Categorie: "Algemeen"

MINI zet maximaal in op Nederlandse productie….

Mini 2017 Cooper WorksVDL Nedcar geeft vol gas met productie MINI: ook de gespierde John Cooper Works Countryman komt dit jaar uit Limburg.

Bij VDL Nedcar in Born is afgelopen jaar de productie van de nieuwe MINI Countryman gestart. Deze SUV is het derde model dat, naast de MINI driedeurs en MINI Cabrio, in Limburg van de band zal rollen. BMW Group toont hiermee zijn vertrouwen in VDL Nedcar. De bouw van de MINI Countryman heeft in Born bovendien 1.200 nieuwe banen opgeleverd. Ook de ultiem sportieve John Cooper Works-versie met een motorvermogen van 170 kW (231 pk) komt straks uit Born. Het geeft duidelijk aan dat men bij MINI (BMW) veel vertrouwen heeft in de kwaliteiten van het team dat in Borne deze wagens in elkaar zet. En daar mogen we als Nederlanders best een beetje trots op zijn zou ik denken…

Mazda had een topjaar…

Mazda realiseerde voor het vierde opeenvolgende jaar in Europa een groei met dubbele cijfers. Het totaal van bijna 240.000 verkochte auto’s in 2016 betekende een stijging van 12 % ten opzichte van het kalenderjaar 2015*. Mazda’s groei was daarmee ongeveer twee keer groter dan die van de totale markt, die met zo’n 6 % steeg. Het resultaat leverde Mazda een marktaandeel op van 1,5 %.

Mazda verkopen 2016Mazda 2015-mazda-cx5-still-2De crossover SUV’s van de Japanse autobouwer bleven de grote favorieten bij de klant: de Mazda CX-5 was opnieuw het meest populaire model in Europa, gevolgd door de kleinere CX-3; samen besloegen ze bijna de helft van de Europese omzet. De verkopen van de CX-3 en de MX-5 Roadster zijn vorig jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Portugal noteerde van alle nationale markten de sterkste groei in 2016 met een stijging van 80 %  ten opzichte van het jaar daarvoor, terwijl de verkoop in Italië als goede tweede met 53 % steeg. Ierland boekte een groei van 35 % dankzij de grote vraag naar de Mazda3 en de Mazda6 en België kon een stijging van 26 % verdeeld over het volledige gamma noteren. In andere landen was de groei rond of boven de 20 %, zoals in Tsjechië, Finland, Frankrijk, Hongarije, Polen, Slovenië, Spanje en Zweden. De grootste markt, Duitsland, kende een groei van bijna 9 %, Nederland 5 % en Groot-Brittannië 2,4 %, in alle gevallen meer dan de markt.

Seat belicht haar Leon…

01-Leon-5-drsSEAT heeft recent de vernieuwde versie van haar Leon gelanceerd, een model dat eind jaren negentig op de markt kwam en waarvan sindsdien bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. Negen bijzondere en door Seat nog eens op een rijtje gezette feiten over de Leon.

Seat 500_5vd0632 generatie 11. Gebouwd in Barcelona. Alle drie generaties van de Leon zijn ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in de SEAT-fabriek in Barcelona (Martorell). De eerste generatie werd getekend door Giorgetto Giugiaro, de tweede door Walter de’Silva en de derde kwam uit de pen van Alejandro Mesonero-Romanos.

2. Bijna twee miljoen verkocht. Sinds zijn lancering in 1999 zijn er van de Leon 1,8 miljoen exemplaren verkocht. Van de eerste generatie (1999 – 2005) werden 543.797 exemplaren afgeleverd, van de tweede generatie (2005 – 2015) 140.000 eenheden meer (totaal bijna 684.000 auto’s). Die stijgende lijn zet zich door met de huidige Leon, waarvan in slechts vier jaar tijd al 566.931 stuks van de band rolden, wat meer is dan van de volledige eerste generatie.

