Categorie: "Actienieuws"

Weer een Britse prijs voor Skoda

Skoda blijft maar prijzen binnenslepen uit professionele Britse hoek. Het Tsjechische merk kan geen kwaad meer doen bij de Britse media en gebruikers. Dat werd onlangs weer eens duidelijk toen de Kodiaq werd verkozen tot Family SUV of the Year tijdens de uitreiking van de Top Gear Magazine Awards 2017. En dat is beast bijzonder want Top Gear was vroeger niet meteen kritiekloos over het merk. Die tijden liggen intussen ver achter ons en het Skoda van na 1992 krijgt volop respect en aandacht. Vorig jaar kreeg de Kodiaq al de titel een der beste auto’s ter wereld te zijn, met dank aan de slimme wijze waarop de auto in elkaar steekt en ook wat hij zijn gebruikers te bieden heeft. Nu krijgt de Kodiaq echt jubelende kritieken van jury en gebruikers. Heel veel auto voor het geld en geweldig goed in elkaar gestoken. Opvallend is natuurlijk dat de Kodiaq in feite de eerste grotere SUV is van het merk nadat men eerder al de compacte Yeti uitbracht die intussen is afgelost door de Karoq. (NP)

Toyota viert 20 jaar hybride-techniek…

In oktober 1997 alweer bracht Toyota haar toen opvallende Prius hybride-model op de markt. Een wat wonderlijk gevormde auto die naast een normale verbrandingsmotor ook een bescheiden elektrische aandrijving bezat. Voordeel van dit systeem, de elektrische kant van die aandrijving kreeg zijn stroom via regeneratiesystemen en de benzinemotor. Bijtanken aan een laadpaal was dus niet nodig. Twintig jaar later is die hybride-techniek gemeengoed geworden en rijden er wereldwijd 11 miljoen mensen rond met een Toyota-hybrideauto. Zoals bekend heeft ook luxe dochter Lexus deze technologie omarmd en stijgt het aantal auto’s met deze techniek nog steeds met de dag. Voordeel van het systeem, op de buitenweg rijdt je gewoon op de benzinemotor met het verkeer mee, terwijl je in de stad de elektrische en dus schone aandrijving benut. De Prius is intussen een paar generaties verder en oogt behorlijk anders dan die eerste versie. Maar die opvallend gevoerde auto was wel de aanzet tot wat we nu bij Toyota als bijna een standaard-fit zijn gaan zien. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat het Japanse merk nog andere modellen dan hybrides verkoopt. Maar voor de goede orde, dat is niet zo. Het grootste deel van de productie heeft nog steeds een normale brandstofmotor. Maar dat doet tekort aan de inspanningen van Toyota om schonere auto’s te ontwikkelen en uit te brengen. Elektrische modellen, waterstof, en nog wat zwaardere hybrides zitten allemaal in het programma. En dat alles in 20 jaar ontwikkeld. Daarbij is Toyota een van de weinige merken die eerlijk zijn over de uitstoot van hun elektrische/hybride-modellen omdat men bij de CO2 uitstoot ook de opwekking van stroom meerekent in het getal per km. En dat is niet aan iedere concurrent gegeven.

Ook Skoda gaat elektrische modellen bouwen…

Vanaf 2020 gaat ŠKODA volledig elektrisch aangedreven auto’s produceren in de fabriek in Mladá Boleslav. In 2019 start daar ook de productie van elektrische componenten voor plug-in hybrides. De productie van elektrische auto’s en onderdelen is een belangrijke stap in de uitvoering van de toekomststrategie van ŠKODA.
“De toekomst van ŠKODA is elektrisch,” aldus ŠKODA AUTO CEO Bernhard Maier. “Vanaf 2025 willen we vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s in verschillende segmenten aanbieden. We zijn blij dat de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA in Tsjechië zal worden geproduceerd. Deze beslissing onderstreept het vertrouwen in de werknemers van ŠKODA nog eens. Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van het merk ŠKODA en voor Tsjechië als autoproducerend land.”

