Categorie: "Human Interest"

Zoektocht 2 – geslaagd!

hatchTijdens de zoektocht die ik enige tijd geleden aankondigde, er moest een nieuwer diesel gedreven werkpaard worden gevonden ter aflossing van de huidige die inmiddels alweer acht jaar trouw dienst doet en nu van de balans wordt verwijderd. Ik kreeg vanuit mijn positie als doorsnee klant een aardige dwarsdoorsnede van wat er in autoland wordt gedaan om bestaande of nieuwe klanten binnen te houden of te halen. Een blik in de wereld waar ik zoveel jaren lang zelf deel van uitmaakte en nu vanuit mijn huidige beroep iets anders tegen aan kijk. Zo verbaasde het me echt dat zo weinig autobedrijven (verschillende merken) de moeite nemen om je gevraagde informatie alsnog te leveren. Men belt niet terug, ‘is de vraag vergeten’ en zo meer. Duidelijke zinspelingen op de behoefte aan een ander vervoermiddel worden in gesprekken niet opgemerkt en dus volgt er ook geen echte actie. Als je zelf het initiatief neemt krijg je nog wel wat je vraagt. Heel concreet. Een proefrit, folder, prijslijst en zo meer. Dat lukt nog wel. Maar de gemiddelde autoverkoper moet echt nog heel veel leren over klantenwensen en het aanpakken van uitgestoken vingers. Schipper Jan24#03Dat ik uiteindelijk slaagde kwam niet alleen door het juiste type auto dat past bij de toekomstige behoeften. Het had ook van doen met die ene verkoper die het verhaal wel snapte en direct proactief de zaken regelde. De juiste auto, een goede inruilprijs, duidelijke en vooral rustige uitleg over garantievoorwaarden en zo meer. Zonder allerlei verhalen te vertellen die ik niet wilde horen, zat ik al in de auto die zou passen bij mijn behoeften en reed over een weg heen waaraldus de verkoper ‘sinds de Romeinse bezetting niets maar aan leek te zijn gedaan’. Het overtuigde! Was deze man nu de enige die het begreep? Nee. Een vrouw is veel mannen vaak de baas. Helemaal aan de andere kant van ons land was ik een dag eerder even te gast geweest bij Marga Schipper van het gelijknamige autobedrijf in het Noord-Hollandse Nibbixwoud. Een oud bekend adresje dat ik in mijn vorige job regelmatig bezocht. Waar ik later zelfs nog wel eens wat klantjes naar toe heb gestuurd die er vaak goed slaagden. Het is een fris bedrijf, aardige mensen, mooi en breed aanbod van nieuwe en tweedehands auto’s en de prijzen zijn er niet al te stijf. Marga luisterde ook echt goed, prikte me redelijk snel in een mooie TDi van een bekend merk en maakte van de offerte flink wat werk. Dat ze wat ‘laag in de boom zat’ qua inruilprijs was wel een minpuntje. Maar verder? Een fijn gesprek met een vrouw die echt weet waar het bij het verkopen van een auto over gaat. Ze had me bijna overtuigd. Als ze de waarde voor mijn huidige werkpaard wat reëler had gemaakt en over dat thema als beloofd even had nagebeld! Juist dat laatste puntje zorgde er voor dat ik intussen gretig geworden elders slaagde. En dat iemand met net even meer professionaliteit in de afwerking me kon overtuigen. PC220954_editedJan Bonte van Autobedrijf Korterink De Lichtmis, niet ver van Zwolle. Auto goed, prijs goed, inruilwaarde goed, uitleg goed, bedrijf goed en bekend. En als je daaraan allemaal voldoet krijg je de order, wordt die je ook van harte gegund! En zo komt er binnenkort een nieuw stukje vervoer in het leven van deze blogschrijver. En weet ik dat er links en rechts nog wel wat extra trainingen tegenaan mogen om prospectkopers te binden aan sommige bedrijven uit de branche die het naar eigen zeggen soms zo lastig heeft.

