Categorie: "Actienieuws"

Audi haalt iconische naam terug; RS4 Avant!

RS4 Avant 2017 nose 800_a1711183-largeAudi Sport onthult tijdens de autotentoonstelling van Frankfurt de nieuwe RS 4 Avant. Net als zijn illustere voorganger combineert hij topprestaties met maximaal gebruiksgemak. De Audi RS 4 Avant beschikt over een 2.9 V6 TFSI biturbo met 331 kW/450 pk, een koppel van 600 Nm een standaard quattro-aandrijving. Voor het ontwerp van de nieuwe RS 4 Avant lieten de Audi-ontwerpers zich inspireren door details van de legendarische Audi 90 quattro IMSA GTO. Dat komt tot uiting in enorme luchtinlaten met de RS-specifieke honingraatstructuur en een brede en vlakke singleframe-grille. De optionele Matrix LED-koplampen hebben donker glas. Vergeleken met de A4 Avant heeft de RS 4 bredere wielkasten (+30 mm) met de typische quattro-signatuur. Achter springen de dakspoiler en de diffuser met de ovale RS-uitlaatpijpen in het oog. Speciaal voor dit model kan via Audi exclusive de kleur Nogaro blauw pareleffect worden gekozen. Deze tint doet denken aan die van de eerste Audi RS 4 Avant uit 1999. De nieuwe RS 4 Avant wordt geleverd met 19-inch lichtmetalen velgen, 20-inch is optioneel.

RS4 Avant 2017 detail 800_a1711177-largeDe 2.9 V6 biturbomotor levert 331 kW/450 en een koppel van 600 Nm (tussen 1.900 en 5.000 tpm). Daarmee sprint de Audi RS 4 Avant in 4,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h, met het optionele RS dynamic pakket zelfs 280 km/h. Via een sportief afgestemde achttraps tiptronic-transmissie wordt de aandrijfkracht overgebracht op de vier aangedreven wielen. Een sportdifferentieel achter is optioneel. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,8 l/100 km. Dit is 17% lager dan dat van zijn voorganger. De nieuwe Audi RS 4 Avant weegt 1.790 kg (- 70 kg).

RS4 Avant 2017 side 800_a1711196-largeHet RS sportonderstel zet de Audi RS 4 Avant nog eens 7 mm lager dan een A4 met sportonderstel. Optioneel is hij leverbaar met het RS sportonderstel met Dynamic Ride Control, keramische remmen en RS-specifieke Dynamic Steering. Met Audi drive select kiest de bestuurder voor elke rit de gewenste setup.

RS4 Avant 2017 frontHet interieur van de RS 4 Avant is sportief-zwart. Het RS-logo is terug te vinden op de RS sportstoelen (optioneel met honingraatpatroon voor de lederen bekleding), het afgevlakte multifunctionele RS-stuur, de keuzehendel van de transmissie en de verlichte dorpels. De Audi virtual cockpit en het head-up display hebben een specifieke RS-weergave. Ze laten onder meer de g-krachten, de bandenspanning en het koppel zien. Uiteraard zijn er ook volop individualiseringsmogelijkheden. Zo is er het stylingpakket hoogglans zwart, carbon met aluminium accenten en carbon met zwarte accenten. Audi exclusive kan vrijwel iedere wens in vervulling laten gaan.
De Audi RS 4 Avant wordt begin 2018 in Nederland verwacht. De prijzen worden in de aanloop naar de marktlancering bekend gemaakt.

VW introduceerde nieuwe Crafter Kipper…ERGO!

Crafter ERGO Kipper 800_-ron7174Volkswagen Bedrijfswagens toonde onlangs de Crafter ERGO Kipper als Nederlandse primeur tijdens GroenTechniek Holland in Biddinghuizen. Deze nieuwe versie van de Crafter is de eerste ARBO-gecertificeerde kipper die door Van den Born Carrosserie B.V. op het chassis van de nieuwe Volkswagen Crafter is gebouwd. Hij is bij uitstek geschikt voor professionals die werkzaam zijn in de openbare ruimte.
De nieuwe generatie Crafter is geïnspireerd op de wensen en eisen van vakmensen uit uiteenlopende branches, waarbij de Crafter chassiscabine de perfecte start vormt voor iedere professional die een bedrijfswagen op maat nodig heeft. Zo ook voor de verschillende beroepsgroepen die zich op GroenTechniek Holland presenteren, zoals hoveniers, loonwerkers en vakmensen in dienst van gemeenten en overheden. Met de keuze uit verschillende laadvermogens, opbouwlengten, motorversies, aandrijfvormen en uitrustingsniveaus bepaalt de ondernemer zelf zijn ideale Crafter.

