Categorie: "Autosportief"

Glimpje van sportieve Yaris….

Yaris hot hatch 2017 tarnedToyota introduceert voor de eerste keer in Europa een GRMN**-versie van een Toyota model, namelijk de Yaris. In Japan is de toevoeging GRMN synoniem aan Toyota modellen met de hoogste performance levels en een gelimiteerde oplage. De Toyota Yaris GRMN is de pure high-performance-versie van de pas geïntroduceerde, nieuwste generatie Yaris. De exclusieve Yaris GRMN is uitgevoerd in de Toyota GAZOO Racing-kleuren en beschikt over een vermogen van 156 kW (212 pk) bij 6.800 toeren per minuut*. Hiermee behoort de gelimiteerde ‘hot hatch’ tot de krachtigste auto’s in zijn klasse.

De Yaris GRMN levert een maximumkoppel van 249 Nm bij 5.000 toeren per minuut*. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/uur. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/uur verloopt in 6,3 – 6,5 sec*. Toyota voorziet de snelste productie-Yaris van het moment van een nieuw gemodificeerde 1,8-liter (1.798 cc) viercilinder VVT-iE benzinemotor die gretig toeren wil maken en is uitgerust met een supercharger van Magnusson Eaton. In hoeverre deze versie ook de Nederlandse markt zal bereiken is nog niet duidelijk. Maar een lekker ding lijkt het wel te zijn…

KIA levert auto’s voor vrouwenvoetbaltoernooi…

KIA EK Vrouwen 2017Kia heeft afgelopen week als officiële automotive partner van de UEFA nationale voetbalteams in totaal 133 auto’s overgedragen aan de organisatie van UEFA Women’s EURO 2017. De verschillende Kia-modellen zorgen voor het vervoer van deelnemers, officials en vips bij het EK-vrouwenvoetbal, waar miljoenen mensen naar kijken. Het internationale vrouwenvoetbaltoernooi wordt voor de allereerste keer in Nederland gehouden. De officiële, symbolische overhandiging van de auto’s voor de deur van het Sparta-stadion – beter bekend als ‘het Kasteel’ – in Rotterdam voltrok zich in aanwezigheid van Mr. D.H. Jung, President van Kia Motors Nederland en Léan Verstoep, Managing Director Kia Motors Nederland. Ook Robert Bossert (projectleider UEFA Women’s Euro), Bert van Oostveen (toernooidirecteur WEURO 2017), Minke Booij (manager vrouwenvoetbal KNVB) en de officiële mascotte Kicky woonden de ceremonie bij.

De modellen die Kia ter beschikking stelt voor het EK-vrouwenvoetbal 2017 zijn de Niro, Carens, cee’d, Optima Sportswagon, Sportage en Sorento. Elk deelnemend land heeft sowieso een Kia Carens ter beschikking.

KIA ballenjongens en meisjesAl eerder dit jaar selecteerde Kia voor het UEFA Women’s EURO 2017 de Official Match Ball Carriers. Dit zijn de meisjes die de wedstrijd openen door de bal te overhandigen aan de scheidsrechter.

Kia is de officiële sponsor van de FIFA sinds 2006. Het eerste Europese eindtoernooi met Kia als officiële partner was het EUFA Euro 2008TM in Zwitserland en Oostenrijk.
De zeven speelsteden – Breda, Deventer, Doetinchem, Enschede, Rotterdam, Tilburg en Utrecht – staan klaar om voetbalsters en hun fans uit heel Europa te ontvangen. Op de eerste speeldag, zondag 16 juli, moet Nederland in Stadion Galgenwaard in Utrecht het al meteen opnemen tegen Noorwegen, de finalist uit 2013.