Seat 500_5vd0651 generatie 23. Het beste jaar voor de Leon. Het model sloot 2016 af met het hoogste verkoopcijfer in zijn geschiedenis. In vergelijking met een jaar eerder stegen de verkopen met 3 procent tot 165.000 auto’s en daarmee noteerde de Leon het beste resultaat sinds zijn debuut in 1999.

4. Een internationaal model. SEAT exporteert tachtig procent van de Leon-productie, wat laat zien dat zowel het merk als het model steeds internationaler wordt. De belangrijkste markt voor de derde-generatie Leon is Duitsland, waar in totaal tot nu toe 136.674 exemplaren zijn verkocht.

Seat Leon drie generaties5. Belangrijke pijler onder het bedrijf. De verkoopcijfers van de SEAT Leon kwamen in 2014 voor de eerste keer boven die van de Ibiza uit. De Leon is daarmee SEAT’s tweede pijler en heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf nieuwe segmenten heeft kunnen aanboren, met onder meer zijn eerste SUV, de SEAT Ateca, die in 2016 debuteerde.

6. Een wereldkampioen. De SEAT Leon won het World Touring Car Championship (WTCC) in 2008 en 2009. De Leon was daarmee de eerste dieselauto die de titel won.

01-Leon-CUPRA-290-turbo-boost-voor-krachtigste-SEAT-ooit7. Snelste op de Nürburgring. Een driedeurs SEAT Leon CUPRA – met coureur Jordi Gené achter het stuur – werd in 2014 de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nürburgring, met een rondetijd van 7:58:4 minuten. De Leon ST CUPRA haalde een jaar later een tijd van 7:58:12 en werd daarmee de snelste stationwagon op de roemruchte Nordschleife.

8. Eerste met Full LED-koplampen. De derde generatie van de SEAT Leon weegt 90 kilogram minder dan de tweede generatie. Bovendien was het model de eerste auto in zijn segment met Full LED-koplampen.

SEAT 800_013leoncupra2909. Nieuwe versie van de derde-generatie SEAT Leon. SEAT heeft net de vernieuwde versie van van de derde generatie Leon gepresenteerd. Het model heeft een geëvolueerd exterieurontwerp en is uitgerust met nog geavanceerdere technologie dan voorheen. “Je zou kunnen zeggen dat we de Ateca in de Leon hebben gestopt”, aldus Matthias Rabe, vice-president Research & Development bij SEAT.

Toyota roept weer auto’s terug om Takata-airbags…

Toyota-Yaris-Airbags-1Volgens de Duitse media moet Toyota opnieuw een half miljoen auto’s terughalen naar haar dealers voor omwisseling van de gemonteerde Takata-airbags. Intussen heeft de autofabrikant nu al bijna 6 miljoen auto’s teruggehaald, waarvan 1,5 miljoen in Europa. Men doet dit preventief omdat die door Takata geleverde airbags problemen vertonen die kunnen leiden tot verwondingen in geval van een aanrijding, maar ook doden. Intussen hebben ook andere autobouwers die deze airbags monteerden maatregelen genomen. Het kost Takata zelf naar schatting nu al 10 miljard US Dollar. Daar bovenop komt nog eens een miljard dollar als schikking met de Amerikaanse overheid. Het bedrijf raakt daardoor aardig in de problemen. Als het zo doorgaat zal Takata door dit gedoe failliet gaan en blijven de autobouwers zitten met de schade. Bij de nieuwe terugroepactie haalt Toyota de Corolla, Yaris, Hilux en Auris terug naar de dealer. Het zou gaan om bouwjaren tussen 2007 en 2009. Bij de Yaris neemt men zelfs de bouwjaren 2010 en 2011 mee. (AMuS)

