Categorie: "Autonieuws"

Isuzu brengt D-Max met nieuwe dieselmotor…

Isuzu D Max 2017-4Isuzu stelt een belangrijke première voor. De vernieuwde D-Max bouwt verder op de bestaande succesformule; een grondig hertekend design, kracht in overvloed, en een nieuwe motor gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken.

In het automotive landschap kan je de downsizing trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste speler op de pick-up markt met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het gerust een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren op onze markten, en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

Isuzu D Max - 2017-5De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een gloednieuwe viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is integraal beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen (zelfs zonder Ad Blue additief) en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.
De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, en een ecologische oliefilter. De cilinders krijgen een beschermende coating ter versteviging en dus een langere levensduur. Hydraulische klepstoters met brede rollagers verminderen dan weer weerstand en slijtage. De zuigers zijn bekleed met grafiet voor een betere duurzaamheid en de turbolader gebruikt een variabele geometrie voor een optimaal rendement. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen daarbij gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie op het vlak van geluidscomfort te noteren. Daar draagt bijvoorbeeld ook het PVC cilinderkopdeksel toe bij. De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt ook gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De koper kan kiezen tussen een manueel exemplaar met 6 verhoudingen en een “korte” eerste voor optimaal trekgemak, of een nieuwe automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt (voorheen 5). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Isuzu DMax met diesel 2017Downsizing betekent niet dat je aan kracht of karakter moet inboeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De nieuwe D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat. De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max ook 1 ton aan lading verdwijnen. Overigens bleef ook de terreinwaardigheid van de nieuwe D-Max 1.9 intact; hij is dan ook ontworpen en gebouwd om overal te komen. Met een grondspeling tot 235 mm, een oprijhoek van 30° en afrijhoek van 22,7° deinst hij niet snel terug. De dwarshellingshoek bedraagt 49°.

Peugeot laat haar nieuwe 308 zien..

Peugeot 308 2017 blueMet de onthulling van de nieuwe PEUGEOT 308 voegt PEUGEOT een nieuw hoofdstuk toe aan de lange historie van haar best verkochte model. Tot de opvallende exterieurdetails behoren een opvallende, rechtop geplaatste grille die het befaamde merklogo met de leeuw trots omlijst, een bijzonder sierlijke motorkap en opvallende LED-dagrijverlichting bij alle uitrustingsniveaus. Aan de binnenzijde omvat de PEUGEOT i-Cockpit® een capacitief touchscreen met een 3D-navigatiesysteem met connectiviteit, nieuwe graphics en een geoptimaliseerde bediening. Ook beschikt de nieuwe PEUGEOT 308 over geavanceerde rijassistentiesystemen die ook te vinden zijn op de nieuwe PEUGEOT 3008 SUV.
Voor beterte prestaties zorgen nieuwe motoren, zoals de 1.5 BlueHDi 130 S&S motor of, bijzonder in dit segment, een nieuwe achttraps automatische transmissie EAT8 met de 2.0 BlueHDi 180 S&S motor. Met nieuwe emissiecontrolesystemen op zowel de benzine- als de dieselversies anticipeert PEUGEOT op de introductie van de Euro 6.c emissienorm.

Zowel de Berline- als de SW-uitvoering van de PEUGEOT 308 maken onmiddellijk indruk met hun gebalanceerde proporties. Het ontwerp is terug te zien bij alle zes de uitrustingsniveaus: Access, Active, Allure, GT Line, GT en GTi. De auto straalt robuustheid en levendigheid uit, dankzij een carrosserievormgeving die de onderhuidse dynamiek belichaamt.
De sierlijke nieuwe motorkap sluit fraai aan op de verticale grille, met centraal de Leeuw en de naam PEUGEOT die een plek heeft gekregen in de bovenzijde van de grille.

De bestuurder kan bij de nieuwe PEUGEOT 308 optioneel ondersteund worden door rijhulpsystemen van de nieuwste generatie, waaronder Active Safety Brake en Active Lane Departure Warning. Ook is dit het eerste model van de PSA-groep dat beschikt over een adaptieve cruise control met stopfunctie (in combinatie met automatische transmissie) of een 30 km/h functie (in combinatie met handgeschakelde versnellingsbak).
Voor maximaal gemak tijdens het parkeren kan de nieuwe PEUGEOT 308 worden geleverd met de achteruitrijcamera 180° Visiopark 1 en de Actieve parkeerhulp-functie, die de beschikbare parkeerruimte meet en de auto in het parkeervak stuurt. Staat straks vast allemaal op de optielijst van het Franse leeuwenmerk.

