Categorie: "Auto en politiek"

EU trekt teugels uitstoot strakker aan…

TUV Milieusticker groen AkenVolgens eigen becijferingen van de EU is 17% van alle schadelijke uitstoot binnen de Europese Unie te wijten aan het wegverkeer. En dat moet anders. Al was het maar omdat ook de EU-landen zich in allerlei overeenkomsten hebben vastgelegd om die uitstoot te verminderen. Vandaar dat tussen de landen is afgesproken om in 2021 een pakket maatregelen te nemen dat gaat zorgen voor veel schonere voertuigen dan we tot nu toe kenden. Niet alleen wil men meer elektrische auto’s stimuleren, maar ook andere alternatieven voor benzine en diesel worden fiscaal ondersteund. Maar de grootste winst is te behalen door strengere eisen voor meer normale auto’s met verbrandingsmotoren. Uitlaatgastest EU 2017De uitstoot daarvan moet stringent omlaag en de geleverde cijfers moeten realistischer worden dan ze tot nu toe waren. Bij diverse fabrikanten van deze auto’s lopen nu onderzoeken omdat men na het VW-sjoemelschandaal door heeft dat het zich niet beperkt tot de Duitse fabrikant. Recent nam de Franse overheid maatregelen tegen PSA omdat men ook daar vermoedt dat er gerommeld is met de uitstootwaarden van dieselmodellen. De nieuwe meetwaarden moeten in de herfst van dit jaar al van kracht zijn. Het zal veel schelen in de benadering van het schoner maken van de straten en vooral de Europese steden waar vervuiling door het verkeer aantoonbaar bijdraagt aan bedreiging van de volksgezondheid. Maar er is meer. EV bijtanken is opladenDe EU gaat ook de uitbouw van een laadstation-netwerk ondersteunen om zo de nog altijd beperkte actieradius van elektrische auto’s te helpen oplossen. Dit gaat zo’n 1,5 miljard Euro kosten, maar men smeert die investering uit over een aantal jaren. Daarnaast wil het bestuur in Brussel zorgen dat meer autonoom rijdende auto’s kunnen worden gebruikt op routes waar dit nuttig en noodzaak is. Met al die regelgeving wil de EU zorgen dat het op transport/vervoergebied een grootmacht kan zijn en blijven. En daarnaast ook nog eens de gezondheid van haar burgers kan waarborgen. We zij benieuwd waar dit allemaal op uit gaat komen. (AMuS)

Autokopers gaan voor prijs, zuinig, of luxe, maar niet voor het milieu…

02-Tokyo-Motor-Show-2015Niet voor niets stagneren de verkopen van zgn. ‘milieuvriendelijke’ auto’s zo in de meeste Europese markten. Kopers zetten het milieu domweg niet op hun prioriteitenlijstje en als ze dat al doen dan toch vooral vanuit het eigen gewin. Zo blijkt uit Brits onderzoek onder 1000 autokopers onlangs. Daar bleek dat een lage prijs en veel uitrusting helemaal bovenaan het verlanglijstje staan van potentiele kopers. Gevolgd door zuinig verbruik. Maar men wil ook een mooie vormgeving, luxe, snelheid, en een lage afschrijving en ook als het even kan nog zoiets als veiligheid. Maar het milieu telt niet mee. Nou ja, bij 11% van de kopers, maar dat is een erg kleine minderheid. Opvallend is ook dat op het gebied van veiligheid vrouwen gevoeliger blijken dan mannen. Een vrouw wil een steviger auto dan een man. WP_20160720_022Terwijl mannen en vrouwen gelijk denken over de prestaties van hun vervoermiddel. Die moeten wel een bewetje meekunnen in het verkeer. Mits betaalbaar allemaal, want dat steekt met kop en schouders boven alle andere prioriteiten uit. Zou dat in ons land heel anders zijn? Ik denk het niet. Gezien de aantallen auto’s, de verkochte merken en ook de modellen. Want SUV’s zijn nauwelijks milieuvriendelijk te noemen toch? Kortom, er is nog een lange weg te gaan voor we als automobilisten neigen naar iets wat lijkt op praktische bruikbaarheid en gevoel bij milieuvriendelijker auto’s dan we nu gewend zijn te kiezen. (NP)

