Categorie: "Autonieuws"

Tesla 3 – wat feiten

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_img-25517266_width=2048_height=1536_cq=0Nadat begin vorig jaar met veel tamtam de eerste Tesla Model 3 werd gepresenteerd en heel wat op dit soort auto’s vallende lieden een aanbetaling deden om er vanaf het begin van de introductie snel bij te kunnen zijn, werd het daarna toch wat stiller. Toch ging de ontwikkeling van de meer compacte Tesla gewoon door. Tesla zoekt ook productie-faciliteiten omdat men wel snapt dat je de introductie van een nieuw model maar een keer goed kunt doen. Ergens in de loop van volgend jaar zal de levering beginnen en dat zal dan vooral in de VS plaatsvinden. Daar is de auto overigens ook het goedkoopst, al was het maar omdat de regering een aardige cheque geeft aan kopers van een elektrische auto. Overigens is daarbij nog geen rekening gehouden met het Trump-effect. Met deze president weet je immers maar nooit hoe hoog die het milieu op zijn agenda zet. Maar goed, die eerste kopers krijgen dan een auto die is uitgerust met 60-75kWh accu’s (afhankelijk van de versie) en waarmee je dan iets van 300km ver moet kunnen rijden. Dat is voor de gemiddelde leaserijder voldoende om van woonplek naar werk te komen en omgekeerd. Wie vierwielaandrijving wil toevoegen aan het verlanglijstje komt ruim 5 mille hoger uit. Tesla logo op autoDe bagageruimte is standaard 397liter groot en dat is niet bepaald de grootste in zijn klasse. Maar je koffer of een kratje bier kan er wel in. Ten opzichte van de prototypen wordt de kofferklep iets groter, krijgt het stuurwiel een wat andere vorm, komt er geen Head-up-display in de auto, kunnen twee mensen redelijk achterin zitten (of 3 kinderen) en zijn er minder dan 100 opties beschikbaar voor kritische kopers. Opvallend bij een elektrische auto, wie perse met een caravan op stap wil kan met de Model 3 zijn vakantietocht organiseren. Een trekhaak wordt leverbaar gemaakt. Wat dit doet voor je actieradius laat zich raden. Bij luxe versies is een glazen dak leverbaar dat het grootste moet worden in zijn klasse. En, niet onbelangrijk, alle Model 3′s krijgen een Autopilot-modus waardoor half-automatisch rijden mogelijk wordt. Een interessante auto die Model 3, waarmee de huidige elektrische auto’s van andere fabrikanten aardig concurrentie zal worden aangedaan. Nu nog even die leveringen afwachten…(AMuS)

Renault laat sportief publiek Megane RS zien..

Megane RS 2017De nieuwe Renault Mégane R.S. gaf zijn eerste publieksoptreden tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco. Deze sportieve nieuwkomer maakte een ronde over het circuit met aan het stuurwiel Nico Hülkenberg, coureur bij het Renault Sport Formula One Team. De zwart-gele kleurstelling van de Mégane R.S. is geïnspireerd op de nieuwe identiteit van Renault Sport en accentueert de assertieve, sportieve uitstraling.

Nico Hülkenberg gaf met de nieuwe Renault Mégane R.S. een korte demonstratie op het F1-circuit van Monaco. Maar dat was niet zijn eerste keer in de nieuwe Mégane R.S.: “Ik kreeg eerder tijdens de ontwikkeling al de kans om te rijden. Ik was compleet verrast door de fenomenale prestaties van het onderstel. Renault Sport heeft echt fantastisch werk geleverd. Het is geweldig om met de Mégane R.S. op het legendarische stratencircuit in Monaco te rijden.”

Sinds de lancering van de eerste Renault Mégane R.S. in 2004 staat dit model voor de passie voor autosport. Deze sportieve auto maakt racetechniek betaalbaar voor het grote publiek. De experts van Renault Sport gebruikten opnieuw op de F1 geïnspireerde techniek om een uitzonderlijk niveau van aerodynamica, betrouwbaarheid, weggedrag en performance te garanderen.

De nieuwe Renault Mégane R.S. beleeft op 12 september 2017 zijn wereldpremière op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2018.

