Categorie: "Algemeen"

VW had beste oktobermaand ooit…

Volkswagen Passat GTE und Passat Variant GTEVolkswagen mocht afgelopen maand oktober ervaren dat haar modellen nog steeds zeer in trek zijn en haar klantenkring steeds groter wordt. Het merk Volkswagen verkocht 551.000 auto’s in die maand en dat is 7,7% meer dan een jaar eerder. Intuussen staat de teller van verkochte Volkswagens over tien maanden op meer dan vijf miljoen stuks. Dat is 3,2% hoger dan in dezelfde periode van 2016. Met name de Chinese markt trekt weer enorm aan. Binnen Europa is de markt relatief stabiel voor het merk. Zie je in het ene land een stevige stijging van de omzet, in andere landen daalt het marktaandeel juist weer. Zo zakte VW in Duitsland terug, maar is het aantal orders voor de nieuwe Polo weer reden tot het vertrouwen dat het daar allemaal snel goed komt. Groei is er zeker in Centraal en Oost-Europa waar met name de Russische markt een groei liet zien met 15%. Ook in de VS is het vertrouwen richting Volkswagen weer toegenomen en groeit de verkoop met gezonde cijfers. Hoewel een veel kleine markt, is ook die in Canada van belang, daar was de groei t.o.v. vorig jaar 31,5%. (NP)

Ford beloont innovatieve meedenkers…

Ford ApplinkDagelijkse ritten kunnen een bron van inkomsten worden, en je kunt er zelfs vrienden aan overhouden. Een innovatieve app die lege zitplaatsen in auto’s opvult en gelijkgestemde bestuurders en passagiers aan elkaar koppelt, op basis van locatie en route, maakt het mogelijk.

De app van de Franse start-up Zify behoort tot de drie winnende inzendingen voor de Applink-uitdaging Make It Driveable van Ford. Elke winnaar ontvangt € 10.000 en de kans om verder te werken met Ford. De andere geselecteerde starters waren Acast, die podcaststreams biedt die zijn aangepast aan de rit van de bestuurder, aan zijn interesses en aan het tijdstip van de dag, en RouteValet, die particulier en openbaar vervoer in één ritplan-app samenbrengt.

Ford 08_2016Ford_KaPlus_Interior_10Het connectiviteitssysteem SYNC van Ford stelt bestuurders in staat smartphone-apps spraakgestuurd te bedienen vanuit de bestuurdersstoel en ze te gebruiken met behulp van een touchscreen. Ford ontving meer dan 70 inzendingen voor de uitdaging van Europese start-ups die zijn gespecialiseerd in mobiliteit, telematica, parkeren, productiviteit en entertainment. Er waren ook al 20 genomineerde markttoepassingen en -oplossingen die de potentie hebben om snel te worden geïmplementeerd in auto’s van Ford.
De teams hebben ondersteuning gekregen van mentoren uit het management van Ford. Ze hebben de apps getest met Ford-hardware en hun ideeën rechtstreeks gepresenteerd aan Ford-klanten uit Frankrijk en andere Europese landen, in gecontroleerde focusgroepen. De feedback daarvan wordt gebruikt door Ford om inzicht te krijgen in wat klanten in toekomstige apps willen zien en wordt gedeeld met de start-ups. Met de carpool-app van Zify, nu al de grootste onlinemarkt voor carpoolen in India, worden mensen in eerste instantie aan elkaar gekoppeld op basis van de gewenste rit, maar vervolgens wordt er bijvoorbeeld ook gekeken of mensen graag praten in de auto of liever stil zijn en naar de radio willen luisteren.

Ford heeft app-uitdagingen gehouden in Berlijn, Dublin en Tel Aviv, en voorziet app-ontwikkelaars van software en technologie via het SYNC AppLink Developer Program – met meer dan 15.000 geregistreerde gebruikers. Met de gratis SYNC-emulatiesoftware kunnen ontwikkelaars apps maken en testen op compatibiliteit met het connectiviteitssysteem van de autofabrikant, zonder dat ze daadwerkelijk toegang hoeven te hebben tot een auto.

