Categorie: "Algemeen"

Hyundai verwerft prijs met haar IONIQ

IONIQ-1Hyundai heeft met de IONIQ een unieke aanbieding in de markt. Een auto die met een enkele carrosserie-variant kan worden besteld met een volledig elektrische of plug-in-hybride-aandrijflijn. Dat feit en ook de claim dat deze wagens slechts een uitstoot bieden van 26gram/km zorgden voor een aardige erkenning door de Britse fleetsales- en leasewereld. Experts binnen de jury erkenden de milieuvriendelijke eigenschappen van de Koreaanse auto en gaven de IONIQ een pluim via de titel ‘Best Green Tecjnology’. Mee telde ook dat die IONIQ heel lage ROB kosten kent tijdens zijn zakelijk gebruik en dat hij bijdraagt aan een schoner milieu, zeker in stedelijk gebied. Voor Hyundai is het al de vijfde keer dit jaar dat men wordt onderscheiden voor een van haar modelen. En dat past bij de moderne koers die het merk al een paar jaar vaart. (NP)

Brits onderzoek; gemiddelde weggebruiker remt te laat!

AEMW - A1Uit recent Brits onderzoek blijkt dat de gemiddelde bestuurder van een voertuig veel later remt dan vaak in officiele gegevens bekend staat. En dat late remmen zit hem vooral in ons denkvermogen. We hebben domweg meer tijd nodig om te komen tot een reactie in plaats van dat we instinctief de remmen bedienen van het door ons bestuurde voertuig. En dat maakt een aardig verschil in een crisissituatie. De Britten onderzochten in de praktijk hoe mensen reageren in zulke situaties. En namen ook bij proefpersonen waar dat die 1,5 seconden nodig hebben om te komen tot een reactie. Dat is twee keer zoveel als waarop men vroegere cconclusies baseerde. En dat maakt een aardig verschil. Bij 50km/u is dat al een verschil van 11 meter en dan hoef je niet meer uit te leggen dat dit ook het onderscheid is tussen schadevrij en ellende. Bij hogere snelheden loopt dat nog sneller op. Wie 100km/u rijdt heeft dan 22 meter meer nodig om tot stilstand te komen dan voorheen aangenomen. Kortom ons brein zit in de weg bij noodsituaties en dat is niet bepaald geruststellend bij een steeds drukker verkeersbeeld. (NP)

Ford krijgt Nederlandse ontwerpchef…

Ford - nieuwe ontwerpchef IMG_2992-1280x853Ford benoemde onlangs de uit Nederland afkomstige Amko Leenarts als nieuwe Director of Design, Ford Europa.
In zijn nieuwe rol zal Leenarts verantwoordelijk zijn voor het exterieur- en interieurontwerp van de auto’s die worden ontwikkeld door Ford Europa. Leenarts gaat leiding geven aan een team van meer dan 275 Ford-medewerkers in de Ford-designstudio’s in Merkenich (Duitsland) en het Technical Centre in Dunton, Essex (VK).
Recentelijk is € 13 miljoen geïnvesteerd in de designstudio van Ford in Merkenich, onder andere voor de upgrade van kantoren en de werkplaatsen voor design en kleimodellen. Een deel van dit bedrag, ter waarde van € 3,5 miljoen, is uitgetrokken voor investeringen in geavanceerde 3D-freestechnologie. De wereldwijde transformatie van het designproces bij Ford wordt voortgezet: wij maken gebruik van virtual reality- en mixed reality-technologieën om auto’s te produceren die nog aantrekkelijker zijn.

Leenarts ging in 2012 al bij Ford aan de slag. Zijn vorige job was als Director Global Interior Design, waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde strategie en implementatie van het interieurontwerp voor de merken Ford en Lincoln.
De nieuwe structuur van het designteam van Ford bestaat uit kleinere groepen, opgesplitst per segment, die toezicht houden op alle ontwerpfasen van afzonderlijke auto’s, van concept tot productie. Met deze structuur waarborgen we een sterker design voor al onze modellenreeksen.
Leenarts is de opvolger van Joel Piaskowski, die is benoemd als Director Global Design. Joel zal leidinggeven aan het wereldwijde design vanuit de Ford Design Studios in Dearborn in de VS. Sinds 2014 was Piaskowski hoofd van het designteam van Ford Europa, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor het portfolio van de nieuwe Ford Fiesta en het exclusieve Vignale.