Crafter ERGO KipperVolkswagen Bedrijfswagens maakt het kopers makkelijk door de Crafter al in de fabriek voor te bereiden op diverse toepassingen. Dealers van Volkswagen Bedrijfswagens kunnen de klant echter ook met achteraf-oplossingen behulpzaam zijn, zoals de primeur in de Flevopolder bewijst. Op basis van de Crafter chassiscabine – die als enkel- en dubbelcabine leverbaar is met een vanafprijs van 25.000 euro* – wordt het chassis door opbouwspecialist Van den Born Carrosserie B.V. volledig turn-key omgebouwd tot een ARBO-gecertificeerde kipper. Net als Volkswagen Bedrijfswagens is Van den Born marktleider in het kippersegment. De Volkswagen Crafter in combinatie met de ERGO Kipper is leverbaar vanaf 32.035 euro*.

Crafter ERGO Kipper 800_-ron7187Volkswagen Bedrijfswagens heeft de nieuwe generatie Crafter geheel in eigen beheer ontworpen, met ondernemers zoals die op de beurs in Biddinghuizen te vinden zijn in het achterhoofd. Elke Crafter zit bomvol innovaties en geavanceerde assistentiesystemen. Zo heeft deze versie als eerste in zijn segment een elektromechanisch stuursysteem en biedt hij een groot aantal comfort- en veiligheidverhogende systemen. De Crafter biedt daarnaast de keuze uit een handgeschakelde- of 8-traps automatische transmissie, en drie verschillende motoren. Omdat de Crafter chassiscabine goed moet kunnen presteren op zowel verharde als onverharde wegen, wordt de nieuwste bedrijfswagen van Volkswagen niet alleen leverbaar met voorwielaandrijving, maar ook met 4MOTION- of achterwielaandrijving.

Toyota’s nieuwe C-HR in concept geshowd…

C-HR 2017 IAA RearMet de C-HR Hy-Power Concept verlegt Toyota haar grenzen wat betreft het exterieur- en interieurontwerp van haar supersuccesvolle crossover. Toyota’s designcenter ED2 tekende de conceptcar met als doel de C-HR nóg begerenswaardiger te maken. Ofwel een crossover die nog meer inspeelt op de individuele smaak. Hierbij ligt de nadruk op rijplezier en het onderscheidende design. Het resultaat is een Toyota C-HR die met nog meer oog voor detail is ontwikkeld en die de grenzen opzoekt van het op diamanten geïnspireerde design.

C-HR_HyPowerConcept_2 - 2017 - IAADe Toyota C-HR Hy-Power Concept is gespoten in de nieuwe matzilveren carrosseriekleur Dark Carbon met accenten in hoogglanszwart en donker chroom. De A-stijlen, spiegelkappen en deel tussen de koplampen zijn voorzien van een afwerking in de opvallende kleur Burning Orange. Deze oranjekleur keert terug in het onderste gedeelte van de grille. Designers vonden hun inspiratie in de natuurlijke krachten die koolstof in diamant doen veranderen en het gegeven dat zwart lavagesteente een kern van een soort vloeibaar vuur kan bevatten. Het dak van de Toyota C-HR Hy-Power Concept is een eyecatcher vanjewelste; het zwart van de achterzijde gaat geleidelijk over in oranje aan de voorzijde. Het unieke oppervlakte kent een diamantpatroon en zowel glanzende als matte accenten.
Het dak van de Toyota C-HR Hy-Power Concept is een eyecatcher vanjewelste; het zwart van de achterzijde gaat geleidelijk over in oranje aan de voorzijde.

C-HR_HyPowerConcept_2017 - IAA 3-1500x841Het interieur van de Toyota C-HR Hy-Power Concept geeft een logisch vervolg aan het onderscheidende exterieur. Zwart en oranje domineren. De met zwart leder beklede stoelen zijn voorzien van zittingen en hoofdsteunen in oranje. En ook hier is de scherpe diamantvorm te herkennen. Het nog krachtiger design van de Toyota C-HR Hy-Power Concept sluit naadloos aan op de nieuwe hybride aandrijflijn van de crossover. Die levert meer vermogen dan het gecombineerde vermogen in de huidige Toyota C-HR Hybrid (90 kW/122 pk). Meer details hierover volgen begin volgend jaar.

