Categorie: "Autonieuws"

Lexus LS500-serie – heel veel veiligheid!

Lexus LS zwart rechts frontDe volledig nieuwe, vijfde generatie Lexus LS heeft volgens de Japanse fabrikant een duidelijk doel voor ogen: het elimineren van verkeersongevallen waarbij Lexus’ nieuwe vlaggenschip betrokken zou kunnen zijn. Hiertoe zijn de Lexus LS 500 en LS 500h uitgerust met nieuwe geavanceerde actieve veiligheidssystemen, waarvan sommige een wereldprimeur zijn.
Als Lexus’ volledig nieuwe vlaggenschip, is de luxury limousine uitgerust met tal van geavanceerde veiligheidssystemen. Hierbij kijkt Lexus verder dan de systemen afzonderlijk; het premium merk streeft een nieuwe dimensie van rijdersassistentie na ónder alle omstandigheden. De nieuwe Lexus LS is daarom voorzien van 2 uitgebreide pakketten actieve veiligheidssystemen: het eerder geïntroduceerde Lexus Safety System + en Lexus Safety System + A, dat de volgende nieuwe geavanceerde Pre-crash- en rijassistentiesystemen omvat:

Lexus LS500h primeur Geneve 2017De nieuwe Lexus LS 500 en LS 500h staan tegen het einde van het jaar bij de Lexus-dealer. En als je precies wilt weten wat die nieuwe auto en zijn fraaie technieken allemaal te bieden heeft zou ik richting zo’n dealer afreizen en even een uitgebreide proefrit reserveren. Met uitleg. Want het is een lang verhaal. Maar wel een dat interesse zal wekken. Lexus is intussen weer een outsider-merk geworden, maar verdient absoluut beter.

Audi komt met lekker sportieve RS3

RS3 2017 green 500_a171954-largeDe nieuwe Audi RS 3 Sportback en Audi RS 3 Limousine zijn klaar voor de start. De sportievelingen met de 294 kW/400 pk sterke 2.5 TFSI vijfcilindermotor zijn inmiddels te bestellen en arriveren in augustus in Nederland. De Audi RS 3 Sportback is er vanaf € 79.905*, de prijzen van de Audi RS 3 Limousine beginnen bij € 81.205*. Beide modellen bieden naast maximale sportiviteit volop ruimte voor individuele keuzes.
De Audi RS 3 Sportback en Limousine zijn kwistig met bijzondere sensaties. Zo zorgt de nieuwe 2.5 TFSI met 294 kW/400 pk en een koppel van 480 Nm voor supercarprestaties: de sprint van 0-100 km/u duurt 4,1 seconden en de topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 250 km/u. Optioneel is zelfs een top van 280 km/h mogelijk. Een andere attractie is de unieke sound van de krachtigste vijfcilindermotor ter wereld. Deze 2.5 TFSI werd onlangs voor de achtste keer op rij uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’.

RS3 2017 500_a171692-largeDe sportiviteit van de nieuwe RS 3-modellen wordt al op het eerste gezicht duidelijk door het quattro-logo onderin de grille, de blade in de voorbumper, brede wielkasten, de diffuser achter en de grote ovale uitlaatpijpen. De standaarduitrusting van de twee nieuwe RS 3 modellen omvat onder meer LED-koplampen, 19-inch lichtmetalen velgen, sierlijsten en buitenspiegels in mat aluminium, sportstoelen, fijnnappa lederen bekleding, diefstalalarm, parkeerhulp plus met selectieve weergave, Audi sound system en Audi drive select waarmee de bestuurder een set-up naar eigen smaak kan kiezen.
Het speciale karakter van de auto’s wordt ook onderstreept door de beschikbare exterieurkleuren: Nardogrijs, Arablauw kristaleffect, Gletsjerwit metallic, Floretzilver metallic, Catalunyarood metallic, Mythoszwart metallic, Daytonagrijs pareleffect en Panterzwart kristaleffect.

RS3 2017 500_a171694-largeDe Audi RS 3 Sportback en RS 3 Limousine zijn volledig naar eigen smaak en wens aan te passen. Voor extra sportiviteit zijn er bijvoorbeeld de keramische remschijven, een sportuitlaat, supersportstoelen en de verhoging van de topsnelheid tot 280 km/u. Het comfortpakket maakt ook sportieve trips nog aangenamer met stoelverwarming, elektrisch inklapbare buitenspiegels met dimfunctie en elektrisch instelbare lendensteunen van de stoelen. Voor individuele designaccenten zijn er het Designpakket RS 3, het optiepakket zwart en het optiepakket aluminium.
De twee nieuwe RS 3-modellen zijn per direct te bestellen en staan vanaf augustus bij de Nederlandse Audi-dealers.

