Categorie: "Automedia"

Toyota gaat full-electric in China…

20150602-86-Nieuwe-Toyota-Auris-de-enige-14-procent-Wagon-met-standaard-automaat-en-up-to-date-actieve-veiligheid-HatchbackAls er een land in de wereld is met een vervuilingsprobleem, dan toch wel China. Het is de op een na grootste vervuiler ter wereld en het milieu lijdt daar meer dan elders onder enorme smogvorming in grote steden waarbij inwoners zowat stikken in de giftige atmosfeer van hun woon/werkgebied. Daar wil de communistische leiding van het land verandering in brengen en zo heeft men plannen om het wegverkeer sneller dan waar ook ter wereld elektrisch te maken. Dat zou veel moeten schelen bij de uitstoot van schadelijke gassen in de grote steden. Toyota springt daar handig op in door aan te kondigen vanaf 2019 al te starten met de massa-productie van elektrische auto’s in China. Men laat het percentage van de productie wat daar gebouwd gaat worden afhangen van de mate waarin men die productie betaalbaar kan maken. Men wil graag profiteren van fiscale maatregelenen vanuit Beijing. De Chinese politieke leiding richt zich op een doel van 20% voor alle in China verkochte elektrische auto’s en hybrides in het jaar 2025. Daarvan wil Toyota graag een aardig deel leveren. Overigens gaat het dan om enkele duizenden exemplaren op jaarbasis. (NU)

Tesla Model S – net niet veilig genoeg…

A Tesla Model S with version 7.0 software update containing Autopilot features is seen during a Tesla event in Palo AltoDe aandelen van Tesla verloren opnieuw aan waarde toen bleek dat bij veiligheidstests die werden uitgevoerd door de Amerikaanse veiligheidsorganisatie die werkt voor het verzekeringswezen daar, de Model S niet in staat bleek om de hoogste puntenscore te behalen. Dat was een aardige tegenvaller voor Tesla waar men zelf overtuigd is van de kwaliteit van haar auto’s, zeker ook op veiligheidsgebied. De tegenvaller zorgt voor een gereserveerd advies vanuit de verzekeringswereld ten aanzien van gebruik van Tesla’s in het dagelijks verkeer en dat kan de bouwer van elektrische auto’s nu net niet gebruiken. Toch als je goed naar die botstests kijkt blijkt dat die Tesla’s het prima deden, maar dat ze net de topscores niet konden behalen. Kniesoor…zou je denken, maar dat werkt in de VS niet zo. Daar is veiligheid alles en kan een auto of haar bouwer aardig worden beoordeeld op het behalen van juist die hoogste puntenscore. Het inventieve merk neemt de kritiek mee in haar overwegingen om volgende jaargangen van haar Model S en X nog een slagje veiliger aan te bieden. Maar intussen is de wereld van de aandeelhouders opnieuw gealarmeerd. En worden die aandelen minder waard….(Reuters)

Vauxhall’s ‘beest’ nu nog sneller…

Vauxhall GT-R 2017De Britten hebben een ding voor op hun Duitse en Europese mede-automobilisten; zij hebben een super-Vauxhall in huis waar de Opel-liefhebbers slechts van kunnen dromen. De Vauxhall VXR8 GTS-R is een beest van een auto en werd onlangs weer eens wat gekieteld en opgefrist. Zo heeft de auto nu 595pk’s ter beschikking en kreeg hij een koppel van 740Nm wat raketachtige accelleraties doet vermoeden. En dat klopt. Met deze vermogens rijdt je in de meest krachtige Vauxhall uit de 114-jaar oude geschiedenis van het Britse merk. De opgefriste VXR GTS-R is overigens niet helemaal Brits. Het is in feite een Australische auto die is aangepast voor gebruik in Europa en het oer-voorbeeld van Holden (de Commodore) wordt daar niet meer gebouwd. Vauxhall voert de stoere sportwagen al sinds 2007 in het gamma en besloot nog even door te gaan met de assemblage zolang de vraag naar een dergelijke auto met rechts stuur dooor blijft gaan. En dat doet het. Maar de voor 2017 bedoelde versie is wel de laatste uit de lijn. Ook de Britten gaan er mee stoppen in deze tijden van milieudenken en steeds grotere saaiheid en maken die laatste variant dan ook meteen tot de leukste. Met nieuwe neus, andere spoilers (deels van kevlar gemaakt), een nieuw uitlaatsysteem en compleet opgewaardeerd interieur. Onderhuids is de V8 motor gekieteld en voorzien van een luchtfiltersysteem dat maakt dat de kracht van de motor altijd beschikbaar is. Wie meent dat die motorspecificaties bekend voor komen, het blok wordt ook benut voor de laatste generatie Camaro’s. De VXR8-GTS-R accellereert van nul naar honderd in net 4 seconden. De top ligt hoger dan 250km/u. Al dat moois kost je in het Verenigd Koninkrijk omgerekend iets van 100.000 Euro en dan krijg je 100.000 km garantie of drie jaar gebruik. Voor de liefhebbers….(NP)

