Categorie: "Auto en politiek"

Jeep en Dodge mogen weer diesels verkopen…

A new Fiat Chrysler Automobiles sign is pictured after being unveiled at Chrysler Group World Headquarters in Auburn Hills, MichiganTerwijl het strafrechtelijk onderzoek naar Fiat-Chrysler gewoon doorloopt, mogen de submerken Jeep en Dodge wel weer verder met de verkoop van hun dieselmodellen Grand Cherokee en RAM 1500. Dit nadat de software voor deze wagens alsnog door FCA is aangepast en nu voldoet aan de normen van de Amerkaanse milieuwaakhond EPA. Fiat-Chysler kreeg een ban aan de broek voor haar Amerikaanse diesels toen bleek dat bij zeker 100.000 wagens met de software was gesjoemeld om zo de uitstoot binnen te perken te krijgen. FCA heeft dit altijd bestreden maar de Amerikanen zagen er dus voldoende reden in om een verbod op de verkoop uit gte vaardigen. Fiat-Chrysler moet zich nu net als andere farikanten opmaken voor een zware juridische strijd met de overheid over deze aantijgingen voor gesjoemel met de software van haar diesels. Ik voorspel nu al dat men die strijd niet aan gaat maar zal dealen zodat er een relatief lage boete of straf uit zal komen voor het vermeende wangedrag. (NU)

Groei elektrische auto’s gestaag, omvang blijft bescheiden…

EV tanken 2016Al was het maar omdat de keuze groter wordt en de prijsstelling lager, de groei van het aantal elektrische voertuigen zal gestaag toenemen al wordt het marktaandeel binnen de totale verkopen in Europa relatief laag. Althans zolang andere zaken als actieradius en de toch essentieel geachte laad-instrastructuur niet geregeld lijkt. Belangrijke zaken als die reikwijdte en praktische bruikbaarheid maken dat nog veel autokopers de elektrische auto zullen mijden. Toch zijn er landen waar men iets optimistischer aankijkt tegen het fenomeen. Zoals het Verenigd Koninkrijk waar men denkt dat ergens in 2022 al 1 miljoen elektrische wagens rond zullen rijden. Met name in stedelijk gebied, waarmee men de uitstoot van schadelijke gassen door de veel gebruikte diesels van nu kan laten afnemen. Tussen het jaar 2012 en nu steeg de vloot van geregistreerde elektrische voertuigen in het V.K. van 2000 naar 100.000 en als die groei zich voortzet komt de 1 miljoenste EV over een jaar of vijf wel in zicht.IMG_1514 Analysten verwachten dat de Britten best ‘om’ willen mits die nieuwe generatie elektrische auto’s voldoet aan de zelfde verlangens die men nu heeft bij de aankoop van een nieuwe auto. En dat blijft nog wat lastig. Maar dat er betere EV’s aankomen en ook nog eens betaalbaar maakt dat men er wel positiever naar kijkt. Dat is in andere landen van Europa soms totaal anders. Daar moeten nog wel wat slagen gemaakt worden wil men er ooit in een EV overstapen. (NP/Yellowbird)