Hyundai’s nieuwe KONA, dynamische SUV!

Hyundai Kona - green fontalHyundai zet dit najaar nog een nieuwe SUV neer in de showrooms van haar dealerkorps, de KONA. Deze SUV is gebaseerd op een geheel nieuw en compact platform maar ook met en volgens de fabrikant unieke styling: brutaal, slank profiel, twin-koplampen, tweekleurig dak en keuze uit tien opvallende exterieurkleuren. Daarmee kan men weer voor de dag komen en wellicht wat verloren marktaandeel terugwinnen. Bij de KONA valt veel te personaliseren, tot in het kleinste detail dankzij kleurrijke highlights rond luchtroosters en gekleurde stiksels op stoelen en stuurwiel. De KONA is leverbaar met vóór- of vierwielaandrijving, 7-traps DCT-transmissie en biedt keuze uit moderne turbobenzinemotoren. Wie als veelrijder zoekt naar een zuinigen schone diesel moet nog even wachten tot volgend jaar, in de zomer komen die namelijk in het gamma.

Kona frontal teaser image red - 2017Het interieur biedt een kraakhelder head-up display dat relevante informatie recht in zicht van bestuurder projecteert. Net als in een modern jachtvliegtuig. Hyundai biedt Keuze uit drie infotainmentsystemen, waaronder Display Audio met 7-inch touchscreen en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Een intense geluidsbeleving krijg je in de KONA dankzij een Krell high-end audiosysteem met acht speakers en versterker. Dat Hyudai ook heeft gedacht een de veiligheid van de inzittenden moge duidelijk zijn. Een Uitgebreid aanbod aan veiligheidssystemen komt beschikbaar. Denk maar eens aan Lane Keeping Assist en Driver Attention Alert standaard. Over prijzen is nog niets bekend, maar die zullen vast aantrekkelijk zijn.
Nederlandse marktintroductie in komend najaar.

Porsche brengt gepeperde Cayenne Turbo…

Cayenne Trubo IAA 2017 800_p17-0714-a5-rgbDe autotentoonstelling van Frankfurt is het decor voor de wereldpremière van de nieuwe Porsche Cayenne Turbo. Het topmodel legt de lat volgens Porsche in zijn segment wederom hoger. Zijn 4,0-liter V8 bi-turbomotor levert een vermogen van 404 kW/550 pk. Een combinatie van innovatieve technologieën, waaronder actieve aerodynamica, driekamer-luchtvering, verschillende bandenmaten voor en achter en een nieuw high-performance remsysteem, zorgt voor rijdynamiek van topniveau. Opties zoals achterasbesturing en elektrische rolstabilisatie met een 48V-systeem zorgen zelfs voor echte sportautokarakteristieken. De nieuwe Cayenne Turbo accelereert in 4,1 seconden van 0 naar 100 km/u (3,9 seconden met Sport Chrono Pakket) en haalt een topsnelheid van 286 km/h.

De Cayenne Turbo is direct herkenbaar als het topmodel van de range. Hij beschikt standaard over led-koplampen met Porsche Dynamic Light System (PDLS). Verder zorgen dubbele led-strips in de voorbumper voor een onderscheidend design in het donker. Van opzij vallen de verbrede wielkasten en de speciaal voor dit model ontworpen 21-inch Turbo wielen op. Aan de achterzijde zijn de dubbele uitlaten aan weerszijden, met het specifieke trapeziumvormige Turbo design, de blikvangers. De afwerking van de wielkasten, de skirts en de onderzijden van de bumpers zijn uitgevoerd in carrosseriekleur.

Cayenne Turbo 2017 rearIn het interieur van de Cayenne Turbo komen sportiviteit en comfort samen. Vrijwel alle functies zijn weer te geven en te bedienen via het hoge-resolutie display van de Porsche Advanced Cockpit. Dat geldt bijvoorbeeld voor het standaard BOSE ® Surround Sound System met 710 Watt. De sportstoelen voorin zijn 18-voudig elektrisch verstelbaar en hebben, net als de 911, geïntegreerde hoofdsteunen. Alle stoelen zijn evenals het multifunctionele Turbo design sportstuurwiel verwarmd.

