Categorie: "Persoonlijk"

MKB Brandstof wil af van Tom de Ridder….

Auto tankenTerwijl mijn achtergrond zou mogen doen vermoeden dat ik wel iets heb met reclame in het algemeen en promotie van automotive-producten in het bijzonder maak ik daar graag een enkele uitzondering op. Tom de Ridder, de meest irritante reclamefiguur van de afgelopen tien jaar! Bedacht door het reclamebureau van MKB Brandstof, een organisatie die een of andere (toch wat overbodige) tankpas promoot bij mkb-ondernemers. En op die zoektocht bedacht dat je geen sympathie hoeft te bewerkstelligen als het met antipathie ook kan. Het heeft gewerkt hoor. De achterliggende organisatie ging van 4000 naar 50.000 klanten voor dat kaartje, daar lacht men in zijn vuistje, maar de naam van het bedrijf is ook meteen bezoedeld. Telkens als hun Tom de Ridder op de radio zijn oproepen deed zetten veel mensen die radio zacht of uit. Dat kom je maar weinig tegen. Ondanks alle loden Loekies van de TROS, slechts reclame kan ook zijn werk doen. En volgens de directie van MKB Brandstof was dat in het geval van Tom de Ridder dus zeker zo. En inderdaad. Zij geloven er zelf zo in dat zij hun naam hebben gewijzigd. MKB Brandstof verdwijnt, TOM wordt de nieuwe naam. Na de accountants die als JAN door het leven gaan, hebben we nu een aanbieder die TOM heet en kaartjes verkoopt. Of daarmee die vreselijke de Ridder ook in de shredder gaat is een beetje vaag. De directie van TOM wil er niet te veel over kwijt. Kennelijk menen ze zelf dat antipathie ook humor in zich heeft en komen ze binnenkort met een nieuwe troefkaart uit de mouw of hoge hoed. U bent gewaarschuwd. Meteen op een andere zender zetten dan! En alleen al om die reden geen kaartjes aanvragen bij de aanbieder. We zullen ze leren….

Fijne jaarwisseling…..

Volkswagen Beetle2015 is bijna op zijn eind. Een leuk autojaar met veel nieuws, schandalen, overdrijving, een fraaie AutoRAI en zelfs een BedrijfsautoRAI. De diverse fabrikanten zorgden weer voor het bekende patroon, van terugroepacties tot nog zuiniger en schonere modellen. In dealerland waren weer de nodige wijzigingen zichtbaar. Clusters van bedrijven, fusies, faillissementen. Een zaak stak er met kop en schouders boven uit. Volkswagen! Gerommel met software bij voornamelijk de Amerikaanse dieselmodellen en de opmerkelijke bekentenissen van het top-management. Het werd in de media groot uitgemeten. Want o o wat een schandaal. Chevrolet-Malibu-New-York-Auto-Show-2015Dat viel m.i. in het niet bij de doden en gewonden die zijn gevallen door verkeerde contactsloten en airbags bij andere merken. Miljoenen auto’s van General Motors, Chrysler/Fiat, Japanse merken, ze moesten terug naar de dealers voor soms ingrijpende reparaties. Maar VW blijft hangen. Uitstoot als de nieuwe halsmisdaad. Het kan verkeren en de milieubeweging lacht in haar vuistje. In de praktijk bleek het met die sjoemelsoftware nogal mee te vallen en hoeft VW helemaal niet zoveel auto’s terug te halen als oorspronkelijk gedacht. En dat is wellicht wel het meest opvallend. Dat zo’n groot concern eigenlijk het overzicht kwijt was over welke modellen nu in de categorie ‘goed’ of ‘fout’ vielen. Maar men loste het top op, buigt het hoofd, ontslaat de verantwoordelijken en gaat verder waarmee het goed is. EV oplaadapparatuur AmsterdamAuto’s bouwen van een hoge kwaliteit en met een langjarige betrouwbaarheid. Zoals Toyota ooit ook deed. Niet vreemd dat juist die twee concerns strijden om de titel ‘grootste’ van het jaar. In 2016 gaan we weer verder met al het nieuws wat zoal voorbij komt in autoland. We gaan o.a. eens uitgebreid rijden met een Subaru. Eens zien wat er verder nog op ons pad komt. Wordt vast leuk en interessant.
Maar voordien; heel fijne jaarwisseling allemaal en een goed begin van 2016.

Kerstwens!

OLYMPUS DIGITAL CAMERAIk wens alle lezers van mijn autoblog een paar heerlijke dagen toe in goed gezelschap. Maak er een liefdevol feest van en geniet van alles wat vrienden en dierbaren u zullen bieden. Na de Kerst gaan we gewoon weer verder met alles wat te doen heeft met de auto en wat daar omheen plaatsvindt!

