Categorie: "Algemeen"

Op vakantie met de auto? Ruzie en scheiding liggen op de loer…

File bij de Botlek 03-17IMG_1887Brits onderzoek laat zien dat een van de grootste stressmomenten voor relaties of huwelijken kan zijn dat je onderweg naar je vakantiebestemming (of op de terugweg) pech krijgt. Uit het onderzoek dat door het Britse Kwik Fit werd gehouden blijkt dat nog altijd de auto het meest populaire vervoer is voor de zomervakantie en dat vele miljoenen mensen met hun twee, drie of vierwielers gaan rijden naar of van de vakantiebestemming. Daarbij rijden mensen vaak een paar duizend kilometers in een keer wat met een redelijk zwaar beladen motor of auto best een behoorlijke inspanning vraagt van voertuig en bestuurder. Om het over de rest van de inzittenden maar niet eens te hebben. Jengelende kinderen, een meegenomen huisdier, tolwegen, files, verkeershuftergedrag onderweg, het lijdt allemaal tot enorme stress. Het onderzoek toont aan dat relaties echt onder druk komen te staan als er iets fout gaat en men de verkeerde instelling heeft of qua humeur de stress van het werk nog niet volledig thuis heeft gelaten. Uit veel van die door respondenten gegeven antwoorden bleek dat sommige mensen een hele dag niet meer met elkaar praten als men pech onderweg meemaakte. kilometerheffing-levert-belgie-toe-140-miljoenDe verwijten vliegen dan over en weer vooraf en zeker als de auto niet vooraf even is gecontroleerd en je dan in de steek laat zijn de rapen gaar. Bij honderdduizenden paren leidden deze discussies tot een scheiding. Toch wel iets om even over na te denken. Opvallend genoeg zag je uit het onderzoek dat veel bestuurders keurig netjes hun bandenspanning controleren, zelfs de ruitensproeiervloeistof bijvullen maar geen aandacht hebben voor het oliepeil. Ook de koelvloeistof wordt zelden of nooit gecontroleerd. Terwijl een file moordend kan zijn in de hitte als juist die zaken niet op orde zijn. Nog veel aparter is het feit dat veel mensen niet kijken naar hoe ze eigenlijk verzekerd zijn in het buitenland van de keuze. Ook dat kan leiden tot grote ellende in geval van een onverhoopte aanrijding of erger. Zo heeft men ook vaak geen veiligheidsvestjes aan boord, geen gevarendriehoek en neemt men als brildrager ook geen reservebril mee, wat in sommige landen verplicht is. Kortom, we gaan nogal onvoorbereid op vakantie. Wellicht is het goed dat lezers van dit blog bewijzen dat dit niet zo is? Of wilde je toch al van je relatie af?? (NP)

Fastned zoekt nog meer geld…..

Fastned 177866-station_blauw-f2de9a-large-1441283145Wegens grote vraag naar obligaties Fastned heeft het laadbedrijf besloten om de uitgifte uit te breiden van 3,3 mln Euro naar 5 mln Euro. De uitgifte begon dinsdagochtend en donderdag was er al voor ruim 3 miljoen Euro ingetekend. De obligaties keren 6% rente per jaar uit en hebben een looptijd van vijf jaar. Het biedt investeerders de kans om te beleggen in duurzame infrastructuur in de snel groeiende markt van elektrisch rijden. Deelname is mogelijk vanaf 1000 euro. Met de opbrengsten van deze uitgifte gaat Fastned de uitbreiding van haar netwerk van snellaadstations in Nederland en omringende landen financieren.

Geïnteresseerden kunnen inschrijven via de website www.fastned.nl/obligaties. Daar is ook het prospectus en andere relevante informatie beschikbaar. De uitgifte is na uitbreiding beperkt tot 5.000 stuks voor een totaal van 5 miljoen euro.

Tunnel dicht…

Westerscheldetunnel dicht 30-31-mei 17In de nacht van 30 op 31 mei a.s. wordt groot onderhoud uitgevoerd in de Westerscheldetunnel en op de tunnelweg. De Westerscheldetunnel is dan in beide richtingen volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via Antwerpen.

De werkzaamheden op dinsdag 30 mei starten om 20.30 uur en duren tot 04.00 uur woensdagochtend 31 mei. Tijdens deze nacht kan er dus géén gebruik gemaakt worden van de Westerscheldetunnel. Onze excuses voor het ongemak.

