Categorie: "Algemeen"

VW en Eneco bieden nu ook laadabonnementen aan….

VW e-Golf 2017 prijzenVolkswagen en Eneco introduceren een laadabonnement met Eneco HollandseWind®, waarmee e-Golf-rijders bij alle laadpalen in Nederland groene stroom kunnen (snel)laden voor een vast bedrag per maand. Samen met de scherpe leasetarieven van de e-Golf maakt dit nieuwe laadabonnement elektrisch rijden niet alleen makkelijker en CO2-neutraal, maar ook bereikbaarder dan ooit. Het nieuwe HollandseWind laadabonnement van Volkswagen en Eneco – dat maandelijks opzegbaar is – werkt met 7 verschillende bundels die gebaseerd zijn op het aantal te rijden kilometers per jaar. Zo is de 10.000 km bundel (1.667 kWh) verkrijgbaar voor 35 euro1 per maand. De prijs voor de 20.000 km bundel (3.333 kWh) bedraagt 70 euro1 per maand en voor 30.000 km (4.167 kWh) is dat 105 euro1.

Een belangrijk voordeel van deze bundels is dat de energiekosten vooraf duidelijk zijn. Dat betekent geen verrassingen achteraf, ook al omdat je door het vaste maandbedrag niet meer wordt geconfronteerd met (start)tarieven die per aanbieder variëren. Het daadwerkelijke energieverbruik wordt doorlopend gemonitord en eventuele meer gereden kilometers (buiten de bundel) worden tegen een scherp, vooraf overeengekomen tarief verrekend. Indien er minder kilometers worden gereden, dan gaan de niet gebruikte kWh’s gewoon mee naar het volgende jaar. Desgewenst kan zonder meerkosten worden gekozen voor een grotere of kleinere bundel.

VW Laden met Eneco 800_-ron2952Het nieuwe HollandseWind laadabonnement, dat exclusief is voorbehouden aan de nieuwe e-Golf, is niet alleen 100 procent groen, maar biedt ook belangrijke financiële voordelen. Dit laadabonnement helpt e-Golf-rijders namelijk bij het tot wel 50 procent besparen op de brandstofkosten ten opzichte van die van een vergelijkbare Golf op benzine.
Bij een jaarkilometrage van 20.000 bedragen de maandelijkse brandstofkosten voor een vergelijkbare Golf 1.5 TSI DSG, 140 euro1 per maand versus 70 euro1 voor de e-Golf.2

Naast de lage energiekosten biedt de e-Golf nog meer financiële voordelen. Zo is deze elektrische aangedreven Volkswagen niet alleen vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, maar komt hij bij zakelijk gebruik ook in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). Het maandelijkse leasetarief voor de e-Golf komt zo bij Volkswagen Financial Services op 515 euro1 (op basis van 48 maanden en 20.000 km/jaar). Inclusief de energiebundel van 70 euro (20.000 km/jaar) komen de totale kosten op 585 euro1 per maand.
Met dit aantrekkelijk lage leasetarief en het nieuwe Eneco HollandseWind® laadabonnement is elektrisch rijden meer dan ooit een alternatief voor rijden op benzine of diesel.
Zakelijke rijders profiteren van slechts 4% bijtelling en kunnen deze elektrische Golf al rijden vanaf 52 euro5 netto bijtelling per maand.

VW Laden met Eneco 800_-ron2878De nieuwe e-Golf is de aanvoerder van een breed aanbod elektrische Volkswagens. Het 35,8 kWh accupakket van deze volledig elektrische Volkswagen zorgt voor een zeer bruikbare actieradius van maximaal 300 km3. De elektromotor levert 100 kW/136 pk. Met de 7,2 kW-lader is de accu in minder dan 5½ uur volledig op te laden. Met een 40 kW snellader laadt de accu in 45 minuten voor 80% op. De zeer rijk uitgeruste e-Golf is leverbaar vanaf 38.970 euro4. Het maandelijkse leasetarief voor de e-Golf komt bij Volkswagen Financial Services, op 518 euro1 (op basis van 48 maanden en 20.000 km/jaar). Zakelijke rijders profiteren van slechts 4% bijtelling en kunnen deze elektrische Golf al rijden vanaf 52 euro5 netto per maand.

