Categorie: "Automedia"

Tesla Semi Truck – Maakt belofte schuld??

De koppen van de media die heilig geloven in het sprookje van Tesla stonden er weer bol mee. Naast een plan voor een schitterende reeks nieuwe personenwagens maakte het bedrijf van Elon Musk ook bekend dat men een vrachtwagen klaar heeft staan voor de toekomst die alle tot nu toe gebruikte trucks zal verpletteren qua prestaties en kosten per kilometer. Volgens Tesla gaat de nieuwe truck in zijn meest geavanceerde (en duurste) uitvoering 800 kilometer rijden op een enkele lading stroom in de batterijen en is de wagen in 30 minuten weer zover bijgeladen dat hij wederom 400 kilometer ver kan komen. De goedkoopste variant van deze Tesla semi-Truck (een trekker die opleggers moet gaan slepen) in de VS vanaf 150.000 US dollar geleverd worden, maar dan krijg je wel de instapversie die nog niet de helft van de actieradius brengt als het duurste type. Het Duitse magazine Auto Motor und Sport nam alle cijfers eens onder de loep en rekende uit hoeveel batterijen je nodig hebt om al die beloften waar te maken. Zo kwamen experts tot de slotsom dat de Semi-truck maar liefst elf van de allerbeste accu’s nodig had van de soort die Tesla nu gebruikt in haar duurste uitvoering van de Model S. Als je dan uitrekent wat het stroomverbruik voor zo’n auto zou zijn blijkt dat dit even groot is als dat van een modaal gezin in een bijpassende woning gedurende drie maanden. Daarnaast is het leeggewicht van al die accu’s alleen al 7,5 ton! Dat gaat ten laste van het nuttig laadvermogen. Natuurlijk spreekt het aan als een bedrijf als Tesla belooft dat je van nul naar honderd km/u in een paar seconden kunt optrekken, maar dat gebruik zorgt voor een enorm hoog verbruik en dat weer tot een langere oplaadtijd. Overigens geeft Tesla aan dat de trucks een systeem aan boord krijgen waardoor regeneratie van stroom mogelijk is, maar het verbruik zal toch enorm zijn. Dat op zich is niet zo heel gek, want een beetje Amerikaanse truck lust ook wel een slokje diesel per gereden mijl, dus dat verhoudt zich wel aardig. Volgens Tesla moeten ondernemers die met de Tesla truck gaan rijden in staat zijn om jaarlijks 200.000 dollar te besparen op hun kosten per kilometer. Maar dat is allemaal wel vanuit de meest optimale situaties. En die bestaan zelden in dit vervoerswerk. Hoe dan ook, Tesla beloofde nog meer. Men wil de truck ergens in 2019 gaan bouwen. Mits er voldoende orders voor zijn. En wie er een wil moet vooraf even betalen. De volle prijs voor de goedkopere versies, of 25% van de aankoopprijs bij de duurste. Opdat ook de financering een steuntje in de rug krijgt. Want dat is en blijft een zwakke plek in dat Tesla-denken. Zeker als je ziet dat men delen van de truck opbouwt vanuit de productie van de Tesla Model 3. En daar is momenteel nog maar weinig zicht op. Opvallend is ook dat Tesla de markt voor deze wagens toch vooral in de VS ziet. Daar worden de regels voor klassieke diesels steeds strenger en zal de truck van Tesla mogelijk een rol kunnen spelen als vervanger op wegen in staten waar de regels straks zodanig zijn dat een dieseltruck helemaal niet meer de weg op kan. (AMuS)

