Categorie: "Automedia"

Facelift voor Honda Jazz

Honda-Jazz-Facelift-2017-frontHij is in ons land verantwoordelijk voor 50% van de totale omzet van het merk, en die is niet al te groot. Maar dat geeft het merk ook al wat exclusiviteit. Neemt niet weg dat de Jazz een innovatieve auto is, met een heel slim interieur dat je bijna eindeloos kunt indelen naar eigen idee. Maar echt veel handen krijgt hij niet op elkaar. Dat moet dus veranderen en dus krijgt de Jazz een opvallende facelift waarbij de auto meteen een heel stuk dynamischer, zelfs sportiever, oogt. Met een scherp oplopende heuplijn en een nieuwe neus die ergens in de verte doet denken aan die van de aloude Civic van een paar generaties geleden. Al was het maar door de plaatsing van de richtingaanwijzers. Honda-Jazz-Facelift-2017-noseDat sportieve karakter wordt nog eens versterkt door toevoeging van een nieuwe topmotor die 130PK levert en zorgt dat de compacte Japanner tot meer dan gemiddelde prestaties komt. Als de je Jazz van achter bekijkt moet je wel constateren dat men in Japan goed naar de succesvolle Honda V/S40-reeks heeft gekeken. En dat is bepaald geen negatieve constatering. Door rode randjes langs spoilers aan te brengen krijg je ook een heel ander soort auto dan de Jazz nu nog is. Nee, deze nieuwe kon wel eens een succes worden als de prijzen ook aantrekkelijk genoeg zijn. Want dat scheelt er bij Honda nog wel eens aan. Haar modellen zijn gemiddeld wat duurder dan de concurrentie en dan moet je heel wat auto bieden voor het geld om kopers te trekken. Nou, deze nieuwe Jazz kon dat wel eens bieden. Standaard zit er nu bijvoorbeeld een cruise-control in, verwarmde stoelen, een automatische lichtinstallatie en een City-noodremsysteem om botsingen te voorkomen met objecten of mensen die ineens voor je opduiken. Honda-Jazz-Facelift-2017-rearWie gaat voor een duurdere Jazz krijgt ook nog eens een achteruitrijcamera en een groot beeldscherm in het dashboard om diverse functies van de auto beter te kunnen bedienen. De nieuwe Jazz staat over een paar weken in Frankfurt tijdens de IAA. Wanneer hij te koop is en tegen welke prijzen is nu nog niet bekend. Maar hij maakt wel nieuwsgierig. (AMUS)

Een Honda om bij te watertanden…

Invisus 2020-1Geef een bekende grafische ontwerper de opdracht om iets bijzonders op wielen te bedenken en hij gaat er mee aan de slag. Zo ook de nog tamelijk onbekende en slechts 18 jaar oude Braziliaanse ontwerper Leonardo Nitole Moreira die in zijn laptop een Honda deed ontstaan die in 2020 zo maar bij Honda van de band zou kunnen rollen. Waarmee een auto in handen zou krijgen die zijn weerga niet kende. Want de Braziliaan hield het niet bij fraaie lage lijnen en uitgebouwde wielen, hij bedacht ook dat deze Honda pas echt presteert als er een V8 ingebouwd wordt met ongekende kracht en koppel. Daarbij bespaart hij ook nog eens flink op het eigen gewicht van de sportieve Honda, waardoor de kracht/gewichtsverhoudingen flink worden verbeterd t.o.v. de nu al bekende NSX. DInvisus 2020-3e Honda Invisus 2020 zoals de ontwerper zijn auto noemt heeft uiteraard de ge spoilers en vleugels om al dat geweld in het spoor te helpen houden en hij zet de uitlaatpijpen in de achterkant van de laatste spoilers die zijn gemaakt van speciale materialen om het gewicht van de auto lager te houden. Wat zou het mooi zijn als dit soort wagens weer eens uit Japan zouden komen met die H in de neus. Op het circuit zou hij ook wel aardig mee kunnen komen dunkt mij. Voorlopig moet hij het doen met de publiciteit die hij o.a. in de Duitse media trekt met zijn scherpe ontwerpen. En laten we wel zijn, als je dit al kunt op die leeftijd, dan ligt er wel een carriere binnen het autovak in het verschiet zou ik denken. (AMuS)

Eindelijk ook een SUV bij Ferrari?

