Categorie: "Autonieuws"

Vauxhall’s ‘beest’ nu nog sneller…

Vauxhall GT-R 2017De Britten hebben een ding voor op hun Duitse en Europese mede-automobilisten; zij hebben een super-Vauxhall in huis waar de Opel-liefhebbers slechts van kunnen dromen. De Vauxhall VXR8 GTS-R is een beest van een auto en werd onlangs weer eens wat gekieteld en opgefrist. Zo heeft de auto nu 595pk’s ter beschikking en kreeg hij een koppel van 740Nm wat raketachtige accelleraties doet vermoeden. En dat klopt. Met deze vermogens rijdt je in de meest krachtige Vauxhall uit de 114-jaar oude geschiedenis van het Britse merk. De opgefriste VXR GTS-R is overigens niet helemaal Brits. Het is in feite een Australische auto die is aangepast voor gebruik in Europa en het oer-voorbeeld van Holden (de Commodore) wordt daar niet meer gebouwd. Vauxhall voert de stoere sportwagen al sinds 2007 in het gamma en besloot nog even door te gaan met de assemblage zolang de vraag naar een dergelijke auto met rechts stuur dooor blijft gaan. En dat doet het. Maar de voor 2017 bedoelde versie is wel de laatste uit de lijn. Ook de Britten gaan er mee stoppen in deze tijden van milieudenken en steeds grotere saaiheid en maken die laatste variant dan ook meteen tot de leukste. Met nieuwe neus, andere spoilers (deels van kevlar gemaakt), een nieuw uitlaatsysteem en compleet opgewaardeerd interieur. Onderhuids is de V8 motor gekieteld en voorzien van een luchtfiltersysteem dat maakt dat de kracht van de motor altijd beschikbaar is. Wie meent dat die motorspecificaties bekend voor komen, het blok wordt ook benut voor de laatste generatie Camaro’s. De VXR8-GTS-R accellereert van nul naar honderd in net 4 seconden. De top ligt hoger dan 250km/u. Al dat moois kost je in het Verenigd Koninkrijk omgerekend iets van 100.000 Euro en dan krijg je 100.000 km garantie of drie jaar gebruik. Voor de liefhebbers….(NP)

Subaru komt met nieuwe Impreza

Impreza 2017 2Subaru Europe, de Europese vestiging van de Subaru Corporation, maakte onlangs bekend dat de volledig nieuwe Subaru Impreza in Europa zal worden geleverd. De onthulling van het nieuwe model vindt plaats op 12 september a.s. op de 67e internationale autotentoonstelling van Frankfurt. De Impreza werd voor het eerst geïntroduceerd in 1992. Sindsdien zijn er ongeveer 2,5 miljoen eenheden wereldwijd verkocht, waarvan zo’n 250.000* exemplaren in Europa. Nog voor zijn Europese introductie heeft de auto al een paar belangrijke prijzen binnengehaald voor het Japanse merk. Zo werd de auto recent gekozen tot de Auto van het Jaar in Japan en bereikte de nieuwe Impreza bovendien hoge scores bij botsproeven in de regio’s waar hij is getest. Ook haalde het model in Amerika de lijst van ‘Wards 10 Best Interiors’, een erelijst voor het beste interieur op basis van design en styling en ook het eenvoudig te gebruiken multimediasysteem oogstte lof.

Impreza 2017 1Gebouwd om de zwaarste weers- en wegomstandigheden aan te kunnen, lost de compacte hatchback met zijn standaard All-Wheel Drive Subaru’s belofte in van rijplezier, all-round safety en betrouwbaarheid. De vijfde generatie van het model houdt het legendarische Impreza-erfgoed van Subaru in ere in een geheel nieuwe hoedanigheid. Het nieuwe Subaru Global Platform biedt de onderscheidende combinatie van boxermotor en Symmetrical All-Wheel Drive-systeem gekoppeld aan een met vijf millimeter verlaagd zwaartepunt. Daarmee biedt het model nieuwe dynamische waarden die resulteren in superieure handling en stabiliteit, verbeterde eigenschappen ter voorkoming van ongelukken, een beter reagerende besturing, uitzonderlijk weinig trillingen en veel rijcomfort. De nieuwe Impreza zit vol met nieuwe veiligheidsfuncties, onder meer het EyeSight-bestuurdersassistentiesysteem is standaard. Met alle voorzieningen tezamen streeft Subaru naar botsingsveiligheid van wereldklasse, dit voor totale gemoedsrust en een sportief, Impreza-achtig gevoel van rijplezier.
Prijzen en uitvoeringsspecificaties worden in een later stadium bekend gemaakt.