De 2.0 BlueHDi 180 S&S dieselmotor, die speciaal is ontworpen voor de nieuwe PEUGEOT 308 GT, is gekoppeld aan een nieuwe EAT8 automatische transmissie (ontwikkeld in samenwerking met de Japanse specialist Aisin), een nieuwe achttraps automaat die soepel en snel schakelt, een lineaire respons plus Stop&Start capaciteiten vanaf 20 km/h. Deze krachtige en efficiënte motor zorgt voor een bijzonder prettige rijervaring. PEUGEOT is één van de eerste autofabrikanten die anticipeert op de introductie van de Euro 6.c emissienorm, in lijn met het streven van de PSA-groep om ervoor te zorgen dat klanten toegang hebben tot onafhankelijke, gecertificeerde informatie met betrekking tot het brandstofverbruik onder praktijkomstandigheden. Vanaf september 2018 mogen Real Driving Emissions (RDE) niet meer dan 2,1 keer zo hoog zijn als de gecertificeerde cijfers.

De nieuwe PEUGEOT 308 en PEUGEOT 308 SW worden gemaakt in de fabriek te Sochaux in Frankrijk. Over levering en prijzen wordt nog niets bekend gemaakt. Daarvoor moeten we nog even geduld hebben, maar deze Fransoos zal zeker weer de nodige klanten weten te werven voor het merk.

Kia doet goede zaken in Nederland…

Picanto rood 2017Kia Motors Nederland is ook het tweede kwartaal van 2017 uitstekend begonnen. In de eerste vier maanden van 2017 registreerde Kia in totaal 9.109 nieuwe auto’s, ruim 30% meer dan in dezelfde periode vorig jaar (7.012 auto’s). Het succes van Kia is vooral te danken aan de zeer positieve verkoopcijfers van de Picanto, de Rio en de Niro. En ook zakelijke rijders kiezen meer dan voorheen wel eens het geval was voor Kia.
Naast de eerste drie maanden van dit jaar is eveneens het verkoopresultaat van april indrukwekkend. Kia registreerde in de afgelopen maand 1.734 nieuwe personenauto’s: een toename van 92,5% ten opzichte van april 2016 (totaal 901 auto’s). Kia was hiermee één van de grootste stijgers.

1_Kia-prijst-de-nieuwe-RioDe nieuwe Picanto is zoals verwacht nu al een groot succes. Tijdens de introductiemaand april verkocht de Picanto zelfs zo goed dat de auto de op één na best verkochte auto van Nederland was, ruim voor directe concurrenten als de Volkswagen Up, de Toyota Aygo en de Opel Karl. De populariteit dankt de Picanto volgens de Koreanen onder meer aan het onderscheidende ontwerp, de uitstekende kwaliteit, rijke uitrusting en niet in de laatste plaats door de zeven jaar garantie (of 150.000 kilometer), die standaard is op elke nieuwe Kia. De Picanto zorgde er mede voor dat Kia in april op de tweede plaats eindigde in de particuliere markt. Onder de streep was Kia over de afgelopen vier maanden het vijfde bestverkochte merk van Nederland.

03-Kia-NiroOok de compacte nieuwe Kia Rio en de vorig jaar zomer geïntroduceerde hybride C-segment crossover Niro zijn populair. Van de Rio registreerde Kia in de eerste vier maanden van 2017 in totaal 1.214 auto’s: een toename van meer dan 50% in vergelijking met dezelfde periode in 2016. De verkoop van de Kia Rio steeg zelfs met dik 200% als je april 2017 vergelijkt met april 2016. Van de Niro registreerde Kia 1.556 verkochte exemplaren. Kia maakt bovendien stappen op de zakelijke markt, zeker nu de bijtelling per 1 januari voor alle auto’s 22% bedraagt, met uitzondering van volledig elektrische auto’s. Hiervan profiteert ook de verkoop van de Optima en dan met name van de Sportswagon. Over de eerste vier maanden van 2017 zat de verkoop stevig in de lift met als resultaat een keurige zesde plaats in het zwaarbevochten D-segment.