Conti gaat accu’s maken…

Continental partner KNVBBandenfabrikant Continental gaat volgens Duitse media aan de slag met speciale batterijen voor elekrische auto’s. Conti stijgt in deze markt omdat de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen in de komende jaren sterker zal stijgen dan in de periode achter ons en men daar toch een stukje van de taart wil mee kunnen eten. De stevige investering nodig voor de bouw van een nieuwe fabriek wil men samen doen met gespecialiseerde partners. De kans dat die nieuwe fabriek in Duitsland komt te staan is overigens klein. De kosten zouden dan te hoog worden en de opbrengst te klein. Potentiele concurrenten als LG en Samsung zetten hun fabrieken op dit gebied neer in Polen en Hongarije waar de lonen en bijkomende kosten nog laag zijn.(NU)

BMW actief met CarData…

BMW CarDataBMW Group introduceert het innovatieve BMW CarData in ons land. Dit geavanceerde systeem gebruikt data uit de auto voor gepersonaliseerde service. Met BMW CarData houden automobilisten controle over de gegevens en ze bepalen zelf hoe zij hun data delen. BMW Group is de eerste autofabrikant die deze service introduceert. Het systeem voldoet al aan de EU General Data Protection Regulation, die in 2018 ingaat. Transparantie is gegarandeerd en klanten kunnen op elk gewenst moment een rapportage opvragen via het ConnectedDrive-portaal.

BMW CarData brengt connectiviteit in de auto naar een hoger niveau. Het nieuwe systeem biedt veel voordelen: rijders kunnen geld besparen dankzij gepersonaliseerde verzekeringspremies, bijvoorbeeld gebaseerd op de actuele kilometerstand. Of profiteren van snellere servicebeurten omdat het benodigde onderdeel al is besteld dankzij een goede voorbereiding. En wat te denken van gloednieuwe, gepersonaliseerde infotainment-mogelijkheden? Om CarData te gebruiken, hoeft de BMW alleen voorzien te zijn van een SIM-kaart. Dat betekent dat nu al zo’n tien miljoen BMW modellen wereldwijd aan die voorwaarde voldoen – overigens zijn sinds 2013 alle in Nederland verkochte BMW-modellen voorzien van een 3G, en later 4G, simkaart. Na registratie via het ConnectedDrive-portaal, zijn er geen bijkomende kosten voor het gebruik van BMW CarData.

8-5Het systeem verzamelt data en verstuurt deze gecodeerd naar de SIM-kaart in de auto. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gecodeerde data. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit. Peter Schwarzenbauwer: “CarData betekent veiligheid, transparantie en controle over data uit de eigen auto, gecombineerd met de vele voordelen van gepersonaliseerde data.”

Garages, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren bij BMW CarData. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Deze informatie is de basis van gepersonaliseerde

Renault zet in op startups’s..

Renault en Startups op EV gebiedGroupe Renault is Europees marktleider op het gebied van elektrisch rijden en versterkt zijn voortrekkersrol door het favoriseren van innovatieve, lokale samenwerkingen. Op 10 november jl. kwamen de internationale media naar Nederland voor een presentatie over de actieve bijdrage van Renault aan de ontwikkeling van de Smart City, nieuwe mobiliteitsoplossingen en innovatieve diensten om de Total Cost of Ownership (TCO) van EV-rijders te verlagen en het gemak van Renault ZOE-rijders te vergroten.

De bijeenkomst vond plaats in Utrecht, mede vanwege de intensieve samenwerking van Renault met de Utrechtse onderneming We Drive Solar en de gemeente Utrecht. In de wijk Lombok worden dertig elektrische Renault ZOE deelauto’s ingezet. Alle benodigde elektriciteit is afkomstig van zonnepanelen. Met We Drive Solar wordt gewerkt aan een leefbare binnenstad, duurzame mobiliteit en duurzame energie. Het doel is om het deelautoprogramma verder te ontwikkelen en tegen het einde van volgend jaar honderd ZOE deelauto’s beschikbaar te hebben in Utrecht. Dit project is voor Renault een belangrijk ‘living lab’ voor kennisvergaring.

