Categorie: "Autonieuws"

Tesla Semi Truck – Maakt belofte schuld??

De koppen van de media die heilig geloven in het sprookje van Tesla stonden er weer bol mee. Naast een plan voor een schitterende reeks nieuwe personenwagens maakte het bedrijf van Elon Musk ook bekend dat men een vrachtwagen klaar heeft staan voor de toekomst die alle tot nu toe gebruikte trucks zal verpletteren qua prestaties en kosten per kilometer. Volgens Tesla gaat de nieuwe truck in zijn meest geavanceerde (en duurste) uitvoering 800 kilometer rijden op een enkele lading stroom in de batterijen en is de wagen in 30 minuten weer zover bijgeladen dat hij wederom 400 kilometer ver kan komen. De goedkoopste variant van deze Tesla semi-Truck (een trekker die opleggers moet gaan slepen) in de VS vanaf 150.000 US dollar geleverd worden, maar dan krijg je wel de instapversie die nog niet de helft van de actieradius brengt als het duurste type. Het Duitse magazine Auto Motor und Sport nam alle cijfers eens onder de loep en rekende uit hoeveel batterijen je nodig hebt om al die beloften waar te maken. Zo kwamen experts tot de slotsom dat de Semi-truck maar liefst elf van de allerbeste accu’s nodig had van de soort die Tesla nu gebruikt in haar duurste uitvoering van de Model S. Als je dan uitrekent wat het stroomverbruik voor zo’n auto zou zijn blijkt dat dit even groot is als dat van een modaal gezin in een bijpassende woning gedurende drie maanden. Daarnaast is het leeggewicht van al die accu’s alleen al 7,5 ton! Dat gaat ten laste van het nuttig laadvermogen. Natuurlijk spreekt het aan als een bedrijf als Tesla belooft dat je van nul naar honderd km/u in een paar seconden kunt optrekken, maar dat gebruik zorgt voor een enorm hoog verbruik en dat weer tot een langere oplaadtijd. Overigens geeft Tesla aan dat de trucks een systeem aan boord krijgen waardoor regeneratie van stroom mogelijk is, maar het verbruik zal toch enorm zijn. Dat op zich is niet zo heel gek, want een beetje Amerikaanse truck lust ook wel een slokje diesel per gereden mijl, dus dat verhoudt zich wel aardig. Volgens Tesla moeten ondernemers die met de Tesla truck gaan rijden in staat zijn om jaarlijks 200.000 dollar te besparen op hun kosten per kilometer. Maar dat is allemaal wel vanuit de meest optimale situaties. En die bestaan zelden in dit vervoerswerk. Hoe dan ook, Tesla beloofde nog meer. Men wil de truck ergens in 2019 gaan bouwen. Mits er voldoende orders voor zijn. En wie er een wil moet vooraf even betalen. De volle prijs voor de goedkopere versies, of 25% van de aankoopprijs bij de duurste. Opdat ook de financering een steuntje in de rug krijgt. Want dat is en blijft een zwakke plek in dat Tesla-denken. Zeker als je ziet dat men delen van de truck opbouwt vanuit de productie van de Tesla Model 3. En daar is momenteel nog maar weinig zicht op. Opvallend is ook dat Tesla de markt voor deze wagens toch vooral in de VS ziet. Daar worden de regels voor klassieke diesels steeds strenger en zal de truck van Tesla mogelijk een rol kunnen spelen als vervanger op wegen in staten waar de regels straks zodanig zijn dat een dieseltruck helemaal niet meer de weg op kan. (AMuS)