Japan zet in op waterstof…

Toyo waterstofautoToyota heeft samen met tien andere toonaangevende Japanse technologiebedrijven een overeenkomst bereikt voor het opzetten van een grootschalig landelijk dekkend netwerk van waterstoftankstations in Japan. Het doel van de overeenkomst is om de uitrol van waterstoftechnologie in Japan te versnellen. De samenwerking is een voorbeeld voor de rest van de wereld.
De overeenkomst komt voort uit het project “Strategic Roadmap for Hydrogen and Fuel Cells” dat op 23 juni 2014 werd gepresenteerd door het Japanse Ministerie van Economie, Handel en Industrie. Dit heeft als doel in het fiscale jaar 2020 ongeveer 160 operationele waterstoftankstations te realiseren en 40.000 waterstofauto’s op de weg te hebben.

Toyota Mirai-1__in snowDoordat de betrokken bedrijven intensief met elkaar samenwerken en individuele doelen behalen, wordt de strategische ontwikkeling van waterstoftankstations bespoedigd. Ook ontstaat er maximale vraag naar waterstofvoertuigen en maken meer mensen met waterstoftechnologie kennis.
Het oprichten van een nieuw bedrijf voor de aanleg van nieuwe waterstoftankstations wordt door de 11 betrokken partijen overwogen. Dit nieuwe bedrijf zal zich ook sterk maken voor het treffen van maatregelen ter ondersteuning van de aanleg en operatie van waterstoftankstations. Een ander doel is om het gebruik van waterstofauto’s te intensiveren en te streven naar meer onafhankelijkheid van de waterstofbranche door versoepeling van de overheidsregels en het verbeteren van de operationele efficiëntie. Dat alles om een waterstofmaatschappij in Japan te realiseren. Deelname van andere bedrijven in de toekomst wordt door de 11 partijen overwogen.

Toyota waterstof tank station DSCN0410__thumbToyota is van mening dat waterstof een belangrijke energiedrager is voor de toekomst. Voor automobiliteit, maar ook voor toepassingen in de maatschappelijke energievoorziening. Zelfs nu is dat al heel goed merkbaar. Onder meer met de revolutionaire Toyota Mirai die ook in Nederland leverbaar is en door te starten met de verkoop van Fuel Cell bussen op waterstofgas in Tokio. In Californië is Toyota gestart met ‘Project Portal’; een praktijkstudie met zware vrachtwagens op waterstof.

Fastned zoekt geld…

Fastned 179954-Nissan_station_Fastned (1)-84fdae-large-1442847601Na een succesvolle uitgifte van obligaties in december vorig jaar start Fastned vandaag de uitgifte van een nieuwe serie obligaties. Hiermee gaat Fastned de uitbreiding van haar netwerk van snellaadstations in Nederland en omringende landen financieren. De obligaties keren 6% rente per jaar uit en hebben een looptijd van vijf jaar. Het biedt investeerders de kans om te beleggen in duurzame infrastructuur in de snel groeiende markt van elektrisch rijden. Deelname is mogelijk vanaf 1000 euro.

Fastned bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations en heeft inmiddels 63 stations operationeel. De afzet en omzet van het laadbedrijf groeien al twee jaar met ongeveer 10% maand-op-maand; vele malen sneller dan de markt. De opgedane ervaring in Nederland legt een goede basis voor Europese expansie.

Vorige maand maakte Fastned bekend dat ze de eerste 14 locaties in Duitsland heeft verworven. Daarnaast tekende Fastned een overeenkomst met Transport for Londen (TfL) voor de realisatie van snellaadstations in en rondom Londen. Tevens zag het laadbedrijf in maart de eerste stations het (operationeel) break-even punt passeren.

Geïnteresseerden kunnen vanaf vandaag tot en met 6 juni 2017 inschrijven via de website www.fastned.nl/obligaties. Daar is ook het prospectus en andere relevante informatie beschikbaar. De uitgifte is beperkt tot 3.300 stuks voor 3,3 miljoen euro.

Kia maakt klein groot….

KIA Blikvanger langs de A2Hij is weg! Dé blikvanger voor de circa 190.000 automobilisten die dagelijks over de A2 Breukelen passeren. De Giant Picanto, die daar sinds een jaar of zes voor het hoofdkantoor van Kia Motors Nederland stond, heeft zijn taak erop zitten. Maar Kia presenteerde onlangs de nieuwe Giant Picanto. De eerste Giant Picanto maakte destijds een indrukwekkende reis. In 2011 trok de reusachtige replica bij een winkelcentrum in Seoul de aandacht voor de toen nieuwe generatie Kia Picanto. Rond die tijd verhuisde de Nederlandse importeur van Vianen naar Breukelen. Om de verhuizing luister bij te zetten is toen voor deze gigantische Picanto gekozen. Het transport van de oude Giant Picanto had nog heel wat voeten in de aarde. Het gevaarte van plexiglas is immers 3,5 meter breed, 8 meter lang en 4 meter hoog. Per schip is de reuze Picanto van Zuid-Korea naar Rotterdam gevaren en van daar met een uitschuifbare dieplader naar Breukelen gereden. Aanvankelijk was de Picanto groen. In de zomer van 2014 werd hij ter ere van het WK-voetbal in feloranje gespoten.

