Categorie: "Persoonlijk"

Nissan krijgt een vrouw als verkoopleider…

Nissan heeft Goshi Cheragwandi aangesteld als Sales Director. Zij wordt daarmee verantwoordelijk voor verkoop in Nederland als opvolger van Tjalling Hollander. Hollander treedt in dienst bij Nissan Automotive Europe in de functie van Sales Manager Independent Markets. Cheragwandi is sinds een jaar werkzaam voor Nissan Benelux als Strategy & Business Planning Manager. In haar nieuwe functie is ze verantwoordelijk voor de verkoopvolumes via de Nederlandse dealerorganisatie. Cheragwandi: ‘Dit is absoluut een prachtige uitdaging die bovendien perfect in het verlengde ligt van mijn vorige functies.’

Ze vervolgt: ‘Nissan groeit hard, met de vernieuwing van het gamma met de nieuwe MICRA, QASHQAI en X-TRAIL en binnenkort de nieuwe LEAF slaan we een nieuwe weg in. Daarnaast introduceert Nissan een nieuw Retail Environment waar de positie van de klant in het bijzonder centraal staat. We zitten hiermee midden in een vernieuwingsslag van het merk en de organisatie –een hoofdstuk waar ik me volledig op wil richten. Dit is voor mij als nieuwe Sales Director het moment om verder te bouwen op het fundament naar solide verkoopresultaten en een blijvend positief rendement. Dit gebeurt uiteraard in nauwe samenwerking met de dealerorganisatie.’

Voordat zij bij Nissan Benelux in dienst trad, heeft Goshi ruime ervaring opgedaan binnen de automotive sector zowel op het niveau van de importeur als de dealer organisatie.

Tesla verliest topmanager…

Hij was er al bij toen Tesla haar eerste elektrische auto op de markt bracht, elf jaar geleden. Hoofd Business Development Diarmuid O’Connell. Hij maakte de ontwikkeling mee van de Model S en X en zeker ook de aanloop richting het bedoelde ‘volumemodel’ 3. Maar nu vond hij het genoeg en kondigde zijn vertrek aan. Zijn rol wordt overgenomen door een andere topman binnen Tesla, Jon McNeill, die normaal bezig moet zijn met de wereldwijde verkopen van het merk. O’Connell zou volgens informatie meer tijd willen besteden aan zijn gezin. (Reuters)

SEAT-topman benoemd tot automanager van het jaar…

SEAT-president Luca de Meo is door Automotive News Europe verkozen tot CEO of the Year in de Car Division-categorie. Hij krijgt daarvoor op 11 september – vlak voor de start van de IAA in Frankfurt – de Eurostars Award uitgereikt. De prijs is een erkenning voor De Meo’s jaren als topman van SEAT. Jaren waarin het Spaanse merk weer winstgevend werd.
Luca de Meo werd in november 2015 aangesteld als algemeen directeur van SEAT. Onder zijn leiderschap startte de fabrikant het grootste modellenoffensief in zijn geschiedenis met de lancering van vier nieuwe modellen (Ateca, Leon, Ibiza en Arona) in achttien maanden. Door de uitbreiding en vernieuwing van SEAT’s modellenreeks zijn de verkopen in 2017 tot op heden gestegen met 13 procent (ten opzichte . SEAT is daarmee een van de snelst groeiende merken in Europa geworden. Daarbij heeft het bedrijf in 2016 zijn beste resultaten ooit behaald. In de eerste helft van dit jaar groeide de operationele winst met 40,9 procent.

“Ik ben zeer dankbaar”, zei De Meo toen hij op de hoogte werd gesteld van het winnen van de Eurostars Award. “Het is een eer om deze prijs te ontvangen van een prestigieuze titel als Automotive News Europe.” De Meo won dezelfde award eerder in 2007 en werd in 2014 geëerd in de Sales & Marketing Executive-categorie. “Dat ik deze prijs nu krijg, heb ik te danken aan al mijn fantastische collega’s bij SEAT”, benadrukt hij. “De resultaten die wij behalen, komen voort uit onze gezamenlijke inspanningen om het merk vooruit te helpen.”
Automotive News is wereldwijd marktleider op het gebied van informatie over de auto-industrie en zette in 1996 een Europese afdeling op. Twee jaar later begon Automotive News Europe met het jaarlijks uitreiken van de Eurostars Awards aan de belangrijkste leiders in de Europese autosector.