GM gaat juridische strijd aan met Venezolaanse nationalisatie…

The GM logo is seen at the General Motors Warren Transmission Operations Plant in Warren, MichiganHet dictatoriale regime in Venezuela doet er alles aan om de eigen economie overeind te houden. Kennelijk met allerlei illegale middelen. Zo nationaliseerde het onlangs een autofabriek van General Motors bij de stad Valencia. Dit tegen de wil in van het autoconcern. Dat laat het er dan ook niet bij zitten en neemt alle juridische stappen die nodig zijn om haar eigendommen in het Zuid-Amerikaanse land te beschermen. De Venezolaanse staat nam zonder betaling alles over wat in en rond de productielijn van GM aanwezig was. Ook alle voorraden auto’s, de kantoren etc. GM zegt dat de schade aan haar imago, maar ook financieel, groot is. Daarbij kent GM in het land zelf een kleine 80 dealers die nu ook op zoek moeten naar ander werk. De fabriek die nu is overgenomen houdt 2700 mensen aan het werk. Intussen is wel duidelijk dat de eens zo vruchtbare auto-industrie in het land door het linkse bewind in de afgelopen jaren op sterven na dood is. (Reuters)

Utrecht blijft drukste regio van ons land…

File bij de Botlek 03-17IMG_1887De laatste vijf jaar is de A13 in Zuid-Holland de drukste rijksweg in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het CBS die begin deze week beschikbaar kwamen. De regio met gemiddeld de drukste rijkswegen is echter Utrecht. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers van de verkeersintensiteiten op rijkswegen over de periode 2011-2016.
Via circa 20 duizend meetpunten op het rijkswegennet wordt elke minuut van de dag het aantal passerende motorvoertuigen geregistreerd en opgeslagen in de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Op basis van deze gegevens berekent het CBS de verkeersintensiteit.

altAv5V8lg8mDHUrqYwbe4qRkee8qkFYGCk0Xc4p5WdT4KqIn 2016 passeerden elk uur gemiddeld 2 248 motorvoertuigen de meetpunten op de Nederlandse rijkswegen. Dit is nagenoeg gelijk aan het aantal uit 2015 en ruim 7 procent meer dan in het jaar 2011. Op de A13 passeerden in de periode 2011–2015 elk uur van de dag gemiddeld 5 700 motorvoertuigen. Na de openstelling van de verlengde A4 in december 2015 is de A13 in 2016 nog steeds de drukste rijksweg, maar het gemiddelde aantal passerende voertuigen ligt ruim 1 000 voertuigen lager dan voorgaande jaren, dit is een daling van 17 procent.
De N33, de rijksweg van Assen via Veendam en Appingedam naar de Eemshaven in Groningen, is ook in 2016 de rijksweg met gemiddeld het minste aantal motorvoertuigpassages per uur. In de periode 2011– 2016 reden hier per uur gemiddeld 400 voertuigen. Na de A13 is de verkeersintensiteit op de A10, de ring rond Amsterdam, het hoogst met gemiddeld 4 610 voertuigen per uur. Met de A12, A16 en de A2 vormen ze de top vijf van drukste rijkswegen.

Aerial view of Trucks and cars on the A12 HighwayRegionaal zijn er grote verschillen in het aantal voertuigen dat gemiddeld per uur op de rijkswegen rijdt. In de regio Utrecht, waar de rijkswegen A1, A2, A12, A27 en A28 liggen, reden in 2016 elk uur gemiddeld 4 286 personenauto’s, vrachtvoertuigen, bussen of motorfietsen. Daarmee is dit de drukste regio van Nederland. Het is hier op de wegen ruim 16-maal zo druk als in de regio Delfzijl en omgeving, de meest voertuig-luwe regio.

De drukte op de rijkswegen hangt samen met de seizoenen. Januari en december waren, vanwege vakanties en slechte weersomstandigheden, met 2 100 gepasseerde voertuigen per uur, de rustigste maanden van 2016. Tijdens de zomermaanden is er een dip in de verkeersdrukte, doordat het woon-werkverkeer deels wegvalt. Op de Zeeuwse rijkswegen neemt in de zomermaanden het verkeersaanbod juist toe door de toestroom van vakantiegasten. In de rest van Nederland stijgt in september de verkeersintensiteit weer. Met gemiddeld 2 362 gepasseerde motorvoertuigen per uur was september de drukste maand van 2016. Dan is voor de meeste mensen de vakantieperiode voorbij en gaan velen weer aan de slag.

Witcar-deelautoproject nu ook in Groningen…

Witcar Groningen Smart 4-4Nadat het ‘freefloating’ autoverhuurconcept twee jaar terug in Rotterdam is gestart, breidt Witkar nu haar activiteiten uit naar Groningen. Hiervoor worden honderd herkenbare smart forfours gefaseerd ingezet en werd op donderdag 6 april jl. op de Grote Markt het startschot gegeven. De auto’s zijn via een slimme app voor een halve cent per seconde te huren. Dat tarief is gemaximeerd op € 54 per 24 uur , inclusief brandstof en gratis parkeren in geselecteerde steden en locaties in Nederland. De auto’s kunnen ook buiten Groningen worden gebruikt, zelfs in het buitenland. De enige voorwaarde is dat de smart forfour na afloop van de huurperiode weer ergens in de Witkarzone in Groningen wordt geparkeerd.

