Categorie: "Autosportief"

Peugeot trapt sponsoring ATP af met leuke campagne…

Peugeot ATP EvenblijPEUGEOT is vanaf dit jaar officieel partner van het ABN AMRO World Tennis Tournament in Rotterdam Ahoy en lanceert daarbij een spraakmakende contentcampagne: “A ride with Frank”. Al rijdend in de nieuwe PEUGEOT 3008 SUV, onderweg naar het toernooi, gaat presentator Frank Evenblij in gesprek met tennishelden Gilles Simon en Fernando Verdasco. De nummer 24 en 40 op de World Tennis Ranking List. Naast tennis-talk zullen ook persoonlijke onderwerpen zoals liefde, vriendschap, muziek en de hoogtepunten van de stad Rotterdam aan bod komen. De teaservideo is gisteravond live gegaan op de Facebook pagina van Peugeot Nederland.

Uitzendtijden interviews:
Woensdag 15 februari 2017 – Fernando Verdasco
Vrijdag 17 februari 2017 – Gilles Simon

PEUGEOT heeft een rijke tennishistorie dat zich uit in een partnerschap met het internationale Franse Grand Slam toernooi Roland Garros sinds 1984. In 2016 is PEUGEOT wereldwijd de Platinum Partner van de ATP World Tour geworden, waarbij het automerk voor meer dan 25 internationale toernooien meer dan 500 officiële spelers auto’s verzorgen.
De 44e editie van het ABN AMRO World Tennis Tournament wordt van 13 t/m 19 februari 2017 gehouden in sportpaleis Ahoy in Rotterdam. Deze locatie is uitermate geschikt voor het tennisspektakel van onder andere Grand Slam winnaars.

PEUGEOT zal de officiële spelers auto van het Tournament verzorgen. De tennishelden zullen in alle luxe en comfort vervoerd worden in de nieuwe PEUGEOT 3008 SUV en de PEUGEOT Traveller. Verschillende auto’s zullen ook in Ahoy zelf te bewonderen zijn voor het publiek waarbij exclusief ook een preview van PEUGEOT’s nieuwste aanwinst in de loop van dit jaar, de 5008 SUV, te zien zal zijn.

Aston Martin showt supercar in Canada

AM RB 002Tijdens de Canadian International Auto Show in Toronto, die later deze maand wordt gehouden, showt Aston Martin een auto waarover je het beste in allerlei superlatieven zou moeten schrijven. Maar dan moet je wel een hele berg informatie beschikbaar hebben en dat is niet het geval. De fabrikant beperkt zich met de aanduiding; Aston Martin/Red Bull Advanced Technologies concept Hypercar, wat best een mond vol is. Als je naar de beelden kijkt zie je een bijna on-Britse super-dynamische sportwagen die uitstraalt dat hij echt heel erg hard wil en zal gaan. De auto maakt zijn wereldwijde debuut in Canada, wat op zich bijzonder is als je bedenkt dat er toch ook nog zoiets is als de Geneefse Auto Salon, maar hoe dan ook, na dit debuut zullen er vast meer technische details beschikbaar komen en krijgen we ook een beeld hoe snel deze Aston zal gaan, mocht hij ooit echt gaan rijden of in serie gebouwd worden…(NP)

Einde oefening voor Dodge Viper nadert…

Dodge SRT-Viper-GT3-R-fotoshowBig-f1eb2725-697016Het was natuurlijk al wat langer bekend, maar FCA gaat stoppen met haar supersportwagenreeks die wij als Dodge Viper hebben leren kennen. Inmiddels is er een datum gezet op de productiestop van de Viper. Op 31 augustus a.s. drukt men op de stopknop en is het over en uit voor de bijna brute kracht van de supersportwagen. Tot de genoemde datum komen er nog 217 auto’s uit de fabriekshallen. En die waren na vijf dagen al uitverkocht op voorhand. Kennelijk is de auto onder liefhebbers meer gewild dan bij het management van Fiat-Chrysler. Bij Dodge kijkt men of op basis van de nog overgebleven rest-onderdelen na de verkochte serie nog een heel beperkte reeks kan worden gebouwd voor hen die nu achter het net dreigen te vissen. Ook die wagens moeten dan wel voor genoemde datum gebouwd zijn. De wagens die nu zijn besteld komen allemaal in een speciale uitvoering naar de markt. Maar liefst vijf verschillende actiematige modellen bood Dodge aan en die werden dan ook gretig door de markt overgenomen. Zouden er nog wat Vipers komen na de genoemde 217, zijn dat uitsluitend op voorhand verkochte wagens, nieuwe orders neemt het bedrijf niet meer aan. Wat je krijgt is in alle gevallen een geweldige sportwagen met een 8.4 liter grote V10 die er 650pk’s uitsmijt en je vooral op ruime circuits de rijervaring van je leven zal geven. Of er na de Viper nog leven is voor een ander sportief model lijkt vrij onzeker. Als er al een nieuwe sportwagen komt van Dodge, heeft die zeker niet een brandstof slurpende V10 als aandrijfbron. Gezien de platformstrategie die FCA ook bij Chrysler en Dodge toepast wordt het vast een veel minder bruut soort wagen. Maar we wachten het af. (AMuS)