De nieuwe Cayenne Turbo heeft een nieuwe 4,0-liter V8 met dubbele turbo. Met een vermogen van 404 kW/550 pk is hij 22 kW/30 pk sterker dan zijn voorganger. Het maximale koppel bedraagt 770 Nm (+20 Nm). De nieuwe 8-traps Tiptronic S transmissie verdeelt de aandrijfkrachten via het Porsche Traction Management (PTM) over de vier aangedreven wielen. Het resultaat: een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,1 seconden (3,9 seconden met Sport Chrono Pakket) en een topsnelheid van 286 km/h. Nieuw is de ‘central turbo layout’ waarbij de turbo’s zich ín de V-vorm van de cilinders bevinden. Daardoor zijn de uitlaatkanalen tussen verbrandingskamer en turbo korter. Dit zorgt voor een nog snellere gasrespons en een verbeterde vermogensafgifte. De compacte constructie maakt bovendien een lagere plaatsing van de motor mogelijk: een lager zwaartepunt en dus nog meer bochtprecisie.

Cayenne Turbo 2017 800_p17-0715-a5-rgbHet lichtgewicht onderstel van de Cayenne Turbo combineert het beste van drie werelden: de precisie van een sportauto, het comfort van een limousine en de veelzijdigheid van een SUV. Vooral de combinatie van driekamer-luchtvering en het actieve schokdempersysteem PASM maakt deze brede range mogelijk. Daarnaast heeft de Cayenne Turbo verschillende bandenmaten, een concept dat afkomstig is van pure sportwagens. Vóór zijn 285/40-21 banden gemonteerd en achter bedraagt de maat 315/35-21. Het zorgt voor een nog betere overdracht van de aandrijfkrachten, zowel in lengte- als in dwarsrichting. De adaptieve luchtvering maakt gebruik van drie luchtkamers per veerpoot. Zodoende zijn verschillende veerkarakteristieken mogelijk. De bodemvrijheid is afhankelijk van de ondergrond handmatig instelbaar, met keuze uit zes hoogtes. De rijhoogte wordt bovendien actief aangestuurd op basis van de keuze voor één van de vijf rijprogramma’s (van straat- tot offroad-gebruik). Samen met de optionele achterasbesturing, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) dat aan een 48V-systeem is gekoppeld en Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) biedt de nieuwe Cayenne Turbo de rijdynamiek van een sportauto. Tegelijkertijd zorgt de combinatie van deze geavanceerde systemen voor nog meer wendbaarheid en comfort.

Caynne Turbo 2017 800_p17-0719-a5-rgbDe nieuwe Cayenne Turbo is de eerste SUV met een adaptieve dakspoiler, als onderdeel van de actieve aerodynamica. Afhankelijk van de stand draagt deze spoiler bij aan extra efficiency of meer downforce op de achteras. In airbrake-stand zorgt hij zelfs voor een kortere remweg. Bij voluit remmen vanaf een snelheid van 250 km/u verkort de spoiler de remweg met twee meter. Daarmee is de dakspoiler de ideale aanvulling op het nieuwe high performance Porsche Surface Coated Brake (PSCB) remsysteem, stalen remschijven die zijn voorzien van een tungsten-carbide coating. Dit zorgt voor meer remkracht en minder slijtage en remstof. Dat betekent dat de wielen minder snel vuil worden. Als optie is het Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) remsysteem leverbaar.
De nieuwe Cayenne Turbo wordt eind december 2017 op de Nederlandse markt verwacht. Hij is nu al te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 204.300.

Ferrari’s krachtigste cabrio ooit….

