Categorie: "Autonieuws"

SEAT showt toekomst tijdens Smart City Barcelona

SEAT 1920_smartcity-seat-2-hqTijdens de zevende editie van het Smart City Expo World Congress in Barcelona toont SEAT de laatste innovaties op het gebied van veiligheid, efficiency, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. De blikvanger daarbij is de Leon Cristobal, de veiligste SEAT ooit.
De Leon Cristobal (vernoemd naar de beschermheilige van automobilisten) is de veiligste SEAT ooit dankzij zes geavanceerde veiligheidssystemen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van belangrijke oorzaken van ongevallen. Voorbeelden daarvan zijn afleiding, vermoeidheid, te snel rijden of alcoholgebruik. Maar liefst 80% van alle ongevallen wordt veroorzaakt door deze factoren. Dit zijn de voorzieningen van de Leon Cristobal die hier op inspelen:
 - Drive-lock: systeem met ademanalyse. Voorkomt het starten van de auto indien de bestuurder te veel heeft gedronken;
- Drive-coach: een te personaliseren, stemgestuurd systeem dat veiligheidswaarschuwingen geeft;
- Beschermengel-modus: hierbij worden alle 15 actieve en passieve veiligheidssystemen van de auto geactiveerd;
- Display-mirror: achteruitkijkspiegel met camera voor extra zicht en opheffen van de dode hoek;
- Black box: verzamelt data en beelden tijdens het rijden. Deze kunnen naar een smartphone worden gestuurd bij een ongeval;
- Mentor: app die ouders in staat stelt de snelheid en locatie van de Leon te zien als deze wordt gereden door hun kinderen.
Liefst 40% van alle verkeersongevallen kan worden voorkomen als meer dan de helft van alle auto’s met de veiligheidssystemen van de Leon Cristobal zou zijn uitgevoerd.

eMii SEAT Smart City 800_smartcity-seat-3-hqSEAT zet zich nadrukkelijk in voor efficiënte stedelijke mobiliteit. Daarvoor is er het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld de ‘About it’ app. Deze mobiliteitsassistent voor Barcelona geeft de locatie van elektrische voertuigen en laadpunten weer en laat zien waar fietssharing-stations zijn te vinden. Ook geeft de app aan waar en wanneer het verkeer vastloopt. Duurzaamheid krijgt een praktische invulling met een carsharing testvloot van tien elektrisch aangedreven eMii’s. Medewerkers van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona testen de elektrische aandrijving van de auto en de digitale toegang via de smartphone. Op de Smart City Expo kunnen bezoekers proefrijden met deze auto’s. Als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid laat SEAT op de Smart City Expo van zich spreken met de eerste resultaten van het Virtual Mobility Lab by CARNET project (een samenwerking van SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische universiteit van Catalonië). Daaruit komt naar voren dat door de inzet van 500 On Demand Shuttles in Barcelona 2.000 particuliere auto’s zouden kunnen verdwijnen. Dit is goed voor de doorstroming én de luchtkwaliteit.

SEAT in BarcelonaDe start van de Smart City Expo viel samen met de officiële opening van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Dit ‘digitale kenniscentrum’ is al sinds april actief en heeft als doel om slimme oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst te vinden. Zo draagt het ook bij aan SEAT’s leidende positie op het gebied van ‘connected cars’. Het lab ontwikkelde al de hierboven genoemde ‘About it’ app, die de mobiliteit in Barcelona kan verbeteren. Ook werkt het lab aan een community waarbij de leden via een app de eigen auto kunnen delen tijdens bijvoorbeeld de spits. Ook is er een ‘on demand bus project’ waarbij bestaande busroutes worden geoptimaliseerd door flexibele routes. Dit kan vertragingen tijdens piekmomenten voorkomen of verminderen. In het Duitse Wolfsburg vindt een dergelijke proef al plaats. Binnenkort krijgt deze een vervolg in Barcelona.

