Categorie: "Autosportief"

McLaren onthult weer een stukje van nieuwe Supercar…

McLaren Suoer Car detail 0117De nieuwe supercar van McLaren, de tweede generatie Super Series, zal worden onthuld op 7 maart aanstaande tijdens de 87e Internationale Autotentoonstelling van Genève. De fraaie carrosserie, die bijna een beeldhouwwerk lijkt, en de modernste technologie combineren op onnavolgbare wijze de beste aerodynamische eigenschappen met de hoogst mogelijke efficiëntie. Nog meer neerwaartse druk en verbeterde motorkoeling vormen de kern van de nieuwe McLaren, die de al zeer indrukwekkende 650S opvolgt.

“We kijken uit naar de komst van de tweede generatie McLaren Super Series,” aldus Arjen van Beek, directeur van McLaren-importeur en dealer Louwman Exclusive in Utrecht. “De afgelopen jaren is de belangstelling voor McLaren explosief gestegen en de Super Series is bij supercarliefhebbers een begrip geworden. Dat de 650S nog verder kon worden aangescherpt, hielden we amper voor mogelijk, maar het lijkt McLaren toch te zijn gelukt met de nieuwe Super Series. De voortekenen zijn goed, de informatie die druppelsgewijs tot ons komt belooft veel. Het zal overigens nog wel even duren voordat de auto in de showroom staat. Tot die tijd vormt de 650S het middelpunt van de Super Series die wij als nieuwe en jong gebruikte McLaren’s in onze collectie hebben, waaronder ook nog twee zeer bijzondere Can-Am uitvoeringen.”

De Airbrake is een van die technische hoogstandjes die te vinden zal zijn op de nieuwkomer. Meer grip als gevolg van meer neerwaartse druk, een verbeterde motorkoeling en een actieve achtervleugel over de gehele breedte van de achterzijde vormen de basis van de nieuwe generatie McLaren Super Series. De achtervleugel beweegt omhoog en verandert van hoek om de luchtstroom aan de achterzijde en daarmee de grip van de achterwielen te optimaliseren. In minder dan een halve seconde kan de vleugel maximaal uitklappen en draaien waardoor hij dient als luchtrem. De Airbrake heeft de belangrijke taak om de uitgekiende balans van de auto bij hard remmen vanaf hoge snelheden te behouden.

Meer details van de tweede generatie McLaren Super Series worden in maart bekend gemaakt. Louwman Exclusive zal niet lang daarna ook de Nederlandse prijs weten en aankondigen wanneer de geheel nieuwe Super Series in de showroom in Utrecht te bewonderen is. Voor wie tot de eerste kopers wil behoren: er kan nu worden ingeschreven op de eerste productieplekken.

Skoda in Rally Monte Carlo; oude kleuren, nieuw succes!

Skoda 130RS en Fabia WRCDe nieuwe Fabia R5 treedt juist vandaag aan tijdens de befaamde Rally Monte Carlo. Op zich is dat nog niet zo bijzonder wellicht, maar Skoda heeft als fabrikant de nodige mooie herinneringen aan deze grote rally. Precies 40 jaar geleden namelijk, in 1977, versloeg het toenmalige rallyteam van Skoda de concurrentie met haar 130RS uit die periode. Die 130RS was een doorontwikkeling van de oudere S110R Coupe die bij de Skoda-dealers in de showroom stond.Skoda Fabia WRC Maar bij die 130RS zat wel een heel andere motor achterin dan bij die wat bedaagde serie-wagens. Met een goede coureur en dito navigator was de Skoda onverslaanbaar en dat bleek ook wel tijdens de editie in 1977 van de befaamde Monte Carlo Rally. Om dit te vieren krijgt de splinternieuwe Fabia R5 de kleuren van zijn illustere voorganger. Een ode aan de mensen die indertijd met heel andere middelen zoveel fraaie resultaten wisten te bereiken. Skoda telde altijd stevig mee bij rallies of wegraces. Het merk ontwikkelde allerlei bijzondere versies van haar serieproducten. Daarmee deden ze aan imago-building, wat overigens slechts in een paar landen goed lukte. De nieuwe Fabia R5, de afgelopen jaren ook al onverslaanbaar tijdens de FIA WRC2 rallies, komt naast Monte Carlo ook in actie in Zweden, Mexico, Frankrijk, Argentinie, Portugal, etc. etc. Men wil graag de zegereeks van de afgelopen jaren vervolmaken door voor de derde keer de titel te pakken in deze competitie. Gezien de middelen die daar nu voor beschikbaar zijn zal dat zeker lukken. De tegenwoordige teams bestaan uit Zweden en Tsjechen. Dat zorgt op voorhand al voor hoge verwachtingen ten aanzien van de eindzege. (NP)

Peugeot pakt drie topplaatsen in Dakar Rally!