Vliegende auto van Airbus

airbus-flying-car-1Airbus Industries kennen we toch vooral van de moderne en grote vliegtuigtypen die men sinds de jaren zeventig produceert en waarmee dagelijks miljoenen mensen worden vervoerd. Maar het bedrijf blijkt zich ook bezig te houden met iets heel anders. De sterk op de toekomst gerichte ‘vliegende auto’. Nu zijn op dat punt vele ontwerpers Airbus voor gegaan en meestal leverde dat slecht rijdende en matig vliegende vervoermiddelen op. Maar Airbus gelooft dat het met haar ervaring wel in staat is om een commercieel project als dit van de grond te krijgen. Het geschetste prototype laat een reeks van motoren en propellers zien die zodanig moeten werken dat ze de auto verticaal kunnen laten starten en landen. Zoals een helikopter. Daarna draaien de props naar voren en gaat de vliegende auto er als een normaal vliegtuig vandoor. Volgens Airbus krijgt haar ontwerp schone technologie zodat er geen extra milieubelasting zal ontstaan. Het prototype wordt momenteel ontwikkeld bij de helikopterdivisie van Airbus en zou eind dit jaar moeten kunnen functioneren. Nu moet je niet meteen denken dat als dit apparaat ook echt wordt gebouwd je dan zo maar vanuit je achtertuin zou kunnen opstijgen of landen. In ons land gelden strikte regels voor het luchtverkeer. Dus zijn er enorme beperkingen op het gebruik van deze nieuwe transportvorm te verwachten. Maar interessant is het wel. Net zoals die ontwerpers in de jaren veertig van de vorige eeuw al dachten bij hun projecten; ‘Je kunt er de files mee omzeilen’. Maar of dat ooit ook werkelijkheid wordt? (FP/Reuters)

Olieprijzen gaan dit jaar spannend maken…

Tanken over de grensWe weten intussen al heel lang dat de brandstofprijzen in dit land sterk stijgen als de prijs voor ruwe olie op de wereldmarkt ook een opwaartse beweging maakt. Maar in omgekeerde richting de literprijs bijstellen als de wereldmarkt zorgt voor een record-lage prijs voor een vat olie is zelden zichtbaar. Centje links of rechts. Dat maakt het lastig om uitgekiend om te gaan met het slim vullen van de tank. Toch moet dat dit jaar bijna tot kunst verheven worden, want de kans dat de olieprijzen laag blijven is niet zo heel groot. Althans volgens Amerikaanse analisten. Hoewel de OPEC-landen hebben afgesproken om de productie van ruwe olie te verlangen om zo de prijs per vat omhoog te krijgen, lijkt de Amerikaanse (en wellicht ook de Russische) olie-productie dan een stapje bij te zetten waardoor het aanbod van olie op peil blijft. Een andere onzekere factor is wat China gaat doen. De exportcijfers van dat enorme productieland zijn niet zo best en dan zal de vraag naar olie voor o.a. de chemische/plastic-industrie dalen. Als de olieprijzen zouden stijgen gaat de vraag meestal ook weer naar beneden. Het zal niet gaan helpen om ons als weggebruikers een rustig beeld aan de pomp te verschaffen. Maar zoals ik al eerder schreef, in het algemeen zal de literprijs wel omhoog blijven gaan. En blijft het advies om goedkoper te tanken bij die stations die een beetje verder van de snelweg gelegen zijn. Kan je soms 10-14 cent per liter benzine opleveren. Toch de moeite waard zou ik denken. (Reuters)

ŠKODA’s jubilea in 2017

02-Klement-LaurinŠKODA viert dit jaar een aantal belangrijke jubilea. De ŠKODA 450 en 1100 OHC debuteerden zestig jaar geleden, de ŠKODA Favorit bestaat dertig jaar en de ŠKODA 130 RS coupé boekte veertig jaar terug een dubbele klasse-overwinning in de Rally van Monte Carlo.

Skoda 120RS circuitracerVeertig jaar geleden – op vrijdag 28 januari 1977 – won de ŠKODA 130 RS de Rally van Monte Carlo in de klasse voor auto’s met motoren onder de 1.300 cm3. Fabriekscoureur Václav Blahna en navigator Lubislav Hlávka reden de snelle coupé naar een twaalfde plek overall, waarmee ze vele grotere en snellere tegenstanders aftroefden. De tweede ŠKODA 130 RS bezette de vijftiende plek in de einduitslag. En daarmee schreven de voorgangers van de huidige ŠKODA Fabia R5 één van de meest glorieuze hoofdstukken in ŠKODA’s 116-jarige autosportgeschiedenis.

