Categorie: "Autonieuws"

Lexus vernieuwt haar succesnummer LX300h

De in 2014 gepresenteerde Lexus NX is momenteel goed voor 30% van de Europese Lexus verkopen. De nieuwste generatie beleefde zijn Europese debuut in afgelopen septembermaand op de IAA, de internationale autoshow van Frankfurt. De verbeteringen behelzen ex- en interieur, (actieve) veiligheid, uitrusting en rijeigenschappen.
De nieuwe Lexus NX 300h is te herkennen aan het nieuwe uiterlijk van Lexus’ bekende ‘spindle grille’, de gewijzigde voorbumper en nieuwe LED-koplampen met sequentiële LED-richtingaanwijzers. Hierdoor heeft de mid-sized crossover nog krachtiger looks. Dit effect wordt versterkt door de grotere, dieperliggende luchtinlaten onder de koplampen en de scherpe LED-dagrijverlichting.

Aan de achterkant komt de vorm van de ‘spindle grille’ terug. De nieuwe achterlichten zijn voorzien van een zwartgekleurde afwerking die de nadruk legt op de langgerekte vorm. De NX 300h staat op lichtmetalen 17- dan wel 18-inch velgen. Voor de uitvoeringen Luxury en F SPORT Line is het wieldesign van de 18-inch exemplaren nieuw. Het gewijzigde design heeft geleid tot betere aerodynamica met een weerstandscoëfficiënt van 0,33. Het interieur van de Lexus NX 300h oogt sportiever en geeft een nog luxer gevoel. De focus ligt op meer gebruiksgemak en comfort. De meest prominente wijziging is de grotere centrale display. In het geval van het Lexus Premium Navigation is het scherm gegroeid van 7 tot 10,3 inch. Met Lexus Display Audio is de omvang toegenomen van 7 tot 8 inch. De afwerking van het interieur varieert van stijlvol hout tot sportief carbon en aluminium.

Het comfortabele interieur is dusdanig vormgegeven dat het helpt de bestuurder alert te houden. Hierbij krijgt hij ondersteuning van Human Machine Interface-technologie (HMI). Die zorgt ervoor dat de bestuurder zo min mogelijk afgeleid is tijdens de bediening van de verschillende systemen. De bediening van de climate control is gebruiksvriendelijker door nieuwe schakelaars in de vorm van wieltjes. Lexus heeft hierop op uiterst subtiele wijze meerdere malen het Lexus logo aangebracht, precisiewerk van Lexus’ befaamde ambachtslieden, Takumi. Het centraal geplaatste analoge klokje is groter dan voorheen en daardoor beter afleesbaar. Een gps-functie zorgt te allen tijde voor de juiste tijd, ongeacht de tijdzone.

De nieuwe Lexus is voorzien van technologie die de autorit plezieriger en gemakkelijker maakt. Een smartphone kan bijvoorbeeld draadloos worden opgeladen door hem simpelweg op de hiervoor bestemde Wireless Charging Tray te leggen. Die is groter dan voorheen, wat hem geschikt maakt voor de nieuwste smartphones. Ook de Lexus Remote Touch Interface touchpad is groter dan voorheen. Hierdoor is hij eenvoudiger te bedienen. Verder is de ondersteuning van de pols verbeterd.

Lexus heeft de stabiliteit van de NX 300h in zowel rechte lijn als in bochten verder verbeterd door subtiele aanpassingen aan het onderstel en de veren. Verder reageert de NX directer op de bestuurder, mede dankzij de gewijzigde opzet van de stabilisatorstang achter. Verder zijn ook de schokdempers onder handen genomen teneinde een nog comfortbalere autorit te kunnen garanderen waarbij inzittenden nagenoeg geen vibraties ervaren. Lexus Drive Mode geeft de bestuurder de keuze uit meerdere rijstanden: Normal, ECO, SPORT en SPORT+. Ook kan gekozen worden voor een volledig elektrische en emissievrije rijstand (EV). De vernieuwde Adaptive Variable Suspension (met voortaan 650 in plaats van 30 controleniveaus) garandeert daarbij een uiterst nauwkeurig en soepel weggedrag.

