Categorie: "Automedia"

Tesla showt weer met toekomstschets…

Tesla Model YTerwijl Tesla de productie voor haar lang verwachte Model 3 nog even moet opstarten is men al weer een fase verder met de uitbouw van het gamma. Baas Elon Musk is niet van het achterover zitten en voetjes op zijn bureau, nee, die dendert maar door met een visie die slechts elektrische auto’s op de weg ziet, het liefst met die gestileerde T in de neus. En dus werd onlangs tijdens een aandeelhoudersvergadering een glimp vertoond van de nieuwe Model Y. Een compacte crossover die vermoedelijk wordt gebaseerd op de Model 3 als die wagen volop in productie is. Wat je krijgt is in feit een Model X maar dan betaalbaarder. Neemt niet weg dat dit soort modellen enorm zal aanslaan in een bepaalde doelgroep en die bijna niet zal kunnen wachten om er een te bestellen. We zullen eens zien in hoeverre al die plannen van Tesla op korte termijn ook gestalte krijgen. Musk krijgt extra tijd voor Tesla want hij trad onlangs terug uit het adviesteam van President Trump toen die de VS-bijdrage aan het Parijse klimaatverdrag opzegde. (NU/AW)

Grootste busorder ooit voor Mercedes….

SATP Bus_Mercedes_Citaro_DistribusMercedes-Benz mocht onlangs de grootste busorder uit haar totale geschiedenis noteren toen er maar liefst 600 nieuwe Citaro’s werden besteld door het Franse RATP. Deze bussen gaan niet naar Frankrijk, maar komen in gebruik in Saudi-Arabie voor het openbaar vervoer daar. Daar is RATP de exploitant en dat bedrijf had het meeste vertrouwen in de Citaro voor haar toekomstige dienstverlening in het warme Arabische land. De eerste 200 stuks gaan volgend jaar al richting het Midden-Oosten, de rest volgt in de jaren tot en met 2020. Service en onderhoud worden verzorgd door het regionale Daimler-centrum in Dubai. De Saudi’s zijn zelf ook al meer dan tevreden met die Duitse bussen. Eerder al kochten ze meer dan 200 verschillende bussen bij Mercedes waaronder 15 luxe uitgeruste Trafego reisbussen.

BMW kampt met productieproblemen….

P90190698-the-new-bmw-x1-on-location-pictures-bmw-x1-xdrive25d-with-xline-330pxOoit was dit voorbehouden aan fabrikanten waar de logistiek niet meteen in de genen verankerd zat, zoals Lada. Daar bouwde men ooit vrolijk auto’s zonder stuur. Men legde de productie er niet om stil en duwde de geproduceerde Sovjet-relieken van de band naar een opslagterrein waar ze net zo lang moesten blijven staan tot de directie van Lada in staat was een alternatief te vinden voor het uitblijvende leveren van juiste stuurwielen. Zo ver laten fabrikanten als BMW het niet komen. Daar legt men productielijnen stil bij een mankerend onderdeel en dat is volgens diverse bronnen momenteel het geval. Een band in Leipzig bouwt momenteel andere modellen om zo de mensen aan de slag te kunnen houden. In China en Zuid-Afrika legt men de banden wel stil. Het zou gaan om mankerende onderdelen voor de stuurinrichting die in Italie worden gefabriceerd. Het kost veel geld, immers bestelde auto’s kunnen niet worden geleverd, maar volgens BMW Is de schade nog wel te overzien. Men heeft nog geen idee wanneer deze problemen zijn opgelost. (NU/ANP)