Stephane PeterhanselPeugeot leverde toch wel een heel sportieve topprestatie met haar splinternieuwe 3008DKR door maar liefst alle drie topplekken voor de categorie ‘auto’s’ voor zich op te eisen. Grote man was Stephane Peterhansel die de gevestigde orde (Loeb/Elena en Despres/Castera) achter zich wist te houden. Al was het soms spannend omdat de drie teams elkaar niets toegaven of cadeau deden. De 9000km lange loodzware rally liet zien dat Peugeot haar auto’s en coureurs naar succes kon leiden door lang van te voren het doel de middelen te laten heiligen. Zorgvuldige planning, betrouwbare techniek en goede coureurs bleken de juiste combinatie om tot dit resultaat te kunnen komen. De eerste concurrent na de Peugeot’s was de Spaanse equipe Roma/Haro in een Toyota.

Nieuwe sponsor voor Max Verstappen; Citrix.

Citrix logo formula 1IT-specialist Citrix kondigde onlangs aan dat het innovatiepartner wordt van Red Bull Racing. Als bekend is Red Bull het Formule 1-team van Max Verstappen, die in december 2016 nog werd benoemd tot Nederlands Sportman van het Jaar. Het partnerschap betekent niet alleen dat het Citrix logo prominent op de wagens en uitrusting zal verschijnen, maar ook dat bredere samenwerking mogelijk wordt, bijvoorbeeld in de vorm van technische oplossingen en showcases tijdens de racedagen die volgens de sponsor laten zien hoe Citrix technologie wordt gebruikt om Red Bull Racing naar de voorste posities in het veld te sturen.

In de Formule 1 maken winnende teams gebruik van de nieuwste innovaties om een voorsprong te behalen met de hulp van realtime telemetrische gegevens en analyses. Citrix wordt, naast leverancier, nu ook innovatiepartner van Red Bull Racing, een van de F1-teams die volgens de branche zelf het beste gebruik weet te maken van de meest cutting edge technologie voor alles van het ontwerp van de wagens tot de strategie tijdens de race zelf.

Citrix gaat een partnerschap aan voor langere termijn. De bedrijven hebben volgens de sponsor zelf een zelfde innovatieve, internationale en competitieve instelling. Red Bull Racing heeft sinds 2007, mede dankzij Citrix oplossingen, voortdurend haar sportieve prestaties weten te verbeteren, zowel op de baan als binnen de teams en de business.

Bentley’s brute kracht…..

Bentley Supersports 4Vergeet alles wat je denkt te weten over snelle sedans, over GTi’s etc. Ga voorlopig maar even opzij als deze Britse mastodont er aan komt. De snelste vierzitter van 2017, de kampioen van de snelweg. Maar ook een Britse Heer, een Lord in sportieve snit en een auto met een volkomen eigen gezicht. De Bentley Continental Supersports. Voorbeeld voor veel andere fabrikanten. Stijlvol hoeft niet saai te zijn, ingetogenheid bepaald niet traag. Want met een sprint van stilstand naar 100km/u in 3,5 seconden is dit al een monster van jewelste, maar de top van 336km/u maakt duidelijk dat daar veel concurrenten afhaken en uit zicht van de achteruitkijkspiegels van de Brit verdwijnen. Bentley Superstports 3Dit is een auto voor de ultrasportieve rijken, de mensen met een vracht aan geld, lieden die het zich kunnen veroorloven Bentley te rijden. 710pk levert de Continental Supersports en een koppel dat echt ongekend is, 1017Nm, dan zit je echt met je rug tegen de leuningen van je zetels gekleefd bij vol gas. Zoals het Bentley betaamt, rijdt de auto ondanks zijn volume lekker sportief en kan scherp door de bochten worden gestuurd. En wie dat allemaal in de open lucht wil beleven zou kunnen kiezen voor de Convertible. Al dat vermogen komt uit een zes liter grote W12 motor die twee turbo’s en een speciaal luchtkoelingssysteem benut om tot al dit geweld te komen. Een auto met superlatieven dus. Voor wie net die Postcodeloterij-jackpot gewonnen heeft en zich wil onderscheiden! Of er ook in ons land leverbaar zijn weet ik nog niet, maar dat kan importeur Pon vast wel even melden…(NP)