Ferrari-FF-Ofroad-Fantasie-Auto Motor und Sport 2017Van de meer exclusieve merken in ons autoland is slechts Ferrari nog niet overtuigd geweest van de noodzaak een SUV-achtig model uit te brengen. Maar daar komt volgens de internationale automedia verandering in. Er lijkt beweging te komen in het denken bij de leiding van het merk met het steigerende paard. Het lijkt er op dat men nu serieus studies maakt van een mogelijke markt. Daarbij loopt Ferrari wel aan achter de concurrentie in dit segment, want ook Lamborghini en Maserati hebben dergelijke wagens al in de planning en productie. Overwegingen richting zo’n besluit zijn ook dat Ferrari met een SUV in het gamma wel eens de 10.000 eenheden per jaar zou kunnen overschrijden. Dat is dan op zich aardig voor de omzet- en winstcijfers, aan de andere kant verliest het merk dan voordelen die het merk nu nog heeft van beperkte eisen op het gebied van veiligheid en milieu. Als kleine fabrikant krijg je die voordelen in landen als de VS waar het merk nu best succesvol is. Mocht men alsnog overgaan op de bouw van zo’n SUV komt hij er pas in 2021 en zal hij vermoedelijk deels hybride-aandrijving laten zien. Slaan ze daar in de fabrieken van het Italiaanse supermerk meteen twee vliegen in een klap. (AMuS)

Renault brengt dikke Pickup naar Europa…

Renault Alaskan PU frontRenault gaat de nieuwe en van de Nissan Navara afgeleide Alaskan Pickup ook naar Europe brengen om zo een stukje van de markt voor deze grotere Pickups af te kunnen pakken van andere aanbieders in het segment. En dat segment is weer interessant nu met name de bouwsector weer aantrekt en ondernemers in dat wereldje weer investeren in nieuw bedrijfsvervoer. Aannemers-Pickups worden ze ook wel genoemd en daarvan worden er best een aantal verkocht. Ook in ons land. Grapppig is dat die Renault de derde variatie is op hetzelfde thema. Want die Navara werd eerder al als Mercedes X-klasse op de markt gebracht naast de originele Nissan. Concurrentie komt vooral van Toyota, Ford en Mitsubishi. Bij Renault krijg je in de Alaskan zowel benzine- als dieselmotoren geleverd en die voldoen allemaal aan de eisen die je mag stellen aan een auto anno 2017. Volgens opgave worden de prijzen voor de stoere Renault niet zoveel afwijkend van die bij Nissan. Een basisversie met handgerschakelde bak zal ergens rond de 31 mille kosten, een topversie met automaat gaat richting 44 mille. Maar dan heb je wel een wagen waarmee heel wat te sjouwen valt en je ook een stevige aanhanger of caravan mee kunt nemen op vakantie. Vermoedelijk staat de Alaskan ergens begin volgend jaar bij de Renault Bedrijfswagendealers….(amus)

Tesla Model 3 – de eerste beelden….

