na de bevrijding door de Russen in 1945 mee door. Maar zette toen een ontwerp neer dat indertijd bijna revolutionair was door de vormgeving, maar zeker ook door de gebruikte motorisering. Want de als Minor aangeduide auto kreeg een tweecilinder tweetakt die was ontwikkeld door motorenfabriek Jawa in het fraai afgeronde vooronder die slechts een kleine 20pk leverde. AM7Door het relatief lage gewicht en de stroomlijnvorm haalde de Minor toch nog een redelijke topsnelheid van 90km/u. Het wagentje was gebouwd met heel lichte materialen, zelfs hout had men er in verwerkt en dat zorgde voor een relatief laag gewicht van nog geen 700kg. De auto had een lengte van ruim vier meter en dat maakte dat je met deze auto een hele gezinswagen had voor een erg lage prijs. Want een Aero Minor kostte niet veel meer dan omgerekend 1600 Euro. Daarvoor had je een aardig rijdend karretje met veel ruimte maar met beperkt comfort. Ook in Nederland kwamen ze in de verkoop, maar door het succes van landgenoot Skoda dat zich met meer geaccepteerde ontwerpen en motoren richtte op dezelfde doelgroepen was de Aero hier toch een vrij onbekende auto. De Minor werd ook geleverd als stationcar en die wagens hadden vaak houtbekleding op de achter- en zijkanten van de carrosserie. Helaas waren de toegepaste materialen niet sterk genoeg om het vochtige klimaat in ons land goed te doorstaan en de Minors raakten al snel in verval en daardoor uit de gratie. Aan het einde van de jaren vijftig zag je ze bij ons vrijwel niet meer in het verkeer. In Oost-Europa was de verkoop ook beperkt gebleven, de meeste landen daar kozen toch voor eigen fabrikanten of bijvoorbeeld Skoda’s in plaats van de toch wat ondergemotoriseerde Aero’s. Toch had men voor de verbreding van het gamma zelfs een cabriolet ontwikkeld. Maar de fabrikant staakte haar automobiele activiteiten aan het begin van de jaren vijftig om weer aan de slag te gaan in de vliegtuigindustrie. En zo werden de Aero Minors erg zeldzame wagentjes die ook in Nederland best prijzig zijn als klassieker. Een gaaf exemplaar met een goed draaiende motor kost al snel iets van 4 mille. En dat is best veel geld voor een wagen als deze. Maar dan heb je wel iets heel speciaals natuurlijk. En weet je zeker dat je de grote steden niet meer in of uit mag….. (Foto’s: internet)

BMW trots op goede cijfers…

BMW Pand P90211622_lowRes_bmw-welt-bmw-group-cAfgelopen maand januari zette BMW wereldwijd 163,288 voertuigen af, een stijging van 6.8% t.o.v. vorig jaar in dezelfde periode. De eigen BMW verkopen zijn daarbij met 7.2% gestegen tot 143,553, die van MINI groeiden met 3.7% tot 19,563. BMW noteerde ook een verdubbelde verkoop van geëlektrificeerde BMW modellen in januari. BMW behaalde die verkoopstijgingen in alle regio’s wereldwijd. Verkoopvolume en inkomsten sluiten mooi aan op die voor het hele vorige boekjaar toen ze nieuw hoogten bereikten. De nettowinst van de BMW-Group steeg topen met 8,0% tot € 6.9 miljard. Return on sales van de hele groep vóór belastingen verbeterde tot 10,3%. Het management bij BMW stelt vast dat men de NEXT 100 YEARS startte met een nieuw recordjaar. Het is de Beiers gegund.

Geneve – Duurste lak ooit zit op een Rolls Royce…

Rolls 90_rr_diamond_paintHet kan de rijken der Aarde soms nooit gek genoeg zijn. Als je het echt niet meer weet kies je een vervoermiddel uit waarvan de lak zo duur en exclusief is dat je die auto niet zomaar in de eerste de beste straat durft te parkeren. In Geneve staat deze week een Rolls Royce Ghist opgesteld met zo’n soort lak. Die is opgebouwd met o.a. 1000 diamantjes, waardoor de schittering van de lak ongekend is. Nu zijn dat uiteraard geen diamanten stenen, maar vooral het gruis van diamanten, anders is het niet meer te spuiten uiteraard. Maar dan nog. De schitterende auto is in twee kleuren grijs gespoten en over de diamanten en de kleur heen ligt een speciale afdeklaag van blanke lak. Rolls-Royce-Ghost-Elegance2Deze laklaag is glinsterender dan de gemiddelde metallic of micalak op meer normale auto’s. De auto is op voorhand al verkocht en staat nu even te blinken in Geneve. Kunnen wij normale mensen ons dan even aan vergapen voor hij naar de koper gaat voor aflevering. En die hoeft niets specifieks te doen om de lak glanzend te houden. Nou ja, wel in een afgesloten garage parkeren natuurlijk. Wel zo veilig. (Reuters)