Categorie: "Human Interest"

Jeep krijgt surfer als ambassadeur

De beste golfsurfer van Noord-Europa is de Nederlander Yannick de Jager. Als ambassadeur voor Jeep rijdt de zevenvoudig Nederlands- én drievoudig Benelux-kampioen in een auto die past bij zijn way of life: de Jeep Renegade.

Geboren en getogen aan de kust in Scheveningen raakte Yannick de Jager (27) al vroeg in contact met golfsurfen. Yannick is de enige Nederlander ooit die in deze tak van surfsport indruk maakte op internationaal niveau. Topsurfers over de hele wereld roemen zijn surfing skills. Zijn erelijst zegt alles over zijn kwaliteiten: zevenvoudig Nederlands- én drievoudig Benelux-kampioen. Naast wedstrijden is Yannick momenteel bezig met videoprojecten die binnenkort gelanceerd worden. Hij zoekt hiervoor spectaculaire locaties over de hele wereld.

Jeep wilde dit uitzonderlijke talent van eigen bodem aan zich binden en de liefde bleek wederzijds. “Als kind droomde ik al om te surfen op afgelegen, lastig bereikbare stranden en plekken waar nog nooit iemand was gekomen, zegt Yannick. “Door mijn samenwerking met Jeep is het vinden van nieuwe, onontdekte golven en surfspots in Europa een werkbare realiteit. Het gevoel van vrijheid dat je krijgt bij het behalen van je rijbewijs voel ik nu weer, maar dan enorm uitvergroot. Ik kan niet wachten om erop uit te trekken met mijn nieuwe Jeep Renegade.”

Kantoor met eigen landingsbaan…

Minister Henk Kamp van Economische Zaken heeft vorige week Nederlands eerste kantoor met ‘eigen’ start- en landingsbaan geopend op Breda International Airport. Naast minister Kamp was ook Martin Schröder, luchtvaartpionier en ambassadeur van Seppe Airparc bij de opening aanwezig.

Seppe Airparc is het nieuwe onderdeel van Breda International Airport waar de kantoorgebouwen met inpandige hangars zijn gerealiseerd. Ondernemen én vliegen gaan er hand in hand. Het vliegveld van Breda geldt als een economische motor van de regio. De kantoorgebouwen met hangars en een start- en landingsbaan zijn geïntroduceerd voor bedrijven die regelmatig gebruik maken van een luchthaven en niet langer willen pendelen tussen zaak en vliegveld. Overigens liggen de nieuwe kantoren vlak langs de snelweg A58, tussen Breda en Roosendaal.

Breda International Airport werd tot nu toe vooral gebruikt voor recreatieve vluchten, maar met de komst van Seppe Airparc komt hier verandering in. De luchthaven wil voor de bevordering van de vluchten de verschillende activiteiten gescheiden houden. Daarom gaat Breda International Airport zich aan de zuidkant van het vliegveld op de zakelijke markt richten. De noordkant is bedoeld voor de recreatieve luchtvaart. Op Seppe Airparc vestigen zich veel verschillende soorten bedrijven. Met name DGA’s (directeur grootaandeelhouders) en grotere bedrijven met een eigen vliegtuigexploitatie tonen veel interesse in het nieuwe concept. De eerste 8 van de 24 te bouwen units zijn nu geopend. Eén van de gebouwen is de nieuwe terminal, de overige 7 zijn kantoorpanden met eigen hangars.

Breda International Airport is sinds 1 januari 2008 in particuliere handen. Voorheen waren 13 Brabantse gemeenten, de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor West-Brabant gezamenlijk eigenaar. Eis van de voormalige eigenaren bij de overname was ‘de zakelijke markt op het vliegveld te vergroten’. Steeds meer luchtvaart gerelateerde bedrijven hebben inmiddels aangegeven zich te willen vestigen op Breda International Airport. Met de nieuwe inrichting van het vliegveld is heel veel beter mogelijk om zowel de recreatieve als de zakelijke markt te bedienen.

