Categorie: "Autonieuws"

Car2Go geeft toekomstvisie autonoom autodelen..

Car2Go - autonoom autodelencar2go, marktleider op het gebied van autodelen, bereidt zich voor op de toekomst van autonoom, volledig elektrisch autodelen in steden. Tijdens de Web Summit in Lissabon, de grootste technologieconferentie ter wereld, publiceert car2go een whitepaper waar de vijf belangrijkste voorwaarden voor het management van autonome wagenparken in staan gedefinieerd. “Er is nauwelijks een andere mobiliteitsactiviteit die zich zo uitgebreid op de trend van autonoom rijden kan voorbereiden, dan free-floating autodelen,’ aldus Olivier Reppert, CEO van car2go Group GmbH. “Wie een autonoom wagenpark optimaal wil managen, moet niet alleen de auto’s, maar ook de software beheersen – dat wil zeggen; via zelflerende algoritmen, big data en apps. Bij ons gebeurt dat op dit moment al.”

Smaert for two electric - juli 2017car2go beheert een wagenpark met 14.000 voertuigen in 26 steden wereldwijd. Daarmee doet de onderneming niet alleen waardevolle ervaring op voor fleet management op zich, maar ook voor intelligente algoritmen voor strategische plaatsing van de auto’s op basis van de vraag. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de voorspelling van de vraag – de prognose wanneer en waar binnenkort een auto nodig is.
In de whitepaper is te lezen dat de prognose van de vraag een belangrijk onderdeel is van het management van een autonoom wagenpark. Het kloppend hart ervan is de zogeheten fleet intelligence. Daarmee wordt bepaald welke auto in welke vraag moet voorzien. Deze managementalgoritmen zijn zeer complex, omdat de inzet van de ene auto effect heeft op alle andere auto’s van het wagenpark.

“Voor autodelen zal het gebruik van autonome auto’s de volgende kwantumsprong zijn, net als de uitvinding van het free-floating concept dat was ten opzichte van stationair autodelen,” legt Reppert verder uit. “Wij verheugen ons op die toekomst en staan al in de startblokken.”

VW brengt T-Roc met 1,5 TSi Evo motor…

T-Roc met 1,5 TSI motorDe Volkswagen T-Roc is nu ook te bestellen met de gloednieuwe, 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI Evo benzinemotor met Active Cylinder Management. Deze T-Roc 1.5 TSI Evo is te combineren met het Style en Sport uitrustingsniveau. De versie met handgeschakelde zesbak staat vanaf begin december bij de dealer met een prijs vanaf € 29.455*. De uitvoering met DSG-automaat is naar verwachting in januari bestelbaar.
De 1.5 TSI Evo benzinemotor biedt kracht, souplesse en een hoge efficiency dankzij Active Cylinder Management (cilinderuitschakeling), variabele turbinegeometrie en een verbrandingsproces dat is afgeleid van de Miller-cycle. Met deze geavanceerde benzinemotor levert de stijlvolle crossover van Volkswagen hoge prestaties tegen een laag gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (CO2: 120 g/km)**. De 1.5 TSI Evo wordt in de T-Roc standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
De 1.5 TSI Evo met DSG-automaat wordt in januari 2018 bestelbaar.

T-Roc yellow 800_t-roc9-2De T-Roc 1.5 TSI Evo is er als Style en Sport, beide voorzien van een omvangrijke standaarduitrusting. Naast een compleet pakket aan geavanceerde assistentiesystemen – waaronder Front Assist met City Emergency Braking en Lane Assist – zijn bijvoorbeeld Climatic airconditioning en LED-achterlichten inclusief LED-dagrijverlichting inbegrepen.
De T-Roc 1.5 TSI Evo Style heeft verder onder meer ook zwarte dakreling, parkeersensoren voor en achter, mistlampen vóór inclusief bochtverlichting en adaptieve cruise control. Uiterlijk is de T-Roc Style herkenbaar aan de 16-inch ‘Chester’ lichtmetalen velgen.