Nieuwe Mazda6 krijgt Amerikaans debuut…

1.mazda6-laas-2017-extMazda heeft tijdens de komende Los Angeles Auto Show een Wereldpremière met de onthulling van de grondig vernieuwde en verfijnde Mazda6 Sedan. Mazda’s menscentrische ontwerpfilosofie vormde de basis voor de nieuwste versie van het vlaggenschip van het merk, met nieuwe aandrijflijntechnologie en meer premium ontwerpdetails. De aandrijflijn omvat de 2.5 SKYACTIV-G benzinemotor met directe injectie met cilinderuitschakeling, wat zorgt voor een naadloze overgang tussen vier- en tweecilinderwerking om het brandstofverbruik nog verder te verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van de prestaties. In Noord-Amerika zal ook de 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo, die debuteerde op de Mazda CX-9 crossover SUV, worden toegevoegd aan het assortiment aandrijflijnen in deze markt.
Wat styling en design betreft hebben de ontwerpers het kwaliteitsgevoel van zowel exterieur als interieur van de vernieuwde Mazda6 sterk verbeterd, waardoor het reeds bekroonde ontwerp meer volwassenheid en rust heeft gekregen. De topversie bevat exclusieve sierelementen zoals het Japanse sen hout, dat ook wordt gebruikt voor traditionele muziekinstrumenten en meubels. Het design is in zijn totaliteit meer elegant en waardig.

Mazda - logoIn de vernieuwde Mazda6 is een nog breder scala aan geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën beschikbaar om de bestuurder te helpen potentiële gevaren te identificeren en de kans op schade of letsel te verminderen, waardoor een meer ontspannen en vertrouwde ervaring achter het stuur wordt gerealiseerd. Mazda Radar Cruise Control (MRCC) kan de auto nu tot stilstand brengen en weer laten optrekken wanneer de voorligger wegrijdt. De nieuwe Mazda6 beschikt ook over de nieuwste 360° View Monitor.
Andere highlights van de show in Los Angeles zijn de veelgeprezen Mazda VISION COUPÉ, een concept car met vier portieren, die onlangs werd onthuld in Tokyo, de Mazda RT24-P prototype racer en de Mazda MX-5 ‘Halfie’, een combinatie van raceauto en productiemodel.

Eerste elektrische schoolbus…

MB Elektrische busDe typische Amerikaanse (gele) schoolbussen krijgen een elektrisch zusje. Gemaakt door Thomas Built Buses, een divisie van Daimler-Benz, komt deze zgn. Saf-T-Liner C2 Electric Bus over 1,5 jaar in productie. Het eerste prototype werd onlangs voorgesteld en viel vooral op door de opvallende en grote striping. De nieuwe ‘Jouley’ bus moet 81 kinderen kunnen vervoeren. De bus kan met een 160kWh batterij ruim 160 km ver komen en dat is voor dit soort bussen voldoende actieradius om aan de beoogde doelen te voldoen, waarbij de technoloigie werd aangeleverd door Daimler-Benz. Thomas Built Buses bestaat al sinds 1916 en is sindsdien DE naam binnen de wereld van de gele schoolbussen op de Amerikaanse markt. Het merk heeft nu een marktaandeel van 39% op dit gebied en men kijkt samen met de moedermaatschappij daardoor alleen al naar de toekomst. (DB)

Fiat introduceert haar stoere Fullback Cross

160503_Fiat_Professional_Fullback_22De nieuwe, extra ruige pick-up van Fiat Professional, de Fullback Cross, onderscheidt zich door een extra stoer uiterlijk en een veelzijdig karakter. Bovendien biedt deze topuitvoering het comfort van een luxe personenauto. De nieuwe Fiat Fullback Cross is vanaf het eerste kwartaal 2018 te bestellen bij de Fiat Professional dealer. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.

De Fullback Cross is een stoere verschijning met veel onderdelen in zwart, zoals aerodynamische sportbar, 17-inch velgen, grille, side-steps, wielkasten en deurgrepen. De ruige looks worden gecombineerd met het comfort van een luxe personenauto en een rijke standaarduitrusting. Fiat Professional rust de Fullback Cross standaard uit met Bi-Xenon koplampen, LED-dagrijverlichting, dual-zone climate control en cruise control. De stoelen en het stuurwiel zijn met leder bekleed. De voorste stoelen zijn elektrisch verstelbaar en te verwarmen. Het comfort aan boord is compleet dankzij het navigatiesysteem met 7-inch touchscreen, DAB-radio, CD/MP3-speler, Bluetooth en een USB-poort. Op gebied van veiligheid kom je niks tekort met standaard zeven airbags (inclusief knie-airbag voor bestuurder), elektronische stabiliteitscontrole ‘ESC’, aanhanger assistent ‘TSA’, rijstrook assistent ‘LDW’ en ‘Hill Start Assist’ dat achteruitrollen voorkomt bij wegrijden.

