Opel neemt afscheid van vertrouwde GM-techniek…

Ampera E - blauwWaren er wat details naar buiten gekomen over de aanpak van PSA (Peugeot/Citroen) om van Opel een innovatief maar vooral winstgevend merk te maken, intussen begint wel duidelijk te worden wat men met het merk aan wil. Om te beginnen neemt men afscheid van alle technologie die door General Motors aan Opel werd of nog wordt geleverd. Nieuwe platforms, andere motoren, het moet allemaal leiden tot meer efficiency maar ook winst. Opel gaat ook op korte termijn plugin-hybrideversies maken van succesnummers als de Corsa. En die nieuwe Corsa wordt op niet al te lange termijn geintroduceerd op basis van van een PSA-platform. In 2020 komt die Corsa er ook als volledig elektrische auto. Dat geldt ook voor de Grandland, die als PHEV Plug-in hybride zal komen. Opel en PSA 2018In totaal gaat Opel bouwen op slechts twee platforms en die stammen beide uit de PSA-groep. Auto’s als de Mokka-X en Ampera-e gaan uit het Opel-gamma en dat zal ook niet zo lang op zich laten wachten. Ze passen niet in het programma en met name die Ampera-e is niet best te verkopen. Al helemaal niet met enige kanst op winst. PSA snijdt deze modellen daarom genadeloos uit het Opel-programma. Van de Ampera-e zijn overigens maar enkele honderden stuks verkocht en de levertijden waren al enige tijd extra lang. Wat Opel ook gaat meemaken is dat men stevig snijdt in het aantal motorvarianten. Dat gaat de aanhoudende verliezen ook beperken. En die verliezen moeten omgebogen worden naar winst. Zo duidelijk is de boodschap wel van de topmensen bij PSA. In 2020 moet de zaak winstgevend draaien, Zou dat niet gebeuren moet PSA echt gaan snijden in de Opel-organisatie. Tot dan houdt men fabricagelijnen open en banen verzekerd. PSA zelf kent een winstmarge van 6% op al haar activiteiten. Dat cijfer moet ook voor Opel gelden, maar dan wel over wat langere termijn. Maar verlies staat PSA niet meer toe. Het wordt een spannende periode voor het Duitse merk. Maar gezien het feit dat het wel de eigen identiteit behoudt en dus ook originele eigen ontwerpen zal blijven bouwen, weliswaar met een Frans technisch hart, blijft het haar eigen klantenkring wel bedienen. En dat lijkt goed nieuws. (AMuS)

Lees ook:Opel Ampera – Einde oefening in zicht?
Lees ook:Chevrolet erg voorzichtig met eigen accu’s in Bolt…
Lees ook:Dat imago toch; Opel
Lees ook:Opel moet beter gaan presteren…
Lees ook:Opel geeft gas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.