T-Rox red front 800_t-roc7-2Bovenop de uitrusting van de Style heeft de T-Roc Sport standaard zaken als Radio Composition Media met 20,3 cm touchscreen, sfeerverlichting, Climatronic airconditioning, chromen dakreling en LED-koplampen. Een opvallende feature van deze uitvoering is de nieuwste generatie van het Active Info Display, het volledig digitale instrumentarium. De T-Roc Sport staat standaard op 17-inch ‘Kulmbach’ lichtmetalen velgen.
Beide uitvoeringen zijn volop te personaliseren met ondermeer een contrasterende dakkleur, vele soorten lichtmetalen velgen en verschillende interieurkleuren.
De Volkswagen T-Roc 1.5 TSI Evo met 110 kW/150 pk is per direct te bestellen, vanaf € 29.455*. De Sport is er vanaf € 31.195*.

Nieuwe baas KIA wil marktaandeel uitbreiden…

KIA Motors Yong Kew Park CEO EuropeYong Kew Park is aangesteld als nieuwe president van Kia Motors Europe. Vanuit het hoofdkwartier van het merk in Frankfurt neemt hij de leiding op zich om de verdere uitbouw van business en verkoopgroei in Europa te realiseren. President Park neemt meer dan dertig jaar ervaring bij Kia en veel kennis van het concern en de producten mee naar deze managementfunctie.
President Park werkte tot voor kort bij Kia Motors Russia. Daar was hij sinds 2016 president. Onder zijn leiding groeide het marktaandeel van Kia in Rusland naar meer dan 10 procent – het hoogste van alle buitenlandse merken die in deze markt actief zijn. President Park heeft voordien diverse andere posities bekleed, waaronder Head of Sales bij Dongfeng Yueda Kia Motor Co in China in 2015 en 2016. Verder was hij president van Kia Motors in Centraal- en Zuid-Amerika van 2012 tot 2014, Chief Executive Coordinator bij Kia Motors America in 2011 en Regional Manager voor Kia Motors in Afrika en het Midden-Oosten tussen 2007 en 2010.
01-Kia-Stinger-GT-Dynamic-EU-SpecPresident Park neemt bij Kia Motors Europe de functie over van Ho Sung Song, die eerder is gepromoveerd naar de functie van Executive Vice President en Chief Operating Officer van de nieuwe Global Operations Division bij het hoofdkwartier van Kia Motors Corporation in Seoul.
1_Kia-Picanto-X-Line-turbokracht-en-crossover-looksIn reactie op zijn nieuwe positie zegt President Park: “Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik wereldwijd zeer veel ervaring heb kunnen opdoen bij Kia. Dat is voor mij van zeer groot nut om snel inzicht te krijgen in de business hier en de bredere markt. Ik kom bij Kia Motors Europe in een zeer uitdagende fase voor het concern, met een reeks nieuwe modellen die de resultaten naar nieuwe recordhoogtes kunnen stuwen. Ik heb het volste vertrouwen dat de ervaring die ik inbreng, zal helpen bij verdere uitbouw van de marktpositie van Kia in Europa.”
De Europese verkopen van Kia zijn dit jaar gestegen naar een totaal van 364.924 eenheden*, wat neerkomt op een stijging van 8,1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Kia heeft in Europa nu een marktaandeel van 3,0 procent, een groei ten opzichte van de eerste negen maanden van 2016, toen het marktaandeel nog 2,9 procent bedroeg.
*Bron: ACEA, EU28 + EFTA-statistieken, januari tot en met september 2017.

Skoda pakt weer een onderscheiding….