In de fabriek in Mladá Boleslav worden naast elektrisch aangedreven auto’s ook elektrische componenten voor plug-in hybrides voor verschillende merken van de Volkswagen Group geproduceerd. De eerste plug-in hybride van ŠKODA komt in 2019 op de markt: de ŠKODA SUPERB plug-in hybrid, die in Kvasiny van de band komt. In 2020 volgt de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA. Deze wordt in Mladá Boleslav geproduceerd. Op de afgelopen autotentoonstelling van Shanghai presenteerde ŠKODA zijn visie op een elektrisch aangedreven, autonoom rijdende auto: de ŠKODA VISION E.

Het elektrificeren van de modellen en het produceren van elektrische componenten voor de Volkswagen Group zijn belangrijke pijlers van de ŠKODA Strategy 2025. Ook het digitaliseren van producten en processen, het aanboren van nieuwe markten en de transformatie van een traditionele autoproducent tot een complete mobiliteitsaanbieder met een breed scala aan diensten zijn speerpunten van deze strategie. 

VW elektrificeert gamma

Volkswagen kondigde onlangs aan tussen nu een 2022 maar liefst 34 miljard te investeren in de ombouw van haar modellengamma richting een elektrische toekomst. Dat komt niet als een verrassing, het merk voorspelde al eerder dat het na de diesel-software-ellende zou omschakelen naar een meer milieubewuste aandrijfpolitiek. Dat lijkt nu zijn beslag te krijgen. VW wordt naar eigen zeggen de grootste aanbieder van elektrische auto’s ter wereld. Naast de investeringen in het modellengamma van de totale VW-Groep steekt men ook nog eens 23 miljard Euro in het ombouwen van de diverse productielijnen om zo de toch wat simpeler elektrotechniek op de diverse banden te kunnen zetten. Volgens Duitse experts gaat de totale ombouwinvestering bij VW maar liefst 72 miljard Euro kosten, maar dan heb je ook wat. Van alle driehonderd modellen die Volkswagen als groep momenteel in diverse varianten aanbiedt wordt er minstens een elektrisch. Ook hybride-techniek krijgt steeds meer de ruimte. Van al die investeringen komt een deel terecht in China waar VW haar gamma snel za elektrificeren. Maar ook de bekende fabricagelijn in Zwickau (waar ooit Trabants van de productielijnen liepen) wordt kernpunt van de omschakeling naar elektrische modellen. (NU)

Jaguar F-Pace voor Manchester-United…

José Mourinho, de manager van voetbalclub Manchester United, bracht onlangs een verrassingsbezoek aan de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull. Daar hielp hij bij de productie van zijn nieuwe auto, de 100.000e Jaguar F PACE.

Mourinho vertelde: ‘It was an amazing experience to see all the technology and hard work that goes into developing such a beautiful car. Jaguar is a brand that I have been involved with for many years. Back in 2014, I was the first UK customer to receive the F-Type Coupe and now to become the 100,000th Jaguar F PACE customer is something that is very special.’

Ian Callum, Jaguars Director of Design, zei: ‘It’s great to have one of the most successful football managers drive the F PACE, an SUV that has been voted the best and most beautiful car in the world by the 2017 World Car of the Year jury. Just like José Mourinho, the F PACE is all about individual style and top performance.’