Jaguar toont krachtigste model ooit…

Jaguar XE SV Project 8Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) kondigt de krachtigste, wendbaarste en extreemste high-performance Jaguar ooit aan: de nieuwe XE SV Project 8. Het prototype van deze 441 kW (600 pk) sterke sportsedan met de prestaties van een supercar rijdt nu zijn eerste testkilometers op de uitdagende Nordschleife van de Nürburgring. De auto is voorzien van exclusieve camouflage ontworpen door SVO Design. Het indrukwekkende Project 8 prototype in actie zien? Bekijk dan hier de video: https://youtu.be/P3t_DD1vzSg

Project 8 is uitgerust met de met de meest innovatieve en krachtigste versie van Jaguar Land Rovers 5,0-liter supercharged V8 en wordt de tweede Collectors Edition van SVO, na de succesvolle Jaguar F-TYPE Project 7 in 2014. SVO project bouwt voor de hele wereld slechts driehonderd exemplaren van de Jaguar XE SV Project 8, allemaal met de hand in SVO’s Technical Centre in Coventry. Liefhebbers van high-performanceauto’s kunnen zich voor de laatste updates over Project 8 registeren op www.jaguar.com.

Alle specificaties van de XE SV Project 8 maakt Jaguar bekend op 28 juni a.s. De dynamische wereldpremière vindt plaats tijdens het Goodwood Festival of Speed in West Sussex in het Verenigd Koninkrijk op 30 juni.

Nieuw topmodel bij MAN; TGX 20.500 XXL PerformanceLion !!

MAN 500_mantgxperformancelion001Met de PerformanceLion presenteert MAN een speciale editie die zijn status als topmodel op alle fronten waarmaakt. Zo beschikt de imposante trekker over een unieke uitstraling met veel exclusieve details. Ook in technisch opzicht loopt hij voorop. De MAN PerformanceLion is goed voor een vermogen van 368 kW/500 pk en het maximale koppel van 2.500 Nm is al bij 900 tpm beschikbaar. De trekker biedt de looks en het comfort van topklasse, is rondom luchtgeveerd en het GVW bedraagt 20 ton.

De MAN D26 12,4 liter motor in de Euro 6 c specificatie is niet alleen indrukwekkend op basis van zijn vermogens- en koppelcijfers. Door de combinatie van een relatief laag voertuiggewicht, de toepassing van EfficientLine-features als EfficientCruise en EfficientRoll ende geoptimaliseerde aandrijflijn is zowel het brandstof- als het AdBlue-verbruik opvallend laag. Vorm en functie zijn bovendien perfect in balans: de Alcoa DuraBright velgen dragen bij aan de unieke uitstraling. Daarbij zijn ze opvallend licht. Zo dragen ze ook bij aan een zo gunstig mogelijk verbruik en rendement. Een andere belangrijke efficiency-factor is de nieuwste MAN TipMatic versnellingsbak met 14 overbrengingen en vooruitstrevende technologieën als SmartShifting, HSU en de EVBec motorrem, die zeer snel schakelen mogelijk maakt. Met deze geavanceerde aandrijflijn koppelt de MAN PerfomanceLion topprestaties aan kostenbesparende efficiency.

MAN 500_mantgxperformancelion003Ook het comfort van de MAN TGX 20.500 XXL PerformanceLion is van topklasse. Hij beschikt standaard over de XXL-cabine met een stahoogte van 2.150 mm én een diepte van 2.000 mm. Het bijzondere veercomfort komt ook op het conto van de luchtgeveerde vooras, die tevens bijdraagt aan de goede wegligging. Het interieur van de cabine is zeer smaakvol met een combinatie van grafiet- en zandkleurige tinten. Ook het exclusieve leerpakket is standaard: de bekleding van de stoelen, de portieren en het stuur is uitgevoerd in prachtig leder dat qua kleurstelling volledig in harmonie is met de cabine. Vanzelfsprekend heeft de chauffeursstoel in de luxe uitvoering volop verstelmogelijkheden. Standverwarming, de automatisch geregelde airconditioning en een grote vrieskast zijn standaard. Voor het gemak én de veiligheid zijn ruitenwissers en verlichting automatisch in te stellen. De chauffeur heeft bovendien de beschikking over het nieuwe, hoogwaardige MAN 7-inch fullcolour MMT MultiMedia Systeem met DAB+ radio-ontvangst, trucknavigatie, handsfree telefoon, twinpairing voor twee telefoons en USB-aansluiting.