Zoektocht nieuw werkpaard – 1

Skoda_joyster_27_1024x768Vele jaren lang werkte ik in de autobranche. Op vele terreinen droeg ik zelf bij aan het op de weg zetten van nieuwe en gebruikte auto’s. Ik heb, denk ik, in een paar duizend auto’s gereden tot nu toe, maar slechts een relatief beperkt aantal was echt mijn persoonlijk bezit. Toen ik voor de onafhankelijkheid van het zelfstandige ondernemen in de communicatieve sferen koos werd ik ineens weer een ‘normale’ consument en kocht mijzelf een fraai ogend en bewezen betrouwbaar werkpaard uit voor de dagelijkse ritten. Een combi, met een stevige, maar vooral ook zuinige, dieselmotor. Maar zelfs de beste auto’s worden op zeker moment ouder. Hoewel het haar niet meteen is aan te zien is ze nu flink wat kilometers en jaren verder. En ouderdom komt met wat gebreken. image0077Ik heb al een paar maal reparaties moeten verwerken die ik niet had verwacht en ook nu staan er een paar vervangingen op de agenda die kostbaar zouden kunnen zijn, maar noodzakelijk om de volgende APK probleemloos te passeren. En dus ga je dan ook maar rondkijken voor iets anders. Je bent en blijft maar een mens natuurlijk. Mijn opties zijn redelijk simpel te verwoorden; 1) de huidige (nog steeds heerlijk rijdende) auto wordt zodanig onderhouden/gerepareerd dat hij er weer even tegen kan. 2) een zoektocht start naar een goed model of exemplaar van hetzelfde merk of type maar dan wel met een recenter bouwjaar 3) ik ga als veel andere mensen kijken voor een milieuvriendelijke kleine auto, maar dan nieuw van de plank. Nu is nieuw kopen prachtig, maar je krijgt te maken met twee vervelende zaken. A) de afschrijving en b) de kans op schade is in mijn woon/werkomgeving redelijk groot. Het huidige werkpaard heeft overal kleine sporen die aantonen dat medeweggebruikers in deze streken deuren en kofferkleppen van hun eigen voertuigen zonder op of om te kijken noch met enig ontzag voor lak en metaal van mijn rijdend eigendom opensmijten. Er valt bijna niet tegen aan te poetsen. Tweedehandse auto’s boezemen me aan de andere kant wel enige angst in. beelden week 34 - 13 aug. 2008 006Ik zal net even te veel ‘weten’ over die handel om er echt vertrouwen in te hebben. Daarbij; de prijzen voor de auto’s op mijn wenslijstje zijn me nog steeds veel te hoog. En dus komt er een zoektocht op gang. Waarbij ik net als iedere consument normaal ook doet een inruilprijs wil horen die vlak bij de nieuwprijs ligt van mijn trouwe en dealer onderhouden vervoermiddel, vijf jaar volledige garantie wil op de aan te schaffen auto, en wel twintig op de lak en evt. corrosie, het onderhoud tot in lengte van jaren voor rekening van de verkopers zal komen, het brandstofverbruik ergens rond de een op dertig komt te liggen, de auto aan de Euro5 normering voldoet, rijdt als een Phaeton, Audi A8 of Mercedes, en zo nog meer kleine wensen. Audi A8 2003 picture_mainDeze week start ik officieel met mijn pogingen die ideale auto te vinden. Ik ben loyaal aan mijn merk, maar als er iets te vinden is wat aan al mijn wensen voldoet laat ik me eventueel overhalen eens iets anders te proberen……wie weet! Ik zal u af en toe bijpraten hier over wat me zoal is overkomen…..