Troostwijk veilt rolstoelbussen en andere zaken…

Rolstoeltaxi 1Troostwijk veilt voor het Tilburgse bedrijf Quattrotax een deel van het wagenpark en de complete werkplaatsinventaris. Het taxibedrijf raakte bij een aanbesteding het regiovervoer in Midden-Brabant kwijt en vroeg faillissement aan. Een doorstart zorgt ervoor dat een aantal chauffeurs aan het werk blijft. De werkplaatsinrichting en diverse taxibussen zijn echter niet meer nodig. Veilingmeester Andrej Pieterson verwacht dat er vooral veel belangstelling zal zijn voor de speciale Mercedes-Benz rolstoelbussen. De veiling is reeds van start gegaan en sluit 31 juli a.s. De kijkdag vindt plaats in Tilburg op 27 juli a.s.

“De complete werkplaatsinrichting biedt alles wat een professioneel garagebedrijf kan gebruiken”, aldus Andrej. “Naast balanceerapparatuur, bandenafnemers en divers gereedschap is er een extra brede 4-tons hefbrug. Deze is speciaal geschikt voor taxibussen. Een bedrijf dat uit wil breiden, of iemand die zijn eigen garagebedrijf wil starten moet zeker op de kavels van deze veiling bieden.”

Rolstoeltaxi 2Het inkrimpen van het wagenpark betekent dat er een aantal taxibussen van de merken Mercedes-Benz en Volkswagen beschikbaar komen. Andrej: “De Mercedes-Benz personenbussen van het type Sprinter zijn bijna allemaal geschikt voor rolstoelvervoer. Ze staan al 3 jaar als taxi geregistreerd en zijn voorzien van blauwe kentekenplaten. Dat betekent dat deze bussen niet alleen voor taxibedrijven maar ook voor particulieren en ouderen -en gehandicaptenorganisaties- interessant zijn. Na 3 jaar taxiregistratie hoeft er geen BPM meer betaald te worden en dat scheelt veel geld. De nieuwe eigenaar kan gratis bij het RDW een geel kenteken aanvragen en hoeft alleen nog maar twee nieuwe gele kentekenplaten te laten maken.” Wie zijn slag wil slaan moet dus even richting Tilburg afreizen…

De online veiling is 18 juli gestart en sluit op 31 juli a.s.
De bezichtiging van de veilingitems is op 27 juli 2017 van 09:00 – 12:00 uur
Locatie: Orionstraat 55E – 5051 BR Tilburg
De specifieke veiling en alle daarbij behorende details zijn te bekijken via deze link:

https://www.troostwijkauctions.com/nl/taxi-company-inventory/01-24864/

Britten zien Volvo V40 als zeer veilig..

V40-1Britse verzekeraars hebben de titel ‘veiligste gebruikte auto’ toegekend aan de Volvo V40. Mits die wel is uitgerust met het optionele Driver Support Package. Deze titel is pas kort geleden ingesteld om duidelijk te maken waar verzekeraars op letten als ze auto’s in hun risico-analyse en premieberekening opnemen. Men ziet de Volvo V40 met al zijn veiligheidsvoorzieningen al als een veilige auto, maar met dat extra pakket valt er maar weinig meer te wensen op dit gebied. De auto staat zonder dat pakket ook al in de top-10-lijst van veilige gebruikte wagens. Anno 2012 was de V40 al eens de veiligste auto ie door Euro-NCAP was getest. Intussen is die score door de grotere Volvo’s S90 en V90 voorbij gestreefd. Maar daarmee doet Volvo eigenlijk niet veel meer dan het al decennia lang deed en doet, veilige auto’s bouwen die je niet voor een koopje voor de deur hebt staan. Kwaliteit kent nu eenmaal zijn prijs. Ook tweedehands zijn Volvo’s gevraagd en daardoor niet meteen budget-aankoopjes. Maar met deze titel in de achterzak biedt het Zweedse merk wel veel value-for-money. Want veiligheid kent geen prijs….toch?! (NP)

