Categorie: "Automedia"

VW haalt nu ook jongere aardgasauto’s terug….

08-2015-Touran-WolfsburgVW haalt opnieuw een reeks auto’s terug waarin standaard CNG (aardgas) tanks waren ingebouwd. Eerder deed men dat al met auto’s die dateerden van voor 2010, nu komen de recentere bouwjaren aan de beurt. Er is sprake van de Touran, Passat en Caddy uit 2011-2014. De tanks van die wagens worden omgewisseld voor nieuwe die wel voldoen aan de laatste technische stand der dingen. CNG-tanks blijken bovengemiddeld gevoelig voor corrosie te zijn en dat kan leiden tot erg gevaarlijke explosies. Vorig jaar kwam dit voor bij een Touran die tijdens het laden explodeerde in een tankstation. In totaal zijn nu 6300 CNG-VW’s opgeroepen terug te keren naar de dealer voor deze technische inspectie en ingreep. Een en ander wordt gratis uitgevoerd. Of er ook in ons land auto’s met dit soort installaties vallen onder de terugroepactie is mij niet bekend. Er rijden er vast niet veel van rond. (AMuS)

Duitse SUV-markt explodeert….

VW 500_vw-tiguan-allspace-4Er was al een aardige groei zichtbaar in de Duitse markt waar het SUV’s betreft, maar de maand januari dit jaar is een indicatie over waar het heen gaat op die enorme markt bij de oosterburen. SUV’s zijn niet aan te slepen en het is dan ook om die reden dat vrijwel elk zichzelf respecterend merk daar haar nieuwe modellen uitlevert. Zo werden in Duitsland de eerste 66 Skoda Kodiaq’s op naam gezet waarmee importeur en dealers hun klanten kunnen bedienen. C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_Skoda-Kodiaq-2016-Preis-Motoren-Premiere-Marktstart-1200x800-ccd32d9e872dea26Gezien de belangstelling voor merk en type staat die auto binnenkort hoog in de statistieken. De totale markt van Duitsland steeg met ruim 10%, maar het aandeel SUV ging met maar liefst 40% omhoog! Duitsers kiezen voor hoog, groot en stoer. En dan moeten ze daar volgens afspraken in het milieuakkoord waaraan Berlijn zich confirmeerde eigenlijk allemaal over op EV’s of hybrides. Lexus-LX-570-Facelift-fotoshowImag-02Het kopersvolk voelt daar niks voor, zoveel is wel duidelijk. Voorlopig zijn het de gevestigde merken als Audi, BMW en Mercedes, naast VW die voor de aantallen zorgen. Maar ook outsiders als Lexus, Ssangyong en zelfs Bentley schieten omhoog in de SUV-statistieken. Twee merken moeten echter rekening houden met verminderde belangstelling bij de Duitsers. Dat zijn Jeep, dat licht aan omzet verloor en Land Rover dat in een sterk gestegen markt aardig inleverde. Daar moeten wat trucs uit de kast worden gehaald om de omzet weer op het landelijke niveau te krijgen. (AMuS)

Lamborghini Urus zorgt voor showroomfiles…

02-Lamborghini-SUV_2Het was natuurlijk een enorm nieuwsfeit in autoland dat het ultieme Italiaanse sportwagenmerk Lamborghini zou komen met een SUV. De Urus! Die overigens nog wel een jaar op zich zal laten wachten. Meer de voorinformatie en eerste beelden maakten dat voor de 600pk sterke Italiaanse beer de kopers min of meer in de rij staan om er meteen in te kunnen rijden als hij op de markt komt. Het vermogen komt uit een vierliter grote V8 biturbo-motor een ‘first’ bij Lamborghini. Nu wordt die Urus geen auto voor de massa, dat zal duidelijk zijn. Elk jaar hoopt Lamborghini er 3000 stuks van te kunnen bouwen en de prijs zal niet mis zijn zo is de verwachting. Opvallend is dat de meeste prospectkopers nu rijden in een Porsche Cayenne Turbo die kennelijk ‘uit’ raakt bij de doelgroep. Dat is dan wel weer goed nieuws voor de kopers van zo’n Duitsers op de tweedehands markt. Vraag en aanbod. Die wetten gelden overal en nog steeds. En Lamborghini vaart er wel bij. (AMuS)