De MAN PerformanceLion wordt standaard geleverd met een groot aantal veiligheidspakketten. Xenon verlichting, LED-dagrijverlichting, LED-contourverlichting en LED-achterverlichting verzorgen evenals de optionele lampen op het dak perfect licht en zicht. Daarnaast zorgen de bermlamp, mistlampen, verstralers en de afslagverlichting voor gerichte extra verlichting. Het aanbod aan assistentiesystemen is ook zeer breed. Zo wordt de noodremassistent EABS van MAN aangevuld met ACC automatische afstandsregeling. Hiermee houdt de chauffeur altijd een veilige afstand tot de voorganger. De signalering van dit systeem werkt samen met de camera van de LGS-rijbaanbewaking. Daardoor is het systeem in hoge mate ongevoelig voor foutmeldingen.

MAN 500_3.tgx-performancelion-zijaanzichtDe indrukwekkende MAN TGX 20.500 XXL PerformanceLion biedt naast hightech en topcomfort nog een belangrijk pluspunt: betrouwbaarheid. In de toonaangevende statistieken van TUV Reports staat MAN al sinds 2012 aan de top als meest betrouwbare truck. Met zijn bijzondere combinatie van kwaliteiten is de MAN PerformanceLion een unieke propositie voor transportbedrijven en de droom van elke chauffeur.
De MAN TGX 20.500 XXL is vanaf nu bestelbaar en ergens eind juni verkrijgbaar bij de MAN dealer.

Stageprojectje; elektrische Golf GTi

GTI Elektrisch 2017-05Stagiairs van Volkswagen introduceren de unieke Golf GTI First Decade. Dit gaat gebeuren tijdens het jaarlijkse GTI-treffen aan de Oostenrijkse Wörthersee dat komend weekend plaatsvindt. De naam van deze GTI geeft het al aan: dit is de 10de GTI showcar die in het afgelopen decennium door Volkswagen stagiairs is ontwikkeld. Voor het eerst in z’n imponerende geschiedenis is de Golf GTI voorzien van zowel een benzinemotor als van een elektrisch aandrijfsysteem. Naast de GTI First Decade hebben de jonge talenten van Volkswagen nog een bijzondere Golf gecreëerd, de Golf GTE Estate impulsE.
Dertien getalenteerde leerlingen van de Volkswagen-fabriek in Wolfsburg ontwikkelden deze tiende showcar – First Decade – in minder dan negen maanden tijd. Het is de meest sterke en technologisch geavanceerde Golf GTI showcar van de afgelopen 10 jaar. Het meest bijzondere aan de Golf GTI First Decade zit onderhuids. Daar wordt een 300 kW/410 pkbenzinemotor die de voorwielen aandrijft, gecombineerd met een 48 Volt sterke elektromotor die maximaal 12 kW op de achterwielen overbrengt. De twee aandrijfsystemen zijn afzonderlijk te gebruiken, maar werken ook samen als dat nodig is. De auto is conventioneel te rijden met de standaard voorwielaandrijving, met alleen in de elektrische modus met achterwielaandrijving en in de gecombineerde modus all-wheel drive.

Golf GTi Elektrisch 2017 500_db2017al00561-largeDe elektrische aandrijving biedt als voordelen dat zij nul-emissie heeft, dat parkeren fluisterstil kan geschieden en dat de elektrische aandrijving goed te gebruiken is bij korte ritten in woonwijken of tijdens stop-en-go verkeer. Door het recupereren van de remenergie worden de twee accu’s opgeladen die voor de achteras van de tweepersoons Golf GTI First Decade zijn geplaatst. Een gecombineerde aandrijving op de voor- en achterwielen zorgt voor meer grip op gladde wegen. De modi zijn via een app te selecteren en te controleren met een tablet of middels Mirror Link op het infotainment display van de auto.