Recordverliezen bij Tesla…

Het afgelopen derde kwartaal van dit jaar was bepaald niet het beste voor autobouwer, die zich niet zo wil noemen, Tesla. Het bedrijf behaalde haar slechtste resultaten ooit. 800 miljoen Euro verlies. Alles te wijten aan de maar niet aflatende productieproblemen bij het bedrijf waar de bouw van de nieuwe Model 3 maar niet op gang komt. Dit keer verwijt men de (eigen)acculeverancier dat deze niet in staat is om de nieuwe accu’s voor de middenklasser te leveren. In plaats van de geplande 5500 auto’s per maand komen er slechts een handjevol van die 3′s uit de montagehallen. En dat terwijl de lijst van prospectkopers lang is. Anders dan meer normale autobouwers kiest Tesla er voor om alles in eigen huis te fabriceren. De meeste autobouwers kopen uit kostenoverwegingen juist onderdelen in die dan op tijd en tegen een bepaalde vooraf afgesproken en gecertificeerde kwaliteit worden geleverd. Dan is een productielijn snel(ler) op gang te brengen dan via de weg die Tesla nu gaat. Hoe innovatief het lijkt, het zorgt ook voor de problemen waarin het bedrijf nu verkeert. Overigens blijft Tesla positief over de toekomst, maar moet het wel toegeven dat van de oorspronkelijke planning weinig terecht gaat komen. En intussen zit de concurrentie niet stil….(UPI)

Karma koopt voormalige Kawasaki productielijn

Karma Automotive, het bedrijf dat wellicht de fraaiste elektrische auto’s bouwt van dit moment, heeft onlangs een voormalig hoofdkantoor van Kawaski in Zuid-Californie in gebruik genomen en ingericht voor haar eigen doeleinden. Daardoor kon men al snel beginnen met de bouw van de zeer succesvolle en bijzonder fraaie Revero. Het enorme gebouw heeft wat je noemt groeipotentie en wordt nu bevolkt door de vele honderden medewerkers van Karma die moeten zorgen dat de Revero snel kan worden geleverd aan klanten over de hele wereld. Karma is de erfopvolger van het oude Fisker Automotive dat een paar jaar terug in de problemen kwam. Na het over de kop gaan van het oude Fisker werden de restanten, inclusief de rechten op het enige toen geproduceerde model, de Karma, overgekocht door het Chinese bedrijf Wanxiang Group dat er 150 miljoen US Dollars voor betaalde. Daarna ging men aan de slag en verbouwde niet alleen de Karma tot de Revero, maar maakte van het oude bedrijf een nieuw met de naam van dat vorige model, Karma Automotive. Overigens is die Revero geen koopje, je betaalt er US $ 130.000,- voor, maar dat weerhoudt kopers er niet van ze snel te bestellen. Karma zet in op kwaliteit en actieradius en dat lijkt goed te lukken. (OCR)

Verrassing van Toyota; hybride-taxi…

Natuurlijk is de Tokyo Motor Show de perfecte plek om eens iets nieuws neer te zetten als je zelf een Japanse fabrikant bent, Toyota begrijpt dat als geen ander. En dus verrast het heeel wat mensen en branchegenoten met een schitterende maar vooral praktische taxi. Gebouwd als zodanig en niet een en al improvisatie op een luxe-auto-thema. Deze als JPN aangeduide auto is ontwikkeld als taxi en heeft maar een doel; passagiers vervoeren. Optisch lijkt hij sterk op de bekende TX-1 voertuigen uit het Verenigd Koninkrijk. De JPN heeft een enorme ruimte beschikbaar voor poassagiers, die o.a. met led-lampjes verlichte veiligheidsriemen beschikbaar hebben en in luxe versies zelfs airco in de zittingen van de stoelen. Daarnaast zorgt een schuifdeur aan de zijkant dat de JPN ook rolstoelrijders kan meenemen. De korte neus maakt door steden laveren eenvoudiger dan met een grote sedan zoals die nu in veel Japanse steden wordt gebruikt. De meeste standaard-taxi’s daar zijn Toyota Crowns uit 1995 met een taxi-outfit. Maar daaraan moet nu een eind komen. Vandaar dat Toyota voor deze nieuwe taxi inzet op hybride-aandrijving. Deze combineert krachtige elektromotoren met een 1,5 liter benzinemotor die 75Pk levert en zorgt dat de taxi behoorlijke afstande kan afleggen maar in de stasdscentra elektrisch kan rondrijden. Goed voor het milieu en plezierig voor de inzittenden. Zo is de redenatie. Ook al oogt de auto dat bijna Brits ouderwets, dat past zeer in de smaak bij Japanse klanten die gek zijn op alles wat traditioneel oogt. En men kan ook nog eens wat bagage meenemen, de JPN slokt 401 liter op in zijn kofferbak. Vooralsnog is de in drie lakkleuren leverbare auto voor Japan bedoeld, maar ik zie wel een markt verder in de wereld waar milieu een steeds belangrijker rolt speelt en mensen toch ook in comfort willen worden vervoerd. Volgens opgave in de Duitse media kost de JPN in Japan iets van 25 mille (omgerekend naar Euro’s) en komt de duurste versie op 26.500 Euro uit. Prima alternatief voor al die dure limo’s die ook hier worden ingezet voor dit vervoer. En het oogt best aardig…toch? (AMuS)

