Categorie: "Autonieuws"

Grote crossover bij Mazda, maar niet voor ons….?

Mazda-CX-8-exterieurVolgens Duitse media is Mazda bezig met een grote SUV waarin 7 mensen kunnen worden vervoerd, aangeduid als de CX-8. De beelden laten een CX-5 zien die is verlengd, maar met wat uiterlijkheden die wat meer aan de CX-4 doen denken. Die CX-4 was weer exclusief voor de Chinese markt bedoeld, dus referenties daaraan zijn wat vager dan die voor de CX-5 die het hier ook zo goed doet. Naar keuze kunnen op de derde zitrijd twee of drie mensen plek vinden, in de praktijk vooral kinderen, maar dat maakt zo’n wagen wel multi-functioneel. Klap je die derde bank weg heb je een soort bestelauto voor in het terrein. Althans zo oogt die forse Mazda. Hij is bijna 5 meter lang, 1mtr84 breed en 1.72mtr hoog. De wielbasis is op een paar centimeters na 3 meter en dat is fors. Maar weer niet zo fors als de voor de Amerikaanse markt gebouwde CX-9. Mazda-CX-8-interieurVolgens opgave krijgt de grote Mazda een 175PK sterke Turbodiesel van 2,2 liter inhoud. Die wordt standaard gekoppeld aan een automatische zesbak. Of die grote Mazda ook naar andere markten dan de Japanse geleverd zal worden komt niet uit het persverhaal naar voren. Maar wellicht als er vraag is wordt het aanbod van de Mazda-dealers ook bij ons nog wat verbreed. Van mij mag het….(AMuS)

Ook BMW gaat voor elektrisch….

BMW 90205384-11-2015-329pxElektrificatie van het modellengamma is een van de kernpunten in de strategie NUMBER ONE > NEXT van BMW Group. Dat houdt in dat elk model van BMW Group keuze biedt uit volledig elektrische of hybride aandrijflijnen als aanvulling op de varianten met verbrandingsmotor. Nieuwe elektrisch aangedreven modellen verschijnen de komende jaren en vanaf 2020 maakt de architectuur van de nieuwe modellengeneratie nog meer elektrische varianten mogelijk.

Ook MINI kondigt voor 2019 een volledig elektrisch aangedreven variant aan van de MINI 3-deurs. Daarmee biedt MINI dan keuze uit vier aandrijflijnen: benzine, diesel, plug-inhybride en volledig elektrisch. De aandrijflijn van de volledig elektrische MINI 3-deurs wordt geproduceerd in BMW Groups e-mobility centers van de fabrieken in Dingolfing en Landshut, beide in Beieren. Vervolgens worden ze ingebouwd in de MINI-fabriek in Oxford (Groot-Brittannië) – de hoofdproductielocatie voor de MINI 3-deurs.

BMW Elektrisch logoOliver Zipse, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor productie, vertelt: “Onze fabrieken in Dingolfing en Landshut zijn op het gebied van elektrische mobiliteit de expertise-centra van ons wereldwijde productienetwerk. Het flexibele productiesysteem is innovatief en kan snel inspelen op een gewijzigde vraag van de consument. Als de markt erom vraagt, kunnen we de productie van de componenten voor elektrische aandrijflijnen snel en efficiënt opschroeven.”

BMW Group verwacht dat tegen 2025 zo’n 15 tot 25% van de verkopen bestaat uit geëlektrificeerde modellen. Maar factoren als regelgeving, subsidies en veranderende infrastructuur spelen per markt nog een belangrijke, verschillende rol bij de opkomst van elektrische mobiliteit. Om snel op de verwachte vraag te kunnen reageren, heeft BMW Group een uniek, flexibel systeem ontwikkeld voor het wereldwijde productienetwerk. Dat maakt het mogelijk dat elke fabriek van BMW Group tegelijk modellen met verbrandingsmotor, plug-inhybride en batterij-elektrische aandrijflijnen kan produceren.

BMW iDrive laadstation 2015BMW Group produceert momenteel in tien fabrieken wereldwijd modellen met elektrische aandrijving. Sinds 2013 komen alle belangrijke componenten van de elektrische aandrijflijn uit de fabrieken in Dingolfing en Landshut. Verder vindt in Dingolfing ook de productie van de plug-inhybride versies van de BMW 5 Serie en BMW 7 Serie plaats. Vanaf 2021 produceert deze fabriek ook de BMW i NEXT. BMW Group heeft tot op heden al meer dan 100 miljoen euro geïnvesteerd in de fabriek in Dingolfing en elektromobiliteit. BMW Group zet de investeringen in het gamma van modellen met elektrische aandrijving voort.