Na Rotterdam en alle KAV Autoverhuur vestigingen is het autodeelconcept Witkar nu dus ook in Groningen actief. In de Martinistad worden honderd herkenbare smart forfours ingezet volgens het ‘freefloating’ principe. Deze auto’s zijn dankzij een slimme app te vinden en te ontgrendelen. Op dat moment gaat de huurperiode in. De prijsstructuur is helder én aantrekkelijk. Afhankelijk van de gewenste gebruiksduur kan de klant kiezen voor afrekenen per seconde (€ 0,005), per 10 minuten (€ 3) of per 24 uur (€ 54). Bij het 24-uurs tarief is 150 km vrij rijden inclusief brandstof inbegrepen. Alle prijzen zijn inclusief BTW en voor schade is er geen eigen risico.

Het Witkar deelautoconcept heeft als doel de mobiliteitstransitie te verwezenlijken, door het autodelen eenvoudig en voordelig te houden. De basis hiervoor is een slimme app, waarmee snel een Witkar in de buurt gezocht of gereserveerd wordt. De klant betaalt uitsluitend de tijd waarop de auto gebruikt wordt. Als eerste aanbieder in Nederland rekent Witkar uitsluitend het werkelijke gebruik tot op de seconde nauwkeurig. Hierdoor wordt flexibele mobiliteit bereikbaar. Met zijn ruime actieradius past de smart forfour uitstekend bij het intelligente autodeelsysteem en is de auto ook geschikt voor langere ritten. De compacte afmetingen en bijzonder kleine draaicirckel bieden veel voordelen in de stad, terwijl er comfort is voor vier personen.

Audi en Porsche gaan platforms delen….

Audi Mexico 800_audimexico7Audi en Porsche gaan nog nauwer samenwerken op het gebied van platformarchitectuur. Rupert Stadler en Oliver Blume, de respectievelijke bestuursvoorzitters van Audi AG en Porsche AG, hebben daarvoor het groene licht gegeven. Door samen op te trekken, kunnen beide fabrikanten nog concurrerender zijn op het gebied van elektrische aandrijflijnen, digitalisering en autonome technologie.

“Door de ontwikkelingscapaciteit van Audi en Porsche te combineren, staan we ook in de toekomst ons mannetje op technologisch vlak”, aldus Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi AG. “We delen een groot aantal merkwaarden en zijn bovendien altijd op zoek naar de beste oplossingen voor onze klanten.”

03_P14_0598_a4_rgb“Samen kunnen we sneller vooruitgang boeken in de mobiliteitsrace van de toekomst”, zegt Oliver Blume, bestuursvoorzitter van Porsche AG. “We gaan nauw samenwerken op alle gebieden waar dat logisch is, maar we gaan er ook voor zorgen dat het onderscheid tussen onze merken duidelijk blijft.”

De Volkswagen Group zet al jaren in op synergie. Zo werken Audi, Volkswagen en Porsche reeds lange tijd samen op het gebied van SUV’s. Hoe de komende jaren eruit gaan zien, bepalen Audi en Porsche in de komende maanden. Gezamenlijke teams gaan uittekenen hoe de ontwikkeling van gedeelde platformen en onderdelen tot 2025 wordt ingevuld. Ieder project zal worden geleid door twee managers, een van Audi en een van Porsche.

Roetfilters verwijderen weer strafbaar…

Uitlaatgastest EU 2017Er bestaat kennelijk een groep eigenaren of berijders van dieselauto’s die het aantrekkelijk vinden om de roetfilters te laten verwijderen waardoor ze minder kosten aan onderhoud hoeven te betalen, maar ook nog wat betere prestaties uit hun zakelijke bolides kunnen halen. Dat dit extra uitstoot van gassen en fijnstoffen veroorzaakt nemen ze op de koop toe. Door een maas in de wet was dit even niet verboden, maar dat lek in de wetten wordt nu gedicht. Demissionair Staatssecretaris Dijksma pakt overtreders weer aan. Dat doet ze niet meteen, maar geeft de eigenaren de kans hun auto’s weer op orde te brengen. Het filter kan dan weer worden teruggebouwd en e.e.a. moet dan goed functioneren. Na mei 2018 wordt bij controle op dit fenomeen direct beboet. Daar voor krijgt je nog een waarschuwing. Bij APK-Keuringen die na mei 2018 worden uitgevoerd zal dit fenomeen extra sterk onder de aandacht staan en wordt de auto afgekeurd voor deelname aan het verkeer. (ANP)

Een op de 10 auto’s haalt theoretische verbruikscijfers….