Weer schoon…

P4290238_edited

Werkpaarden moeten bij mij vooral werken. Of ze nu vier benen of wielen bezitten. Maar heel af en toe is het wel weer leuk als de trouwe vierwieler even wordt vertroeteld en er weer een soort basiskleur zilvergrijs te zien is in plaats van allerlei nunances van grijs tot zwart. En dus heb ik me vanochtend maar even gestort in de wereld die wasstraat heet. Bij ons in de regio is de firma Loogman Car & Wash een heel grote. Met verschillende vestigingen waar men altijd wel weer iets bijzonders te doen heeft. Speciale prijzen voor als je voor 10 uur in de ochtend langskomt, of speciale wasbehandelingen (Rain X). Je kunt er je auto uitgebreid laten poetsen, maar ook zelf met de hogedruk spuit aan de slag. In de vestiging waar ik normaal gebruik van maak hebben ze twee wasbanen naast elkaar. En in die ochtenduren is dat wel zo handig, want er stond als zo vaak een file. Zakenauto’s naast particuliere oude beestjes, taxi’s en bestellers. Met rappe efficiency wordt je naar binnen geleid en begint het proces van schoonspuiten, borstelen, nat maken, in de was zetten, afzemen en droogblazen. In een minuut of twee ben je weer van die ‘lopende band’ af en begint de volgende fase. Uitzuigen en droogmaken van de naden. Dat mag je zelf doen, Loogman stelt de faciliteiten beschikbaar in een enorme hal. En alweer sta je tussen een grote diversiteit van mensen die allemaal hetzelfde doen, zij het bij heel verschillende vervoermiddelen. Met naast me een lieve donkere dame met een oude Escort en aan de andere kant een zakenman in strak pak die zijn X5 liefdevol afzeemde startte ik het werk. Het echte werk, want als ik dan ook dat werkpaardje verzorg dan ook echt goed. Van uitzuigen tot sponzen, van zemen tot inspuiten met kruipolie van wat gesmeerd moet worden. Daarna nog even wat cockpitspray links en rechts en de auto stond er weer net zo fris bij als rond zijn geboorte. En toen ik de hal uitreed, het was intussen drie kwartier later, was het net of hij er meer zin in had dan daarvoor. Wat een plezier, en dat voor slechts 15 euro, die speciale waslaag inbegrepen.

Nederlander maakt carriere binnen VW-groep

Alfred Rieck, zeer succesvolle landgenoot, nu naar China?

Alfred Rieck, zeer succesvolle landgenoot, nu naar China?

Alfred Rieck, Nederlander van geboorte maar al jaren werkzaam in Duitsland waarvan vele jaren binnen de Volkswagen-groep en nu hoogste baas bij het succesvolle Skoda Deutschland, gaat per 1 augustus a.s. zijn functie verruilen voor een bij Volkswagen. Rieck heeft een mooie carriere gemaakt binnen VW. Ooit was hij marketingleider voor Skoda in Praag, daarna kreeg hij de divisie ‘luxe modellen’ bij Volkswagen onder zich en nu gaat hij naar verluid naar het zeer succesvolle Volkswagen China. Hij laat een importvestiging achter die dit jaar ruim 175.000 Skoda’s zal gaan importeren en verkopen, terwijl vorig jaar al een verkoop van 121.000 stuks werd gerealiseerd. Rieck, in de buurt van Nijmegen opgegroeid en zeer ambitieus, staat bekend als pragmatisch en vakbekwaam. Daar zullen we dus nog wel eens iets van horen….. 

Skoda verwacht volgend jaar alleen al 15.000 Yeti's in de gretige Duitse markt te verkopen....

Skoda verwacht volgend jaar alleen al in Duitsland zo'n 15.000 Yeti's te verkopen...

Roemeense beelden

Tekenend voor de situatie in veel Roemeense steden - oude Dacia bij even opud gebouw....foto: Hans de Witt

Tekenend voor de situatie in veel Roemeense steden - oude Dacia bij even oud gebouw....foto: Hans de Witt

Trouw lezer van dit blog en parttime fotograaf Hans de Witt uit Amsterdam verraste mij met een paar door hem gemaakte digitale beelden die hij onlangs maakte tijdens een rondreis door Turkije, Bulgarije en Roemenie. Vooral in dat laatste land schoot hij een reeks plaatjes voor een opdracht en nam en-passant ook wat shots van de lokale vervoermiddelen.

Gezellig dagje uit naar het strand....dat kan in Roemenie! Per Dacia 1300. Foto: Hans de Witt

Gezellig dagje uit naar het strand....dat kan in Roemenie! Per Dacia 1300. Foto: Hans de Witt

Dat daarbij het Roemeense Renaultmerk Dacia een hoofdrol speelde is logisch. De van de Renault 12 afgeleide Dacia 1300′s zijn daar in alle toonaarden en uitvoeringen actief. De nieuwe Logan kom je er vaak als taxi tegen. Uiteraard heeft hij zijn foto’s beschikbaar gesteld voor exclusieve publicatie op dit auto.blog.nl waarvoor ik hem zeer erkentelijk ben….

Je mag je afvragen wat die orspronkelijk geweest is en waar het voor diende. Oude legeraanhanger ergens in Roemenie.... Foto: Hans de Witt

Je mag je afvragen wat dit oorspronkelijk geweest is en waar het voor diende. Oude legeraanhanger ergens in Roemenie.... Foto: Hans de Witt

De Slegt(st)e auto’s van Amerika in boekvorm…

Voor net geen vijf euro, drie dagen leesplezier...

