Categorie: "Automedia"

Nieuwe elektrische taxi’s nu getest in Londen…

LTC LEVC TXDeze week zijn de tesritten gestart met de eerste zes pre-productie-exemplaren van de nieuwe Londense elektrische taxi. Ik berichtte er al eerder over dat men voor deze vorm van aandrijving kiest om de City of Londen te verlossen van de enorme uitstoot van allerlei giftige stoffen die voor een deel door het wegverkeer worden uitgestoten. Moederbedrijf LEVC, onderdeel van het Chinese Geely, gaat volgens Nu.nl chauffeurs uit London inzetten voor het testwerk. Door hun manier van testen moet inzicht ontstaan over de praktische voor- en nadelen van deze nieuwe wagens. Volgens de fabrikant heeft de nieuwe Londense taxi een actieradius van meer dan 129 kilometer. In combinatie met een zogeheten ‘range extender’, een kleine verbrandingsmotor die dienst doet als generator, kan dit oplopen tot 644 kilometer.
LTC-3Door ’s nachts op te laden en tijdens pauzes gebruik te maken van snelladers verwacht LEVC dat chauffeurs per week gemiddeld 837 kilometer elektrisch kunnen rijden. Januari volgend jaar kijkt men naar de resultaten van al die tests en wil dan het begeerde certificaat verkrijgen om officieel passagiers te mogen vervoeren. Opmerkelijk is wel dat je dat certificaat krijgt als je probleemloos per voertuig gemiddeld 48 kilometers op stroom kunt afleggen. Wat met alle gegeven informatie moet kunnen. Binnenkort dus geen diesels meer in die Londense taxi’s….(NU)

Fiat-Chrysler roept weer half miljoen auto’s terug…

Chrysl.200 2012 white rearHoewel de meeste exemplaren in de VS verkocht zullen zijn rijden er ook elders in de wereld voldoende van rond om aandacht te besteden aan een nieuwe terugroepactie bij de Chrysler/Dodge/Jeep-divisie van Fiat-Chrysler Automotive. Dit keer gaat het om auto’s van het type Jeep Liberty, Dodge Avenger en Chrysler 200 uit de bouwjaren 2012/3. Daarbij zou een probleem in de computer die de anti-whiplash-werking van de hoofdsteunen aanstuurt kunnen zorgen dat het spul niet werkt. En dan is er maar een ding, terughalen die auto’s en de computers vervangen. Bij bijna een half miljoen auto’s van deze modellen moet dat gaan gebeuren. In november a.s. start men met de Jeep’s daarna zijn de andere modellen aan de beurt. (NU/AAP)

Tesla 3 – voorlopig nie…

Tesla 3 - 3Volgens berichten in de Duitse media heeft Tesla serieuze problemen met de opstart van een productielijn voor de Model 3. De planning die men vooraf heeft afgegeven en waarin te lezen viel dat men deze maand tussen 3 en 5000 auto’s zou gaan bouwen lijkt onhaalbaar. Tot nu toe zijn er net 300 auto’s van dit nieuwe type gebouwd en zullen de mensen die meenden dat de revolutie rond elektrische auto’s met deze auto zou uitbreken nog flink wat geduld uitoefenen. Tesla zelf noemt het opstartproblemen, maar die uitleg is van Tesla al wat langer bekend. Ook met voorgaande modellen had men enorme vertragingen om de productie goed op gang te krijgen en nog belangrijker, auto’s te leveren zonder allerlei kinderziekten. Van de ambitieuze leveringsplannen komt dit jaar vermoedelijk niets meer terecht. Klanten die inschreven om wellicht als eerste in een stad of land met zo’n auto te gaan rijden moeten nog even geduld uitoefenen. Van de 400.000 bestelde Model 3′s zullen er dit jaar maar heel weinig worden geleverd. (AMuS)

Lotus nu in Chinese handen…

Lotus-Exige-350-Special-Edition--1 frontTerwijl het moederbedrijf van Lotus, Proton, voor een aardig bedrag werd overgedaan aan Geely, tevens eigenaar van Volvo, kreeg dat Chinese merk ook Lotus in handen. En dat is wellicht slecht nieuws voor mensen die houden van dat typische Britse van dat sportwagenmerk. Want Geely zou wel eens kunnen besluiten om de productie van Lotus over te brengen naar het eigen thuisland. Waarmee opnieuw een Brits merk met een grote naam in handen komt van een Aziatische eigenaar. Eerder overkwam dat ook MG. De overname van zowel Proton als Lotus aan Geely vond eind vorige maand plaats. Maar van te voren stond al vast dat de slimme Chinezen veel minder belangstelling hadden voor het relatief kleine Proton, maar veel meer voor het merk met de grote naam, Lotus. En om dat Lotus weer winstgevend te krijgen wil men af van allerlei hoge kosten rond de productie van die exclusieve en zeer snelle sportwagens. En dat kan volgens de CEO van Geely heel goed in China zelf, waar de kosten voor arbeid en zo meer, stukken lager zijn dan in het Engeland van na de Brexit. Daarnaast wil Geely ook bij Lotus elektrische aandrijving toepassen. Een concept dat in China hele stappen verder is dan in Europa. En dus moeten we niet raar op gaan kijken als we binnenkort een Lotus zien rijden die Made in China is. Voor Proton heeft men ook plannen. Dat Maleisische automerk moet vooral in Aziatische landen een grote naam gaan worden en de ambitieuze Chinezen zetten alles op alles om dat al over een jaar of drie voor mekaar te hebben. Wij kunnen slechts afwachten en toekijken. (AMuS)