MINI Countryman; meer mogelijkheden…

Mini P90240588_lowRes_mini-cooper-s-countrDe MINI Countryman familie is vanaf juli 2017 met twee nieuwe motoriseringen compleet: de MINI One Countryman en de MINI One D Countryman. Ook worden alle modellen vanaf juli 2017 voorzien van verbeteringen op gebied van design, functionaliteit en infotainment. Deze nieuwe SUV van MINI is bij de Nederlandse MINI dealers leverbaar vanaf € 29.900.

De MINI Countryman familie is vanaf deze maand met twee nieuwe motoriseringen compleet: de MINI One Countryman en de MINI One D Countryman. Ook worden alle modellen vanaf juli 2017 voorzien van verbeteringen op gebied van design, functionaliteit en infotainment.  Deze nieuwe SUV van MINI is bij de Nederlandse MINI dealers leverbaar vanaf € 29.900.
Met deze nieuwe varianten onderstreept de grootste en veelzijdigste MINI vooral zijn kwaliteiten op het gebied van efficiency. Beide motoren hebben een inhoud van 1,5 liter verdeeld over drie cilinders. Ze behoren tot de nieuwste motorgeneratie van de BMW Group die zich kenmerkt door een lager gewicht, toonaangevende MINI TwinPower Turbo technologie en een hoog rendement.

mini-countryman-359-235De benzinemotor in de nieuwe MINI One Countryman combineert een turbo en directe brandstofinjectie met variabele nokkenasverstelling (dubbele VANOS). Het turbinehuis is in het watergekoelde uitlaatspruitstuk geïntegreerd, waardoor het zich dichtbij de verbrandingskamers bevindt. Een as van gesmeed staal met contragewichten zorgt voor een soepele motorloop van de driecilinder met zo min mogelijk trillingen. Het maximumvermogen bedraagt 75 kW/102 pk, terwijl het maximumkoppel van 180 Nm tussen 1.250 en 3.800 tpm beschikbaar is.
Door de uitbreiding bestaat het motorenaanbod van de MINI Countryman vanaf juli uit drie benzine- en drie dieselmotoren. De MINI Cooper Countryman, MINI Cooper S Countryman, MINI Cooper D Countryman en MINI Cooper SD Countryman hebben standaard de van MINI bekende voorwielaandrijving, terwijl ALL4 vierwielaandrijving optioneel is. Verder omvat het aanbod de zeer sportieve MINI John Cooper Works Countryman en de MINI Cooper S E Countryman ALL4 – de eerste plug-in hybride van het Britse merk met een brandstofverbruik van 2,3-2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 52-49 g/km (NEDC).

Tevens voorziet het Britse premiummerk alle modellen van een aantal gerichte verbeteringen op het gebied van design, functionaliteit en infotainment. De aanpassingen betreffen het beeldscherm, het bedieningsconcept en uitbreiding van het aantal opties. Zo krijgen alle MINI modellen een herzien instrumentenpaneel met nieuw ontworpen verlichting en een beter afleesbare brandstofmeter. Ook nieuw zijn de bediening van MINI Driving Modes en de MINI Head-Up-Display. Vanaf juli 2017 kunnen kopers de MINI Clubman en de MINI Countryman laten uitrusten met voorbereiding voor Apple CarPlay. Een andere nieuwe optie voor de MINI Cabrio is het Always Open Package.

MINI P90187456-the-new-mini-clubman-06-2015-298pxVanaf deze maand is het instrumentenpaneel bovenop de stuurkolom van iedere MINI beter leesbaar en voorzien van een groter display. In de nachtstand verschijnen de cijfers en letters voortaan in het wit in plaats van oranje. Dit nieuwe kleurenschema geldt ook voor de Head-Up-Display als het donker is. Handig is verder dat het persoonlijke profiel van de sleutel voortaan de individuele stand kan opslaan. Hetzelfde geldt voor de afstelling van de zijspiegels en de elektrisch verstelbare stoelen. De nieuw ontworpen brandstofmeter in het rechterdeel van het instrumentarium is duidelijker leesbaar en nauwkeuriger, zodat de stand van het brandstofniveau in één oogopslag te zien is.

