Categorie: "Persoonlijk"

Kerstwens!

Ik wens alle lezers van mijn autoblog een paar heerlijke dagen toe in goed gezelschap. Maak er een liefdevol feest van en geniet van alles wat vrienden en dierbaren u zullen bieden. Na de Kerst gaan we gewoon weer verder met alles wat te doen heeft met de auto en wat daar omheen plaatsvindt!

Rij-impressie; Skoda Fabia Combi Ambiente TSI

Een van de merken waar ik veel bij voel is het Tsjechische Skoda. En als je dan de kans krijgt geboden om eens rond te rijden in en ervaringen op te doen met de nieuwe Fabia Combi, laat je dat als liefhebber natuurlijk niet zomaar aan je voorbij gaan. Met dank aan de regionale vertegenwoordiger van het merk kwam ik drie dagen lang achter het stuur terecht van een Combi Ambiente met TSI-motor die 110pk levert bij een koppel van 175Nm. Als altijd bij Skoda en in het verlengde, de andere merken uit de VW-Groep, zit alles op herkenbare plekken. Alleen biedt de Fabia je een vracht aan informatie in deze wat luxere versie. Overal zit wel informatie verstopt. Je ziet zelfs op twee plekken hoe warm of koud het buiten is. De radio is van het ipad-schermsysteem, met je vingers over dat digitale plaatje heen gaan en je vindt de zenders van je keuze. Het dashboard zelf is informatief en buitengewoon helder. Dat geldt ook voor de dagverlichting van de Fabia die ik persoonlijk wel fraai en stoer vindt. Nu het toch gaat over de buitenkant van de Fabia, de vorige editie vond ik persoonlijk minder geslaagd. De auto stond naar mijn idee wat hoog op zijn wielen en de achterkant was domweg te iel. Nou dat is bij deze (10 cm bredere) opvolger wel even anders. Stoer, sportief, degelijk, met scherpe vouwlijnen in de diverse plaatwerkdelen. Een auto die zich meldt zonder op te vallen, precies zoals de meeste Skodarijders dat graag willen. Starten doe je gewoon met de sleutel. Niks startknop of andere ‘flauwekul’. De motor maakt na de start een wat roffelende indruk, bij het optrekken is dat ook nog zo, maar zodra je een beetje op snelheid rijdt is dat geluid weg. Net een dikke zespitter van een jaar of wat geleden. Knap dat je dit geluid uit een viercilinder weet te halen. De auto schakelt als een zonnetje, maar het koppel zorgt er voor dat dit niet strikt noodzakelijk is om wat op te schieten. Kracht genoeg! En de top ligt bij de 200km/u wat ik in ons land niet heb uitgeprobeerd. Wel een paar tussensprints. Lekker blokje, prima bediening, comfortabel niveau. De voorste stoelen kunnen omhoog of omlaag, de rugleuning valt goed in te stellen en voor de lange afstanden is er een opklapbare armsteun die we ook kennen uit de andere wat grotere Skoda’s. Onhandig is dan wel dat je vrijwel niet bij de plekken komt waar de veiligheidsriemen moeten worden verankerd. De Fabia Combi is een luxe werkpaard. En dat wil hij vooral vanbinnen weten. Wat een kofferruimte!! Normaal al enorm groot bij 530ltr, maar met neergeklapte achterbank kom je uit op 1395ltr. Heel wat grotere auto’s komen niet eens in de buurt van die waarden. Nu is die Fabia Combi 4.26mtr lang, geen echt klein wagentje dus. Het verbruik is volgens de fabriek 4,8l/100km. Ik vrees dat ik dat bij het testrijden niet heb gehaald. Gemiddeld deed ik 6,1l/100km en dat zou me op zich niet verontrusten als vaste berijder. Zijn er ook minpunten? Ja hoor die zijn er. Boven de bagageruimte zit een op rails schuivend afdekzeil van plastic. De manier van bevestigen maakt het niet de meest handige oplossing en tijdens het rijden schoot dat ding steeds los. Kan eenmalig zijn hoor, maar er zijn slimmere manieren te bedenken om deze bergruimte effectief buiten zicht te krijgen. Grote plus is bij de Fabia Combi zijn comfort. Hij neemt hobbels en de niet meer weg te denken verkeersdrempels in dit land met het grootste gemak, zonder te deinen of zo. Zelfs onder last was hij comfortabel terwijl het op de grote weg bepaald niet ontbrak aan weggevoel. Een plezierige reisauto derhalve die ik best durf aan te bevelen aan mijn familie en vriendenkring, maar zeker ook aan u, trouwe lezers van mijn autoblog. Een Combi als deze kost je al snel 18.5 mille, maar eerlijk gezegd krijg je daar wel heel veel auto voor. Precies zoals Skoda het al jaren bedoelt. (Met dank aan Zenith/Van Kleef Skoda – Amstelveen)

Afscheid van een echte automan!

