Categorie: "Autosportief"

Renault laat sportief publiek Megane RS zien..

Megane RS 2017De nieuwe Renault Mégane R.S. gaf zijn eerste publieksoptreden tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco. Deze sportieve nieuwkomer maakte een ronde over het circuit met aan het stuurwiel Nico Hülkenberg, coureur bij het Renault Sport Formula One Team. De zwart-gele kleurstelling van de Mégane R.S. is geïnspireerd op de nieuwe identiteit van Renault Sport en accentueert de assertieve, sportieve uitstraling.

Nico Hülkenberg gaf met de nieuwe Renault Mégane R.S. een korte demonstratie op het F1-circuit van Monaco. Maar dat was niet zijn eerste keer in de nieuwe Mégane R.S.: “Ik kreeg eerder tijdens de ontwikkeling al de kans om te rijden. Ik was compleet verrast door de fenomenale prestaties van het onderstel. Renault Sport heeft echt fantastisch werk geleverd. Het is geweldig om met de Mégane R.S. op het legendarische stratencircuit in Monaco te rijden.”

Sinds de lancering van de eerste Renault Mégane R.S. in 2004 staat dit model voor de passie voor autosport. Deze sportieve auto maakt racetechniek betaalbaar voor het grote publiek. De experts van Renault Sport gebruikten opnieuw op de F1 geïnspireerde techniek om een uitzonderlijk niveau van aerodynamica, betrouwbaarheid, weggedrag en performance te garanderen.

De nieuwe Renault Mégane R.S. beleeft op 12 september 2017 zijn wereldpremière op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2018.

Gaston Starreveld in MX5 Cup

Gaston Starrevel in MX5Gaston Starreveld is dit jaar de gastrijder van de Conrad Mazda MaX5 Cup tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort. De 55-jarige presentator zal het hele weekend aanwezig zijn om alle onderdelen van het cupprogramma te rijden, waaronder twee races op Eerste Pinksterdag. Het is de eerste keer dat hij zijn race-ervaring zal gebruiken in een achterwielaangedreven auto.
De binding van Starreveld met de autosport is een logische. Als autosportliefhebber en wonende met het circuit van Zandvoort min of meer in zijn achtertuin bracht hij samen met klasgenoot en vriend Olav Mol veel weekenden door op het circuit. “Daarbij kwam ik in contact met dé racefamilie van Nederland, Bleekemolen”, vertelt hij enthousiast. “Michael Bleekemolen heeft mij destijds in 2002 zover gekregen om mijn racelicentie te halen en zette mij direct in de Clio Cup. Veel te hoog gegrepen, maar wat een spektakel en avontuur”.

Mazda AMMC_Zandvoort_Finale_29_151016Starreveld reed vier jaar in deze cup op, zoals hij zelf zegt, driekwart van het veld, op verschillende circuits, waaronder Spa, Zolder, Assen en zijn favoriete Zandvoort. “Huilend kwam ik uit mijn auto na de eerste race, 45 idioten op de baan, het leek wel oorlog, maar doorgaan, dat was het motto!” Met een enorme crash in, wat toen nog Bos Uit heette, werd de aimabele coureur ontgroend, nadat zijn Renault driemaal over het dak ging en hij de volgende dag spieren ontdekte waarvan hij niet wist dat hij ze had. De ervaringen die Starreveld opdeed in de Clio Cup kan hij nu goed gebruiken bij zijn gastoptreden in de Conrad Mazda MaX5 Cup. “Als voorbereiding op het weekend zal ik nog wat extra rondjes rijden bij SP Support, de eigenaar van de gastenauto”, legt Starreveld uit. “Want er is toch wel een wezenlijk verschil met de Clio en dat is de achterwielaandrijving van de MaX5 cupauto. Dat is heel anders racen en een grotere uitdaging, de auto breekt daardoor wat makkelijker uit. Ik kijk er enorm naar uit om dat te ervaren en zal het hele weekend erbij zijn, te beginnen met de vrije training op vrijdag, de kwalificatie op zaterdag en vervolgens de twee races op zondag, Eerste Pinksterdag. De kop zal ik zeker niet halen, hoeft ook niet, als ik in de middenmoot weet te komen dan is dat al een hele prestatie. Maar ik ga vooral genieten!”, besluit de grote man van de Postcode Loterij, die tijdens de races goed herkenbaar zal zijn in de door KingWrap volledig blauw gemaakte gastenauto van hoofdsponsor Conrad.

De Mazda MaX5 Cup heeft in de loop der jaren al veel gastrijders een kans gegeven om mee te rijden in Nederlands grootste raceklasse. Onder hen namen als Jeroen Bleekemolen, Rob Kamphues, Prins Pieter-Christiaan van Oranje, Michael Bleekemolen, Rintje Ritsma, Allard Kalff, Sheila Verschuur en KNAF-talent Jim van den Heuvel.

