Categorie: "Verkeer en Vervoer"

Hier moet je op letten bij het afsluiten van een autoverzekering!

Niets zo onverstandig als onverzekerd de auto in stappen. Toch weten we lang niet altijd wat voor schade onze autoverzekering dekt als er iets gebeurt. De polisvoorwaarden zijn vaak te uitgebreid en ingewikkeld. Pas wanneer er iets aan de hand is, besluiten we ons te verdiepen.
Tot nu toe. Want wij van Auto.blog.nl geven je voor eens en altijd uitleg over waar op te letten bij het afsluiten van een autoverzekering. Opdat je nooit meer te veel betaald of voor te weinig bent verzekerd; dit zijn de opties op een rij.

Autoverzekering

Kantoor met eigen landingsbaan…

Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft vorige week Nederlands eerste kantoor met ‘eigen’ start- en landingsbaan geopend op Breda International Airport. Naast minister Kamp was ook Martin Schröder, luchtvaartpionier en ambassadeur van Seppe Airparc bij de opening aanwezig.

Seppe Airparc is het nieuwe onderdeel van Breda International Airport waar de kantoorgebouwen met inpandige hangars zijn gerealiseerd. Ondernemen én vliegen gaan er hand in hand. Het vliegveld van Breda geldt als een economische motor van de regio. De kantoorgebouwen met hangars en een start- en landingsbaan zijn geïntroduceerd voor bedrijven die regelmatig gebruik maken van een luchthaven en niet langer willen pendelen tussen zaak en vliegveld. Overigens liggen de nieuwe kantoren vlak langs de snelweg A58, tussen Breda en Roosendaal.

Breda International Airport werd tot nu toe vooral gebruikt voor recreatieve vluchten, maar met de komst van Seppe Airparc komt hier verandering in. De luchthaven wil voor de bevordering van de vluchten de verschillende activiteiten gescheiden houden. Daarom gaat Breda International Airport zich aan de zuidkant van het vliegveld op de zakelijke markt richten. De noordkant is bedoeld voor de recreatieve luchtvaart. Op Seppe Airparc vestigen zich veel verschillende soorten bedrijven. Met name DGA’s (directeur grootaandeelhouders) en grotere bedrijven met een eigen vliegtuigexploitatie tonen veel interesse in het nieuwe concept. De eerste 8 van de 24 te bouwen units zijn nu geopend. Eén van de gebouwen is de nieuwe terminal, de overige 7 zijn kantoorpanden met eigen hangars.

Breda International Airport is sinds 1 januari 2008 in particuliere handen. Voorheen waren 13 Brabantse gemeenten, de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor West-Brabant gezamenlijk eigenaar. Eis van de voormalige eigenaren bij de overname was ‘de zakelijke markt op het vliegveld te vergroten’. Steeds meer luchtvaart gerelateerde bedrijven hebben inmiddels aangegeven zich te willen vestigen op Breda International Airport. Met de nieuwe inrichting van het vliegveld is heel veel beter mogelijk om zowel de recreatieve als de zakelijke markt te bedienen.

Zelfrijdende auto, verzekering verplicht?

Ford biedt nu al standaard het Active Park Assist aan. Hiermee kan de auto zichzelf inparkeren. Dit lijkt vooruitstrevend, maar de technologische ontwikkeling is al veel verder. De zelfrijdende auto is de toekomst. In hoeverre moeten dergelijke auto’s nog particulier verzekerd worden?

Dit jaar worden er op de Nederlandse openbare wegen proeven uitgevoerd met zelfrijdende auto’s. Om dit mogelijk te maken heeft minister Schultz van Infrastructuur en Milieu speciaal de wet hier op aan laten passen. Door het wettelijk mogelijk te maken wordt er gehoopt dat internationale bedrijven naar Nederland komen om testen uit te voeren. De auto-industrie wil over vijf jaar al de eerste zelfrijdende auto’s commercieel in de markt zetten. Wat gaat dit betekenen voor de verzekeringsplicht?

Specialist Ter Linden neemt nieuwe Mercedes Actros in dienst…

Ter Linden Transport uit Doetinchem nam onlangs een nieuwe Mercedes-Benz zwaartransporttrekker in gebruik. Deze Actros 4165 SLT 480 kW/650 pk van de huidige generatie wordt ingezet voor het transport van zware componenten van windmolens, zoals generatorhuizen.

De Actros SLT 4165 S 8×4/4 die Ter Linden Transport onlangs in gebruik nam is een vierassige trekker met aandrijving op beide achterassen. Voor extra wendbaarheid en minder slijtage van de banden zijn de voorste twee voorassen (negen en acht ton) gestuurd. De aandrijving wordt verzorgd door een krachtige V8-motor met 480 kW/650 pk. De Mercedes PowerShift automaat is uitgerust met een unieke VIAB (Verschleissfreies Integriertes Anfahr- und Bremselement) vloeistofkoppeling met geïntegreerde retarder. Deze techniek is eenvoudiger en lichter in gewicht en kan extreem hoge vermogens en koppels aan. De vloeistofkoppeling maakt gecontroleerd en slijtagevrij wegrijden en manoeuvreren mogelijk. De lock-up functie overbrugt de vloeistofkoppeling en voorkomt vermogensverliezen waardoor het rendement wordt verhoogd. Met de sterke retarder kan de Actros SLT slijtagevrij afremmen. In combinatie met speciale zwaartransport opleggers, bedraagt het maximale treingewicht 250 ton. Ter Linden Transport zal deze Actros SLT Europawijd in gaan zetten voor het vervoer van componenten van windmolens.

