Categorie: "Automening"

Duurzaamheid en milieu

CBS CO2 uitstoot 720x480Wie zijn/haar oor te luisteren legt bij de vele milieugoeroe’s en politieke stromingen met maar een bepaald doel in de agenda zou de indruk kunnen krijgen dat we in ons land als weggebruikers een enorme bijdrage leveren aan de uitstoot van allerlei kwalijks. Nu is elke uitstoot te veel voor ons mensen, maar je kunt het ook overdrijven. Ik ben meer van de feiten en cijfers en die zijn me nu aangereikt door de RAI. En die cijfers zijn op zijn minst bemoedigend. Als je kijkt naar de uitstoot van stikstofoxide, toch een van de redenen om de dieselmotor in de ban te doen, zien we een enorme afname van 1990 tot 2015. Van 278 miljoen kilo per jaar naar 111 miljoen kilo. Opvallend is daarbij dat stationaire bronnen (industrie, huishoudens) voor zeker 30% bijdragen aan die uitstoot, net als de zeescheepvaart en dat het wegverkeer op dit punt een zeer geringe rol speelt. Wie een schone auto rijdt draagt bepaald minder bij dan de fanatici op dit gebied ons willen doen geloven. IMG_1885Dat geldt ook voor de uitstoot van PM10, de zgn. kleine deeltjes. Ook hierbij zijn de stationaire bronnen verantwoordelijk voor 65% van alle uitstoot. Denk maar eens aan de zo populaire open haarden. Het wegverkeer is maar voor een heel klein deel verantwoordelijk voor die uitstoot van spul. Bij CO2 liggen de zaken anders. Weliswaar daalden de uitstootwaarden daarvan met minstens 50% sinds 1990, maar daarvan is een derde nog steeds afkomstig van personenwagens. Oorzaak, meer benzinewagens op de weg! Maar die uitstoot is juist in deze categorie bovengemiddeld gedaald. Zuiniger auto’s, lager verbruik! Het helpt allemaal. Willen we dus een volkomen schoon milieu bereiken moeten we vooral iets gaan doen aan die stationaire bronnen, de zeescheepvaart en waar nodig ons gedrag. Maar cijfers liegen niet. En als die aanduiden dat we met zijn allen op de goede weg zijn, laten we dit dan gewoon benoemen. En geen doemscenario’s uitdragen. (RAI)

Daimler-merken Freightliner en Western Star vieren feest…

Freightliner Inspiration D219784--Daimler, moedermaatschappij van o.a. Mercedes-Benz en Smart, heeft ook een tweetal Amerikaans/Canadese truckmerken van naam in haar portefeuille. Freightliner en Western Star. Dat eerste merk viert dit jaar haar 75 jarig bestaan, het tweede is en halve eeuw oud. Beide truckfabrikanten zijn typisch Amerikaanse grootheden die al decennia lang op hun eigen specifieke vakgebied naam en faam verwierven. Samen verkochten ze in de jaren van hun bestaan 3.3 miljoen trucks, wat best een groot aantal is. De nieuwste Freightliner is de enorme Cascadia, die vol zit met elektronica en die net als de bekende Mercedes-personenwagens kwalitatief op hoog peil acteert. De nieuwste motoren uit de eigen stal worden gemonteerd en die zorgen voor een brandstofbesparing (en dito uitstoot) die 8-10% lager ligt dan bij de voorgaande modellen. Western Star D433059-Daimler-Trucks-Celebrates-Freightliner-and-Western-Star-AnniversariesWestern Star behaalde vooral haar goede naam door trucks te leveren voor de bosbouw en mijnindustrie in haar eigen thuisland. Haar trucks werden allemaal nog met de hand gebouwd en dat doet men daar nog steeds. Men wil de beste trucks bouwen in het segment en dat lukt aardig. Zeker als je kijkt naar de moderne 6900 MBT die de tot nu toe meest effeciente motoren heeft die ooit in een truck van het merk zijn gemonteerd. Daimler heeft naast deze merken en haar eigen Europese Mercedes-Benz, ook Fuso in haar portfolio. (DB)

