Categorie: "Persoonlijk"

KIA krijgt nieuwe retail-manager…

KIA - van MeterenKia Motors Nederland maakte vorige week bekend dat per 1 juli a.s. Camiel van Meteren de vacant gekomen positie van Manager Retail Management zal invullen.
Camiel van Meteren (45) was in zijn laatste functie bij Hyundai Capital Europe als Senior Country Manager de afgelopen twee jaar al nauw betrokken bij Kia en intern dus geen onbekende. In deze hoedanigheid lag zijn focus onder andere op de onderhandelingen omtrent de overeenkomst tussen onze bankpartner Santander en Kia Motors Nederland. Camiel heeft verder als manager bij diverse captive lease- en financieringsmaatschappijen van Daimler Chrysler, Toyota-Suzuki en Peugeot-Citroën gewerkt.

Piëch verkoopt aandelen Porsche

Ferdinand-Piech - Posche VorstandJarenlang was hij bijna onaantastbaar en een soort zelf gekroonde koning van het VW-imperium. Hij bepaalde achter de schermen wie de leiding had over de verschillende merken en divisies. Hij ook bemoeide zich met kleine technische details of was de man achter het concept van de ‘Glazen fabriek’ in Dresden waar volgens hem succesvol een groot VW-model als de Phaeton kon worden gebouwd. Ferdinand Piëch! Miljardair en niet eenvoudig om mee om te gaan. Maar nu is het gedaan. Hij trekt zich terug en verzilvert zijn aandelen in de Porsche-holding door zijn aandelen in dat bedrijf te verkopen. Hij gaat met pensioen. Op 79-jarige leeftijd. Piëch had nog een kleine 15% van de aandelen en die brengen vast zoveel op dat hij zich wel een Phaeton of Panamera zal kunnen veroorloven. Het Porsche-bedrijf waar hij nu zijn aandelen van verkoopt was sturend bij VW en was o.a. ook in handen van de familie Porsche. Met die familie lag Piëch overigens aardig op ramkoers en men zal daar een zucht van verlichting slagen dat de man eindelijk vertrekt. (AMuS)

Bas Wibier stuurt nieuwe tak AutoBinck aan…

Bas WibierBas Wibier trad op 1 maart jl bij AutoBinck Group in dienst als Algemeen Directeur van AutoPoint International. Hij zal zich richten op de in- en verkoop van voertuigen in een internationale setting. Het doel is de jonge onderneming uit te bouwen tot een merkonafhankelijke autodistributeur als schakel tussen fabrikanten en zakelijke afnemers.
Bas Wibier was tot voor kort Algemeen Directeur bij Hyundai Motor Nederland. Over zijn nieuwe functie vertelt hij: ‘Dit is voor mij de juiste uitdaging op het juiste moment. De autowereld verandert steeds sneller. Eén van de nieuwe uitdagers in het veld is AutoPoint International.’

Hij vervolgt: ‘We zien voor onszelf een rol als supplier voor zakelijke afnemers in heel Europa, zoals fleetowners en leasemaatschappijen. We matchen vraag en aanbod. Omdat we merkonafhankelijk zijn, richten we ons op het verkrijgen van de beste inkoopcondities. De distributie van auto’s wordt steeds pluriformer, waarbij de traditionele benadering steeds meer afbrokkelt en ruimte biedt voor ondernemende partijen die nieuwe initiatieven faciliteren.’ In 2016 verhandelde AutoPoint op deze manier al duizenden auto’s.
AutoPoint International is ook inkooppartner voor verschillende AutoBinck-dochters, zoals Business Lease en de startup Bynco. Dit is de eerste online winkel voor occasions, kortgeleden gelanceerd door AutoBinck Group. Klanten kunnen volledig online een occasion kiezen en kopen, waarna Bynco de auto thuis aflevert.

Automarkt 2016 1AutoBinck, gevestigd in Den Haag, is een van de hoofdrolspelers op de Europese mobiliteitsmarkt. AutoBinck is actief in 8 Europese landen. De groep telt meer dan 50 werkmaatschappijen, verdeeld over 4 divisies: Car Distribution & Retail, Leasing & Finance, Parts & Accessoiries en Smart Mobility. AutoBinck telt 2.700 medewerkers. De jaaromzet bedraagt ruim 1,2 miljard euro.

Delen via:

MKB Brandstof wil af van Tom de Ridder….