Maybach blijkt nu een echte hit…

Maybach Zeppelin.resizedWie kent ze nog, de enorme Maybach’s die voor Mercedes het bekende segment waarin Rolls Royce en Bentley heer en meester waren moest gaan ontregelen. Prachtige wagens met een ‘normale’ of verlengde carrosserie en elk denkbaar technisch vernuft moest bezitten om het de vaak steenrijke klanten naar de zin te maken. Van 2002 tot en met 2012 werden de wagens aangeboden. De verlopen verliepen moeizaam. De beoogde klanten lieten zich toch liever in een vergulde Bentley of roze gespoten Rolls rondrijden dan in een top-Duitsers met alles er op en er aan. Na 2012 veranderde Mercedes-Benz de strategie. Op de nieuwe S-Klasse kwam een topmodel in de prijslijst die dezelfde doelgroepen moest bedienen maar dan met het bekende stervormige logo van Mercedes p de neus. En wat bleek, ineens werkte het wel. Het klopt.Maybach Landaulet De klanten kwamen en in totaal zijn er nu al 15.000 van die mastodonten verkocht. In slechts twee jaar tijd. Waar de echte Maybach’s het in tien jaar tijd net aan brachten tot 3000 stuks. Het vertrouwen van Mercedes steeg en men pikte wat conceptcars uit de voormalige Maybach-ruif om in de toekomst het potentieel van deze toplijn verder te verbreden. Zoals een enorme sport-coupe en een SUV van ongekende proporties. En ach, wie onder de lezers denkt dat een Mercedes-Maybach wel wat voor hem of haar is, voor ruim meer dan een miljoen Euri heb je er ‘al’ een. Overigens verkoopt Mercedes haar Maybach topmodellen het beste in Korea, Rusland en China. (AMuS)

Chevrolet erg voorzichtig met eigen accu’s in Bolt…

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Een aardig berichtje uit de GM-hoek las ik in de Auto Motor und Sport die ik onlangs weer eens inkeek. Chevrolet geeft haar eigen accu’s in de elektrische Bolt een onvoldoende door in de handleiding van die wagens aan te geven dat deze batterijen binnen de garantietermijn tussen de 10 en 40% aan capaciteit zullen verliezen bij dagelijks gebruik. Zoals het Duitse journalisten betaamt vroegen ze bij Opel na hoe dat dan zit met de Ampera-e het Europese zustermodel van de Bolt. Want die wagens worden verkocht met reikwijdten van 550km (in de praktjk nog steeds 350km) en als dat zo snel afneemt schiet het niet zo op. Opel gaf aan dat uit eigen onderzoek blijkt dat de Ampera-e na verloop van jaren een accu-capaciteit van 80% moet kunnen blijven leveren. Opel Ampera-e: The Range ChampionVolgens Opel is de voorzichtige benadering van dit ‘mogelijke probleem’ een gevolg van de Amerikaanse aansprakelijkheidswetten. Voor je het weet hen je een dure claim aan je broek en dus is men even heiliger dan de Paus op dit punt. Uit recente tests in ons land blijkt dat de Ampera-e goed voldoet in het dagelijks gebruik en dat die reikwijdte van 350km heel plezierig is voor mensen die iets meer willen dan alleen maar rondjes in de stad rijden. (AMuS)

Lada Vesta – Russische prijsbreker….