Toyota viert 20 jaar hybride-techniek…

In oktober 1997 alweer bracht Toyota haar toen opvallende Prius hybride-model op de markt. Een wat wonderlijk gevormde auto die naast een normale verbrandingsmotor ook een bescheiden elektrische aandrijving bezat. Voordeel van dit systeem, de elektrische kant van die aandrijving kreeg zijn stroom via regeneratiesystemen en de benzinemotor. Bijtanken aan een laadpaal was dus niet nodig. Twintig jaar later is die hybride-techniek gemeengoed geworden en rijden er wereldwijd 11 miljoen mensen rond met een Toyota-hybrideauto. Zoals bekend heeft ook luxe dochter Lexus deze technologie omarmd en stijgt het aantal auto’s met deze techniek nog steeds met de dag. Voordeel van het systeem, op de buitenweg rijdt je gewoon op de benzinemotor met het verkeer mee, terwijl je in de stad de elektrische en dus schone aandrijving benut. De Prius is intussen een paar generaties verder en oogt behorlijk anders dan die eerste versie. Maar die opvallend gevoerde auto was wel de aanzet tot wat we nu bij Toyota als bijna een standaard-fit zijn gaan zien. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat het Japanse merk nog andere modellen dan hybrides verkoopt. Maar voor de goede orde, dat is niet zo. Het grootste deel van de productie heeft nog steeds een normale brandstofmotor. Maar dat doet tekort aan de inspanningen van Toyota om schonere auto’s te ontwikkelen en uit te brengen. Elektrische modellen, waterstof, en nog wat zwaardere hybrides zitten allemaal in het programma. En dat alles in 20 jaar ontwikkeld. Daarbij is Toyota een van de weinige merken die eerlijk zijn over de uitstoot van hun elektrische/hybride-modellen omdat men bij de CO2 uitstoot ook de opwekking van stroom meerekent in het getal per km. En dat is niet aan iedere concurrent gegeven.

Ook Skoda gaat elektrische modellen bouwen…

Vanaf 2020 gaat ŠKODA volledig elektrisch aangedreven auto’s produceren in de fabriek in Mladá Boleslav. In 2019 start daar ook de productie van elektrische componenten voor plug-in hybrides. De productie van elektrische auto’s en onderdelen is een belangrijke stap in de uitvoering van de toekomststrategie van ŠKODA.
“De toekomst van ŠKODA is elektrisch,” aldus ŠKODA AUTO CEO Bernhard Maier. “Vanaf 2025 willen we vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s in verschillende segmenten aanbieden. We zijn blij dat de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA in Tsjechië zal worden geproduceerd. Deze beslissing onderstreept het vertrouwen in de werknemers van ŠKODA nog eens. Dit is een belangrijke stap voor de toekomst van het merk ŠKODA en voor Tsjechië als autoproducerend land.”

In de fabriek in Mladá Boleslav worden naast elektrisch aangedreven auto’s ook elektrische componenten voor plug-in hybrides voor verschillende merken van de Volkswagen Group geproduceerd. De eerste plug-in hybride van ŠKODA komt in 2019 op de markt: de ŠKODA SUPERB plug-in hybrid, die in Kvasiny van de band komt. In 2020 volgt de eerste volledig elektrisch aangedreven ŠKODA. Deze wordt in Mladá Boleslav geproduceerd. Op de afgelopen autotentoonstelling van Shanghai presenteerde ŠKODA zijn visie op een elektrisch aangedreven, autonoom rijdende auto: de ŠKODA VISION E.

Het elektrificeren van de modellen en het produceren van elektrische componenten voor de Volkswagen Group zijn belangrijke pijlers van de ŠKODA Strategy 2025. Ook het digitaliseren van producten en processen, het aanboren van nieuwe markten en de transformatie van een traditionele autoproducent tot een complete mobiliteitsaanbieder met een breed scala aan diensten zijn speerpunten van deze strategie. 

Jaguar F-Pace voor Manchester-United…

José Mourinho, de manager van voetbalclub Manchester United, bracht onlangs een verrassingsbezoek aan de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull. Daar hielp hij bij de productie van zijn nieuwe auto, de 100.000e Jaguar F PACE.