De nieuwe, volledig elektrische MINI 3-deurs is een van de vele nieuwe modellen met elektrische aandrijving van BMW Group die de komende jaren verschijnen. In 2018 verschijnt de BMW i8 Roadster als nieuwste lid van de BMW i-familie. BMW kondigde de volledig elektrisch aangedreven BMW X3 al aan voor 2020 en de BMW i NEXT verschijnt in 2021.

BMW E-toekomst P90205390-11-2015-600pxBMW Group biedt nu van alle autofabrikanten ter wereld al de grootste variëteit auto’s met elektrische aandrijving aan. Negen modellen zijn al op de markt, van de volledig elektrische BMW i3 tot de MINI Cooper S E Countryman ALL4, momenteel de nieuwste geëlektrificeerde variant van BMW Group – met een plug-inhybride aandrijflijn – die geproduceerd wordt door VDL Nedcar in Born, Limburg. BMW Group wil in 2017 zo’n 100.000 elektrisch aangedreven auto’s verkopen en wil daarmee tegen het eind van het jaar in totaal 200.000 auto’s met elektrische aandrijving op de weg hebben.

BMW Group experimenteerde al in 2008 wereldwijd op grote schaal met elektrische aandrijving in de MINI E. De ervaring die BMW met die auto opdeed, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de BMW i3 en BMW i8 en vervolgens bij het gamma hybrideauto’s van BMW Group.
 
 

Ford krijgt Nederlandse ontwerpchef…

Ford - nieuwe ontwerpchef IMG_2992-1280x853Ford benoemde onlangs de uit Nederland afkomstige Amko Leenarts als nieuwe Director of Design, Ford Europa.
In zijn nieuwe rol zal Leenarts verantwoordelijk zijn voor het exterieur- en interieurontwerp van de auto’s die worden ontwikkeld door Ford Europa. Leenarts gaat leiding geven aan een team van meer dan 275 Ford-medewerkers in de Ford-designstudio’s in Merkenich (Duitsland) en het Technical Centre in Dunton, Essex (VK).
Recentelijk is € 13 miljoen geïnvesteerd in de designstudio van Ford in Merkenich, onder andere voor de upgrade van kantoren en de werkplaatsen voor design en kleimodellen. Een deel van dit bedrag, ter waarde van € 3,5 miljoen, is uitgetrokken voor investeringen in geavanceerde 3D-freestechnologie. De wereldwijde transformatie van het designproces bij Ford wordt voortgezet: wij maken gebruik van virtual reality- en mixed reality-technologieën om auto’s te produceren die nog aantrekkelijker zijn.

Leenarts ging in 2012 al bij Ford aan de slag. Zijn vorige job was als Director Global Interior Design, waar hij verantwoordelijk was voor de wereldwijde strategie en implementatie van het interieurontwerp voor de merken Ford en Lincoln.
De nieuwe structuur van het designteam van Ford bestaat uit kleinere groepen, opgesplitst per segment, die toezicht houden op alle ontwerpfasen van afzonderlijke auto’s, van concept tot productie. Met deze structuur waarborgen we een sterker design voor al onze modellenreeksen.
Leenarts is de opvolger van Joel Piaskowski, die is benoemd als Director Global Design. Joel zal leidinggeven aan het wereldwijde design vanuit de Ford Design Studios in Dearborn in de VS. Sinds 2014 was Piaskowski hoofd van het designteam van Ford Europa, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor het portfolio van de nieuwe Ford Fiesta en het exclusieve Vignale.

Suzuki brengt vlottere Swift…

Swift Sport geelSuzuki onthult tijdens de komende IAA Frankfurt Motor Show (14 – 24 september 2017) de nieuwste generatie Swift Sport. De sportiefste versie uit het nieuwe Swift-gamma biedt een heel nieuw niveau van rijdynamiek en sportiviteit.