Cadillac Evita Peron onder de hamer…

De exclusieve Cadillac van vroegere Argentijnse presidentsvrouw Evita Peron (jawel waar die musical naar is genoemd..) wordt 61 jaar na haar dood in juli 1953 te koop aangeboden bij Silverstone Auctions in Engeland. De auto heeft jarenlang tentoon gesteld gestaan in Argentinie maar is onlangs naar Engeland verscheept. Het gaat om een Cadillac uit 1951 die speciaal werd geb ouwd vooor de Perons. De auto is uiteraard vooral bijzonder door zijn link naar de Perons die indertijd een belangrijke rol speelden in het grpte Zuid-Amerikaanse land. Silverstone verwacht wel dat je niet met klein geld alleen probeert mee te bieden, een prijsniveau van 2 tot 2,5 ton is nodig om serieus genomen te worden als koper. Opmerkelijk was ook dat in de auto een juweel afkomstig van een originele jurk van Evita werd gevonden die men kennelijk niet kwijt was of is in Aergentinie. Een soort bonus dus. Kijk op silverstoneauctions.com voor meer informatie. Best een unieke auto!

Mopje..

Subject: The carburetor

“The car won’t start,” said a wife to her husband. “I think there’s water in the carburetor.”

“How do you know?” said the husband scornfully. “You don’t even know what the carburetor is.”

“I’m telling you,” repeated the wife, “I’m sure there’s water in the carburetor.”

“We’ll see,” mocked the husband. “Let me check it out. Where’s the car?”

“In the swimming pool.”

Op bezoek bij een perfecte tuner; V-MAXX!

Ik geef direct toe dat ik het bedrijf tot mijn bezoek slechts kende via, via. Maar een uitnodiging om het hoofdkantoor in Brabant te komen bekijken sloeg ik niet af. Toch in de buurt onlangs, reed ik er even langs en werd erg vrolijk van de ongekende perfectie waarmee men hier werkt. V-MAXX doet in bijzondere zaken. Men levert aparte vering- en dempersets voor auto’s als de nieuwe Fiat 500, VW Golf GTi’s, MINI Coopers, BMW’s en Porsches. Maar vergis je niet, ook voor een simpele VW Caddy zijn sets te koop die zorgen dat je King-of-the-road wordt en een totaal andere soort auto gaat berijden als de spullen van V-MAXX er onder zitten.
Het verhaal beperkt zich niet tot die onderstelsets. Nee, men doet ook in speciale sets sportremmen. Van schijven tot klauwen, voor wagens als de Scirocco of Golf, voor een BMW of ook weer die Cooper. Het bedrijf is een jaar of wat actief en heeft intussen een zeer succesvol businessmodel. Alles wordt in Nederland ontwikkeld, uitgetest, en dan via een fraaie website aangeboden. Ook staat V-MAXX met fraaie stands op grote beurzen. Zoals die van Essen onlangs, of men ‘doet’ Frankfurt even. Het waarom zit hem in de markt. Duitsland is een grote markt voor dit spul en Duitsers hebben domweg meer geld over voor een goede verlagingsset, of extra sterkte remmen. Alles is overigens TuV-gekeurd, ook niet onbelangrijk en de Brabantse tuner verzekerde zich ook voor evt. productaansprakelijkheid.
Al rond neuzend in het prachtige gebouw daar in Oost-Brabant zie je direct hoe de onderneming functioneert. De smetteloosheid is zoals je alleen bij vliegtuigfabrieken tegenkomt. Onberispelijk is ook het logistieke proces. Hier zijn mensen aan het werk met liefde voor hun vak en plezier in wat ze doen. Echte autoliefhebbers ook. Wie interesse heeft in een Porsche 911 met een zeer exclusieve uitmonstering kan hier goed terecht.
Dat men dan op kantoor en in de showroom meer dan opvallende en bijpassende meubels neerzette zal als logisch worden ervaren. Opmerkelijk is wel dat slechts 4% van de omzet hier uit de Nederlandse markt wordt gehaald. De rest is echt internationaal. Duitsland, Belgie, Engeland en Amerika zijn de groeimarkten. De gemiddelde Nederlander moet nog even wennen aan wat er mogelijk is voor een betaalbaar bedrag. Wie meer wil weten moet maar even op hun website kijken. Ik was er bijzonder van onder de indruk. Een aanrader!