De Lexus NX 300h is uitgerust met Lexus Hybrid Drive met een efficiënte 2,5-liter benzinemotor en een krachtige elektromotor – plus een extra elektromotor in het geval van E-Four AWD (All Wheel Drive). Elektrisch rijden zonder stekker. Het systeemvermogen bedraagt 145 kW (197 pk). Het gemiddelde verbruik is een bescheiden 5,1 l/100 km. De CO2-emissie komt uit op 116 g/km.

Lexus NX 300h biedt veel actieve veiligheid in de vorm van Lexus Safety System+. Het uitgebreide pakket veiligheidssystemen omvat een Pre-Collision System, Adaptive Cruise Control, Adaptive High-beam System, Lane Departure Alert en Road Sign Assist. Verder zijn ook Intelligent Parking Sensors leverbaar. Wie meer wil weten over de nieuwe LX300h moet maar even langs gaan bij een Lexus-dealer. Daar hoor je dan vanzelf ook wanneer de auto leverbaar wordt en tegen welke prijzen.

Mercedes zet de nieuwe S-Klasse Coupe en Cabrio in de showroom…

Met hun unieke ontwerp en hoogwaardige interieurmaterialen zijn de nieuwe S Klasse Coupé en Cabriolet volgens het sterrenmerk de belichaming van moderne luxe. Het doorontwikkelde uiterlijk oogt nog sportiever en heeft tegelijkertijd een technische uitstraling. Ook Mercedes-AMG heeft zijn S Klasse Coupé en Cabriolet een update gegeven met tal van technische en esthetische highlights. De S 63 4MATIC+ Coupé is bij de marktintroductie ook verkrijgbaar als exclusieve Yellow Night Edition. De nieuwe tweedeursuitvoeringen van de S Klasse kunnen per direct worden besteld, de vanafprijs inclusief kosten rijklaarmaken bedraagt € 143.611. Vanaf eind januari 2018 staan de modellen in de Europese showrooms.

Als leden van de grote en succesvolle S-Klasse familie profiteren de Coupé en Cabriolet ook van de ingrijpende innovaties die recent op de Limousine zijn geïntroduceerd. Het gaat daarbij om nieuwe of qua functies sterk uitgebreide rijassistententiesystemen, het moderne bedienings- en aanduidingsconcept widescreen cockpit, een nieuwe generatie stuurwielen, het ENERGIZING-comfortprogramma en state-of-the-art infotainment. In combinatie met het standaard led-Intelligent Light System zijn unieke koplampen met in totaal 47 Swarovski-kristallen leverbaar. Zeventien hoekige kristallen vormen samen de fakkelvormige dagrijverlichting, terwijl dertig ronde kristallen samen de richtingaanwijzers vormen. Beide tweedeursmodellen worden standaard geleverd met oled-achterlichten (‘organic light emitting diode’). Bij deze technologie worden flinterdunne lagen organisch materiaal geprint op een glazen plaat en verlicht. Het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren wordt extra benadrukt door een dynamisch lichtspel, waarna de achterlichten oplichten.

De nieuwe S-Klasse Cabriolet is als optie leverbaar met het automatisch windschermsysteem AIRCAP (standaard bij de Mercedes-AMG S 65 Cabriolet). Dit systeem schuift door middel van een druk op de knop uit teneinde luchtwervelingen in het interieur te verminderen. De AIRCAP bestaat uit twee componenten: een windlamel met net in het voorruitframe dat 7 centimeter kan uitschuiven en een windscherm achter de achterbank met convexe vormen en rvs sierpaneel. Er kan ook uitsluitend voor een windscherm achter de achterbank worden gekozen.
Tal van nieuwe of doorontwikkelde assistentiesystemen maken deel uit van het als optie leverbare rijassistentiepakket (standaard bij de Mercedes-AMG S 65 Coupé en Cabriolet). De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de actieve stuurassistent bieden de bestuurder nu een nog betere ondersteuning bij het aanhouden van een veilige afstand tot de voorligger en bij het besturen van de auto. De snelheid wordt voortaan automatisch aangepast als er bochten of kruisingen naderen. De uitwijk-stuurassistent, de aanzienlijk verbeterde actieve spoorassistent en de extra functies van de actieve noodstopassistent zijn hier een aanvulling op. Ook onderdeel van het rijassistentiepakket is PRE SAFE® PLUS, dat tevens rekening houdt met gevaarlijke situaties die worden veroorzaakt door het achteropkomend verkeer, bijvoorbeeld kop-staartbotsingen.