De standaarduitrusting voor de Nederlandse markt wordt later dit jaar bekendgemaakt.

160615_Fiat-Professional_Fullback_04Het tractiesysteem kent vier verschillende standen en een diff-lock achter. Zo kun je – middels een draaiknop – eenvoudig kiezen uit tweewielaandrijving (brandstofbesparend) of vierwielaandrijving (off-road). Bij uitdagend off-road gebruik bestaat de mogelijkheid te kiezen voor lage versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel achter.
De Fullback Cross is 5,28 meter lang, 1,81 meter breed, 1,815 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Ondanks zijn forse voorkomen met dubbele cabine is dit model het meest wendbaar in zijn segment: de draaicirkel van 11,8 meter is best-in-class. Manoeuvreren is extra eenvoudig dankzij de achteruitrijcamera die tot de standaarduitrusting behoort. Verder beschikt de Fullback Cross over een laadvermogen van 1,1 ton en trekgewicht van 3,1 ton. De Italiaanse pick-up is uitgerust met een krachtige 2.4 aluminium turbodieselmotor met 180 pk en 430 Nm maximaal koppel bij 2.500 Nm. Dankzij variabele klepbediening optimaliseert deze krachtbron bovendien brandstofverbruik en emissies. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische vijftraps transmissie met schakelflippers achter het stuur.

160615_Fiat-Professional_Fullback_07Dankzij zijn body-on-frame architectuur heeft de Fullback Cross een onverzettelijk karakter. De sportbar en vele bevestigingspunten garanderen een veilige rit voor welke belading ook. De laadbak volledig overkappen bestaat ook tot de mogelijkheden. Met zijn aanhangergewicht van meer dan 3 ton en laadvermogen van meer dan 1 ton kan de Fullback ook met een campercabine uitgerust worden. De eenvoudig te (de)monteren Tischer Trail 200 cabine bijvoorbeeld biedt een comfortabele leefruimte, een riant bed en is bovendien afgewerkt met kwalitatief hoogwaardige materialen.

Mopar, het aftersalesmerk van Fiat Chrysler Automobiles, biedt een eenvoudig te installeren en afneembare aluminium tonneau cover aan voor de laadbak. Deze kan op slot en is ideaal om de lading te beschermen. De plaat zelf is gemaakt van een zwart aluminium-clad polymer composiet. Mopar breidt het assortiment aan accessoires volgend jaar uit met onder meer een lier, nieuwe 18-inch velgen en bull bar.

Extra ruime Tiguan Allspace nu te koop…

Tiguan Allspace 800_volkswagentiguanallspace2De gloednieuwe Tiguan Allspace is gearriveerd in Nederland. De nieuwe extra ruime SUV is er als vijf- én zevenzitter en koppelt zeeën van ruimte aan alle geliefde eigenschappen van de Tiguan. Ook de Allspace is in goed Tiguan-gebruik veelzijdig, comfortabel, veilig, efficiënt en helemaal connected. De Tiguan Allspace staat vanaf vandaag bij de Nederlandse Volkswagen-dealers en is leverbaar vanaf € 36.950*.
De Tiguan Allspace biedt passagiers achterin ruim 5 cm meer beenruimte dan in een normale Tiguan. En afhankelijk van de stand van de verschuifbare tweede zitrij meet de bagageruimte tot maar liefst 700 liter (1.775 liter met neergeklapte achterbank). Het geheim zit hem in de langere wielbasis van 2,79 m (reguliere Tiguan: 2,68 m). Hierdoor is er ook plaats voor een derde zitrij. Daarmee wordt de Tiguan Allspace een 5+2-zitter. Zelfs met de 7-zits opstelling is er nog 230 liter bagageruimte beschikbaar.