Opel maakt Astra TCR klaar voor nieuw seizoen…

Opel Astra TCR 2017-1Voor de start van het raceseizoen van 2017 zit de Opel Astra TCR in de laatste fase van een serie technische verbeteringen. De ervaringen van het eerste seizoen 2016 zijn gebruikt om de ongeveer 350 pk sterke Opel Astra TCR in de winter klaar te stomen voor de 2017-homologatie in maart. Daarna kan de Astra TCR worden ingezet in alle TCR-series overal ter wereld. Het gaat hierbij om de TCR International Series en nog elf andere nationale en regionale kampioenschappen, waaronder de Duitse ADAC TCR, de 24-uurs race op de Nürburgring, races in Barcelona en Dubai en het populaire VLN Endurance Championship Nürburgring op de legendarische Nordschleife. Op 19, 20 en 21 mei zijn er TCR-races in Nederland op Circuit Park Zandvoort tijdens het Zandvoort Race Festival.

Voorafgaand aan de homologatie in maart is er de “Balance of Performance” shake down op 1 en 2 maart op de Adria International Raceway nabij Venetië. Tijdens deze test neemt een professionele coureur van de TCR-organisatie plaats in de auto om te checken of de aangemelde auto’s voldoen aan de vereiste basiskwalificaties, om er zeker van te zijn dat de deelnemende racers competitief genoeg zijn. Indien nodig worden er nog zaken aangepast.

Opel Astra TCR 2016Niet alleen privéteams racen met de Astra TCR. Dit jaar zitten ook de profs achter het stuur op het internationale podium. Het Belgische team DG Sport Compétition – met rijder Pierre-Yves Corthals, de titelhouder van de TCR Trophy Europe 2016 – werkt aan de inzet van twee Opel Astra’s in de TCR International Series. De eerste race daarvan vindt plaats op 2 april op het Rustavi International Motopark in Georgië.

Om de klantenteams voldoende support te bieden, werkt Opel dit jaar nauwer samen met de technische ontwikkelingspartner Kissling Motorsport. In de toekomst bieden deze touringcarspecialisten van Bad Münstereifel vlakbij de Nürburgring ook support voor alle klanten.

ŠKODA’s snelste Octavia ooit, de RS 245!

Octavia RS 245 800_170203-skoda-octavia-rs-245-01ŠKODA maakt zich op voor het debuut van de krachtigste Octavia in de historie van het merk. De nieuwe ŠKODA Octavia RS 245 is goed voor 180 kW/245 pk, 11 kW/15 pk meer dan zijn voorganger. De sterke krachtbron en innovatieve chassistechnologie met elektronisch gestuurd VAQ sperdifferentieel garanderen een ultieme rijervaring. De sportieveling wordt leverbaar als hatchback en Combi en beleeft zijn wereldpremière tijdens de 87ste Internationale Autoshow van Genève.
De compacte sportwagen accelereert in slechts 6,6 seconden van 0-100 km/u (Combi: 6,7 sec.), zijn top is begrensd op 250 km/u. Zoals het een ŠKODA betaamt, krijgt de auto een ruim interieur en dito bagageruimte. Daarnaast zijn de allernieuwste rijassistentiesystemen van de Octavia ook voor deze ŠKODA Octavia RS 245 beschikbaar. Met behulp van het infotainmentsysteem kunnen de inzittenden altijd verbonden blijven dankzij de optionele Wifi hotspot en LTE-module. Tal van ‘Simply Clever’ features onderstrepen de praktische veelzijdigheid van de auto.