Tesla 3 – wat feiten

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_img-25517266_width=2048_height=1536_cq=0Nadat begin vorig jaar met veel tamtam de eerste Tesla Model 3 werd gepresenteerd en heel wat op dit soort auto’s vallende lieden een aanbetaling deden om er vanaf het begin van de introductie snel bij te kunnen zijn, werd het daarna toch wat stiller. Toch ging de ontwikkeling van de meer compacte Tesla gewoon door. Tesla zoekt ook productie-faciliteiten omdat men wel snapt dat je de introductie van een nieuw model maar een keer goed kunt doen. Ergens in de loop van volgend jaar zal de levering beginnen en dat zal dan vooral in de VS plaatsvinden. Daar is de auto overigens ook het goedkoopst, al was het maar omdat de regering een aardige cheque geeft aan kopers van een elektrische auto. Overigens is daarbij nog geen rekening gehouden met het Trump-effect. Met deze president weet je immers maar nooit hoe hoog die het milieu op zijn agenda zet. Maar goed, die eerste kopers krijgen dan een auto die is uitgerust met 60-75kWh accu’s (afhankelijk van de versie) en waarmee je dan iets van 300km ver moet kunnen rijden. Dat is voor de gemiddelde leaserijder voldoende om van woonplek naar werk te komen en omgekeerd. Wie vierwielaandrijving wil toevoegen aan het verlanglijstje komt ruim 5 mille hoger uit. Tesla logo op autoDe bagageruimte is standaard 397liter groot en dat is niet bepaald de grootste in zijn klasse. Maar je koffer of een kratje bier kan er wel in. Ten opzichte van de prototypen wordt de kofferklep iets groter, krijgt het stuurwiel een wat andere vorm, komt er geen Head-up-display in de auto, kunnen twee mensen redelijk achterin zitten (of 3 kinderen) en zijn er minder dan 100 opties beschikbaar voor kritische kopers. Opvallend bij een elektrische auto, wie perse met een caravan op stap wil kan met de Model 3 zijn vakantietocht organiseren. Een trekhaak wordt leverbaar gemaakt. Wat dit doet voor je actieradius laat zich raden. Bij luxe versies is een glazen dak leverbaar dat het grootste moet worden in zijn klasse. En, niet onbelangrijk, alle Model 3′s krijgen een Autopilot-modus waardoor half-automatisch rijden mogelijk wordt. Een interessante auto die Model 3, waarmee de huidige elektrische auto’s van andere fabrikanten aardig concurrentie zal worden aangedaan. Nu nog even die leveringen afwachten…(AMuS)

Meer merken betrokken bij sjoemelonderzoek…

Didge RAM Pickup TerugroepEr waren al heel wat aanwijzingen dat naast VW ook andere automerken bezig zijn geweest om de uitstoot van hun modellen mooier voor te stellen dan ze daadwerkelijk was. En dat zagen diverse overheidsinstanties over de hele wereld ook zo. En dus komt er nu een officiele aanklacht in de VS tegen Fiat-Chrysler die is gestoeld op de zelfde verdachtmakingen als voorheen bij VW het geval is geweest. Jeep Cherokee TrailhawkJustitie klaagde in de VS afgelopen dinsdag FCA officieel aan, omdat de autobouwer sjoemelsoftware zou hebben geïnstalleerd in circa 104.000 dieselwagens om zo de uitstoot van de voertuigen te verbloemen. Deze verdachtmakingen kwamen eerder dit jaar al naar buiten via de EPA, die in de VS het milieu controleert. Met name de submerken JEEP en RAM (Dodge) zijn zeer verdacht als het om de software voor de dieselmodellen gaat. MBFWA_2Intussen is de Duitse justitie binnengevallen op acht verschillende plekken bij Daimler-Benz omdat ook dit bedrijf zich schuldig zou hebben gemaakt aan verhulling van de ware uitstootcijfers voor haar dieselmodellen. Dat concern werkt uiteraard mee aan het onderzoek, maar ontkent ook maar iets met gesjoemel van doen te hebben. En naar het zich laat aanzien heeft de EU-Commissie besloten dat het zelf in staat moet zijn boetes uit te delen bij die autobouwers die alle milieuregels overschrijden. Het wordt nog spannend in autoland.

Chrysler haalt meer dan een miljoen RAM’s terug..