Fiat levert Panda op groen gas voor test…

Fiat Panda CNGCAP Group, het nutsbedrijf dat zich bezighoudt met waterwerken, rioolwater en waterzuiveringsinstallaties in het centrum van Milaan gaan in samenwerking met FCA research Centre een test uitvoeren met een Fiat Panda Natural Power. Deze auto gaat 80.000 kilometer rijden op groen gas/CNG (compressed natural gas) gemaakt van afvalwater. De ingenieurs onderzoeken de effecten van deze vorm van groen gas.
Groen gas heeft dezelfde eigenschappen als CNG/aardgas, maar is ontstaan uit hernieuwbare bronnen. Het is nu al een realistische oplossing voor toekomstige mobiliteit. In Nederland zijn er op dit moment zo’n 150 tankstations waar CNG getankt kan worden en dat aantal groeit gestaag. CNG is een realistisch alternatief voor fossiele brandstoffen als benzine en diesel en veroorzaakt vrijwel geen fijnstof en minder stikstofoxide. Deze eigenschappen tonen zelfs een nog positiever beeld bij hernieuwbaar CNG, oftewel groen gas, vooral als berekend wordt vanaf de bron tot aan uitlaat (well-to-wheel) en dus niet alleen uit de uitlaat zelf.

Panda 2017 160915_Fiat_Panda_003Een Panda op CNG bijvoorbeeld stoot 31% minder uit in vergelijking tot de versie op benzine. Als 40% groen gas wordt vermengd met CNG loopt dit voordeel op tot 57%. De reductie van CO2 emissies kan zelfs oplopen tot 97% als de Panda volledig wordt aangedreven door groen gas gewonnen uit riooldrek. Deze waarde komt overeen met de emissies van een elektrisch voertuig waarbij de elektriciteit op een duurzame manier is opgewekt. Daarnaast levert het automobilisten en fleet owners ook financieel voordeel. Tot 56%* kan er bespaard worden ten opzichte van benzine en tot 30%* ten opzichte van diesel.
De Fiat Panda waarmee getest wordt is uitgerust met een tweecilinder TwinAir turbomotor die 80 pk levert. De Panda in kwestie loopt op groen gas gewonnen uit riooldrek dat is geproduceerd in de Niguardo-Bresso faciliteit waar CAP Group haar reinigers omzet tot bio-raffinaderijen die in zekere zin rijkdom uit rioolwater halen. Studies uitgevoerd door CAP Group – die spoedig haar eerste tankstation met lokaal geproduceerd groen gas opent in Milaan – schat dat de Bresso faciliteit bijna 342.000 kg groen gas kan produceren. Dit is voldoende voor 416 voertuigen die 20.000 km op jaarbasis rijden, resulterend in een totaal van 8,3 miljoen kilometer of tweehonderd keer de omtrek van de aarde.

Panda 2017 160915_Fiat_Panda_HPGroen gas is een biobrandstof gewonnen uit bioafval van boerderijen en het organische gedeelte van afval afkomstig van gescheiden afvalinzameling. FCA en CAP Group ondersteunen deze vorm van bio CNG gezien het potentieel van de vermindering van emissies. De voordelen van groen gas zijn talrijk. Ten eerste gaat het om een hernieuwbare brandstof en is als zodanig vrijwel onuitputtelijk. Verder staat groen gas garant voor lage emissies van verontreinigende stoffen en broeikasgassen. Bovendien is de ecologische impact, volgens well-to-wheel, gelijk aan die van elektrische auto’s. Er zijn geen verdere aanpassingen vereist aan auto’s die momenteel al op CNG rijden. Het vermindert de afhankelijkheid van olie, zorgt voor werkgelegenheid, draagt bij aan de economische duurzaamheid van landbouw en veeteelt, hergebruikt afval en kan de lokale belasting op afvalverwerking verminderen.

SsangYong maakt Tivoli veiliger….