Een andere optie is de hoofdruimteverwarming AIRSCARF. Deze verlengt het cabrioseizoen door comfortabel open rijden zelfs bij lage buitentemperaturen mogelijk te maken. De gepatenteerde hoofdruimteverwarming zorgt ervoor dat er vanuit de hoofdsteun warme lucht rond het hoofd en de nek van de bestuurder en voorpassagier circuleert.
Een innovatie op het gebied van interieurcomfort en welzijn is het ENERGIZING-comfortprogramma met zes programma’s die verschillende comfortfuncties combineren. Dit verbetert het fysieke comfort en de alertheid tijdens het rijden en het pauzeren. Het ENERGIZING-comfortprogramma is leverbaar in combinatie met het AIR BALANCE-pakket en de nieuwe uitgebreide sfeerverlichting met 64 kleuren en 10 kleurwerelden.
Alle S-Klasses Coupé en Cabriolet zijn standaard voorzien van het infotainmentsysteem COMAND Online van de nieuwste generatie alsmede smartphone-integratie. Dit maakt het gebruik van Apple CarPlay™ en Google Android Auto mogelijk. Als een geschikte smartphone met het systeem wordt verbonden via de usb-aansluiting, kan gebruik worden gemaakt van de CarPlay™- of Android Auto-interface.

Vanaf de marktintroductie is de S 63 4MATIC+ Coupé zes maanden lang leverbaar als exclusieve Yellow Night Edition, die een vanafprijs inclusief kosten rijklaarmaken van € 244.992 heeft. Dit speciale model wordt geleverd in selenietgrijs magno of nachtzwart magno en is te herkennen aan de subtiele gele sierstreep op de buitenspiegels. De exclusieve uitstraling wordt versterkt door zevenspaaks lichtmetalen velgen matzwart met glanzende velgrand, en de gele remklauwen van het keramisch AMG-remsysteem met composietremschijven, dat bij de Edition standaard is.
Het bijzondere karakter van de Yellow Night Edition wordt verder aangezet door het aerodynamicapakket, met een grote frontsplitter in hoogglanzend zwart (van carbon bij het carbonpakket) en een spoilerrand op het kofferdeksel in hoogglanzend zwart (van carbon bij het carbonpakket) alsmede AMG-racestriping op de flanken.
Het interieur is eveneens voorzien van gele accenten. De AMG-sportstoelen voorin en de achterbank zijn hiervan voorbeelden, net als het AMG Performance-stuurwiel met 12-uur-markering, het combi-instrument, de bovenkant van de portieren, het middendeel van de portieren, de armsteunen, middenconsole voorin en de vloermatten. Het Edition-embleem op het stuurwiel is een verwijzing naar de bijzondere uitusting.
Het exclusiefpakket behoort tot de standaarduitrusting. Dit omvat onder andere stoelbekleding nappaleder Exclusief met AMG-ruitdessin en gedeeltelijke perforaties plus nappaleder met contrastsiernaden op de bovenzijde van het dashboard, de middenarmsteun, de armleuningen voor en achter en het middendeel van de portieren. Ook AMG-badges op de hoofsteunen voor en achter, verlichte AMG-instaplijsten en speciale AMG-vloermatten maken deel uit van dit pakket.