Tesla 3 - 4Terwijl de eerste 30 Model 3′s zijn geleverd aan eigen medewerkers om zo wat gebruikerservaringen op te kunnen doen met de meer compacte elektrische middenklasser, zijn er ook wat beelden beschikbaar gekomen van zowel het uiterlijk als de binnenkant van de door veel innovators bejubelde 3. Voor de echte autoliefhebber is er maar weinig om je op te verheugen. De buitenkant is ronduit aann de lelijke kant. De neus is in mijn visie gewoon fantasieloos in elkaar gezet. Maar dat geldt ook voor het interieur. Slechts een stuurwiel en een enorm beeldscherm bepalen het beeld. Dit is een auto die ook niet voor autogekken is bedoeld maar voor hen die menen dat autonoom rijden en het www de toekomst zijn voor ons dagelijkse vervoersprobleem. Nergens zie je bij die Model S dat zo’n wagen straks in een beetje uitvoering toch rond de 45 mille moet gaan kosten. Er zal vast ook in een instapmodel op de markt verschijnen maar die heeft dan minder stroomcapaciteit en rijdt daardoor eenn stuk minder ver dan alle fans nu al willen doen geloven. Want die Model 3 moet het kunnen opnemen tegen alles wat in deze bij leaserijders zo populaire klasse nu populair is. Tesla 3 - 2Dit houdt ook in dat de eisen die worden gesteld door diezelfde kopers gelijk moeten zijn aan die welke ja mag stellen aan een VW, Audi, BMW of Volvo in dit segment. Je moet dus ook op vakantie kunnen met zo’n wagen en dan het liefst in een keer door naar Zuid-Frankrijk of Italie. Gaat dat lukken met die Model 3? Of blijft het een duur speeltje voor mensen die slechts het gebrek aan directe uitstoot aanvoeren als een enorm voordeel, maar vergeten dat die stroom niet zo maar uit de grond komt. Hoe dan ook aan belangstelling ontbreekt het niet. 400.000 opties op koop zijn al getekend en een deel daarvan door mensen en bedrijven die vooruit nog een aardige som betaalden ook. Maar geduld is een schone zaak, de productie voor deze maand zal niet veel meer dan 500 auto’s bedragen, volgende maand moet dat zijn opgelopen naar 1500. Ergens in december dit jaar moet men dan op 20.000 stuks zien te komen. Intussen stijgt de prijs ook wat. Tesla 3-6De oorspronkelijk 33.000 US Dollars zijn nu gewijzigd in 35 mille voor het startmodel. Daarvoor krijg je een wonderlijk vormgegeven auto met toekomstgerichte techniek van 4.70mtr lang, 1.44mtr hoog en 1.85mtr breed. Volgens de Amerikaanse normering past er 425ltr bagage in en weegt de auto in lege toestand 1,6 ton. Wie nog wat zaken wil toevoegen als hulpsystemen (bijv.autopilot) moet flink in de buidel tasten. Voor je het weet ben je tien mille verder en een goed uitgeruste Model 3 met vergrote capaciteit kost je 60 mille. Daarvoor zijn ook heel wat andere erg aardige modellen van de grote fabrikanten te koop. Tesla biedt vier jaar garantie of maximaal 60.000km. En oh ja, volgens de fabrikant moet je er bij echt volle accu’s 345 km ver mee kunnen komen. Ga daar maar eens mee op vakantie…..(AMuS)

Grote crossover bij Mazda, maar niet voor ons….?

Mazda-CX-8-exterieurVolgens Duitse media is Mazda bezig met een grote SUV waarin 7 mensen kunnen worden vervoerd, aangeduid als de CX-8. De beelden laten een CX-5 zien die is verlengd, maar met wat uiterlijkheden die wat meer aan de CX-4 doen denken. Die CX-4 was weer exclusief voor de Chinese markt bedoeld, dus referenties daaraan zijn wat vager dan die voor de CX-5 die het hier ook zo goed doet. Naar keuze kunnen op de derde zitrijd twee of drie mensen plek vinden, in de praktijk vooral kinderen, maar dat maakt zo’n wagen wel multi-functioneel. Klap je die derde bank weg heb je een soort bestelauto voor in het terrein. Althans zo oogt die forse Mazda. Hij is bijna 5 meter lang, 1mtr84 breed en 1.72mtr hoog. De wielbasis is op een paar centimeters na 3 meter en dat is fors. Maar weer niet zo fors als de voor de Amerikaanse markt gebouwde CX-9. Mazda-CX-8-interieurVolgens opgave krijgt de grote Mazda een 175PK sterke Turbodiesel van 2,2 liter inhoud. Die wordt standaard gekoppeld aan een automatische zesbak. Of die grote Mazda ook naar andere markten dan de Japanse geleverd zal worden komt niet uit het persverhaal naar voren. Maar wellicht als er vraag is wordt het aanbod van de Mazda-dealers ook bij ons nog wat verbreed. Van mij mag het….(AMuS)