Hoewel men ooit begon als sleep- en bergingsbedrijf voor personen- en vrachtwagens, heeft Ter Linden Transport zich vanaf de jaren negentig sterk gespecialiseerd in het vervoer van windmolens. Het Doetinchemse bedrijf is door de jaren heen een speler van formaat geworden en vervoert jaarlijks ruim tweehonderd windmolens door heel Europa. Het vervoer over de weg van de onderdelen van een windmolen – masten tot 100 meter hoog, rotorbladen van wel 45 meter lang en generatorhuizen van meer dan 75 ton – vergt een maandenlange nauwkeurige planning. Daarom worden zaken als vergunningen, transportbegeleiding en eventueel politiebegeleiding door Ter Linden Transport verzorgd. Met de ingebruikname van de Actros werd de eerste Mercedes-Benz truck van het bedrijf aangeschaft. In goed overleg met bedrijfswagendealer Wensink Doetinchem werd gekeken naar de mogelijkheden van Mercedes-Benz in het zwaartransport. Omdat de vierassige Actros SLT trekker met de VIAB vloeistofkoppeling zich al in deze branche heeft bewezen, werd overgegaan tot de aanschaf.

Duitsland ook in ban milieutaks

Wie weinig milieubelasting wil betalen kiest maar beter voor een microauto als de Toyota Aygo..

In Duitsland gaat men auto’s de autobelasting zodanig hervormen dat de CO-2 uitstoot bepalend is voor het bedrag aan heffingen dat wordt opgelegd per type. Bij benzinemotoren geldt een toeslag van 2 Euro per 100cc, waardoor een 2 liter benzinemotor extra wordt aangeslagen met 40 Euro. Bij Diesels geldt een toeslag van maar liefst € 9,50 per 100cc, wardoor een 1500cc grote zelfontbrander mag rekenen op een CO-2 toeslag van € 142,50. Het systeem kent ook vrijstellingen en plafonds, waardoor kleine benzineauto’s met een relatief kleine CO-2 uitstoot vrijgesteld worden van de extra toeslagen, terwijl voor een kleine diesel zelfs een extra toeslag van nog eens 20 euro kan worden opgelegd als de CO-2 uitstoot van die auto boven de 120 gram uitkomt. Kortom, ook in Duitsland gaat men milieuvriendelijke wagens bevoordelen en grote slurpers en ‘vervuilers’ beboeten. Auto Motor & Sport gaat in haar nieuwste uitgave in op de gevolgen voor bepaalde modellen. In de allerkleinste klasse zien we dat vooral de eigenaren van microautootjes als de Toyota IQ en Aygo, de Peugeot 107, de Citroen C1 en Daihatsu Cuore slechts een toeslag van 20 Euro hoeven te betalen, terwijl iemand die in deze klasse kiest voor een Mini Cooper D mag rekenen op een extra heffing van € 152,00. In de compacte klasse zijn het vooral de hybridemodellen die laag scoren. Terwijl de eigenaar van een BMW 118d meteen al € 190,00 meer kwijt is aan autobelasting.  Maar het kan altijd nog erger natuurlijk. Wie een lekker dikke Audi A8 4.2 TDI gaat rijden mag per 1 juli a.s. € 657,00 extra neertellen voor de CO-2 taks. Best stevige bedragen en dan ook nog het risico dat je een rode milieusticker krijgt van de Dekra zodat je er ook nog eens niet meer mee de binnensteden van Duitsland in mag komen. Ook in Duitsland wordt het allemaal niet leuk voor autoliefhebbers…..       

Deze jongens lusten een slokje

 

Uit Duits onderzoek is naar voren gekomen dat als je het echt breed hebt en dit ook wilt laten zien er maar een paar auto's zijn waaruit je zou moeten kiezen dan. Wagens die zoveel brandstof verbruiken dat je meteen maar beter een eigen tankstation kunt overnemen, want daar ben je dan dagelijks te gast.

Column: Vakantie!

De vakantie staat weer voor de deur. Heel Nederland trekt er weer op uit. Het schijnt dat we één van de reislustigste volken zijn op aarde, zo niet de meest reislustigste. En ons ijzeren ros is daar natuurlijk het perfecte vervoersmiddel voor. Heerlijk kilometers maken langs die AutoStrada.

Britse flitskasten gaan digitaal

De flitskast mag dan misschien een Nederlandse uitvinding zijn (eentje van het kaliber "daar zijn we minder trots op"), maar de Britten zijn de eerste om deze automobilisten-plaag op grote schaal te moderniseren. Binnenkort worden de eerste Britse flitskasten gedigitaliseerd.

Momenteel is het nog wel eens het geval dat een flitskast zonder film komt te zitten. Op de huidige modellen passen 200 foto's. Op de nieuwe digitale flitskasten passen wel een paar duizend foto's. De camera heeft een sensor van wel 11 megapixels en kan 4 rijbanen tegelijk in de gaten houden.