Kia Motors Nederland onthulde dus een opvolger: de nieuwe Kia Picanto in XXXL-formaat. Een GT-Line in de kleur shiny red om precies te zijn. Door zijn afmetingen zal hij absoluut opnieuw de aandacht trekken van voorbijgangers op de A2. Hij is 8,5 meter lang, 3,8 meter hoog en 3,5 meter breed. Een reus van een nieuwkomer waarvan de kleine straatversie nu al zeer positieve verkoopresultaten laat zien.

De nieuwe Picanto was in de introductiemaand april al meteen de op één na bestverkochte auto van Nederland, ruim voor directe concurrenten als de Volkswagen Up, de Toyota Aygo en de Opel Karl en staat nu zelfs op de eerste positie in het A-segment. De Picanto zorgde er mede voor dat Kia in april op de tweede plaats eindigde in de particuliere markt. Onder de streep was Kia over de afgelopen vier maanden het vijfde bestverkochte merk van Nederland.

Koopman blijft Renault’s vervoeren….

Koopman logistiek Renault NissanKoopman Logistics Group maakte bekend dat de samenwerking met autofabrikant Renault-Nissan de komende jaren wordt voortgezet. Koopman verzorgt voor de Renault-Nissan Alliance de complete afhandeling van voertuigen bij aankomst per schip in Amsterdam en vervolgens het transport naar hun eindbestemming. De verlenging heeft een gouden randje, want Koopman en Renault-Nissan werken dit jaar 25 jaar samen.
Op 1 januari 1992 startte de samenwerking tussen Koopman en Nissan met het vervoer van personenauto’s vanaf de Nissan-terminal in Amsterdam. In eerste instantie waren dit auto’s bestemd voor Duitsland, later zijn daar Nissans voor de Benelux en Zwitserland aan toegevoegd. De terminal in Amsterdam was in de beginjaren van Nissan zelf, maar werd in 2004 door Koopman overgenomen. Sindsdien verzorgt Koopman op deze locatie een breed palet aan diensten voor Renault-Nissan en de modellen die wereldwijd worden geproduceerd. De activiteiten omvatten onder meer het laden en lossen van schepen, trucks en treinen, pre-afleverinspecties en het installeren van accessoires. Dit alles met als doel de doorlooptijd zo kort mogelijk te maken.

Koopman Logistics Group heeft een naam hoog te houden als het gaat om logistieke diensten voor bedrijven in de automobielsector. Vorig jaar werd bijvoorbeeld een nieuw applicatieplatform ingevoerd waardoor de doorlooptijden en de wachttijden bij laden, lossen en transport verder teruggebracht werden. Koopman levert in tegenstelling tot veel concurrenten maatwerk in haar systemen en stemt die zoveel mogelijk af op die van de klant, zodat informatie snel en probleemloos kan worden gedeeld. (Foto: Transportonline)

Volvo gaan Android-systemen integreren in de toekomst…

Volvo en Android 1Volvo en Google gaan intensief samenwerken om binnen twee jaar een nieuwe generatie van het Android-besturingssysteem te integreren in nieuwe Volvo modellen. Rijders krijgen hiermee gemakkelijk toegang tot Android-apps en ‘connected services’, ontwikkeld door Google, Volvo en derden.

De samenwerking tussen Volvo Cars en Google is volgens de Zweden een bewijs dat de automotive en technologie industrie elkaar steeds meer weten te vinden voor connectiviteit in auto’s. Volvo is ervan overtuigd dat dergelijke samenwerking belangrijk is voor de toekomst van de auto-industrie. Door Android te implementeren als basisbesturingssysteem is een snellere en flexibelere ontwikkeling mogelijk. Bovendien biedt het rijders een meer persoonlijke online-omgeving in de auto.

Volvo en Android 2Volvo werkt ook samen met Google om in recente Volvo-modellen Google Local Search te bieden, de lokale online zoekfunctie. Rijders van een Volvo met Sensus navigatie krijgen deze applicatie bij de eerstvolgende update. Meer details over de samenwerking en Android volgen op Google’s jaarlijkse tech-show op 17 mei aanstaande.

DJ Rick van Velthuysen nu bij Traffic Radio

Rick van VelthuysenNa een radiostilte van enkele maanden keert Rick van Velthuysen terug op de Nederlandse radio. De winnaar van de Gouden RadioRing 2014 is vanaf 1 juni a.s. in de ochtendspits te beluisteren op verkeerszender Traffic Radio. Van Velthuysen zal op geheel eigen wijze luisteraars van Traffic Radio door de spits loodsen in het programma Traffic Radio LIVE! Hij is elke filedag te tussen 07:00 en 09:00 uur in alle vroegte te beluisteren op dé verkeerszender van Nederland.