BMW ontkent kartelvorming…

BMW 225xe 1Eind vorige week kwam er ineens een bericht naar buiten via de Duitse media, dat de grote fabrikanten bij de oosterburen elkaar via allerlei afspraken de hand boven het hoofd hebben gehouden en o.a. op deze wijze de uitstoot van hun dieselmodellen kunstmatig laag wisten te houden. Nu zijn die Duitse fabrikanten echt niet veel beter of slechter op dit punt dan autobouwers elders in de wereld, maar de pers is in Duitsland vrij meedogenloos. Daar heeft BMW meteen op gereageerd. Niks van waar stelt men daar, flauwekul en nergens is sprake van overtreding van internationale regels. Nu heeft men in de industrie de schijn tegen. Want de technische oplossing voor dat uitstootprobleem is o.a. om een tankje vloeistof (Ad Blue) toe te voegen aan de normale brandstofvoorraad en dat spul moet dan weer de uitlaatgassen reinigen. Dat lukt prima, maar om allerlei redenen zouden die extra tanks veel te klein zijn voor het gestelde doel. Ook in ons land is bij onderzoek door het TNO geconstateerd dat die Ad Blue tanks wel een factor twee groter mochten zijn. BMW stelt dat men naast die extra tanks ook nog andere systemen toepast die maken dat de uitlaatgassen bij haar dieselmodellen effectief gereinigd worden. Eens zien waar de bron van deze berichten, het Duitse blad Der Spiegel, nu mee gaat komen om het ongelijk van de Beierse fabrikant te bewijzen. Want meestal is dat bewijs lastig te leveren. (DS)

Russische autokopers kiezen bewust voor Made in Russia…

Lada-Kalina-Granta-frontal in trafficBij ons bestaat het merk niet meer. Lada! Ooit de trots van de Sovjet-Unie onder communistisch juk. En ook bij ons mateloos populair onder diehard-communisten of mensen die meenden dat veel auto voor je geld vooral moest gaan over het aantal kilo’s metaal dat voor je deur stond geparkeerd. Maar na de ineenstorting van het Sovjet-imperium was het over en uit met Lada. De technieken waren achterhaald, de modellen oubollig en de concurrentie hevig. Maar met hulp van westerse fabrikanten heeft men na een paar decennia de boel weer wat opgefrist, zijn er nieuwe modellen verschenen en schroomde men ook niet om wagens in licentie te bouwen voor General Motors of Renault. Dat nu maakt die auto’s ‘Russische auto’s’ en daar is men in het Kremlin gek op. Lada-Xray-wit frontDus werd versterkt ingezet op de claim dat men vooral Russisch moest gaan rijden. Met een knipoog naar buurstaten die vroeger tot de S.U. behoorden en nu in licentie auto’s bouwen voor Aziatische of Europese fabrikanten. Dat zorgt voor een bijzondere ranglijst van populaire auto’s op de Russische markt. Zeker nu het westen steeds meer economische en politieke boycots afkondigt tegen de Russische Federatie van Poetin, blijken die eigen productielijnen te zorgen voor een grote populariteit onder Russische autokopers.Vesta 1701 En opmerkelijk, veel van die modellen zijn verrassend omdat ze bij ons volkomen onbekend zijn. Meest populaire automerk in Rusland is Lada. Niet verrassend natuurlijk. In de snel stijgende Russische markt heeft het eigen merk bijna 20% marktaandeel. Wie had dit na de ineenstorting van de Sovjet-Unie oooit kunnen denken. Kia en Hyundai volgen dan op de plekken 2 en 3 wat op zich heel verrassend is. Daarbij verslaat Kia haar concernmoeder op punten, maar de omzet van die Koreanen samen is zelfs groter dan die van Lada. Ook populair in Rusland is Renault, gevolgd door Toyota en VW. Hyundai-Creta-zilver frontNissan en Skoda acteren daar weer achter. Meest verkochte autotype is de Kia Rio, maar twee Lada-typen, te weten de Granta en Vesta zitten de Koreaanse hatch/sedan kort op de achterbumper. Hyundai levert de volgende twee hits in de Russische markt, de Solaris en de Creta. Auto’s die wij hier echt niet kennen en lokaal worden gefabriceerd. Om een beeld te krijgen van de markt in Rusland, in zes maanden tijd zijn er dit jaar 718.000 auto’s verkocht. Best een hoop, ook al is het land dan groot. (AMuS)