FB_20150604_06_48_08_Saved_PictureDe productie van de ŠKODA 450 cabriolet – de voorganger van de bekende ŠKODA Felicia – begon in september 1957 in de ŠKODA-fabriek in Kvasiny. Zijn viercilindermotor was 1.089 cm3 groot en had een vermogen van 50 pk, waarmee de aantrekkelijke ŠKODA 450 een topsnelheid kon halen van 128 km/u. In totaal zijn er 1.010 exemplaren van de ŠKODA 450 gebouwd. Twee derde daarvan werd geëxporteerd.

Favorit 1989 witMet de Favorit bewezen de ontwikkelaars van ŠKODA, dat toen nog een Tsjechoslowaakse autofabrikant was, wat ze met hun inzet en vakmanschap konden bereiken in de laatste moeilijke jaren van het socialisme. De compacte auto, ontworpen door het Italiaanse Bertone, liep van de band met een overdwars geplaatste motor voorin en voorwielaandrijving, wat een revolutie was voor het ŠKODA van toen. Het concept, ontwerp en rijgedrag van de Favorit waren te vergelijken met die van Westerse concurrenten. De Favorit was een eigen product van ŠKODA en één van de weinige personenauto’s in het zogenoemde Oostblok die niet onder licentie van een andere fabrikant werd gebouwd. De Favorit debuteerde op 16 september 1987 op de International Engineering Fair in Brno. De eerste klantenauto’s werden in ons land na de RAI van 1989 uitgeleverd en twee jaar later volgde een stationvariant van de Favorit die ŠKODA Forman heette. Op basis van de Favorit werden niet alleen lichte besteluitvoeringen ontwikkeld, maar ook recreatievoertuigen en elektrische modellen. Tot en met 1995 zijn er precies 1.077.126 exemplaren van de Favorit en Forman geproduceerd.

Skoda Kodiaq productielijnIn Kvasiny worden al sinds 1934 auto’s gebouwd. De eerste ŠKODA die de fabriek verliet, was de prestigieuze ŠKODA Superb in oktober 1947. Daarna zouden nog vele succesvolle modellen volgen, zoals de ŠKODA Felicia (1959 – 1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970 – 1980) en de ŠKODA Pick-up en Volkswagen Caddy Pick-up (1995 – 2001). Momenteel bouwt ŠKODA de Superb, Superb Combi, Yeti en Kodiaq in Kvasiny.

Skoda 1100 OHV racerIn december 1957 verraste ŠKODA autosportliefhebbers met twee gestroomlijnde ŠKODA 1100 OHC roadsters. Ze waren uitgerust met een elegante en lichte glasvezel carrosserie, een stalen frame en een motor met twee bovenliggende nokkenassen en een dubbele ontsteking. De viercilinder was 1.089 cm3 groot, had twee dubbele carburateurs en produceerde 92 pk bij 7.700 toeren. De roadster woog slechts 550 kg (zonder coureur) en had een topsnelheid van 190 tot 200 km/u.

Amerikaanse verkopen, groot, groter het grootst!

Ford-F-150-2-717-2Voor de Amerikaanse autobranche was 2016 een prima jaar. Niet alleen werden er meer auto’s verkocht dan in het toch al als recordjaar bekend geworden 2015, maar de verkochte auto’s waren vrijwel zonder uitzondering weer groter dan ooit. En dat is goed nieuws voor de fabrikanten van dat spul die een veel betere marge binnenhalen dan bij de verkoop van compacte of kleine auto’s. De Amerikaanse markt was vorig jaar ruim 17,5 miljoen auto’s groot en in de top 5 zien we uitsluitend enorme Pickup-trucks. Ford voert daar de lijst aan met de F-150, gevolgd door de Chevrolet Silverado en op enige afstand de Dodge Ram. Dodge-Ram-USA-17-04Allemaal heel dikke bakken met brandstof slurpende motoren. Hoezo uitstoot en verbruik? Groot moet het zijn. Opvallend is dat je verder vooral Japanse auto’s ziet naast de vele Amerikaanse modellen die wij hier meestal helemaal niet kennen. Een enkele Europeaan staat in die zelfde top 50, de VW Jetta, die ondanks alle diesel-schandalen nog steeds respectabel goed wordt verkocht. Auto’s die net buiten de Amerikaanse Top-50 vielen waren de Ford Mustang en Toyota Prius. In deze tijden waarin groot of groter de dienst uitmaken is een hybride minder gevraagd. Eens zien wat er gebeurt als de olieprijzen weer stijgen. Toyota-Camry-2014-17-05Want die bepalen meestal de literprijs aan de pomp en ook in de VS, waar brandstof een schijntje kost t.o.v. Nederland, zijn consumenten heel gevoelig voor wat de volle tank ze kost. Grappig is overigens dat de Toyota Camry, hier toch een auto die je echt niet meer ziet, op de vierde plek staat van die top 50. Amerikanen zijn echt heel andere wezens dan de gemiddelde Europeaan. (AMuS)