Rick van Velthuysen startte zijn radiocarrière als dj bij Radio Bollenstreek. Rick wilde meer zendtijd en ging vervolgens van de ene piraat naar de andere.
In 1985 maakt hij de overstap naar de KRO, waar hij onder meer een spelletjesprogramma ging presenteren. Een jaar later maakt hij furore bij de AVRO met de het programma Top Pop Radio. Vervolgens werd Rick in 1992 gevraagd als DJ bij Radio 538 en presenteerde daar vanaf de start van het station het succesvolle programma WeekendRick en later MiddenInDeNachtRick. In 2008 maakt Rick vervolgens de overstap naar Radio Veronica, waar hij tot december 2016 verschillende programma’s presenteerde.

Rick van Velthuysen en Lars SchotanusIn november 2014 won hij de Gouden RadioRing met zijn programma Rick in de Morgen.
Internetstation Traffic Radio, dé verkeerszender van Nederland, werd eind 2008 officieel geopend door minister president Mark Rutte.
Het station speelde hiermee in op de ontwikkeling dat in de toekomst steeds meer mensen radio zouden gaan luisteren via (mobiel) internet en op de verwachting dat iedereen in de toekomst ook over internet(radio) onderweg zou beschikken.

Elke filedag brengt Traffic Radio een live verslag de ochtend- en avondspits in het programma Traffic Radio LIVE!. Met de lekkerste muziek voor onderweg, de meest actuele verkeerssituatie, flitsers, OV-reisinfo, interviews en tips van medeweggebruikers. De middageditie van Traffic Radio LIVE! wordt elke filedag tussen 17:00 en 19:00 uur gepresenteerd door Job Dijk.

Hogere uitstoot CO2 eerste kwartaal..

altAuqcMJLW74-alp-o3zNMOvA539wQmKE2DjO9a92HocdKDe CO2-uitstoot in Nederland was in het eerste kwartaal 1,9 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens de eerste berekening van het CBS groeide in dezelfde periode het bruto binnenlands product (bbp) met 3,4 procent. Belangrijke oorzaken van de toename van de CO2-uitstoot zijn de hogere productie van elektriciteitsbedrijven en meer vervoersbewegingen van de transportsector. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot. Het eerste kwartaal van 2017 was iets minder koud dan een jaar eerder. Vooral maart was relatief warmer. Gecorrigeerd voor dit weereffect was de CO2-uitstoot 2,3 procent hoger dan een jaar eerder.

De CO2-emissies van de transportsector stegen in het eerste kwartaal met bijna 5 procent. De transportsector is goed voor 12 procent van de totale uitstoot. Met bijna 8 procent nam de uitstoot van de luchtvaart het sterkst toe binnen de transportsector. Dit komt grotendeels door meer vliegbewegingen. De CO2-uitstoot in verhouding tot de toegevoegde waarde van de luchtvaart is hoger dan andere onderdelen van de transportsector. Mede daardoor is de stijging van de totale toegevoegde waarde van de transportsector kleiner dan de toename van de CO2-uitstoot.

Delhi - CNN 151230122316-delhi-air-pollution---copter-780x439In het eerste kwartaal van 2017 was de CO2-uitstoot door energiebedrijven, waterbedrijven en afvalbeheer ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. Deze bedrijven zijn goed voor ruim 28 procent van de totale uitstoot. De stijging komt vooral doordat energiebedrijven meer elektriciteit hebben geproduceerd dan het jaar ervoor. De extra opgewekte elektriciteit was vooral bestemd voor de export. Bij de productie werd zowel meer aardgas als steenkool verbruikt.

Het cluster landbouw, delfstoffenwinning, industrie en bouwnijverheid heeft bijna 2 procent meer CO2 uitgestoten dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, terwijl de toegevoegde waarde steeg met ruim 3 procent. Dit cluster is goed voor 27 procent van de totale uitstoot. Vooral de aardolie- en de chemische industrie hebben meer CO2 uitgestoten. Deze toename komt vooral door de gestegen productie.

De CO2-uitstoot van de overige dienstverlening, goed voor ruim 11 procent van de CO2-uitstoot, was gelijk aan het eerste kwartaal van 2016. Er werd minder aardgas verstookt voor het verwarmen van bedrijfspanden, maar er werden meer motorbrandstoffen verbruikt voor transport.

De CO2-uitstoot van huishoudens ten slotte was in het eerste kwartaal ruim 1 procent lager. Dit kwam vooral doordat er minder gas werd verstookt. De CO2-uitstoot van huishoudens bedraagt ruim 21 procent van het totaal.