03-SKODA-Edition-OctaviaSkoda pakte met haar zeer succesvolle Octavia opnieuw een mooie titel tijdens de Britse verkiezing van meest groene auto in zijn segment. Deze zgn. Green Apple Awards werden uitgereikt in het Britse Huis van Afgevaardigden aan fabrikanten die modellen brengen die niet alleen goed rijden maar ook zo min mogelijk verbruik koppelen aan een lage uitstoot. De Octavia verdiende deze prijs volgens de jury omdat in deze klasse (grote familieauto’s) de auto ongekend is qua luxe en uitmonstering, maar ook nog eens economisch rijdt en een ruimte biedt die andere wagens in dit segment domweg niet kunnen bieden. Zeker niet voor de prijs die Skoda vraagt. De Green Apples worden elk jaar uitgereikt en zijn eervolle titels voor de merken en modellen die ze krijgen. (NP)

Nieuwe MAN’s voor Wagenborg Nedlift…

MAN Wagenborg 800_wagenborg3Met de komst van twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers is Wagenborg Nedlift klaar voor de toekomst. De nieuwe giganten zijn goed voor maximale treingewichten tot 250 ton. Daarmee zijn dit trekkers uit de zwaarste klasse die geschikt zijn voor het uitdagende werk in de wereld van het zwaartransport.
Wagenborg Nedlift heeft veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Het bedrijf is gespecialiseerd in de meest uitdagende transporten en daarvoor zet het al jaren MAN-trucks in. Wagenpark manager en hoofd Technische Dienst Jan- Ebe Boerema: “ Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle onder de meest lastige omstandigheden, en dat is cruciaal in dit werk.’’

MAN Wagenborg-NedliftDe vier assige MAN-trekkers zijn voorzien van de meest luxueuze XXL- cabine met stand-airconditioning. “Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’’, aldus Boerema. De trucks zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd. Door de compacte bouwwijze van de vier- asser ontbrak de ruimte aan het chassis voor deze voorzieningen.

MAN Wagenborg 800_wagenborg2De trucks zijn uitgerust met de variabele BrakeMatic snelheidsregeling voor bergaf. De speciale extra sterke Turbo EVB-motorrem die gecombineerd wordt met de intarder met 900kW (1.225pk) aan remvermogen, zorgt voor optimale controle als het bergafwaarts gaat. Verder zijn de trucks voorzien van een zware achterbalk in het chassis met een vangmuil koppeling, een registerkoppeling aan de voorzijde en een verschuifbare opleggerschotel met een 3,5 inch aansluiting. De trucks zijn voorzien van twistlocks waardoor er een ballastbak kan worden gemonteerd. De trucks kunnen daarmee als ballasttrekker worden ingezet.

Met 110 eigen kranen door heel Nederland is Wagenborg Nedlift een belangrijke speler op de markt voor horizontaal, verticaal en extreem zwaartransport. Het bedrijf heeft een eigen werkplaats voor reparatie en onderhoud aan met name het kranen- en trailerpark. De 21 trucks van het bedrijf worden veelal onderhouden bij de dealer. De nieuwe MAN-trucks werden geleverd en afgebouwd door MAN dealer Sommerauer Trucks Westerbroek BV.

SEAT introduceert de Arona

Arona frontal redMet de Arona, die vanaf 9 november a.s. bij de Nederlandse dealers staat, betreedt SEAT het compacte crossover-segment, dat in ruim twee jaar tijd is verviervoudigd. De Arona combineert compacte afmetingen en coole looks met veel binnenruimte en hightech connectiviteits- en assistentiesystemen. SEAT luidt de Nederlandse introductie van de Arona in met zeer complete en aantrekkelijk geprijsde Launch Editions. In 2018 volgen de reguliere Arona-uitvoeringen. De SEAT Arona is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij lekker wendbaar in de stad en dankzij de grote bodemvrijheid kan hij ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten. Het interieur is opmerkelijk ruim en de zitpositie aangenaam hoog. Dit draagt bij aan het ruimtelijke gevoel en zorgt voor een goed (uit)zicht en een makkelijke in-/uitstap. De bagageruimte behoort met een inhoud van 400 liter tot de grootste in zijn klasse. Het gebruiksgemak ervan wordt vergroot door handige metalen bevestigingshaken en de dubbele laadbodem.