Een andere verbetering die meteen is ingegaan, betreft de bediening van de optionele Driving Modes voor individuele instellingen. De aanpassing van de standaard stand naar SPORT of GREEN vindt nu plaats via een tuimelschakelaar in typisch MINI design. Voor een intuïtieve bediening is de schakelaar onder de knoppen voor de airconditioning geplaatst. Verder krijgt het MINI besturingssysteem vanaf juli 2017 een apart menu voor de aansturing van de MINI Head-Up-Display.

Bij VDL Nedcar in Born is afgelopen jaar de exclusieve productie van de nieuwe MINI Countryman gestart. Deze SUV is het derde model dat, naast de MINI driedeurs en MINI Cabrio, in Limburg van de band zal rollen. Ook de ultiem sportieve John Cooper Works-versie en de hybride MINI Cooper S E Countryman All4 komt straks uit Born. BMW Group toont hiermee zijn vertrouwen in VDL Nedcar. De bouw van de MINI Countryman heeft in Born bovendien 1.200 nieuwe banen opgeleverd.

Records bij McLaren..

McLaren 720S en 570S SpiderDe Britse fabrikant van sportwagens en supercars, McLaren Automotive, heeft afgelopen jaar opnieuw recordcijfers geschreven op het gebied van verkoopaantallen en financiële prestaties. De winst voor belasting van £9,2 miljoen, op basis van de opbrengst uit verkopen van £649,8 miljoen in 2016, betekent voor het vierde jaar op rij winst, slechts zes jaar nadat het merk in 2011 startte met de verkoop van auto’s. Ten opzichte van 2015, toen £5,4 miljoen winst voor belasting werd behaald, betekent dit een stijging van 70 procent.
De operationele winst in 2016 van £65,8 miljoen was de hoogste ooit door het bedrijf behaald, en bedraagt 10 procent van de totale omzet en een stijging van 180 procent ten opzichte van 2015. De uitstekende financiële resultaten worden onderstreept door een recordaantal verkochte auto’s in 2016: maar liefst 3.286 nieuwe McLarens werden er verkocht, een stijging van 99 procent ten opzichte van 2015 en maar liefst 10 procent boven de doelstellingen van het bedrijf zelf. In alle geografische afzetmarkten steeg het verkoopaantal.

In het eerste volledige productiejaar werden 2.031 nieuwe McLarens uit de Sports Series afgeleverd. Het grootste deel hiervan bestond uit de nieuwe 570GT en 570S. Ook de Super Series was erg succesvol, waarbij vooral de McLaren 675LT Coupé en Spider in trek waren. Beide, in een gelimiteerd aantal gebouwde modellen waren binnen enkele weken uitverkocht en zijn nog meer op de bestuurder en op maximale prestaties gerichte versies van de Super Series, die halverwege 2015 op de markt kwamen en in 2016 verkocht werden. In totaal werden er 1.255 Super Series verkocht in 2016.

McLaren Super Series wheelIn maart dit jaar werd de tweede generatie McLaren Super Series, de nieuwe 720 S, geïntroduceerd. De belangstelling was overweldigend en tot nu toe zijn er al 1.500 orders voor dit model geschreven. Op 14 juni 2017 presenteerde McLaren de nieuwe cabriolet in de Sports Series, de 570S Spider, die zijn wereldwijd debuut beleeft op het Goodwood Festival of Speed in het Verenigd Koninkrijk.

In 2016 bleef Noord-Amerika de grootste geografische afzetmarkt voor McLaren Automotive met een aantal van 1.139 verkochte auto’s, een groei van 106 procent ten opzichte van 2015. Europa eindigde in 2016 met 996 auto’s, een groei van 153 procent, terwijl de snelgroeiende Chinese markt goed was voor 228 auto’s. De regio Azië-Pacific groeide met 90 procent en de nieuwe, gecombineerde regio Midden-Oosten, Afrika en Centraal- en Zuid-Amerika liet een plus van 69 procent zien. Het retailnetwerk van McLaren Automotive breidde zich in 2016 ook verder uit wereldwijd, met nieuwe dealers in Bristol (VK), Boston en Palm Beach (VS), Gold Coast (Australië) en Fukuoka (Japan).