ŠKODA zet KAROQ vol in tijdens de Tour-de-France

Karoq TdF fully equipedDe Tour de France is intussen al weer een aantal dagen onderweg, dus is ook de ŠKODA KAROQ volop aanwezi. De nieuwe compacte SUV werd al op 1 juli als volgauto ingezet tijdens de 14 kilometer lange tijdrit in Düsseldorf. De KAROQ ondersteunt drie equipes en is voor de gelegenheid uitgerust met onder meer radioapparatuur.
Het Grand Départ van de Tour de France vond voor de eerste keer in dertig jaar weer plaats in Duitsland. De eerste tijdrit ging van de Messe Düsseldorf, langs de oevers van de Rijn, naar de beroemde Königsallee en terug. Het publiek kon er kennismaken met de ŠKODA KAROQ, die pas eind dit jaar op de markt komt. Er waren drie exemplaren aanwezig. Ze ondersteunden teams uit Nederland (Team LottoNL – Jumbo), België (Lotto Soudal) en Zuid-Afrika (Team Dimension Data for Qhubeka) tijdens de 14 kilometer lange tijdrit. De ŠKODA’s vervoerden niet alleen reserveonderdelen voor de fietsen, maar hadden ook vertegenwoordigers van de teams aan boord, die via een radioverbinding in contact stonden met hun renners.
De drie exemplaren van de ŠKODA KAROQ waren uitgevoerd in teamkleuren. Team LottoNL – Jumbo gebruikt een geel met zwarte KAROQ, Lotto Soudal een rood met witte en Team Dimension Data for Qhubeka een zwart, wit en groene. Op het dak van alle drie ŠKODA’s prijkt de slogan “RIDE ON WITH #KAROQ”.

Karoq TdF Fully Equiped 1920_170630rideonwithkaroqHet is trouwens alsof de ŠKODA KAROQ gemaakt is voor het op twee na grootste sportevenement ter wereld. Dankzij zijn Dynamic Chassis Control (DCC) – met keuze uit drie rijmodi – en zijn elektromechanische stuurbekrachtiging is de KAROQ minstens zo sportief als de wielrenners. De allrounder is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventraps DSG-automaat. Er zijn vijf motoren leverbaar voor de compacte SUV, met vermogens van 85 kW (115 pk) tot en met 140 kW (190 pk). Het interieur van de KAROQ biedt meer dan genoeg ruimte voor radioapparatuur en teamvertegenwoordigers. Door zijn ingebouwde wifi-hotspot kunnen passagiers bovendien altijd online zijn. Daarbij is de KAROQ de eerste ŠKODA met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het display daarvan kan worden ingesteld op de voorkeuren van de bestuurder. Een andere slimme optie is Virtual Pedal. Met deze ‘Simply Clever’-oplossing is het mogelijk om de kofferklep te openen door simpelweg met een voet onder de achterbumper te bewegen.

ŠKODA is al 14 jaar de officiële partner van de Tour de France. Tijdens het 23 dagen durende evenement leggen de 250 volgwagens en organisatieauto’s van ŠKODA in totaal 2,8 miljoen kilometer af.
De nauwe band tussen het traditierijke Tsjechische merk en de wielersport gaat ver terug. 122 jaar geleden begonnen de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, met de fabricage van fietsen voordat ze overstapten op de productie van auto’s. De wielersport speelt een belangrijkere rol in ŠKODA’s sponsorstrategie. Naast de Tour de France en de Vuelta a España in Spanje ondersteunt het bedrijf nog andere internationale en nationale wielerwedstrijden alsmede andere populaire sportevenementen.

KIA’s ode aan damesvoetballers…

KIA Damesvoetbal 2Kia brengt een ode aan het Nederlandse vrouwenvoetbal in een speciale mini-documentaire, gepresenteerd door Johnny de Mol. In de docu staat de evolutie van het vrouwenvoetbal in Nederland centraal. De professionaliteit van het vrouwenvoetbal is tegenwoordig vergelijkbaar met die bij de mannen en de populariteit van de sport groeit gestaag, in Nederland mede door de successen van de Oranje Leeuwinnen. De documentaire is een van de manieren waarmee Kia invulling geeft aan haar status als officiële automotive partner van de EUFA. Eerder wierf Kia al de Official Match Ball Carriers van de UEFA Women’s EURO 2017.
Hettie Olde Loohuis speelde samen met vriendinnen een essentiële rol in het op de kaart zetten van het Nederlandse vrouwenvoetbal. “We stuurden een brief naar de KNVB om te vragen of wij ook mee mochten doen met de competitie”, vertelt Hettie in de documentaire. “De KNVB stuurde ons een nette brief terug waarin ze meldden dat er voor vrouwen geen plek was.” In 1974 kwam er schot in de zaak.