Erkenning voor Koops Furness

Koops Furness is het eerste autobedrijf dat het branchebrede programma Erkend Duurzaam heeft doorlopen. Voor zowel de truckbedrijven, personenauto-bedrijven als de schadeherstelbedrijven is Koops Furness nu gecertificeerd. Op 18 november jl. is het eerste branchebrede certificaat Erkend Duurzaam uitgereikt door Frits Huffnagel van FOCWA en Bertho Eckhardt van BOVAG.

Dit programma is precies wat ons past, zo stelt een woordvoerder van het bedrijf. Hij bedoelde daarmee dat Erkend Duurzaam goed aansluit bij de problematiek van een schadehersteller, een autobedrijf of een truckdealer. Tegelijkertijd is een van de 82 bedrijven uit het Koops Furness concern het 900e bedrijf dat een Erkend Duurzaam certificaat ontvangt. Deze eer komt toe aan Koops Fivan Auto uit Amersfoort. Dit respectabele aantal bedrijven laat zien dat duurzaamheid een blijvend thema is bij de bedrijven in de automotive sector.

Het is de eerste keer dat de brancheorganisaties FOCWA en BOVAG gezamenlijk een onder het label Erkend Duurzaam behaald certificaat uitreiken. Dit vloeit voort uit de in juni aangekondigde samenwerking tussen BOVAG, FOCWA, RAI Vereniging en STIBA op het gebied van MVO en duurzaamheid. IvDM (Instituut voor Duurzame Mobiliteit) geeft in opdracht van hen uitvoering aan het Erkend Duurzaam programma. Deze gezamenlijke uitreiking is een prachtig bewijs dat het de brancheorganisaties ernst is met het onder één label maatschappelijk verantwoord ondernemen in de sector.

Nu echt leverbaar; boek over de Pon-dyndastie

De eerste exemplaren werden in de afgelopen tien dagen al verkocht aan de snelle beslissers die het boek zelf bestelden bij de uitgeverij. Maar vanaf vandaag loopt de officiele verkoopcampagne en komt het boek ook beschikbaar via Bol.com en het Centrale Boekhuis waardoor boekenwinkels het voor kopers kunnen reserveren. Een boek over de familie Pon en het door hen nog steeds aangestuurde internationale concern is best uniek te noemen. Dit keer geen promotioneel boek over het bedrijf, maar de ware gechiedenis van een familie vol kooplieden die een kans grepen als hij voorbij kwam. Maar zich ook wel eens enorm vergisten. Met de nodige grappige anekdotes, de geschiedenis van veel van de gevoerde merken en een beknopt verslag over alle andere minder met automotive van doen hebbende takken van sport. Echt een boek voor liefhebbers van auto’s of mensen die iets hebben met dit soort toch wat unieke bedrijven. De titel van het boek vertelt het verhaal; ‘De kooplui van de Pon-dynastie’.
De auteurs zijn ex-Ponners, kennen het bedrijf van binnen en dat scheelt veel voor de benadering. Zij beschrijven hoe het Pon-schip soms in zwaar weer terecht kwam maar dat de nuchtere benadering van de familie aan het roer zorgde voor een koers richting veilige havens.
Wil je het boek rechtstreeks bestellen gebruik dan deze link; http://www.freemusketeers.nl/index.php/pagina/boeken/aktie/details/boek/3985/de-kooplui-van-de-pon-dynastie.html