Luca de Meo werd in 1967 geboren in Milaan. Hij studeerde Business Administration aan de Università Commerciale Luigi Bocconi en schreef zijn scriptie over bedrijfsethiek in Italië. De Meo begon zijn carrière bij Renault en kwam daarna via Toyota en Fiat als marketing manager bij Volkswagen terecht. Voor zijn succesvolle carrière kreeg hij de titel ‘commendatore’ van de Ordine al merito della Repubblica Italiana, wat een van de hoogste onderscheidingen in Italië is. Momenteel is De Meo niet alleen SEAT-president, maar is hij ook lid van de directieraad van Ducati.

Nederlander Bram Schot in top Audi…

Per 1 september heeft de raad van bestuur van Audi een nieuwe samenstelling. De Nederlander Bram Schot wordt daarbij verantwoordelijk voor Marketing en Sales. Naast Schot treden ook Alexander Seitz, Wendelin Göbel en Peter Kössler toe tot de raad van bestuur.
Bram Schot is de nieuwe Marketing en Sales directeur van Audi. De Nederlander volgt Dietmar Voggenreiter op. Schot (56) maakte sinds 2012 deel uit van het management van Volkswagen Bedrijfswagens. Voor die tijd was hij President en CEO van Mercedes-Benz Italia.

Nissan heeft een nieuwe After-Sales-chef…

Nissan heeft Joost Roelofs Heyrmans aangesteld als After Sales Director bij Nissan Benelux. Hij is daarmee eindverantwoordelijk voor de service aan de Nissan-rijders in België, Nederland en Luxemburg.

Een van zijn speerpunten is om met het dealer- en servicenetwerk te bouwen aan kwaliteit, efficiency en winstgevendheid. Joost: ‘De focus ligt natuurlijk op de rijders, onze klanten. Om een ijzersterke serviceprestatie te kunnen leveren, versterken we de samenwerking met onze dealers en servicepartners. We moeten steeds anticiperen op de veranderende klantverwachtingen door onze tools, processen en organisatie verder te ontwikkelen en optimaal te benutten, zodat we een perfecte klantervaring bieden.’ Snelheid, duidelijke en vaste prijzen en transparantie zijn voor de klant steeds belangrijker. ‘Dus onze systemen stemmen we daar op af, zodat we dealers en servicepartners in staat stellen snelheid en transparantie te bieden. Daarom vernieuwen we onze onderdelencatalogus en zullen we een verbeterde menu-prijzensysteem lanceren.’

After Sales is vertrouwd terrein voor Joost die sinds 2011 bij Nissan werkt. Hij was onder meer After Sales Manager bij Nissan Belux, Marketing Manager Accessories en After Sales Operations Manager bij Nissan Europe. Hij vertelt: ‘After Sales fascineert me geweldig, omdat het heel divers en daardoor ook complex is. Het loopt van garantie en techniek tot commercie en klanttevredenheid. Dat is een heel breed gebied en de invloed op de klantervaring en klantentrouw is enorm. Een klant heeft meestal één ervaring rond de aankoop van de auto, maar altijd meerdere ervaringen bij het onderhoud en reparatie. Die bepalen daarom in grote mate het eindoordeel – dus moeten we optimaal presteren.’