Golf GTi Elektr.500_db2017al00571-largeNiet alleen de techniek van de Golf GTI First Decade is bijzonder. Het Volkswagen-team uit Wolfsburg, bestaande uit vijf vrouwen en acht mannen tussen de 18 en 23 jaar, heeft ook veel aandacht besteed aan het interieur- en exterieurontwerp. Daarbij werden de jongeren geïnspireerd door de vele tinten blauw van het water en de lucht van de Wörthersee. De tweedeurs GTI is gespoten in de bijzondere tint Atlantic Blue Metallic wat overloopt in de contrasterende kleur Satin Ocean Shimmer. Ook vanbinnen is het luxueuze interieur voorzien van vele details in de kleur blauw.

Alpine dominant aanwezig op ‘t Loo…

ALPINEAlpine pakt groots uit tijdens de 13e editie van het Concours d’Elégance Paleis Het Loo, dat dit jaar 1 en 2 juli a.s. wordt gehouden. Na de onthulling van de nieuwe A110 op de Autosalon van Genève in maart dit jaar, is de nieuwe Alpine A110 nu voor het eerst in Nederland te zien op het Alpine paviljoen tijdens het Concours. Daarnaast toont Alpine ook een aantal historische modellen uit de rijke geschiedenis van het merk dat in 1955 werd opgericht. De levering van de reeds uitverkochte A110 Première Edition start eind 2017. In 2018 komen diverse uitrustingsniveaus van de A110 op de markt.

SHOW-CAR ALPINE (Z31)In het Alpine paviljoen wordt naast de nieuwe A110 een tiental klassieke modellen getoond, waaronder de originele A110 ‘Berlinette’, de A106 en A108 coupé-sport. Tevens zal Nederlander Michael van der Sande, Managing Director van Alpine, op zaterdag 1 juli op het Concours aanwezig zijn. Het Alpine paviljoen is te vinden op het hoofdterrein naast het display van Renault.

De nieuwe Alpine A110 heeft alle kenmerkende eigenschappen van de illustere A110 ‘Berlinette’ uit de jaren zestig. Hij combineert een herkenbaar design met een middenmotor, achterwielaandrijving en een uitzonderlijk laag gewicht van slechts 1.080 kg. De A110 heeft een aluminium chassis en carrosserie die gepopnageld en gelast zijn voor een zeer stijve, lichtgewicht structuur. Samen met de 252 pk (185 kW) sterke 1,8-liter turbomotor, zeventraps DCT-transmissie, optimale gewichtsverdeling en op de racerij geïnspireerde aerodynamica staat de A110 garant voor indrukwekkende prestaties. De A110 accelereert in slechts 4,5 seconden van 0-100 km/u.

Nieuwe Captur; volgende maand bij Renault-dealer…

Captur brons en witDe Renault Captur was in 2016 met 215.670 exemplaren de bestverkochte crossover van Europa. In Nederland is de Renault Captur, sinds 2014, drie op een volgende jaren de bestverkochte auto van Nederland in de particuliere markt. De succesvolle crossover is nu voorzien van een meer onderscheidende uitstraling en nieuwe technologie. De nieuwe Captur heeft een vernieuwd exterieur en interieur en biedt talloze nieuwe features. Hij is vanaf de verkoopstart leverbaar als Life, Zen, Intens, Edition One (bij introductie) en voor het eerst ook als luxueuze INITIALE PARIS uitvoering. Samen met de Kadjar en nieuwe Koleos biedt Renault een fris en uitgebreid aanbod van crossovers. De nieuwe Renault Captur staat vanaf medio juni in de showroom.

De nieuwe Renault Captur bouwt voort op het succes van het origineel, inclusief de opvallende two-tone kleurstelling, met drie nieuwe kleurkeuzes: Orange Atacama, Bleu Océan en Noir Améthyste (INITIALE PARIS), evenals de nieuwe kleur Gris Platine voor het dak. Meer dan dertig combinaties zijn mogelijk, waarmee voor iedere smaak een Captur is samen te stellen.
Ook zijn er zes interieurthema’s: Ivoire, Bleu Océan, Caramel, Rouge, Chrome Satiné en Chrome Patiné. Deze kunnen worden aangevuld met personalisatiepakketten met de kleuren Ivoire, Bleu Océan, Cappuccino, Rouge en Orange Atacama.