Nieuwe elektrische taxi’s nu getest in Londen…

Deze week zijn de tesritten gestart met de eerste zes pre-productie-exemplaren van de nieuwe Londense elektrische taxi. Ik berichtte er al eerder over dat men voor deze vorm van aandrijving kiest om de City of Londen te verlossen van de enorme uitstoot van allerlei giftige stoffen die voor een deel door het wegverkeer worden uitgestoten. Moederbedrijf LEVC, onderdeel van het Chinese Geely, gaat volgens Nu.nl chauffeurs uit London inzetten voor het testwerk. Door hun manier van testen moet inzicht ontstaan over de praktische voor- en nadelen van deze nieuwe wagens. Volgens de fabrikant heeft de nieuwe Londense taxi een actieradius van meer dan 129 kilometer. In combinatie met een zogeheten ‘range extender’, een kleine verbrandingsmotor die dienst doet als generator, kan dit oplopen tot 644 kilometer.
Door ’s nachts op te laden en tijdens pauzes gebruik te maken van snelladers verwacht LEVC dat chauffeurs per week gemiddeld 837 kilometer elektrisch kunnen rijden. Januari volgend jaar kijkt men naar de resultaten van al die tests en wil dan het begeerde certificaat verkrijgen om officieel passagiers te mogen vervoeren. Opmerkelijk is wel dat je dat certificaat krijgt als je probleemloos per voertuig gemiddeld 48 kilometers op stroom kunt afleggen. Wat met alle gegeven informatie moet kunnen. Binnenkort dus geen diesels meer in die Londense taxi’s….(NU)

Fiat-Chrysler roept weer half miljoen auto’s terug…

Hoewel de meeste exemplaren in de VS verkocht zullen zijn rijden er ook elders in de wereld voldoende van rond om aandacht te besteden aan een nieuwe terugroepactie bij de Chrysler/Dodge/Jeep-divisie van Fiat-Chrysler Automotive. Dit keer gaat het om auto’s van het type Jeep Liberty, Dodge Avenger en Chrysler 200 uit de bouwjaren 2012/3. Daarbij zou een probleem in de computer die de anti-whiplash-werking van de hoofdsteunen aanstuurt kunnen zorgen dat het spul niet werkt. En dan is er maar een ding, terughalen die auto’s en de computers vervangen. Bij bijna een half miljoen auto’s van deze modellen moet dat gaan gebeuren. In november a.s. start men met de Jeep’s daarna zijn de andere modellen aan de beurt. (NU/AAP)

Tesla 3 – voorlopig nie…

Volgens berichten in de Duitse media heeft Tesla serieuze problemen met de opstart van een productielijn voor de Model 3. De planning die men vooraf heeft afgegeven en waarin te lezen viel dat men deze maand tussen 3 en 5000 auto’s zou gaan bouwen lijkt onhaalbaar. Tot nu toe zijn er net 300 auto’s van dit nieuwe type gebouwd en zullen de mensen die meenden dat de revolutie rond elektrische auto’s met deze auto zou uitbreken nog flink wat geduld uitoefenen. Tesla zelf noemt het opstartproblemen, maar die uitleg is van Tesla al wat langer bekend. Ook met voorgaande modellen had men enorme vertragingen om de productie goed op gang te krijgen en nog belangrijker, auto’s te leveren zonder allerlei kinderziekten. Van de ambitieuze leveringsplannen komt dit jaar vermoedelijk niets meer terecht. Klanten die inschreven om wellicht als eerste in een stad of land met zo’n auto te gaan rijden moeten nog even geduld uitoefenen. Van de 400.000 bestelde Model 3′s zullen er dit jaar maar heel weinig worden geleverd. (AMuS)