KIA krijgt nieuwe retail-manager…

Kia Motors Nederland maakte vorige week bekend dat per 1 juli a.s. Camiel van Meteren de vacant gekomen positie van Manager Retail Management zal invullen.
Camiel van Meteren (45) was in zijn laatste functie bij Hyundai Capital Europe als Senior Country Manager de afgelopen twee jaar al nauw betrokken bij Kia en intern dus geen onbekende. In deze hoedanigheid lag zijn focus onder andere op de onderhandelingen omtrent de overeenkomst tussen onze bankpartner Santander en Kia Motors Nederland. Camiel heeft verder als manager bij diverse captive lease- en financieringsmaatschappijen van Daimler Chrysler, Toyota-Suzuki en Peugeot-Citroën gewerkt.

Piëch verkoopt aandelen Porsche

Jarenlang was hij bijna onaantastbaar en een soort zelf gekroonde koning van het VW-imperium. Hij bepaalde achter de schermen wie de leiding had over de verschillende merken en divisies. Hij ook bemoeide zich met kleine technische details of was de man achter het concept van de ‘Glazen fabriek’ in Dresden waar volgens hem succesvol een groot VW-model als de Phaeton kon worden gebouwd. Ferdinand Piëch! Miljardair en niet eenvoudig om mee om te gaan. Maar nu is het gedaan. Hij trekt zich terug en verzilvert zijn aandelen in de Porsche-holding door zijn aandelen in dat bedrijf te verkopen. Hij gaat met pensioen. Op 79-jarige leeftijd. Piëch had nog een kleine 15% van de aandelen en die brengen vast zoveel op dat hij zich wel een Phaeton of Panamera zal kunnen veroorloven. Het Porsche-bedrijf waar hij nu zijn aandelen van verkoopt was sturend bij VW en was o.a. ook in handen van de familie Porsche. Met die familie lag Piëch overigens aardig op ramkoers en men zal daar een zucht van verlichting slagen dat de man eindelijk vertrekt. (AMuS)

Bas Wibier stuurt nieuwe tak AutoBinck aan…

Bas Wibier trad op 1 maart jl bij AutoBinck Group in dienst als Algemeen Directeur van AutoPoint International. Hij zal zich richten op de in- en verkoop van voertuigen in een internationale setting. Het doel is de jonge onderneming uit te bouwen tot een merkonafhankelijke autodistributeur als schakel tussen fabrikanten en zakelijke afnemers.
Bas Wibier was tot voor kort Algemeen Directeur bij Hyundai Motor Nederland. Over zijn nieuwe functie vertelt hij: ‘Dit is voor mij de juiste uitdaging op het juiste moment. De autowereld verandert steeds sneller. Eén van de nieuwe uitdagers in het veld is AutoPoint International.’

Hij vervolgt: ‘We zien voor onszelf een rol als supplier voor zakelijke afnemers in heel Europa, zoals fleetowners en leasemaatschappijen. We matchen vraag en aanbod. Omdat we merkonafhankelijk zijn, richten we ons op het verkrijgen van de beste inkoopcondities. De distributie van auto’s wordt steeds pluriformer, waarbij de traditionele benadering steeds meer afbrokkelt en ruimte biedt voor ondernemende partijen die nieuwe initiatieven faciliteren.’ In 2016 verhandelde AutoPoint op deze manier al duizenden auto’s.
AutoPoint International is ook inkooppartner voor verschillende AutoBinck-dochters, zoals Business Lease en de startup Bynco. Dit is de eerste online winkel voor occasions, kortgeleden gelanceerd door AutoBinck Group. Klanten kunnen volledig online een occasion kiezen en kopen, waarna Bynco de auto thuis aflevert.

AutoBinck, gevestigd in Den Haag, is een van de hoofdrolspelers op de Europese mobiliteitsmarkt. AutoBinck is actief in 8 Europese landen. De groep telt meer dan 50 werkmaatschappijen, verdeeld over 4 divisies: Car Distribution & Retail, Leasing & Finance, Parts & Accessoiries en Smart Mobility. AutoBinck telt 2.700 medewerkers. De jaaromzet bedraagt ruim 1,2 miljard euro.

Delen via:

MKB Brandstof wil af van Tom de Ridder….