Toyota knokt voor topplaatsen in rally-kampioenschap..

GAZOO Racing Yaris 2017Toyota GAZOO Racing heeft twee top 10-plaatsen bemachtigd in de Rally van Argentinië. De Toyota Yaris WRC met nummer 10 eindigde na vier dagen rallyrijden op de 5de plaats van wat insiders de zwaarste rally uit het World Rally Championship 2017 (WRC) tot nu toe noemen. De Yaris WRC met nummer 11 finishte als 7de. Met de behaalde punten handhaaft Toyota GAZOO Racing zijn 3de plek in het algemeen klassement. Toyota coureur Jari-Matti Latvala staat nog steeds 2de in het rijdersklassement.

De Toyota Yaris WRC met nummer 10 is van Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila. De Yaris WRC met nummer 11 behoort tot teamgenoten Juho Hänninen en navigator Kaj Lindström. De finaledag van de Rally van Argentinië (27-30 april jl.) bestond uit drie uitdagende stages, inclusief de legendarische tests El Cóndor en Giulio Cesare; woeste en onherbergzame gebieden met hoge hoogten. Beide Toyota coureurs wisten de stages zonder problemen te doorstaan.

Nissan LEAF – van Schotland naar Mongolië…voor het goede doel!

Nissan LEAF AT-EV (All Terrain Electric Vehicle)Plug In Adventures, enthousiast pleitbezorger voor elektrisch aangedreven auto’s, neemt voor het goede doel deel aan de Mongol Rally* met een Nissan LEAF. De LEAF is de eerste volledig elektrisch aangedreven auto die deelneemt aan deze 16.000 km lange prestatierit van Schotland naar Mongolië.
De gemodificeerde Nissan is LEAF AT-EV genoemd: All Terrain Electric Vehicle. De auto is gebaseerd op de Nissan LEAF Acenta 30 kWh, die standaard een actieradius heeft van 250 km op een enkele acculading**. De belangrijkste modificaties zijn gericht op de omstandigheden in de meest afgelegen gebieden van de rally.

De Nissan LEAF AT-EV is voorzien van speciale wielen en smalle banden voor optimale tractie op onverharde wegen. De wielophanging is beschermd met platen die onder de auto zijn gelast, de remleidingen zijn voorzien van beschermende omhulsels en een 6 mm dikke aluminium plaat wapent motor en transmissie tegen rotsachtige obstakels in ruw terrein. Op het dak is een imperiaal gemonteerd voor de uitrusting van de crew en de lichtbalk met energiezuinige maar krachtige ledlampen. De aanpassingen in het interieur zijn beperkt. Er liggen rubber matten voorin en de achterbank is verwijderd, wat een gewichtsbesparing van 32 kg oplevert. Een brandblusser en eerstehulpuitrusting zijn in de bagageruimte geïntegreerd.

Nissan LEAF - Rallyversie MONGOLPlug In Adventures is in 2011 opgericht door Chris Ramsey. Het idee kwam voort uit zijn passie voor avontuur én voor elektrische auto’s. Met een groep liefhebbers van elektrische auto’s in Schotland wil Ramsey het publiek op bijzondere wijze laten kennismaken met alle voordelen van elektrische auto’s.

De Mongol Rally is een 16.000 km lange rally voor het goede doel. De rit door Europa en Azië voert door bergachtige gebieden, woestijnen en over steppen. Al sinds 2004 vindt de rally jaarlijks in de zomer plaats. Het evenement wordt georganiseerd door The Adventurists (http://www.theadventurists.com).
The Adventurists steunen dit jaar Ramseys deelname met de Nissan LEAF AT-EV omdat dat de eerste volledig elektrische auto kan worden die de rally volbrengt en omdat die steun benadrukt dat ook de organisatie van de rally zich wil inzetten voor duurzaamheid en het milieu.

De Mongol Rally 2017 gaat op zondag 16 juli dit jaar van start.

Honda Civic Type R snelste op Nurburgring…

Honda Type R recordDe verkopen van Honda mogen in ons land wellicht op een laag pitje staan, dat geldt niet voor de technische ontwikkelingen van dit Japanse merk. Altijd heeft Honda innovatieve auto’s in haar gamma gekend en men kan kopers in elke doelgroep uitstekend bedienen. Om dit imago nog eens te ondersteunen sloeg Honda een aardige slag toen het onlangs een nieuwe Civic Type R liet rond razen op de befaamde Nurburgring om daar het ronderecord te kunnen breken. Het ging daarbij om het record voor auto”s met voorwielaandrijving. De Type R had voor dit doel 320pk beschikbaar en een koppel van 400Nm. Daarbij was de auto uiteraard aerodynamisch verfijnd om zo de balans in de auto niet te verstoren en de weerstand te verminderen. Honda Type R record 3Uiteindelijk leidde dit tot een record dat nu staat op 7 minuten en 44 seconden. Bijster snel. Maar goed, aan het stuur natuurlijk niet de gemiddelde chauffeur met gemiddelde rij-ervaring maar een coureur die van wanten wist. De nieuwe Honda Civic voor gewone burgers wordt gebouwd in het Engelse Swindon en komt deze zomer in de verkoop. Wie er voor gaat weet dan meteen dat zo’n auto zijn mannetje wel staat. Zowel op het circuit als op de normale weg…(NP)