McLaren Suoer Car detail 0117Parallel aan de verkoopgroei zag McLaren Automotive ook een substantiële groei in niet-autogerelateerde activiteiten. McLaren Special Operations (MSO), de maatwerkafdeling van het bedrijf, zag de opbrengst groeien met 147 procent, en ook de Aftersalesafdeling noteerde een omzetgroei van 37 procent in 2016.

In 2016 heeft McLaren Automotive £129,1 miljoen geïnvesteerd in nieuwe projecten, verdeeld over de Sports Series, Super Series en Ultimate Series. Onderdeel van het Track22 businessplan is een buitengewoon hoog percentage van de omzet (20 procent in 2016) dat geïnvesteerd wordt in R&D. Dit is de opmaat naar het doel van het bedrijf om eind 2022 meer dan 4.500 auto’s per jaar te bouwen, waarbij minstens de helft van dit aantal is voorzien van een hybride aandrijflijn. Het businessplan bevat ook het doel om een volledig elektrische aandrijflijn te ontwikkelen voor een conceptcar, waarmee toekomstig gebruik in de Ultimate Series zal worden onderzocht. In 2016 is de eerste aanzet gegeven voor verder ontwikkeling hiervan met behulp van prototypes.

720S 1McLaren Automotive investeert eveneens in de structuur van het hogere management om de productontwikkeling te ondersteunen. In mei 2017 werd dr. Jens Ludmann benoemd tot Chief Operating Officer van het bedrijf. Hij rapporteert aan de CEO en is verantwoordelijk voor de lancering van 13 nieuwe modellen of afgeleiden van bestaande modellen in de komende vijf jaar. Ook ligt zijn focus bij het verder optimaliseren van de interne processen, relaties en verbindingen tussen de afdelingen Product Development, Purchasing, Supplier Quality Assurance en Manufacturing.

Het McLaren Production Centre (MPC), de enige plaats waar de sportwagens en supercars van Mclaren Automotive met de hand worden gebouwd, heeft in het jaar 2016 grote operationele wijzigingen ondergaan. In januari werd een tweede shift ingevoerd om aan de grote vraag naar de Sports Series te kunnen voldoen, waardoor er 250 nieuwe arbeidsplaatsen beschikbaar kwamen op de afdelingen fabricage, kwaliteit en logistiek. De capaciteit van het MPC groeide hierdoor van 10 naar 20 auto’s per dag, met de mogelijkheid op te schalen naar 5.000 auto’s per jaar.

720S Start productieOok in Nederland maakt McLaren goede tijden door. Arjen van Beek, Directeur van Louwman Exclusive en importeur en dealer van McLaren in Nederland: “McLaren is een vaste waarde geworden in het sportautosegment, mede dankzij de ongekende prestaties. De ultieme McLaren is op dit moment de 720S, het nieuwste model uit de Super Series. Nog voor zijn introductie was de belangstelling al groot. Inmiddels hebben we dit jaar ruim 20 McLarens verkocht, de helft uit de Super Series, de andere helft is een model uit de Sports Series. Met de komst van de 570S Spider zal het aantal nog verder toenemen, de veelzijidigheid van dat model zal velen aanspreken: je kunt er prima dagelijks mee rijden en wie de behoefte voelt om het uiterste uit zijn auto te halen, zal niet worden teleurgesteld. Het is knap hoe McLaren zo’n veelzijdige auto heeft weten neer te zetten.” Opvallend is verder de populariteit van MSO in Nederland. Ruim 80% van alle Nederlandse McLaren-kopers kiest voor het personaliseren van zijn auto via McLaren’s maatwerkprogramma.

Citroën geeft de prijzen voor de nieuwe C3 AIRCROSS…

C3 AircrossCitroën maakt de Nederlandse prijzen bekend van de Nieuwe Compacte SUV Citroën C3 Aircross. De Nieuwe Citroën C3 Aircross kent een vanafprijs van 19.690€ [incl. BPM/BTW & kosten rijklaarmaken] en zal naar verwachting in het vierde kwartaal op de Nederlandse markt verschijnen. De C3 Aircross is beschikbaar met een private lease tarief van 335€ [looptijd 48 maanden en 10.000 km/ jaar].