Ford adviseert tegen wagenziekte…

FORD_2017_Motion_Sickness_1-1280x855Optrekken,stoppen en bochtige wegen kunnen wagenziekte veroorzaken. Wagenziekte komt het vaakst voor bij kinderen en tieners. Dit wordt vergroot door achterin te zitten en met het hoofd naar beneden videospelletjes te spelen of films te kijken. Nieuw onderzoek dat in opdracht van Ford met de hulp van experts op het gebied van wagenziekte is uitgevoerd, toont aan dat passagiers die gedurende een korte rit naar een scherm keken, na gemiddeld 10 minuten misselijk werden. En dit waren allemaal volwassenen.
“Wagenziekte kan een gezinsuitje omtoveren in een nachtmerrie, waarbij papa en mama nerveus achterom kijken en het ergste vrezen”, aldus Eike Schmidt, Research Engineer bij het Ford European Research Centre in Aken. “Comfort heeft een hoge prioriteit bij de manier waarop we de auto’s van de toekomst ontwerpen, en we willen alles op alles zetten om wagenziekte te verminderen.”
FORD_2017_Motion_Sickness_2-1280x911Gapen en zweten zijn waarschuwingssignalen voor een toestand die wordt veroorzaakt door discrepanties tussen signalen die de hersenen ontvangen van de ogen en van de evenwichtsorganen in het oor. Baby’s worden niet wagenziek. Dit gebeurt pas wanneer we hebben leren lopen. Tijdens de eerste tests bleek dat wanneer de schermen hoger werden bevestigd en de weg aan beide kanten zichtbaar was, vrijwilligers zich minder snel misselijk voelden. In volgende experimenten worden alternatieve manieren onderzocht waarmee het traject zichtbaar wordt in het interieur, zodat passagiers die niets kunnen zien, kunnen worden gewaarschuwd voor bochtige wegen of hoge bruggen.

FORD_2017_Motion_Sickness_4-400x225Enkele manieren waarop wagenziekte volgens de professor kan worden verminderd:
Ga in het midden van de achterbank zitten, of bij voorkeur voorin, om de voorliggende weg te kunnen zien
Rijd rustig en vermijd indien mogelijk plotseling remmen, snel optrekken en kuilen in de weg
Leid wagenzieke personen af, zelfs een liedje zingen kan al helpen
Drink cola, eet gemberkoekjes, maar vermijd koffie
Gebruik een kussen of hoofdondersteuning om het hoofd zo stabiel mogelijk te houden
Zet de airco aan zodat er frisse lucht blijft circuleren

Autokopers gaan voor prijs, zuinig, of luxe, maar niet voor het milieu…

02-Tokyo-Motor-Show-2015Niet voor niets stagneren de verkopen van zgn. ‘milieuvriendelijke’ auto’s zo in de meeste Europese markten. Kopers zetten het milieu domweg niet op hun prioriteitenlijstje en als ze dat al doen dan toch vooral vanuit het eigen gewin. Zo blijkt uit Brits onderzoek onder 1000 autokopers onlangs. Daar bleek dat een lage prijs en veel uitrusting helemaal bovenaan het verlanglijstje staan van potentiele kopers. Gevolgd door zuinig verbruik. Maar men wil ook een mooie vormgeving, luxe, snelheid, en een lage afschrijving en ook als het even kan nog zoiets als veiligheid. Maar het milieu telt niet mee. Nou ja, bij 11% van de kopers, maar dat is een erg kleine minderheid. Opvallend is ook dat op het gebied van veiligheid vrouwen gevoeliger blijken dan mannen. Een vrouw wil een steviger auto dan een man. WP_20160720_022Terwijl mannen en vrouwen gelijk denken over de prestaties van hun vervoermiddel. Die moeten wel een bewetje meekunnen in het verkeer. Mits betaalbaar allemaal, want dat steekt met kop en schouders boven alle andere prioriteiten uit. Zou dat in ons land heel anders zijn? Ik denk het niet. Gezien de aantallen auto’s, de verkochte merken en ook de modellen. Want SUV’s zijn nauwelijks milieuvriendelijk te noemen toch? Kortom, er is nog een lange weg te gaan voor we als automobilisten neigen naar iets wat lijkt op praktische bruikbaarheid en gevoel bij milieuvriendelijker auto’s dan we nu gewend zijn te kiezen. (NP)