Ook kwamen de ontwikkelingen rond Jedlix uitgebreid aan bod. Deze Nederlandse start-up van Eneco Group is gespecialiseerd in het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Groupe Renault nam onlangs een belang van 25% in Jedlix, die een Z.E. Smart Charge smartphone-app heeft ontwikkeld waarmee gebruikers hun elektrische Renault zoveel mogelijk tegen zo laag mogelijke tarieven kunnen opladen met duurzame energie. Gebruikers worden voor hun flexibiliteit beloond met een maandelijkse vergoeding die zelfs kan oplopen tot de kosten van een volledige laadbeurt.

Innovatieprijs voor Nissan LEAF

Nissan LEAf innovatie-rpijsNog voor de marktintroductie heeft de nieuwe Nissan LEAF al zijn eerste internationale prijs te pakken. Het is de ‘CES Best of Innovation award’, toegekend door de Consumer Technology Association. Elk jaar bekroont deze Amerikaanse organisatie baanbrekende producten en technologie met innovatieprijzen in de aanloop naar de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas.

De Nissan LEAF dankt de overwinning met name aan de ProPILOT-technologie, de opmaat is naar autonoom rijden, en aan zijn nieuwe e-Pedal.
De bekendmaking van de ‘CES Best of Innovation awards’ voor 2018 voltrok zich in New York voor een zaal vol experts uit de tech industry. Deze CES Unveiled Ceremony wordt georganiseerd door de Consumer Technology Association in aanloop naar de CES 2018 die in januari van start gaat. De Consumer Technologie Association zal daar de nieuwe LEAF op een speciale display presenteren.

De nieuwe LEAF biedt volgens Nissan meer praktische innovaties en technologieën dan iedere andere elektrisch aangedreven auto tot dusver. Zeker de mogelijkheden om de batterij van deze auto te gebruiken voor energievoorziening thuis of als component in vehicle-to-grid projecten zijn interessant voor de gebruikers.

De productie voor West-Europa van de nieuwe Nissan LEAF start komende maand december. De marktintroductie is gepland vanaf februari volgend jaar.

Gouden Stuurwiel voor Audi Q5

Q5 Gouden StuurwielDe Audi Q5 heeft het ‘Gouden Stuurwiel’ 2017 gewonnen in de categorie ‘Grote SUV’. In aanloop naar de verkiezing bepaalden lezers van het Duitse automagazine Auto Bild, de twintig Europese zusteruitgaven en de Duitse krant Bild am Sonntag de genomineerden uit de in 2017 geïntroduceerde nieuwe auto’s. Een internationale jury van specialisten koos vervolgens de winnaars. Peter Mertens, Audi AG bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, nam de onderscheiding voor de Audi Q5 gisteravond in Berlijn in ontvangst.
In totaal streden dit jaar 42 modellen in vijf categorieën mee voor een ‘Gouden Stuurwiel’. Na een Europees lezersonderzoek gingen uiteindelijk twintig auto’s door naar de finale, waar ze door specialisten werden beoordeeld. Onder hen bevonden zich coureurs, engineers, designers, connectiviteitsspecialisten, ‘kilometervreters’, critici en – last but not least – de hoofdredacteuren van alle Europese zusteruitgaven van Auto Bild. Zij testten de finalisten en bepaalden welke modellen met de felbegeerde award werden onderscheiden. De Audi Q5 won het in de categorie ‘Grote SUV’ van zeven concurrenten.
De nieuwe Audi Q5 werd begin dit jaar geïntroduceerd. De tweede generatie van de succesvolle Q5 heeft diverse nieuwe maatstaven gevestigd in het segment van de premium SUV’s. Sterke punten van de Q5 zijn onder andere de beste luchtweerstandwaarde, een consistent lichtgewicht ontwerp, moderne, zuinige motoren en de nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie. Bovendien heeft de Audi Q5 een breed aanbod aan nieuwe rijassistentiesystemen, moderne infotainment- en connectiviteitsfeatures en luchtvering met variabel instelbare dempers.
De Audi Q5 is in Nederland leverbaar vanaf € 53.935*.