Markt leeft op….

03-2015-Touran-WolfsburgStonden de autoverkopen eind vorig jaar nog op de handrem, zelden was een verkoopjaar zo beroerd als het vorige, begin dit jaar komt de boel weer wat in beweging. Mede veroorzaakt door het op naam zetten van auto’s in het nieuwe jaar. Dat deed een aantal merken wat beter dan andere. Zo zien we bij Alfa Romeo ineens een verkoopplus die vooral wordt veroorzaakt door een zestigtal Giulia’s die een kenteken kregen. Zelfde geldt voor Aston Martin, Audi, Bentley (!) en BMW. Allemaal het jaar lekker begonnen. Ook lichte plusjes bij Ford en Honda. De aantallen zijn klein, dat geldt ook voor de winst. 04_Kia_Rio_newUiteraard doet Kia ook wat het moet doen, scoren! Bij Maserati gaat de vlag ook uit, want binnen tien dagen 7 auto’s meer dan vorig jaar in dezelfde periode wegzetten is niet niks. Mazda en Mercedes lachen om dit soort aantallen, daar gaat het al snel om honderden auto’s meer. Het zo geplaagde Mitsubishi schreef met dank aan de ASX ook weer eens zwarte cijfers. Nissan zette in een keer 22 LEAF’s op kenteken en dat helpt de cijfers aardig in de goede richting. Bij Opel zijn ze vast trots op de jaarstart. In de hele breedte van het gamma draaide men lekkere cijfers, dat geeft de Opel-burgers moed. Peugeot hijst de Franse vlag met wat betere cijfers, net als Renault. Porsche is vast ‘fier’ op een verdubbeling van de verkopen t.o.v. 2016. Ook daar is het hele gamma deelgenoot van het succes. Volvo XC90 Excellence 1Seat en Skoda zetten ook weer wat extra auto’s in de markt, net als Smart. Toyota en VW doen het over de hele linie ook beter en bij Volvo zie je de leasebrigade terug in de cijfers. Bij dat merk rijden heel wat lieden met een auto van de zaak op dit moment trots rond in hun al dan niet compacte Zweed. Hoe dan ook, er zit weer wat licht in de sinds vorig jaar wat donkere verkooptunnel in dit land.

PSA verkocht meer auto’s in 2016…

Peugeot 2008 SUV 2016 - front redHet Franse duomerk PSA (Peugeot Citroën) had een behoorlijk jaar 2016. Het verkocht meer auto’s dan ook en dat maakt bij de Fransen vrolijk. Wereldwijd nam de verkoop met bijna zes procent toe tot ruim 3,1 miljoen automobielen. Volgens de cijfers van de fabrikant was 2016 het derde jaar waarin de verkopen beter liepen dan een jaar eerder. Mooie prestatie. Opvallend is wel dat Peugeot het flink beter deed (plus 12%), maar dat Citroën juist met een daling genoegen moest nemen. Het afgeleide luxe merk DS deelde in de malaise. PSA verkoopt goed in Europa, tweederde van haar omzet komt daar vandaan. De Chinese markt kromp voor de Fransen.