Precies vandaag wordt hij naar zijn laatste rustplek gebracht; Frans Vrijaldenhoven! Automan in hart en nieren, geen onvertogen woord kwam uit zijn mond. Wel de meest kleurrijke verhalen. Noemde je een merk of model, hij had er wel verhalen bij. Dat zorgde soms voor langdurige gesprekken. In zijn leven was hij altijd bezig geweest met het fenomeen auto. Werkte voor diverse dealerbedrijven en importeurs, had van huis uit ‘niveau’ en was zelfs op hoge leeftijd nog een vraagbaak waaraan menige zoekmachine op het www nog een puntje aan kon zuigen. Frans had een enorme collectie opgeslagen in zijn Haagse woning. Knipsels, boeken, modellen, automobilia. Hij schreef mee aan bladen over klassiekers, leverde zijn bijdragen aan hel wat in Nederland bekende boeken en had een netwerk waar menig journalist zijn vingers bij af zou likken. Een paar jaar geleden leerde ik hem pas kennen. Hij leverde bijdragen aan het door Jaap van Rij en mij geschreven boek over de familie Pon en haar zakelijk imperium. Hij wist alles over de Kever, over claims van andere ontwerpers en had daar ook de nodige zaken van op papier staan. Ik werd zelf blij gemaakt met een koopcontract van een vooroorlogse Skoda die bestemd was voor ZKH Prins Bernhard. Kortom bij Frans kwam je nooit zonder antwoord op je vragen te zitten. Hij wist alles. Helaas werd ook hij gegrepen door die vreselijke ziekte die geen onderscheid maakt tussen goed of kwaad, tussen zwart of wit, groot of klein. Frans knokte voor wat hij waard was. Een gevecht dat hij niet kon winnen. En dus koos hij zelf voor zijn einde. Hij werd 87 jaar oud. Met hem gaat een echt automens verloren. Hij zal worden gemist! Zeker door naasten, familie en goede vrienden. Ik wens hen allen heel veel sterkte. (Foto: Internet)

Plaatjes…

Het zal de lezer hier wellicht zijn opgevallen, bij de blogs van de afgelopen dagen zijn de afbeeldingen niet meer te zien. Dit is het gevolg van een probleem in de server dat zich de afgelopen dagen heeft voorgedaan. Daardoor is een deel van de afbeeldingen verdwenen. Ik doe er alles aan om dit te corrigeren. Excuses voor het ongemak al ben ik er als auto-redacteur niet direct schuldig aan. De huidige blogverhalen komen daardoor pas later online…maar ze komen er wel aan. Nogmaals excuses!

Topman Opel blijkt kampioen social media…

Dr. Karl-Thomas Neumann, de topman van Opel, scoort veel aandacht voor het merk op de sociale netwerken. Hij is nu bijna twee jaar actief op Twitter en heeft inmiddels ruim 10.000 volgers. Hij is de eerste CEO van een Europese autofabrikant die het medium zo intensief gebruikt om nieuws over het merk te delen. Neumann is op Twitter te vinden via @KT_Neumann en #askKTN. Neumann communiceert met zijn volgers via #askKTN, geeft Twitterviews met SPIEGEL Online over het product- en motoroffensief van Opel of met de jury van ‘Auto Best’ over de trofee ‘Best Buy Car of Europe for 2015′, die de Opel Corsa ten deel viel. Ook brengt hij live verslag, backstage, op de grootste autoshows.

Neumanns communicatie via de nieuwe media richt zich tot iedereen die geïnteresseerd is in Opel. De CEO is ook actief met videocasting op YouTube en hij geeft ook commentaar bij actuele gebeurtenissen, zoals de staking in de Duitse kinderopvang. En hij neemt deel aan online happenings, zoals de legendarische #Icebucketchallenge.

De nieuwste Opels maken gebruik van de modernste technieken voor connectiviteit. “Met onze bekroonde IntelliLink-infotainmentsystemen, de integratie van Apple CarPlay en Android Auto en de mobiliteits- en hulpverleningsdienst Opel OnStar zijn onze rijders altijd bereikbaar via de digitale snelweg”, vertelt Johan Willems, Vicepresident Communications bij Opel. “Neumann ziet de nieuwe media als dé perfecte manier om te communiceren met de buitenwereld.”