Voor net geen vijf euro, drie dagen leesplezier...

Toen ik het boekje zag liggen en daarop een Yugo cabrio zag afgebeeld wist ik op voorhand al dat ik het zou kopen. Daar kwam de titel: ‘Crap cars’ nog bij. Zoiets als ‘troep’, ‘rotzooi’, houdt die titel in en dan terugslaand op auto’s. Dan weet je op voorhand al dat het hier zal gaan over auto’s die niet bepaald geliefd zijn geweest. En dat klopt. Auteur Richard Porter, bekend van het programma Top Gear, schreef het en dan meer speciaal voor de Amerikaanse markt. Het houdt een vermakelijke lijst in van de top 50 van slechtste, lelijkste, minst geliefde personenauto’s uit de recente geschiedenis. Een deel daarvan kennen wij hier bij ons niet of nauwelijks, maar andere daarentegen wel degelijk. En er zijn maar weinig merken waar de auteur enige liefde voor voelt. Deze editie stamt uit 2005 en vond ik bij De Slegte in Haarlem voor net geen 5 euro. IK heb er drie dagen leesplezier van gehad. Een aanrader, zeker voor dit geld. 106 pagina’s, volledig in kleur met een hard kaft en papieren beschermomslag.

 

 

Peugeot misbruikt Frank Govers

Frank Govers - overleden in 1997 - nu in reclame te horen

Frank Govers - overleden in 1997 - nu in reclame te horen

Ik dacht even dat ik niet lekker was geworden toen ik op de radio een Sterspotje hoorde met daarin de stem van Frank Govers. Mode-icoon met een grote voorkeur voor kleuren en in de afgelopen decennia een opvallende verschijning in de Amsterdamse modescene. Maar ook al enige jaren geleden overleden. Als je de reclame afluistert hoor je dat de imitatie Frank Govers reclame maakt voor een of ander actiemodel van Peugeot. Mag ik opmerken dat ik dat op zijn minst smakeloos vind? Dat zal voor nabestaanden, vrienden en zakenrelaties toch telkens weer tandenknarsen zijn als men hoort met hoeveel plezier men bij Peugeot deze spot in elkaar heeft gezet. Maar misschien dat Frank Govers, bij leven gek op aandacht, op zijn gekleurde wolk in de modehemel wel geniet hoor. Heeft hij ook op aarde een soort eeuwig leven………maar vreemd blijft het wel natuurlijk!

 

 

Boeken uit Aken..

Lexikon der Automobile is een handig naslagwerk....

Lexikon der Automobile is een handig naslagwerk....

Een van de leuke dingen van het af en toe even buiten de landgrenzen verkeren is dat je dan meestal weer met wat nieuwe zaken terug komt.

 

 

Althans zo vergaat het mij. Laat me dwalen door een Duitse, Belgische of Engelse stad en elke boekwinkel is de mijne en elke modelshop een plek om een paar leuke uurtjes door te brengen. En altijd kom ik met nieuwe aanvullingen van alle collecties retour. Zo ook uit Aken waar ik eind vorig jaar even een paar dagen genoot van ‘even niks te hoeven’. Bij de zeer uitgebreid gesorteerde boekenwinkels in die oude keizerstad was het niet lastig om de nodige fraaie boeken te vinden waarvan ik er hier twee voor u even beschrijf.

Allereerst een handig naslagwerkje onder de titel: ‘Lexikon der Automobile’, uitgegeven bij Komet Verlag in Keulen en met ISBN nummer: 3-89836-547-6 te koop voor slechts € 3,99. Het boek heeft 288 pagina’s en beschrijft maar liefst 270 beroemde of onbekende oldtimers. Per beschreven auto wordt een beknopte technische omschrijving gegeven en een uitgebreide geschiedenis van de fabrikant en het bewuste autotype. Alle foto’s zijn in kleur. Ik las het met veel plezier uit en pikte toch weer een paarnieuwe ‘weetjes’ op. Voor iedereen die geïnteresseerd is in de geschiedenis van de auto is dit een waardevolle aanvulling van de autotheek.