KIA DamesvoetbalVrouwenvoetbal is tegenwoordig immens populair. Nog nooit meldden zoveel meisjes zich aan bij de KNVB. In 2017 strijden de Oranje Leeuwinnen tijdens het UEFA Women’s EURO voor de Europese titel. Kia verzorgt als trotse sponsor van het UEFA Women’s EURO 2017 de Official Match Ball Carriers. Dit zijn de meisjes die de wedstrijd openen door de bal te overhandigen aan de scheidsrechter. Dit jaar vindt het EK-vrouwenvoetbal voor het eerst plaats in Nederland. Op de eerste speeldag, zondag 16 juli, moet Nederland in Stadion Galgenwaard in Utrecht het meteen al opnemen tegen Noorwegen, de finalist uit 2013.

Ford’s bloedmooie heuvelklimmers…

Mustang GT4 en Ford GT op GoodwoodTijdens dat altijd weer spectaculaire Goodwood Festival of Speed zette Ford dit jaar twee bloedmooie en indrukwekkende wagens in om aan de befaamde heuvelklimraces mee te doen die voor veel merken en coureurs een ultieme uitdaging vormen. Naast een speciale Ford GT die op de rechte weg in staat is om bijna 350km/u snel te zijn, komt ook de brullende Mustang GT4 in actie die in racetrim bergop zal gaan. Wagens die opvallen, in welke vorm ook, en duidelijk maken dat Ford iets heeft met dit soort races en evenementen en dat je ook in een meer voor de openbare weg bedoelde Ford ook een hoop plezier kunt beleven. De GT wordt aangedreven door een gekietelde 3,5 liter grote V6 EcoBoost motor die 647 pk’s koppelt aan een duw in de rug die 550Nm bedraagt. Daarmee is de heuvelklim een peulenschil zou je denken. Die Ford GT is de snelste in productie gebouwde Ford van dit moment. De Mustang GT4 heeft een 5,2 liter V8 onder de lange klep staan die 450pk’s levert en een koppel biedt van 600Nm. Daarmee kom je als chauffeur ook wel boven hoor..Ford stelde nog wat meer zaken op in haar stand tijdens het Britse evenement. En dat trok als vanzelf een hoop liefhebbers.

Jaguar introduceert haar snelste sportsedan ooit…

XE SV Project 8 - 2Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) onthulde onlangs tijdens het Goodwood Festival of Speed de meest extreme, krachtige en sportieve Jaguar ooit. De 322 km/uur snelle en 441 kW (600 pk) sterke Jaguar XE SV Project 8 is een volledig met de hand gemaakte sportsedan met de prestaties van een superauto. Met zijn combinatie van explosief vermogen, dynamiek en vierwielaandrijving en een tot 300 exemplaren beperkte handmatige productie is dit de ultieme sportsedan. De exacte prijs van de Jaguar XE SV Project 8 is op dit moment nog niet bekend, maar de netto catalogusprijs zal ongeveer € 151.000 bedragen.

De Jaguar XE SV Project 8 wordt aangedreven door de krachtigste versie van Jaguar Land Rovers 5.0 liter Supercharged V8 benzinemotor: 441 kW (600 pk) en 700 Nm trekkracht dankzij aangepaste motorsoftware en verbeteringen aan het inlaat- en uitlaattraject van de motor. Ook het koelsysteem is ingrijpend verbeterd voor optimaal uithoudingsvermogen op het circuit en bij warme weersomstandigheden. Jaguar combineert de krachtbron met vierwielaandrijving en voorziet de carrosserie van aerodynamische aanpassingen. Daardoor is een topsnelheid van 322 km/uur mogelijk en accelereert de auto in slechts 3,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. Project 8 is daarmee de snelst accelererende Jaguar ooit.