Ssangyong geeft Korando een facelift…

Ssangyong-Korando-2017-1Je moet in ons land wel met twee lantaarns tegelijk zoeken wil je een geel gekentekende Ssangyong tegen komen. In zes maanden tijd zijn er precies zes op naam gesteld. Een lantaarn minder en je kunt nog wat van deze Koreanen aantreffen met een grijs kenteken, de aantallen zijn bedroevend klein. Toch worden de auto’s naar waarde geschat door de eigenaren en gebruikers. Noest, sterk en betaalbaar. Nadeel blijft de erg kleine serviceoals rganisatie en een importeur die vanuit Belgie zijn zaken wil doen. Toch kunnen we er niet omheen dat Ssangyong de laatste jaren wat heeft aangepast in de afdeling modelontwikkeling. Daar zijn mensen in dienst gekomen met oog voor wat elders als acceptabel en modieus wordt gezien. En dus verdwenen de uitgebouwde dakkappellen als afdekking van de laadbak van vroeger en ontstonden erg aardige auto’s als de Korando en Tivoli. Van de Korando is nu het uiterlijk en meteen ook maar het interieur aangepast en dat oogt nu een stukje strakker en moderner. Ssangyong-Korando-2017-2Je moet wel drie keer kijken om hem te onderscheiden van alles wat andere merken in dit segment aanbieden. Een nieuwe grille met chroomelementen, ophoog getrokken koplampen, LED-dagverlichting en grote in de hoeken van de voorbumper aangebrachte breedstralers. Het mag gezien worden. Ook aan de achterkant oogt de Korando nu stoerder dan voorheen. Het interieur kreeg ook een upgrade met o.a. een nieuw infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuurwiel en nieuwe instrumenten in het dashboard. Wie een Korando wil bestellen kan terecht voor drie verschillende uitvoeringen, aangeduid als Chrystal, Quartz en Sapphire. Ssangyong-Korando-2017-3In basis moet de nieuwe Korando voor een mille of 20 te koop zijn (op geel kenteken) en daarvoor krijg je dan een auto met een benzinemotor van twee liter inhoud die 149pk levert. Een Turbodiesel van 2,2 liter inhoud en 178pk’s onder de klep is ook beschikbaar. Niks nieuws, want op da tpunt heeft Ssangyong niks gewijzigd. Net als bij dat dealernet. En dat blijft toch de zwakke schakel. (AMuS)

Duitsers lopen niet warm voor elektrische auto’s…

Subsidie aankoop elektrische autoDe Duitse overheid geeft al negen maanden lang stevige subsidies aan autokopers die overschakelen van een meer normale auto naar een elektrische of plug-in hybride. Men wilde met die extra voordelen automobilisten overhalen om te gaan voor een auto op accu’s. Maar het resultaat is bepaald niet om jubelend over naar huis te schrijven. Integendeel zelfs. In die negen maanden tijd zijn slechts een kleine 21.000 van die auto’s verkocht, het grootste deel in Beieren en Baden-Wurtenberg. 45% van alle kopers bleken particuliere autobezitters, een 50% ging naar bedrijven en de overige 5% naar overheden die ze willen inzetten voor ambtenaren in stedelijke gebieden. Van die dan al verkochte EV’s had BMW met haar elektrische gamma het hoogste marktaandeel, gevolgd door Renault en Audi. VW staat dan op plek 4, gevolgd op enige afstand door Mitsubishi. Kijk je op modelniveau is het de Renault ZOE die de meeste kopers wist te trekken. Citro-n-C-Zero-Tesla kom je in Duitsland bij dit overzicht niet tegen. De meeste autokopers die niet gaan voor een elektrische auto hebben als belangrijkste bezwaren tegen EV’s, het relatief hoge gewicht van die auto’s, het verbruik van de auto bij normaal gebruik, de beperkte actieradius en de toch hoge kosten. Daarbij is ook het relatief beperkte laadnet nog een probleem. Duitsers rijden vaak meer dan wij op snelwegen en het laadnet daar is nog niet echt ontwikkeld. Het blijkt dus nog een lange weg voor men ook in Duitsland gestelde doelen op uitstootgebied kan behalen. Met alleen elektrische auto’s lukt dat vast niet. Daarvoor zijn de onzekerheden nog te groot. (AMuS)