KIA draait lekker in Europa…

1_Kia-prijst-de-nieuwe-RioHet Koreaanse submerk van Hyundai, KIA, draait lekker in Europa. Het lijkt er op dat met name in de budgetklasse KIA de rol heeft overgenomen van Fiat dat daar traditioneel altijd sterk vertegenwoordigd was. Zeker in markten waar mensen op de prijs kopen en kijken naar de lange garantietermijn die zorgen voor probleemloos rijden op wat langere termijn. Maar KIA is wel iets meer geworden dan een budgetmerk. De laatste jaren verschenen er ook heel wat stoere SUV’s en zakelijk te rijden hatchbacks, combi’s en sedans. Het publiek dat een KIA acceptabel vinden om voor de deur te parkeren wordt breder. En dat vertaalt zich naar de verkoopcijfers in ons deel van de wereld. Afgelopen zes maanden steeg de verkoop met bijna 10%. Een vijfde van alle KIA’s gaat overigens richting Engeland, waar kopers altijd nog letten op een lage prijs.2_Kia-Niro-vestigt-nieuw-Guinness-World-Record Alleen in dat land al werden 50.000 KIA’s verkocht in zes maanden tijd. Met name de RIO en Picanto scoren goed in Europa, maar ook de Niro hybride vindt al snel veel klanten. Hoewel de aantallen nog gering zijn is de verkoop van de grote Optima in al zijn varianten ook verdubbeld. Geeft aan dat ook in dat segment de neus niet meer direct wordt opgetrokken voor een Koreaanse auto. Van alle verkochte KIA’s was nog maar 7,5% volledig elektrisch aangedreven, eeen ander deel van de omzet behaalde men met hybrides maar ook dat is geen groot aandeel. Maar KIA gelooft in groei en dus zet men zwaar in om aan de verlangens van overheden en bevolking te voldoen die in het komende decennium meer van dit soort wagens op de weg willen zien. (NP)

VW helpt om files te voorkomen…

VW Traffic Jam AssistVakantiereizen gaan vaak gepaard met lange files en verkeersopstoppingen op overvolle reisroutes. Op die momenten neemt het risico op een kop-staartaanrijding fors toe. Het innovatieve Traffic Jam Assist van Volkswagen biedt een revolutionaire oplossing om in files te rijden. Het hulpsysteem kan in bepaalde verkeerssituaties de auto op een bijna autonome wijze voortbewegen. Het is in combinatie met de DSG versnellingsbak verkrijgbaar op de Volkswagen Golf, Golf Variant, Tiguan, Touran, Passat, Passat Variant en Arteon.

Arteon 500_vw-arteon-2Constant remmen en optrekken in de file is voor de bestuurder bijzonder inspannend. Traffic Jam Assist ontziet niet alleen de bestuurder, maar vermindert bij stop-and-go verkeer ook het aanrijdingsrisico. Want juist in fileverkeer ontstaan klassieke situaties waarbij de bestuurder wordt afgeleid, bijvoorbeeld door z’n kinderen op de achterbank. Velen zullen de situatie herkennen waarbij de bestuurder zich omdraait omdat de passagiers op de achterbank vragen hoe ver het nog is. Als de voorganger op dat moment plotseling remt, is een aanrijding vaak al gebeurd voor de bestuurder met zijn ogen kan knipperen. Traffic Jam Assist kan het gevaar in dergelijke situaties verminderen. Relevante crashanalyses van EuroNCAP tonen aan dat auto’s die met een dergelijk hulpsysteem zijn uitgerust liefst 38 procent minder vaak betrokken zijn bij kop-staartbotsingen. Hoewel Traffic Jam Assist de bestuurder (nog) niet kan vervangen, ondersteunt het systeem hem weldegelijk in stop-and-go-verkeer en zorgt het voor een meer ontspannen vakantiereis voor alle inzittenden.

altAuqcMJLW74-alp-o3zNMOvA539wQmKE2DjO9a92HocdKDit innovatieve hulpsysteem werkt met behulp van het ACC Adaptive Cruise Control en Lane Assist systeem. Een radarsensor controleert het verkeer dat voor het voertuig rijdt, terwijl een camera in de voorruit de wegmarkeringen volgt. Traffic Jam Assist houdt de Volkswagen bij filerijden keurig tussen de lijnen – ook tijdelijke lijnen bij wegopbrekingen – en zorgt tot een maximale snelheid van 60 km/u voor voldoende afstand tot de voorliggers. De bestuurder houdt natuurlijk altijd de controle en kan op elk gewenst moment ingrijpen en het systeem overrulen.