Kwaad weg bij Hyundai

Hans Kwaad vertrekt als Managing Director bij Hyundai Motor Nederland. Kwaad heeft 13 jaar gewerkt bij de importeur van autofabrikant Hyundai in Nederland, waarvan de laatste negen jaar als Managing Director. Hans Kwaad wordt ad interim opgevolgd door Marketing Director Bas Wibier.
Na het vertrek van Hans Kwaad ontstaat er opnieuw een sterk managementteam bij Hyundai Motor Nederland, dat onder supervisie staat van de Koreaanse President Wang-Chul (William) Shin en waarbij Bas Wibier de positie van Managing Director waarneemt.

President Shin: ‘Ik werk samen met het managementteam, de medewerkers van Hyundai Motor Nederland en alle Hyundai-dealers vol zelfvertrouwen aan een succesvolle toekomst voor Hyundai in Nederland. Ik wens Hans Kwaad succes in zijn nieuwe werkkring en dank hem voor zijn inspanningen die hij de afgelopen 13 jaar heeft verricht om het automerk Hyundai in Nederland profiel te geven’, aldus President Shin.

Mot in VW-top

De Duitse media rollen over elkaar heen! Want ruzie bij de grootste autobouwer van het land is smullen voor de meeste journalisten. Dit keer is het wederom Ferdinand Piech die knuppels in het hoenderhok mikte. Hij ging frontaal in de aanval op huidig CEA Martin Winterkorn. Dit omdat volgens Piech een boel zaken toch niet deugen bij VW. Zo lopen de omzetten in de VS niet naar de zin van de oude CEO die nu Voorzitter van de Raad van Toezicht is bij het concern. Ook is er ruzie tussen MAN en Scania, twee loten aan de vrachtwagenstam bij het concern. Tel daarbij op dat techneut Piech meent dat VW allang een goedkoop instapmodel had moeten hebben voor markten waar zelfs de Up! nog te duur is en de kritiek ligt voor de hand. Nu is Wnterkorn ook niet meteen een doetje. De man heeft nog een contract tot eind 2016 en geldt als een stevige heerser binnen het concern. Hij krijgt ook steun vanuit onverwachte hoek, zelfs Wolfgang Porsche stelt zich achter hem op. En dat is voor Piech slikken, want die is goede maatjes met de familie Porsche. Op de resultaten kan Winterkorn overigens nauwelijks worden aangesproken, onder zijn leiding passeerde het bedrijf de tien miljoen eenheden op jaarbasis en maakt het meer dan een beetje winst. Maar dat een van de twee hoge heren hier beschadigd uit zullen komen lijkt wel duidelijk. En helaas voor Winterkorn, ik vrees dat hij aan het kortste eind trekt. Met Piech valt geen normale discussie te voeren….

Demowagens en noodstops…

In de jaren dat ik zelf nog actief was in de autoverkoop, werkte ik bij een autodealerbedrijf in de hoofdstad. Daar kwam je heel wat bijzondere mensen tegen. Klanten die wel een auto van jou wilden kopen, maar nauwelijks interesse hadden in het nieuwe model, vooral wilden onderhandelen over hun eigen juweel dat voor de deur stond. Werden altijd lastige gesprekken. Ik stond meestal op het standpunt dat wij helemaal niks ‘moesten’ inruilen, maar dat wij een handelswaardige auto al dan niet inkochten. En dat de prijs dan naar de zin van ons moest zijn omdat wij meestal de ellende van zo’n tweedehands gevalletje bij verkoop over ons heen kregen. Proefrijden met een demowagen was een ander ding. Een ding was zeker, wij gingen altijd mee. Het waarom zat meestal besloten in het feit dat de plek waar wij zaten vrij gevaarlijk was door de grote snelheid van het verkeer daar (je mocht er 50km/u maar men reed er redelijk vaak het dubbele). Met een nieuwe auto een uitrit af komen was dan best link. Maar we gingen zeker mee als voor de proefrit al werd aangekondigd dat de betrokken chauffeur ‘al 40 jaar zijn/haar rijbewijs had en best kon rijden’. Bij het beoordelen van de rijkwaliteiten van de chauffeur stonden we soms doodsangsten uit. Mensen die bewust gingen slalommen, of ineens boven op hun rem gingen staan om het vermogen tot noodstops maken uit te testen. Op zich niet erg, als dat op een parkeerplaats gebeurde, maar er zaten er tussen die het gewoon op de snelweg deden. Het is mede aan ons meerijden te danken dat we zo weinig schade maakten met die demoritten. E we hadden best een uitgebreide vloot wagens indertijd. Een ding was wel zeker, er zaten bijzondere types tussen. De chauffeurs bedoel ik dan, niet zozeer die verkochte auto’s. Want die waren natuurlijk boven elke twijfel verheven.