Ik heb sinds ik in 1999 het Horch/Trabantmuseum bezocht in Zwickau ‘iets’ gekregen met de volksauto van de toenmalige DDR, de Trabant. In de afgelopen jaren heb ik heel wat boeken over die ‘Plastikbomber’ verzameld en het is verbazingwekkend wat er allemaal over die kleine pruttelende werkpaardjes bekend is geraakt. Een erg leuk boek is het door auteur Karsten Freund geschreven: ‘Trabbi – Die Legende Lebt’ dat ook al verscheen bij Komet Verlag en ISBN-nr. 978-3-89836-702-8 te koop lag voor € 9,95. Het is een mooi gebonden boekwerk, 143 pagina’s dik, vol met boeiende verhalen en kleurenfoto’s. De geschiedenis van Horch, Ifa en Trabant komen voorbij, maar ook de curieuze vormen van Trabantgebruik na de Wende. De auteur laten de beelden voor zichzelf spreken, een groot deel van het boek bestaat uit soms pagina grote foto’s. Voor liefhebbers van auto’s die onterecht een wat minder imago kregen is dit een erg aardig boek, omdat het ook de schoonheid van het basisvervoer voor honderdduizenden Oost-Europeanen laat zien. Ik vond beide boeken bij Wolthat in het Duitse Aken.     

Flink hogere boetes in Duitsland

De Duitse politie legt na 1 februari volgend jaar twee keer zo hoge boetes op als nu het geval is...

De Duitse politie legt na 1 februari volgend jaar twee keer zo hoge boetes op als nu het geval is...

Gaat u binnenkort naar Duitsland voor een zaken- of stedentrip of om de lange latten even onder te binden?

 

 

Houdt u er dan wel even rekening mee dat vanaf 1 februari a.s. de boetes die gelden voor verkeersovertredingen in de Bondsrepubliek flink worden verhoogd. Met maar liefst 100%! Dit houdt in dat een bekeuring voor te hard rijden kan oplopen tot 3000 Euro! Voor het rijden onder de invloed van alcohol gelden straks boetes van 500 Euro tot 1500 Euro. Door rood licht rijden is goed voor 200 Euro, maar is er naar de mening van de beambte die u aanhoudt ook sprake geweest van dreiging voor voetgangers die net wilden oversteken, loopt de boet direct op naar 320 Euro. Ook voor het niet handsfree bellen achter het stuur worden de boetes verhoogd. Een ‘belletje naar huis’ kan bij een heterdaadje een kostenplaatje opleveren van 500 Euro. U bent gewaarschuwd!

Duurste Maybach ooit op Miljonairsfair

Het Landaulet-principe grijpt terug naar vooroorlogse superluxe auto's

Het Landaulet-principe grijpt terug naar vooroorlogse superluxe auto

 

Tijdens de Miljonair Fair die volgende week van 11-15 december zal worden gehouden wordt de meest exclusieve open auto ter wereld geshowd aan het beter gesitueerde publiek.

Het gaat om de Maybach Landaulet die ultiem comfort biedt en opperste klasse in een open atmosfeer. Maybach verzorgt ook het vervoer van echte VIP’s tijdens deze beurs. De Landaulet-constructie zorgt voor een opendak boven de in luxe badende passagiers van de auto, terwijl de chauffeur gewoon onder ene vast dak zijn werk doet. Het Landaulet-principe dateert al van voor de oorlog toen het veel werd gebruikt bij auto’s van de toenmalige rijken en VIP’s. Merken als Cadillac, maar ook Mercedes-Benz hadden deze wagens in hun programma. De Maybach Landaulet biedt passagiers werkelijk een bad aan weelde en luxe. Het meest exclusieve leder zorgt voor de bekleding op de zetels terwijl velours de vloer bedekt. Pianolak, zwart graniet en goud werken de rest van het interieur op meer dan hoogwaardige wijze af. Het hoeft geen betoog dat de passagiers alles ter beschikking hebben om het ze naar de zin te maken. Eigen aircosystemen, koeling voor de champagne en een ondoorzichtige separatieruit maken de auto tot een rijdend landhuis. Wie straks tijdens de Miljonairs Fair zullen worden rondgereden in de vijf ter beschikking gestelde ‘normale’ Maybach’s? Denk dan aan mensen als Pamela Anderson en Jade Jagger…….

Baden in weelde, achterin de Maybach Landaulet...

Baden in weelde, achterin de Maybach Landaulet...