Nederlanders vaak stressvol achter het stuur…

altAs5pD88XSEmlwTKYm4w8ss2vB5UknsMF_wSEQfHjeKBSAutorijden is voor veel Nederlanders bepaald geen ontspannen bezigheid. Maar liefst driekwart van onze landgenoten (72%) ervaart weleens stress tijdens het autorijden en vrouwen (82%) hebben dit zelfs nog aanzienlijk vaker dan mannen (63%). AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, deed onderzoek naar de meest stressvolle situaties in het dagelijks leven versus de meest stressvolle situaties in de auto.

IMG_1885Zowel in het dagelijks leven als in het verkeer zijn er situaties waarbij de spanningen flink oplopen. Uit het onderzoek blijkt dat situaties in het verkeer vaak de oorzaak zijn van stressvlekken. Te laat dreigen te komen op een belangrijke afspraak door files, verkeerd rijden of parkeerproblemen wordt als het meest stressvol ervaren. Ook met een knipperend benzinelampje rijden, terwijl er geen pomp in de buurt lijkt te zijn, doet de gemoederen hoog oplopen. Dit is zelfs spannender dan een sollicitatiegesprek of een speech houden voor een grote groep.

WP_20160720_002Dit is de top 10 meest stressvolle situaties in het dagelijks leven, waaronder autorijden:
1. Te laat dreigen te komen op een belangrijke afspraak
2. Een conflict met een collega, manager, familie of geliefde
3. Met te weinig benzine rijden
4. Een sollicitatiegesprek
5. Een presentatie geven voor een grote groep mensen
6. Het werk niet op tijd af krijgen
7. Pech onderweg, zoals een lekke band
8. Door de politie staande worden gehouden
9. Geen parkeerplaats kunnen vinden
10. Inparkeren, zoals fileparkeren of in een klein parkeervak

Het is een bekend cliché dat vrouwen minder goed zouden kunnen inparkeren dan mannen. Of ze beter of slechter zijn is dit keer niet onderzocht, maar wel is het in ieder geval zo dat vrouwen het een veel stressvollere bezigheid vinden dan mannen. Slechts 6 procent van de mannen zegt stress te ervaren bij het inparkeren tegenover een kwart (23%) van de vrouwen.

Mannen ervaren weinig spanning bij het inparkeren, maar toch ervaart driekwart van de vrouwen én mannen stress tijdens het autorijden. Wat is de oorzaak van het gevloek en gezweet achter het stuur? Met stip op één staat in het donker rijden: een derde vindt dat heel vervelend (32%). Deze activiteit wordt op de voet gevolgd door rijden in een vreemde stad (29%), in de drukte (28%), in een moeilijke of onverwachte verkeerssituatie (21%), in een vreemde auto (17%) en in het buitenland (16%).

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.012 respondenten, april 2017.

70 jaar na de schets van Ben Pon….

VW Transport - schets Ben PonHet was een bijzonder voertuig dat Ben Pon senior precies zeventig jaar geleden, op 23 april 1947, in zijn agenda schetste. De Amersfoortse handelsondernemer en oprichter van de Nederlandse Volkswagen-importeur voorzag een praktische bestelbus op basis van Kever-techniek, met een sterk afgeronde carrosserie, de motor achterin en de cabine boven de vooras. Met de schets legde Ben Pon de basis voor de Volkswagen Transporter, waarvan er – inmiddels zes generaties verder – al ruim twaalf miljoen wereldwijd van werden verkocht.
VW Transporter 500_volkswagenplattenwagenHet succesverhaal van de Transporter – in Duitsland ook wel liefkozend ‘Bulli’ genoemd – begint op 23 april 1947. Tijdens een bezoek aan de Volkswagen-fabriek (om de import van de Volkswagen Kever te bespreken) viel het oog van Ben Pon (1904 – 1968) op de ‘Plattenwagen’, een simpel transportwagentje met Kever-techniek. Pon ziet gelijk verkoopkansen. Als zakenman wist hij dat er in Europa grote behoefte was aan dit type bedrijfswagen.
De ‘Plattenwagen’ werd echter niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dit omdat de bestuurder helemaal achter op de auto zat, vlak boven de motor. Pon bedenkt een oplossing. Tijdens zijn volgende bezoek aan de Volkswagen-fabriek schetst hij die in zijn agenda. Hij verplaatst de besturing van de Plattenwagen naar de voorkant en creëert een gesloten laadruimte achterin.