Tivoli 1701SsangYong heeft de compacte Tivoli nog veiliger gemaakt. Zaken als Forward Collision Warning, autonoom remsysteem, Lane Departure warning, Lane Keeping Assist, High Beam Assitance etc zijn nu standaard aanwezig in de SUV. Daardoor is de auto een stuk aantrekkelijker voor hen die willen gaan voor een aanbieding waarop alles zit wat je ook bij grotere en duurdere modellen van de concurrentie terug vindt. SsangYong heeft met die Tivoli best een leuke auto in het assortiment, maar in ons land komt hij voorlopig nog niet aan. Niet in de laatste plaats door het vrij gebrekkige dealernet en het totaal ontbreken van de juiste reclame- en/of PR-campagne. Tivoli 1702Onbekend maakt onbemind, het spreekwoord is bekend. Maar als je weinig verkoopt blijft het budget klein, adverteer je niet en zal de omzet niet stijgen. Dus dat is een bijna dodelijke cocktail voor een organisatie. Terwijl er met dat gamma van SsangYong toch maar weinig mis is. De wagens worden zeer geschat op hun noeste trekkracht, de terreinkwaliteiten zijn bijzonder goed en de garantie is goed verzorgd. SsangYong werd een jaar of wat geleden overgenomen door Mahindra uit India, en dat gaf een stevige impuls aan het voortbestaan aan het Koreaanse merk dat sinds 1954 bestaat. (NP)

Vuurrood is meest populaire Ferrari-kleur….

Ferrari rood frontDit jaar bestaat Ferrari 70 jaar. Immers in 1947 maakte Enzo Ferrari voor de eerste keer een testrit in zijn 125S in het Italiaanse Maranello. Dit was geen rode Ferrari zoals vaak wordt gedacht, maar een geel exemplaar. Tegenwoordig wordt nog steeds iedere eerste productieauto in de kleur geel gespoten. Ondanks de originele gele kleur, is rood de populairste kleur voor een tweedehands Ferrari in Nederland. Dit blijkt uit de cijfers van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.

Opvallend is dat de originele Ferrari-kleur niet voorkomt in de top 5 van populairste kleuren in Nederland. Het blijkt dat de vuurrode kleur het meest gewild is, gevolgd door zwart. Hieronder staat de top 5 meest gezochte tweedehands Ferrari-kleuren op AutoScout24.nl:
1. Rood (37%)
2. Zwart (20%)
3. Grijs (15%)
4. Blauw (11%)
5. Wit (7%)

Ferrari geelMomenteel staan er bijna 300 tweedehands Ferrari’s te koop op AutoScout24.nl voor een gemiddelde prijs van 99.131 euro; een prijsstijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is opvallend, aangezien het afgelopen jaar het aanbod tweedehands Ferrari’s is gestegen met 20 procent, maar de populariteit is gedaald met 7 procent. Toch zijn er in 2017 tot nu toe al zo’n 563.000 online Ferrari’s bekeken in Nederland.

Zowel in Nederland als in andere Europese landen* is de Ferrari 458 het meest gewilde model. Hoewel de Ferrari FF in Europa erg populair is, komt deze niet voor in de Nederlandse top 5. Andersom is te zien dat de F355 wel in Nederland, maar niet in top 5 van Europa staat. Hieronder staat een overzicht van de populairste Ferrari’s in Nederland en Europa:
Nederland Europa
1. Ferrari 458 1. Ferrari 458
2. Ferrari F355 2. Ferrari FF
3. Ferrari California 3. Ferrari 360
4. Ferrari F430 4. Ferrari F430
5. Ferrari 365 5. Ferrari California

Ferrari-LaFerrari-wieldetails AMuSWie op zoek is naar een tweedehands Ferrari, kan een sportieve Mondial op de kop tikken voor bijna 25.000 euro. Terwijl deze gele coupé F355 van bijna 8.000 euro de goedkoopste Ferrari lijkt te zijn, zien de echte kenners direct dat dit een replica is op basis van een Toyota. De duurste tweedehands Ferrari is een vuurrode Enzo van twee miljoen euro, maar dan steel je wel de show op de weg.

ŠKODA’s succesvolle Octavia…

Octavia 17 500_161027skodaoctavia02Het ‘hart van ŠKODA’s modellengamma’ heeft een bijzondere mijlpaal bereikt. In de ŠKODA-fabriek in het Tsjechische Mladá Boleslav is de 1,5 miljoenste ŠKODA OCTAVIA van de derde generatie geproduceerd. Sinds de introductie van het eerste exemplaar in 1996 hebben al ruim 5 miljoen kopers voor een model uit de OCTAVIA-reeks gekozen.
“Dankzij de OCTAVIA is ŠKODA sinds 1996 razendsnel gegroeid”, zei Michael Oeljeklaus, directielid voor Productie en Logistiek. “Hij is dus al meer dan twee decennia een belangrijke pijler onder ons merk. Het succes van de derde generatie OCTAVIA en van ŠKODA zelf hebben we vooral te danken aan onze vakkundige en gemotiveerde medewerkers, die nu 1,5 miljoen redenen hebben om uitermate trots te zijn.”