De Nieuwe Compacte SUV Citroën C3 Aircross kenmerkt zich door een puur en optimistisch design waarin ruimte en flexibiliteit overheersen. Daarnaast is deze SUV zoals van een Citroën verwacht mag worden zeer comfortabel met veel ruimte, veel opbergmogelijkheden en comfortabele stoelen, passend in het Citroën Advanced Comfort programma. Geavanceerde technologie ontbreekt evenmin dankzij de Citroën ConnectBox [ingebouwde SOS en Assistance functie], draadloos opladen en vele rijhulpsystemen. Het pakket rijhulpsystemen omvat onder andere head-up display, Active Safety Brake, Lane Departure Warning system, Park Assist (file- en vakparkeren) en Citroën Connect Nav.

Met maar liefst 90 personaliseringsmogelijkheden voor de carrosserie, 5 interieurambiances en 12 rijhulpsystemen kan deze SUV met recht veelzijdig en veilig genoemd worden.

De Nieuwe Compacte SUV Citroën C3 Aircross is beschikbaar met de 3 bekende uitrustingsniveaus van Citroën: Live, Feel en Shine.

Tesla presteert nog steeds ondermaats…

FILE PHOTO: A prototype of the Tesla Model 3 is on display in front of the factory during a media tour of the Tesla Gigafactory which will produce batteries for the electric carmaker in SparksHad het merk Tesla nog een optimistische doelstelling gemaakt voor dit jaar, het lijkt er op dat men dat doel slechts met heel grote inspanningen zal kunnen bereiken. Er moesten in zes maanden tijd 50.000 Tesla’s van de band rollen, maar dat haalde men niet. Net 47.000 auto’s werden er geproduceerd en dat maakt niet alleen grote baas Musk niet blij, ook investeerders beginnen nu het vertrouwen wel wat te verliezen. Grenzenloos is het optimisme bij Tesla zelf dat het allemaal ‘wel zal lukken’, maar voorlopig loopt men achter op die doelstellingen. Al is het dan een grensgeval. Bij de meeste investeerders, en laten we wel zijn, Tesla bestaat bij de gratie van grote investeerders die heel wat geld aan de onderneming leenden, wordt reikhalzend uitgekeken naar de komst van de Tesla 3, het compacte model dat moet gaan zorgen voor brood met beleg. Volgens Tesla heeft de nieuwe auto alle veiligheidstests met goed gevolg doorlopen en moet alleen de productie op gang worden gebracht. Dat dit niet zonder kleerscheuren zal gaan lijkt wel voorspelbaar. Na de Model S had ook de Model X de nodige kinderziekten toen de auto in de showrooms verscheen. Maar die zijn nu langzaam aan allemaal onder controle. Wat wel pleit voor Tesla en haar toekomstplannen is het feit dat er een kopersgroep is die echt wacht op die goedkope Model 3, waar de belangstelling voor auto’s van o.a. GM en Ford op de Amerikaanse markt tanende is. Maar de productie van Tesla moet wel naar 10.000 eenheden per week, en daar is men nu nog ver van verwijderd. (Reuters)

Skoda’s Citigo veiligste compacte auto in zijn klasse…

Citigo white front 2017Bij een recent gehouden onderzoek door een Britse verzekeraar werd uit een zeer hecht veld van concurrerende modellen, de Skoda Citigo gekozen als de veiligste auto in zijn klasse. Men verbond er meteen de aanduiding bij dat dit zeker gold in de klasse van de ‘instappers’, mensen die dus net hun rijbewijs hadden behaald en nogal eens in de problemen kwamen als ze verkeerstechnisch gedrag vertoonden dat risico met zich mee bracht. Denk maar eens aan te hard rijden, voorrang nemen en inhalen waar dat eigenlijk niet kan. Een veel voorkomend euvel in deze klasse auto’s. De Citigo bood de inzittenden dan een hoge veiligheidsmarge. De compacte Skoda haalde vijf sterren bij de EuroNCAP-botsproeven en kent een zgn. Citybreak-systeem waarbij camera en sensoren de auto in de stad automatisch afremmen als er een obstakel op doemt. Daarbij heeft de Citigo een zeer lage CO2 uitstoot, rijdt de auto zuinig en blijkt hij een behoorlijke restwaarde te kennen. De Britse verzekeraars kennen hun klanten, immers net als in ons land, heeft ruim 30% van alle jonge bestuurders in die eerste jaren met een rijbewijs een aanrijding waarbij flinke schade ontstaat. In de praktijk werd dan ook gekeken naar de gevolgen en daarbij stak de goed gebouwde Skoda net als zijn grotere broers van dezelfde fabrikant, boven de rest uit. (NP)