Skoda had een prima eerste halfjaar…

Skoda gamma 2017Het Tsjechische merk behaalde een grotere omzet dan ooit in haar toch al erg lange geschiedenis. Maar liefst 585.000 Skoda’s vonden een afnemer en dat is een groei ten opzichte van het vorige recordjaar (2016) met bijna 3%. Allleen de maand juni al was er een waarin Skoda maar liefst 6,5% groeide, het merk staat over de hele wereld op de verlanglijstjes van particulieren en zakelijke klanten. Niet alleen Europese klanten kiezen voor het vertrouwde merk, maar ook Russische klanten verkiezen Skoda’s boven veel andere merken. Daar zijn naast de Octavia ook de grote Superb en de nieuwe Fabia mateloos populair. En dan moeten de leveringen van de nieuwe Kodiaq en ook de splinternieuwe Karoq nog op gang komen. De Duitse markt, Europees gezien de grootste van allemaal, groeit ook maar door en de Tsjechen hebben daar steevast een top-10 positie en zijn het grootste en meest succesvolle importmerk van het land. Maar ook de Italianen blijken gek op Skoda’s net als de Oostenrijkers. De Britse markt is ook zeer succesvol net als de Spaanse. Skoda’s grootste markt uberhaupt is China waar men nu al 146.000 auto’s verkocht, maar die markt is wat aan het inzakkken. De nieuwe SUV’s moeten daar verandering in brengen. Opvallend is ook dat Skkoda het goed doet in landen als Israel en Australie. Maar ook op Taiwan rijdt men graag in een Tsjechische auto. Van alle modellen die de Tsjechen leveren is de Octavia veruit het meest populair, gevolgd door de Fabia en de Rapid. (NP)

VW Bedrijfswagens ziet omzet groeien…

VW Crafter LogisticsTerwijl de markt in ons land voor marktleider VW juist een stukje minder groot werd, behaalde men wereldwijd juist een meer dan behoorlijk resultaat over de eerste zes maanden van dit jaar. Een totale groei van 5% is meer dan tevreden stellend. Waarbij met name de markt in Mexico enorm groeide, zag men ook dat Europa als geheel het gewoon goed deed. Binnen Europa valt de Italiaanse markt op (+15,5%), net als Frankrijk (+12,2%) en Spanje (+8,5%). De Duitse thuismarkt was goed voor net geen 3% groei. Midden- en Oost-Europa deden het ook goed, daar verkocht VW 16,6% meer auto’s. Lastiger ging het met de markten in het Midden-Oosten en Afrika waar VW flink minder bedrijfswagens verkocht. Alle modellen die VW verkocht deden het goed, met uitzondering van de Crafter die 7,7% moest inleveren. (NP)

Mannen mogen rijden op vakantie..

IMG_1886Ruim een derde van de Nederlandse vrouwen laat het rijbewijs thuis als ze met vakantie gaan, zo blijkt uit een onderzoek van CheckandPack, wereldwijd de grootste website voor vakantievoorbereiding.
37% van de vrouwen boven de 25 jaar, die met een partner (en vaak ook kinderen) op vakantie gaan, neemt geen rijbewijs mee. Van de mannen laat slechts 17% het rijbewijs thuis. Omdat verreweg de meeste vakantiegangers boven de 25 een bestemming in Nederland of Europa kiest (65%) en met auto en caravan of camper reist (26,5%) , ligt de conclusie voor de hand dat de vrouwen het rijden op vreemde wegen toch liever aan de partner over laten. Als reden geeft 38% van de Nederlandse vrouwen aan het ‘niet prettig’ of ronduit ‘eng’ te vinden om op onbekende wegen te rijden tijdens hun vakantie. Van de 62% van de vrouwen die wel autorijden tijdens hun vakantie, geeft bijna 20% aan dat ze dat doen omdat ze dan in één keer kunnen doorrijden naar de vakantiebestemming.

Het onderzoek is uitgevoerd onder een representatieve groep van 52.000 vrouwen van 25 jaar en ouder. Deze vrouwen vinkten wel andere voor de hand liggende documenten aan op hun paklijst, zoals het paspoort of de ID kaart. (Foto: Yellowbird)