ŠKODA KAROQ pakt vijf sterren bij EuroNCAP…

Nadat eerder dit jaar al de grote KODIAQ vijf sterren behaalde tijdens de bekende EuroNCAP-botsproeftests, kwam nu ook de compactere KODIAQ met vlag en wimpel door deze zware beproeving heen. De Tsjechische SUV scoorde o.a. hoog bij het onderdeel bescherming van haar inzittenden, maar heeft ook actieve en passieve zaken aan boord die eventuele botsingen met voetgangers niet meteen fataal doen verlopen. Uiteraard heeft de KAROQ ook het proactieve noodremsysteem aan boord dat automatisch ingrijpt als er een obstakel opduikt in het stadsverkeer. Door deze nieuwe score heeft ŠKODA haar hele gamma modellen op hetzelfde hoge veiligheidsniveau gebracht. Een gegeven waarvan andere fabrikanten vaak slechts kunnen dromen. De vijf sterren voor de hoogste beschermingsgraad krijgt de KAROQ ook doordat hij rondom is voorzien van airbags, camera’s, sensoren en andere veiligheidsvoorzieningen. Daarbij vervormt de carrosserie bij frontale en andere botsproeven op zodanige wijze dat de deuren open kunnen en de ‘kooi’ intact blijft. Een veilig idee voor de kopers van deze nieuwe ŠKODA. (NP)

Car2Go geeft toekomstvisie autonoom autodelen..

car2go, marktleider op het gebied van autodelen, bereidt zich voor op de toekomst van autonoom, volledig elektrisch autodelen in steden. Tijdens de Web Summit in Lissabon, de grootste technologieconferentie ter wereld, publiceert car2go een whitepaper waar de vijf belangrijkste voorwaarden voor het management van autonome wagenparken in staan gedefinieerd. “Er is nauwelijks een andere mobiliteitsactiviteit die zich zo uitgebreid op de trend van autonoom rijden kan voorbereiden, dan free-floating autodelen,’ aldus Olivier Reppert, CEO van car2go Group GmbH. “Wie een autonoom wagenpark optimaal wil managen, moet niet alleen de auto’s, maar ook de software beheersen – dat wil zeggen; via zelflerende algoritmen, big data en apps. Bij ons gebeurt dat op dit moment al.”

car2go beheert een wagenpark met 14.000 voertuigen in 26 steden wereldwijd. Daarmee doet de onderneming niet alleen waardevolle ervaring op voor fleet management op zich, maar ook voor intelligente algoritmen voor strategische plaatsing van de auto’s op basis van de vraag. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de voorspelling van de vraag – de prognose wanneer en waar binnenkort een auto nodig is.
In de whitepaper is te lezen dat de prognose van de vraag een belangrijk onderdeel is van het management van een autonoom wagenpark. Het kloppend hart ervan is de zogeheten fleet intelligence. Daarmee wordt bepaald welke auto in welke vraag moet voorzien. Deze managementalgoritmen zijn zeer complex, omdat de inzet van de ene auto effect heeft op alle andere auto’s van het wagenpark.

“Voor autodelen zal het gebruik van autonome auto’s de volgende kwantumsprong zijn, net als de uitvinding van het free-floating concept dat was ten opzichte van stationair autodelen,” legt Reppert verder uit. “Wij verheugen ons op die toekomst en staan al in de startblokken.”

VW brengt T-Roc met 1,5 TSi Evo motor…

De Volkswagen T-Roc is nu ook te bestellen met de gloednieuwe, 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI Evo benzinemotor met Active Cylinder Management. Deze T-Roc 1.5 TSI Evo is te combineren met het Style en Sport uitrustingsniveau. De versie met handgeschakelde zesbak staat vanaf begin december bij de dealer met een prijs vanaf € 29.455*. De uitvoering met DSG-automaat is naar verwachting in januari bestelbaar.
De 1.5 TSI Evo benzinemotor biedt kracht, souplesse en een hoge efficiency dankzij Active Cylinder Management (cilinderuitschakeling), variabele turbinegeometrie en een verbrandingsproces dat is afgeleid van de Miller-cycle. Met deze geavanceerde benzinemotor levert de stijlvolle crossover van Volkswagen hoge prestaties tegen een laag gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (CO2: 120 g/km)**. De 1.5 TSI Evo wordt in de T-Roc standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
De 1.5 TSI Evo met DSG-automaat wordt in januari 2018 bestelbaar.