De nieuwe Swift Sport zal volgens de Japanners traditiegetrouw sportief ingestelde automobilisten weten te verleiden met zijn scherpe rijeigenschappen in combinatie met aantrekkelijke gebruikskosten. De Suzuki Swift Sport is sinds de eerste generatie uit 2005 uitgegroeid tot een icoon. Een Suzuki die sportiviteit hoog in het vaandel heeft staan. Het design van de in Frankfurt te presenteren derde generatie Swift Sport is volledig nieuw.

Tijdens de IAA komen meer details los over wat deze versie allemaal kan en wellicht ook wat hij zal gaan kosten…

Jaguar verfijnt de XJ en komt met topversie; XJR575!

01-Jaguar-Persmap-XJ18MYJaguar heeft de sportieve, luxueuze XJ verder verbeterd en verfijnd. Bovendien kondigt het merk een nieuwe topversie aan: de XJR575. Verder zijn er talloze technologie-upgrades én de nieuwste intelligente veiligheidsvoorzieningen aan boord. De XJ is het topmodel van Jaguars modellengamma. Het indrukwekkende, en volgens Jaguar zelf, verfijnde model verenigt ultieme luxe met sportieve dynamiek. De auto is hoofdzakelijk uit aluminium opgebouwd en kenmerkt zich door perfecte lijnen, vormgeving en afwerking. Door de manier waarop de carrosserie is opgebouwd, zijn minder panelen en dus lassen nodig dan met traditionele bouwwijzen. Daardoor is deze luxueuze premium sedan bijzonder dynamisch, efficiënt en verfijnd.

03-Jaguar-Persmap-XJ18MYDe nieuwe Jaguar XJR575 is de meest dynamische versie van het XJ-gamma. Jaguar Land Rovers 5.0 liter V8 met supercharger levert in deze uitvoering 423 kW (575 pk) vermogen en een koppel van 700 Nm. Daarmee accelereert de sportieve premium sedan in slechts 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid van de XJR575 ligt op 300 km/uur, te bereiken in slechts 44 seconden. Deze versie – die ook leverbaar is met 15 centimeter langere wielbasis – verstevigt de positie van de XJR als Jaguars snelste XJ sedan.

04-Jaguar-Persmap-XJ18MYKopers van de exclusieve Brit hebben voor de XJR575 de keuze uit twee speciale carrosseriekleuren van Jaguar Land Rovers Special Vehicle Operations: Velocity Blue en Satin Corris Grey. De Jaguar XJR575 is voorzien van speciaal ontwikkelde exterieurdetails, zoals de nieuwe achterspoiler, de dorpels, de opnieuw vormgegeven voorbumper en de onderste luchtinlaten met Gloss Black omlijsting. Verder onderscheiden de nieuwe badges en dubbele louvres in de motorkap de XJR575 uiterlijk van de andere versies van de XJ. Glanzend zwarte Farallon 20-inchwielen en rode remklauwen vormen de dynamische finishing touch van deze speciale uitvoering.

06-Jaguar-Persmap-XJ18MYDe XJR575 is – net als alle versies van de XJ – uitgerust met Adaptive LED-koplampen, die een natuurlijker licht geven dan bi-xenonlampen. De koplampen omvatten het Adaptrive Front-lighting System, actieve en passieve bochtverlichting en automatisch grootlicht.
Het interieur van de XJR575 voorziet Jaguar van speciale dorpelpanelen met reliëf, 575-gravures en bekleding met diamantpatroon met keuze uit de kleurencombinaties Jet/Jet en Ivory/Jet en afgewerkt met extra 575-logo’s. De sportstoelen in de XJR575 zijn voorzien van verstelbare wangen voor extra zijdelingse steun in bochten.

Toyota gaat full-electric in China…

20150602-86-Nieuwe-Toyota-Auris-de-enige-14-procent-Wagon-met-standaard-automaat-en-up-to-date-actieve-veiligheid-HatchbackAls er een land in de wereld is met een vervuilingsprobleem, dan toch wel China. Het is de op een na grootste vervuiler ter wereld en het milieu lijdt daar meer dan elders onder enorme smogvorming in grote steden waarbij inwoners zowat stikken in de giftige atmosfeer van hun woon/werkgebied. Daar wil de communistische leiding van het land verandering in brengen en zo heeft men plannen om het wegverkeer sneller dan waar ook ter wereld elektrisch te maken. Dat zou veel moeten schelen bij de uitstoot van schadelijke gassen in de grote steden. Toyota springt daar handig op in door aan te kondigen vanaf 2019 al te starten met de massa-productie van elektrische auto’s in China. Men laat het percentage van de productie wat daar gebouwd gaat worden afhangen van de mate waarin men die productie betaalbaar kan maken. Men wil graag profiteren van fiscale maatregelenen vanuit Beijing. De Chinese politieke leiding richt zich op een doel van 20% voor alle in China verkochte elektrische auto’s en hybrides in het jaar 2025. Daarvan wil Toyota graag een aardig deel leveren. Overigens gaat het dan om enkele duizenden exemplaren op jaarbasis. (NU)

Wat maakt een Porsche zo exclusief??? Simpel….

