Categorie: "Automedia"

Tesla gaat risico´s nemen om productie op te voeren…

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_img-25517266_width=2048_height=1536_cq=0Innovatie kan Tesla/baas Musk niet worden ontzegd. Het nemen van risico´s ook niet. Een van die risico´s is om de pre/productiefase voor een nieuwe auto gewoon over te slaan en omwille van de kwantiteit de kwaliteit onder druk te zetten. Dat is nu precies wat Musk van plan is bij de productiestart van zijn nieuwe Tesla Model 3 die vooral het gemiddelde leaserijdersvolk moet gaan aanspreken. Daartoe moet de productie van Tesla worden vertienvoudigd en dat vraagt om onorthodoxe maatregelen. Die neemt Musk dan ook. Hij slaat de pre/productiefase over en begint meteen met fabriceren van die compactere Tesla. Hoewel een paar andere merken hetzelfde probeerden is hij de enige die er vol op inzet omdat hij anders zijn investeerders niet tevreden kan krijgen die nu toch wel eens wat rendement willen zien op hun geleende kapitaal. Normaal neem je als fabrikant de tijd om te zien in hoeverre de gereedschappen, robots en andere zaken die een auto in elkaar helpen zetten (om het over het benodigde personeel maar niet eens te hebben), in staat zijn om een kwalitatief goed product te leveren. A Tesla logo adorns a 'Model S' car in the dealership in BerlinPas daarna komen de verfijnde gereedschappen in gebruik waarmee een blijvende kwaliteit is gegarandeerd. Maar die eerste fase is tijdrovend en ook duur. Reden voor Musk om die te schrappen. Het risico dat er in de productie fouten ontstaan is groot, wat zal zorgen voor hogere kosten voor garantie en nazorg. En dat dit risico niet denkbeeldig is bewezen de ervaringen met de eerste series S en X waar wel het een en ander aan mankeerde. Maar dat ging dan nog om relatief kleine aantallen auto’s. Bij de Model 3 moet het volume echt een beetje groot worden en de doelgroepen zijn ook heel anders. Kortom Musk houdt van risico maar of hij wel voldoende inschat hoe hij deze keer zijn bedrijf op de proef stelt is de vraag. Een vraag die door veel analisten wordt gesteld. En niet geheel onterecht. Maar als het lukt zet hij wellicht wel nieuwe maatstaven in autoland. Waar men liever inzet op veilig dan op spijt achteraf. Dat is niks voor Musk, vandaar dit besluit. (Reuters)

MG kijkt naar de toekomst met de E-Motion Concept

MG E-Motion 1Het blijft natuurlijk jammer dat het ooit zo iconische merk MG alleen in Engeland en China te koop is, maar gezien de geschiedenis is dat wel verklaarbaar. In het Verenigd Koninkrijk is men gek op de huidige modellijn van het merk die bestaat uit een compact en midi-SUV, maar tijdens de autoshow van Shanghai laat het merk zien dat het ook naar de toekomst kijkt. Daar stelde men de E-Motion voor. Een volledig elektrische super-sportwagen in conceptvorm die wat mij betreft zo in productie mag gaan. Als ze er dan ook maar eens een stuur aan de goede kant in zouden zetten en het ding ook hier leverbaar zouden maken. MG E-Motion 3Volgens MG is de Plug-in-sportwagen in staat om wel 500km ver te komen op een enkele acculading. De auto accellereert van nul naar 100km/u in minder dan vier seconden en hij is volledig aangesloten op het internet. Dat zou wijzen op mogelijkheden om in die toekomst ook volledig automatisch te rijden. Kijk je naar de lijnen van de nieuwe auto zie je dat men bij MG nog steeds fraaie sportieve auto’s kan bouwen die aan zullen spreken bij autoliefhebbers over de hele wereld. Of de E-Motion ook echt in productie wordt genomen is nu nog een vraag, maar het merk laat wel zien dat het met voldoende kapitaal achter de hand recht van bestaan heeft. En dat is MG meer dan gegund. (NP)