Peugeot zoekt Chinese partner voor nieuwe Pickup…

Peugeot-Pickup-astoer zilverDe markt voor Pickup’s in de 1-ton klasse is zodanig groot en elk jaar ook nog eens groeiend, dat Peugeot daarvan toch een niet onbelangrijk deel wil afsnoepen. Daartoe gaat het merk een nieuwe auto ontwikkelen samen met een Chinese partner, Changan. Samen moet men een auto kunnen produceren die zal aanspreken bij vooral kopers buiten Europa waar deze wagens het meest gevraagd zijn. De nieuwe Pickup moet betrouwbaar zijn, sterk en ook vele jaren mee kunnen in een omgeving die vijandig is voor auto’s. De keuze voor een Chinese partner is bij Peugeot niet nieuw. Het merk heeft al goede contacten in China en bouwt momenteel samen met Dongfeng al een Pickup voor de Afrikaanse markt die is afgeleid van de Nissan D22 Pickup. Maar nu wil men toch ook met een geheel eigen ontwikkeling aan de bak. Of die stoere Peugeot Pickup ook hier te koop zal worden is nog niet bekend. Ook niet wanneer de nieuwe auto zal worden uitgebracht en wat de motorisering wordt. (AMuS)

Opel en KIA scoren minder sterren…

2_Kia-Picanto-X-Line-turbokracht-en-crossover-looksEuro-NCAP deed weer wat tests op nieuwe auto’s en kwam al snel tot de conclusie dat o.a. de KIA Rio en Picanto niet op 5 sterren, de maximale waarde, kunnen worden beoordeeld. De aangeboden auto’s misten standaard ingebouwde veiligheidsvoorzieningen en dat telt zwaar bij de testorganisatie. Zo laat Kia een automatische CityBreak als optie extra betalen en is ook een elektronisch systeem om de Rio in het juiste spoor te houden slechts tegen meerprijs leverbaar. Opel Ampera-e: The Range ChampionZouden die extra’s wel op de Koreaanse compacts zitten, kwam de Rio nog wel op vijf sterren maar blijft de Picanto toch op lager niveau steken. Opvalllend is ook de gemiste ster voor de Opel Ampera-e. Die splinternieuwe elektrische auto heeft problemen met montage van kinderzitjes die veilig zijn maar laat ook wel wat andere zaken zien die niet helemaal op niveau zijn. Opel kan het wel, want haar Grandland X behaalde probleemloos 5 sterren, net als de Mazda CX-5, Renault Koleos en de nieuwe Ford Fiesta. (AB)

Daimler-merken Freightliner en Western Star vieren feest…

Freightliner Inspiration D219784--Daimler, moedermaatschappij van o.a. Mercedes-Benz en Smart, heeft ook een tweetal Amerikaans/Canadese truckmerken van naam in haar portefeuille. Freightliner en Western Star. Dat eerste merk viert dit jaar haar 75 jarig bestaan, het tweede is en halve eeuw oud. Beide truckfabrikanten zijn typisch Amerikaanse grootheden die al decennia lang op hun eigen specifieke vakgebied naam en faam verwierven. Samen verkochten ze in de jaren van hun bestaan 3.3 miljoen trucks, wat best een groot aantal is. De nieuwste Freightliner is de enorme Cascadia, die vol zit met elektronica en die net als de bekende Mercedes-personenwagens kwalitatief op hoog peil acteert. De nieuwste motoren uit de eigen stal worden gemonteerd en die zorgen voor een brandstofbesparing (en dito uitstoot) die 8-10% lager ligt dan bij de voorgaande modellen. Western Star D433059-Daimler-Trucks-Celebrates-Freightliner-and-Western-Star-AnniversariesWestern Star behaalde vooral haar goede naam door trucks te leveren voor de bosbouw en mijnindustrie in haar eigen thuisland. Haar trucks werden allemaal nog met de hand gebouwd en dat doet men daar nog steeds. Men wil de beste trucks bouwen in het segment en dat lukt aardig. Zeker als je kijkt naar de moderne 6900 MBT die de tot nu toe meest effeciente motoren heeft die ooit in een truck van het merk zijn gemonteerd. Daimler heeft naast deze merken en haar eigen Europese Mercedes-Benz, ook Fuso in haar portfolio. (DB)