De T-Roc 1.5 TSI Evo is er als Style en Sport, beide voorzien van een omvangrijke standaarduitrusting. Naast een compleet pakket aan geavanceerde assistentiesystemen – waaronder Front Assist met City Emergency Braking en Lane Assist – zijn bijvoorbeeld Climatic airconditioning en LED-achterlichten inclusief LED-dagrijverlichting inbegrepen.
De T-Roc 1.5 TSI Evo Style heeft verder onder meer ook zwarte dakreling, parkeersensoren voor en achter, mistlampen vóór inclusief bochtverlichting en adaptieve cruise control. Uiterlijk is de T-Roc Style herkenbaar aan de 16-inch ‘Chester’ lichtmetalen velgen.

Bovenop de uitrusting van de Style heeft de T-Roc Sport standaard zaken als Radio Composition Media met 20,3 cm touchscreen, sfeerverlichting, Climatronic airconditioning, chromen dakreling en LED-koplampen. Een opvallende feature van deze uitvoering is de nieuwste generatie van het Active Info Display, het volledig digitale instrumentarium. De T-Roc Sport staat standaard op 17-inch ‘Kulmbach’ lichtmetalen velgen.
Beide uitvoeringen zijn volop te personaliseren met ondermeer een contrasterende dakkleur, vele soorten lichtmetalen velgen en verschillende interieurkleuren.
De Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Evo met 110 kW/150 pk is per direct te bestellen, vanaf € 29.455*. De Sport is er vanaf € 31.195*.

Nieuwe baas KIA wil marktaandeel uitbreiden…

Yong Kew Park is aangesteld als nieuwe president van Kia Motors Europe. Vanuit het hoofdkwartier van het merk in Frankfurt neemt hij de leiding op zich om de verdere uitbouw van business en verkoopgroei in Europa te realiseren. President Park neemt meer dan dertig jaar ervaring bij Kia en veel kennis van het concern en de producten mee naar deze managementfunctie.
President Park werkte tot voor kort bij Kia Motors Russia. Daar was hij sinds 2016 president. Onder zijn leiding groeide het marktaandeel van Kia in Rusland naar meer dan 10 procent – het hoogste van alle buitenlandse merken die in deze markt actief zijn. President Park heeft voordien diverse andere posities bekleed, waaronder Head of Sales bij Dongfeng Yueda Kia Motor Co in China in 2015 en 2016. Verder was hij president van Kia Motors in Centraal- en Zuid-Amerika van 2012 tot 2014, Chief Executive Coordinator bij Kia Motors America in 2011 en Regional Manager voor Kia Motors in Afrika en het Midden-Oosten tussen 2007 en 2010.
President Park neemt bij Kia Motors Europe de functie over van Ho Sung Song, die eerder is gepromoveerd naar de functie van Executive Vice President en Chief Operating Officer van de nieuwe Global Operations Division bij het hoofdkwartier van Kia Motors Corporation in Seoul.
In reactie op zijn nieuwe positie zegt President Park: “Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik wereldwijd zeer veel ervaring heb kunnen opdoen bij Kia. Dat is voor mij van zeer groot nut om snel inzicht te krijgen in de business hier en de bredere markt. Ik kom bij Kia Motors Europe in een zeer uitdagende fase voor het concern, met een reeks nieuwe modellen die de resultaten naar nieuwe recordhoogtes kunnen stuwen. Ik heb het volste vertrouwen dat de ervaring die ik inbreng, zal helpen bij verdere uitbouw van de marktpositie van Kia in Europa.”
De Europese verkopen van Kia zijn dit jaar gestegen naar een totaal van 364.924 eenheden*, wat neerkomt op een stijging van 8,1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kia heeft in Europa nu een marktaandeel van 3,0 procent, een groei ten opzichte van de eerste negen maanden van 2016, toen het marktaandeel nog 2,9 procent bedroeg.
*Bron: ACEA, EU28 + EFTA-statistieken, januari tot en met september 2017.