Captur 2017 - 1Het kenmerkende uiterlijk van de Renault Captur wordt versterkt door de LED PURE VISION koplampen (afhankelijk van uitvoering). Deze technologie verfraait het design en verhoogt de veiligheid, want het verbetert het zicht in het donker en verkleint de kans op het verblinden van medeweggebruikers.
Aan de onderzijde van voorbumper bevindt zich de kenmerkende C-vormige LED-dagrijverlichting, die bekend is van de nieuwste productiemodellen van Renault. De sierlijke LED-achterlichten zijn zowel overdag als ’s nachts ingeschakeld.

Het design van de Captur is een stapje dichterbij dat van de Kadjar opgeschoven, zijn grotere broer. De grille is vernieuwd en sluit meer aan op die van de andere modellen. Zowel voor als achter zijn nieuwe skidplates gemonteerd die het avontuurlijke karakter van de Captur versterken. Vier wieldesigns – twee 16” (Extreme en Adventure) en twee 17” (Emotion en Explore).
De rijker uitgeruste versies zijn nu ook met een groot vast glazen panoramadak te bestellen, voor nog meer licht in de auto.
Het verfijnde interieur is voorzien van hoogwaardigere materialen, verchroomde elementen en elegante tinten. Het stuurwiel is van nog hogere kwaliteit en in de luxere versies voorzien van lederen bekleding. De versnellingspookknop is moderner vormgegeven en de vernieuwde deurpanelen zijn voorzien van geïntegreerde bedieningselementen. De LED-plafondverlichting bevat ook individuele leeslampjes.

De luxere uitvoeringen zijn uitgerust met nieuw ontworpen stoelen die meer zijdelingse steun en comfort bieden. Praktische eigenschappen zoals de Magic Drawer dashboardlade en afneembare stoelbekleding zijn ongewijzigd.

Audinoom rijden – merk met de ringen geeft richting aan…

Audinoom rijdenAudi ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet en gaat door met zijn strategische transformatie. Tijdens de algemene vergadering in Neckarsulm heeft de Raad van Bestuur de toekomstplannen voor zijn modellen, technologieën en bedrijfsvoering aan de aandeelhouders uiteengezet.
“We zetten in op het verjongen van ons portfolio en gaan tot medio 2018 vijf bestaande modelseries vernieuwen,” aldus Rupert Stadler, voorzitter van de Raad van Bestuur van Audi AG. “Daarnaast breiden we onze succesvolle Q-familie in 2019 uit met twee nieuwe modellen, de Audi Q8 en Q4, en lanceren we nieuwe e-tron-modellen.” Tot en met 2020 wil het merk drie nieuwe, volledig elektrische Audi’s introduceren, om vervolgens binnen elke modellijn stapsgewijs een elektrische variant op de markt brengen.

De focus voor dit jaar ligt op de nieuwe A8 en A7 topmodellen. De fabrikant onthult de A8 tijdens de eerste Audi Summit die op 11 juli aanstaande in Barcelona plaatsvindt. “Met dit nieuwe event laten we de wereld laten zien wat ‘Voorsprong door Techniek’ voor ons merk betekent,” aldus Stadler.

Audi Cloud 800_lteadvanced1Audi gaat systematisch gebruikmaken van de synergie die de Volkswagen Group biedt om technologieën voor de toekomst nog sneller en efficiënter uit te kunnen voeren. Het merk heeft in april een overeenkomst gesloten met Porsche voor een intensievere technologische samenwerking. Dit zal naast de ontwikkeling van nieuwe technieken ook resulteren in een potentiële kostenbesparingen voor de merken, die jaarlijks in de honderden miljoenen loopt. De intensieve samenwerking heeft betrekking op de ontwikkeling van gezamenlijke premium platforms voor elektrisch rijden. Audi streeft ernaar om in 2025 een derde van zijn geproduceerde auto’s geheel of gedeeltelijk elektrisch te laten zijn.

Binnen de Volkswagen Group heeft Audi de leiding op zich genomen in Autonomous Intelligent Driving GmbH, de begin maart opgerichte nieuwe dochteronderneming van de Volkswagen Group die zich bezighoudt met de ontwikkeling van technologieën voor autonoom rijden. In deze rol werkt Audi aan innovatieve technieken die de inzet van bestuurderloze voertuigen in stedelijke gebieden mogelijk maken en die in modellen van diverse merken van de Volkswagen Group zullen worden toegepast. De techniek moet begin volgend decennium klaar zijn voor serieproductie op kleine schaal.