Hyundai geeft Sonata nieuw gezicht…

Hyundai-Sonata-2018-1De typenaam Sonata verdween een paar jaar terug relatief stil uit het gamma van Hyundai in ons land. Geen middenklassers met de gestileerde H in de neus meer voor de ware liefhebbers. Toch was er maar weinig mis met die auto’s, al vielen ze ook niet meteen op tussen het drukke umfeld van de concurrentie. Maar in de VS wordt de auto nog steeds met succes aangeboden. Vandaar dat daar ook de nieuwste versie is getoond, die een heel ander en wat krachtiger ‘smoel’ kreeg voor het komende modeljaar. Hyundai-Sonata-2018-4De Sonata krijgt een neus die je momenteel ook bij Lexus ziet en bij nog wat andere merken, geflankeerd door LED-verlichting en een nieuwe motorklep die de auto duidelijk dynamischer doet lijken. Ook de achterkant werd opnieuw getekend. Qua wielen biedt Hyundai nu een reeks aan opties, 16,17,18” is mogelijk. Uiteraard is ook het interieur aangepast, o.a. met een stuurwiel dat nu drie spaken heeft en een afgeplatte onderkant. De auto barst verder van de elektronische gadgets die het rijden en navigeren eenvoudiger (..) moeten maken. Hyundai-Sonata-2018-5Onderhuids acteert een 245pk sterke turbomotor van twee liter inhoud die zijn krachten op de voorwielen brengt via een achttraps-automaat. Over diesels wordt niet gesproken, daarmee heb je meteen de zwakke plek van de nieuwe Sonata te pakken. Of er ergens in de wereld ook een hybrideversie wordt geleverd is ook onbekend. Net als de prijzen. Maar een aardige auto is het wel. Toch een beetje een gemis dat men het hier niet aandurft de auto te brengen. Amerikaanse kopers kunnen er vanaf deze zomer al een bestellen…. (AMuS)

G.M. zet stevig in op autonoom rijden….

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Kennelijk gelooft General Motors heilig in de toekomst van zelfrijdende auto’s, want het concern neemt op korte termijn maar liefst 1100 nieuwe mensen aan voor experimentele projecten die met dit soort besturing van doen hebben. Dat doet men voor een nieuwe net gestarte dochter-divisie die als Cruise Automation door het leven gaat en is gevestigd in Califonie. Het waarom van het daar zetelen is logisch. De regelingen in die Amerikaanse staat zijn zodanig dat je met jouw experimentele auto’s de weg op kunt, wat veel praktijkinformatie levert voor de toekomst. GM stelt dat het voor deze nieuwe ontwikkelingen ruim 22 miljoen US Dollar vrij heeft gemaakt en deze divisie 50 nieuwe Chevrolet Bolt’s ter beschikking krijgt waarmee de rijtrests moeten worden uitgevoerd. Een deel van de ontwikkelingskosten krijgt GM weer terug van de overheid die subsidie verstrekt op dit soort technologie. (CNN)

VW druk met oplossing Dieselgate….

FILE PHOTO: A Volkswagen logo is pictured at Volkswagen's headquarters in WolfsburgVolkswagen is in de VS druk bezig met het oplossen van de schade van de door haar eigen handelen veroorzaakte Dieselschandaal. In samenwerking met de diverse overheidsinstanties die zwaar op deze kwestie leunen heeft VW intussen de helft van de 475.000 voertuigen met een 2 liter Dieselmotor teruggekocht van de eigenaren of gerepareerd. Daarnaast is men nu ook bezig met de oplossing voor soortgelijke problemen met de auto’s van haar eigen merk, Audi en Porsche die waren uitgerust met de 3 liter grote V6 Diesels die vooral zijn ingebouwd in haar SUV-modellen. Ook daar moet VW een terugkoop- of reparatieaanbod doen. Zou men voor 2019 geen oplossing bieden moet het bedrijf alsnog enorme boetes betalen. Dat deze affaire veel geld kost zal duidelijk zijn. Daarbij is nog niet zo duidelijk wat er met de terug gekochte wagens moet gaan gebeuren. Er is zelfs al geopperd dat deze auto’s gesloopt zouden worden, maar er is altijd een kans dat ze via grijze kanalen worden doorverkocht richting landen met minder strenge milieuregels. De auto’s mankeren namelijk technisch vrijwel niets en na aanpassing van de software functioneren ze weer zoals dat hoort bij een VW. (Reuters)

Opel Monza als SUV, droom of werkelijkheid?

