Categorie: "Auto en politiek"

Duitse ADAC voorspelt; tolheffing wordt verliespost!

Bundesrat-beraet-ueber-Pkw-Maut-474x316-ad3d3db9d6f986dcTerwijl men in Berlijn zichzelf rijk rekent en maling lijkt te hebben aan de mening van de buurlanden, heeft de Duitse ADAC, zusterorganisatie van de ANWB, een paar rekeningsommen gelegd over het plan om de buitenlandse automobilisten te laten betalen voor gebruik van de Duitse snelwegen. Volgens de rekenmeesters van de ADAC zal vanaf moment een dat het systeem wordt ingevoerd een flinke verliespost in de boeken komen van de Duitse overheid. Het systeem zal geen geld opleveren, uiteindelijk gaat het per jaar een paar honderd miljoen Euro kosten! Dat is nog eens andere koek dan de verhalen die Verkeersminister Dorinth heeft gepresenteerd. Nu is het niet zo dat de ADAC bij haar berekeningen een buitenlander-vriendelijker tolheffing bepleit hoor! Integendeel. Men vindt dat de Minister veel te buigzaam is geweest en bij zijn besluitvorming teveel heeft geluisterd naar o.a. de groene lobby die tol wil voor auto’s die niet voldoen aan de Euro6 normen. Omdat er steeds meer auto’s gaan rijden die daar nu net wel aan voldoen zal de inname van tolgelden jaar na jaar afnemen. Paard achter de wagen dus. Doordat de verkoop van vignetten aan ‘ons’ buitenlanders zal gaan tegenvallen omdat minder mensen uit de buurlanden nog naar of door Duitsland zullen reizen komt Berlijn straks voor nog veel grotere negatieve gevolgen te staan dan men nu zelf denkt. Dan kon wel eens uitdraaien op een groot fiasco. Precies zoals door veel mensen om de regering heen hebben voorspeld. Als Berlijn haar zin blijft doorzetten, en daar lijkt het op, gaat de tolheffing in 2019 in. (AMuS)

Tesla strijdt met vakbond…

FILE PHOTO: A Tesla logo hangs on a building outside of a Tesla dealership in New YorkMedewerkers van Tesla in de VS zijn naar de vakbond (United Automobile Workers) gestapt met klachten over hoe zij worden behandeld door de fabrikant van elektrische auto’s. De druk op de werkvloer schijnt enorm hoog te zijn en volgens een woordvoerder zouden werkdagen van 12 uur in een werkweek van zes dagen heel normaal zijn. De meeste arbeiders aan de lopende band bij het prestigieuze merk voor chique elektrische voertuigen voelt zich niet goed behandeld en stapte naar de vakbond om daar lid te worden en zo steun te krijgen voor hun argumenten. Normaal gesproken is een Amerikaanse fabriek trouwens verbonden met diezelfde vakbond opdat in overleg arbeidsvoorwaarden kunnen worden vastgelegd en gecontroleerd. Maar toen Tesla de productie-faciliteiten in Fremont (CAl.) overnam van General Motors mikte men de UAW de deur uit. Doordat er nu klachten zijn wil de UAW weer aan tafel komen bij Tesla, maar daar is men niet zo toeschietelijk. De druk op de productielijnen is kennelijk zo groot dat men geen zin heeft in overleg over verbetering van de arbeidsvoorwaarden. Volgens een woordvoerder van de productie-medewerkers zijn veel mensen bij Tesla meer tijd bezig op en voor het bedrijf dan dat ze hun gezinnen zien. De druk is te groot en naar verluid zijn zelfs contracten voorgelegd waarbij medewerkers niet mogen praten over wat er zich voor doet bij het bedrijf. Volgens de vakbond betaalt Tesla ook nog eens dik onder het algemeen gemiddelde salaris voor werkers in de Amerikaanse auto-industrie. Toen de Amerikaanse media Tesla vroegen om commentaar kwam men voor een gesloten deur. Blijft toch bijzonder allemaal! (Reuters)

Amerikaans onderzoek naar mysterieuze branden smart fortwo…

Smart on fireDe Amerikaanse overheid is een onderzoek gestart naar de mogelijke oorzaken van een aantal vrij mysterieuze branden die spontaan uitbraken in wat oudere fortwo modellen van smart. Volgens de getroffen eigenaren zagen zij tijdens het rijden rook achter zich, kregen in het dashboard een foutmelding en daarna waren er de vlammen. Vaak brandden de kleine wagens helemaal uit als ze aan de kant van de weg waren neergezet. Wat op zich natuurlijk een normale reactie is. Gelukkig vielen er geen slachtoffers in alle bekende gevallen. Eigenaren die dit overkwam hoorden meestal een ‘pop’geluid voor de ellende startte en dat geluid kwam dan uit de motorruimte. Mochten de onderzoeken van de Amerikanen wijzen op een kennelijk technisch defect zal Mercedes alle smarts moeten terughalen naar de dealers om ze te laten nakijken. Maar vanuit de fabrikant is geen enkele actie ondernomen. Men wacht daar liever het onderzoek af. (CBS)