De F PACE is de snelst verkopende Jaguar ooit. Dit model bereikte sneller dan alle andere modellen van het merk de mijlpaal van 100.000 verkochte exemplaren. De F PACE biedt een ongekende mix van prestaties, fraai design en praktisch gebruiksgemak. Om ervoor te zorgen dat elk aspect van de F PACE ook onder de meest extreme omstandigheden perfect functioneert, heeft Jaguar de auto tijdens de ontwikkeling onderworpen aan het zwaarste testprogramma dat de fabrikant ooit heeft toegepast.
Overigens is top-dj Armin van Buuren berijder van de eerste Jaguar F PACE in Nederland. Hij nam zijn exemplaar in ontvangst kort voor het model in Nederland in de showroom verscheen. Van Buurens F PACE is voorzien van een 3.0 liter V6 Supercharged benzinemotor met 279 kW (380 pk). In Nederland is de Jaguar F PACE leverbaar voor prijzen vanaf € 57.100,-.

Opel neemt afscheid van vertrouwde GM-techniek…

Waren er wat details naar buiten gekomen over de aanpak van PSA (Peugeot/Citroen) om van Opel een innovatief maar vooral winstgevend merk te maken, intussen begint wel duidelijk te worden wat men met het merk aan wil. Om te beginnen neemt men afscheid van alle technologie die door General Motors aan Opel werd of nog wordt geleverd. Nieuwe platforms, andere motoren, het moet allemaal leiden tot meer efficiency maar ook winst. Opel gaat ook op korte termijn plugin-hybrideversies maken van succesnummers als de Corsa. En die nieuwe Corsa wordt op niet al te lange termijn geintroduceerd op basis van van een PSA-platform. In 2020 komt die Corsa er ook als volledig elektrische auto. Dat geldt ook voor de Grandland, die als PHEV Plug-in hybride zal komen. In totaal gaat Opel bouwen op slechts twee platforms en die stammen beide uit de PSA-groep. Auto’s als de Mokka-X en Ampera-e gaan uit het Opel-gamma en dat zal ook niet zo lang op zich laten wachten. Ze passen niet in het programma en met name die Ampera-e is niet best te verkopen. Al helemaal niet met enige kanst op winst. PSA snijdt deze modellen daarom genadeloos uit het Opel-programma. Van de Ampera-e zijn overigens maar enkele honderden stuks verkocht en de levertijden waren al enige tijd extra lang. Wat Opel ook gaat meemaken is dat men stevig snijdt in het aantal motorvarianten. Dat gaat de aanhoudende verliezen ook beperken. En die verliezen moeten omgebogen worden naar winst. Zo duidelijk is de boodschap wel van de topmensen bij PSA. In 2020 moet de zaak winstgevend draaien, Zou dat niet gebeuren moet PSA echt gaan snijden in de Opel-organisatie. Tot dan houdt men fabricagelijnen open en banen verzekerd. PSA zelf kent een winstmarge van 6% op al haar activiteiten. Dat cijfer moet ook voor Opel gelden, maar dan wel over wat langere termijn. Maar verlies staat PSA niet meer toe. Het wordt een spannende periode voor het Duitse merk. Maar gezien het feit dat het wel de eigen identiteit behoudt en dus ook originele eigen ontwerpen zal blijven bouwen, weliswaar met een Frans technisch hart, blijft het haar eigen klantenkring wel bedienen. En dat lijkt goed nieuws. (AMuS)

Conti gaat accu’s maken…

Bandenfabrikant Continental gaat volgens Duitse media aan de slag met speciale batterijen voor elekrische auto’s. Conti stijgt in deze markt omdat de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen in de komende jaren sterker zal stijgen dan in de periode achter ons en men daar toch een stukje van de taart wil mee kunnen eten. De stevige investering nodig voor de bouw van een nieuwe fabriek wil men samen doen met gespecialiseerde partners. De kans dat die nieuwe fabriek in Duitsland komt te staan is overigens klein. De kosten zouden dan te hoog worden en de opbrengst te klein. Potentiele concurrenten als LG en Samsung zetten hun fabrieken op dit gebied neer in Polen en Hongarije waar de lonen en bijkomende kosten nog laag zijn.(NU)

Fiat introduceert haar stoere Fullback Cross

De nieuwe, extra ruige pick-up van Fiat Professional, de Fullback Cross, onderscheidt zich door een extra stoer uiterlijk en een veelzijdig karakter. Bovendien biedt deze topuitvoering het comfort van een luxe personenauto. De nieuwe Fiat Fullback Cross is vanaf het eerste kwartaal 2018 te bestellen bij de Fiat Professional dealer. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.