Nieuwe racer bij Audi

Audi R8 LMS GT4 2017Audi Sport heeft op de New York International Auto Show de R8 LMS GT4 onthuld. De auto komt in het snel groeiende klantenprogramma van Audi Sport GmbH naast de eerder geïntroduceerde RS 3 LMS TCR en R8 LMS GT3 te staan. De Audi R8 LMS GT4 is gebaseerd op de productieversie van de R8 Coupé V10. Hij is daardoor niet alleen krachtig en veilig, maar ook relatief betaalbaar. Audi Sport heeft met de R8 LMS GT4 een ideale auto gecreëerd, die aan alle GT4-reglementen voldoet.

R8 LMS GT4 500_a172714-largeZijn vuurdoop beleeft de Audi R8 LMS GT4 tijdens de 24 uur van de Nürburgring (25 – 28 mei). “Er zijn momenteel dertien raceseries waarin GT4-auto’s mogen uitkomen, in Noord-Amerika, Azië, Australië en Europa”, zegt Stephan Winkelmann, directeur van Audi Sport GmbH. “Audi Sport is een van de meest vooraanstaande fabrikanten in de racerij. Wij leveren klantenauto’s voor de GT3-, TCR- en nu ook voor de GT4-klasse. Onze ambitie is om op dat gebied een wereldspeler te worden.”

R8 LMS GT4 500_a172721-largeDe Audi R8 LMS GT4 deelt meer dan zestig procent van zijn onderdelen met de Audi R8 Coupé V10 productieversie. Net als zijn ‘straatlegale’ broer wordt hij in de Audi Sport-fabriek in Böllinger Höfe gebouwd. Kopers van een R8 LMS GT4 profiteren van die synergie als het gaat om de competitieve lage aanschafprijs en kosten voor onderhoud.
Audi Sport blijft zijn GT4-model gedurende dit raceseizoen doorontwikkelen, waarna de 364 kW (495 pk) sterke R8 LMS GT4 definitief wordt gehomologeerd. In de tweede helft van start de productie van de raceauto. Dit betekent dat de eerste klanten hun Audi R8 LMS GT4 voor het einde van het jaar krijgen.

Skoda en haar Routetour…voor de echte wielrenners…..

Skoda Routetour 800_hj20170328-23779178Deze week lanceert automerk ŠKODA de wielrentool RouteTour. Deze slimme applicatie stimuleert fietsers om eens een andere route te rijden. Binnen de sportpsychologie is al langer bekend dat het een positief effect heeft om vastgeroeste patronen te doorbreken. Hoe meer je brein wordt gestimuleerd, hoe actiever je wordt. Fietsers, van amateur tot professional, kunnen de tool vinden op www.routetour.nl.  

Skoda Route Tour 800_hj20170328-23780586-2Wielrennen is goed voor de conditie en kan het hoofd leeg maken. Nieuwe routes houden je gemotiveerd, weet voormalig profrenner Matthieu Heijboer. Hij is Head of Performance van wielrenteam Team LottoNL-Jumbo. ‘Als je heel monotoon dezelfde routes blijft rijden, krijg je daar steeds minder energie van,’ zegt Heijboer. ‘Ik probeer als trainer veel variatie aan te brengen. Nieuwe prikkels maken je altijd beter, dat geldt ook in het dagelijks leven.’
Ook psycholoog Jef Brouwers werkt met topsporters en noemt zichzelf prestatiepsycholoog. ‘Mensen moeten het voordeel inzien van het niet herhalen van die bekende patronen. Hoe meer je het brein stimuleert en aan het werk zet, des te actiever je wordt.’, aldus Brouwers.

Met behulp van RouteTour slaan fietsers nieuwe paden in en trekken zij er hopelijk nog vaker op uit. Met de tool kunnen gebruikers binnen 1 minuut uit drie alternatieve routes kiezen. Door een koppeling met Strava – de populaire app die aan de hand van GPS prestaties registreert en vergelijkt met die van Facebookvrienden en contacten – zijn deze routes ook nog eens afgestemd op het persoonlijk profiel van de fietser. Via Facebook Messenger geeft de tool zelfs aanvullend advies op basis van de windrichting of mogelijk slecht weer.