VW T1 Transporter 500_t1-tr0514bewOp basis van zijn schets – die inmiddels tot de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam behoort – ontwikkelt Volkswagen tussen 1947 en 1949 de eerste Transporter. In dat laatste jaar worden vier prototypen aan het publiek getoond: twee bestelbussen, een personenvariant en een Kombi. De Transporter komt in 1950 op de markt als Typ 2 (de Kever is de Typ 1).
De productie van de Transporter startte bescheiden met tien busjes per dag. De vraag was echter enorm. Doordat het busje niet meer dan 5.125 gulden (2.330 euro) kostte, konden zelfs kleine ondernemers zich er een veroorloven. Het eerste jaar werden er al 8.000 gebouwd en in 1955 was zelfs een extra fabriek nodig. Van de eerste Transporter-generatie (T1) werden tot 1967 1,8 miljoen exemplaren gebouwd. De ‘Bulli’ groeide uit tot het symbool van de Europese wederopbouw en van het Duitse ‘Wirtschaftswunder’. De T1 dankte zijn populariteit mede aan de veelheid aan uitvoeringen waarin hij verkrijgbaar was. Variërend van gesloten bestelwagen en achtpersoons bus tot de camper die door de hippies in de harten werd gesloten en cultstatus verwierf. In de zeventig jaar nadat Ben Pon de eerste Transporter op papier zette, zijn er ruim twaalf miljoen exemplaren van inmiddels zes generaties gebouwd.

VW Transporter bouw c2ade883-92e5-452e-ba26-a32689187492De Nederlandse prijzen van de T1 begonnen destijds bij 5.125 gulden (2.330 euro).
Van de vier oorspronkelijke prototypen uit 1949 werd er één direct in gebruik genomen door de Keulse eau de cologne-fabrikant 4711.
De bijnaam ‘Bulli’ vindt zijn oorsprong in het dubbele karakter van de T1. Het is een samenvoeging van Bu(s) en Li(eferwagen), met een extra ‘l’ voor de leesbaarheid.
Oorspronkelijk was de T1 af-fabriek alleen in het blauw leverbaar. Afwijkende kleurwensen werden lokaal door de Volkswagen-dealer ingevuld.
VW T1 besteller 500_nf99-0064In Nederland werd de Transporter T1 al snel een vaste waarde voor het Nederlandse Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie (PTT).
De T1wordt aangedreven door een 1.131 cc-motor (24 pk bij 3.300 tpm) en kan acht personen of 750 kilogram aan vracht vervoeren.
De originele schets van Ben Pon behoort tot de collectie van het Rijksmuseum. Overigens wordt de relatie tussen Pon en Volkswagen uitgebreid en zeer informatief beschreven in het boekwerkje: De Kooplui van de Pon-Dynastie van Jaap van Rij en Leo Pool. ISBN 978-90-484-2862-5 – vermoedelijk nog wel te koop via Centraal Boekhuis, Bol.com of de betere boekhandel.

Fastned breidt uit naar Duitsland…

Fastned 223736-Fastned-101-13d15f-original-1473164714Fastned, dat bouwt aan een Europees netwerk van snellaadstations, breidt uit naar Duitsland. Deze week nog maakte het bedrijf bekend dat de eerste 14 Duitse locaties zijn verworven. Het betreft locaties voor stations met meerdere snelladers welke geschikt zijn voor de volgende generatie elektrische auto’s die kunnen laden op een vermogen van 150 kW tot 350 kW. Het worden de eerste stations in Duitsland die toegankelijk zijn voor alle automerken en waar in 15 minuten tot 500 kilometer range geladen kan worden. Fastned committeert zich ertoe om de stations te openen voor de introductie van belangrijke nieuwe elektrische auto’s, zoals de Audi Q6 e-tron, Volkswagen I.D., Porsche Mission E, Tesla Model 3 en de Jaguar I-PACE.