Mourinho vertelde: ‘It was an amazing experience to see all the technology and hard work that goes into developing such a beautiful car. Jaguar is a brand that I have been involved with for many years. Back in 2014, I was the first UK customer to receive the F-Type Coupe and now to become the 100,000th Jaguar F PACE customer is something that is very special.’

Ian Callum, Jaguars Director of Design, zei: ‘It’s great to have one of the most successful football managers drive the F PACE, an SUV that has been voted the best and most beautiful car in the world by the 2017 World Car of the Year jury. Just like José Mourinho, the F PACE is all about individual style and top performance.’

De F PACE is de snelst verkopende Jaguar ooit. Dit model bereikte sneller dan alle andere modellen van het merk de mijlpaal van 100.000 verkochte exemplaren. De F PACE biedt een ongekende mix van prestaties, fraai design en praktisch gebruiksgemak. Om ervoor te zorgen dat elk aspect van de F PACE ook onder de meest extreme omstandigheden perfect functioneert, heeft Jaguar de auto tijdens de ontwikkeling onderworpen aan het zwaarste testprogramma dat de fabrikant ooit heeft toegepast.
Overigens is top-dj Armin van Buuren berijder van de eerste Jaguar F PACE in Nederland. Hij nam zijn exemplaar in ontvangst kort voor het model in Nederland in de showroom verscheen. Van Buurens F PACE is voorzien van een 3.0 liter V6 Supercharged benzinemotor met 279 kW (380 pk). In Nederland is de Jaguar F PACE leverbaar voor prijzen vanaf € 57.100,-.

SEAT showt toekomst tijdens Smart City Barcelona

Tijdens de zevende editie van het Smart City Expo World Congress in Barcelona toont SEAT de laatste innovaties op het gebied van veiligheid, efficiency, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. De blikvanger daarbij is de Leon Cristobal, de veiligste SEAT ooit.
De Leon Cristobal (vernoemd naar de beschermheilige van automobilisten) is de veiligste SEAT ooit dankzij zes geavanceerde veiligheidssystemen die kunnen bijdragen aan het voorkomen van belangrijke oorzaken van ongevallen. Voorbeelden daarvan zijn afleiding, vermoeidheid, te snel rijden of alcoholgebruik. Maar liefst 80% van alle ongevallen wordt veroorzaakt door deze factoren. Dit zijn de voorzieningen van de Leon Cristobal die hier op inspelen:
 - Drive-lock: systeem met ademanalyse. Voorkomt het starten van de auto indien de bestuurder te veel heeft gedronken;
- Drive-coach: een te personaliseren, stemgestuurd systeem dat veiligheidswaarschuwingen geeft;
- Beschermengel-modus: hierbij worden alle 15 actieve en passieve veiligheidssystemen van de auto geactiveerd;
- Display-mirror: achteruitkijkspiegel met camera voor extra zicht en opheffen van de dode hoek;
- Black box: verzamelt data en beelden tijdens het rijden. Deze kunnen naar een smartphone worden gestuurd bij een ongeval;
- Mentor: app die ouders in staat stelt de snelheid en locatie van de Leon te zien als deze wordt gereden door hun kinderen.
Liefst 40% van alle verkeersongevallen kan worden voorkomen als meer dan de helft van alle auto’s met de veiligheidssystemen van de Leon Cristobal zou zijn uitgevoerd.

SEAT zet zich nadrukkelijk in voor efficiënte stedelijke mobiliteit. Daarvoor is er het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Zij ontwikkelden bijvoorbeeld de ‘About it’ app. Deze mobiliteitsassistent voor Barcelona geeft de locatie van elektrische voertuigen en laadpunten weer en laat zien waar fietssharing-stations zijn te vinden. Ook geeft de app aan waar en wanneer het verkeer vastloopt. Duurzaamheid krijgt een praktische invulling met een carsharing testvloot van tien elektrisch aangedreven eMii’s. Medewerkers van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona testen de elektrische aandrijving van de auto en de digitale toegang via de smartphone. Op de Smart City Expo kunnen bezoekers proefrijden met deze auto’s. Als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid laat SEAT op de Smart City Expo van zich spreken met de eerste resultaten van het Virtual Mobility Lab by CARNET project (een samenwerking van SEAT, Volkswagen Group Research en de Polytechnische universiteit van Catalonië). Daaruit komt naar voren dat door de inzet van 500 On Demand Shuttles in Barcelona 2.000 particuliere auto’s zouden kunnen verdwijnen. Dit is goed voor de doorstroming én de luchtkwaliteit.