Opel-Monza-SUV-Illustration-560x373-109acd4b93472138Stel dat AutoBild gelijk heeft. En Opel nog een grote SUV in haar gamma wil opnemen die nog niet komt uit de hoek van de nieuwe eigenaar PSA, maar nog kan leunen op huidige banden met General Motors. Zou die SUV dan Monza kunnen gaan heten en zich baseren op de net geintroduceerde Buick Enclave? Volgens AutoBild zou dat zo maar kunnen. Die Buick is namelijk lang niet zo Amerikaans als de merknaam doet vermoeden, hij lijkt namelijk qua styling erg veel op de nieuwe Insignia van Opel. Ook het interieur is verbazingwekkend Europees. Haal de Buick-aanduidingen er af en vervang die door Opel-emblemen en je zit in een soort van Duitse auto, die met zijn postuur en lengte (5.19mtr) indruk maakt. Bij de Buick hing men een V6 van 3,6 liter inhoud voorin de Enclave die gekoppeld wordt aan een negentraps automaat. Dat zou bij Opel anders moeten. Een vierpitter al dan niet met turbo zou hier het werk kunnen doen, of de bekende 170pk diesels van het nu nog zo Duitse merk. Opel zou met dit soort wagens o.a. Hyundai en KIA aardig aan kunnen. Zeker als de prijs ligt op het niveau waarop AutoBild droomt; ergens rond de 35 tot 40 mille. Maar ja, mag je wel dromen van de Fransen? Als merk dat verlies maakt? Vast niet. Dus moet je voor die grote Opel-achtige Buick tot uitwijken naar de VS. Wellicht via grijze import hierheen te halen? Maar dan krijg je niet die naam die zo zou passen op zo’n grote Opel! Monza…..(AB)

Tesla ook in bedrijfswagens?

FILE PHOTO: A Tesla logo hangs on a building outside of a Tesla dealership in New YorkDe Sky lijkt de limit voor Tesla-oprichter Musk. Terwijl het merk alle zeilen bij moet zetten om de huidige productieplannen te halen en dan ook nog eens een auto in het populaire zakensegment uit te brengen, werkt men in de VS ook al aan een eigen vrachtwagen met elektrische aandrijving en zou ook een in de VS populaire Pickup-truck op stapel staan die ook op stroom moet kunnen rijden. Volgens informatie uit de media zouden de ontwerpen voor die wagens ver gevorderd zijn en moeten de eerste prototypen over een jaar of twee de weg op kunnen. Of het dan meteen volledig automatisch rijdende voertuigen zullen zijn is nu nog niet bekend. Maar Tesla schuwt revolutionair denken bepaald niet, dus alles is mogelijk. En we werten uit ervaring dat hoe breder het gamma, hoe serieuzer een fabrikant moet worden genomen. Nu nog even die aantallen draaien die behoren bij die status.

Toyota zwicht voor Trump; investeringen in de VS!

Toyota logo neus _84927726_gettytoyotaHoewel het Japanse automerk het zelf wat anders ziet, het is opmerkelijk dat het nu enorme investeringen aankondigt in de VS waar het voorheen onder vuur lag bij de nieuwe president Trump om de aangekondigde opening van een nieuwe fabriek in Mexico. Deze nieuwe investeringen betreffen de fabriek van Toyota in Kentucky. Daar wil men nu in 2018 de nieuwe Camry gaan bouwen waarvoor aanpassingen nodig zijn in de fabriek die intussen al ruim 8000 mensen aan het werk houdt. Door de aangekondigde investeringen van 1,3 miljard US Dollar zullen 700 nieuwe banen worden verzorgd die in die regio van groot belang zijn voor de regionale economie. Overigens vond Toyota niet dat haar Mexicaanse plannen slecht zouden zijn voor haar werkaanbod in de VS omdat men in dat land de Corolla wilde gaan bouwen. In hoeverre die plannen nog worden doorgezet is de vraag. Trump heeft diverse autofabrikanten uitgedaagd om toch vooral te zorgen dat er werkgelegenheid komt en blijft in de VS als men wil blijven verkopen in die grote markt waar hij nu politiek de leiding heeft. Eerder al schoffeerde hij topmanagers van automerken die hun productie niet in de VS lieten plaatsvinden. (CNN)

Hybride-politie-Fords!