De Fullback Cross is een stoere verschijning met veel onderdelen in zwart, zoals aerodynamische sportbar, 17-inch velgen, grille, side-steps, wielkasten en deurgrepen. De ruige looks worden gecombineerd met het comfort van een luxe personenauto en een rijke standaarduitrusting. Fiat Professional rust de Fullback Cross standaard uit met Bi-Xenon koplampen, LED-dagrijverlichting, dual-zone climate control en cruise control. De stoelen en het stuurwiel zijn met leder bekleed. De voorste stoelen zijn elektrisch verstelbaar en te verwarmen. Het comfort aan boord is compleet dankzij het navigatiesysteem met 7-inch touchscreen, DAB-radio, CD/MP3-speler, Bluetooth en een USB-poort. Op gebied van veiligheid kom je niks tekort met standaard zeven airbags (inclusief knie-airbag voor bestuurder), elektronische stabiliteitscontrole ‘ESC’, aanhanger assistent ‘TSA’, rijstrook assistent ‘LDW’ en ‘Hill Start Assist’ dat achteruitrollen voorkomt bij wegrijden.

De standaarduitrusting voor de Nederlandse markt wordt later dit jaar bekendgemaakt.

Het tractiesysteem kent vier verschillende standen en een diff-lock achter. Zo kun je – middels een draaiknop – eenvoudig kiezen uit tweewielaandrijving (brandstofbesparend) of vierwielaandrijving (off-road). Bij uitdagend off-road gebruik bestaat de mogelijkheid te kiezen voor lage versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel achter.
De Fullback Cross is 5,28 meter lang, 1,81 meter breed, 1,815 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Ondanks zijn forse voorkomen met dubbele cabine is dit model het meest wendbaar in zijn segment: de draaicirkel van 11,8 meter is best-in-class. Manoeuvreren is extra eenvoudig dankzij de achteruitrijcamera die tot de standaarduitrusting behoort. Verder beschikt de Fullback Cross over een laadvermogen van 1,1 ton en trekgewicht van 3,1 ton. De Italiaanse pick-up is uitgerust met een krachtige 2.4 aluminium turbodieselmotor met 180 pk en 430 Nm maximaal koppel bij 2.500 Nm. Dankzij variabele klepbediening optimaliseert deze krachtbron bovendien brandstofverbruik en emissies. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische vijftraps transmissie met schakelflippers achter het stuur.

Dankzij zijn body-on-frame architectuur heeft de Fullback Cross een onverzettelijk karakter. De sportbar en vele bevestigingspunten garanderen een veilige rit voor welke belading ook. De laadbak volledig overkappen bestaat ook tot de mogelijkheden. Met zijn aanhangergewicht van meer dan 3 ton en laadvermogen van meer dan 1 ton kan de Fullback ook met een campercabine uitgerust worden. De eenvoudig te (de)monteren Tischer Trail 200 cabine bijvoorbeeld biedt een comfortabele leefruimte, een riant bed en is bovendien afgewerkt met kwalitatief hoogwaardige materialen.

Mopar, het aftersalesmerk van Fiat Chrysler Automobiles, biedt een eenvoudig te installeren en afneembare aluminium tonneau cover aan voor de laadbak. Deze kan op slot en is ideaal om de lading te beschermen. De plaat zelf is gemaakt van een zwart aluminium-clad polymer composiet. Mopar breidt het assortiment aan accessoires volgend jaar uit met onder meer een lier, nieuwe 18-inch velgen en bull bar.