De start van de Smart City Expo viel samen met de officiële opening van het SEAT Metropolis:Lab Barcelona. Dit ‘digitale kenniscentrum’ is al sinds april actief en heeft als doel om slimme oplossingen voor de mobiliteit van de toekomst te vinden. Zo draagt het ook bij aan SEAT’s leidende positie op het gebied van ‘connected cars’. Het lab ontwikkelde al de hierboven genoemde ‘About it’ app, die de mobiliteit in Barcelona kan verbeteren. Ook werkt het lab aan een community waarbij de leden via een app de eigen auto kunnen delen tijdens bijvoorbeeld de spits. Ook is er een ‘on demand bus project’ waarbij bestaande busroutes worden geoptimaliseerd door flexibele routes. Dit kan vertragingen tijdens piekmomenten voorkomen of verminderen. In het Duitse Wolfsburg vindt een dergelijke proef al plaats. Binnenkort krijgt deze een vervolg in Barcelona.

Nieuwe Mazda6 krijgt Amerikaans debuut…

Mazda heeft tijdens de komende Los Angeles Auto Show een Wereldpremière met de onthulling van de grondig vernieuwde en verfijnde Mazda6 Sedan. Mazda’s menscentrische ontwerpfilosofie vormde de basis voor de nieuwste versie van het vlaggenschip van het merk, met nieuwe aandrijflijntechnologie en meer premium ontwerpdetails. De aandrijflijn omvat de 2.5 SKYACTIV-G benzinemotor met directe injectie met cilinderuitschakeling, wat zorgt voor een naadloze overgang tussen vier- en tweecilinderwerking om het brandstofverbruik nog verder te verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van de prestaties. In Noord-Amerika zal ook de 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo, die debuteerde op de Mazda CX-9 crossover SUV, worden toegevoegd aan het assortiment aandrijflijnen in deze markt.
Wat styling en design betreft hebben de ontwerpers het kwaliteitsgevoel van zowel exterieur als interieur van de vernieuwde Mazda6 sterk verbeterd, waardoor het reeds bekroonde ontwerp meer volwassenheid en rust heeft gekregen. De topversie bevat exclusieve sierelementen zoals het Japanse sen hout, dat ook wordt gebruikt voor traditionele muziekinstrumenten en meubels. Het design is in zijn totaliteit meer elegant en waardig.

In de vernieuwde Mazda6 is een nog breder scala aan geavanceerde i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën beschikbaar om de bestuurder te helpen potentiële gevaren te identificeren en de kans op schade of letsel te verminderen, waardoor een meer ontspannen en vertrouwde ervaring achter het stuur wordt gerealiseerd. Mazda Radar Cruise Control (MRCC) kan de auto nu tot stilstand brengen en weer laten optrekken wanneer de voorligger wegrijdt. De nieuwe Mazda6 beschikt ook over de nieuwste 360° View Monitor.
Andere highlights van de show in Los Angeles zijn de veelgeprezen Mazda VISION COUPÉ, een concept car met vier portieren, die onlangs werd onthuld in Tokyo, de Mazda RT24-P prototype racer en de Mazda MX-5 ‘Halfie’, een combinatie van raceauto en productiemodel.