Porsche SonderwunscheIndividualiteit is onlosmakelijk met Porsche verbonden. Sterker nog, het is de basis van het merk. Ferry Porsche bouwde in 1948 namelijk zijn eigen droomauto omdat hij niets kon vinden dat aan zijn wensen voldeed. Al sinds de jaren ’50 stelt Porsche alles in het werk om te voldoen aan zogenaamde Sonderwünsche. In 1986 was Porsche zelfs de eerste autofabrikant die daarvoor een speciale afdeling opzette: Porsche Exclusive. Nu zet het sportwagenmerk de volgende stap met de Porsche Exclusive Manufaktur.

Porsche wensenlijst. 800_em-8De Porsche Exclusive Manufaktur is gevestigd in een rustiek industrieel pand in Stuttgart Zuffenhausen, de thuisbasis van Porsche. Als vanouds vult deze maatwerkafdeling individuele wensen in met handwerk. De
De reparatieafdeling van Porsche werkt al sinds de jaren ’50 van de vorige eeuw aan speciale orders. De eerste gedocumenteerde Sonderwunsch kwam echter in 1962 van de industrieel Alfred Krupp von Bohlen und Halbach. Hij bestelde een Porsche 356 B Coupé met een achterruitenwisser.
 
Tot en met de jaren ’80 lag de Sonderwunsch-focus vooral op sportiviteit: van motortuning tot en met onderstelaanpassingen. Gaandeweg kwam er ook steeds meer vraag naar interieuraanpassingen (hout, leder, hifi) en uiterlijke modificaties (spoilers en skirts).
 
In 1983 bouwde Porsche één straatlegale uitvoering van de 935 raceauto. Dit model met 409 pk wordt nu gezien als het startpunt van Porsche Exclusive.
 
In 1986 was Porsche Exclusive de eerste maatwerkafdeling van een autofabrikant. Voor elke modelreeks ontwikkelde het een eigen maatwerkcatalogus. Vandaag kunnen klanten kiezen uit ruim 600 exclusieve opties.
 
In 2017 wordt Porsche Exclusive de Porsche Exclusive Manufaktur. Dit valt samen met de introductie van de 911 Turbo S Exclusive Series.
 
De Porsche Exclusive Manufaktur heeft een oppervlakte van 1.500 m2 en beschikt over 13 aparte werkplaatsen.
 
Bij de Porsche Exclusive Manufaktur werken 180 specialisten.
 
Porsche wensenlijst 800_em-7In 2016 ondergingen 15.000 Porsches een behandeling bij de Porsche Exclusive Manufaktur.
 
De top 3 van bestellingen bij de Porsche Exclusive Manufaktur: het Porsche logo op de hoofdsteunen, het sportuitlaatsysteem en gelakte wielen.
 
Zo’n 40% van alle nieuw geleverde 911 modellen heeft tegenwoordig één of meer accessoires van de Porsche Exclusive Manufaktur
 
Als het om exterieurkleuren gaat, zijn de mogelijkheden vrijwel onbegrensd. Er zijn tinten waarbij de kleur verandert afhankelijk op basis van de kijkhoek. Hiervoor worden kristallen gebruikt die ook worden ingezet bij de productie van Eurobiljetten. Deze kristallen worden tot op de milligram nauwkeurig afgewogen geleverd bij de Porsche Exclusive Manufaktur. Achteraf moet het daadwerkelijke gebruik worden aangetoond.
 
Porsche wensenlijst 800_em-11De Porsche Exclusive Manufaktur staat altijd open voor ideeën en maakt op basis daarvan ook gelimiteerde series op aanvraag van bijvoorbeeld wereldwijde importeurs. Het meest recente voorbeeld is de 911 Targa 4S Exclusive Alex Edition, die in een oplage van 25 exemplaren speciaal voor de Nederlandse markt wordt gebouwd.
 