Duitse markt volop in beweging

04_Volkswagen_Golf-RAls we kijken naar waar Duitse autokopers voor gaan dit jaar zien we dat ze nog steeds volop kiezen voor Duitse modellen, maar dat er wel een opmerkelijke beweging gaande is. Skoda rukt op en blijft voor het zoveelste jaar op rij het beste en grootste importmerk. Daarbij voert de Octavia de troepen aan op plek 5 van de bekende top-50. Maar ook SEAT heeft nu een model in de Duitse top-10 staan, de nieuwe Leon. Opmerkelijk is de terugval van de VW Polo, die jarenlang op nummer 1 van de meest geliefde modellen te vinden was bij de oosterburen. Maar met een nieuw model op komst is de huidige Polo uit de gratie geraakt. Opvallend is dat Dacia ineens een opmars meemaakt. De Sandero staat nu op plek 21 en is daarmee hoger gewaardeerd dan de best verkochte Italiaan, de Fiat 500. De Duster kwam intussen op plek 48 de top-50 binnen. E2 VERSION - 16-INCH THEMA WHEEL RIMSOok voor Duitsers is het budget soms beperkt en dan komt het begrip veel auto voor je geld toch om de hoek. En daar haakt Dacia graag op aan. Hyundai komt nu ook op in Duitsland. Meest succesvol daar is de i10 op plek 32, de i20 staat nu op plaats 38, de i30 op 42 en de Tucson op 44. Beste Japanse auto (..) is de Nissan X-Trail, die haalt net plek 50 bij de Duitse autokopers. Zet dat eens af tegen onze marktverhoudingen en je ziet toch enorme verschillen. Net als bij ons is de VW Golf absolute favoriet in Duitsland. Maar daar houden de vergelijkingen dan ook op. (AMuS)

VW gaat Amarok’s bouwen in Equador…

Amarok Quito cd4ef0db-8d37-4d50-a120-db86887dc26dVolkswagen ziet Zuid-Amerika als een grote extra markt en is er dan ook vrij dominant aanwezig. Denk maar eens aan haar Braziliaanse activiteiten. Sinds kort kwam daar ook een nieuwe productielijn bij in Equador, waar men de wereldwijd zeer succesvolle Amarok gaat bouwen. In eerste instantie op een laag pitje, zodat de nieuwe medewerkers aan de Duitse discipline kunnen wenne, maar later gaat de productie omhoog en moeten er 10.000 Amaroks jaarlijks uit de nieuwe productiehallen gaan rollen daar. Amarok Quito 90070a4c-e3fc-477d-a1d8-c988aa739157De nieuwe lijnen worden qua benodigde onderdelen op gang gehouden vanuit de VW-fabrieken in Duitsland en Argentinie. Deze logistieke organisatie wordt door het Duitse HQ aangestuurd. De auto’s worden dus als een soort bouwpakketten aangeleverd en in Quito in elkaar gezet. Een methode die veel fabrikanten toepassen om zo lokale of regionale markten te bedienen. Alle nieuwe Amaroks uit Quito zijn in de uitvoering Trendline beschikbaar en worden standaard geleverd met 4WD. (NP)

Nissan poetst de 370Z ietsjes op….

Nissan-370Z-Facelift-2018-1Je vindt ze niet op de prijslijst van de officiele Nissan-dealers in ons land en dat is eigenlijk best jammer. Maar wie commercieel denkt zal wel snappen waarom. Vermoedelijk zijn de enige exemplaren die hier rond rijden grijs geimporteerd. Wie dat doet heeft wel iets onder de automobiele billen. De 370Z is een echte sportwagen naar de beste Japanse tradities. Standaard uitgerust met een 3,7 liter grote V6 die 328pk’s levert en vanaf bouwjaar 2018 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nissan-370Z-Facelift-2018-3Een automaat kan ook, met name voor klanten in de VS of wellicht China een leuke optie. De 370Z kreeg nog wat meer uiterlijke verfraaiing mee van de fabrikant, zoals donker gekleurde achterlichtglazen, zwarte deurgrepen en nieuwe sportvelgen. Verder is een nieuwe rode lak beschikbaar voor hen die toch vooral willen opvallen in hun sportieve Japanner. Technisch liet men alles bij het oude zodat kopers van deze fraaie Japanse sportbak weten wat ze krijgen. Een auto die gaat als de brandweer en degelijk in elkaar steekt. Wie er echt een wil moet rekenen op prijzen vanaf de 34 mille. En dan krijg je echt iets bijzonders. Nu alleen even hulp zoeken bij het vinden en importeren. (AMuS)