BMW actief met CarData…

BMW Group introduceert het innovatieve BMW CarData in ons land. Dit geavanceerde systeem gebruikt data uit de auto voor gepersonaliseerde service. Met BMW CarData houden automobilisten controle over de gegevens en ze bepalen zelf hoe zij hun data delen. BMW Group is de eerste autofabrikant die deze service introduceert. Het systeem voldoet al aan de EU General Data Protection Regulation, die in 2018 ingaat. Transparantie is gegarandeerd en klanten kunnen op elk gewenst moment een rapportage opvragen via het ConnectedDrive-portaal.

BMW CarData brengt connectiviteit in de auto naar een hoger niveau. Het nieuwe systeem biedt veel voordelen: rijders kunnen geld besparen dankzij gepersonaliseerde verzekeringspremies, bijvoorbeeld gebaseerd op de actuele kilometerstand. Of profiteren van snellere servicebeurten omdat het benodigde onderdeel al is besteld dankzij een goede voorbereiding. En wat te denken van gloednieuwe, gepersonaliseerde infotainment-mogelijkheden? Om CarData te gebruiken, hoeft de BMW alleen voorzien te zijn van een SIM-kaart. Dat betekent dat nu al zo’n tien miljoen BMW modellen wereldwijd aan die voorwaarde voldoen – overigens zijn sinds 2013 alle in Nederland verkochte BMW-modellen voorzien van een 3G, en later 4G, simkaart. Na registratie via het ConnectedDrive-portaal, zijn er geen bijkomende kosten voor het gebruik van BMW CarData.

Het systeem verzamelt data en verstuurt deze gecodeerd naar de SIM-kaart in de auto. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gecodeerde data. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit. Peter Schwarzenbauwer: “CarData betekent veiligheid, transparantie en controle over data uit de eigen auto, gecombineerd met de vele voordelen van gepersonaliseerde data.”

Garages, verzekeringsmaatschappijen en fleetmanagers kunnen zich registreren bij BMW CarData. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Deze informatie is de basis van gepersonaliseerde

Renault zet in op startups’s..

Groupe Renault is Europees marktleider op het gebied van elektrisch rijden en versterkt zijn voortrekkersrol door het favoriseren van innovatieve, lokale samenwerkingen. Op 10 november jl. kwamen de internationale media naar Nederland voor een presentatie over de actieve bijdrage van Renault aan de ontwikkeling van de Smart City, nieuwe mobiliteitsoplossingen en innovatieve diensten om de Total Cost of Ownership (TCO) van EV-rijders te verlagen en het gemak van Renault ZOE-rijders te vergroten.

De bijeenkomst vond plaats in Utrecht, mede vanwege de intensieve samenwerking van Renault met de Utrechtse onderneming We Drive Solar en de gemeente Utrecht. In de wijk Lombok worden dertig elektrische Renault ZOE deelauto’s ingezet. Alle benodigde elektriciteit is afkomstig van zonnepanelen. Met We Drive Solar wordt gewerkt aan een leefbare binnenstad, duurzame mobiliteit en duurzame energie. Het doel is om het deelautoprogramma verder te ontwikkelen en tegen het einde van volgend jaar honderd ZOE deelauto’s beschikbaar te hebben in Utrecht. Dit project is voor Renault een belangrijk ‘living lab’ voor kennisvergaring.

Ook kwamen de ontwikkelingen rond Jedlix uitgebreid aan bod. Deze Nederlandse start-up van Eneco Group is gespecialiseerd in het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s. Groupe Renault nam onlangs een belang van 25% in Jedlix, die een Z.E. Smart Charge smartphone-app heeft ontwikkeld waarmee gebruikers hun elektrische Renault zoveel mogelijk tegen zo laag mogelijke tarieven kunnen opladen met duurzame energie. Gebruikers worden voor hun flexibiliteit beloond met een maandelijkse vergoeding die zelfs kan oplopen tot de kosten van een volledige laadbeurt.