De Octavia RS 245 krijgt het nieuwe familiegezicht van het merk en onderscheidt zich nadrukkelijk door sportieve designdetails. Het compleet nieuwe front met de bredere radiatorgrille en honingraat luchtinlaten in de nieuw gestylde bumper verlenen het RS-model een gespierde, sportieve uitstraling. De lamellen in en omlijsting rondom de radiatorgrille worden in hoogglans zwart uitgevoerd. Nieuwe koplampclusters herbergen standaard full-LED technologie en AFS adaptieve verlichting. Ook de mistlampen, achterlichten en kentekenplaatverlichting vertrouwen op LED-technologie. De buitenspiegelhuizen en trapeziumvormige uitlaten zijn eveneens zwart. Verder zijn de radiatorgrille en de achterklep voorzien van het RS-embleem met een hoogglans zwarte ‘V’ (van victorie). Elementen als de achterspoiler op het kofferdeksel van de hatchback of de dakspoiler van de Combi zijn aanvullende getuigen van de sportieve aspiraties van het model. Tot slot is de Octavia RS 245 ook akoestisch te herkennen aan de volle sound van het uitlaatsysteem.

Octavia RS 245 Combi 800_170203-skoda-octavia-rs-245-02De sportieve look van de ŠKODA Octavia RS 245 komt ook in het interieur terug, waarin de kleur zwart opnieuw overheerst; van de hemelbekleding tot aan de voetenruimte inclusief de zilverkleurige pedalen met aluminiumafwerking. De Alcantara sportstoelen met hoge zijkanten en geïntegreerde hoofdsteunen bieden maximale ondersteuning in snel genomen bochten. De voorstoelen zijn voorzien van het RS-embleem, dat ook op de voorste dorpels terugkomt. Het multifunctionele sportstuur met geperforeerd leer en geïntegreerde schakelpaddels (voor uitvoeringen met DSG) past naadloos bij de sportieve ambiance in het interieur. De LED-sfeerverlichting in de RS 245 dompelt het binnenste van het sportieve model onder in één van de tien te kiezen kleuren. Een boordcomputer met kleurenscherm is onderdeel van het instrumentarium.

Octavia RS 245 front redHet topmodel binnen de ŠKODA Octavia-serie heeft een 180 kW/245 pk sterke viercilinder TSI benzinemotor onder de kap. Daarmee levert hij 11 kW/15 pk meer dan zijn voorganger. Het maximumkoppel van 370 Nm is voorhanden tussen 1.600 en 4.300 tpm. Er is keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of – voor het eerst in een Octavia – een 7-traps DSG-transmissie met dubbele koppeling. Vanuit stilstand trekt de hatchback in 6,6 seconden naar 100 km/u; de Combi doet daar 6,7 seconden over. De flexibiliteit van de motor komt nadrukkelijk tot uiting bij tussenacceleraties in de hoogste twee versnellingen. De tussensprint van 60-100 km/u in zijn vijf vergt voor de versie met handbak slechts 6,4 seconden (Combi: 6,5 sec.), van 80-120 km/u verloopt in slechts 6,6 seconden (Combi: 6,8 sec.).
De RS245 zal in beperkte oplage bij de Nederlandse dealers staan. Voor de uitgebreide informatie over alle uitrusting en techniek verwijs ik graag naar een van die dealeradressen. Volgens mij is een rit in deze nieuwe snelle Tsjech een gillend genoegen….

Audi levert raceteams RS 3 LMS TCR’s

Audi RS LM 500_img-5788Tijdens de Autosalon van Parijs, afgelopen najaar, presenteerde Audi de RS 3 LMS voor klantenteams in de wereldwijd snel groeiende TCR-klasse. Inmiddels heeft Audi Sport customer racing de eerste auto’s afgeleverd, onder meer aan het Nederlandse team Bas Koeten Racing.
De Audi RS 3 LMS TCR, voorzien van een 243 kW/330 pk sterke 2.0 TFSI-motor, is succesvol gestart in zijn debuutseizoen. Tijdens de eerste inzet van de auto bij de 24-uursrace van Dubai, begin januari, won een Brits team de sterk bezette TCR-klasse. In totaal plant Audi Sport customer racing tussen nu en eind april, tijdig vóór de start van het Europese seizoen, de levering van ruim 60 exemplaren van de nieuw ontwikkelde toerwagen voor klantenteams.

Audi RS LM 1920_img-5777Tot de teams die inmiddels hun bestelde Audi RS 3 LMS TCR hebben ontvangen, behoort ook de Nederlandse renstal Bas Koeten Racing, die recent twee TCR-Audi’s bij Audi Sport customer racing in ontvangst nam. In 15 jaar heeft dit team zich ontwikkeld tot één van de grootste autosportteams van Nederland, waarbij de nadruk de afgelopen twee seizoenen is komen te liggen op de in 2015 geïntroduceerde TCR-klasse. Het afgelopen jaar nam Bas Koeten deel aan de TCR Benelux, ADAC TCR Germany, TCR International en de lange-afstandswedstrijden van de 24H Series en 24H Touring Car Endurance Series. Dit jaar wil het team de twee Audi’s RS 3 LMS TCR onder meer inzetten tijdens de wedstrijden van de TCR Benelux met de pas 16-jarige Mika Morien als één van de rijders.