Tigua Allspace 800_volkswagentiguanallspace7De Tiguan Allspace is er met een breed scala aan motoren. Het benzinegamma omvat om te beginnen de 1.4 TSI met 110 kW/150 pk. De 2.0 TSI is er in twee vermogensvarianten: 132 kW/180 pk en 162 kW/220 pk. Elke Tiguan Allspace 2.0 TSI wordt standaard geleverd in Highline-uitvoering en met 4MOTION vierwielaandrijving en zeventraps DSG-transmissie. De Tiguan Allspace is er ook met 2.0 TDI-dieselmotoren. De vermogens variëren van 110 kW/150 pk tot 167 kW/240 pk. Alle dieselmodellen zijn er ook met 4MOTION en/of DSG.

Tiguan Allspace 800_tiguan-allspace-11De Tiguan Allspace is leverbaar in drie luxe lines, waarbij de basisversie, de Trendline al rijk is uitgerust met onder meer LED-dagrijverlichting, 17 inch lichtmetalen velgen ‘Montana’, Climatic airconditioning, multifunctioneel stuur, boordcomputer Plus, radio- en multimediasysteem ‘Composition Colour’. Ook een verschuifbare achterbank (180 mm), dakreling en een variabele laadvloer zijn evenals Adaptive Cruise Control met automatische afstandsregeling en Lane Assist inbegrepen.
De Tiguan Allspace Comfortline vult dit aan met extra donker getinte ramen achter, een elektrisch bedienbare achterklep, 17 inch lichtmetalen velgen Tulsa, automatische airconditioning met drie klimaatzones (Air Care Climatronic), boordcomputer Premium met kleurendisplay, grootlichtassistent (Light Assist), Park Distance Control en comfortstoelen voor.
Het topmodel, de Tiguan Allspace Highline heeft daarbij onder meer LED-hoofdverlichting, het digitale instrumentenpaneel (Active Info Display), 18 inch lichtmetalen velgen Kingston, Keyless Access, Easy Open (sensorgestuurde opening en elektrische sluiting van de achterklep), dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist), Radio- en multimediasysteem ‘Composition Media’, sfeerverlichting en Top-Comfortstoelen.

Tiguan Allspace 800_tiguan-allspace-10In goede Volkswagen-traditie is de Tiguan Allspace er ook in een Business-uitvoering. De Tiguan Allspace Comfortline 1.4 TSI en 2.0 TDI met 110 kW/150 pk staan daarbij aan de basis. Voor een geringe meerprijs wordt de al rijke standaarduitrusting uitgebreid met LED-achterlichten, navigatie-, radio-, en multimediasysteem ‘Discover Media’, mobiele online diensten (Car-Net): ‘Guide & Inform basis’ (abonnement voor 36 maanden), telefoonvoorbereiding Plus, diefstalalarm, ‘App-Connect’ smartphone-integratie en digitale radio-ontvangst (DAB+), spraakbediening en de Mijn Volkswagen App met abonnement voor 36 maanden.
Een greep uit de prijslijst:
Tiguan Allspace Trendline 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 36.950*
Tiguan Allspace Trendline 1.4 TSI 6-DSG (110 kW/150 pk): € 39.250*
Tiguan Allspace Comfortline 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 38.850*
Tiguan Allspace Comfortline Business 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 38.950*
Tiguan Allspace Highline 1.4 TSI 6- DSG (110 kW/150 pk): € 43.150*
Tiguan Allspace Comfortline Business 2.0 TDI (110 kW/150 pk): € 44.490*
Tiguan Allspace Highline 2.0 TSI 7-DSG 4MOTION (132 kW/180 pk): € 49.950*