Vesta 1701Nog steeds zijn er liefhebbers voor te vinden, het merk Lada! Ooit Rusland’s trots en in ons land voor veel mensen een goedkoop alternatief voor een moderne auto van westerse snit. Maar sinds een jaar of 20 zit de klad er in. Overnames, stakingen, gebrek aan ontwikkeling. Lada viel in ons land weg. Geen import meer, maar nog steeds wel wat dealers die het bescheiden rijdende bestand met kunst- en vliegwerk op de weg houden. Vesta 1702Zowel Renault als GM bemoeien zich met VAZ, de fabrikant van die Lada’s en dat heeft tot resultaten geleid. Een eerste echte eigen Lada-model sinds jaren. En het ziet er verrekte aardig uit. Een beetje Koreaanse snit van tien jaar geleden. Maar wel onderscheidend en niet bepaald van de compacte soort. De Vesta is geboren. Uitgerust met een 1.6 liter benzinemotor die 106 pk’s levert en een koppel biedt van 148Nm. Vesta 1705De wagen weegt 1300kg., het is en blijft een Rus in dat opzicht, en dat moet zorgen voor een sprint van nul naar 100km/u in iets van twaalf seconden. De top ligt bij 178km/u en het verbruik in het Russische laboratorium bedraagt in datzelfde labo 1:16. Volgens berichten in de Duitse pers, is er het nodige leverbaar aan extra’s. Een deel daarvan moet standaard gemonteerd worden voor West-Europese levering. Zal de prijzen van de Rus wel wat verhogen. Nu komt er een aankondiging uit van 12.5 mille voor de basisversie. In Rusland is de Vesta leverbaar. Het lijkt er op dat ook in Duitsland de levering op gang komt. Vesta 1704Eens zien hoe lang het duurt voor ook hier weer een deugdelijke organisatie uit de grond is getrokken. Kopers genoeg. Mooie concurrentie voor de Dacia’s, al bieden ze daar intussen wel heel veel variatie op een thema. (AMuS)

Porsche roept 911′s terug om brandgevaar…

Porsche 08-2015-Porsche-911-Facelift-Porsche roept volgens berichten in de Duitse pers, wereldwijd 16.500 911′s en 718′s terug naar de dealer. Reden; er kan spontaan brand ontstaan in de motorruimte door een foutieve montage van brandstofleidingen die te dicht tegen de bij het rijden hete motor zijn aangebracht. En omdat die leidingen niet goed zijn vastgezet kunnen de bouten en moeten loslaten en komen die leidingen in contact met de motor. Het gevolg laat zich raden. In de praktijk zijn er al wat 911′s in vlammen opgegaan en dat wil men uiteraard koste wat het kost in de toekomst voorkomen. Zowel eigenaren van de in deze serie terug geroepen modellen 911, als die met een 718 Boxter en Cayman moeten zo snel mogelijk melden bij hun dealers als ze geen brief of andere oproep van hun dealer hebben gekregen. Wie terug moet naar de dealer mag er wel een dagje vrij voor nemen, of een leenauto regelen, want dat goed vastzetten van die leidingen is niet in een half uurtje gedaan. (AMuS)

Dacia schaaft verder aan haar gamma…

Dacia-Lodgy-und-Dokker-1Nadat de Sandero en Logan al eerder werden voorzien van een bescheiden facelift waarbij die Roemeense budget-Renaults werden opgewaardeerd naar een iets modernere soort auto’s, is het nu de beurt aan de Dokker en Lodgy. Die krijgen het nieuwe Dacia-gezicht, wat vooral het front een stuk imposanter maakt. Het interieur wordt aangepast, met o.a. een nieuw stuurwiel en wat anders geplaatste instrumenten. Dacia-Lodgy-und-Dokker-3Voor de luxe versies is er zelfs een achteruitrijcamera leverbaar en dat is in deze klasse best bijzonder. De achterkleppen van de ruimtewagens binnen het gamma van de Roemenen krijgen ok een iets gewijzigd aanzicht en wat chroom mee, waardoor het armoedige beeld van die eerste Dacia’s nu wel tot het verleden behoort. Voor zowel de Dokker en Lodgy zijn nu lichtmetalen velgen leverbaar die we ook al kennen van de Sandero Stepway. Dacia-Lodgy-und-Dokker-2De vernieuwde Dokker en Lody zijn vanaf maart a.s. leverbaar en kunnen nu al worden besteld bij de Dacia-dealers. Volgens internationale media is binnenkort ook de Duster aan de beurt, al lijkt het er op dat die ook bij ons populaire budget-SUV ingrijpender zal worden beetgepakt dan zijn goedkopere merkzusjes. (AMuS)

Skoda wint weer een prijs….