Car2Go geeft toekomstvisie autonoom autodelen..

Car2Go - autonoom autodelencar2go, marktleider op het gebied van autodelen, bereidt zich voor op de toekomst van autonoom, volledig elektrisch autodelen in steden. Tijdens de Web Summit in Lissabon, de grootste technologieconferentie ter wereld, publiceert car2go een whitepaper waar de vijf belangrijkste voorwaarden voor het management van autonome wagenparken in staan gedefinieerd. “Er is nauwelijks een andere mobiliteitsactiviteit die zich zo uitgebreid op de trend van autonoom rijden kan voorbereiden, dan free-floating autodelen,’ aldus Olivier Reppert, CEO van car2go Group GmbH. “Wie een autonoom wagenpark optimaal wil managen, moet niet alleen de auto’s, maar ook de software beheersen – dat wil zeggen; via zelflerende algoritmen, big data en apps. Bij ons gebeurt dat op dit moment al.”

Smaert for two electric - juli 2017car2go beheert een wagenpark met 14.000 voertuigen in 26 steden wereldwijd. Daarmee doet de onderneming niet alleen waardevolle ervaring op voor fleet management op zich, maar ook voor intelligente algoritmen voor strategische plaatsing van de auto’s op basis van de vraag. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de voorspelling van de vraag – de prognose wanneer en waar binnenkort een auto nodig is.
In de whitepaper is te lezen dat de prognose van de vraag een belangrijk onderdeel is van het management van een autonoom wagenpark. Het kloppend hart ervan is de zogeheten fleet intelligence. Daarmee wordt bepaald welke auto in welke vraag moet voorzien. Deze managementalgoritmen zijn zeer complex, omdat de inzet van de ene auto effect heeft op alle andere auto’s van het wagenpark.

“Voor autodelen zal het gebruik van autonome auto’s de volgende kwantumsprong zijn, net als de uitvinding van het free-floating concept dat was ten opzichte van stationair autodelen,” legt Reppert verder uit. “Wij verheugen ons op die toekomst en staan al in de startblokken.”

Meer kilometers voor zwaardere bestelwagens…

Crafter ERGO Kipper 800_-ron7174Nederlandse bestelauto’s hebben in 2016 4,5 procent meer kilometers afgelegd dan een jaar eerder. Vorig jaar reden er meer bestelauto’s rond en gemiddeld zijn met deze bestelauto’s ook meer kilometers afgelegd dan in 2015. Vooral jonge bestelauto’s reden meer. Dit maakt het CBS bekend in de Jaarmonitor kilometers wegvoertuigen.

Nederlandse bestelauto’s legden in 2016 bijna 17,3 miljard kilometer af. Dit is een stijging van 4,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is voor het tweede jaar op rij dat de bestelauto’s meer zijn gaan rijden. Dit heeft vooral te maken met een toename van het aantal bestelauto’s. Ten opzichte van een jaar eerder is dit aantal met 3,6 procent gestegen. Ook worden met bestelauto’s gemiddeld iets meer kilometers afgelegd. In 2016 werd met bestelauto’s gemiddeld 18,3 duizend kilometer gereden, bijna 1 procent meer dan een jaar eerder.

CBS Bestelauto 720x480De toename van het aantal bestelautokilometers hangt samen met de aantrekkende economie. De laatste jaren is onder andere in de bouwnijverheid en de groot- en detailhandel, de sectoren waar de meeste bestelauto’s geregistreerd staan, een omzetstijging te zien. Het aantal afgelegde kilometers door bestelauto’s ligt echter nog niet op het niveau van voor de crisis. In 2008 werd in totaal 17,9 miljard kilometer met bestelauto’s gereden.