Gouden Stuurwiel voor Audi Q5

Q5 Gouden StuurwielDe Audi Q5 heeft het ‘Gouden Stuurwiel’ 2017 gewonnen in de categorie ‘Grote SUV’. In aanloop naar de verkiezing bepaalden lezers van het Duitse automagazine Auto Bild, de twintig Europese zusteruitgaven en de Duitse krant Bild am Sonntag de genomineerden uit de in 2017 geïntroduceerde nieuwe auto’s. Een internationale jury van specialisten koos vervolgens de winnaars. Peter Mertens, Audi AG bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, nam de onderscheiding voor de Audi Q5 gisteravond in Berlijn in ontvangst.
In totaal streden dit jaar 42 modellen in vijf categorieën mee voor een ‘Gouden Stuurwiel’. Na een Europees lezersonderzoek gingen uiteindelijk twintig auto’s door naar de finale, waar ze door specialisten werden beoordeeld. Onder hen bevonden zich coureurs, engineers, designers, connectiviteitsspecialisten, ‘kilometervreters’, critici en – last but not least – de hoofdredacteuren van alle Europese zusteruitgaven van Auto Bild. Zij testten de finalisten en bepaalden welke modellen met de felbegeerde award werden onderscheiden. De Audi Q5 won het in de categorie ‘Grote SUV’ van zeven concurrenten.
De nieuwe Audi Q5 werd begin dit jaar geïntroduceerd. De tweede generatie van de succesvolle Q5 heeft diverse nieuwe maatstaven gevestigd in het segment van de premium SUV’s. Sterke punten van de Q5 zijn onder andere de beste luchtweerstandwaarde, een consistent lichtgewicht ontwerp, moderne, zuinige motoren en de nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie. Bovendien heeft de Audi Q5 een breed aanbod aan nieuwe rijassistentiesystemen, moderne infotainment- en connectiviteitsfeatures en luchtvering met variabel instelbare dempers.
De Audi Q5 is in Nederland leverbaar vanaf € 53.935*.

Lexus vernieuwt haar succesnummer LX300h

NX300h 2017 05-Lexus-NX-300hDe in 2014 gepresenteerde Lexus NX is momenteel goed voor 30% van de Europese Lexus verkopen. De nieuwste generatie beleefde zijn Europese debuut in afgelopen septembermaand op de IAA, de internationale autoshow van Frankfurt. De verbeteringen behelzen ex- en interieur, (actieve) veiligheid, uitrusting en rijeigenschappen.
De nieuwe Lexus NX 300h is te herkennen aan het nieuwe uiterlijk van Lexus’ bekende ‘spindle grille’, de gewijzigde voorbumper en nieuwe LED-koplampen met sequentiële LED-richtingaanwijzers. Hierdoor heeft de mid-sized crossover nog krachtiger looks. Dit effect wordt versterkt door de grotere, dieperliggende luchtinlaten onder de koplampen en de scherpe LED-dagrijverlichting.

NX300h 2017 sideAan de achterkant komt de vorm van de ‘spindle grille’ terug. De nieuwe achterlichten zijn voorzien van een zwartgekleurde afwerking die de nadruk legt op de langgerekte vorm. De NX 300h staat op lichtmetalen 17- dan wel 18-inch velgen. Voor de uitvoeringen Luxury en F SPORT Line is het wieldesign van de 18-inch exemplaren nieuw. Het gewijzigde design heeft geleid tot betere aerodynamica met een weerstandscoëfficiënt van 0,33. Het interieur van de Lexus NX 300h oogt sportiever en geeft een nog luxer gevoel. De focus ligt op meer gebruiksgemak en comfort. De meest prominente wijziging is de grotere centrale display. In het geval van het Lexus Premium Navigation is het scherm gegroeid van 7 tot 10,3 inch. Met Lexus Display Audio is de omvang toegenomen van 7 tot 8 inch. De afwerking van het interieur varieert van stijlvol hout tot sportief carbon en aluminium.

NX 300h 2017 01-Lexus-NX-300hHet comfortabele interieur is dusdanig vormgegeven dat het helpt de bestuurder alert te houden. Hierbij krijgt hij ondersteuning van Human Machine Interface-technologie (HMI). Die zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk afgeleid is tijdens de bediening van de verschillende systemen. De bediening van de climate control is gebruiksvriendelijker door nieuwe schakelaars in de vorm van wieltjes. Lexus heeft hierop op uiterst subtiele wijze meerdere malen het Lexus logo aangebracht, precisiewerk van Lexus’ befaamde ambachtslieden, Takumi. Het centraal geplaatste analoge klokje is groter dan voorheen en daardoor beter afleesbaar. Een gps-functie zorgt te allen tijde voor de juiste tijd, ongeacht de tijdzone.