Auto tankenTerwijl mijn achtergrond zou mogen doen vermoeden dat ik wel iets heb met reclame in het algemeen en promotie van automotive-producten in het bijzonder maak ik daar graag een enkele uitzondering op. Tom de Ridder, de meest irritante reclamefiguur van de afgelopen tien jaar! Bedacht door het reclamebureau van MKB Brandstof, een organisatie die een of andere (toch wat overbodige) tankpas promoot bij mkb-ondernemers. En op die zoektocht bedacht dat je geen sympathie hoeft te bewerkstelligen als het met antipathie ook kan. Het heeft gewerkt hoor. De achterliggende organisatie ging van 4000 naar 50.000 klanten voor dat kaartje, daar lacht men in zijn vuistje, maar de naam van het bedrijf is ook meteen bezoedeld. Telkens als hun Tom de Ridder op de radio zijn oproepen deed zetten veel mensen die radio zacht of uit. Dat kom je maar weinig tegen. Ondanks alle loden Loekies van de TROS, slechts reclame kan ook zijn werk doen. En volgens de directie van MKB Brandstof was dat in het geval van Tom de Ridder dus zeker zo. En inderdaad. Zij geloven er zelf zo in dat zij hun naam hebben gewijzigd. MKB Brandstof verdwijnt, TOM wordt de nieuwe naam. Na de accountants die als JAN door het leven gaan, hebben we nu een aanbieder die TOM heet en kaartjes verkoopt. Of daarmee die vreselijke de Ridder ook in de shredder gaat is een beetje vaag. De directie van TOM wil er niet te veel over kwijt. Kennelijk menen ze zelf dat antipathie ook humor in zich heeft en komen ze binnenkort met een nieuwe troefkaart uit de mouw of hoge hoed. U bent gewaarschuwd. Meteen op een andere zender zetten dan! En alleen al om die reden geen kaartjes aanvragen bij de aanbieder. We zullen ze leren….

Fijne jaarwisseling…..

Volkswagen Beetle2015 is bijna op zijn eind. Een leuk autojaar met veel nieuws, schandalen, overdrijving, een fraaie AutoRAI en zelfs een BedrijfsautoRAI. De diverse fabrikanten zorgden weer voor het bekende patroon, van terugroepacties tot nog zuiniger en schonere modellen. In dealerland waren weer de nodige wijzigingen zichtbaar. Clusters van bedrijven, fusies, faillissementen. Een zaak stak er met kop en schouders boven uit. Volkswagen! Gerommel met software bij voornamelijk de Amerikaanse dieselmodellen en de opmerkelijke bekentenissen van het top-management. Het werd in de media groot uitgemeten. Want o o wat een schandaal. Chevrolet-Malibu-New-York-Auto-Show-2015Dat viel m.i. in het niet bij de doden en gewonden die zijn gevallen door verkeerde contactsloten en airbags bij andere merken. Miljoenen auto’s van General Motors, Chrysler/Fiat, Japanse merken, ze moesten terug naar de dealers voor soms ingrijpende reparaties. Maar VW blijft hangen. Uitstoot als de nieuwe halsmisdaad. Het kan verkeren en de milieubeweging lacht in haar vuistje. In de praktijk bleek het met die sjoemelsoftware nogal mee te vallen en hoeft VW helemaal niet zoveel auto’s terug te halen als oorspronkelijk gedacht. En dat is wellicht wel het meest opvallend. Dat zo’n groot concern eigenlijk het overzicht kwijt was over welke modellen nu in de categorie ‘goed’ of ‘fout’ vielen. Maar men loste het top op, buigt het hoofd, ontslaat de verantwoordelijken en gaat verder waarmee het goed is. EV oplaadapparatuur AmsterdamAuto’s bouwen van een hoge kwaliteit en met een langjarige betrouwbaarheid. Zoals Toyota ooit ook deed. Niet vreemd dat juist die twee concerns strijden om de titel ‘grootste’ van het jaar. In 2016 gaan we weer verder met al het nieuws wat zoal voorbij komt in autoland. We gaan o.a. eens uitgebreid rijden met een Subaru. Eens zien wat er verder nog op ons pad komt. Wordt vast leuk en interessant.
Maar voordien; heel fijne jaarwisseling allemaal en een goed begin van 2016.

Kerstwens!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIk wens alle lezers van mijn autoblog een paar heerlijke dagen toe in goed gezelschap. Maak er een liefdevol feest van en geniet van alles wat vrienden en dierbaren u zullen bieden. Na de Kerst gaan we gewoon weer verder met alles wat te doen heeft met de auto en wat daar omheen plaatsvindt!