Britten zien Volvo V40 als zeer veilig..

V40-1Britse verzekeraars hebben de titel ‘veiligste gebruikte auto’ toegekend aan de Volvo V40. Mits die wel is uitgerust met het optionele Driver Support Package. Deze titel is pas kort geleden ingesteld om duidelijk te maken waar verzekeraars op letten als ze auto’s in hun risico-analyse en premieberekening opnemen. Men ziet de Volvo V40 met al zijn veiligheidsvoorzieningen al als een veilige auto, maar met dat extra pakket valt er maar weinig meer te wensen op dit gebied. De auto staat zonder dat pakket ook al in de top-10-lijst van veilige gebruikte wagens. Anno 2012 was de V40 al eens de veiligste auto ie door Euro-NCAP was getest. Intussen is die score door de grotere Volvo’s S90 en V90 voorbij gestreefd. Maar daarmee doet Volvo eigenlijk niet veel meer dan het al decennia lang deed en doet, veilige auto’s bouwen die je niet voor een koopje voor de deur hebt staan. Kwaliteit kent nu eenmaal zijn prijs. Ook tweedehands zijn Volvo’s gevraagd en daardoor niet meteen budget-aankoopjes. Maar met deze titel in de achterzak biedt het Zweedse merk wel veel value-for-money. Want veiligheid kent geen prijs….toch?! (NP)

Toyota gaat full-electric in China…

20150602-86-Nieuwe-Toyota-Auris-de-enige-14-procent-Wagon-met-standaard-automaat-en-up-to-date-actieve-veiligheid-HatchbackAls er een land in de wereld is met een vervuilingsprobleem, dan toch wel China. Het is de op een na grootste vervuiler ter wereld en het milieu lijdt daar meer dan elders onder enorme smogvorming in grote steden waarbij inwoners zowat stikken in de giftige atmosfeer van hun woon/werkgebied. Daar wil de communistische leiding van het land verandering in brengen en zo heeft men plannen om het wegverkeer sneller dan waar ook ter wereld elektrisch te maken. Dat zou veel moeten schelen bij de uitstoot van schadelijke gassen in de grote steden. Toyota springt daar handig op in door aan te kondigen vanaf 2019 al te starten met de massa-productie van elektrische auto’s in China. Men laat het percentage van de productie wat daar gebouwd gaat worden afhangen van de mate waarin men die productie betaalbaar kan maken. Men wil graag profiteren van fiscale maatregelenen vanuit Beijing. De Chinese politieke leiding richt zich op een doel van 20% voor alle in China verkochte elektrische auto’s en hybrides in het jaar 2025. Daarvan wil Toyota graag een aardig deel leveren. Overigens gaat het dan om enkele duizenden exemplaren op jaarbasis. (NU)