Ssangyong geeft Korando een facelift…

Ssangyong-Korando-2017-1Je moet in ons land wel met twee lantaarns tegelijk zoeken wil je een geel gekentekende Ssangyong tegen komen. In zes maanden tijd zijn er precies zes op naam gesteld. Een lantaarn minder en je kunt nog wat van deze Koreanen aantreffen met een grijs kenteken, de aantallen zijn bedroevend klein. Toch worden de auto’s naar waarde geschat door de eigenaren en gebruikers. Noest, sterk en betaalbaar. Nadeel blijft de erg kleine serviceoals rganisatie en een importeur die vanuit Belgie zijn zaken wil doen. Toch kunnen we er niet omheen dat Ssangyong de laatste jaren wat heeft aangepast in de afdeling modelontwikkeling. Daar zijn mensen in dienst gekomen met oog voor wat elders als acceptabel en modieus wordt gezien. En dus verdwenen de uitgebouwde dakkappellen als afdekking van de laadbak van vroeger en ontstonden erg aardige auto’s als de Korando en Tivoli. Van de Korando is nu het uiterlijk en meteen ook maar het interieur aangepast en dat oogt nu een stukje strakker en moderner. Ssangyong-Korando-2017-2Je moet wel drie keer kijken om hem te onderscheiden van alles wat andere merken in dit segment aanbieden. Een nieuwe grille met chroomelementen, ophoog getrokken koplampen, LED-dagverlichting en grote in de hoeken van de voorbumper aangebrachte breedstralers. Het mag gezien worden. Ook aan de achterkant oogt de Korando nu stoerder dan voorheen. Het interieur kreeg ook een upgrade met o.a. een nieuw infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuurwiel en nieuwe instrumenten in het dashboard. Wie een Korando wil bestellen kan terecht voor drie verschillende uitvoeringen, aangeduid als Chrystal, Quartz en Sapphire. Ssangyong-Korando-2017-3In basis moet de nieuwe Korando voor een mille of 20 te koop zijn (op geel kenteken) en daarvoor krijg je dan een auto met een benzinemotor van twee liter inhoud die 149pk levert. Een Turbodiesel van 2,2 liter inhoud en 178pk’s onder de klep is ook beschikbaar. Niks nieuws, want op da tpunt heeft Ssangyong niks gewijzigd. Net als bij dat dealernet. En dat blijft toch de zwakke schakel. (AMuS)

VW; nieuwe modellen gaan met elkaar communiceren…

VW interactie modellenHet aantal verkeersongelukken kan omlaag en de gevolgen ervan kunnen worden verminderd. Tenminste, als voertuigen niet alleen met elkaar in contact staan, maar ook met de verkeersinfrastructuur. Vanaf 2019 gaat Volkswagen zijn modellen daarom uitrusten met pWLAN, waarmee in de nabije toekomst auto’s van verschillende merken informatie kunnen uitwisselen. Het gaat dan om informatie die gedeeld wordt tussen voertuigen (car-to-car), maar ook tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur (car-to-X)*. Updates over bijvoorbeeld de huidige verkeerssituatie en de locaties van ongelukken worden razendsnel uitgewisseld binnen een straal van ongeveer 500 meter. De technologie die Volkswagen gebruikt is gebaseerd op de IEEE 802.11p-standaard (pWLAN). Deze is door de auto-industrie in het leven geroepen voor alle directe communicatie tussen voertuigen en tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur. Door deze technologie is het mogelijk om sensordata en informatie te delen over bijvoorbeeld de huidige verkeerssituatie en mogelijke gevaren op de weg. Iets dat binnen enkele milliseconden gebeurt. Een auto kan er bij wijze van spreken mee om een bocht kijken, want dankzij de informatie van andere voertuigen wordt zijn gezichtsveld enkele honderden meters groter.