Toyota met Yaris WRC op het podium in Monte Carlo…

Yaris WRC 2017 in actieDe Rally van Monte Carlo is traditiegetrouw de eerste wedstrijd van het wereldkampioenschap rally en bovendien de meest prestigieuze en oudste. De nummer 2-positie van coureur Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila overtreft alle verwachtingen, aldus teambaas en 4-voudig wereldkampioen rallyrijden Tommi Mäkinen.
Nagenoeg perfecte rally
“Ik ben ontzettend blij. Het eindresultaat is veel beter dan waar we op gehoopt hadden. Vooral omdat dit jaar voor ons een ontdekkingsjaar is; we hebben nog niet heel veel ervaring met de Yaris WRC opgebouwd. Desondanks reden we een nagenoeg perfecte rally. Een dikke pluim voor het hele team van Toyota GAZOO Racing. Er is nog een hoop werk te doen, maar dit is beslist een droomdebuut”, vertelt WRC-veteraan Tommi Mäkinen.

De tweede Yaris WRC – van coureur Juho Hänninen en navigator Kaj Lindström – blonk vooral uit op de finaledag van de rally. De uitdagende route over de legendarische Col de Turini (1.607 m) was gedeeltelijk glad door regen en sneeuw. De Yaris WRC gaf zijn visitekaartje af door in de zogeheten Power Stage als derde overall te eindigen. Dit leverde Toyota GAZOO Racing ook punten op in het rijderskampioenschap. De equipe Hänninen en Lindström eindigde overall op de 16e plaats.

Met de tweede plaats overall is de rentree van Toyota in het WRC op zijn minst veelbelovend te noemen. Al in de jaren 80 en 90 wist Toyota menig podiumplek te veroveren. In 1998 bijvoorbeeld, toen de Corolla WRC met rallylegende Carlos Sainz achter het stuur eveneens in de Rally van Monte Carlo een droomdebuut maakte door als eerste te finishen.

Seat en Ducati in MotoGP..

SEAT 800_seatampducatoSEAT en Ducati hebben een eenjarige overeenkomst gesloten om gezamenlijk uit te komen in het MotoGP-seizoen 2017. De 221 kW/300 pk sterke SEAT Leon CUPRA – het krachtigste model in de historie van het Spaanse merk – wordt het komende seizoen de officiële auto van het Ducati MotoGP-team met drievoudig wereldkampioen Jorge Lorenzo en Andrea Dovizioso.
Naast de rol van de Leon CUPRA als officiële auto van het Ducati fabrieksteam is het merklogo van SEAT dit seizoen ook op de kuip van de Italiaanse racemotoren te vinden, evenals op de raceoveralls van de coureurs en de kleding van de overige teamleden.

SEAT en Ducati in Moto GPNog een kenmerk dat beide merken met elkaar verbindt, zijn de succesvolle prestaties op de internationale circuits. Sinds 1970, en dankzij de expertise van SEAT Sport, heeft de Spaanse autofabrikant tot tweemaal toe het WK Toerwagens gewonnen (in 2008 en 2009), meer dan 25 rallytitels behaald en wereldwijd op succesvolle wijze diverse merkencups gelanceerd en georganiseerd. Ducati is inmiddels 14 jaar actief in de MotoGP, met 33 overwinningen tot gevolg én in 2007 de MotoGP WK-titel met de Australiër Casey Stoner. Daarnaast strijdt het merk al 24 seizoenen lang in het WK Superbike, waar Ducati liefst 17 constructeurstitels won, en is het vertegenwoordigd in uiteenlopende nationale kampioenschappen.

De 221 kW/300 pk sterke SEAT Leon CUPRA is de krachtigste auto in de geschiedenis van het in Barcelona gevestigde merk. Hij is bovendien de snelste SEAT voor de openbare weg ooit, met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,9 seconden. Vanaf dit voorjaar staat de vernieuwde SEAT Leon CUPRA bij de Nederlandse dealers.