Rij-impressie; Skoda Fabia Combi Ambiente TSI

WP_20151207_012Een van de merken waar ik veel bij voel is het Tsjechische Skoda. En als je dan de kans krijgt geboden om eens rond te rijden in en ervaringen op te doen met de nieuwe Fabia Combi, laat je dat als liefhebber natuurlijk niet zomaar aan je voorbij gaan. Met dank aan de regionale vertegenwoordiger van het merk kwam ik drie dagen lang achter het stuur terecht van een Combi Ambiente met TSI-motor die 110pk levert bij een koppel van 175Nm. Als altijd bij Skoda en in het verlengde, de andere merken uit de VW-Groep, zit alles op herkenbare plekken. Alleen biedt de Fabia je een vracht aan informatie in deze wat luxere versie. Overal zit wel informatie verstopt. Je ziet zelfs op twee plekken hoe warm of koud het buiten is. De radio is van het ipad-schermsysteem, met je vingers over dat digitale plaatje heen gaan en je vindt de zenders van je keuze. Het dashboard zelf is informatief en buitengewoon helder. Dat geldt ook voor de dagverlichting van de Fabia die ik persoonlijk wel fraai en stoer vindt. WP_20151207_009Nu het toch gaat over de buitenkant van de Fabia, de vorige editie vond ik persoonlijk minder geslaagd. De auto stond naar mijn idee wat hoog op zijn wielen en de achterkant was domweg te iel. Nou dat is bij deze (10 cm bredere) opvolger wel even anders. Stoer, sportief, degelijk, met scherpe vouwlijnen in de diverse plaatwerkdelen. Een auto die zich meldt zonder op te vallen, precies zoals de meeste Skodarijders dat graag willen. Starten doe je gewoon met de sleutel. Niks startknop of andere ‘flauwekul’. De motor maakt na de start een wat roffelende indruk, bij het optrekken is dat ook nog zo, maar zodra je een beetje op snelheid rijdt is dat geluid weg. Net een dikke zespitter van een jaar of wat geleden. Knap dat je dit geluid uit een viercilinder weet te halen. WP_20151207_005De auto schakelt als een zonnetje, maar het koppel zorgt er voor dat dit niet strikt noodzakelijk is om wat op te schieten. Kracht genoeg! En de top ligt bij de 200km/u wat ik in ons land niet heb uitgeprobeerd. Wel een paar tussensprints. Lekker blokje, prima bediening, comfortabel niveau. De voorste stoelen kunnen omhoog of omlaag, de rugleuning valt goed in te stellen en voor de lange afstanden is er een opklapbare armsteun die we ook kennen uit de andere wat grotere Skoda’s. Onhandig is dan wel dat je vrijwel niet bij de plekken komt waar de veiligheidsriemen moeten worden verankerd. De Fabia Combi is een luxe werkpaard. En dat wil hij vooral vanbinnen weten. Wat een kofferruimte!! Normaal al enorm groot bij 530ltr, maar met neergeklapte achterbank kom je uit op 1395ltr. WP_20151207_003Heel wat grotere auto’s komen niet eens in de buurt van die waarden. Nu is die Fabia Combi 4.26mtr lang, geen echt klein wagentje dus. Het verbruik is volgens de fabriek 4,8l/100km. Ik vrees dat ik dat bij het testrijden niet heb gehaald. Gemiddeld deed ik 6,1l/100km en dat zou me op zich niet verontrusten als vaste berijder. Zijn er ook minpunten? Ja hoor die zijn er. Boven de bagageruimte zit een op rails schuivend afdekzeil van plastic. De manier van bevestigen maakt het niet de meest handige oplossing en tijdens het rijden schoot dat ding steeds los. Kan eenmalig zijn hoor, maar er zijn slimmere manieren te bedenken om deze bergruimte effectief buiten zicht te krijgen. Grote plus is bij de Fabia Combi zijn comfort. Hij neemt hobbels en de niet meer weg te denken verkeersdrempels in dit land met het grootste gemak, zonder te deinen of zo. WP_20151207_010Zelfs onder last was hij comfortabel terwijl het op de grote weg bepaald niet ontbrak aan weggevoel. Een plezierige reisauto derhalve die ik best durf aan te bevelen aan mijn familie en vriendenkring, maar zeker ook aan u, trouwe lezers van mijn autoblog. Een Combi als deze kost je al snel 18.5 mille, maar eerlijk gezegd krijg je daar wel heel veel auto voor. Precies zoals Skoda het al jaren bedoelt. (Met dank aan Zenith/Van Kleef Skoda – Amstelveen)

Afscheid van een echte automan!