Voor Project 8 voorziet SVO de toch al lichtgewicht body van de Jaguar XE van koolstofvezel bumpers met extra koelopeningen en een koolstofvezel motorkap. De wielkasten zijn verbreed (met 19 mm vóór en 55 mm achter) om plaats te bieden aan de lichtmetalen 20-inch wielen – met 265 mm brede banden vóór en 305 mm brede banden achter. In feite zijn alleen de kap en de voorportieren ongewijzigd. De bodem is volledig vlak en de splitter aan de voorzijde en de achterspoiler vóór en achter zijn in twee standen verstelbaar.
De aerodynamische aanpassingen zorgen voor een enorme reductie van lift en meer dan 122 kg downforce bij een snelheid van 200 km/uur. Dat is een kwart meer dan de naaste concurrent van Project 8.
Benieuwd hoeveel van deze bijzondere wagens we in Nederland zullen zien rondrijden. Geen idee of ze ook met het stuur aan de goede kant worden gebouwd en geleverd.

ŠKODA met 250 auto’s in de Tour 2017…

Skoda in de Tour 2017Toen de 104e editie van de Tour de France 2017 zaterdag 1 juli jl. in Düsseldorf van start ging, reed ŠKODA als hoofdsponsor en autopartner van de Tour de France in de hoogste versnelling mee. Niet alleen zorgt ŠKODA voor de autovloot van de 2017-editie van het grootste wielerevenement ter wereld, ook op andere fronten is er geen col te hoog voor het Tsjechische merk. In ‘Filemon on Tour’ volgt Filemon Wesselink bovendien in een ŠKODA SUPERB COMBI Sportline de wielerronde van dichtbij.

Wielrennen is een sport die dichtbij de mensen komt en ŠKODA doet daar graag aan mee. Dat is sinds 2004 overduidelijk waarneembaar toen ŠKODA in de Tour debuteerde. Het was het begin van een lange, hechte band die nu al veertien jaar duurt. De wielersport heeft de auto’s uit Tsjechië massaal omarmd. De A.S.O. (Amaury Sport Organisation) rijdt ook dit jaar weer met ŠKODA en ook de wielerploegen vertrouwen op het merk dat in 1895 oorspronkelijk is begonnen als fietsfabrikant. ŠKODA’s topmodel – de SUPERB – begeleidt de renners op weg naar Parijs. De ‘red car’ rijdt als mobiele schakelcentrale prominent aan de kop van het veld, met Tour-directeur Christian Prudhomme als alles overziende passagier. ŠKODA levert 250 auto’s aan de Tour. Tot de vloot behoren onder meer de nieuwe SUV ŠKODA KODIAQ, de OCTAVIA en de SUPERB. Ook zijn bij de eerste etappe in Düsseldorf drie exemplaren van de nieuwe KAROQ te zien. Gedurende het drie weken durende wielerspektakel legt de gehele ŠKODA-vloot zo’n 2,8 miljoen kilometer af. Sinds 2004 komt de totaal afgelegde Tour de France-afstand daarmee op meer dan 30 miljoen betrouwbare kilometers.

Skoda TdF WesselinkŠKODA introduceert dit jaar in samenwerking met RTL ook ‘Filemon on Tour’. Filemon Wesselink, bekend van verschillende tv-programma’s, volgde recent il Giro d’Italia en doet datzelfde met Le Tour de France en La Vuelta a España in een ŠKODA SUPERB COMBI Sportline. De presentator is een enorme wielerfanaat en laat ons De Giro, Tour de France en Vuelta op zijn eigen manier zien. Gedurende de zomer is hij samen met vriend en producer Robbie Peters onderweg om alle ins en outs van de wielerrondes voor de televisiekijkers vast te leggen. De wielergek bespreekt verschillende onderwerpen tijdens de koers, waardoor de kijkers goed zien hoe het er bij een wielerronde aan toe gaat. Wesselink bespreekt actuele items die vooral ingaan op meeslepende gebeurtenissen in de koers. Maar daarnaast beantwoordt hij ook intrigerende vragen als ‘hoe plast een wielrenner op zijn fiets’, ‘hoe werkt een plakbidon precies’ en ‘hoe bereiden de renners zich voor op een etappe die loodzwaar is voor mens én techniek’.
‘Filemon on Tour’ is dagelijks een vast onderdeel van het populaire live televisieprogramma Tour du Jour. Het programma wordt dit jaar uitgezonden vanuit de historische Visafslag van Binnen Breda aan de Haven. Het is van 30 juni t/m 23 juli van 20.00 tot 21.30 uur te zien op RTL7 en wordt gepresenteerd door Wilfred Genee. Michael Boogerd is vaste gast, en Filemon Wesselink doet verslag vanuit Frankrijk. Tijdens de uitzendingen zal onder meer duidelijk worden welke sprinter de Groene Trui verdient die ŠKODA voor de derde maal sponsort.