Arona interior 800_08-newseatarona-interior-001-s-hd1SEAT is het eerste merk waar het nieuwe MQB A0-platform werd ingezet en de Arona is na de Ibiza het tweede model dat er nu gebruik van maakt. Het platform is flexibel van opzet. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de Arona ten opzichte van de Ibiza een langere wielbasis heeft. De platformstrategie heeft belangrijke voordelen. Mede hierdoor behoort de Arona tot de lichtste auto’s in zijn segment en dat komt de prestaties en het verbruik ten goede. Ook wegligging, comfort en veiligheidsniveau van topklasse. Om de dynamiek te benadrukken, is bij uitvoeringen met een vermogen vanaf 85kW/115 pk een XDS-sperdifferentieel inbegrepen.

Arona side red 800_seat-aronastory001-hqBij de Arona draait het volgens SEAT om lifestyle, technologie en dynamiek. Dit zie je terug in het uiterlijk van de auto. Hij volgt de typische lijnvoering die SEAT met de succesvolle Ateca heeft ingezet. De Arona heeft een markante neus met hoekig gevormde koplampen. De gesplitste achterlichten zorgen aan de achterzijde voor optische breedte. Ook de robuuste bumper draagt daar aan bij. Veel carrosserie-elementen zijn uitgevoerd in grijs. Daarmee oogt de Arona krachtig en bovendien is dit een verwijzing naar zijn veelzijdige karakter. Daarbij kan iedere klant eigen accenten kiezen. Zo is het dak uit te voeren in grijs, zwart, oranje of in carrosseriekleur. Hierdoor zijn er 68 kleurcombinaties mogelijk. Ook het interieur is expressief. Door de hoge middenconsole bevinden veel bedieningselementen zich in het blikveld van de bestuurder en zijn ze eenvoudig bereikbaar. De stoelen ‘omarmen’ de inzittenden met comfort en veiligheid. De gebruikte bekledingsstoffen en kleuren zijn speciaal voor de Arona ontwikkeld. Bovendien zijn er ook hier de nodige personaliseringsmogelijkheden.

Arona Launch Editions 800_seat-arona-004De motoren die leverbaar zijn voor de Arona hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Zo beschikken ze allen over directe injectie, turbotechnologie en een automatisch start&stop systeem. De 1.0 TSI driecilinder benzinemotor is er in twee vermogensvarianten. Om te beginnen is er de versie met 70 kW/95 pk en een koppel van 175 Nm (tussen 2.000-3.500 tpm). Deze ‘lichtgewicht’ (1.165 kg inclusief bestuurder) wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. De Arona sprint dan in 11,6 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 173 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km (CO2: 111 g/km)**. De versie met 85 kW/115 pk en 200 Nm (eveneens tussen 2.000-3.500 tpm) is er met zesbak of zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Beide halen ze een topsnelheid van 182 km/u. De handgeschakelde versie sprint in 9,8 seconden van 0-100 km/u (DSG 10,0 s). Het gemiddelde verbruik varieert van 4,9-5,0 l/100 km (CO2:113-114 g/km)**. In een later stadium volgt de 1.5 TSI EVO viercilinder met actieve cilinderuitschakeling. Deze is er uitsluitend voor de Arona FR en is dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.6 TDI is er met 70 kW/95 pk (met vijfbak of zeventraps DSG) of 85 kW/115 pk (6-bak). Later in 2018 verschijnt de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk, die geschikt is voor het gebruik van CNG (aardgas). SEAT is de eerste fabrikant met een CNG-aanbod in dit segment.

Arona red road 800_seat-aronastory005-hqSEAT introduceert de Arona in een aantal complete Launch Editions. Standaard beschikt de Style Launch Edition over een multifunctioneel lederen stuurwiel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, 16 inch lichtmetalen velgen, Media system Colour, cruise control, vermoeidheidsherkenning, LED dagrijverlichting, LED achterlichten, een middenarmsteun vóór, een opbergvak onder de bestuurdersstoel en parkeersensoren achter. De Arona Xcellence Launch Edition vult de uitrusting van de Style Launch Edition aan met Keyless entry & go,

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

VW Polo GTi 800_db2017au01107-largeDe Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

VW Polo GTi 800_vwpologti-5Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

VW Polo GTi 800_db2017au01122-largeDe nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

VW Polo GTi 800_db2017au01108-largeDe nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.