Skoda pakt weer een onderscheiding….

Skoda pakte met haar zeer succesvolle Octavia opnieuw een mooie titel tijdens de Britse verkiezing van meest groene auto in zijn segment. Deze zgn. Green Apple Awards werden uitgereikt in het Britse Huis van Afgevaardigden aan fabrikanten die modellen brengen die niet alleen goed rijden maar ook zo min mogelijk verbruik koppelen aan een lage uitstoot. De Octavia verdiende deze prijs volgens de jury omdat in deze klasse (grote familieauto’s) de auto ongekend is qua luxe en uitmonstering, maar ook nog eens economisch rijdt en een ruimte biedt die andere wagens in dit segment domweg niet kunnen bieden. Zeker niet voor de prijs die Skoda vraagt. De Green Apples worden elk jaar uitgereikt en zijn eervolle titels voor de merken en modellen die ze krijgen. (NP)

Nieuwe MAN’s voor Wagenborg Nedlift…

Met de komst van twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers is Wagenborg Nedlift klaar voor de toekomst. De nieuwe giganten zijn goed voor maximale treingewichten tot 250 ton. Daarmee zijn dit trekkers uit de zwaarste klasse die geschikt zijn voor het uitdagende werk in de wereld van het zwaartransport.
Wagenborg Nedlift heeft veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Het bedrijf is gespecialiseerd in de meest uitdagende transporten en daarvoor zet het al jaren MAN-trucks in. Wagenpark manager en hoofd Technische Dienst Jan- Ebe Boerema: “ Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle onder de meest lastige omstandigheden, en dat is cruciaal in dit werk.’’

De vier assige MAN-trekkers zijn voorzien van de meest luxueuze XXL- cabine met stand-airconditioning. “Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’’, aldus Boerema. De trucks zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd. Door de compacte bouwwijze van de vier- asser ontbrak de ruimte aan het chassis voor deze voorzieningen.

De trucks zijn uitgerust met de variabele BrakeMatic snelheidsregeling voor bergaf. De speciale extra sterke Turbo EVB-motorrem die gecombineerd wordt met de intarder met 900kW (1.225pk) aan remvermogen, zorgt voor optimale controle als het bergafwaarts gaat. Verder zijn de trucks voorzien van een zware achterbalk in het chassis met een vangmuil koppeling, een registerkoppeling aan de voorzijde en een verschuifbare opleggerschotel met een 3,5 inch aansluiting. De trucks zijn voorzien van twistlocks waardoor er een ballastbak kan worden gemonteerd. De trucks kunnen daarmee als ballasttrekker worden ingezet.

Met 110 eigen kranen door heel Nederland is Wagenborg Nedlift een belangrijke speler op de markt voor horizontaal, verticaal en extreem zwaartransport. Het bedrijf heeft een eigen werkplaats voor reparatie en onderhoud aan met name het kranen- en trailerpark. De 21 trucks van het bedrijf worden veelal onderhouden bij de dealer. De nieuwe MAN-trucks werden geleverd en afgebouwd door MAN dealer Sommerauer Trucks Westerbroek BV.

SEAT introduceert de Arona

Met de Arona, die vanaf 9 november a.s. bij de Nederlandse dealers staat, betreedt SEAT het compacte crossover-segment, dat in ruim twee jaar tijd is verviervoudigd. De Arona combineert compacte afmetingen en coole looks met veel binnenruimte en hightech connectiviteits- en assistentiesystemen. SEAT luidt de Nederlandse introductie van de Arona in met zeer complete en aantrekkelijk geprijsde Launch Editions. In 2018 volgen de reguliere Arona-uitvoeringen. De SEAT Arona is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij lekker wendbaar in de stad en dankzij de grote bodemvrijheid kan hij ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten. Het interieur is opmerkelijk ruim en de zitpositie aangenaam hoog. Dit draagt bij aan het ruimtelijke gevoel en zorgt voor een goed (uit)zicht en een makkelijke in-/uitstap. De bagageruimte behoort met een inhoud van 400 liter tot de grootste in zijn klasse. Het gebruiksgemak ervan wordt vergroot door handige metalen bevestigingshaken en de dubbele laadbodem.