Ferrari IAA zijkantFerrari heeft afgelopen week op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA) de Ferrari Portofino onthuld. De Portofino is de nieuwe V8 GT die een hoofdrol in zijn segment gaat innemen dankzij een perfecte combinatie van indrukwekkende prestaties en veelzijdigheid met een niveau aan rijplezier en on-board comfort die momenteel ongeëvenaard is. Ferrari IAA InterieurMet maar liefst 600 pk en een acceleratie van 0-200 km/u in amper 10,8 seconden is de Portofino de krachtigste cabrio die de voordelen van een inklapbare hardtop, riante kofferbak en ruim interieur combineert met twee achterstoelen die geschikt zijn voor korte uitstapjes. De fraaie Italiaan is een auto voor de liefhebber en die dient dan wel te beschikken over een wel gevulde portefeuille. Ferrari IAA neusGoedkoop zijn deze raspaardjes niet en het grootste deel zal dan ook geleverd worden aan eigenaren in het Midden- en Verre Oosten. Maar een enkeling in ons land zal de verleiding vast niet kunnen weerstaan om er een te reserveren. Want voor je het weet gaat ook Ferrari’s elektrische auto’s bouwen en is het over met de pret.

Nieuwe Swift Sport bij Suzuki….

Swift Sport IAA 2017De nieuwe Suzuki Swift Sport maakt zijn werelddebuut op de IAA Frankfurt Motor Show (14-24 september). De sportiefste Swift van nu is voorzien van een stijvere body, sportpakket, volledig aangepast en sportiever onderstel en een 1,4-liter BoosterJet turbobenzinemotor. Die levert 103 kW (140 pk) terwijl de Swift Sport slechts 970 kilogram weegt.

Het lage gewicht van de Suzuki Swift Sport is voor een belangrijk deel te danken aan zijn nieuwe lichtgewicht voertuigplatform. Behalve een uitstekende efficiency biedt dat prikkelende prestaties. De krachtige, relatief zuinige 1.4 BoosterJet levert zijn piekvermogen (21 kW/28 pk méér dan de Swift 1.0 BoosterJet) bij 5.500 toeren per minuut. Het maximumkoppel bedraagt 230 Nm bij 2.500-3.500 toeren per minuut. De handmatig te bedienen 6-bak is daarbij zo afgesteld dat de bestuurder optimaal kan profiteren van zijn turbopower.

2_Swift_SportZoals elke generatie Swift Sport, biedt de nieuwe in zijn klasse ongekend scherpe rijeigenschappen gecombineerd met aantrekkelijke gebruikskosten. De body is stijver en door gewijzigde dempers en veren is het onderstel stugger. Hierdoor biedt de Swift Sport een wegligging die sportieve bestuurders doet watertanden. De grote remschijven vóór en andere remblokken achter garanderen daarbij een stopkracht die berekend is op de sportieve aspiraties van de rijder.

De nieuwe Suzuki Swift Sport is te herkennen aan de deels in zwart uitgevoerde 17-inch lichtmetalen velgen, vuistdikke en verchroomde dubbele uitlaten en diffuser, zijskirts en frontspoiler met carbonlook.
Vanbinnen vallen de speciale sportstoelen op die de bestuurder in snel genomen bochten stevig op zijn plek houden. Sportpedalen en sportief rode accenten maken het sportieve interieur compleet.

6_Swift_SportSuzuki levert de nieuwe Swift Sport onder meer in de exclusieve introductiekleur ‘Champion Yellow’. Suzuki belooft een extra complete uitrusting met onder meer veel actieve veiligheid in de vorm van Dual Sensor Brake Support, Radar Brake Support, Lane Departure Warning, High Beam Assist en Adaptive Cruise Control. Nieuw is Lane Assist, een systeem dat tussen 60 en 160 km/uur een stuurcorrectie uitvoert zodra de Swift Sport onbedoeld zijn rijbaan verlaat.

Mazda en haar Europese gamma…

cx-5-bcn-actionMazda toont op de 67e Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt haar volledige Europese modellenreeks. Nieuwste onderdeel daarin is de CX-5 met 2.5 liter SKYACTIV-G benzinemotor met 194 pk, die vanaf tweede helft september in de Nederlandse showrooms zal staan voor een prijs van € 50.290,-. Dit topmodel van de populaire crossover SUV is verkrijgbaar met de nieuwste versie van de 2.5 SKYACTIV-G, de krachtige hoge compressie benzinemotor, die nu 194 pk / 143 kW biedt met 258 Nm koppel en voorzien is van cilinderuitschakeling. Dit systeem zorgt er voor dat door aansturing van de kleppen twee van de vier cilinders van de motor naadloos worden afgesloten bij lichte belasting, bijvoorbeeld tijdens het rijden met constante snelheid, met als resultaat een vermindering van de pompverliezen en een aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik.