McLaren had een recordjaar…

McL 540C voorMcLaren Automotive, de Britse fabrikant van luxe sport- en supersportwagens heeft wederom een record jaar achter de rug. In 2016 werden maar liefst 3.286 auto’s verkocht. Een verdubbeling van de aantallen; een jaar eerder werden 1.654 exemplaren aan de man gebracht. De toename in verkoop van 99,3 procent valt samen met voor het derde jaar op rij schrijven van zwarte cijfers en het bereiken van de productiemijlpaal van de 10.000 auto’s. Een hoogtepunt van een succesvol recordjaar.

McLaren 675-2De enorme verkoopgroei, van 1.654 auto’s in 2015 naar 3.286 exemplaren in 2016, is te danken aan groei in alle regio’s. De verwachtingen van het bedrijf voor 2016 van 3.000 exemplaren werden zelfs ruimschoots overtroffen. In het eerste volledige productiejaar van de Sports Series-familie zijn er 2.031 exemplaren afgeleverd, waarvan de meerderheid als McLaren 570GT en 570S is geproduceerd. De Super Series leverde ook een belangrijke bijdrage in het succes van het merk. Met name de McLaren 675LT Coupé and Spider, beide binnen luttele weken uitverkocht, hadden een groot aandeel. In totaal werden in 2016 1.255 modellen uit de Super Series verkocht. Geografisch gezien blijft Noord-Amerika met 1.139 auto’s en een groei van 106% ten opzichte van 2015, wederom McLaren Automotive’s grootste markt. Europa verkocht in 2016 996 auto’s, een groei van 153%. In groeimarkt China werden 228 auto’s verkocht.

P1 GTR two carsIn maart vorig jaar, tijdens de autotentoonstelling van Geneve, onthulde McLaren Automotive de details van het Track22 businessplan, waarin de strategie voor het bedrijf tot 2022 is omschreven. Met de voortdurende focus op het bouwen van de meest verfijnde sport- en supersportauto’s ter wereld en de belofte om 20 tot 25 procent van de omzet te investeren in Research and Development voor toekomstige producten en technologieën. Over de zes jaar die het plan omvat, betekent dit een investering van meer dan 1 miljard Pond en de lancering van 15 nieuwe modellen of afgeleide daarvan. Van die modellen zal minimaal 50% tegen het einde van de businessplanperiode zijn voorzien van hybridetechniek. Het businessplan voorziet ook in de ontwikkeling van een volledig elektrische aandrijflijn voor een conceptcar, dit om het mogelijke gebruik daarvan te onderzoeken in een toekomstige Ultimate Series. In 2016 startte de eerste ontwikkelingen van het prototype.

McLaren 650S Le Mans a7258f4f-523f-41cb-8235-b7ead36137d1Voor het McLaren Production Centre in Woking was 2016 een overgangsjaar. In januari van dat jaar is op deze enige locatie waar McLaren’s sportauto’s en supersportauto’s worden geproduceerd een tweede productieshift gestart, gedreven door de wereldwijde vraag naar de nieuwe Sports Series. De tweede shift leverde in totaal 250 nieuwe arbeidsplaatsen op, op onder meer productie, kwaliteitszorg en de logistieke afdeling. Door deze strategische ontwikkeling nam de capaciteit in het productiecentrum toe van 10 tot 20 auto’s per dag. De maximale jaarcapaciteit is met de uitbreiding van productie gegroeid tot 5.000 eenheden. Tegenwoordig wordt 90% van de totale productie geëxporteerd. In juli 2016 vierde het Production Centre zijn vijfde verjaardag van McLaren Automotive als autofabrikant. Na een 14 maanden durende voorbereiding rolde op 5 juli 2011 de eerste auto, een McLaren 12C, van de band in het nieuwe McLaren Production Centre. Het betekende de geboorte van het McLaren zoals we dat nu kennen. Na ruim vijf jaar sloot het merk 2016 af met de productie van de 10,000e auto. Het illustreert het tempo waarmee het bedrijf zich ontwikkelt: het kostte 42 maanden om de eerste 5.000 auto’s te bouwen, na slechts 22 maanden waren de volgende 5.000 eenheden voltooid.