Ford test Focus SUV

Focus SUV 1Berichten in de Duitse pers zijn altijd interessant omdat ze vaak melding maken van nieuwe auto’s ver voordat deze ook daadwerkelijk in de showroom zullen staan. Zo heeft men nu beelden vrijgegeven van een gecamoufleerde Ford SUV die zou baseren op de nieuwe Focus. Ook al is de auto die men gebruikt om de nieuwe technieken en onderstellen te testen een zogenaamde ‘ezel’ die niet meer hoeft te doen dan die testritten maar geen enkele indicatie biedt van hoe die nieuwe Ford Focus SUV er uit zal zien, toch is het wel een interessant ding. Focus SUV 2Want…hij blijkt Plug-in-hybride-technieken aan boord te hebben en dat is bij de Focus nieuw. Ford gebruikt voor de nieuwe Focus een ander platform, het C-platform, waardoor die auto in alle richtingen zal gaan groeien. En daarmee vervangt de Cocus SUV de al enige tijd meegaande C-Max. De Duitse media gokken op viercilinder Ecoboost-motoren voor de aandrijving en hopen uiteraard op een ST-versie. Eind volgend jaar zou de nieuwe SUV in de showroom van de Ford-dealers kunnen staan met een prijskaartje van rond de 20 mille. En dan heb je al snel een hit te pakken in dit segment. (AB)

Stopt Skoda met de Citigo?

01_SKODA_Citigo_DriveAls ik bepaalde berichten in onze media moet geloven gaat Skoda over enkele jaren stoppen met de compacte Citigo. Daarmee verlaat het een segment waarin het Tsjechische merk juist altijd sterk was en is. Veel auto voor je geld. Persoonlijk vind ik de Citigo de leukste van de drieling UP!/Citigo/Mii, maar de marktaandelen laten zien dat die UP! het veruit wint qua verkopen van zijn beide concernzusjes. Dat zit hem vooral in de thuismarkten voor de drie merken die sterk van elkaar verschillen. In Tsjechie is een Citigo maar beperkt goedkoper dan een ruimere Fabia en dat leidt er toe dat de Tsjechische autokoper al snel voor dat grotere model gaat. In Spanje zijn die Mii’s goed te verkopen en de Duitsers zijn gek op de UP! die vooral stadsbewoners aan zich weet te binden. 01-Citigo-Expedition-voorzijdeDaarbij komt dat Skoda net als veel andere merken zwaar zal inzetten op een modelstrategie rond SUV’s in alle prijsklassen en ook nog eens hard werkt aan nieuwe elektrische modellen. Daarvoor moet geld worden gevonden en dat kan door auto’s uit het programma te halen waaraan men niet zoveel verdient. De Citigo is er zo een. Juist in deze compacte klasse is de concurrentie hevig en zijn de marges klein. Daarbij vraagt het verkopen van deze wagens net zoveel aandacht van dealers en verkopers als die van een groter model. Er zijn dus wel argumenten te bedenken waarom men in Tsjechie gekomen is tot zo’n besluit. 2006_Skoda_RoomsterBlijft bijster jammer. Dat was het overigens ook toen de Tsjechen de overal behalve in Nederland goed verkopende Roomster niet meer lieten opvolgen door een nieuw model. Daarmee verlieten ze de markt van de compacte MPV’s en daarvan afgeleide bestelwagens. Ook daar lagen economische grondslagen verankerd in een lange-termijn-visie die Skoda moet brengen naar bijna 2 miljoen verkochte auto’s per jaar. En dan wel auto’s waarmee men ook stevig de kost kan verdienen. Er is nog geen enkele reden af te zien van een Citigo overigens. Skoda bracht onlangs pas de facelieft-versie op de markt en die kan in die gedaante nog een paar jaar mee. Maar daarna? In Nederland verkoopt de zuinige Tsjech dit jaar overigens beter dan de identieke zuster uit Spanje, maar men moet de Duitse broer het nakijken geven. En die UP! zal pas verdwijnen als men elders in de wereld een ander klein model kan vinden dat prima zou passen in de strategie van VW voor de toekomst. (GeE)

Peugeot terug in de Pick-up’s….