Duitse maatregelen tegen Diesels afgezwakt…

WP_20150613_008In de periode na de VW-affaire rond gesjoemel met software voor haar Diesels bleek dat meerdere fabrikanten de uitstootwaarden voor dit soort wagens op een of andere wijze positief hadden weten bij te stellen. De Europese normen 5 of 6 werden soms slechts met manipulatie van de software in diverse modellen gehaald. En dat gaf een soort reflex die zorgde voor dreigende verboden voor auto’s met een dergelijke motor om uberhauppt nog bepaalde Duitse steden binnen te komen. Stuttgart, Munchen, Hamburg, men wilde daar onder druk van linkse milieugroepen vrachtwagens en personenwagens met Dieselmotor verbieden. Er werd gesproken over een blauw milieuvignet. Kreeg je dat niet, kon je nergens meer heen. Ook niet als buitenlandse automobilist. altAs5pD88XSEmlwTKYm4w8ss2vB5UknsMF_wSEQfHjeKBSMaar de regionale overheden kwamen hiermee in conflict met Berlijn en ook Brussel. Eenzijdige verboden zijn een gruwel in de ogen van de meer realistische politici die menen dat je met andere maatregelen ook kunt bereiken wat deze rijverboden met donder en geweld willen bereiken. Zo is er de mogelijkheid om de software van al die Diesels aan te passen. Die weg gaat Mercedes-Benz nu bewandelen en haalt op korte termijn ruim 3 miljoen van haar Dieselmodellen terug naar de dealer. Na bijstelling van de software moeten die wagens dan voldoen aan de Euro6 normen nieuwe stijl en mogen ze wel weer gewoon het stedelijk gebied in. Dat geldt ook voor de door VW gecorrigeerde auto’s. Maar in het linkse bolwerk Hamburg wil men toch door met een rijverbod en heeft men bepaalde straten en wegen al aangewezen waar binnenkort geen Diesels meer mogen komen. Een ramp voor de autofabrikanten en transportbedrijven en die doen dan ook alles om dit te voorkomen. TUV Milieusticker groen AkenMaar Hamburg zet de rug recht en de poot strak en wil alleen uitzonderingen maken voor echt schone Diesels met de nieuwe Euro6-normering. Minder? Kom je er niet meer in. Alleen al in het woon- en leefgebied Hamburg worden daardoor honderdduizenden automobilisten getroffen. Een politiek oproer is nabij. In Munchen kijkt men wat anders naar het probleem. Daar wil men meer inzetten op elektrische voertuigen voor het stadsverkeer en bouwt het laadnet voor die wagens sterk uit. Ook wil men meer mensen op de fiets zien te krijgen opdat de binnenstad op korte termijn ‘lucht’ krijgt. Want de afgesproken waarden op het gebied van schone lucht worden anders niet of nauwelijks gehaald. En ook dat is best een probleem. Bij de linkse SPD pleit men er overigens voor om de vervuiler te laten betalen. Dus wie nog geen auto heeft die aan Euro6 normen voldoet moet de ombouw maar zelf betalen. Zo neemt de partij naar eigen idee de weerstand weg bij de autolobby om de lucht schoner te maken. Maar daar ziet het CDU niks in. Kortom, het wordt nog spannnend. Maar hou dit wel in de gaten als je richting Duitsland reist. De bekeuringen lopen nu ook op voor auto’s die met de verkeerde milieusticker rondrijden of maling hebben aan de regels. (AZ)

Franse plannen; geen diesel en benzine meer….

- Frankrijk wetgeving Renault-Zoe-Politici zijn vooral goed in het bedenken van plannen die aardig klinken voor de buhne maar meestal weinig praktisch zijn in de uitvoering. In Frankrijk heeft men daar door de jaren heen heel wat ervaring mee of gehad. Nieuwe regeringen beloven al snel alles anders te zullen doen dan de voorgangers en de huidige onder President Macron is daarop geen uitzondering. Dus kondigt men aan dat vanaf 2040 in Frankrijk geen auto’s meer mogen worden verkocht met benzine- of dieselmotoren. Zo wil men het milieu schoner maken. Men wil hiermee innovatie stimuleren en progressieve bedrijven binnen de auto-industrie voor trekken. Nu is die industrie over een paar jaar al in staat om een groot deel van haar gamma elektrisch te laten rijden. Daar zit het probleem niet. Wat veel problematischer zal blijken is het feit dat het gestelde doel, schoner maken van het milieu, door dit soort maatregelen maar beperkt wordt bereikt. Grotere vervuilers als industrie en landbouw blijven vooralsnog buiten beeld. En dat zijn per definitie veel grotere vervuilers. Maar goed, symboolpolitiek is ook een vorm van politiek en de linkse actiegroepen juichen. Nu nog even zien hoe praktisch het allemaal is. En of nu ook de ‘zwarte zaterdagen’ verdwijnen als de Fransen massaal tegelijkertijd hun zomervakanties vieren is maar de vraag. (AMuS)