Hyundai komt met krachtig ogende i30 Fastback..

i40 2017 grey frontHyundai presenteerde de nieuwe i30 Fastback; volgens het oudste Koreaanse merk een auto vol charisma en dynamiek. Begin volgend jaar komt dit derde lid van de nieuwe i30-familie op de markt. Hij is even kenmerkend en karaktervol van uiterlijk als de in 2016 geïntroduceerde Hyundai i30 5-deurs en de Hyundai i30 Wagon begin 2017. Het is ook de eerste vijfdeurs-coupé in het compacte segment. De Hyundai i30 Fastback is lager (-30 mm) en langer (+115 mm) dan de Hyundai i30 5-deurs. Een lange motorkap, een aflopende daklijn en een sportief afgestemd onderstel geven de Hyundai i30 Fastback een sterk dynamische look en feel.

i40 side greyDe Hyundai i30 Fastback toont krachtig en sportief. Door de wat lagere Cascade-grille komt de Fastback breder over en wordt de lange motorkap geaccentueerd. Horizontale luchtinlaten onder in de voorbumper geven dit model een bijzonder aantrekkelijk front. De Fastback maakt een gespierde indruk, mede dankzij de scherpere hoeken aan de voorzijde en frontspoiler. De Full LED-koplampen met donkergetinte behuizing maken de visuele impact compleet. Van opzij gezien heeft de Hyundai i30 Fastback alle kenmerken van een sportcoupé, te weten een aflopende daklijn, een in verhouding lange motorkap en een krachtige body met brede schouders en geprononceerde wielkasten. De in de achterklep geïntegreerde achterspoiler, een forse C-stijl en een vlakke achterruit scherpen het premium design verder aan.

03-i30-wagonVoor de i30 Fastback is te kiezen uit twaalf lakkleuren: drie mica parelmoer kleuren (Stargazing Blue, Micron Grey en Phantom Black) en zeven metallic lakken (Clean Slate Blue, Intense Copper, Moon Rock, Fiery Red, Platinum Silver, Ara Blue en White Sand) plus twee solid lakken (Engine Red en Polar White). Voor het interieur is te kiezen uit drie kleuropties: Oceanids Black, Slate Grey of het nieuwe en unieke Merlot rode interieur. Voor wie deze auto wil opnemen op zijn/haar verlanglijstje, nog even geduld! En wie niet kan wachtten moet nu alvast maar even naar de Hyundai-dealer om daar vooraf in te tekenen. Want qua uiterlijk is er weinig mis met deze nieuwe Koreaan.

Jaguar brengt de E-PACE – SUV met vele extra’s

JAG_EPACE_18MY_FirstEdition_OnroadDynamic_130717_02De Jaguar E-PACE, een compacte vijfzits SUV, combineert het ontwerp en het prestatieniveau van een Jaguar met ruimte, praktisch gebruiksgemak, connectiviteit en vierwielaandrijving. De E-PACE is het nieuwste lid van Jaguars SUV-familie. De auto is het vervolg op Jaguars eerste volledig elektrisch aangedreven SUV, de I-PACE Concept, en de Jaguar F-PACE, de performance-SUV die de titel World Car of the Year heeft gewonnen.

Voor het uiterlijk van de carrosserie diende de Jaguar F-TYPE als inspiratiebron. Dat is te zien aan de kenmerkende Jaguar-grille, de gespierde proporties, de korte overhang voor en achter en de krachtig ogende welvingen. De tegen meerprijs leverbare lichtmetalen 21-inchwielen geven de E-PACE een zelfverzekerde, doelgerichte uitstraling. Het is overduidelijk dat deze auto veel rijdynamiek biedt. Het DNA van Jaguar komt ook tot uiting in de dynamische vorm van de daklijn en de kenmerkende vorm van de zijruiten.