McLaren onthult weer een stukje van nieuwe Supercar…

McLaren Suoer Car detail 0117De nieuwe supercar van McLaren, de tweede generatie Super Series, zal worden onthuld op 7 maart aanstaande tijdens de 87e Internationale Autotentoonstelling van Genève. De fraaie carrosserie, die bijna een beeldhouwwerk lijkt, en de modernste technologie combineren op onnavolgbare wijze de beste aerodynamische eigenschappen met de hoogst mogelijke efficiëntie. Nog meer neerwaartse druk en verbeterde motorkoeling vormen de kern van de nieuwe McLaren, die de al zeer indrukwekkende 650S opvolgt.

“We kijken uit naar de komst van de tweede generatie McLaren Super Series,” aldus Arjen van Beek, directeur van McLaren-importeur en dealer Louwman Exclusive in Utrecht. “De afgelopen jaren is de belangstelling voor McLaren explosief gestegen en de Super Series is bij supercarliefhebbers een begrip geworden. Dat de 650S nog verder kon worden aangescherpt, hielden we amper voor mogelijk, maar het lijkt McLaren toch te zijn gelukt met de nieuwe Super Series. De voortekenen zijn goed, de informatie die druppelsgewijs tot ons komt belooft veel. Het zal overigens nog wel even duren voordat de auto in de showroom staat. Tot die tijd vormt de 650S het middelpunt van de Super Series die wij als nieuwe en jong gebruikte McLaren’s in onze collectie hebben, waaronder ook nog twee zeer bijzondere Can-Am uitvoeringen.”

De Airbrake is een van die technische hoogstandjes die te vinden zal zijn op de nieuwkomer. Meer grip als gevolg van meer neerwaartse druk, een verbeterde motorkoeling en een actieve achtervleugel over de gehele breedte van de achterzijde vormen de basis van de nieuwe generatie McLaren Super Series. De achtervleugel beweegt omhoog en verandert van hoek om de luchtstroom aan de achterzijde en daarmee de grip van de achterwielen te optimaliseren. In minder dan een halve seconde kan de vleugel maximaal uitklappen en draaien waardoor hij dient als luchtrem. De Airbrake heeft de belangrijke taak om de uitgekiende balans van de auto bij hard remmen vanaf hoge snelheden te behouden.

Meer details van de tweede generatie McLaren Super Series worden in maart bekend gemaakt. Louwman Exclusive zal niet lang daarna ook de Nederlandse prijs weten en aankondigen wanneer de geheel nieuwe Super Series in de showroom in Utrecht te bewonderen is. Voor wie tot de eerste kopers wil behoren: er kan nu worden ingeschreven op de eerste productieplekken.

Skoda in Rally Monte Carlo; oude kleuren, nieuw succes!

Skoda 130RS en Fabia WRCDe nieuwe Fabia R5 treedt juist vandaag aan tijdens de befaamde Rally Monte Carlo. Op zich is dat nog niet zo bijzonder wellicht, maar Skoda heeft als fabrikant de nodige mooie herinneringen aan deze grote rally. Precies 40 jaar geleden namelijk, in 1977, versloeg het toenmalige rallyteam van Skoda de concurrentie met haar 130RS uit die periode. Die 130RS was een doorontwikkeling van de oudere S110R Coupe die bij de Skoda-dealers in de showroom stond.Skoda Fabia WRC Maar bij die 130RS zat wel een heel andere motor achterin dan bij die wat bedaagde serie-wagens. Met een goede coureur en dito navigator was de Skoda onverslaanbaar en dat bleek ook wel tijdens de editie in 1977 van de befaamde Monte Carlo Rally. Om dit te vieren krijgt de splinternieuwe Fabia R5 de kleuren van zijn illustere voorganger. Een ode aan de mensen die indertijd met heel andere middelen zoveel fraaie resultaten wisten te bereiken. Skoda telde altijd stevig mee bij rallies of wegraces. Het merk ontwikkelde allerlei bijzondere versies van haar serieproducten. Daarmee deden ze aan imago-building, wat overigens slechts in een paar landen goed lukte. De nieuwe Fabia R5, de afgelopen jaren ook al onverslaanbaar tijdens de FIA WRC2 rallies, komt naast Monte Carlo ook in actie in Zweden, Mexico, Frankrijk, Argentinie, Portugal, etc. etc. Men wil graag de zegereeks van de afgelopen jaren vervolmaken door voor de derde keer de titel te pakken in deze competitie. Gezien de middelen die daar nu voor beschikbaar zijn zal dat zeker lukken. De tegenwoordige teams bestaan uit Zweden en Tsjechen. Dat zorgt op voorhand al voor hoge verwachtingen ten aanzien van de eindzege. (NP)