Categorie: "Autosportief"

Koreaanse GT

Kia asioceer ik niet meteen met sportieve auto’s. Meer budgetmobielen voor lieden die niets hebben met merkimago maar vooral met prijs en zekerheid. Het is dan best groot nieuws om te lezen dat het merk in Geneve straks een Cee’d GT gaat laten zien. Een leuk uitgemonsterde hatchback die naar keuze leverbaar is met drie of vijf portieren en in het vooronder een 1.6 liter grote benzinemotor heeft staan met turbodruk, waaruit de Koreanen 204 pk persen en 265Nm. Een zesbak is standaard en wie een beetje vlot weet te schakelen krijgt de vlotte Aziaat van nul naar honder km/u in minder dan acht seconden. De uitmonstering is zoals aangegeven zeer sportief. Direct te onderscheiden van de meer normale Cee’d door andere spoilers en schermen, een dubbele uitlaat, LED-verlichting en 18-inch velgen. Binnen levert men Recaro-stoelen voor het betere rallygevoel. De wagens worden in Europa gebouwd en komen dus relatief snel naar de KIA-dealers. Vermoedelijk zal dat al in de herfst van dit jaar zijn. Over prijzen is nog niets bekend, maar echt duuur zullen ze vast niet worden. Interessante nieuwkomer!

Raggen in een Toyota

Toyota laadt haar sportieve aspiraties andermaal met deelname aan de 24-uursrace op de Nürburgring in het pinksterweekend van 17 t/m 20 mei. Dat gebeurt net als vorig jaar met door GAZOO Racing geprepareerde Toyota’s GT86. Toen behaalde Toyota op de Nürburgring de overwinning in de SP3-klasse.
GAZOO Racing heeft de GT86 getuned in samenwerking met de ontwikkelingsafdeling van Toyota Motor Corporation. Tijdens de race staan de technici van Toyota bovendien met raad en daad klaar voor support en ook de coureurs zijn afkomstig van Toyota. De verwachtingen zijn hooggespannen. Gezien de goede resultaten van vorig jaar hopen de teams andermaal op een hoge eindklassering.

Aan het motorvermogen zal het niet liggen. Door de toepassing van een turbo én een supercharger is het vermogen van de 2,0-liter boxermotor van de GT86 naar meer dan 235 kW (320 pk) getild. Standaard levert de boxerkrachtbron 147 kW (200 pk).
Onderstel en remmen zijn aangepast aan circuitgebruik. Bovendien zorgen de door GAZOO Racing ontwikkelde spoilers voor meer downforce en dus grip om de uitdagende bochten van de Nürburgring op hoge snelheid te nemen. De deelname aan endurance races als de 24-uursrace op de Nürburgring past in Toyota’s streven naar voortdurende technologische verbetering. Ook zal Toyota onder de noemer “GAZOO Racing tuned by MN (Masters of Nürburgring)” en G-Sports bijzondere en op de racerij geïnspireerde concept modelvarianten presenteren.

Opel zet sportieve ADAM in…

Opel pikt de emotie van de autosport weer op met een internationaal rallyprogramma voor de nieuwe Opel ADAM en een Duits circuitprogramma voor de nieuwe Astra OPC. Vooral wat deze populaire sport voor het grote publiek betreft, kan de autofabrikant uit Rüsselsheim terugblikken op een lange en succesvolle traditie. Het bedrijf wil een nieuwe competitie op poten zetten voor zijn sportieve rijders, die zowel technisch geraffineerd als redelijk geprijsd is. Tegelijkertijd wil het een platform creëren waar jonge, ambitieuze bestuurders hun talent voortdurend kunnen ontwikkelen.