Mazda 2017m3_hb_stills_bcn-6_prevNaast de CX-5, het best verkochte model in Europa (25 %) en in Nederland (50 %) zijn op de stand van Mazda in hal 9 ook de minstens zo populaire Mazda CX-3, Mazda2, Mazda3, Mazda6 en natuurlijk de Mazda MX-5 ‘ND’ te zien, die zowel met een softtop (Roadster) als met een elektrisch inklapbare hardtop (RF) leverbaar is. Alle modellen zijn ontworpen volgens de veel bekroonde Kodo designfilosofie, die kracht, stabiliteit en rijplezier uitstraalt. En dat alles opgebouwd rond de SKYACTIV technologie, het scala van aandrijflijnen, platforms en andere innovaties, die een onconventionele benadering bieden op het gebied van prestaties, efficiency en veiligheid.

Wat Mazda naar eigen verklaring zo uniek maakt is de voortdurende zoektocht naar Jinba Ittai, de sensatie van ‘auto-en-bestuurder-als-één’, in elk model. De oorsprong hiervan ligt in de eerste generatie MX-5, die in 1989 is gelanceerd en sindsdien heeft Jinba Ittai veel vooruitgang geboekt. Voorbeelden hiervan zijn de mensgerichte filosofie van het merk, wat betekent dat elk aspect van elk model is ontwikkeld om de best mogelijke ervaring voor bestuurder en inzittenden te leveren. Mazda’s continue streven naar verbetering heeft een aantal slimme dynamische systemen opgeleverd voor de huidige modellengeneratie, zoals G-Vectoring Control, voor een verbeterde grip op het wegdek, rijdynamiek en veiligheid, de i-ACTIV AWD intelligente vierwielaandrijving en het pakket van i-ACTIVSENSE geavanceerde actieve veiligheidstechnologieën

Hyundai IONIQ komt 63 kilometer ver…op accu’s….

IONIQ Plug-in-HybridDe Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die leverbaar is met keus uit drie verschillende aandrijflijnen. Na de IONIQ Hybrid en de volledig elektrisch aangedreven IONIQ Electric introduceert Hyundai nu de IONIQ Plug-in Hybrid.

Net als de Hyundai IONIQ Hybrid krijgt ook de IONIQ Plug-in Hybrid een 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met 77,2 kW (105 pk) en 147 Nm koppel en een zestraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Hyundai combineert de benzinemotor – met zijn toonaangevende thermische efficiëntie van 40 procent – aan een elektromotor met 45 kW (61 pk). Dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeerbatterij kan de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid tot 63 kilometer ver elektrisch rijden. Dat resulteert in een CO2-emissie van slechts 26 g/km en een extreem laag gemiddeld brandstofverbruik van 1,1 l/100 km (NEDC).

De Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid is net als de IONIQ Hybrid herkenbaar aan blauwe exterieurdetails. De elektrisch aangedreven variant heeft koperkleurige accenten, als knipoog naar de gebruikelijke koperen elektriciteitsdraden. Specifieke 16-inch lichtmetalen velgen en LED-koplampen zijn andere details van de Hyundai IONIQ Plug-in Hybrid. De prijzen maakt Hyundai in een later stadium bekend.

LandRover zet speciale Discovery op de IAA…

Discovery SVX op hellingLandRover onthult de nieuwe Discovery SVX op de internationale autoshow van Frankfurt (IAA). Deze versie van haar succesvolle terreinwagen is de productierijpe voorloper van de Discovery met een 386 kW (525 pk) sterke 5,0-liter supercharged V8-benzinemotor. Volgens de Britten is het de meest extreme Land Rover ooit, die zich door niets laat tegenhouden – heeft hij een grotere bodemvrijheid, maar ook een hoger geplaatste carrosserie door aangepaste wielophanging, en tevens een langere veerweg en grote all terrainbanden. Een speciaal afgesteld Terrain Response 2-systeem en Active Roll Control zijn nieuw voor de Discovery. De Discovery SVX is de eerste Land Rover die vanaf de productiestart volgend jaar handmatig wordt gebouwd in het nieuwe SVO Technical Centre. LandRover peilt intussen de markt voor deze wagens en laat prospect-kopers zich melden op haar eigen website. Dan kan men de aantallen tellen die nodig zijn voor o.a. de Nederlandse markt. Interessante auto in dit segment.