Octavia 17 500_161027skodaoctaviacombi04De OCTAVIA, waarvan inmiddels ruim 5 miljoen stuks zijn gebouwd, is het bestverkopende model in de geschiedenis van ŠKODA. Van de eerste generatie zijn tussen 1996 en november 2010 meer dan 1,4 miljoen exemplaren verkocht. De tweede OCTAVIA, die op de markt was tussen 2004 en 2013, ging daar met een totale productie van 2,5 miljoen auto’s flink overheen. OCTAVIA nummer drie kennen we sinds november 2012. Het miljoenste exemplaar verliet de fabriek in maart 2016 en aan het einde van vorig jaar stond de teller al op 1,4 miljoen. De bouw van de nieuwe OCTAVIA startte in februari 2017. ŠKODA produceert het model niet alleen in Tsjechië, maar ook in China, India, Rusland, Oekraïne en Kazachstan.

Octavia Combi 2017 - blueKopers van de nieuwe OCTAVIA kunnen net als voorheen kiezen tussen een hatchback en een Combi. Het model heeft een opnieuw vormgegeven voor- en achterkant, een gestroomlijnde carrosserie en een iets grotere spoorbreedte, waardoor de OCTAVIA nog sportiever oogt dan voorheen. Hij zet nieuwe standaarden in zijn segment op het gebied van binnenruimte, functionaliteit, comfort, veiligheid en zijn voordelige prijs. Er zijn vier uitrustingsniveaus beschikbaar: Active, Ambition, Style en L&K. Daarbij levert ŠKODA ook nog SCOUT- en RS-versies van de OCTAVIA. De leverbare benzine- en dieselmotoren lopen wat vermogen betreft uiteen van 63 kW (86 pk) tot 180 kW (245 pk). Een aantal motorvarianten van de ŠKODA OCTAVIA is ook te bestellen met vierwielaandrijving en een DSG-automaat met dubbele koppeling.

SEAT laat nieuwe Ateca FR en meer zien in Barcelona..

Ateca FR 500_seat-ateca-fr-002Auto’s, connectiviteit, digitale technieken en slimme mobiliteit. Deze thema’s vormen de rode draad van de Automobile Barcelona die van 11 tot en met 21 mei aanstaande wordt gehouden. SEAT presenteert op de beurs zijn voornaamste ontwikkelingen op connectiviteitsgebied waarmee het merk binnen de automobielindustrie voorop loopt. Maar uiteraard is in Barcelona ook een aantal opvallende SEAT-primeurs te aanschouwen.
SEAT stelt alles in het werk om op het gebied van connectiviteit een voortrekkersrol te vervullen. Het merk wil leidend zijn in de ontwikkeling van innovatieve technologieën die klanten in staat stellen maximale connectiviteit te verkrijgen. SEAT toont tijdens Automobile Barcelona hoe het merk omgaat met connectiviteitsoplossingen, digitalisering, slimme technologieën, stedelijke infrastructuur, verkeerssystemen en het gebruik daarvan in de zeer nabije toekomst.

Ateca FR 500_seat-ateca-fr-004SEAT toont tijdens de Automobile Barcelona ook een aantal productprimeurs. Zo staat de nieuwe Ateca FR centraal, de sportiefste versie van de populaire SUV. SEAT positioneert het nieuwe topmodel boven de Reference, Style en Xcellence. De FR onderscheidt zich van de overige versies door aantrekkelijke aanpassingen aan in- en exterieur en rondt hiermee de Ateca-range naar boven af. SEAT’s allereerste SUV markeert samen met de laatste versie van de Leon en de nieuwe Ibiza het grootste productoffensief ooit van het Spaanse merk. Behalve de Arona, een compacte crossover op basis van de Ibiza, staat er in 2018 ook nog een SUV op stapel met naar keuze vijf of zeven zitplaatsen. Deze wordt boven de Ateca gepositioneerd.