Eerste elektrische schoolbus…

De typische Amerikaanse (gele) schoolbussen krijgen een elektrisch zusje. Gemaakt door Thomas Built Buses, een divisie van Daimler-Benz, komt deze zgn. Saf-T-Liner C2 Electric Bus over 1,5 jaar in productie. Het eerste prototype werd onlangs voorgesteld en viel vooral op door de opvallende en grote striping. De nieuwe ‘Jouley’ bus moet 81 kinderen kunnen vervoeren. De bus kan met een 160kWh batterij ruim 160 km ver komen en dat is voor dit soort bussen voldoende actieradius om aan de beoogde doelen te voldoen, waarbij de technoloigie werd aangeleverd door Daimler-Benz. Thomas Built Buses bestaat al sinds 1916 en is sindsdien DE naam binnen de wereld van de gele schoolbussen op de Amerikaanse markt. Het merk heeft nu een marktaandeel van 39% op dit gebied en men kijkt samen met de moedermaatschappij daardoor alleen al naar de toekomst. (DB)

Fiat introduceert haar stoere Fullback Cross

De nieuwe, extra ruige pick-up van Fiat Professional, de Fullback Cross, onderscheidt zich door een extra stoer uiterlijk en een veelzijdig karakter. Bovendien biedt deze topuitvoering het comfort van een luxe personenauto. De nieuwe Fiat Fullback Cross is vanaf het eerste kwartaal 2018 te bestellen bij de Fiat Professional dealer. Prijzen worden later dit jaar bekendgemaakt.

De Fullback Cross is een stoere verschijning met veel onderdelen in zwart, zoals aerodynamische sportbar, 17-inch velgen, grille, side-steps, wielkasten en deurgrepen. De ruige looks worden gecombineerd met het comfort van een luxe personenauto en een rijke standaarduitrusting. Fiat Professional rust de Fullback Cross standaard uit met Bi-Xenon koplampen, LED-dagrijverlichting, dual-zone climate control en cruise control. De stoelen en het stuurwiel zijn met leder bekleed. De voorste stoelen zijn elektrisch verstelbaar en te verwarmen. Het comfort aan boord is compleet dankzij het navigatiesysteem met 7-inch touchscreen, DAB-radio, CD/MP3-speler, Bluetooth en een USB-poort. Op gebied van veiligheid kom je niks tekort met standaard zeven airbags (inclusief knie-airbag voor bestuurder), elektronische stabiliteitscontrole ‘ESC’, aanhanger assistent ‘TSA’, rijstrook assistent ‘LDW’ en ‘Hill Start Assist’ dat achteruitrollen voorkomt bij wegrijden.

De standaarduitrusting voor de Nederlandse markt wordt later dit jaar bekendgemaakt.

Het tractiesysteem kent vier verschillende standen en een diff-lock achter. Zo kun je – middels een draaiknop – eenvoudig kiezen uit tweewielaandrijving (brandstofbesparend) of vierwielaandrijving (off-road). Bij uitdagend off-road gebruik bestaat de mogelijkheid te kiezen voor lage versnellingen en een mechanisch sperdifferentieel achter.
De Fullback Cross is 5,28 meter lang, 1,81 meter breed, 1,815 meter hoog en heeft een wielbasis van 3 meter. Ondanks zijn forse voorkomen met dubbele cabine is dit model het meest wendbaar in zijn segment: de draaicirkel van 11,8 meter is best-in-class. Manoeuvreren is extra eenvoudig dankzij de achteruitrijcamera die tot de standaarduitrusting behoort. Verder beschikt de Fullback Cross over een laadvermogen van 1,1 ton en trekgewicht van 3,1 ton. De Italiaanse pick-up is uitgerust met een krachtige 2.4 aluminium turbodieselmotor met 180 pk en 430 Nm maximaal koppel bij 2.500 Nm. Dankzij variabele klepbediening optimaliseert deze krachtbron bovendien brandstofverbruik en emissies. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of automatische vijftraps transmissie met schakelflippers achter het stuur.