De nieuwe Lexus is voorzien van technologie die de autorit plezieriger en gemakkelijker maakt. Een smartphone kan bijvoorbeeld draadloos worden opgeladen door hem simpelweg op de hiervoor bestemde Wireless Charging Tray te leggen. Die is groter dan voorheen, wat hem geschikt maakt voor de nieuwste smartphones. Ook de Lexus Remote Touch Interface touchpad is groter dan voorheen. Hierdoor is hij eenvoudiger te bedienen. Verder is de ondersteuning van de pols verbeterd.

NX300h 2017 13-Lexus-NX-300hLexus heeft de stabiliteit van de NX 300h in zowel rechte lijn als in bochten verder verbeterd door subtiele aanpassingen aan het onderstel en de veren. Verder reageert de NX directer op de bestuurder, mede dankzij de gewijzigde opzet van de stabilisatorstang achter. Verder zijn ook de schokdempers onder handen genomen teneinde een nog comfortbalere autorit te kunnen garanderen waarbij inzittenden nagenoeg geen vibraties ervaren. Lexus Drive Mode geeft de bestuurder de keuze uit meerdere rijstanden: Normal, ECO, SPORT en SPORT+. Ook kan gekozen worden voor een volledig elektrische en emissievrije rijstand (EV). De vernieuwde Adaptive Variable Suspension (met voortaan 650 in plaats van 30 controleniveaus) garandeert daarbij een uiterst nauwkeurig en soepel weggedrag.

De Lexus NX 300h is uitgerust met Lexus Hybrid Drive met een efficiënte 2,5-liter benzinemotor en een krachtige elektromotor – plus een extra elektromotor in het geval van E-Four AWD (All Wheel Drive). Elektrisch rijden zonder stekker. Het systeemvermogen bedraagt 145 kW (197 pk). Het gemiddelde verbruik is een bescheiden 5,1 l/100 km. De CO2-emissie komt uit op 116 g/km.

Lexus NX 300h biedt veel actieve veiligheid in de vorm van Lexus Safety System+. Het uitgebreide pakket veiligheidssystemen omvat een Pre-Collision System, Adaptive Cruise Control, Adaptive High-beam System, Lane Departure Alert en Road Sign Assist. Verder zijn ook Intelligent Parking Sensors leverbaar. Wie meer wil weten over de nieuwe LX300h moet maar even langs gaan bij een Lexus-dealer. Daar hoor je dan vanzelf ook wanneer de auto leverbaar wordt en tegen welke prijzen.

Mercedes zet de nieuwe S-Klasse Coupe en Cabrio in de showroom…

SC2017 800_17c466-48-2Met hun unieke ontwerp en hoogwaardige interieurmaterialen zijn de nieuwe S Klasse Coupé en Cabriolet volgens het sterrenmerk de belichaming van moderne luxe. Het doorontwikkelde uiterlijk oogt nog sportiever en heeft tegelijkertijd een technische uitstraling. Ook Mercedes-AMG heeft zijn S Klasse Coupé en Cabriolet een update gegeven met tal van technische en esthetische highlights. De S 63 4MATIC+ Coupé is bij de marktintroductie ook verkrijgbaar als exclusieve Yellow Night Edition. De nieuwe tweedeursuitvoeringen van de S Klasse kunnen per direct worden besteld, de vanafprijs inclusief kosten rijklaarmaken bedraagt € 143.611. Vanaf eind januari 2018 staan de modellen in de Europese showrooms.

SC2017 800_17c651-03-2Als leden van de grote en succesvolle S-Klasse familie profiteren de Coupé en Cabriolet ook van de ingrijpende innovaties die recent op de Limousine zijn geïntroduceerd. Het gaat daarbij om nieuwe of qua functies sterk uitgebreide rijassistententiesystemen, het moderne bedienings- en aanduidingsconcept widescreen cockpit, een nieuwe generatie stuurwielen, het ENERGIZING-comfortprogramma en state-of-the-art infotainment. In combinatie met het standaard led-Intelligent Light System zijn unieke koplampen met in totaal 47 Swarovski-kristallen leverbaar. Zeventien hoekige kristallen vormen samen de fakkelvormige dagrijverlichting, terwijl dertig ronde kristallen samen de richtingaanwijzers vormen. Beide tweedeursmodellen worden standaard geleverd met oled-achterlichten (‘organic light emitting diode’). Bij deze technologie worden flinterdunne lagen organisch materiaal geprint op een glazen plaat en verlicht. Het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren wordt extra benadrukt door een dynamisch lichtspel, waarna de achterlichten oplichten.