Rij-impressie; Skoda Fabia Combi Ambiente TSI

WP_20151207_012Een van de merken waar ik veel bij voel is het Tsjechische Skoda. En als je dan de kans krijgt geboden om eens rond te rijden in en ervaringen op te doen met de nieuwe Fabia Combi, laat je dat als liefhebber natuurlijk niet zomaar aan je voorbij gaan. Met dank aan de regionale vertegenwoordiger van het merk kwam ik drie dagen lang achter het stuur terecht van een Combi Ambiente met TSI-motor die 110pk levert bij een koppel van 175Nm. Als altijd bij Skoda en in het verlengde, de andere merken uit de VW-Groep, zit alles op herkenbare plekken. Alleen biedt de Fabia je een vracht aan informatie in deze wat luxere versie. Overal zit wel informatie verstopt. Je ziet zelfs op twee plekken hoe warm of koud het buiten is. De radio is van het ipad-schermsysteem, met je vingers over dat digitale plaatje heen gaan en je vindt de zenders van je keuze. Het dashboard zelf is informatief en buitengewoon helder. Dat geldt ook voor de dagverlichting van de Fabia die ik persoonlijk wel fraai en stoer vindt. WP_20151207_009Nu het toch gaat over de buitenkant van de Fabia, de vorige editie vond ik persoonlijk minder geslaagd. De auto stond naar mijn idee wat hoog op zijn wielen en de achterkant was domweg te iel. Nou dat is bij deze (10 cm bredere) opvolger wel even anders. Stoer, sportief, degelijk, met scherpe vouwlijnen in de diverse plaatwerkdelen. Een auto die zich meldt zonder op te vallen, precies zoals de meeste Skodarijders dat graag willen. Starten doe je gewoon met de sleutel. Niks startknop of andere ‘flauwekul’. De motor maakt na de start een wat roffelende indruk, bij het optrekken is dat ook nog zo, maar zodra je een beetje op snelheid rijdt is dat geluid weg. Net een dikke zespitter van een jaar of wat geleden. Knap dat je dit geluid uit een viercilinder weet te halen. WP_20151207_005De auto schakelt als een zonnetje, maar het koppel zorgt er voor dat dit niet strikt noodzakelijk is om wat op te schieten. Kracht genoeg! En de top ligt bij de 200km/u wat ik in ons land niet heb uitgeprobeerd. Wel een paar tussensprints. Lekker blokje, prima bediening, comfortabel niveau. De voorste stoelen kunnen omhoog of omlaag, de rugleuning valt goed in te stellen en voor de lange afstanden is er een opklapbare armsteun die we ook kennen uit de andere wat grotere Skoda’s. Onhandig is dan wel dat je vrijwel niet bij de plekken komt waar de veiligheidsriemen moeten worden verankerd. De Fabia Combi is een luxe werkpaard. En dat wil hij vooral vanbinnen weten. Wat een kofferruimte!! Normaal al enorm groot bij 530ltr, maar met neergeklapte achterbank kom je uit op 1395ltr. WP_20151207_003Heel wat grotere auto’s komen niet eens in de buurt van die waarden. Nu is die Fabia Combi 4.26mtr lang, geen echt klein wagentje dus. Het verbruik is volgens de fabriek 4,8l/100km. Ik vrees dat ik dat bij het testrijden niet heb gehaald. Gemiddeld deed ik 6,1l/100km en dat zou me op zich niet verontrusten als vaste berijder. Zijn er ook minpunten? Ja hoor die zijn er. Boven de bagageruimte zit een op rails schuivend afdekzeil van plastic. De manier van bevestigen maakt het niet de meest handige oplossing en tijdens het rijden schoot dat ding steeds los. Kan eenmalig zijn hoor, maar er zijn slimmere manieren te bedenken om deze bergruimte effectief buiten zicht te krijgen. Grote plus is bij de Fabia Combi zijn comfort. Hij neemt hobbels en de niet meer weg te denken verkeersdrempels in dit land met het grootste gemak, zonder te deinen of zo. WP_20151207_010Zelfs onder last was hij comfortabel terwijl het op de grote weg bepaald niet ontbrak aan weggevoel. Een plezierige reisauto derhalve die ik best durf aan te bevelen aan mijn familie en vriendenkring, maar zeker ook aan u, trouwe lezers van mijn autoblog. Een Combi als deze kost je al snel 18.5 mille, maar eerlijk gezegd krijg je daar wel heel veel auto voor. Precies zoals Skoda het al jaren bedoelt. (Met dank aan Zenith/Van Kleef Skoda – Amstelveen)

Afscheid van een echte automan!