Waarom komt ŠKODA met zo’n tool? PR Manager Mirjam de Wilde van ŠKODA Nederland legt uit: “Wat veel mensen niet weten is dat ŠKODA in 1895 oorspronkelijk is begonnen als fietsfabrikant. Net als met onze auto’s proberen we aan de hand van deze tool iedere wielren-liefhebber praktisch op weg te helpen. We hebben de tool mogen testen met niemand minder dan profrenner Robert Gesink. We kunnen niet wachten om de Nederlandse wielrenner het komende wielerseizoen te inspireren met RouteTour.”

Toyota Yaris WRC scoort goed…

Yartis WRC CorsicaDe Toyota Yaris WRC heeft de loodzware Rally van Corsica glansrijk doorstaan. In de ‘rally van de tienduizend bochten’ eindigde coureur Jari-Matti Latvala met het ongelooflijk kleine verschil van 0,1 seconde net buiten het podium. De Fin wist hiermee zijn knappe 2de plaats in het rijdersklassement vast te houden. Toyota GAZOO Racing staat na vier rally’s 3de in het algemeen klassement van het FIA World Rally Championship (WRC) 2017.

Toyota GAZOO Racing coureur Latvala belandde na de 1ste stage – op de langste dag van de rally – even op de 5de plaats maar vocht zich met navigator Miikka Anttila knap terug en claimde die dag zijn eerste stagewinst. Na 316,80 zware kilometers eindige de Yaris WRC net buiten het erepodium. Doordat Latvala ook de 10,42 kilometer Power Stage op zijn naam schreef, behield hij echter zijn 2de plaats in het rijdersklassement.

Audi scoort in Formule E

Audi 800_lucasdigrassi2Audi fabriekscoureur Lucas di Grassi heeft vandaag in Mexico-Stad zijn eerste Formule E-overwinning van het seizoen geboekt. Dankzij die zege in de vierde race van het kampioenschap heeft Di Grassi zijn achterstand op Formule E kampioenschapsleider Sébastien Buemi teruggebracht tot vijf punten. Teamgenoot Daniel Abt vocht zich vanuit het achterveld terug naar een zevende plaats en scoorde daarmee belangrijke punten. De vierde en enige race van het seizoen die op een permanent circuit wordt verreden, was een mooi affiche voor de Formule raceklasse met puur elektrisch aangedreven raceauto’s. De winst op het Autódromo Hermanos Rodríguez in Mexico-Stad ging vandaag naar Audi-coureur Lucas di Grassi.

De Braziliaan startte als 15e, werd het onschuldige slachtoffer van een ongeval van een andere rijder en moest daardoor na slechts twee ronden tijdens de eerste safety-carperiode al de pits opzoeken om zijn achtervleugel te laten vervangen. Daardoor viel Di Grassi terug naar de laatste positie. Met een vroege pitstop tijdens het tweede optreden van de safety car in ronde 18 van 45 nam het team een enorm risico. Niet alleen moest Di Grassi daardoor veel energie besparen om het nog resterende deel van de race te volbrengen; ook was hij afhankelijk van eventueel tijdverlies van zijn concurrenten tijdens de directe duels achter hem. Die strategie betaalde zich echter uit. Na 45 ronden bedroeg de voorsprong van Di Grassi nog 1,966 seconden, met nog slechts 2 procent aan batterij-energie resterend.

Voor teamgenoot Daniel Abt begon de racedag veelbelovend. De Duitser pakte zijn tweede pole position in de Formule E. Die verloor Abt echter nadat tijdens de technische keuring de spanning in zijn banden te laag werd bevonden. Ondanks de straf en een terugverwijzing naar de 18e plek op de startgrid, reed Abt een sterke race die werd beloond met een zevende plaats en zes punten. In het teamklassement staat ABT Schaeffler Audi Sport na vier van twaalf races momenteel op de tweede plaats.

Lexus klaar voor circuit…

Lexus RC F GT3Lexus voert zijn raceactiviteiten op met de nieuwe RC F GT3. De ruim 373 kW/500 pk sterke circuitversie van de RC F onderstreept Lexus’ groeiende raceambities. De RC F GT3 maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Genève (9-19 maart 2017).

De Lexus RC F GT3 is gehomologeerd door de FIA en doet mee aan Amerikaanse en Japanse kampioenschappen. Maar ook in Europa is de RC F GT3 met atmosferische 5,4-liter V8 in actie te zien. Farnbacher Racing en Emil Frey Racing raceten vorig jaar met een prototype in het populaire kampioenschap langeafstandsracen (VLN Endurance Championship) op de Duitse Nürburgring. Beide teams willen in de toekomst op een hoger niveau racen in Europese GT3-kampioenschappen.