Mercedes-Vito-red 2015De groei van het aantal afgelegde kilometers komt voor een groot deel voor rekening van de bestelauto’s van nul en één jaar. Deze groep bestelauto’s is in aantal gegroeid en is gemiddeld meer gaan rijden.
De grootste stijging van het gemiddeld aantal gereden kilometers is te zien bij de allerjongste bestelauto’s, de nuljarigen. Gemiddeld reden deze bestelauto’s in 2016 bijna 17,3 duizend kilometer, 6,8 procent meer dan een jaar eerder. Ook de één jaar oude bestelauto’s rijden meer kilometers. Gemiddeld zijn ze 5,6 procent meer gaan rijden ten opzichte van 2015. Met gemiddeld 30,5 duizend kilometer in 2016, reden deze auto’s het meest. Dat nuljarige bestelauto’s gemiddeld minder kilometers rijden dan eenjarige komt doordat deze auto’s in de loop van het jaar zijn aangeschaft en niet het hele jaar hebben kunnen rijden.
Bestelauto’s van twee jaar of ouder reden in 2016 gemiddeld ongeveer evenveel als een jaar eerder.

Ford Transit 2012 white leftWat betreft het maximaal beladen gewicht behoren de meeste bestelauto’s (55 procent) tot de categorie 2 001 tot en met 3 000 kilogram. Met deze bestelauto’s zijn in 2016 ook de meeste kilometers afgelegd, namelijk 9,7 miljard. In vergelijking met 2015 is dit een groei van 5,7 procent. Daarmee is deze groep verantwoordelijk voor maar liefst 70 procent van de totale groei in afgelegde bestelautokilometers.
De zwaarste bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht hoger dan 3 000 kilogram, hebben vorig jaar 4,6 miljard kilometer gereden, bijna 6,9 procent meer dan in 2015. Niet alleen zijn er zware bestelauto’s bijgekomen, ook zijn ze gemiddeld meer gaan rijden.

De populariteit van deze bestelauto’s neemt al jaren toe. In de afgelopen tien jaar is hun aantal met 35,7 procent toegenomen. De gemiddelde afstand die ze jaarlijks afleggen nam tegelijkertijd met 5,2 procent toe. Het totaal aantal afgelegde kilometers van deze zware bestelauto’s is daarmee in de afgelopen tien jaar gestegen met 43 procent.
De lichtere bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht van 2 000 kilogram of minder worden minder gebruikt: het aantal én het gemiddelde jaarkilometrage dalen sterk. Ook dit is een trend die al geruime tijd zichtbaar is. Hun aandeel in het totaal aantal afgelegde kilometers neemt door de jaren heen dan ook steeds verder af, van ruim 27 procent in 2006 naar ruim 17 procent in 2016. (CBS)

Total scoort met nieuw shopconcept COSIE

Total - CosieDinsdag 14 november a.s. presenteert Total tijdens de Tankstation Vakbeurs 2017 het nieuwe shopconcept voor de tankstationondernemer: COSIE. COSIE staat voor Coffee, Sandwich, Inspiration & Experience.
COSIE is vorig jaar uitgerold binnen het eigen netwerk van Total tankstations. De behaalde resultaten en klantwaardering waren zo positief, dat Total COSIE nu ook aan haar tankstationondernemers gaat voorstellen. Het nieuwe shopconcept is modulair en kan op maat van ieder tankstation worden toegepast. Het blijkt een echte klantenbinder.
Eigenlijk is COSIE méér dan een shopconcept. Het is een omgeving waar klanten als gasten worden verwend met koffie van barista-kwaliteit, verse sapjes, culinaire sandwiches en een restaurantgevoel. Frisse kleuren, alle ruimte, luxe toiletten: COSIE maakt het tankstation tot een plek waar weggebruikers graag komen én terugkomen. En waar ze vriendelijk verleid worden om méér te kopen dan brandstof alleen. Daarmee zal COSIE het rendement van tankstations een flinke boost geven.
Total logoDe Tankstation Vakbeurs is gratis toegankelijk voor het publiek. Een gastvrij Total-team staat klaar om bezoekers kennis te laten maken met het meest vernieuwende concept in de tankstationbranche.
Via Total is het mogelijk om de beurs kosteloos te bezoeken door aan te melden via www.total.nl/tankstations/tankstationvakbeurs.