Terwijl mijn achtergrond zou mogen doen vermoeden dat ik wel iets heb met reclame in het algemeen en promotie van automotive-producten in het bijzonder maak ik daar graag een enkele uitzondering op. Tom de Ridder, de meest irritante reclamefiguur van de afgelopen tien jaar! Bedacht door het reclamebureau van MKB Brandstof, een organisatie die een of andere (toch wat overbodige) tankpas promoot bij mkb-ondernemers. En op die zoektocht bedacht dat je geen sympathie hoeft te bewerkstelligen als het met antipathie ook kan. Het heeft gewerkt hoor. De achterliggende organisatie ging van 4000 naar 50.000 klanten voor dat kaartje, daar lacht men in zijn vuistje, maar de naam van het bedrijf is ook meteen bezoedeld. Telkens als hun Tom de Ridder op de radio zijn oproepen deed zetten veel mensen die radio zacht of uit. Dat kom je maar weinig tegen. Ondanks alle loden Loekies van de TROS, slechts reclame kan ook zijn werk doen. En volgens de directie van MKB Brandstof was dat in het geval van Tom de Ridder dus zeker zo. En inderdaad. Zij geloven er zelf zo in dat zij hun naam hebben gewijzigd. MKB Brandstof verdwijnt, TOM wordt de nieuwe naam. Na de accountants die als JAN door het leven gaan, hebben we nu een aanbieder die TOM heet en kaartjes verkoopt. Of daarmee die vreselijke de Ridder ook in de shredder gaat is een beetje vaag. De directie van TOM wil er niet te veel over kwijt. Kennelijk menen ze zelf dat antipathie ook humor in zich heeft en komen ze binnenkort met een nieuwe troefkaart uit de mouw of hoge hoed. U bent gewaarschuwd. Meteen op een andere zender zetten dan! En alleen al om die reden geen kaartjes aanvragen bij de aanbieder. We zullen ze leren….

Fijne jaarwisseling…..

2015 is bijna op zijn eind. Een leuk autojaar met veel nieuws, schandalen, overdrijving, een fraaie AutoRAI en zelfs een BedrijfsautoRAI. De diverse fabrikanten zorgden weer voor het bekende patroon, van terugroepacties tot nog zuiniger en schonere modellen. In dealerland waren weer de nodige wijzigingen zichtbaar. Clusters van bedrijven, fusies, faillissementen. Een zaak stak er met kop en schouders boven uit. Volkswagen! Gerommel met software bij voornamelijk de Amerikaanse dieselmodellen en de opmerkelijke bekentenissen van het top-management. Het werd in de media groot uitgemeten. Want o o wat een schandaal. Dat viel m.i. in het niet bij de doden en gewonden die zijn gevallen door verkeerde contactsloten en airbags bij andere merken. Miljoenen auto’s van General Motors, Chrysler/Fiat, Japanse merken, ze moesten terug naar de dealers voor soms ingrijpende reparaties. Maar VW blijft hangen. Uitstoot als de nieuwe halsmisdaad. Het kan verkeren en de milieubeweging lacht in haar vuistje. In de praktijk bleek het met die sjoemelsoftware nogal mee te vallen en hoeft VW helemaal niet zoveel auto’s terug te halen als oorspronkelijk gedacht. En dat is wellicht wel het meest opvallend. Dat zo’n groot concern eigenlijk het overzicht kwijt was over welke modellen nu in de categorie ‘goed’ of ‘fout’ vielen. Maar men loste het top op, buigt het hoofd, ontslaat de verantwoordelijken en gaat verder waarmee het goed is. Auto’s bouwen van een hoge kwaliteit en met een langjarige betrouwbaarheid. Zoals Toyota ooit ook deed. Niet vreemd dat juist die twee concerns strijden om de titel ‘grootste’ van het jaar. In 2016 gaan we weer verder met al het nieuws wat zoal voorbij komt in autoland. We gaan o.a. eens uitgebreid rijden met een Subaru. Eens zien wat er verder nog op ons pad komt. Wordt vast leuk en interessant.
Maar voordien; heel fijne jaarwisseling allemaal en een goed begin van 2016.