JAG_EPACE_18MY_OnroadDynamic_130717_15De Jaguar E-PACE hoort qua connectiviteit en slimme technologie tot de top in zijn segment. Het nieuwe infotainmentsysteem met touchscreen biedt klanten toegang tot hun favoriete apps, zoals Spotify, via de InControl-apps van Jaguar Land Rover.
De digitale connectiviteit speelt in op de behoeften van het hedendaagse gezin. Er zijn – afhankelijk van de uitvoering – vier 12-volt oplaadpunten en vijf USB-aansluitingen en een 4G wifi-hotspot voor tot wel acht apparaten.

De E-PACE biedt buitengewoon veel interieurruimte voor een model in dit segment. De compacte SUV is 4.395 mm lang. De korte overhangen meten respectievelijk 882 vóór en 832 mm achter. Met de 2.681 mm lange wielbasis biedt de E-PACE vijf inzittenden optimaal comfort en de beenruimte achterin is met 892 mm zeer genereus. Ook de bagageruimte is fors, met een inhoud van 577 liter. Dat is mede te danken aan de hoogstaande Integral Link-achterwielophanging.

De nieuwe onderstelcomponenten die Jaguar heeft ontwikkeld voor de E-PACE zorgen niet alleen voor maximale interieurruimte, ze vormen ook de basis voor de indrukwekkende dynamische kwaliteiten van de auto. Mede door de Integral Link-achterwielophanging is het rijgedrag direct en lichtvoetig, zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.

JAG_EPACE_18MY_FirstEdition_OnroadDynamic_130717_08Dankzij Configurable Dynamics heeft de bestuurder van de E-PACE nog meer controle doordat hij kan kiezen voor individuele settings voor het gaspedaal, de automatische transmissie, de besturing en, indien aanwezig, het Adaptive Dynamics-onderstelsysteem. Adaptive Dynamics stuurt aan de hand van de input van de bestuurder en op basis van carrosserie- en wielbewegingen de wielophanging en het onderstel aan. Ook past het de demping aan voor een beter afrolcomfort en een lichtvoetig rijgedrag onder alle omstandigheden. Als gevolg daarvan biedt de E-PACE alle ruimte die jonge gezinnen nodig te hebben in combinatie met de eigenschappen van de sportieve auto’s van Jaguar.

De Jaguar E-PACE wordt leverbaar met een aantal zuinige en toch krachtige Ingenium-benzine- en -dieselmotoren. Met de 221 kW (300 pk) sterke Ingenium-turbomotor sprint de E-PACE in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/uur, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 243 km/uur. Voor klanten die maximale efficiency willen, is er de voorwielaangedreven uitvoering van de 110 kW (150 pk) sterke Ingenium-dieselmotor met een CO2-emissie van 124 g/km.

Mercedes plant elektrische Sprinter…

Mercedes-Stern-Logo-articleDetail-f57e577d-571459Terwijl moeder Daimler zucht onder een sjoemel-software schandaal dat vermoedelijk een kleine miljoen van haar diesel-auto’s treft, gaat de directie van Mercedes-Benz vrolijk verder met de ontwikkeling van een opvolger voor haar meer dan succesvolle Sprinter bestelkwagenserie. Hiertoe is men in Dusseldorf waar de fabriek voor deze wagens staat druk bezig om de productielijnen op te tuigen. Nieuw in het gamma wordt een volledig elektrisch aangedreven versie van de nieuwe besteller die vooral bedoeld is voor klanten die in stedelijk gebied actief zijn. Veel van die Sprinters rijden nu eenmaal in stedelijk gebied en zijn met hun Diesels niet bepaald welkome gasten. Zeker niet in Duitsland waar men nu al werkt aan een totaalverbod voor Diesels in binnensteden. Voor Mercedes is de beslissing om een elektrische bestelauto te bouwen best een omslag maar onder de huidige en toekomstige omstandigheden kan men feitelijk niet anders. Hoe dan ook, Dusseldorf is er klaar voor en zodra we beelden of andere informatie beschikbaar krijgen melden we dat hier zeker nog even.