Recente hoogtepunten uit de historie van de Porsche Exclusive Manufaktur zijn de Exclusive Series als de 911 Sport Classic uit 2009 (250 exemplaren), de 911 Speedster (2010, 356 exemplaren) en de 911 Club Coupé (2012, 13 exemplaren).

Audi onderzoekt extra voordelen autonoom rijden..

Autonoom rijden Audi 500_al140127-large-2Hoe kunnen zelfrijdende auto’s hun inzittenden een premium-ervaring bieden? Audi onderzoekt dat in samenwerking met het Fraunhofer-Institut für Arbeitswirtschaft und Organisation IAO in Stuttgart. Met behulp van een futuristische rijsimulator wordt bijvoorbeeld uitgezocht hoe een auto-interieur in de toekomst een perfecte werkruimte kan worden. Het onderzoek is onderdeel van Audi’s 25th Hour-project.
Audi heeft een speciale rijsimulator gebouwd die de ervaring van autonoom rijden nabootst. Het interieur ervan is variabel in te delen en er is geen stuurwiel aanwezig. Door middel van geprojecteerde beelden wordt aan inzittenden het idee gegeven dat ze ’s nachts autonoom door een stad rijden. De onderzoekers van het Fraunhofer-Institut kunnen de kleur van de interieurverlichting aanpassen, de ramen verduisteren, het achtergrondgeluid aanpassen en de inzittenden proberen af te leiden met digitale berichten op een aantal schermen.

Autonoom rijden audi 500_a178371-largeDe tests zijn vooral gericht op millennials; personen die na 1980 zijn geboren en die zelfrijdende auto’s waarschijnlijk sneller zullen accepteren dan oudere generaties. Aan dertig van hen werd gevraagd om verschillende taken uit te voeren, om zo een soort werksituatie in een autonome auto na te bootsen. Tijdens het experiment werd van ieder van hen de hersenactiviteit gemeten (EEG) en werd gekeken naar hun reactietijden, gemaakte fouten en persoonlijke indrukken. De resultaten van de EEG waren duidelijk. In een omgeving zonder afleidingen – ramen verduisterd, licht geoptimaliseerd en berichten geblokkeerd – is het menselijke brein het meest ontspannen. De proefpersonen waren minder afgeleid en volbrachten hun taken beter en sneller.
In een wat meer realistische situatie hadden ze het echter moeilijker. Ze kregen social media-meldingen voorgeschoteld, zagen wat reclame, konden naar buiten kijken en zaten niet in een ideale lichtsituatie.

Autonoom rijden Audi 500_a178378-largeBestuurders zitten gemiddeld zo’n 50 minuten per dag achter het stuur. In het 25th Hour-project onderzoekt Audi hoe die tijd in een zelfrijdende auto (beter) gebruikt kan worden.
Als eerste keek Audi naar hoe mensen in Hamburg, San Francisco en Tokyo in hun auto het infotainmentsysteem gebruiken. Daarna werd aan ze gevraagd wat ze in de toekomst met hun vrije tijd in een autonome auto zouden doen. De resultaten werden geanalyseerd door verschillende experts, zoals psychologen, antropologen en stedelijke planners.
Als tweede benoemde Audi drie verschillende soorten tijd in een zelfrijdende auto: quality time, productive time en time for regeneration. In die eerste categorie spreken mensen over de telefoon met familie en vrienden of spelen ze met hun kinderen. In de tweede zijn ze aan het werk. En in de derde ontspannen ze door te lezen, een film te kijken of te internetten. Om die soorten tijd verder te onderzoeken, schakelde Audi het Fraunhofer-Institut in. De aandacht van de wetenschappers is nu vooral op de productive time gericht.

Volvo’s XC40 – veel keuze uit kleur en materialen

XC 40 Colours and materialsDe door fans langverwachte Volvo XC40 maakt het XC-gamma van Volvo compleet en introduceert dynamiek, eigenheid en speelsheid in het segment van de compacte SUV. De XC40 is te personaliseren aan de hand van tientallen kleurencombinaties voor exterieur én interieur.