1948 – terugblik op een jaar vol plannen…

Het naoorlogse Nederland moest zoveel problemen tegelijkertijd oplossen dat de wegenbouw daarbij volkomen in het niet verzonk. Men was al blij als door de oorlogshandelingen vernielde verbindingen weer konden worden opengesteld. Men gebruikte de inkomsten uit het wegverkeer vooral voor andere zaken. In die zin is er in de afgelopen pakweg 60 jaar dus weinig veranderd. Maar in 1948 daalde er toch een zekere wijsheid over de Nederlandse regering heen en besloot men tot het Rijkswegenplan 1948. Daarin was voorzien om extra nieuwe wegen aan te leggen voor het nu toch weer groeiende wegverkeer. Eerder had men de prioriteiten toch vooral gelegd bij de treinverbindingen. Snelwegen kwamen in beeld en die moesten dan binnen tien jaar het westen met het oosten, zuiden en noorden verbinden. Het zou overigens nog jaren duren voor die wegen er ook echt kwamen, maar in 1948 zette men wel aan tot de uitbouw van dat wegennet. Intussen was de automarkt er een waarop spelers acteerden die we voor een deel nu niet meer kennen. De Amerikanen domineerden, Chevrolet, Studebaker, Plymouth, Dodge. De Britten boden weer een heel scala aan merken aan. Van Austin tot Wolseley. Veelal ouderwetse wagens maar wel met een goede naam en faam. Uit Duitsland kwam nog niet zoveel al waren intussen wel weer de eerste Opels en Mercedessen gesignaleerd en kwam Volkswagen deze kant op met haar eerste Kevers. De Tsjechen leverden Skoda’s, zeer populair in 1948, maar ook de grotere en zeer opvallende Tatra of de kleine voor prijskopers bedoelde Aero Minor. Natuurlijk zagen we de eerste Franse auto’s weer in het verkeer. De kleine 4CV was een populair ding. Maar alles bij elkaar waren die verkopen natuurlijk nog steeds zeer beperkt, de gemiddelde Nederlander kon zich geen auto veroorloven en ging per fiets, brommer of tram naar het werk. Armoede was nog een groot probleem en de Amerikaanse Marshallhulp zette onze uitgewoonde economie weer op poten. Ook door de geallieerden achtergelaten militaire voorraden vrachtwagens deden dat. Heel wat transportbedrijven startten met van de dump gehaalde GMC’s, Studebakers of Fords. Nederland kwam langzaam aan weer in beweging. Lijkt nog maar zo kort geleden allemaal……..67 jaar om precies te zijn!

Peperdure Wegenwacht

Ook ik kreeg een brief van de ANWB. Over mijn abonnement op de Wegenwacht. Gewoon onderdeel van mijn lidmaatschap bij een club waar ik al decennia lang toe behoor. Net als vele honderdduizenden andere Nederlandse automobilisten. Die brief maakt echter duidelijk de het al dan niet lid zijn van die club geen enkele garantie is voor het voorkomen van woekeracties. Men is bij de ANWB bezig met het reorganiseren van de Wegenwacht-service. Niet in overleg met, maar vooral over de hoofden van de leden en gebruikers heen. De ANWB bepaalt welke servivce voor jou als lid het meest geschikt is. Wat je had wordt genomen als uitgangspunt, maar daar telt men dan een nieuwe service bij op, deelt de wolken die voorbij drijven aan het zwerk door de straattegels voor jouw deur en stelt dan dat je via een stevige prijsverhoging gewoon dezelfde ‘service’ kunt verwachten. Betaal (of reageer) je niet op de brief krijg je domweg een veel lagere servicegraad geboden. Mensen die daar nerveus van worden zullen vast en zeker betalen voor die extra dekking. Maar in mijn geval zou dat neerkomen op een kostenstijging van 72%! Twee en zeventig procent prijsverhoging! Hoe bedenk je dit in tijden van neergaande inkomens en verminderde werktechnische perspectieven!? Is die ANWB nu echt van het Ganzenbord gevallen? Hebben ze zo weinig contact met hun leden dat ze niet snappen dat dit niet kan? Ik dacht nog even dat het aan meer kritische leden lag die ik onlangs hun (boze) verhalen zag vertellen bij Vara’s TV-programma Kassa. Maar ook ik had graag even mijn mening gegeven nu ik diezelfde voorstellen van de ANWB kreeg. Schandelijke voorstellen gedaan door een arrogante organisatie die haar eigen leden niet serieus wenst te nemen kennelijk. Maar ik had dit al kunnen weten toen men samen met de politiek plannen smeedde voor het vermaledijde rekeningrijden in ons land. Van zo’n organisatie valt niet veel goeds te verwachten. Vraag is dan of je er lid van moet blijven op deze manier….Ik ga er nog eens voor zitten. Maar die 60% prijsverhoging betaal ik echt niet.