VW gaat los met de UP-GTI!

VW-Up-GTI-fotoshow-white 1Begin volgend jaar staat hij bij de dealers in de showroom; de UP-GTI! De auto wordt gepresenteerd tijdens het traditionele GTI-gebeuren in het Oostenrijkse Worthersee. Volgens VW is de UP-GTI in feite de enige echte opvolger voor de oer-GTI, die toen nog werd gebaseerd op de Golf van bouwjaar 1976. De prestaties zijn ook navenant. De compacte VW krijgt een 115pk sterke turob-driepitter onder de klep die 200NM meekrijgt voor een aardig koppel. Opgeteld zorgt het geheel voor een sprint van nul naar 100km/u in minder dan 9 seconden en een top die bij de 20km/u ligt. VW-Up-GTI-white 2Daarmee maak je best indruk op grotere soortgenoten. Dat de auto is voorzien van allerlei milieuvriendelijke zaken zal duidelijk zijn, VW heeft op dat punt een naam op te houden. Uitrerlijk is de GTI herkenbaar aan diverse emblemen en sierstreepjes. Van binnen is de auto voorzien van speciale GTI-bekleding en zaken die maken dat je deze GTI-variant niet verwart met meer normale UP’s. VW-Up-GTI-white 3Dat er een vracht aan extra’s in zal zitten zal de echte freaks van het snelle rijden zeker interesseren. Net als de prijs, want die komt ergens rond de 20 mille uit. Maar dan heb je ook een muis die brult als een leeuw en die bij het verkeerslicht heel wat andere weggebruikers zal verbazen. En voor hen die ook het gezin nog mee willen nemen, de GTI komt er net als de meer normale UP’s ook als drie- en vijfdeurs….. (AMuS)

Audi pronkt met Android-integratie…

Audi Q8 Sport Concept AndroidAudi was vorige week prominent aanwezig op het vermaarde Google I/O-event, ’s werelds grootste bijeenkomst van softwareontwikkelaars. Hier werd het concept van het infotainment systeem voor toekomstige Audi-modellen gepresenteerd, dat volledig geïntegreerd is met Android OS. Het merk presenteerde dit aan de hand van de Audi Q8 sport technologieconcept, waarmee het laat zien waar het nieuwe systeem toe in staat is.
Het drie dagen durende Google I/O-event werd gehouden op het Google-hoofdkwartier in Mountain View, Californië. In de software-industrie wordt het gezien als de grootste en belangrijkste bijeenkomst van ontwikkelaars ter wereld. Er was dit jaar onder meer aandacht voor het gebruik van Android als een geïntegreerde oplossing voor het gebruik van infotainmentopties in de auto. Android is en wordt gezamenlijk ontwikkeld door de miljoenen leden van de Android Open Source Community.

Audi Q8 Sports Concept 800_a175082-largeDe Q8 sport concept, die Audi op Google I/O presenteerde, heeft deze vorm van Android-integratie reeds aan boord. De functies van het systeem, inclusief Spotify, Google Play Music en Google Assistant, worden weergegeven op het grote MMI-touchscreen in het midden van het dashboard. Daarbij is de informatie ook in de Audi virtual cockpit te zien, precies in het blikveld van de bestuurder. Het is de eerste keer dat alle nieuwe Android-diensten volledig in het Audi-infotainmentsysteem zijn geïntegreerd. De bestuurder kan bovendien kiezen voor twee variaties op navigatieweergave: Audi’s eigen Here of Google Maps navigatie.

Android is het populairste mobiele platform, met wereldwijd meer dan 1,4 miljard actieve gebruikers. Door de enorme expertise en creativiteit van deze open source-gemeenschap gaan de ontwikkelingen van onder andere nieuwe applicaties razendsnel. Nieuwe apps kunnen snel in het geïntegreerde infotainmentsysteem van Audi worden doorgevoerd, als ze tenminste aan de eisen van zowel Google als Audi voldoen. Audi-rijders kunnen zo profiteren van een grotere diversiteit aan diensten en updates die elkaar sneller opvolgen en bovendien direct in hun Audi gedownload kunnen worden.