Fiat-Chrysler wacht uitkomsten onderzoeken af…

A new Fiat Chrysler Automobiles sign is pictured after being unveiled at Chrysler Group World Headquarters in Auburn Hills, MichiganDe directie van Fiat-Chrysler wacht voorlopig de uitkomsten af van o.a. een Frans onderzoek naar gesjoemel met haar dieselmodellen. Volgens de fabrikant voldoet men met alle auto’s aan alle huidige regels en zijn de nieuwe uitkomsten van een eerste onderzoek niet maatgevend. De Franse overheid kondigde onlangs aan dat men o.a. bij Franse en Italiaanse fabrikanten auto’s en motoren had onderzocht die veel meer uitstoot genereerden dan volgens de toelatingsvoorwaarden was toegestaan. Fiat-Chrysler zegde alle medewerking toe. Eerder was ook in de VS een aantal fabrikanten genoemd waarbij het vermoeden rees dat er met de software was gemanipuleerd om zo de uitstoot van met name diesels af te zwakken. Fiat-Chrysler heeft wel wat moeite met de gebruikte meetmethoden maar legt zich neer bij de uitslagen. (Reuters)

VVN pakt met partners snelheid in buurten aan…

VVN 1701Veilig Verkeer Nederland (VVN) heeft het Participatiepunt (https://participatiepunt.vvn.nl/), een online platform waar bewoners meldingen van verkeersonveilige situaties kunnen doen die zij ervaren in hun directe woonomgeving. Om deze vervolgens op basis van advies van VVN in constructief overleg met de gemeente op te lossen. Het meest gemelde verkeersprobleem is een te hoge snelheid. VVN heeft daarom besloten om buurtbewoners behalve het Participatiepunt ook buurtacties aan te bieden. Eén van deze buurtacties is de Remwegdemo, waarvoor VVN gisteren het startsein gaf. VVN hecht er grote waarde aan om hierin samen te werken met A-merken. Mercedes-Benz, Goodyear en Incentive Company leveren een belangrijke bijdrage aan het mogelijk maken van deze buurtactie. De VVN Remwegdemo heeft tot doel bewoners te laten zien wat snelheid doet!

De meeste verkeerslachtoffers ontstaan volgens de samenwerkende partners, als gevolg van een te hoge snelheid. Het overkomt mensen of mensen maken zich er schuldig aan. Te hoge snelheid in woonwijken is een groeiend probleem. Het probleem van te hoge snelheden speelt wereldwijd en daarom doen zij op internationaal niveau mee aan de Slow Down-week van de UN in de eerste week van mei. Met de buurtactie VVN Remwegdemo’s wil VVN samen met haar partners Mercedes-Benz en Goodyear direct laten zien wat snelheid doet. Als mensen zien wat het verschil in remweg is bij een snelheid van 50 en 30 km/u schrikken zij er vaak van, aldus de VVN.

GM en Honda gaan samen waterstofsystemen maken…

Honda waterstofcel wagen 4ec230d2-31d2-4e67-a1fe-3d882ea0060dGeneral Motors en Honda kondigden onlangs aan dat zij gaan samenwerken op het gebied van waterstoftechnoligie. Daarmee is de weg vrij voor het grootschalig produceren van deze milieuvriendelijke aandrijfsystemen in toekomstige auto’s van beide autoconcerns. Een door beide bedrijven opgezette nieuwe onderneming zal intensiief gaan samenwerken met de nu al bestaande GM-afdeling die o.a. accu’s produceert en zal o.a. de benodigde brandstofcellen gaan maken die nodig zijn om nieuwe auto’s te laten rijden. GM en Honda werkten al langer samen op het gebied van milieuvriendelijke alternatieven voor benzine en diesel, maar nu is deze samenwerking een stuk minder vrijblijvend en ook wat meer gericht op grootschaligheid. Veide bedrijven hebben samen al 2200 patenten op hun naam staan. En als het gaat om dit soort technieken staat GM op plek 1 in de wereld en Honda op plek 3. Marktleiders dus. Waterstof is nu nog een vrijwel unieke aandrijvingsvorm die met veel te weinig laadplekken nauwelijks wordt ingezet. Maar dat moet veranderen vinden de bedrijven. Waarbij de kostenbesparingen die nodig zijn om die technologie te ontwikkelen flink verlaagd kunnen worden. En daar gaat het ook om natuurlijk. (NP)

LPG wordt in Duitsland flink duurder…

LPG LogoWie met een op LPG rijdende auto naar de oosterburen gaat moet er rekening mee houden dat vanaf eind 2018 de literprijs wel met 15-20 cent kan stijgen. Reden; de Bondsregering haalt de subsidie voor de relatief schone brandstof weg. Auto’s die op aardgas rijden behouden wel hun tanksubsidie. Zelfs tot 2026! Dit is een opvallende beslissing. Al zal het wel weer onder druk van de wonderlijk redenerende groene lobby zijn dat men in Berlijn tot de slotsom kwam dat de 500.000 LPG rijders van minder belang zijn voor het milieu dan de 100.000 aardgasrijders. Wie LPG tankt doet dat momenteel overigens voor een schijntje. Een liter van dat spul kost je nu iets van 50-60 cent, wat ruim 50 cent goedkoper is dan een Duitse liter Euro 95 benzine. Maar die verschillen worden dus kleiner. Nu weet ik niet hoeveel mensen in ons land nog met een LPG-tank rondrijden, maar als ze dat doen dan vaak in stevige auto’s en op langere ritten vaak. Toch wel even een nieuwtje om in de toekomst rekening mee te houden dan. (AMuS)