SC 2017 800_17c466-02-2De nieuwe S-Klasse Cabriolet is als optie leverbaar met het automatisch windschermsysteem AIRCAP (standaard bij de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet). Dit systeem schuift door middel van een druk op de knop uit teneinde luchtwervelingen in het interieur te verminderen. De AIRCAP bestaat uit twee componenten: een windlamel met net in het voorruitframe dat 7 centimeter kan uitschuiven en een windscherm achter de achterbank met convexe vormen en rvs sierpaneel. Er kan ook uitsluitend voor een windscherm achter de achterbank worden gekozen.
Tal van nieuwe of doorontwikkelde assistentiesystemen maken deel uit van het als optie leverbare rijassistentiepakket (standaard bij de Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet). De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent bieden de bestuurder nu een nog betere ondersteuning bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en bij het besturen van de auto. De snelheid wordt voortaan automatisch aangepast als er bochten of kruisingen naderen. De uitwijk-stuurassistent, de aanzienlijk verbeterde actieve spoorassistent en de extra functies van de actieve noodstopassistent zijn hier een aanvulling op. Ook onderdeel van het rijassistentiepakket is PRE SAFE® PLUS, dat tevens rekening houdt met gevaarlijke situaties die worden veroorzaakt door het achteropkomend verkeer, bijvoorbeeld kop-staartbotsingen.

SCA 2017 800_17c471-60-2Een andere optie is de hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Deze verlengt het cabrioseizoen door comfortabel open rijden zelfs bij lage buitentemperaturen mogelijk te maken. De gepatenteerde hoofdruimteverwarming zorgt ervoor dat er vanuit de hoofdsteun warme lucht rond het hoofd en de nek van de bestuurder en voorpassagier circuleert.
Een innovatie op het gebied van interieurcomfort en welzijn is het ENERGIZING-comfortprogramma met zes programma’s die verschillende comfortfuncties combineren. Dit verbetert het fysieke comfort en de alertheid tijdens het rijden en het pauzeren. Het ENERGIZING-comfortprogramma is leverbaar in combinatie met het AIR BALANCE-pakket en de nieuwe uitgebreide sfeerverlichting met 64 kleuren en 10 kleurwerelden.
Alle S-Klasses Coupé en Cabriolet zijn standaard voorzien van het infotainmentsysteem COMAND Online van de nieuwste generatie alsmede smartphone-integratie. Dit maakt het gebruik van Apple CarPlay™ en Google Android Auto mogelijk. Als een geschikte smartphone met het systeem wordt verbonden via de usb-aansluiting, kan gebruik worden gemaakt van de CarPlay™- of Android Auto-interface.

SC2017 800_17c466-55-3Vanaf de marktintroductie is de S 63 4MATIC+ Coupé zes maanden lang leverbaar als exclusieve Yellow Night Edition, die een vanafprijs inclusief kosten rijklaarmaken van € 244.992 heeft. Dit speciale model wordt geleverd in selenietgrijs magno of nachtzwart magno en is te herkennen aan de subtiele gele sierstreep op de buitenspiegels. De exclusieve uitstraling wordt versterkt door zevenspaaks lichtmetalen velgen matzwart met glanzende velgrand, en de gele remklauwen van het keramisch AMG-remsysteem met composietremschijven, dat bij de Edition standaard is.
Het bijzondere karakter van de Yellow Night Edition wordt verder aangezet door het aerodynamicapakket, met een grote frontsplitter in hoogglanzend zwart (van carbon bij het carbonpakket) en een spoilerrand op het kofferdeksel in hoogglanzend zwart (van carbon bij het carbonpakket) alsmede AMG-racestriping op de flanken.
Het interieur is eveneens voorzien van gele accenten. De AMG-sportstoelen voorin en de achterbank zijn hiervan voorbeelden, net als het AMG Performance-stuurwiel met 12-uur-markering, het combi-instrument, de bovenkant van de portieren, het middendeel van de portieren, de armsteunen, middenconsole voorin en de vloermatten. Het Edition-embleem op het stuurwiel is een verwijzing naar de bijzondere uitusting.
Het exclusiefpakket behoort tot de standaarduitrusting. Dit omvat onder andere stoelbekleding nappaleder Exclusief met AMG-ruitdessin en gedeeltelijke perforaties plus nappaleder met contrastsiernaden op de bovenzijde van het dashboard, de middenarmsteun, de armleuningen voor en achter en het middendeel van de portieren. Ook AMG-badges op de hoofsteunen voor en achter, verlichte AMG-instaplijsten en speciale AMG-vloermatten maken deel uit van dit pakket.