Met de rallysport mikt Opel nu ook op de Europese podia. Er leeft tenslotte een sterke belangstelling voor rallyrijden, niet alleen in Duitsland, maar ook in alle andere belangrijke Europese markten van het merk. De wereldwijde autoriteit voor motorsport, de FIA, heeft regels opgesteld om jonge bestuurders interessante kansen te bieden en de drempel te verlagen. In het seizoen van 2013 zal een rallycupversie van de nieuwe Opel ADAM gebruikt worden, die de FIA R2-normen strikt naleeft. Als onderdeel van de “ADAC Rally Masters” zullen deze klantenauto’s wedijveren in de merkencup “ADAC Opel Rally Cup”. De wedstrijd krijgt extra aantrekkingskracht dankzij de geldprijzen die de beste rijders in de wacht kunnen slepen. Bovendien is er een speciaal “junior rally”-puntensysteem voor rijders tot 27 jaar. De overall winnaar van finalereeks mag bovendien rekenen op speciale coaching in het volgende seizoen.

In de ADAC vond Opel een bondgenoot met een vrijwel identieke kijk op de ontwikkeling van nieuw talent. ADAC stelt vooral zijn organisatie- en motorsportinfrastructuur ter beschikking voor het gemeenschappelijke project. Opel stippelde aanvankelijk een strategie uit tot het jaar 2016. Daarna is een modulair ontwikkelingsprogramma voorzien, waar talentvolle rallyrijders vanaf de “ADAC Opel Rally Cup” kunnen doorstoten tot het internationale niveau. In de eerste twee van de vier fases zal de ADAM gebruikt worden. In de derde en vierde fase wordt waarschijnlijk de Opel Corsa van de nieuwe generatie het rallyvoertuig.

De auto waarmee Opel deelneemt aan circuitwedstrijden is de nieuwe Astra OPC. Vanaf 2013 is dit model beschikbaar als raceversie voor klanten en amateurrijders. Voor de Cup werden auto’s ontworpen volgens de normen van het “VLN Endurance Championship”, de meest populaire racewedstrijd voor het grote publiek in Europa. De auto’s zullen ook deelnemen aan een bekerwedstrijd van het merk in een eigen klasse, de “Astra OPC Cup”. Naar verwachting wordt een 24-uursrace op de Nürburgring-piste het hoogtepunt van het seizoen.

Renault en Caterham gaan samen mooie dingen doen..

Renault en Caterham gaan hun gemeenschappelijke passie en expertise voor sportieve auto’s gebruiken bij het ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van sport- en racewagens.
Ze willen bijzonder graag en om meerdere redenen opvallende en aparte auto’s gaan maken die ook zeer zeker het DNA van Alpine en Caterham Cars, de automotive afdeling van de Caterham Group, zullen bevatten. De productie zal echter wel plaatsvinden in de Alpine-fabriek in Dieppe in Normandië, Frankrijk.
De Caterham Group zal voor 50% gaan participeren in het kapitaal van de Société des Automobiles Alpine Renault, dat momenteel volledig in handen is van Renault SAS. De Société des Automobiles Alpine Caterham die uit deze samenwerking ontstaat, zal in januari 2013 worden opgericht met de steun van het Franse staat en de Regio Haute-Normandie. Bernard Olivier zal de directie gaan voeren. Benieuwd wat voor schoons uit dit huewelijk voort zal gaan komen.

Skoda staakt sponsoring wielersport in ons land

Naar verluid heeft Skoda de intentie om sponsoring van het beroepswielrennen in ons land eind dit jaar te staken. Volgens de berichten zou dit besluit slechts voor ons land gelden en is het ingegeven door andere redenen dan het nu lopende dopingschandaal in de wielersport. Skoda heeft een aantal jaren geleden besloten het hele wielercircus te ondersteunen en verzorgde elk jaar een aantal ploegen met auto’s voor ploegleiders, technici en verzorgers. Het hele Tour-de-France circus werd o.a. steeds sterker door Skoda geclaimd en heeft het merk bepaald geen windeieren gelegd. De naamsbekendheid schoot omhoog en de verkopen deden hetzelfde. Volgens Pon, importeur van Skoda in ons land, wil men zich meer richten op evenementen en wat minder op de directe sponsoring van wielerploegen. Rabo was men al kwijt geweest als afnemer, de bank staakt ook alle activiteiten in het beroepswielrennen door alle gedoe rond de niet uit te roeien doping in die tak van sport.