Grote baas Baidu opgepakt voor autonoom rijden…

Zelfrijdende autoHij gelooft in het concept en steekt er ook flink wat geld in, Robin LI, grote baas bij online-gigant Baidu. Autonoom rijden moet en zal er komen en zijn bedrijf wil daarbij een leidende rol spelen. Nu is het testen van die wagens ook in China in volle gang, maar zonder toestemming van de overheid daar. Het is domweg verboden. En toen bleek dat Li zich tijdens een rit in zo’n auto liet filmen en dit bericht op het www verscheen was de boot aan. Li werd opgepakt en naar zijn gedrag loopt nu een officieel onderzoek. Terwijl hij samenwerkt met grote partijen als Ford en Daimler en er diverse prototypen rondrijden met technologie waar ook Baidu een stevige vinger in de pap heeft. Men gokt op een marktintroductie rond 2019, maar dan moet de wetgever wel meewerken. Volgens Baidu kan een auto die autonoom rijdt met haar software ook in de VS kort daarna worden geleverd. Maar als de Chinese regering geen goedkeuring verstrekt komt het met die export van technologie niet goed. We blijven deze ontwikkelingen volgen uiteraard. (Reuters)

Suzuki en Jeep in verdachtenbank….

02-Suzuki-VitaraBij Nederlandse onderzoeken door de RDW kwamen modellen van zowel Suzuki als Jeep er af met de conclusie ‘verdacht’ waar het ging om de gebruikte software om de uitstoot van uitlaatgassen te verbloemen. Bij Suzuki ging het om auto’s van het type Vitara met een dieselmotor. Volgens de RDW kwamen beide fabrikanten niet met een logische verklaring voor onlogisch gedrag van hun auto’s tijdens allerlei uitgevoerde tests. Bij andere fabrikanten, in totaal werden 51 auto’s van verschillende fabrikanten onder de loep genomen, kwamen de verklaringen al snel en werden die ook door de RDW gezien als ‘logisch’. Zowel Suzuki als Jeep gaven aan dat de betreffende modellen intussen niet meer worden gevoerd. Maar of je daarmee gesjoemel kunt goed praten???

Te hard rijden is gewoon hetzelfde als rijden met slok op…

Verkehrsunfall-Unfall-UnfallstatistikADAC 2016We kennen ze allemaal wel, de macho’s, aso’s en de beter-weters. Mensen die zich van god noch gebod iets aantrekken en al helemaal niet van maximale snelheden in stad of dorp. En het gevaar dat dit gedrag met zich mee brengt is elke dag meetbaar. Juist daar waar men woonerven heeft ingericht of straten waar veel kinderenn spelen dan wel waar zich scholen bevinden is te hard rijden een risicovol gedrag. Vergelijkbaar met achter het stuur gaan zitten met een stevige borrel op. Geen rem op verkeerd gedrag dus. En daar wil men in Engeland nu paal en perk aan stellen. Als voorbeeld voor Europa. Door in het strafrecht dit te hard rijden in 30/50km zones te zien als een strafbaar feit en niet meer als een gewone verkeersovertreding. Men wil de mentaliteit onder de bevolking veranderen. Overigens doet men dit in Duitsland ook. Via zeer gerichte verkeersacties. Juist daar waar het nodig is om echt even van het gas te gaan controleert men fysiek de snelheid. Leges tad 151127081012-paris-car-free-exlarge-169En geeft boetes. Of laat mensen via strafpunten op het rijbewijs voelen dat dit soort gedrag asociaal is en grote risico’s met zich mee brengt voor voetgangers, waaronder veel kinderen. Het vraagt ook om een verandering van de mentaliteit. Terwijl 96% van de automobilisten vindt dat rijden onder invloed echt niet kan, is men veel minder kritisch op het te hard rijden in zones waar je maar 50 of 30km/u mag. Maar dat percentage stijgt wel en dat is een goed teken. Het gaat om gevaarvol gedrag en dat moet domweg veranderen. Het excuus dat je haast hebt of even snel….. maakt bij een ernstig ongeluk of zelfs bij het doodrijden van een huisdier van een ander weinig indruk. En zo zou de rechtsspraak ook om moeten gaan met dit delict. Een auto, motor of scooter zijn een dodelijk wapen als er verkeers mee wordt omgesprongen. Vandaar die aanpassing van de wetgeving links en rechts. En dat zou hier ook best mogen. (NP)