Audi’s A8 – het voorbeeld is herboren…

A8 17 dynamic 500_a178302-largeDe compleet nieuwe Audi A8 beleefde op 11 juli j.l. zijn wereldpremière tijdens de Audi Summit in Barcelona. De vierde generatie van het vlaggenschip vormt opnieuw de benchmark binnen zijn klasse. Audi maakt zijn motto Voorsprong door Techniek weer helemaal waar met een geheel nieuw familiegezicht, innovatieve touchscreenbediening en het consequent doorvoeren van elektrificatie in de aandrijflijn. De Audi A8 is ook de eerste productieauto ter wereld die vergaand is voorbereid op autonoom rijden. Vanaf volgend jaar neemt Audi innovatieve functies als parking pilot, garage pilot en traffic jam pilot in productie.
De nieuwe A8 is de allereerste productieauto die vergaand is voorbereid op autonoom rijden. De Audi AI traffic jam pilot neemt functies van de bestuurder over bij fileverkeer tot 60 km/u op provinciale wegen en snelwegen waarvan de rijbanen door vangrails zijn gescheiden. Het systeem is te activeren met een AI knop op het middenconsole. De traffic jam pilot start, accelereert, stuurt en remt zelf. De bestuurder hoeft daarbij niet meer continu op het verkeer te letten en kan de handen van het stuur nemen (afhankelijk van de regelgeving in het land) en andere dingen gaan doen. Als het systeem zijn limieten heeft bereikt, krijgt de bestuurder een seintje om zelf de besturing weer over te nemen.

A8 2017 500_a178305-largeDe traffic jam pilot is technisch gezien revolutionair te noemen. Tijdens het autonoom rijden controleert de zogeheten zFAS besturingseenheid permanent de gegevens die het via intelligente sensoren binnen krijgt. Naast de radarsensoren, een camera en ultrasone sensoren gebruikt Audi als eerste fabrikant ter wereld ook een laserscanner. De introductie van de Audi AI traffic jam pilot houdt in dat het wettelijke kader in elke individuele markt in kaart gebracht dient te worden, evenals de landspecifieke definitie van het toepassen en testen van het systeem. De hoge kwaliteitsstandaarden van Audi komen tevens tot hun recht op het gebied van vergaand geautomatiseerd rijden. Aanvullend dient wereldwijd een reeks goedkeuringsprocedures en de bijbehorende tijdsplanning in acht te worden genomen. Audi volgt daarom een stapsgewijze werkwijze bij de introductie van de traffic jam pilot in productiemodellen.

A8 17 - rear 500_a178301-largeDe Audi AI remote parking pilot en Audi AI remote garage pilot sturen de A8 zelfstandig in of uit een parkeerplek of garage terwijl de bestuurder niet in de auto hoeft plaats te nemen. De bestuurder start de manoeuvre via zijn smartphone die van de nieuwe myAudi app is voorzien. Op het toestel is live een 360 graden beeld te zien.

Een tweede innovatie is de Audi AI active suspension. Het onderstel past zich aan de rijomstandigheden en wensen van de bestuurder aan, waarbij een volledig actief, elektromechanisch ophangingssysteem elk wiel afzonderlijk bedient. Samen met de luchtvering zorgt het innovatieve onderstelconcept voor een compleet nieuwe rijervaring bij zowel comfortabele als uitermate sportieve ritten. Zelfs bij een sportieve rijstijl zijn het comfort en de wegligging van zeer hoog niveau. Ook zorgt de Audi AI active suspension ervoor dat zijdelingse krachten in bochten worden gecompenseerd, net als bij krachten die vrijkomen bij het accelereren en afremmen.

A8 17 rear right 500_a178295-largeDe nieuwe Audi A8 wordt in eerste instantie geleverd met twee V6 turbomotoren: een 3.0 TDI en een 3.0 TFSI. De diesel levert 210 kW/286 pk en de benzineversie 250 kW/340 pk. Twee achtcilinders – een 4.0 TDI met 320 kW/435 pk en een 4.0 TFSI met 338 kW/460 pk – komen binnen afzienbare tijd ook op de markt. Net als de exclusieve top motorisering, een W12 met 6,0 liter inhoud.
De vijf motoren werken samen met een slimme startgenerator (BAS) die het hart vormt van het 48-volt elektrische systeem. Bij deze mild hybrid technologie wordt de brandstofmotor uitgeschakeld op het moment dat de bestuurder zijn gas loslaat. De motor blijft uit totdat de bestuurder het gaspedaal weer intrapt. De startdynamo is direct verbonden aan de brandstofmotor en kan deze ongemerkt weer activeren. Het systeem heeft ook een geavanceerde start-/stopfunctie. Gezamenlijk leveren deze maatregelen een brandstofbesparing op die kan oplopen tot 0,7 liter per honderd kilometer.
De Audi A8 L e-tron quattro met zijn krachtige plug-in hybride motor volgt op een later tijdstip. Zijn 3.0 TFSI en krachtige elektromotor leveren een gezamenlijk vermogen van 330 kW/449 pk en 700 Nm koppel. De lithium-ion batterij levert voldoende energie voor zo’n vijftig emissievrije kilometers. De batterij is op te laden met Audi Wireless Charging, dat werkt middels inductie.