ŠKODA KAROQ pakt vijf sterren bij EuroNCAP…

KAROQ - Vijf sterren Euro NCAPNadat eerder dit jaar al de grote KODIAQ vijf sterren behaalde tijdens de bekende EuroNCAP-botsproeftests, kwam nu ook de compactere KODIAQ met vlag en wimpel door deze zware beproeving heen. De Tsjechische SUV scoorde o.a. hoog bij het onderdeel bescherming van haar inzittenden, maar heeft ook actieve en passieve zaken aan boord die eventuele botsingen met voetgangers niet meteen fataal doen verlopen. Uiteraard heeft de KAROQ ook het proactieve noodremsysteem aan boord dat automatisch ingrijpt als er een obstakel opduikt in het stadsverkeer. Door deze nieuwe score heeft ŠKODA haar hele gamma modellen op hetzelfde hoge veiligheidsniveau gebracht. Een gegeven waarvan andere fabrikanten vaak slechts kunnen dromen. De vijf sterren voor de hoogste beschermingsgraad krijgt de KAROQ ook doordat hij rondom is voorzien van airbags, camera’s, sensoren en andere veiligheidsvoorzieningen. Daarbij vervormt de carrosserie bij frontale en andere botsproeven op zodanige wijze dat de deuren open kunnen en de ‘kooi’ intact blijft. Een veilig idee voor de kopers van deze nieuwe ŠKODA. (NP)

Car2Go geeft toekomstvisie autonoom autodelen..

Car2Go - autonoom autodelencar2go, marktleider op het gebied van autodelen, bereidt zich voor op de toekomst van autonoom, volledig elektrisch autodelen in steden. Tijdens de Web Summit in Lissabon, de grootste technologieconferentie ter wereld, publiceert car2go een whitepaper waar de vijf belangrijkste voorwaarden voor het management van autonome wagenparken in staan gedefinieerd. “Er is nauwelijks een andere mobiliteitsactiviteit die zich zo uitgebreid op de trend van autonoom rijden kan voorbereiden, dan free-floating autodelen,’ aldus Olivier Reppert, CEO van car2go Group GmbH. “Wie een autonoom wagenpark optimaal wil managen, moet niet alleen de auto’s, maar ook de software beheersen – dat wil zeggen; via zelflerende algoritmen, big data en apps. Bij ons gebeurt dat op dit moment al.”

Smaert for two electric - juli 2017car2go beheert een wagenpark met 14.000 voertuigen in 26 steden wereldwijd. Daarmee doet de onderneming niet alleen waardevolle ervaring op voor fleet management op zich, maar ook voor intelligente algoritmen voor strategische plaatsing van de auto’s op basis van de vraag. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de voorspelling van de vraag – de prognose wanneer en waar binnenkort een auto nodig is.
In de whitepaper is te lezen dat de prognose van de vraag een belangrijk onderdeel is van het management van een autonoom wagenpark. Het kloppend hart ervan is de zogeheten fleet intelligence. Daarmee wordt bepaald welke auto in welke vraag moet voorzien. Deze managementalgoritmen zijn zeer complex, omdat de inzet van de ene auto effect heeft op alle andere auto’s van het wagenpark.

“Voor autodelen zal het gebruik van autonome auto’s de volgende kwantumsprong zijn, net als de uitvinding van het free-floating concept dat was ten opzichte van stationair autodelen,” legt Reppert verder uit. “Wij verheugen ons op die toekomst en staan al in de startblokken.”