McLaren levert miniatuur-supersportcars…

P1TM 1McLaren Automotive gaat door met het vieren van het vijfjarig bestaan van de McLaren P1TM, dit keer met de aankondiging van een variant op alternatieve brandstof. De nieuwste P1TM wordt uitsluitend aangedreven door voeten die zijn verbonden met het menselijk lichaam en jonger dan drie jaar. Althans, dat is het advies van de fabrikant.
De ‘foot-to-floor’-editie kan vanaf december online worden gekocht voor £35,99 (prijs in Nederland nog niet bekend). De auto zal tijdig en voor Kerst worden bezorgd. De foot-to-floor-uitvoering is de meest recente toevoeging aan een breed scala van onder licentie gebouwde modellen en producten die beschikbaar zijn lang nadat alle 375 full-size McLarens P1™ waren verkocht.
De McLaren P1™ -speelgoedautocollectie omvat ook de McLaren P1™ elektrische Ride-On en de McLaren P1™ Tecnomodel collectible, die waarschijnlijk kopers zal aanspreken die ouder zijn dan de doelgroep van de ‘foot-to-floor-auto’.

P1TM MOdelsAndere, onder licentie gebouwde McLaren P1™ -producten zijn de die-cast modellen van AutoArt, TSM, Kyosho, Motormax, Kinsmart en Hot Wheels; de kunststof modellen van Amalgam, TSM en Tecnomodel en de Scalextric-slotraceauto’s. Een ‘Quick Build’-model van Airfix is ook beschikbaar, net als radiografisch bestuurbare modellen van New Bright, Rastar en Maisto.
Louwman Exclusive in Utrecht heeft als enige officiële McLaren-importeur en –dealer in Nederland een breed scala aan McLaren-merchandising beschikbaar, waaronder diverse McLarens in verschillende soorten en maten. Wie toe is aan ‘het echte werk’ kan ook in Utrecht terecht voor nieuwe en jong gebruikte modellen van het Britse sportwagenmerk. Deze ‘McLaren-speeltjes’ zijn geschikt voor alle leeftijden vanaf 18 jaar.

P1TM Ready to raceTechnische informatie
Soort voertuig: ‘Foot-to-floor’ McLaren P1TM
Kleur: Volcano Yellow
Snelheid: afhankelijk van ontbijt
Prijs: RRP: £35.99 (prijs in Nederland nog niet bekend)
Te koop via: This Is It Store (www.thisisitstores.co.uk)

Soort voertuig: De elektrische ‘Ride-On’ McLaren P1TM
Kleur: Volcano Yellow
Snelheid: tot ongeveer 5 km/h
Prijs: £219.99 (prijs in Nederland nog niet bekend)
Te koop via: Toys R Us www.toysrus.co.uk

Soort voertuig: Het McLaren P1TM Tecnomodel, kunststof verzamelaarsmodel
Kleur: Volcano Yellow
Prijs: Vanaf £345.00 (prijs in Nederland nog niet bekend)
Te koop via: www.tecnomodelcar.com

Veel autobezitters hebben geen idee van wat hun auto allemaal kan…

06-Lexus-LSTechnologische ontwikkelingen in auto’s spelen een belangrijke rol bij het terugdringen van het aantal slachtoffers in het verkeer en het verbeteren van de doorstroming op de weg. Sinds 2012 zijn steeds meer nieuwe auto’s uitgerust met slimme rijtaakondersteunende systemen. Uit onderzoek van Connecting Mobility in samenwerking met RAI Vereniging en Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) blijkt echter dat de potentie van deze systemen niet voldoende wordt benut. Automobilisten maken er nog maar weinig gebruik van en zijn vaak niet bekend met welke technologie hun auto is uitgerust.