Files namen niet toe dit jaar…

altAs5pD88XSEmlwTKYm4w8ss2vB5UknsMF_wSEQfHjeKBSHoewel sommige politieke partijen en milieugroepen ons anders willen doen geloven is de filedruk de afgelopen vier eerste maanden van het jaar niet gegroeid, maar juist gelijk gebleven aan dezelfde periode van vorig jaar. Een en ander is te danken aan de investeringen die zijn gedaan door achtereenvolgende kabinetten die datgene deden wat daarvoor zo lang was uitgebleven, investeren in verbetering en uitbreiding van het wegennet. Daardoor werden bepaalde beruchte knelpunten ontlast. De nu in de top 10 staande knelpunten staan in een plan van aanpak voor Rijkswaterstaat en komen in de jaren die voor ons liggen ook aan de beurt voor verbreding of zodanige wijzigingen aan de infrastructuur dat de doorstroming beter wordt gegarandeerd. Met name de filedruk tussen Amsterdam en Almere is een stuk verminderd door de verbreding van de A6/1/9 die nog steeds gaande is maar stap voor stap werd opgeleverd. In de eerste vier maanden van 2017 is de drukte op de rijkswegen stabiel gebleven. Er zijn op jaarbasis iets meer kilometers afgelegd, maar de jaarfilezwaarte is licht afgenomen. Met openstelling van die nieuwe wegdelen, maar ook met de toepassing van nieuwe innovatieve technieken voor verkeersmanagement werkt Rijkswaterstaat eraan om de doorstroming nu en in de toekomst verder te verbeteren.

altAv5V8lg8mDHUrqYwbe4qRkee8qkFYGCk0Xc4p5WdT4KqDat staat in de 1e Publieksrapportage Rijkswegennet 2017 die minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Minister Schultz van Haegen: We hebben de afgelopen periode ruim 700 km extra aan rijstroken aangelegd en daar komt de komende jaren nog minstens 1000 km bij. Nieuwe wegverbindingen in drukke delen van het land gaan voor verlichting zorgen. Om de groei van het verkeer in de toekomst op te vangen is het daarnaast belangrijk dat we volop inzetten op nieuwe technologie die er voor zorgt dat het verkeer vlotter doorstroomt.

Het aantal afgelegde kilometers per jaar is met 0,5 procent toegenomen tot 70,3 miljard. De meerjarige trend blijft hiermee licht stijgend. Het aantal uren dat alle weggebruikers gezamenlijk extra hebben moeten reizen, onder andere doordat ze in de file stonden, is met 0,3% licht gestegen tot 61,6 miljoen uur op jaarbasis.
De jaarfilezwaarte is met 0,4 procent licht gedaald naar 11,5 miljoen kilometerminuten. De belangrijkste file-oorzaak blijft hoge intensiteit (reguliere spitsfiles, 67%), gevolgd door ongevallen (19%) en incidenten (7%). Het aandeel files door werkzaamheden bedroeg 3,2 procent en is daarmee iets hoger dan in de voorgaande periode. Rijkswaterstaat blijft hiermee onder de met de Tweede Kamer afgesproken norm van 10 procent (in 2006). Op de eerste plaats in de filetop-10 staat de A20 tussen Crooswijk en het Terbregseplein. De meeste filetop-locaties bevinden zich in de Randstad.