Brandstofmeter 1Mocht je ook denken dat het aan jouw rijstijl ligt als jouw auto bij lange na niet in de buurt komt van de door fabrikant en dealer opgegeven verbruikscijfers, recent Brits onderzoek laat zien dat het vermoedelijk daar niet laan ligt. Nee, het lijkt er op dat de afstand tussen theorie en praktijk bij de diverse auto-fabrikanten alleen maar groter wordt en niet kleiner. Daar doen alle vermeende schandalen op dit gebied niets aan af. Brandstof tanken 1HonestJohn.co.uk onderzoekt jaarlijks deze cijfers op basis van door fabrikanten en consumenten opgegeven verbruikscijfers en komt tot de conclusie dat de afstand daar tussen al maar groter wordt. Dit komt deels ook omdat consumenten anders aan kijken tegen het verbruik van hun voertuig op basis van de sterk gestegen brandstofkosten in de afgelopen jaren. Het onderzoeksinstituut baseerde haar meest recente rapport op ervaringen van meer dan 100.000 consumenten. Daaruit bleek dat slechts een op de tien eigenaren van auto’s de theoretische waarden haalt die ze door fabrikanten of verkopers zijn voorgeschoteld. Volgens HonestJohn.co.uk is de BMW X3 de auto met het slechtste resultaat op dit gebied, direct gevolgd door de Land Rover Discovery Sport en Audi A4. Brandstof tanken 2Opvallend genoeg zijn er ook merken en modellen die wel voldoen aan de norm op dit punt. Zo lijkt de Mazda MX5 zelfs zuiniger in de praktijk dan opgegeven door de fabrikant. Ook de Toyota Verso doet het goed, net als de sportieve GT86 van dezelfde fabrikant. Opmerkelijk is wel dat in het lijstje van auto’s die wel voldoen aan die normen, zes op de tien modellen uit Japan komen, terwijl bij de slechte scores nergens een Japans merk te vinden is. Het zal duidelijk zijn dat met dat hogere verbruik ook de uitstoot van gassen verbonden is en dat zij die menen dat dit slechts een probleem is voor de buurman wel erg kortzichtig kijkt naar zijn eigen bijdragen aan een schoner milieu. (NP)

Europese autoverkopen; februari zwakt omzet af…

RAI - Omzet wereldwijd 2014Na een bliksemstart in januari dit jaar zorgt februari voor een duidelijke afzwakking van de cijfers voor dit jaar. Een kleine 2% winst t.o.v. vorig jaar, maar in bepaalde markten, Frankrijk en Engeland duidelijke verliezen t.o.v. 2016. Zo ziet het Europese autoverkooplandschap er uit na twee maanden in dit jaar. Italie is nog een beetje de sleepboot, daar verkopen de fabrikanten nog wel aardig door. Maar de hausse in Spaanse verkopen is al voorbij. Van de fabrikanten is Volkswagen nog steeds veruit de grootste. In het hele EU-gebied behaalde het merk een marktaandeel van 10,4% (totale groep 23%). Op de tweede plek vinden we Renault dat het in Europa goed doet en nu 7,4% behaalt. Ford en Opel delen samen een derde plek met 6,4% marktaandeel. Daarna volgen Peugeot (6,2%), Audi (5,2%), Mercedes-Benz (5.0%), BMW (4,9%), Toyota (4,6%) en Skoda (4,4%). (AMuS)

Franse justitie start onderzoek naar Fiat-Chrysler…

A new Fiat Chrysler Automobiles sign is pictured after being unveiled at Chrysler Group World Headquarters in Auburn Hills, MichiganNadat eerder al de Amerikaanse en Britse justitie gerechtelijke onderzoeken startten naar de diesel-uitstoot van auto’s uit de Fiat-Chrysler-Groep voegt de Franse justitie zich daar nu bij. Volgens de Fransen heeft FCA de uitstootregels voor dieselvoertuigen geschonden door heel andere waarden mee te geven aan haar modellen dan in de praktijk het geval lijkt. Daarmee heeft het autobedrijf de belangen van consumenten geschonden. Volgens FCA voldoen haar auto’s aan alle gestelde eisen en regels. Maar daarover zijn de juridische instanties in de betrokken landen het niet eens. Vandaar die onderzoeken. Al dit juridische geweld heeft vooral van doen met de door Volkswagen veroorzaakte problemen met aangepaste software voor bepaalde dieselmodellen. Dat leidde tot nader onderzoek, ook bij andere merken, en daaruit kwam naar voren dat VW bepaald niet alleen stond bij de toepassing van die software. Volgens de informatie die via diverse bronnen tot mij komt staan er nog meer merken op de lijst van de diverse overheden om nog eens onder de loep te worden genomen. (BBC)