Het communicatiesysteem gebruikt een speciale frequentieband die is bedoeld voor onder meer de verkeersveiligheid. Dankzij het lokale karakter van de informatie die op de frequentieband wordt gedeeld, is er geen centrale dataopslag nodig. Daar zijn dus geen kosten mee gemoeid. Ook is het systeem niet afhankelijk van het bereik van het mobiele netwerk.
Volkswagen gaat de pWLAN-technologie, en ook telefoonconnectiviteit, standaard in al zijn modellen inbouwen.

VW ID 800_db2016au00772-large-2Als het systeem in 2019 wordt gelanceerd, zal het zich in eerste instantie focussen op waarschuwingen en informatie over lokale risicosituaties. Tot op zekere hoogte is het systeem in staat om zelf potentiele gevaren te identificeren, bijvoorbeeld als een auto een noodstop maakt of als de boordsensoren ijzel op de weg ontdekken. Binnen een paar milliseconden kan deze informatie dan worden gedeeld met de voertuigen en de verkeersinfrastructuur in de nabije omgeving. Hierdoor kunnen andere weggebruikers op tijd reageren. De effectiviteit van het systeem wordt groter naarmate er meer gebruikers zijn. Volkswagen werkt daarom samen met overheden, verkeersministeries en partners uit de auto- en transportindustrie om de technologie zo snel mogelijk te verspreiden. Tegelijkertijd wordt er gekeken hoe het systeem kan voldoen aan de hoge eisen die worden gesteld aan databescherming (het systeem werkt immers met persoonlijke informatie).

Als de politie, brandweer en ambulancediensten ook zijn uitgerust met pWLAN-technologie, kunnen bestuurders ver van tevoren op de hoogte worden gesteld van bijvoorbeeld een naderende brandweerwagen of ambulance. Daarbij hebben wegbeheerders in Nederland, Duitsland en Oostenrijk al aangekondigd dat ze pijlwagens (trailers die worden gebruikt om het verkeer om bijvoorbeeld wegwerkzaamheden te leiden) willen voorzien van pWLAN-technologie. Dit om het risico op aanrijdingen bij wegwerkzaamheden te verminderen. Volkswagen zet vol in op autonoom rijden en connectiviteit. Om de verkeersveiligheid nog verder te verbeteren, werkt het merk er hard aan om ook andere onderdelen van de verkeersinfrastructuur (zoals stoplichten) en andere weggebruikers te integreren door middel van de pWLAN-technologie.
* Een voorwaarde voor de uitwisseling van informatie tussen voertuigen (car-to-car) en tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur (car-to-X) is dat zowel de voertuigen als de infrastructuur zijn uitgerust met pWLAN-communicatietechnologie en dezelfde datastandaard gebruiken.

Al 500 Renaults bij DHL…

Renault DHL 500Renault Nederland heeft afgelopen woensdag de vijfhonderdste woonwijkvriendelijke bestelauto geleverd aan DHL Parcel. Tijdens de feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van Renault Nederland in Schiphol-Rijk overhandigde Jean-Paul Renaux, General Manager Renault Benelux, de sleutels van de gele Renault Kangoo aan Wouter van Benten, CEO DHL Parcel Benelux.

“Wij zijn zeer verheugd met de overhandiging van de vijfhonderdste bestelauto aan DHL Parcel. Dat zo’n toonaangevende organisatie vertrouwt op Renault als vaste mobiliteitspartner is opnieuw het bewijs van onze stevige positie en sterke reputatie in het segment van lichte bedrijfswagens”, aldus Jean-Paul Renaux.

DHL Parcel zet de toon op het gebied van pakketvervoer in de sterk groeiende e-commerce in de Benelux, zowel in de zakelijke als in de consumentenmarkt. DHL Parcel is de vaste vervoerspartner van veel bekende webshops en heeft met zijn vloot compacte bestelauto’s de optimale configuratie voor de bezorging van pakketten in woonwijken, waar andere vervoerders doorgaans met grotere bestelwagens rijden. De aanschaf van de vijfhonderd woonwijkvriendelijke Renault modellen maakt deel uit van een omvangrijk investeringstraject om het netwerk van DHL te optimaliseren. Naast auto’s investeert de pakketbezorger ook in gebouwen, IT en andere innovatieve bezorgopties.

De vloot Renault bestelwagens van DHL Parcel bestaat uit honderd Trafic- en vierhonderd Kangoo-modellen.