Mode en stedelijke architectuur waren belangrijke inspiratiebronnen voor de exterieur- en interieurontwerpers van de Volvo XC40. “Uit consumentenonderzoek bleek dat voor de XC40 en het segment waarin de Volvo actief is een brede keuze uit kleuren en materialen wenselijk is, breder dan wat we gewend zijn bij Volvo”, aldus Robin Page, Senior Vice President Design bij Volvo Cars. “Dat we niet eerder een dergelijke auto als de XC40 hebben ontworpen, gaf ons de vrijheid de auto juist nu een bepaalde fris- en speelsheid te geven.” De XC40 biedt daarom de keuze uit meer kleurencombinaties dan welke andere Volvo ook.

XC40 Colours and materials“Voor de kleuren en materialen vonden we inspiratie bij uiteenlopende bronnen”, vertelt Ebba Maria Thunberg, Vice President Colour & Materials bij Volvo Cars. “We hebben alles samengebracht en er stijlvolle maar vooral ook verrassende combinaties van gemaakt. Het resultaat is een SUV met een stoere, robuuste en zelfverzekerde look die tegelijkertijd fris en energiek is.”

De koper van de Volvo XC40 kan straks kiezen uit een brede selectie carrosseriekleuren, waaronder levendige two-tone kleurencombinaties waarmee de eigenaar zich echt kan onderscheiden. De mogelijkheden voor het interieur lopen uiteen van ‘gedurfd speels’ tot ‘stijlvol premium’. Voor het interieur kan de klant bijvoorbeeld kiezen voor tapijt in de warme kleur ‘Lava Orange’ of afwerking in het opvallende ‘Oxide Red’. Het zijn slechts twee voorbeelden van de uitgebreide range aan nieuwe onderscheidende materialen en kleuren die geïnspireerd zijn op stedelijke architectuur en cartografie.

Stoere Insignia GSi – stijlvolle strepentrekker…

Insignia GSi - frontDe nieuwe Opel Insignia GSi is volgens de fabrikant een supersportieve sedan voor wie houdt van iets bijzonders: scherper vormgegeven, een nog preciezer onderstel en nog efficiëntere techniek. Dit is een rijdersauto voor optimaal rijplezier op elk soort weg. Het bijzonder dynamische onderstel, de ongelofelijke hoeveelheid grip en de vierwielaandrijving zorgen niet alleen voor een geweldige rijervaring, maar ook voor optimale veiligheid. De nieuwe automatische achttraps transmissie is te bedienen via schakelpeddels achter het stuur, voor een nóg actievere beleving.

Insignia GSi 2017 redKenmerkend voor de nieuwe generatie Insignia is de combinatie van lichtgewicht design, een laag zwaartepunt en het vermogen van de tweeliter turbomotor. Dat resulteert in een uitstekende balans en een dito vermogen-gewichtsverhouding. Met grote, verchroomde luchtinlaten aan de voorzijde en een fraaie achterspoiler voor de nodige neerwaartse druk op de achterwielen, heeft de Insignia GSi de uitstraling die bij zijn prestaties past. De met leder beklede sportstoelen die speciaal voor de GSi zijn ontwikkeld, het met leder beklede sportstuur en de aluminium pedalen zijn de finishing touches.

Zoals gebruikelijk bij Opel, is de Insignia tot in het uiterste verfijnd. Daardoor is de GSi de meest efficiënte Insignia ooit, maar onderscheidt hij zich dynamisch toch ook van de eveneens dynamische Insignia Grand Sport. Met zijn superieure grip en haarscherpe onderstel is hij snel en maakt hij zich populair bij liefhebbers van sportieve sedans.

Insignia GSi interieurDe nieuwe Insignia GSi is op de Nordschleife van de Nürburgring duidelijk sneller dan de Insignia OPC van de vorige generatie zo benadrukt een woordvoerder van Opel in het persverhaal. Dat is mede te danken aan het feit dat de GSi 160 kilogram lichter is dan een vergelijkbare Insignia OPC 2.8 V6 Turbo. Het is de combinatie van minder gewicht, vooral op de vooras, een lager zwaartepunt, de gemakkelijke besturing, het grote vermogen over een breed toerengebied en optimale tractie waardoor de Insignia GSi zo snel is. Dat is pure efficiëntie. De uitstekende grip maakt hem bijzonder geschikt voor wegen als de oude Nürburgring en het biedt zowel rijplezier als extra veiligheid op de openbare weg. De Insignia GSi maakt zijn publieksdebuut tijdens de komende IAA in Frankfurt en komt daarna naar de Opeldealers die er handel in zien. Dan ook zal de prijs bekend zijn….