SEAT is het eerste merk waar het nieuwe MQB A0-platform werd ingezet en de Arona is na de Ibiza het tweede model dat er nu gebruik van maakt. Het platform is flexibel van opzet. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de Arona ten opzichte van de Ibiza een langere wielbasis heeft. De platformstrategie heeft belangrijke voordelen. Mede hierdoor behoort de Arona tot de lichtste auto’s in zijn segment en dat komt de prestaties en het verbruik ten goede. Ook wegligging, comfort en veiligheidsniveau van topklasse. Om de dynamiek te benadrukken, is bij uitvoeringen met een vermogen vanaf 85kW/115 pk een XDS-sperdifferentieel inbegrepen.

Bij de Arona draait het volgens SEAT om lifestyle, technologie en dynamiek. Dit zie je terug in het uiterlijk van de auto. Hij volgt de typische lijnvoering die SEAT met de succesvolle Ateca heeft ingezet. De Arona heeft een markante neus met hoekig gevormde koplampen. De gesplitste achterlichten zorgen aan de achterzijde voor optische breedte. Ook de robuuste bumper draagt daar aan bij. Veel carrosserie-elementen zijn uitgevoerd in grijs. Daarmee oogt de Arona krachtig en bovendien is dit een verwijzing naar zijn veelzijdige karakter. Daarbij kan iedere klant eigen accenten kiezen. Zo is het dak uit te voeren in grijs, zwart, oranje of in carrosseriekleur. Hierdoor zijn er 68 kleurcombinaties mogelijk. Ook het interieur is expressief. Door de hoge middenconsole bevinden veel bedieningselementen zich in het blikveld van de bestuurder en zijn ze eenvoudig bereikbaar. De stoelen ‘omarmen’ de inzittenden met comfort en veiligheid. De gebruikte bekledingsstoffen en kleuren zijn speciaal voor de Arona ontwikkeld. Bovendien zijn er ook hier de nodige personaliseringsmogelijkheden.

De motoren die leverbaar zijn voor de Arona hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Zo beschikken ze allen over directe injectie, turbotechnologie en een automatisch start&stop systeem. De 1.0 TSI driecilinder benzinemotor is er in twee vermogensvarianten. Om te beginnen is er de versie met 70 kW/95 pk en een koppel van 175 Nm (tussen 2.000-3.500 tpm). Deze ‘lichtgewicht’ (1.165 kg inclusief bestuurder) wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. De Arona sprint dan in 11,6 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 173 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km (CO2: 111 g/km)**. De versie met 85 kW/115 pk en 200 Nm (eveneens tussen 2.000-3.500 tpm) is er met zesbak of zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Beide halen ze een topsnelheid van 182 km/u. De handgeschakelde versie sprint in 9,8 seconden van 0-100 km/u (DSG 10,0 s). Het gemiddelde verbruik varieert van 4,9-5,0 l/100 km (CO2:113-114 g/km)**. In een later stadium volgt de 1.5 TSI EVO viercilinder met actieve cilinderuitschakeling. Deze is er uitsluitend voor de Arona FR en is dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.6 TDI is er met 70 kW/95 pk (met vijfbak of zeventraps DSG) of 85 kW/115 pk (6-bak). Later in 2018 verschijnt de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk, die geschikt is voor het gebruik van CNG (aardgas). SEAT is de eerste fabrikant met een CNG-aanbod in dit segment.

SEAT introduceert de Arona in een aantal complete Launch Editions. Standaard beschikt de Style Launch Edition over een multifunctioneel lederen stuurwiel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, 16 inch lichtmetalen velgen, Media system Colour, cruise control, vermoeidheidsherkenning, LED dagrijverlichting, LED achterlichten, een middenarmsteun vóór, een opbergvak onder de bestuurdersstoel en parkeersensoren achter. De Arona Xcellence Launch Edition vult de uitrusting van de Style Launch Edition aan met Keyless entry & go,

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

De Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

De nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

De nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.