Lotus nu in Chinese handen…

Terwijl het moederbedrijf van Lotus, Proton, voor een aardig bedrag werd overgedaan aan Geely, tevens eigenaar van Volvo, kreeg dat Chinese merk ook Lotus in handen. En dat is wellicht slecht nieuws voor mensen die houden van dat typische Britse van dat sportwagenmerk. Want Geely zou wel eens kunnen besluiten om de productie van Lotus over te brengen naar het eigen thuisland. Waarmee opnieuw een Brits merk met een grote naam in handen komt van een Aziatische eigenaar. Eerder overkwam dat ook MG. De overname van zowel Proton als Lotus aan Geely vond eind vorige maand plaats. Maar van te voren stond al vast dat de slimme Chinezen veel minder belangstelling hadden voor het relatief kleine Proton, maar veel meer voor het merk met de grote naam, Lotus. En om dat Lotus weer winstgevend te krijgen wil men af van allerlei hoge kosten rond de productie van die exclusieve en zeer snelle sportwagens. En dat kan volgens de CEO van Geely heel goed in China zelf, waar de kosten voor arbeid en zo meer, stukken lager zijn dan in het Engeland van na de Brexit. Daarnaast wil Geely ook bij Lotus elektrische aandrijving toepassen. Een concept dat in China hele stappen verder is dan in Europa. En dus moeten we niet raar op gaan kijken als we binnenkort een Lotus zien rijden die Made in China is. Voor Proton heeft men ook plannen. Dat Maleisische automerk moet vooral in Aziatische landen een grote naam gaan worden en de ambitieuze Chinezen zetten alles op alles om dat al over een jaar of drie voor mekaar te hebben. Wij kunnen slechts afwachten en toekijken. (AMuS)

Peugeot zoekt Chinese partner voor nieuwe Pickup…

De markt voor Pickup’s in de 1-ton klasse is zodanig groot en elk jaar ook nog eens groeiend, dat Peugeot daarvan toch een niet onbelangrijk deel wil afsnoepen. Daartoe gaat het merk een nieuwe auto ontwikkelen samen met een Chinese partner, Changan. Samen moet men een auto kunnen produceren die zal aanspreken bij vooral kopers buiten Europa waar deze wagens het meest gevraagd zijn. De nieuwe Pickup moet betrouwbaar zijn, sterk en ook vele jaren mee kunnen in een omgeving die vijandig is voor auto’s. De keuze voor een Chinese partner is bij Peugeot niet nieuw. Het merk heeft al goede contacten in China en bouwt momenteel samen met Dongfeng al een Pickup voor de Afrikaanse markt die is afgeleid van de Nissan D22 Pickup. Maar nu wil men toch ook met een geheel eigen ontwikkeling aan de bak. Of die stoere Peugeot Pickup ook hier te koop zal worden is nog niet bekend. Ook niet wanneer de nieuwe auto zal worden uitgebracht en wat de motorisering wordt. (AMuS)

Opel en KIA scoren minder sterren…

Euro-NCAP deed weer wat tests op nieuwe auto’s en kwam al snel tot de conclusie dat o.a. de KIA Rio en Picanto niet op 5 sterren, de maximale waarde, kunnen worden beoordeeld. De aangeboden auto’s misten standaard ingebouwde veiligheidsvoorzieningen en dat telt zwaar bij de testorganisatie. Zo laat Kia een automatische CityBreak als optie extra betalen en is ook een elektronisch systeem om de Rio in het juiste spoor te houden slechts tegen meerprijs leverbaar. Zouden die extra’s wel op de Koreaanse compacts zitten, kwam de Rio nog wel op vijf sterren maar blijft de Picanto toch op lager niveau steken. Opvalllend is ook de gemiste ster voor de Opel Ampera-e. Die splinternieuwe elektrische auto heeft problemen met montage van kinderzitjes die veilig zijn maar laat ook wel wat andere zaken zien die niet helemaal op niveau zijn. Opel kan het wel, want haar Grandland X behaalde probleemloos 5 sterren, net als de Mazda CX-5, Renault Koleos en de nieuwe Ford Fiesta. (AB)