Fastned is concessionair voor 201 snellaadstations langs de Nederlandse snelwegen en heeft momenteel 60 stations operationeel. Op deze locaties verkoopt Fastned stroom aan elektrische rijders. De omzet van Fastned groeit al twee jaar zeer snel met 10% maand-op-maand.

Fastned 179954-Nissan_station_Fastned (1)-84fdae-large-1442847601Fastned werkt al enige tijd aan de ontwikkeling van locaties buiten Nederland. Voor de realisatie van snellaadstations benadert Fastned (lokale) overheden en private partijen die over kwalitatief hoogwaardige locaties vlak langs de snelweg beschikken. Fastned verwacht de komende maanden meer locaties te verwerven in zowel Duitsland als andere landen. Hiermee zet Fastned concrete stappen in de ontwikkeling van een pan-Europees snellaadnetwerk waar alle elektrische auto’s snel kunnen laden.

Opel definieert haar nieuwe crossover UV; de Grandland X!

Opel Grandland X - BlueDe nieuwe Grandland X biedt volgens Opel de ultieme mix van sportiviteit en avontuur: moderne, dynamische lijnen, coole off-road-uitstraling en een hoge zitpositie met uitstekend zicht rondom. Opels nieuwe CUV (Crossover Utility Vehicle) is verder voorzien van een uitgebreid gamma toptechnologie en biedt meer dan genoeg ruimte voor vijf personen plus bagage. De Opel Grandland X verschijnt in de herfst van dit jaar als derde en grootste lid van Opels X-familie, na de recent geïntroduceerde Crossland X en de bestseller Mokka X, die respectievelijk zo’n 25 en 20 cm korter zijn. De Grandland X wordt als crossover gepositioneerd in het C-segment, waarin Opel ook de Opel Astra (als 5-deurs hatchback en Sports Tourer) en de Opel Zafira levert. De laatste blijft Opel standaard als ruime zevenzits MPV leveren.

De Grandland X is dus Opels dynamische troef in het populaire C-Crossover-segment. De 4,48 m lange Grandland X heeft een atletische, gespierde uitstraling met krachtige proporties en korte overhangen. Met het optionele zwartgekleurde dak onderscheidt Opels C-CUV zich nog nadrukkelijker.

03-Opel-Grandland-X-305587De Grandland X is voorzien van een reeks ultramoderne voorzieningen ter verhoging van zowel de veiligheid als het comfort. Onder meer Adaptive Cruise Control met voetgangersdetectie en automatische noodremassistentie, vermoeidheidssignalering, Advanced Park Assist en een 360o-camera zijn beschikbaar. Opties als Ergonomische comfortstoelen die AGR (Aktion Gesunder Rücken)-gecertificeerd zijn, een verwarmbaar stuurwiel, stoelverwarming vóór- en achterin en een elektische achterklep die te openen is met een simpele voetbeweging bieden comfort van topniveau. En kenmerkend voor een nieuwe Opel: de bestuurder en de passagiers kunnen genieten van optimale connectiviteit dankzij de nieuwste generatie IntelliLink-systemen en de persoonlijke connectiviteits- en service-assistent Opel OnStar, die nu ook de mogelijkheid biedt om hotelkamers te boeken1 en een parkeerplaats te vinden2. Smartphones zijn in de Grandland X draadloos op te laden dankzij de mogelijkheid van inductieladen.