De afgelopen jaren worden nieuwe auto’s steeds meer uitgerust met slimme systemen, zoals Lane Departure Warning, Emergency Brake of Adaptive Cruise Control. Systemen die ervoor zorgen dat auto’s steeds meer zelf kunnen rijden maar bovenal gevaarlijke situaties tijdig herkennen en ingrijpen. Deze systemen staan bekend als Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). ADAS systemen worden steeds meer gemeengoed. Inmiddels zijn er zo’n 50 systemen op de markt, waarvan cruise control en navigatie de bekendste zijn.

Volvo autononoom 1Uit onderzoek van verkeerspsycholoog Ilse Harms, Connecting Mobility, onder 1.355 zakelijk rijders blijkt echter dat deze systemen nog maar weinig worden gebruikt. Harms: “De ondervraagde automobilisten weten vaak niet met welke technologie hun auto is uitgerust, hebben de technologie niet bewust aangeschaft (de systemen zitten standaard in het pakket) of hebben onvoldoende instructies gehad. Tegelijkertijd blijkt dat de mensen die weten welke systemen er in hun auto zitten en er bekend mee zijn, deze eerder aanzetten en gebruiken.”

Ford Autonoom 2 f1d3868a-f36e-4fcc-8cb9-c36fc35b1e67Uit het zelfde onderzoek kwam ook naar voren dat de naamgeving van systemen niet altijd overeenkomt met wat mensen denken dat het systeem doet*. Bovendien hanteren verschillende automerken verschillende namen voor dezelfde functionaliteit. Er blijkt een groot verschil te zitten tussen wat de ondervraagden dachten dat een systeem doet, ten opzichte van wat het systeem daadwerkelijk doet. In de verschillende namen kwam bijvoorbeeld geen onderscheid naar voren tussen systemen die alleen waarschuwen (bijvoorbeeld bij het overschrijden van de rijbaanscheiding) of ook daadwerkelijk ingrijpen.

Misschien dat we toch eens dat instructieboekje moeten lezen of af en toe even aan een expert bij de dealer kunnen vragen wat we eigenlijk hebben gekocht….

Lexus geeft details nieuwe LS500h…

LS500h front rightLexus heeft de prijzen van de nieuwe LS 500h vrijgegeven. Die beginnen bij 116.995 euro voor de LS 500h Luxury Line en lopen op tot 156.995 euro voor de LS 500h AWD President Line. De LS 500h is de volledig nieuwe luxury limousine van Lexus en biedt het toppunt van Japanse gastvrijheid – Omotenashi. Een topklasse hybride limousine met een sierlijk coupédesign die aan de hand van Lexus’ uiterst nauwkeurige ambachtslieden is ontwikkeld en vervaardigd.

LS500 2018 800_2018ls500executivepackage-25De nieuwe Lexus LS 500h staat op een verlengde versie van het volledig nieuwe Lexus platform GA-L, Global Architecture for Luxury Vehicles. Dat is het stijfste dat Lexus ooit ontwikkeld heeft. Mede dankzij het lage zwaartepunt zet het platform nieuwe standaarden wat betreft rijdynamiek en -comfort. Het zorgt er mede voor dat de nieuwe LS behalve de stilste generatie LS ook de meest dynamische is. De limousine kan dankzij het beste uit de hybridelijnen van de fabrikant, tot 140km/u elektrisch rijden. Voor de snelweg heeft de nieuwe Lexus een 3,5 liter grote V6 benzinemotor aan boord die is gekoppeld aan twee elektromotoren. Een auto met een uniek karakter. Ook op het gebied van luxe en comfort. En dus een visitekaartje voor al die ondernemers en topmanangers die zich willen onderscheiden van anderen. Vanaf volgende maand leverbaar. Houdt in dat de meeste wagens pas ergens volgend jaar op kenteken staan.