Frans-Vrijaldenhoven-5-webPrecies vandaag wordt hij naar zijn laatste rustplek gebracht; Frans Vrijaldenhoven! Automan in hart en nieren, geen onvertogen woord kwam uit zijn mond. Wel de meest kleurrijke verhalen. Noemde je een merk of model, hij had er wel verhalen bij. Dat zorgde soms voor langdurige gesprekken. In zijn leven was hij altijd bezig geweest met het fenomeen auto. Werkte voor diverse dealerbedrijven en importeurs, had van huis uit ‘niveau’ en was zelfs op hoge leeftijd nog een vraagbaak waaraan menige zoekmachine op het www nog een puntje aan kon zuigen. Frans had een enorme collectie opgeslagen in zijn Haagse woning. Knipsels, boeken, modellen, automobilia. Hij schreef mee aan bladen over klassiekers, leverde zijn bijdragen aan hel wat in Nederland bekende boeken en had een netwerk waar menig journalist zijn vingers bij af zou likken. Een paar jaar geleden leerde ik hem pas kennen. Hij leverde bijdragen aan het door Jaap van Rij en mij geschreven boek over de familie Pon en haar zakelijk imperium. Hij wist alles over de Kever, over claims van andere ontwerpers en had daar ook de nodige zaken van op papier staan. Ik werd zelf blij gemaakt met een koopcontract van een vooroorlogse Skoda die bestemd was voor ZKH Prins Bernhard. Kortom bij Frans kwam je nooit zonder antwoord op je vragen te zitten. Hij wist alles. Helaas werd ook hij gegrepen door die vreselijke ziekte die geen onderscheid maakt tussen goed of kwaad, tussen zwart of wit, groot of klein. Frans knokte voor wat hij waard was. Een gevecht dat hij niet kon winnen. En dus koos hij zelf voor zijn einde. Hij werd 87 jaar oud. Met hem gaat een echt automens verloren. Hij zal worden gemist! Zeker door naasten, familie en goede vrienden. Ik wens hen allen heel veel sterkte. (Foto: Internet)

Plaatjes…

P90185587-the-new-bmw-7-series-750li-xdrive-06-2015-293pxHet zal de lezer hier wellicht zijn opgevallen, bij de blogs van de afgelopen dagen zijn de afbeeldingen niet meer te zien. Dit is het gevolg van een probleem in de server dat zich de afgelopen dagen heeft voorgedaan. Daardoor is een deel van de afbeeldingen verdwenen. Ik doe er alles aan om dit te corrigeren. Excuses voor het ongemak al ben ik er als auto-redacteur niet direct schuldig aan. De huidige blogverhalen komen daardoor pas later online…maar ze komen er wel aan. Nogmaals excuses!

Topman Opel blijkt kampioen social media…

01-Directeur-Opel-KTN-succesvol-op-social-mediaDr. Karl-Thomas Neumann, de topman van Opel, scoort veel aandacht voor het merk op de sociale netwerken. Hij is nu bijna twee jaar actief op Twitter en heeft inmiddels ruim 10.000 volgers. Hij is de eerste CEO van een Europese autofabrikant die het medium zo intensief gebruikt om nieuws over het merk te delen. Neumann is op Twitter te vinden via @KT_Neumann en #askKTN. Neumann communiceert met zijn volgers via #askKTN, geeft Twitterviews met SPIEGEL Online over het product- en motoroffensief van Opel of met de jury van ‘Auto Best’ over de trofee ‘Best Buy Car of Europe for 2015′, die de Opel Corsa ten deel viel. Ook brengt hij live verslag, backstage, op de grootste autoshows.

02-Directeur-Opel-KTN-succesvol-op-social-mediaNeumanns communicatie via de nieuwe media richt zich tot iedereen die geïnteresseerd is in Opel. De CEO is ook actief met videocasting op YouTube en hij geeft ook commentaar bij actuele gebeurtenissen, zoals de staking in de Duitse kinderopvang. En hij neemt deel aan online happenings, zoals de legendarische #Icebucketchallenge.

De nieuwste Opels maken gebruik van de modernste technieken voor connectiviteit. “Met onze bekroonde IntelliLink-infotainmentsystemen, de integratie van Apple CarPlay en Android Auto en de mobiliteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar zijn onze rijders altijd bereikbaar via de digitale snelweg”, vertelt Johan Willems, Vicepresident Communications bij Opel. “Neumann ziet de nieuwe media als dé perfecte manier om te communiceren met de buitenwereld.”