Met een lengte van 4.477 mm, een breedte van 1.844 mm en een hoogte van 1.636 mm is de Grandland X een stoere, goed uitziende crossover. Het front is voorzien van een skidplate en een stoere grille met de kenmerkende verchroomde logobars, die doorlopen tot aan de ranke LED-koplampen en het front optisch extra breedte en een krachtige, solide uitstraling geven. De motorkap is, net als die van de nieuwe Insignia, voorzien van de strakke kenmerkende lijn die afkomstig is van de Monza concept en past binnen Opels designfilosofie ‘Sculptural Artistry meets German Precision’. Het achteraanzicht van de Grandland X heeft alle kenmerken van een echte CUV: een grote spoorbreedte, een zilvergrijs paneel onder de achterbumper waarin de uitlaten links en rechts zijn geïntegreerd. De smalle LED-verlichting accentueert het sportieve, gespierde karakter van de nieuwe crossover.

06-Opel-Grandland-X-305589Ook het interieur van de Opel Grandland X straalt kwaliteit en elegantie uit. Het instrumentenpaneel en de middenconsole met touchscreen zijn helder en duidelijk vormgegeven en gericht op de bestuurder. De middenconsole bevat drie horizontale rijen knoppen waarmee het infotainmentsysteem, de climate control en de instellingen van het onderstel intuïtief zijn te bedienen. De oppervlakken in het interieur zijn bekleed met bijzonder prettig aanvoelende materialen die de bestuurder en de passagiers optimaal comfort bieden. De inzittenden kunnen genieten van de voor CUV’s kenmerkende hoge zitpositie, die in- en uitstappen makkelijker maakt en een uitstekend uitzicht biedt. De lange wielbasis – 2.675 mm – staat ook garant voor fors veel ruimte voor vijf inzittenden. En de bagageruimte – met een inhoud van 514 tot 1.652 liter – biedt volop ruimte.

Opel positioneert de Grandland X als crossover in het C-segment, waarin ook de Astra, de Auto van het Jaar 2016, en de standaard zevenzits MPV Zafira bivakkeren. De Opel Crossland X komt uit in het B-segment, naast de Mokka X. Meer informatie over de motoren en prijzen maakt Opel in een later stadium bekend.

Meerderheid Nederlanders wil niet onderhandelen…

VerkochtBijna zes op de tien Nederlanders ervaren onderhandelen bij verkoop van hun auto als noodzakelijk kwaad. Als het kan zou bijna één op de drie Nederlanders het onderhandelen over de auto helemaal achterwege laten. Dit blijkt uit een in 2016 gehouden representatief onderzoek van de ANWB onder 1.100 Nederlanders. Een kwart van de Nederlanders geeft dan ook aan zich onzeker te voelen tijdens de onderhandeling. De ANWB helpt de autoverkoper met de verkoop van hun auto met de Verkoopservice. Een online platform waar men tegen een gegarandeerde prijs zijn auto kan verkopen, zonder onderhandeling.

Bij het verkopen van een eigen auto vertrouwen mannen het meest op hun onderbuikgevoel en vinden het dan ook niet nodig om nog anderen te raadplegen (39%). Vrouwen zijn iets minder zeker van hun zaak en winnen vrijwel altijd advies in (86%). De partner is daarbij hun trouwste raadgever, ruim de helft van de vrouwen vraagt hun partner om advies bij de verkoop.

Automarkt 2016 1Nederlanders onderhandelen het liefst eerlijk tijdens de verkoop van hun auto. Slechts 1 op de 10 Nederlanders geeft aan weleens een (klein) mankement verzwegen te hebben tijdens het onderhandelen. Het gaat dan vaak om: problemen met de airco, kleine krasjes en deukjes en lekkages in dak en deuren. Bij de jonge autobezitter (30 jaar of jonger) moet je het meest oppassen voor een leugentje om bestwil bij de onderhandeling. Een op de vijf neemt het niet zo nauw met de waarheid. Het eerlijkst zijn de oudere verkopers. Van de 60-plussers ‘vergeet’ slechts 5% weleens een mankement te noemen.