Ponboek

Het idee dat de naam Pon slechts is verbonden met een automerk als Volkswagen? Of dat het wellicht een bedrijf is waar een paar honderd man werken? Het idee dat het een internationaal handelshuis is met belangen in veel branches in binnen- en buitenland maar dat de eigenaren nog steeds een familie is van kooplieden die ooit in de 19e eeuw begonnen met het langs de deuren gaan met ventgoederen, fietsen, en later zelfs Opel naaimachines? Dan is het binnenkort te verschijnen boek van Jaap van Rij en Leo Pool een erg interessant document. Het beschrijft hoe een relatief simpele maar hard werkende familie in staat bleek een groot landelijk bedrijf op poten te zetten en te houden. Waarin merken als Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti, Ducati, Continental, MAN en nog veel meer op professionele wijze worden verhandeld. Maar waar men ook industriele goederen weet te verhandelen of Caterpillar grondverzetmachines. Voor een luttel bedrag nu al te bestellen. Laat deze kans niet voorbij gaan en bestel nu al je eigen exemplaar. Opdat je alles weet over een succesvol Nederlands familiebedrijf met ongekende kantjes.

http://www.freemusketeers.nl/index.php/pagina/boeken/aktie/details/boek/3985/de-kooplui-van-de-pon-dynastie.html

Rieck alweer weg bij Opel

De pas vorig jaar bij Opel in dienst getreden Marketingchef Alfred Rieck, heeft zijn functie bij het geplaagde GM-merk nu al weer opgegeven. Hij deed dat volgens de persberichten die in Duitsland naar buiten kwamen, op eigen verzoek. Hij werd direct opgevolgd door de van Vauxhall gekomen marketeer Duncan Alfred. Rieck, die eerder langdurig managementfuncties vervulde binnen het Volkswagenconcern kon kennelijk zijn draai bij het geplaagde Opel niet vinden en zeker zijn ei daar niet voldoende kwijt. Opel heeft recentelijk zowat het hele managementteam zien vervangen en dat leidde vooralsnog niet tot verbetering van de resultaten. Fabrieken moeten sluiten en de voor Opel uiterst belangrijke Europese markten zakken steeds verder in. Wat de geboren Nederlander Rieck nu gaat doen is nog niet duidelijk.

Parkeren voor veel mensen een crime…

Uit een onderzoek door mobiele aanbieder Park-line blijkt onder meer dat wij ons als Nederlanders echt ‘gek’ ergeren aan de meeste parkeermeters. Niet alleen omdat die dingen er staan, maar vooral omdat de bediening tijdrovend en slecht begrijpbaar is. Maar liefst 82% van alle onderzochte automobilisten die gebruik maakten van een of andere parkeermeter bleek zich te ergeren. Vooral in Amsterdam, waar zoals dat gaat in een stad als deze verschillende soorten (peperdure) meters staan, blijkt die ergernis groot. Maar kort na de hoofdstad blijken ook Den Haag en Rotterdam als erg stressvolle steden te worden ervaren door bezoekers. Je kunt natuurlijk nog zoveel reclame maken voor een stad als toeristische trekpleister, als je bezoekeronvriendelijke meters neerzet komt het nooit goed. Het resultaat is dan dat sommige automobilisten helemaal niet betalen en het risico van een parkeerbon dan maar nemen. Daarbij valt op dat vooral zij die zich normaal voortbewegen in een wat sportievere auto of een bestelbus die risico’s bewust vaker nemen dan andere weggebruikers. Gemiddeld laten dit soort mensen hun auto’s 13 minuten staan zonder te betalen. Waarbij de kans op een bekeuring volgens Park-line juist is toegenomen doordat veel controleurs zich snel verplaatsen op scooters of gebruik maken van scanauto’s. En vrouwvriendelijk zijn wij Nederlandse automobilisten allerminst. Als het gaat om dat betalen sturen wij mannen onze partners op weg naar die parkeermeters en blijven wij nog even bij of in onze heilige koe zitten tot het klusje van het betalen is verricht. Galant is anders. Overigens is het maar goed dat die vrouwen de meters bedienen, want mannen betalen gemiddeld te veel voor het parkeren, ze schatten domweg de tijd die nodig is voor wat men wil doen, te hoog in. En omdat in de meeste gevallen vooruit moet worden betaald ben je dus snel een aardig bedragje kwijt…En dan nog een aardige tip; waar loop je de meeste kans op een parkeerboete?? Wel; in de provincies Noord- en Zuid-Holland, Overijssel en Flevoland. Daar wordt een vrij actief en restrictief beleid gevoerd tegen foutparkeerders! Het is maar dat u het weet….