Didge RAM Pickup TerugroepVolgens mediaberichten moet Fiat Chrysler meer dan 1,25 miljoen voertuigen van het type Dodge RAM terugroepen. Volgens opgave hebben die wagens last van een softwareprobleem in het veiligheidssysteem. Dit probleem zou al tot ongelukken hebben geleid waarbij een dode en twee gewonden zijn gevallen. Het probleem in de software heeft kennelijk uitwerking op de manier waarop de gordelspanners werken als deze best stevige wagens omrollen en in de schade komen. Het zou gaan om RAM’s die tussen 2013 en 2016 zijn geproduceerd en waarvan het merendeel rondrijdt in de VS zelf. Maar er zijn er ook ruim 200.000 verkocht in de rest van de wereld dus ook die wagens zullen terugmoeten naar de leverancier voor een software-update. Ook in ons land rijden RAM’s rond en het lijkt handig om met die betrokken modellen even langs te gaan bij dealer of importeur. (ANP)

Met dank aan klokkenluider; terugroepactie bij Hyundai/Kia!

Hyundai showroomNooit eerder greep de Koreaanse regering in bij het wel en wee van de Koreaanse auto-industrie, maar onlangs deed het dit wel en gaf opdracht tot een terugroepactie bij zowel Hyundai als dochterbedrijf Kia. Het zou gaan om een terugroepactie voor 12 verschillende modellenwaaronder de i30, de Sonata, Genesis en de hier onbekende Mohave. Deze actie komt vanwege het feit dat de Koreaanse fabrikanten zelf geen actie wilden ondernemen bij een probleem dat er voor kan zorgen dat bij rijdende auto’s de motor zo maar uitvalt. Eerder werden om die reden wel al 1,5 miljoen auto’s teruggehaald, maar de wagens die nu zijn getroffen zouden volgens Hyundai en Kia niet terug hoeven. Dat ziet de Koreaanse regering anders en men baseert zich daarbij op een ongekende actie van een klokkenluider van binnen het betreffende autoconcern die aangaf dat er wel degelijk risico’s bestonden bij de betreffende auto’s. Deze klokkenluider werkt al 25 jaar bij Hyundai en kon het niet aanzien dat men binnen het management van het bedrijf geen oog had voor de risico’s die inzittenden van deze wagens lopen als de storing ook hen overkomt. In totaal gaat het om een extra actie voor 250.000 auto’s van Hyundai/Kia. Of daar ook in Nederland geleverde wagens tussen zitten vermeldt het verhaal niet. Bij twijfel zou ik zeker even een dealer van het merk opzoeken. Better Safe than Sorry…. (BBC)

KIA investeert in India…

Kia Ceed productie 22e188db-41f6-4083-8ef8-a39a9a6cc3aaKIA is wereldwijd een succesvol merk geworden. De totale omslag van het gamma naar meer marktgerichte modellen heeft het zustermerk van Hyundai geen windeieren gelegd. Langzaam aan is het Koreaanse merk een grote speler geworden in het umfeld van concurrenten die allemaal bezig zijn om wereldwijd grote getallen te scoren. Een van de nieuwe markten daarvoor is India. Elk jaar opnieuw stijgt het aantal nieuw verkochte auto’s en elke zichzelf respecterende fabrikant wil er succesvol kunnen opereren. KIA gaat deze uitdaging aan door er een eigen fabriek te bouwen die over enkele jaren in staat moet zijn 300.000 auto’s per jaar af te leveren. Grootste deel van dit volume zal in de Indiase thuismarkt verdwijnen. Men plant dan ook een kleine sedan voor klanten in die hoek en ook nog een midi-SUV die vooral klanten in het tropisch hete land moeten winnen. Veel fabrikanten zijn er wel achter gekomen dat zonder lokale productie de verkopen in India vrijwel onmogelijk zijn. De nieuwe investeringen door KIA zijn ongeveer 1 miljard Euro groot. Vanaf begin volgend jaar moet men al in staat zijn de eerste lokaal geproduceerde wagens te leveren. (NP)

Komt er ook een open Tesla aan?