We willen allemaal de beste deal, maar als het aan de kopers ligt maak je weinig kans op een mooie verkoopprijs voor je auto. Zij halen alles uit de kast om af te dingen op de prijs. De meest opvallende onderhandelingspraatjes die verkopers gehoord hebben zijn:

● De vrouwonvriendelijke: ‘De auto is voor mijn vrouw, dus het mag eigenlijk niet teveel kosten.’
● De overzeese: ‘Dezelfde auto is in Amerika veel goedkoper.’
● De luie: ‘Er mag wel wat van de prijs af. De auto is nogal vies en ik moet hem zelf wassen.’
● De overspelige: ‘Heb weinig geld, nadat mijn vrouw vreemd ging met een arme man. Zij heeft geld van mij gestolen om haar minnaar te betalen’
● De creatieve: ‘Deze auto gaat gebruikt worden als stuntauto en is dus verder waardeloos”

IMG-20160401-WA0004Omdat de meerderheid van de Nederlanders het vervelend vindt om te onderhandelen over de verkoopwaarde van hun auto biedt de ANWB de Verkoopservice. Een website waarop men eenvoudig, en zonder onderhandelingen zijn auto kan verkopen, voor een gegarandeerde prijs. ANWB regelt de waardebepaling en de verkoop van de auto. Het enige wat de verkoper moet doen is de auto afleveren bij het dichtstbijzijnde inleverpunt, en binnen twee dagen staat het geld op de rekening. Ideaal voor alle Nederlanders die geen zin hebben in onderhandelingspraatjes.

G.M. zet stevig in op autonoom rijden….

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Kennelijk gelooft General Motors heilig in de toekomst van zelfrijdende auto’s, want het concern neemt op korte termijn maar liefst 1100 nieuwe mensen aan voor experimentele projecten die met dit soort besturing van doen hebben. Dat doet men voor een nieuwe net gestarte dochter-divisie die als Cruise Automation door het leven gaat en is gevestigd in Califonie. Het waarom van het daar zetelen is logisch. De regelingen in die Amerikaanse staat zijn zodanig dat je met jouw experimentele auto’s de weg op kunt, wat veel praktijkinformatie levert voor de toekomst. GM stelt dat het voor deze nieuwe ontwikkelingen ruim 22 miljoen US Dollar vrij heeft gemaakt en deze divisie 50 nieuwe Chevrolet Bolt’s ter beschikking krijgt waarmee de rijtrests moeten worden uitgevoerd. Een deel van de ontwikkelingskosten krijgt GM weer terug van de overheid die subsidie verstrekt op dit soort technologie. (CNN)

Toyota krijgt mooie onderscheiding voor Prius…

Prius 2017 hybride awardDe gloednieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid is tijdens de New York International Auto Show (NYIAS) uitgeroepen tot World Green Car van 2017. Het is de tweede World Green Car-zege van Toyota op rij. In 2016 ging de waterstofauto Mirai er met de ‘groenste’ medaille vandoor.

De Toyota Prius Plug-in Hybrid, die in de Verenigde Staten Prius Prime heet, was de favoriet onder 75 internationale autojournalisten uit 23 landen. De Prius Plug-in Hybrid werd uitgeroepen tot winnaar uit een lijst met twaalf modellen. Voor het bepalen van de winnaar is gekeken naar de uitlaatemissies, het brandstofverbruik en de aandrijftechnologie. De nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid wist de jury het meest te overtuigen.

03-Toyota-Prius-emotional-red-16122016De Prius Plug-in Hybrid, in Nederland leverbaar vanaf 37.995 euro als Business Plus uitvoering, kan dankzij een krachtige 8,8 kWh lithium-ion batterij maximaal 50 kilometer volledig elektrisch rijden, tot een snelheid van maar liefst 135 km/u. De state-of-the-art aandrijflijn (90 kW/122 pk) rijdt in druk verkeer zoveel mogelijk elektrisch. Het systeem laadt ook zelf de batterij op door onder meer regeneratief remmen of via het Solar Roof dat optioneel leverbaar is. Dankzij het Solar Roof vloeit zonne-energie in de lithium-ion batterij als de auto geparkeerd is. Tijdens het rijden wordt de zonne-energie gebruikt voor onder andere de airconditioning en de audio, met als gevolg een lager brandstofverbruik. Dankzij het ‘Solar Roof’ kan de gebruiker op jaarbasis tot 1.000 kilometer ‘gratis’ elektrisch rijden.