McLaren is weer sportief bezig…

McLaren 570S StartveldSucces voor het GT4-klantenteam GMG Racing vorig weekend in het Pirelli World Championship GTS race op Road America in Wisconsin, VS. Coureur George Kurtz won beide races in de AM-klasse met zijn McLaren 570S GT4, waarbij de tweede race zelfs een één-tweetje opleverde voor McLaren met klantenteam KPR op de tweede plaats.

Waar de tweede race, die een aantal keer werd onderbroken, een relatief gemakkelijke overwinning was voor Kurtz, moest hij in de eerste race behoorlijk knokken om als tweede over de finish te komen, na in de laatste minuten door een rivaal te zijn ingehaald. Desondanks verdiende hij toch de overwinning nadat de wedstrijdleiding besloot zijn tegenstander een straf op te leggen vanwege onnodig contact tussen beide bolides. Een dubbele podiumplaats voor de McLaren 570S GT4 was het resultaat, met Mark Klenin van KPR op de derde plaats na als zesde te zijn gestart.

De tweede race, waarin meerdere keren de safety car werd ingezet en later zelfs een rode vlag wapperde als gevolg van incidenten, werd van begin tot eind door Kurtz geleid. Klenin vocht zich een weg naar de tweede positie en zo werd het een finish in dubbele formatie voor beide McLaren-klantenteams.

McLaren 570SGT4Ook Pirelli’s World Challenge GT-raceklasse kwam in actie op het stratencircuit Road America. Fabrieksrijder Alvaro Parente van team K-PAX Racing wist zijn McLaren 650S GT3 naar de negende en de zesde plaats te sturen in de twee sprintraces van elk 50 minuten. Hij scoorde hiermee belangrijke punten voor het kampioenschap.

Maar liefst vier 650S GT3′s van Strakka Racing kwamen in actie in het zuiden van Frankrijk. Het team leverde een felle strijd in de 1000 km van Circuit Paul Ricard, de laatste race van de Blancpain Endurance Cup voor de legendarische Total 24 Uur van Spa-Francorchamps volgende maand.
De hoogste finish was voor de 650S GT3 met startnummer 43 van fabrieksrijder Jonny Kane, Academycoureur David Fumanelli en Sam Tordoff: zij behaalden de 16e positie.

ŠKODA onthult KAROQ tijdens Tour-de-France

Karoq TdFWanneer de eerste etappe van de 104e Tour de France op 1 juli a.s. in Düsseldorf van start gaat, verschijnt ook de ŠKODA KAROQ aan de start. De nieuwe compacte SUV zal bij de 14 kilometer lange tijdritten worden ingezet als volgwagen. Twee witte ŠKODA’s KAROQ en één exemplaar in staalgrijs zullen Team Dimension Data for Qhubeka (Zuid-Afrika), LottoNL-Jumbo (Nederland) en Lotto Soudal (België) ondersteunen in hun strijd om tienden van een seconde. Na de wereldpremière van de KAROQ in Stockholm is de allrounder tijdens de Tour voor het eerst te zien op de openbare weg. ŠKODA is al 14 jaar lang officieel partner van de grootste wielerwedstrijd ter wereld.

198 wielrenners van 22 teams verschijnen aan de start van de 3.540 kilometer lange 104e editie van de Tour de France, die dit jaar op 1 juli van start gaat in Duitsland. Waar in 1987 de wielerwedstrijd vertrok in Berlijn, is drie decennia later Düsseldorf de plaats van handeling. Tijdens de 14 kilometer lange tijdritten in Düsseldorf rijden de ŠKODA KAROQ volgwagens voor het eerst zonder enige camouflage op de openbare weg, voorafgaand aan zijn marktdebuut aan het eind van het jaar.