2008_skoda_superb_3Als het aan de Britten ligt is Skoda daar een van de meest favoriete merken van dit moment. De Tsjechische VW-zuster wint de ene erkenning na de andere en onlangs kwam er daar weer eentje bij. Dit keer van het populaire magazine Diesel Car Magazine dat uit 16 genomineerde auto’s in diverse marktsegmenten de vorige generatie Superb met dieselmotor verkoos als beste occasion van dit moment. Met name de enorme binnenruimte en de omvang van de bagageruimte worden gezien als belangrijke voordelen. Kopers die in dit marktsegment zoeken naar een occasion zijn bij Skoda het beste bediend, volgens de jury. Veel auto voor je geld is wat Skoda belooft en wat de Superb meer dan zeker biedt. Intussen hebben de Tsjechen in korte tijd nu al 20 prijzen gewonnen in Engeland en allemaal verschillende en ook nog verdeeld over de diverse Skoda-modellen. Geeft wel aan dat de erkenning voor de prestaties van de Tsjechen in Groot-Britannie groot is. (NP)

Ford maakt de Mustang nog scherper….

Ford-Mustang-Facelift-2017-3De Mustang mag zich wereldwijd best verheugen in belangstelling vanuit de beoogde kopersgroepen. Maar toch vindt Ford het tijd voor een stevige facelift die niet alleen het uiterlijk maar vooral ook de techniek zal omvatten. Reden; de door Chevrolet aangeboden Camaro trekt in Amerika klanten weg bij de Mustang en dat doet zeer. En dus verraste Ford met een nieuwe Mustang Coupe, maar ook gelijk met een aangepaste cabrio. De nieuwe Mustang van modeljaar 2017 kreeg een aangepaste motorkap die o.a. meer koellucht toe laat, de auto kreeg standaard LED-verlichting, andere spatschermen, een iets bijgevijlde grille en wat spoilerwerk dat de auto nog meer naar sportiviteit doet neigen. Voor zover dat bij de vorige editie nog niet van toepassing was. Anders is ook het uitlaatsysteem. Ford-Mustang-Cabrio-2017-2Bij de achtcilinders zitten er vier onder de achterbumper, bij de viercilinders 2. Aangepast is ook het onderstel. Dempers zijn van een nieuwe soort en de afstelling van de achteras is strakker gemaakt. Wie gaat voor bijzondere kleuren kan bij de Mustang nu ook genieten. Orange Fury, Kona Blue en Royal Crimson zijn de nieuwe tinten. Vallen zeker op. Bij de techniek zien we dat de V8 nu word geleverd met een tientraps-automaat. Deze bak kan ook worden geleverd tegen meerprijs voor de viercilinder met turbomotor. Er zit geen V6 meer in het gamma. Die is compleet verdwenen. Volgens Ford compenseert men dit door de 4-pitter meer koppel en vermogen mee te geven, opdat het gat met de V8 niet te groot zou worden. En die V8 doet zijn werk nog wat vrolijker dan voorheen doordat het inspuitsysteem is verbeterd. En wie dat allemaal wil laten horen aan de buitenwereld is er een systeem aan boord om de uitlaat al dan niet wat luider te laten roffelen.Ford-Mustang-Cabrio-2017-1GroenLinks wordt in ons land gek bij het idee alleen al. Verbeterd is nu ook het veiligheidssysteem van de auto. Allerlei elektronische systemen moeten de Mustang nog veiliger van A naar B kunnen laten rijden. En de coureur die er in rijdt krijgt dan als optie een verwarmd stuurwiel, een groot display voor het infotainmentsysteem en nieuwe bekleding voor stoelen en de rest van het interieur. Vanaf nu is de nieuwe Mustang in de VS leverbaar. Hoe snel hij hier is en vooral wat hij gaat kosten? Geen idee….Maar die informatie zal vast snel volgen. (AMuS)