Pickup 1Peugeot ziet wel dat er handel zit in grote Pick-up’s. Met name in Afrikaanse landen en het Midden-Oosten zijn die wagens niet aan te slepen en voor PSA Is het een manier om haar wereldwijde marktaandeel extra op te vijzelen. Dus komt er weer een Pick-up van De Fransen nadat men ooit grote bekendheid behaalde door de van de 4040 en 504 afgeleide wagens van dit type. In Afrika kom je die bakken nog steeds tegen. Peugeot werkt bij de ontwikkeling en bouw van de nieuwe Pick-up nauw samen met haar Chinese partner Dongfeng die al een van een Nissan D22 afgeleide auto van dit type produceert. Het gaat dan om een vrij klassiek opgebouwde Pick-up met ladderchassis en starre as met bladveren achter. Maar simpelheid troef, dit zijn wagens die onder zware omstandigheden hun werk moeten doen met een minimum aan onderhoud en dan zijn alle geavanceerde technieken overbodig. De ruim vijf meter lange Pick-up van Peugeot kan 5 personen herbergen in zijn dubbele cabine en heeft daarachter dan nog een laadbak van 1.40 x 1.40mtr voor alle lading die men in Afrikaanse landen graag meesjouwt. Pickup 2De auto mag 818 kg lading meenemen. Over volume wordt niet gesproken. De nieuwe Peugeot krijgt een betrouwbare en bewezen 2,5 liter grote Turbodiesel die 115pk en een koppel van 280Nm biedt. Op uitvoering werd niet bespaard want alles wat je in een moderne auto verwacht zit er in. Ook verchroomde sierranden en stootbumpers zijn leverbaar. Voor de ware woestijnrijders zijn er ook vierwielaandrijvers in het programma te vinden. Volgens de Fransen komt deze nieuwe auto niet naar Europa. Maar ik zie heel wat mkb-ers en ambachtslieden die een zwak hebben voor het merk Peugeot best in staat om er een te bestellen. Kon het zo leuk afwisselend worden op bouwplaatsen. (AMuS)

Tesla showt weer met toekomstschets…

Tesla Model YTerwijl Tesla de productie voor haar lang verwachte Model 3 nog even moet opstarten is men al weer een fase verder met de uitbouw van het gamma. Baas Elon Musk is niet van het achterover zitten en voetjes op zijn bureau, nee, die dendert maar door met een visie die slechts elektrische auto’s op de weg ziet, het liefst met die gestileerde T in de neus. En dus werd onlangs tijdens een aandeelhoudersvergadering een glimp vertoond van de nieuwe Model Y. Een compacte crossover die vermoedelijk wordt gebaseerd op de Model 3 als die wagen volop in productie is. Wat je krijgt is in feit een Model X maar dan betaalbaarder. Neemt niet weg dat dit soort modellen enorm zal aanslaan in een bepaalde doelgroep en die bijna niet zal kunnen wachten om er een te bestellen. We zullen eens zien in hoeverre al die plannen van Tesla op korte termijn ook gestalte krijgen. Musk krijgt extra tijd voor Tesla want hij trad onlangs terug uit het adviesteam van President Trump toen die de VS-bijdrage aan het Parijse klimaatverdrag opzegde. (NU/AW)

Grootste busorder ooit voor Mercedes….

SATP Bus_Mercedes_Citaro_DistribusMercedes-Benz mocht onlangs de grootste busorder uit haar totale geschiedenis noteren toen er maar liefst 600 nieuwe Citaro’s werden besteld door het Franse RATP. Deze bussen gaan niet naar Frankrijk, maar komen in gebruik in Saudi-Arabie voor het openbaar vervoer daar. Daar is RATP de exploitant en dat bedrijf had het meeste vertrouwen in de Citaro voor haar toekomstige dienstverlening in het warme Arabische land. De eerste 200 stuks gaan volgend jaar al richting het Midden-Oosten, de rest volgt in de jaren tot en met 2020. Service en onderhoud worden verzorgd door het regionale Daimler-centrum in Dubai. De Saudi’s zijn zelf ook al meer dan tevreden met die Duitse bussen. Eerder al kochten ze meer dan 200 verschillende bussen bij Mercedes waaronder 15 luxe uitgeruste Trafego reisbussen.