SEAT 600 Barcelona 2017SEAT toont tijdens de Automobile Barcelona niet alleen modellen van nu of van de zeer nabije toekomst, maar kijkt met de Concept Car SEAT 600 BMS ook wat verder vooruit zonder het verleden te vergeten. Met dit studiemodel eert SEAT op speelse wijze de onvergetelijke SEAT 600D die zestig jaar geleden voor het eerst in Barcelona van de band liep. Net als zijn klassieke voorganger heeft de Concept Car SEAT 600 BMS zogeheten ‘suicide doors’ en is de auto voorzien van een canvas dak dat eenvoudig te openen is. Ook grijpt het SEAT 600 studiemodel terug op het verleden met zijn lichtgrijze lak, maar dan met een twist naar het heden door oranje accentent en een modern 600-logo. SEAT heeft de 600 concept car voorzien van de originele velgen en remmen. Binnenin springt de exclusieve lederen bekleding in het oog, welke is afgewerkt met oranje stiksels. 

Vanaf deze maand bij de Toyota-dealer; Prius op zonnecellen…

02-Toyota-Prius-emotional-red-16122016Toyota biedt een unieke, groene oplossing voor het opladen van de Prius Plug-in Hybrid. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met OpdeZon, een bedrijf dat is gespecialiseerd in 100% duurzaam elektrisch rijden op zonne-energie. Dankzij diverse aantrekkelijke subsidies is deze volledig duurzame oplaadmogelijkheid van de Prius Plug-in Hybrid vooral zeer interessant voor ondernemers. En ook particuliere kopers profiteren van diverse fiscale voordelen.

Op het dak van de woning van degene die een nieuwe Toyota Prius Plug-in Hybrid aanschaft en kiest voor het OpdeZon-pakket, monteert OpdeZon zonnepanelen waarmee voldoende energie kan worden opgewekt om alle elektrische kilometers volledig op zonne-energie af te leggen. Ook regelt het bedrijf een omvormer en past het indien nodig de meterkast aan. Middels het aangebrachte laadpunt kan de Prius Plug-in Hybrid vervolgens met de zelf opgewekte zonne-energie worden opgeladen en volledig duurzaam de weg op. Wie meer wil weten over deze echt milieuvriendelijke Toyota, moet maar even een kopje koffie gaan dringen bij een Toyota dealer of specialist.

Audi krijgt rol in film ‘Alien’!

Audi Lunar Quattro - AlienDe Audi lunar quattro maakt zijn speelfilmdebuut in Ridley Scott’s sciencefictionfilm ‘Alien: Covenant’, die op 18 mei a.s. in première gaat. Het maanwagentje is door Audi-experts ontwikkeld in samenwerking met de Duitse startup Part-Time Scientists en gaat binnenkort mogelijk echt de ruimte in. Regisseur Ridley Scott heeft de Audi lunar quattro opgenomen in het nieuwste deel van de Alien-reeks: ‘Alien: Covenant’. In de film ontdekt de bemanning van het ruimteschip Covenant een afgelegen planeet. Deze onontdekte wereld lijkt in eerste instantie een paradijs te zijn, maar blijkt al snel levensgevaarlijk. De astronauten treffen iets verschrikkelijks aan en moeten vervolgens halsoverkop proberen te ontsnappen.

Lunar Quattro 800_a173661-largeDe Audi lunar quattro is onderdeel van de uitrusting van de Covenant en wordt door bemanningslid Faris (Amy Seimetz) ingezet om het onbekende terrein op de nieuwe planeet te verkennen. Dat het wagentje in Alien: Covenant te zien is, is onderdeel van een samenwerking tussen Audi en Twentieth Century Fox. Met de Audi lunar quattro werd ook een korte film geschoten op de set van Alien: Covenant. Bekijk hieronder de video. 
Naast zijn rol in een grote Hollywoodproductie, maakte de Audi lunar quattro zich op voor een echte reis naar de maan.

Lunar Quattro 800_a173664-largeAudi werkt sinds twee jaar samen met een onderzoeksteam dat geleid wordt door Robert Böhme, oprichter en directeur van Part-Time Scientists, en ondersteunt de in Berlijn gevestigde startup met zijn quattro-vierwielaandrijvingtechnologie, zijn kennis van lichtgewicht constructiemethoden en zijn ervaring met elektrische en plug-in hybride aandrijflijnen. Door gebruik te maken van de beste materialen hebben de ontwikkelaars het gewicht van de Audi lunar quattro op slechts 30 kilogram gekregen. Het wagentje is voor 85 procent opgetrokken uit aluminium (de onderdelen zijn met een 3D-printer gefabriceerd). Een beweegbaar zonnepaneel voorziet de vierwielaangedreven lunar quattro van elektriciteit voor zijn e-tron-motorisering.