A8 2017 frontal redDe Audi A8 is ontwikkeld met een nieuwe ontwerptaal in het achterhoofd die uiteindelijk wordt doorgevoerd in alle toekomstige Audi-modellen. Het exterieur ademt luxe, klasse én innovatie. De neus met de brede, opstaande Singleframe grille en de vloeiende lijnen van de carrosserie accentueren zijn sportiviteit, elegantie en verfijning. De luxueuze sedan is een krachtige verschijning, ongeacht of het gaat om de 5,17 meter lange standaardversie of de A8 L met een dertien centimeter langere wielbasis. De nieuwe Audi A8 staat al sinds de eerste generatie consequent hoog aangeschreven op het gebied van sportiviteit, zijn ultra-lichtgewicht bouwwijze en de fameuze quattro vierwielaandrijving. Met de nieuwe A8 gaat Audi opnieuw een stap verder. Zijn exclusieve lijnenspel is zowel overdag als ’s nachts ‘typisch Audi’, dankzij de markante HD Matrix LED verlichting met Audi laser techniek en de LED lichtstrip in combinatie met OLED technologie voor de achterlichten.

A8 17 500_a178306-largeAudi heeft de uitrusting van de nieuwe A8 verder uitgebreid en ook de materialen die worden gebruikt naar een nog hoger niveau getild; of het nu gaat om subtiele details als de perforatie in het hoogwaardige leder of de ventilatieopeningen die nu elektrisch zijn te openen of te sluiten.
Misschien wel de meest begeerlijke plek om in de Audi A8 te zitten, bevindt zich rechts achterin: de optionele relaxstoel in de A8 L is op vier verschillende manieren te verstellen en is voorzien van een voetsteun. De passagier die op deze plek zit kan zijn voeten verwarmen en laten masseren door ze op de achterkant van de rechter voorstoel te zetten. Daarnaast hebben de achterpassagiers een groot aantal functies tot hun beschikking, zoals sfeerverlichting, HD Matrix leeslampjes en stoelmassage. Elke achterpassagier kan via een eigen besturingssysteem bellen. De bediening van de achterstoelen geschiedt via een OLED display in de middelste armsteun, ter grootte van een smartphone.

Met de nieuwe A8 is een ‘intelligent gesprek’ te voeren. De bestuurder kan een reeks functies in de auto activeren met een nieuwe, natuurlijker manier van spraakbesturing. Informatie over het reisdoel of nieuws is ofwel beschikbaar in de auto of kan met LTE-snelheid uit de cloud worden verkregen. Het intelligente Audi connect bevat ook verkeersbordherkenning en geeft de bestuurder informatie over gevaarlijke wegsituaties.

De nieuwe Audi A8 en A8 L worden geproduceerd in de Audi-fabriek in het Duitse Neckarsulm. Ze zijn vanaf komende maand september te bestellen en staan vanaf medio december dit jaar bij de Nederlandse Audi-dealers. Prijzen worden in de aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.

KIA brengt snelste model ooit naar ons land..

01-Kia-Stinger-GT-Dynamic-EU-SpecDe snelste, krachtigste en meest dynamische Kia ooit – de gloednieuwe Kia Stinger – komt ook naar Nederland. De eerste exemplaren arriveren in het vierde kwartaal van dit jaar op Nederlandse bodem. Informatie over het motorenprogramma en de prijzen maakt Kia in een later stadium bekend.
De Kia Stinger is volgens de Koreaanse fabrikant een échte Gran Turismo, een auto voor plezierige en langdurige autoritten. Het gaat niet alleen om pure kracht, uitstekende rijdynamiek en een emotionele aantrekkingskracht, maar ook om luxe, comfort en elegantie. Het gaat er niet om wie als eerste bij zijn bestemming is, maar om de reis er naartoe. Het gaat om passie. En dat doet verlangen naar een eerste test-ervaring.