Dankzij zijn body-on-frame architectuur heeft de Fullback Cross een onverzettelijk karakter. De sportbar en vele bevestigingspunten garanderen een veilige rit voor welke belading ook. De laadbak volledig overkappen bestaat ook tot de mogelijkheden. Met zijn aanhangergewicht van meer dan 3 ton en laadvermogen van meer dan 1 ton kan de Fullback ook met een campercabine uitgerust worden. De eenvoudig te (de)monteren Tischer Trail 200 cabine bijvoorbeeld biedt een comfortabele leefruimte, een riant bed en is bovendien afgewerkt met kwalitatief hoogwaardige materialen.

Mopar, het aftersalesmerk van Fiat Chrysler Automobiles, biedt een eenvoudig te installeren en afneembare aluminium tonneau cover aan voor de laadbak. Deze kan op slot en is ideaal om de lading te beschermen. De plaat zelf is gemaakt van een zwart aluminium-clad polymer composiet. Mopar breidt het assortiment aan accessoires volgend jaar uit met onder meer een lier, nieuwe 18-inch velgen en bull bar.

Extra ruime Tiguan Allspace nu te koop…

De gloednieuwe Tiguan Allspace is gearriveerd in Nederland. De nieuwe extra ruime SUV is er als vijf- én zevenzitter en koppelt zeeën van ruimte aan alle geliefde eigenschappen van de Tiguan. Ook de Allspace is in goed Tiguan-gebruik veelzijdig, comfortabel, veilig, efficiënt en helemaal connected. De Tiguan Allspace staat vanaf vandaag bij de Nederlandse Volkswagen-dealers en is leverbaar vanaf € 36.950*.
De Tiguan Allspace biedt passagiers achterin ruim 5 cm meer beenruimte dan in een normale Tiguan. En afhankelijk van de stand van de verschuifbare tweede zitrij meet de bagageruimte tot maar liefst 700 liter (1.775 liter met neergeklapte achterbank). Het geheim zit hem in de langere wielbasis van 2,79 m (reguliere Tiguan: 2,68 m). Hierdoor is er ook plaats voor een derde zitrij. Daarmee wordt de Tiguan Allspace een 5+2-zitter. Zelfs met de 7-zits opstelling is er nog 230 liter bagageruimte beschikbaar.

De Tiguan Allspace is er met een breed scala aan motoren. Het benzinegamma omvat om te beginnen de 1.4 TSI met 110 kW/150 pk. De 2.0 TSI is er in twee vermogensvarianten: 132 kW/180 pk en 162 kW/220 pk. Elke Tiguan Allspace 2.0 TSI wordt standaard geleverd in Highline-uitvoering en met 4MOTION vierwielaandrijving en zeventraps DSG-transmissie. De Tiguan Allspace is er ook met 2.0 TDI-dieselmotoren. De vermogens variëren van 110 kW/150 pk tot 167 kW/240 pk. Alle dieselmodellen zijn er ook met 4MOTION en/of DSG.

De Tiguan Allspace is leverbaar in drie luxe lines, waarbij de basisversie, de Trendline al rijk is uitgerust met onder meer LED-dagrijverlichting, 17 inch lichtmetalen velgen ‘Montana’, Climatic airconditioning, multifunctioneel stuur, boordcomputer Plus, radio- en multimediasysteem ‘Composition Colour’. Ook een verschuifbare achterbank (180 mm), dakreling en een variabele laadvloer zijn evenals Adaptive Cruise Control met automatische afstandsregeling en Lane Assist inbegrepen.
De Tiguan Allspace Comfortline vult dit aan met extra donker getinte ramen achter, een elektrisch bedienbare achterklep, 17 inch lichtmetalen velgen Tulsa, automatische airconditioning met drie klimaatzones (Air Care Climatronic), boordcomputer Premium met kleurendisplay, grootlichtassistent (Light Assist), Park Distance Control en comfortstoelen voor.
Het topmodel, de Tiguan Allspace Highline heeft daarbij onder meer LED-hoofdverlichting, het digitale instrumentenpaneel (Active Info Display), 18 inch lichtmetalen velgen Kingston, Keyless Access, Easy Open (sensorgestuurde opening en elektrische sluiting van de achterklep), dynamische grootlichtassistent (Dynamic Light Assist), Radio- en multimediasysteem ‘Composition Media’, sfeerverlichting en Top-Comfortstoelen.