Tesla-Roadster-1 - 01In de Duitse media weet het bijna zeker, Musk, de grote baas achter Tesla, is ook bezig met de ontwikkeling van een open Roadster die bijna een eerbetoon moet worden aan de auto waarmee het voor Tesla allemaal begon. Want in 2006 was er al een open Roadster met elektrische aandrijving. Die baseerde zich nog op een Lotus Elise. Tesla-Roadster-artim AMuS-1De nieuwe auto moet de snelste Tesla worden in het gamma van de Californische fabrikant. Na 2012 werden er geen open Tesla’s meer geleverd, men had de handen vol aan de Model S en de nieuwe Model X. Maar kennelijk heeft Musk ergens op Twitter laten vallen dat hij bezig is met zo’n nieuw project en dat is reden genoeg voor veel automedia om volop te speculeren hoe zo’n auto er uit zal zien. Inclusief Artist Impressions van het uiterlijk. Volgens de media die ik er op nasloeg zou Tesla een eigen ontwerp prefereren boven weer een licentie van iets anders met eigen techniek. Men wil gewoon een auto die is afgeleid van de eigen modellen.Tesla-Cabrio-Artim 3 Volgens de geruchten zou de nieuwe open Tesla in minder dan drie seconden naar de 100km/u kunnen worden gekatapulteerd en kost de auto net zoveel als een beetje Model S. Of men tussen de bedrijven door tijd heeft om een dergelijke auto te ontwikkelen en te bouwen blijft natuurlijk de vraag. Maar leuk zou het zeker zijn. (AMuS)

Tesla gaat risico´s nemen om productie op te voeren…

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_img-25517266_width=2048_height=1536_cq=0Innovatie kan Tesla/baas Musk niet worden ontzegd. Het nemen van risico´s ook niet. Een van die risico´s is om de pre/productiefase voor een nieuwe auto gewoon over te slaan en omwille van de kwantiteit de kwaliteit onder druk te zetten. Dat is nu precies wat Musk van plan is bij de productiestart van zijn nieuwe Tesla Model 3 die vooral het gemiddelde leaserijdersvolk moet gaan aanspreken. Daartoe moet de productie van Tesla worden vertienvoudigd en dat vraagt om onorthodoxe maatregelen. Die neemt Musk dan ook. Hij slaat de pre/productiefase over en begint meteen met fabriceren van die compactere Tesla. Hoewel een paar andere merken hetzelfde probeerden is hij de enige die er vol op inzet omdat hij anders zijn investeerders niet tevreden kan krijgen die nu toch wel eens wat rendement willen zien op hun geleende kapitaal. Normaal neem je als fabrikant de tijd om te zien in hoeverre de gereedschappen, robots en andere zaken die een auto in elkaar helpen zetten (om het over het benodigde personeel maar niet eens te hebben), in staat zijn om een kwalitatief goed product te leveren. A Tesla logo adorns a 'Model S' car in the dealership in BerlinPas daarna komen de verfijnde gereedschappen in gebruik waarmee een blijvende kwaliteit is gegarandeerd. Maar die eerste fase is tijdrovend en ook duur. Reden voor Musk om die te schrappen. Het risico dat er in de productie fouten ontstaan is groot, wat zal zorgen voor hogere kosten voor garantie en nazorg. En dat dit risico niet denkbeeldig is bewezen de ervaringen met de eerste series S en X waar wel het een en ander aan mankeerde. Maar dat ging dan nog om relatief kleine aantallen auto’s. Bij de Model 3 moet het volume echt een beetje groot worden en de doelgroepen zijn ook heel anders. Kortom Musk houdt van risico maar of hij wel voldoende inschat hoe hij deze keer zijn bedrijf op de proef stelt is de vraag. Een vraag die door veel analisten wordt gesteld. En niet geheel onterecht. Maar als het lukt zet hij wellicht wel nieuwe maatstaven in autoland. Waar men liever inzet op veilig dan op spijt achteraf. Dat is niks voor Musk, vandaar dit besluit. (Reuters)