Frans-Vrijaldenhoven-5-webPrecies vandaag wordt hij naar zijn laatste rustplek gebracht; Frans Vrijaldenhoven! Automan in hart en nieren, geen onvertogen woord kwam uit zijn mond. Wel de meest kleurrijke verhalen. Noemde je een merk of model, hij had er wel verhalen bij. Dat zorgde soms voor langdurige gesprekken. In zijn leven was hij altijd bezig geweest met het fenomeen auto. Werkte voor diverse dealerbedrijven en importeurs, had van huis uit ‘niveau’ en was zelfs op hoge leeftijd nog een vraagbaak waaraan menige zoekmachine op het www nog een puntje aan kon zuigen. Frans had een enorme collectie opgeslagen in zijn Haagse woning. Knipsels, boeken, modellen, automobilia. Hij schreef mee aan bladen over klassiekers, leverde zijn bijdragen aan hel wat in Nederland bekende boeken en had een netwerk waar menig journalist zijn vingers bij af zou likken. Een paar jaar geleden leerde ik hem pas kennen. Hij leverde bijdragen aan het door Jaap van Rij en mij geschreven boek over de familie Pon en haar zakelijk imperium. Hij wist alles over de Kever, over claims van andere ontwerpers en had daar ook de nodige zaken van op papier staan. Ik werd zelf blij gemaakt met een koopcontract van een vooroorlogse Skoda die bestemd was voor ZKH Prins Bernhard. Kortom bij Frans kwam je nooit zonder antwoord op je vragen te zitten. Hij wist alles. Helaas werd ook hij gegrepen door die vreselijke ziekte die geen onderscheid maakt tussen goed of kwaad, tussen zwart of wit, groot of klein. Frans knokte voor wat hij waard was. Een gevecht dat hij niet kon winnen. En dus koos hij zelf voor zijn einde. Hij werd 87 jaar oud. Met hem gaat een echt automens verloren. Hij zal worden gemist! Zeker door naasten, familie en goede vrienden. Ik wens hen allen heel veel sterkte. (Foto: Internet)

Plaatjes…

P90185587-the-new-bmw-7-series-750li-xdrive-06-2015-293pxHet zal de lezer hier wellicht zijn opgevallen, bij de blogs van de afgelopen dagen zijn de afbeeldingen niet meer te zien. Dit is het gevolg van een probleem in de server dat zich de afgelopen dagen heeft voorgedaan. Daardoor is een deel van de afbeeldingen verdwenen. Ik doe er alles aan om dit te corrigeren. Excuses voor het ongemak al ben ik er als auto-redacteur niet direct schuldig aan. De huidige blogverhalen komen daardoor pas later online…maar ze komen er wel aan. Nogmaals excuses!

Topman Opel blijkt kampioen social media…

01-Directeur-Opel-KTN-succesvol-op-social-mediaDr. Karl-Thomas Neumann, de topman van Opel, scoort veel aandacht voor het merk op de sociale netwerken. Hij is nu bijna twee jaar actief op Twitter en heeft inmiddels ruim 10.000 volgers. Hij is de eerste CEO van een Europese autofabrikant die het medium zo intensief gebruikt om nieuws over het merk te delen. Neumann is op Twitter te vinden via @KT_Neumann en #askKTN. Neumann communiceert met zijn volgers via #askKTN, geeft Twitterviews met SPIEGEL Online over het product- en motoroffensief van Opel of met de jury van ‘Auto Best’ over de trofee ‘Best Buy Car of Europe for 2015′, die de Opel Corsa ten deel viel. Ook brengt hij live verslag, backstage, op de grootste autoshows.

02-Directeur-Opel-KTN-succesvol-op-social-mediaNeumanns communicatie via de nieuwe media richt zich tot iedereen die geïnteresseerd is in Opel. De CEO is ook actief met videocasting op YouTube en hij geeft ook commentaar bij actuele gebeurtenissen, zoals de staking in de Duitse kinderopvang. En hij neemt deel aan online happenings, zoals de legendarische #Icebucketchallenge.

De nieuwste Opels maken gebruik van de modernste technieken voor connectiviteit. “Met onze bekroonde IntelliLink-infotainmentsystemen, de integratie van Apple CarPlay en Android Auto en de mobiliteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar zijn onze rijders altijd bereikbaar via de digitale snelweg”, vertelt Johan Willems, Vicepresident Communications bij Opel. “Neumann ziet de nieuwe media als dé perfecte manier om te communiceren met de buitenwereld.”