McLaren werkt aan nieuwe Super Series…

McLaren body Super SeriesVoor McLaren Automotive start 2017 met het begin van een nieuw tijdperk: in maart dit jaar wordt op de 87e Internationale Autotentoonstelling van Genève de tweede generatie van de Super Series gepresenteerd. Het is de eerste van 15 nieuwe modellen die het merk aankondigde in het Track22 bedrijfsplan. Voor het eerst vervangt een geheel nieuw model een bestaande modellenlijn van de Britse sportwagen- en supercarfabrikant.

De nieuwe Super Series is gebouwd op basis van een ultralichtgewicht, koolstofvezel structuur. Uiteraard onvoorstelbaar stijf, maar desondanks lichter van gewicht dan de koolstofvezel en metalen cockpitstructuur van de eerste generatie Super Series. Dankzij Monocage II is het leeggewicht van de nieuwe McLaren slechts 1.283 kilo – veel minder dan dat van de concurrenten en zelfs 18 kilo minder dan een McLaren 650S met vergelijkbare specificaties.

De ontwikkeling van Monocage II gaf McLaren de gelegenheid een ruimere instap naar de cabine te creëren, mede door een lagere dorpel. Tevens is er een bestuurderscompartiment met een verbeterd uitzicht rondom ontstaan. De nieuwe chassisstructuur zorgt ook voor een lager zwaartepunt en dat komt de dynamische prestaties van de nieuwe Super Series ten goede. Eigenaren die de koolstofvezel constructie graag aan de buitenwereld willen tonen, kunnen kiezen voor de optie ‘Zichtbare Monocage’, waarbij het materiaal op het binnenste gedeelte van de A-stijl zichtbaar is.

McLaren MP4-12CHet allereerste model uit de Super Series was de in 2011 geïntroduceerde McLaren 12C. In 2012 volgde de 12C Spider en in 2014 kwamen de 650S Coupé en 650S Spider. De eerste generatie van de Super Series werd verder aangevuld in 2015 met de in een gelimiteerde oplage gebouwde 675LT Coupé en 675LT Spider. In Nederland was de Super Series al vanaf het begin succesvol en dealer en importeur van McLaren Louwman Exclusive uit Utrecht wist er een groot aantal te verkopen. In de showroom langs de A2 nemen de modellen uit de Super Series prominente plaats in naast de Sports Series en Ultimate Series.

Meer details van de nieuwe, tweede generatie McLaren Super Series zullen in maart bekend gemaakt worden, ook zullen dan foto’s en de prijzen beschikbaar zijn. Wanneer de eerste exemplaren door Louwman Exclusive aan Nederlandse klanten worden afgeleverd is nog niet bekend.

Jaguar F-Pace voor Ho-Pin Tung

1-JAGUAR-Ho-Pin-Tung-Rahi-RezvaniDe Nederlandse coureur Ho-Pin Tung is een van de 3 coureurs van Panasonic Jaguar Racing, de renstal die deelneemt aan het FIA Formula E-kampioenschap voor volledig elektrisch aangedreven raceauto’s. Ho-Pin Tung heeft ruime autosport- én Formula E-ervaring en is nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling van de Jaguar-bolides. Jaguar gebruikt de Formula E ook om nieuwe technologieën voor toekomstige elektrisch aangedreven seriemodellen te testen.