Kwaad weg bij Hyundai

Kwaad - HyundaiHans Kwaad vertrekt als Managing Director bij Hyundai Motor Nederland. Kwaad heeft 13 jaar gewerkt bij de importeur van autofabrikant Hyundai in Nederland, waarvan de laatste negen jaar als Managing Director. Hans Kwaad wordt ad interim opgevolgd door Marketing Director Bas Wibier.
Na het vertrek van Hans Kwaad ontstaat er opnieuw een sterk managementteam bij Hyundai Motor Nederland, dat onder supervisie staat van de Koreaanse President Wang-Chul (William) Shin en waarbij Bas Wibier de positie van Managing Director waarneemt.

President Shin: ‘Ik werk samen met het managementteam, de medewerkers van Hyundai Motor Nederland en alle Hyundai-dealers vol zelfvertrouwen aan een succesvolle toekomst voor Hyundai in Nederland. Ik wens Hans Kwaad succes in zijn nieuwe werkkring en dank hem voor zijn inspanningen die hij de afgelopen 13 jaar heeft verricht om het automerk Hyundai in Nederland profiel te geven’, aldus President Shin.

Mot in VW-top

VW - WinterkornDe Duitse media rollen over elkaar heen! Want ruzie bij de grootste autobouwer van het land is smullen voor de meeste journalisten. Dit keer is het wederom Ferdinand Piech die knuppels in het hoenderhok mikte. Hij ging frontaal in de aanval op huidig CEA Martin Winterkorn. Dit omdat volgens Piech een boel zaken toch niet deugen bij VW. Zo lopen de omzetten in de VS niet naar de zin van de oude CEO die nu Voorzitter van de Raad van Toezicht is bij het concern. Ook is er ruzie tussen MAN en Scania, twee loten aan de vrachtwagenstam bij het concern. Tel daarbij op dat techneut Piech meent dat VW allang een goedkoop instapmodel had moeten hebben voor markten waar zelfs de Up! nog te duur is en de kritiek ligt voor de hand. Nu is Wnterkorn ook niet meteen een doetje. De man heeft nog een contract tot eind 2016 en geldt als een stevige heerser binnen het concern. Hij krijgt ook steun vanuit onverwachte hoek, zelfs Wolfgang Porsche stelt zich achter hem op. En dat is voor Piech slikken, want die is goede maatjes met de familie Porsche. Op de resultaten kan Winterkorn overigens nauwelijks worden aangesproken, onder zijn leiding passeerde het bedrijf de tien miljoen eenheden op jaarbasis en maakt het meer dan een beetje winst. Maar dat een van de twee hoge heren hier beschadigd uit zullen komen lijkt wel duidelijk. En helaas voor Winterkorn, ik vrees dat hij aan het kortste eind trekt. Met Piech valt geen normale discussie te voeren….

Demowagens en noodstops…

WP_005670In de jaren dat ik zelf nog actief was in de autoverkoop, werkte ik bij een autodealerbedrijf in de hoofdstad. Daar kwam je heel wat bijzondere mensen tegen. Klanten die wel een auto van jou wilden kopen, maar nauwelijks interesse hadden in het nieuwe model, vooral wilden onderhandelen over hun eigen juweel dat voor de deur stond. Werden altijd lastige gesprekken. Ik stond meestal op het standpunt dat wij helemaal niks ‘moesten’ inruilen, maar dat wij een handelswaardige auto al dan niet inkochten. En dat de prijs dan naar de zin van ons moest zijn omdat wij meestal de ellende van zo’n tweedehands gevalletje bij verkoop over ons heen kregen. Proefrijden met een demowagen was een ander ding. Een ding was zeker, wij gingen altijd mee. Het waarom zat meestal besloten in het feit dat de plek waar wij zaten vrij gevaarlijk was door de grote snelheid van het verkeer daar (je mocht er 50km/u maar men reed er redelijk vaak het dubbele). Met een nieuwe auto een uitrit af komen was dan best link. WP_000145Maar we gingen zeker mee als voor de proefrit al werd aangekondigd dat de betrokken chauffeur ‘al 40 jaar zijn/haar rijbewijs had en best kon rijden’. Bij het beoordelen van de rijkwaliteiten van de chauffeur stonden we soms doodsangsten uit. Mensen die bewust gingen slalommen, of ineens boven op hun rem gingen staan om het vermogen tot noodstops maken uit te testen. Op zich niet erg, als dat op een parkeerplaats gebeurde, maar er zaten er tussen die het gewoon op de snelweg deden. Het is mede aan ons meerijden te danken dat we zo weinig schade maakten met die demoritten. E we hadden best een uitgebreide vloot wagens indertijd. Een ding was wel zeker, er zaten bijzondere types tussen. De chauffeurs bedoel ik dan, niet zozeer die verkochte auto’s. Want die waren natuurlijk boven elke twijfel verheven.