Fusion police 3De tijd van de enorme Ford Grand Victoria zijn geteld! De Amerikaanse politiekorpsen kijken uit naar een nieuwe auto die door Ford geleverd zal worden en die voor een belangrijk deel zijn diensten geruisloos en snel zal kunnen verrichten. Het nieuwe type patrouillewagen baseert op de Fusion maar is volledig aangepast aan de strenge eisen die Amerikaanse politiemensen stellen aan dit soort auto’s. Bedenk maar eens dat de nieuwe auto met 48km/u over verhoogde spoorwegovergangen heen kunnen denderen, zonder problemen een stoeprand op kunnen rijden met een snelheid van 20km/u, een bad in 45cm water kunnen doorstaan als men tijdens een achtervolging met 24km/u door een stromende beek of rivier heen zou moeten, of bij 65km/u door een waterhoogte van 25cm. Ook een buitengewoon scherp genomen bocht moet de Fusion aankunnen. Fusion Police 2Voordeel van de gebruikte hybride-techniek is vooral dat de wagen zijn normale diensten verricht op de accu’s en pas bij snelheden boven de 96km/u de verbrandingsmotor inschakelt. Daarmee bespaart men aanzienlijke hoeveelheden brandstof en dat loopt jaarlijks stevig in de papieren. Overigens doet Ford geen uitspraken over het totale vermogen van de nieuwe wagens, maar reken maar dat dit indrukwekkend zal zijn. Je moet boven en verkeersovertreders wel kunnen inhalen met je hybride-Ford natuurlijk. Overigens levert Ford in de VS ook al Transit Connects aan de politie voor ondersteunende diensten. Die wagens zijn volledig elektrisch. En voor de sheriff op het platteland komt Ford binnenkort ook met elektrische versies of hybrides die zich baseren op de Ford F150, of de Mustang, die het bij sommige van die handhavers van de wet nog steeds goed doen. Door die speciale omstandigheden op het platteland worden die wagens voorzien van een aandrijflijn die een actieradius van 450km belooft. Het worden stille tijden bij de politie daar….(AMuS)

Aston Martin investeert in Wales…

Aston Martin fabriek fcdaa346-7bc2-4d19-b41e-704c4aaf8f96Ooit was Aston Martin een merk dat vooral door haar intensieve handarbeid en exclusief kleine aantallen luxe sportwagens naam en faam maakte, maar die tijden liggen al een tijdje achter ons. Ook in het Verenigd Koninkrijk wordt anders aangekeken naar rendement en exclusief volume. En dus komt het merk ook met een buitengewoon comfortabele en luxe SUV voor de Rich and Famous van deze wereld. En die auto zal zeker helpen om het totale volume van Aston Martin op te krikken. Aston St.Athan lege halVandaar dat men de auto niet meer bouwt op de productielijnen waar nu de fraaie sportwagens van het merk vandaan komen maar investeert in een enorme fabricagehal in Wales. Daar kreeg men onlangs de beschikking over het voormalige RAF vliegveld St.Athan dat door bezuinigingen gesloten moest worden. En op dat veld staan enorme gebouwd, modern, ruim, licht, en dus goed te gebruiken om er auto’s te bouwen. Aston Martins! Aston St.Athan ontwerpschetsEn dat gaat vanaf 2019 oook gebeuren. Onlangs werd het hele complex aan Aston Martin overgedragen door het Britse Ministerie van Defensie. Daarbij bleek ook dat Aston Martin direct werk kan bieden aan 750 nieuwe mensen, later worden dat er nog meer. Welkom in een regio die traditioneel last heeft van hoge werkloosheid en waar het verlies van de basis van de RAF niet echt bij droeg aan verbetering van de situatie.Aston DBX Aston Martin noemt haar nieuwe SUV nog bij haar codenaam, DBX, en die zal dus in Wales worden gebouwd. Door zoals dat bij dit merk gaat, zeer gedreven mensen die kwaliteit boven snelheid van handelen stellen, en waar dan ook een zeker prijskaartje aan zal hangen.Over productie-aantallen wordt nog niet gesproken. Maar dat volgt later vast nog wel een keer. (NP)