2-JAGUAR-Ho-Pin-Tung-Rahi-RezvaniHo-Pin Tung brengt volop autosportervaring mee naar Panasonic Jaguar Racing. Zo nam hij deel aan diverse edities van de roemruchte 24-uursrace van Le Mans en aan IndyCar-races. Hij werd kampioen in het Duitse Formule 3-kampioenschap en hij was testrijder in de Formule 1. Bovendien was Ho-Pin actief in het eerste Formula E-seizoen in 2014. Bij Jaguar Racing is Ho-Pin nauw betrokken bij de verdere ontwikkeling van de Fomula E-bolides: “Jaguar heeft als constructeur een eigen aandrijflijn ontwikkeld. Deze is tot nu toe zeer betrouwbaar gebleken en de focus ligt nu op kracht en extra efficiency. Met mijn Formula E-ervaring breng ik kennis met betrekking tot procedures én de manier van rijden in. Daarbij werk ik nauw samen met de mensen van de raceafdeling. Velen daarvan ken ik nog uit de tijd dat ik testrijder was in de Formule 1 – dat maakt de communicatie wel zo makkelijk.”

Ho-Pin Tung - Panasonic Jaguar RacingDe deelname van Jaguar aan het Formula E-kampioenschap staat niet op zichzelf. Net als de andere coureurs van Panasonic Jaguar Racing rijdt Ho-Pin Tung een Jaguar F-PACE. Ho-Pin daarover: “Deze nieuwste Jaguar is fraai gelijnd en sportief, maar hij heeft wel alle ruimte voor bijvoorbeeld mijn race-uitrusting. Dat is belangrijk, want ik rijd altijd zelf naar de Formula E-races in Europa. Wat deze F-PACE helemaal de mijne maakt, is niet alleen het feit dat het de sportieve R-Sport uitvoering is, maar ook dat hij is uitgevoerd in de kleur Italian Racing Red.”

Peugeot is klaar voor Dakar…

Peugeot 3008DKR 2017Al is de finish helemaal niet meer te vinden in het Afrikaanse Dakar, maar in Zuid-Amerika, blijft de Rally Dakar die naam elk jaar nog steeds trouw. En doen aan die rally zeer aansprekende en uit het verleden bewezen, succesvolle teams mee. Zoals het rallyteam van Peugeot dat met vier splinternieuwe en speciaal geprepareerde 3000DKR’s zal deelnemen. Coureurs als Peterhansel, Sainz, Depres en Loeb komen met hun navigatoren ook naar de Amerikaanse kant van de Atlantische Oceaan om met hun voorwielgedreven Peugeots de andere teams te verslaan. Opvallend dat Peugeot wederom koos voor voorwieldrijvers in plaats van 4×4′s die veel andere teams benutten, maar dat is een bewuste keuze van de Fransen. Deze wagens zijn uitgebreid getest en de coureurs zijn er klaar voor om de rally naar hun hand te zetten. In de komende dagen zal duidelijk worden waar dit allemaal toe zal leiden.

VW zou UP GTI volgend jaar al brengen…

VW-Up-GTI-01In de Duitse media zijn ze er van overtuigd, sterker nog ze reden al in een prototype, een UP! met tubromotor in GTi-uitvoering komt er aan. Eind volgend jaar al. Voor een prijs die in Duitsland onder de 18 mille moet komen te liggen. Zal hier dan wel ergens rond de 20 zitten. Maar dan krijg je een totaal ander autootje dan de gemiddelde UP! die toch vooral om zijn slimme ruimte-indeling, en zuinige verbruik wordt verkocht. Bij de GTi-versie gaat het om een heel andere auto. Met 115PK, zes versnellingen, een stuurhuis uit de grotere Polo, die ook de nieuwe beremming levert levert de 3-pitter die ook al uit grotere broer Polo stamt een rijplezier dat zijn weerga niet kent. VW-Up-GTI-02Met een koppel van 200Nm dat al bij 1500tpm wordt geleverd is dit een niet te onderschatten stoplichtsprinter! Mensen die zich de Lupo GTi nog herinneren weten wat je mag verwachten. Maar dan verfijnd en afgestemd op andere tijden. Want waar die Lupo zijn benzinetank leeg lurkte moet de UP! dat duidelijk met minder dorst doen. Echte gegevens zijn er nog niet, maar reken maar dat je met dit wondertje heel wat grotere auto’s de loef af steekt. Plezier voor een relatief kleine prijs. Benieuwd of zustermerken Seat en Skoda, toch allebei ook niet bepaald gespeend van sportiviteit in het gamma, ook zo’n zustermodel zullen krijgen. Want dat scheelt al snel een aardig bedragje. (AMuS)