In goede Volkswagen-traditie is de Tiguan Allspace er ook in een Business-uitvoering. De Tiguan Allspace Comfortline 1.4 TSI en 2.0 TDI met 110 kW/150 pk staan daarbij aan de basis. Voor een geringe meerprijs wordt de al rijke standaarduitrusting uitgebreid met LED-achterlichten, navigatie-, radio-, en multimediasysteem ‘Discover Media’, mobiele online diensten (Car-Net): ‘Guide & Inform basis’ (abonnement voor 36 maanden), telefoonvoorbereiding Plus, diefstalalarm, ‘App-Connect’ smartphone-integratie en digitale radio-ontvangst (DAB+), spraakbediening en de Mijn Volkswagen App met abonnement voor 36 maanden.
Een greep uit de prijslijst:
Tiguan Allspace Trendline 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 36.950*
Tiguan Allspace Trendline 1.4 TSI 6-DSG (110 kW/150 pk): € 39.250*
Tiguan Allspace Comfortline 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 38.850*
Tiguan Allspace Comfortline Business 1.4 TSI (110 kW/150 pk): € 38.950*
Tiguan Allspace Highline 1.4 TSI 6- DSG (110 kW/150 pk): € 43.150*
Tiguan Allspace Comfortline Business 2.0 TDI (110 kW/150 pk): € 44.490*
Tiguan Allspace Highline 2.0 TSI 7-DSG 4MOTION (132 kW/180 pk): € 49.950*

Gouden Stuurwiel voor Audi Q5

De Audi Q5 heeft het ‘Gouden Stuurwiel’ 2017 gewonnen in de categorie ‘Grote SUV’. In aanloop naar de verkiezing bepaalden lezers van het Duitse automagazine Auto Bild, de twintig Europese zusteruitgaven en de Duitse krant Bild am Sonntag de genomineerden uit de in 2017 geïntroduceerde nieuwe auto’s. Een internationale jury van specialisten koos vervolgens de winnaars. Peter Mertens, Audi AG bestuurslid voor Technische Ontwikkeling, nam de onderscheiding voor de Audi Q5 gisteravond in Berlijn in ontvangst.
In totaal streden dit jaar 42 modellen in vijf categorieën mee voor een ‘Gouden Stuurwiel’. Na een Europees lezersonderzoek gingen uiteindelijk twintig auto’s door naar de finale, waar ze door specialisten werden beoordeeld. Onder hen bevonden zich coureurs, engineers, designers, connectiviteitsspecialisten, ‘kilometervreters’, critici en – last but not least – de hoofdredacteuren van alle Europese zusteruitgaven van Auto Bild. Zij testten de finalisten en bepaalden welke modellen met de felbegeerde award werden onderscheiden. De Audi Q5 won het in de categorie ‘Grote SUV’ van zeven concurrenten.
De nieuwe Audi Q5 werd begin dit jaar geïntroduceerd. De tweede generatie van de succesvolle Q5 heeft diverse nieuwe maatstaven gevestigd in het segment van de premium SUV’s. Sterke punten van de Q5 zijn onder andere de beste luchtweerstandwaarde, een consistent lichtgewicht ontwerp, moderne, zuinige motoren en de nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie. Bovendien heeft de Audi Q5 een breed aanbod aan nieuwe rijassistentiesystemen, moderne infotainment- en connectiviteitsfeatures en luchtvering met variabel instelbare dempers.
De Audi Q5 is in Nederland leverbaar vanaf € 53.935*.