02-Kia-Stinger-GT-Detail-EU-SpecHet Nederlandse motorenprogramma en de prijzen maakt Kia dus op een later moment bekend. Elders in Europa levert Kia de 4.830 mm lange Stinger met een 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor (187 kW/255 pk/353 Nm) en een 2,2-liter viercilinder turbodiesel (147 kW/200 pk/440 Nm). Het topmodel betreft de Stinger GT met een 3,3-liter twin-turbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk). Dit is de snelste Kia ooit met een 0-100-tijd van slechts 4,9 seconden en een topsnelheid van 270 km/u. Kia koppelt alle motoren aan een nieuwe achttraps automaat. Alle varianten zijn leverbaar met achter- of vierwielaandrijving.

Renault presenteert praktischer en nieuwe Kangoo ZE

Kangoo ZE 2017Renault presenteerde in januari dit jaar de nieuwe Kangoo Z.E.: een baanbrekende elektrische bedrijfswagen boordevol innovaties om nog beter te kunnen voldoen aan de klantbehoeften en milieudoelstellingen.

De actieradius van de nieuwe Kangoo Z.E. is met meer dan 50% toegenomen. Het voertuig biedt nu een rijbereik van 270 km volgens de NEDC-cyclus* (wat overeenkomt met een realistisch bereik van 200 km in de zomer) ten opzichte van 170 km bij het vorige model. Een nieuwe batterij en een nieuwe motor, gecombineerd met een warmtepomp zorgen voor het grootste rijbereik in het segment van de elektrisch aangedreven, lichte bedrijfswagens.

De nieuwe Kangoo Z.E. is nog sneller en eenvoudiger op te laden. Een nieuwe, twee keer zo (32A) krachtige lader zorgt ervoor dat een lege batterij in zes uur tijd volledig kan opladen (bijvoorbeeld ’s nachts), terwijl een lunchpauze van een uur voldoende is om 35 kilometer bij te laden voor optimale inzet van de bedrijfswagen. De nieuwe diensten Z.E. Trip en Z.E. Pass vergemakkelijken het laadproces op openbare laadstations in heel Europa.

De Kangoo Z.E. staat al zes jaar bovenaan de verkoopstatistieken van de elektrisch aangedreven, lichte bedrijfswagens, met meer dan 25.000 verkochte exemplaren sinds de lancering in oktober 2011. De nieuwe Kangoo Z.E. wordt in Frankrijk gebouwd. De Kangoo Z.E. is in Nederland vanaf medio juli te bestellen en de levering start in het najaar 2017.

*NEDC: New European Driving Cycle: de Europese norm voor emissies en controle van brandstofverbruik.

Porsche presenteert nieuwste 911GT2…

Porsche 911GT2 RS 2017Op het Goodwood Festival of Speed presenteerde Porsche de nieuwe 911 GT2 RS. Het hart van de highperformance sportwagen is een 3,8-liter 6-cilinder bi-turbo boxermotor met een vermogen van 515 kW/700 pk en een koppel van 750 Nm. Daarmee is het de krachtigste 911 ooit. De achterwielaangedreven tweezitter, die met volle tank 1.470 kg weegt, sprint in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u en in 8,3 seconden van 0 naar 200 km/u. Zijn topsnelheid bedraagt 340 km/u. Met zijn nauw aan de autosport verwante technologie overklast hij de vorige GT2 RS met 3,6-liter motor met 59 kW/80 pk extra vermogen en 50 Nm meer koppel.
De motor van de nieuwe 911 GT2 RS is gebaseerd op de 3,8-liter boxermotor die in de 911 Turbo S 427 kW/580 pk levert. Om tot het hogere vermogen te komen, maakt de 911 GT2 RS gebruik van grotere turbo’s die meer lucht in de verbrandingskamers persen. Het nieuwe extra koelsysteem zorgt voor optimale koeling bij zware belasting: bij zeer hoge temperaturen krijgt de intercooler een waterspray. Hierdoor daalt de temperatuur van het gasmengsel in de overdrukfase en is een optimale vermogensafgifte ook onder extreme omstandigheden gegarandeerd. De aangepaste 7-traps PDK zorgt ervoor dat het vermogen zonder onderbreking van de aandrijfkracht naar de achterwielen wordt gestuurd. De 911 GT2 RS heeft een uitlaatsysteem van extra licht titanium. Het gewichtsvoordeel ten opzichte van de uitlaat van de 911 Turbo S bedraagt 7 kg. En nog belangrijker: het geluid van de 911 GT2 RS kent geen gelijke.