General Motors verhuist banen van Canada naar Mexico…

The General Motors CAMI car assembly plant sits behind rows of new GMC Terrain and Chevrolet Equinox in IngersollTrump of geen Trump, G.M. brengt werkplekken in haar autofabrieken over van het duurdere Canada naar het veel goedkopere Mexico. Nu bepaalde modellen die nog in Canada worden gemaakt uitlopen en de nieuwe Chevrolet Equinox verkoopt als een tierelier heeft men besloten om de productielijnen in Mexico onder te brengen waardoor die nieuwe Crossover goedkoper kan worden gebouwd. President Trump is het daar niet mee eens en heeft nog eens aangekondigd maatregelen te zullen nemen als fabrikanten weigeren om in de VS te investeren zodat daar mensen aan de slag kunnen komen. GM investeert overigens meer dan een miljard US Dollars in de VS, maar maakt ook gebruik van de nu nog geldige handelsverdragen die bestaan tussen de VS en Mexico. Men heeft niet zo snel een fabriek overeind in de VS die de enorme behoefte die bestaat voor de Equinox op korte termijn te voorzien van voldoende auto’s. In Canada verliezen 625 mensen hun banen door dit beleid. (Reuters)

Audi zet zwaar in op Chinese markt…

Audi en FAW investeringAudi AG zet nadrukkelijk in op een verdere uitbreiding van de verkoopactiviteiten in China. Samen met zijn Chinese partner FAW Group heeft Audi 21 strategische aandachtsgebieden vastgelegd in een tienjarenplan. Audi wil het modelaanbod dat in China door FAW VW wordt geproduceerd verder uitbreiden en in nieuwe segmenten actief worden, onder andere met elektrische Audi-modellen. Via een nieuw op te richten onderneming op het gebied van mobiliteit en digitale diensten gaan de twee partners hun samenwerking in deze groeisegmenten verder uitbreiden. Bovendien intensiveren Audi en FAW hun partnership voor het leveren van financiële diensten, als reactie op de groeiende vraag van Audi-klanten naar deze services.

“Gedurende de afgelopen 29 jaar hebben Audi en de FAW Group Chinese autohistorie geschreven. Samen hebben we de premiummarkt in China gestalte gegeven en verder doorontwikkeld,” verklaart Rupert Stadler. “Nu realiseren we opnieuw een historische mijlpaal door onze succesvolle samenwerking een vervolg te geven met een sterk groeiplan voor de komende decennia. Elektromobiliteit is binnen die strategie een centraal onderdeel, gezien China’s wereldwijde toonaangevende rol op dit gebied. Op basis van onze e-tron-technologie willen we daarom een aantrekkelijk aanbod aan premium modellen en diensten in China gaan bieden.”

Alleen al in de komende vijf jaar gaan Audi en FAW vijf nieuwe e-tron-modellen in China produceren en introduceren, inclusief puur elektrische auto’s met een actieradius van meer dan 500 kilometer. Met de Audi A6 L e-tron als eerste lokaal geproduceerde plug-in hybride en de Audi Q7 e-tron als importmodel is Audi vanaf dit jaar met twee full-size hybridemodellen actief op de Chinese markt.

Waterstof moet CO2 uitstoot helpen verminderen….

Waterstof tankenWaterstof is nu nog een beetje een stiefkind waar het de aandrijving van onze moderne auto’s betreft. Het is ook een lastig goedje en er moet nog wel het een en ander worden opgelost voor we allemaal op dat milieuvriendelijke spul kunnen rijden. Vandaar dat olieconcerns als Shell en Total samen met diverse autoproducenten en industriële concerns gaan werken aan de ontwikkeling van waterstof als alternatieve brandstof. In de schaduw van het nu gehouden World Economic Forum in het Zwitserse Davos zoeken deze partijen elkaar hiertoe hiertoe op.

De nieuwe partners zien watersport als belangrijke bouwsteen voor de overgang naar meer duurzame energiebronnen. Dat zou dan zeker niet alleen moeten gelden in de wereld van vervoer en transport maar ook in de industrie en de energiesector. Samen met betrokken overheden willen ze de voordelen van waterstof ruimer onder de aandacht brengen en werken aan oplossingen om waterstof op grotere schaal in te kunnen zetten. Het werken aan dit soort alternatieven hoort bij de gevolgen van het klimaatakkoord uit 2015 in Parijs. Omdat daar is besloten om de uitstoot van broeikassen te verminderen moet er nu wel iets worden bedacht om die doelen te halen.

De samenwerking betreft ook de autofabrikanten Toyota, BMW, Daimler, Honda en Hyundai, grondstoffenbedrijf Anglo American en het Franse energiebedrijf Engie.(NU/ANP)