De allrounder wordt leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 7-traps DSG en biedt dankzij Dynamic Chassis Control (DCC) keuze uit drie rijmodi. De elektromechanische stuurbekrachtiging zorgt voor een sportief rijgedrag. Er is keuze uit vijf motoren met een vermogen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk.

Karoq 800_2-skoda-karoqHet ruim bemeten interieur biedt tijdens de Tour de France veel plek aan onderdelen en teamleden. Dankzij de WiFi hotspot laat de connectiviteit eveneens niets te wensen over: de passagiers zijn altijd online. De KAROQ is als eerste ŠKODA voorzien van een digitaal instrumentenpaneel waarmee de instrumenten afzonderlijk geprogrammeerd en weergegeven kunnen worden. Een andere speciale feature is het virtuele pedaal: een ‘Simply Clever’ oplossing die er voor zorgt dat de achterklep met een voetbeweging onder de achterbumper kan worden geopend en gesloten.

De nauwe band tussen het traditierijke Tsjechische merk en de wielersport gaat ver terug. 122 jaar geleden begonnen de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, met de fabricage van fietsen voordat ze overstapten op de productie van auto’s. De wielersport speelt een belangrijkere rol in ŠKODA’s sponsorstrategie. Naast de Tour de France en de Vuelta a España in Spanje ondersteunt het bedrijf nog andere internationale en nationale wielerwedstrijden alsmede andere populaire sportevenementen.

Opel ADAM R2, klassewinnaar!

Opel ADAM R2 v.d. Marel 06-17De kortste rally op de kalender, de Vechtdalrally, is voor Timo van der Marel naar volle tevredenheid verlopen. Afgelopen zaterdag boekten Timo en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel winst in de R2-klasse en eindigden ze als negende in het algemeen klassement, net als in de ELE Rally twee weken geleden. Uit de Opel Adam R2 is het maximale gehaald en de set-up is verder geoptimaliseerd. De verwachtingen voor de belangrijke Rally van Ieper op 25 en 26 juni zijn dan ook hooggespannen.

Eerste in de R2 en negende overall, meer zat er volgens Van der Marel niet in. Ook al ambieerde hij een hogere ranking in het algemeen klassement.
De Rally van Ieper, komend weekeinde, zien Timo en Rebecca als een grotere uitdaging. Daar verschijnen 33 auto’s in de R2-klasse aan de start, in een deelnemersveld van in totaal 108 eguipes. Dat zijn er flink meer dan in de Vechtdalrally.
Voor Timo en Rebecca van der Marel verloopt dit seizoen volgens schema. De Opel ADAM R2 wordt steeds beter. Ten opzichte van het vorige seizoen is hij compleet nieuw, maar de techniek is in grote lijnen gelijk aan die van de ADAM R2 van vorig seizoen. De 1.6-liter ECOTEC motor van 136 kW (185 pk) en 190 Nm koppel blijkt zeer betrouwbaar. Hij maakt maximaal 8.800 toeren per minuut. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond.

Opel Adam R2 v.d.MarelAlgemeen Klassement Vechtdalrally 2017

1: Dennis Kuipers – Ford Fiesta R5 – 42:06.2
2: Jasper van der Heuvel – Mitsubishi Lancer Evo X – 42:09.0
3: Steen Andersen – Mitsubishi Lancer Evo X – 43:36.2
4: Lambert Parren – Mitsubishi Lancer Evo X – 44:38.9
5: Gerben Brouwer – Audi QUATTRO S2 – 44:49.9
6: Bertram Altena – Opel Manta i200 – 45:19.5
7: Guido Imhoff – Volkswagen Golf 3 – 45:25.1
8: Jan de Winkel – Renault Clio R.S. R3 – 45:30.6
9: Timo van der Marel – Opel ADAM R2 – 46:46.5
10: Roald Leemans – Citroen DS3 – 47:21.3