911 GT 2 2017 800_p17-0578-a4-rgbDe 911 GT2 RS weet buitengewoon hoge bochtsnelheden te bereiken door zijn raceonderstel met achterwielbesturing en Ultra High Performance (UHP) banden. Zoals alle GT sportwagens van Porsche heeft het nieuwe topmodel een speciaal afgestemd Porsche Suspension Management (PSM) met een Sport modus die volledig is gericht op optimale rijdynamiek. Grote luchtinlaten en -uitlaten en de imposante achtervleugel benadrukken de balans van design en aerodynamica. De wielen met 265/35 ZR 20-banden vóór en 325/30 ZR 21 achter dragen bij aan uitstekende remkracht en hoge bochtsnelheden. Standaard beschikt de 911 GT2 RS over Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB). Diverse onderdelen zoals de voorschermen, de luchtopeningen in de wielkasten, de zijdelingse luchtinlaten, diverse delen van de achterzijde en de kappen van de Sport Design buitenspiegels zijn gemaakt van met carbonfiber verstrekte kunststof (CFR). Dit geldt ook voor een groot aantal interieurdelen. Ook de bagageklep van carbon en het dak van magnesium (beide met een brede decoratielijn) dragen bij aan een zo laag mogelijk gewicht.

Met het optionele Weissach package valt de 911 GT2 RS nog eens 30 kg lichter uit. Dit komt vooral door extra onderdelen van CFR en titanium zoals het dak en de torsiestabilisatoren en koppelstangen van beide assen. Magnesium wielen verlagen zowel het totale als het onafgeveerde gewicht en dragen zo bij aan nog betere rijeigenschappen. De klep van de bagageruimte en het dak met carbonlook zijn beide afgewerkt met een brede decoratiestrip in de kleur van de auto.

911 GT2 2017 800_p17-0579-a4-rgbHet interieur kenmerkt zich door rood alcantara, zwart leder en afwerkingsaccenten in carbon. Ook de schalen van de twee sportstoelen hebben een carbonafwerking. Het GT2 RS sportstuur met schakelpaddles maakt snel en sportief schakelen mogelijk. Zoals in elke 911 is het Porsche Communication Management (PCM) de centrale bedieningsunit voor audio, navigatie en communicatie. In de GT2 RS zijn de Connect Plus module en de Porsche Track Precision app standaard inbegrepen. Hiermee is het mogelijk om rijgegevens op een smartphone te registreren, weer te geven en te analyseren. Met het optionele Chrono pakket wordt het PCM uitgebreid met een Performance weergave, die het mogelijk maakt om rondetijden op te slaan, te bewaren en te evalueren. Ook een op het dashboard geplaatste stopwatch met analoge en digitale weergave en een ‘lap trigger’ zijn inbegrepen. Daarmee kan de Porsche Track Precision app samenwerken met markers op de start-/finishlijn van een circuit, om rondetijden uiterst precies te meten.

De nieuwe Porsche 911 GT2 RS is vanaf december dit jaar leverbaar voor een consumentenadviesprijs van € 354.300. Het Weissach package volgt begin 2018.

Tesla Model S – net niet veilig genoeg…

A Tesla Model S with version 7.0 software update containing Autopilot features is seen during a Tesla event in Palo AltoDe aandelen van Tesla verloren opnieuw aan waarde toen bleek dat bij veiligheidstests die werden uitgevoerd door de Amerikaanse veiligheidsorganisatie die werkt voor het verzekeringswezen daar, de Model S niet in staat bleek om de hoogste puntenscore te behalen. Dat was een aardige tegenvaller voor Tesla waar men zelf overtuigd is van de kwaliteit van haar auto’s, zeker ook op veiligheidsgebied. De tegenvaller zorgt voor een gereserveerd advies vanuit de verzekeringswereld ten aanzien van gebruik van Tesla’s in het dagelijks verkeer en dat kan de bouwer van elektrische auto’s nu net niet gebruiken. Toch als je goed naar die botstests kijkt blijkt dat die Tesla’s het prima deden, maar dat ze net de topscores niet konden behalen. Kniesoor…zou je denken, maar dat werkt in de VS niet zo. Daar is veiligheid alles en kan een auto of haar bouwer aardig worden beoordeeld op het behalen van juist die hoogste puntenscore. Het inventieve merk neemt de kritiek mee in haar overwegingen om volgende jaargangen van haar Model S en X nog een slagje veiliger aan te bieden. Maar intussen is de wereld van de aandeelhouders opnieuw gealarmeerd. En worden die aandelen minder waard….(Reuters)