File bij de Botlek 03-17IMG_1887In de eerste vier maanden van 2017 zijn twee belangrijke tracébesluiten vastgesteld, gericht op het oplossen van (toekomstige) bereikbaarheidsknelpunten: de A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (verbreding A9 Amstelveen) en de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15).

De winter 2016-2017 was qua temperatuur zachter dan gemiddeld. Uit het oogpunt van gladheidbestrijding was er echter sprake van een nagenoeg gemiddelde winter met in januari en februari een enkele keer “extreem weer”, met op landelijke schaal ijzel. Het verbruik aan zout was ruim 75.000 ton, ten opzichte van 90.000 ton gemiddeld. De schade aan het wegdek was deze winter beperkt, zeker in vergelijking met een gemiddelde winter.(RWS)

Duitse overheid pakt uitstoot diesels aan…

TUV Milieusticker groen AkenWil de Duitse overheid echt werk kunnen maken van een schoner milieu moet er meer gebeuren dan een beetje wetgeving op uitstoot en subsidies verlenen op de aankoop van elektrische auto’s voor het stadsverkeer. Dus komt er volgens de media daar een grote actie aan om zo’n 12 miljoen dieselauto’s via een update van de softwaren schoner te maken dan ze nu zijn. Men kijkt daarbij branchebreed, want het lijkt er op dat niet slechts VW sjoemelde met de uitstoot van schadelijke stoffen, of de verbruikscijfers positief overdreef. Het is een probleem van veel merken. En dus legt de Duitse overheid het probleem weer terug bij de branche en legt die op om 12 miljoen auto’s terug te halen voor een update. Of ze nu voldoen aan de Euro 3,4,5, of 6 normering, terug moeten ze. Berlijn denkt dat de autobranche zich wel zal schikken naar dit dringende advies omdat er nu al Duitse steden zijn die auto’s met dieselmotor uberhaupt willen weren. Schoon of niet. Volgens de berichten die ik er over las, zou de uitstoot van het schadelijke stikstofoxide tot een kwart kunnen worden terug gebracht als diesels worden voorzien van een juiste update. Voor de autobranche zijn het meteen gouden tijden, want dealers en specialisten die dit moeten uitvoeren krijgen het gewoon extra druk. Als het aan de Duitse overheid ligt, gaat de terugroepactie nog deze zomer in. (ANP)

Takata failliet….

Miljoenen auto’s moesten worden teruggehaald naar de dealers van diverse fabrikanten. Even zovele schadeclaims kwamen binnen bij de fabrikant van de airbags die daarvoor hadden gezorgd; Takata uit Japan. En al die claims en de vervanging van defecte door goede airbags waren te veel voor het geplaagde bedrijf. Het ging onlangs failliet. Dat maakt het probleem van die schadeclaims en omruiloefeningen er niet minder op. Immers er rijden nog steeds auto’s rond in de wereld waarvan de airbags niet betrouwbaar zijn in geval van nood. In het verleden zijn airbags van de firma soms afgegaan met dodelijke gevolgen. Omdat er metalen delen van de constructie mee naar buiten schoten wat ernstige gevolgen had. Maar ook waren er airbags die nauwelijks werkten na activeren. Kortom, een rampenplan. En veel autofabrikanten reageerden traag op de incidenten of zelfs helemaal niet. Het was eigenlijk de Amerikaanse overheid die hen dwong maatregelen te nemen. Heel wat merken gebruik(t)en die airbags en het is nu de vraag hoe die deze problemen op gaan lossen nu de bron van alle ellende niet meer in staat is haar verplichtingen na te komen… (CNN)