Hou je aan de snelheid…

SnelheidscontrolesOok ik behoor tot de categorie weggebruikers die in het verleden heel wat bekeuringen bij elkaar sprokkelde. Veelal voor geringe snelheidsovertredingen, maar toch! Intussen is de overheid met nieuwe middelen aan de slag gegaan om ons allen een soort tolheffing op te leggen als we niet bereid zijn (of in staat) om onze snelheden af te stemmen op het aangegeven niveau van de borden. En dus gebruik ik zelf ook maar een hulpmiddel. Mijn nieuwe navigatie. Die me precies verteld welke snelheid ik ergens mag rijden. En daar houd ik me dan maar aan. Het is me te duur geworden om maling te hebben aan die borden. Digitale wachtmeesters en trajectcontroles maken dat het nodig is om op te letten. Nederland is op dit punt een vreemd land. Men investeert in apparatuur en niet meer in mensen en dus haalt men vooral het geld op uit de boetes en doet weinig tot niets aan correctie door middel van een vermanend woord. Wie in Duitsland een bekeuring voor te snel rijden krijgt betaalt veel, echt veel minder geld aan boetes. Maar wie echt maling heeft aan de maximaal toegestane snelheden mag rekenen op strafpunten op zijn/haar rijbewijs. En dat kan leiden tot intrekken rijbewijs en rijverbod. Daar moet je in ons land wel een liter jenever voor hebben gedronken. Toch dient dat vaststellen van maximum snelheden wel een doel; de verkeersveiligheid. Al zie ik zelf het nut van trajectcontroles en aftoppen van snelheden tot 100km/u op de befaamde en beruchte A2 absoluut niet. Maar op 80km wegen en in de steden of dorpen houd ik me precies aan die snelheden. Omdat daar altijd iets onverwachts kan gebeuren. Een kind, een hond, een fietser die zonder om te kijken afslaat. Dan is te snel rijden meteen oorzaak voor ellende. Vandaar die navigatie. Die me waarschuwt waar de snelheid van 70 naar 50km/u gaat bijvoorbeeld. Gas op tijd los en je rijdt die zone dan keurig binnen de normen binnen. Gaat dat altijd goed. Ja. Behalve als er een idioot achter je zit die meent dat die snelheden voor hem/haar niet gelden. Veelal chauffeurs met bestelbusjes. Haast, haast, haast. Tot ze ontdekken dat die zelden goed is. Maar dan is het vaak te laat. En betuigen ze hun spijt. Maar dat helpt de slachtoffers meestal niet. Hou je gewoon aan die snelheden. Ben je ook af van die verrekte bekeuringen.

Gebeuk op dieselbastion heeft licht effect…

Opel uitlaatgastestJe zou bijna denken dat alles wat met luchtvervuiling van doen heeft veroorzaakt wordt door het rijden met dieselmotoren in onze vervoermiddelen. De linkse en uit de milieugroepen afkomstige propaganda beukt in op het bastion van de automobielindustrie en de makers van juist dit soort auto’s. Vervelend genoeg hebben sommige fabrikanten het onheil bijna over zichzelf afgeroepen. Sjoemelen met software om zo de uitstoot van hun (vooral zakelijk gebruikte) modellen binnen meetgrenzen te houden hielp niet echt mee om het beeld zuiver te houden. Toch blijft die diesel een zeer betrouwbare en ook efficiente aandrijfvorm voor met name veelrijdende automobilisten. Er bestaat ook geen echt algternatief voor. Zeker niet de zgn. schone elektrische of hybride vormen. Laten we wel zijn, een beetje auto met diesel heeft een actieradius van 1000km. Kom daar maar eens om bij zo’n nieuwe batterij-auto. Lukt je echt niet. Het verbruik van die efficiente diesels is met name de truc. MB Motoren 2017-3Daar komt je zelfs met de fraaise benzineauto’s niet aan, om het over LPG of LNG maar niet te hebben. Uit meettests met elektrische auto’s die onlangs in Belgie zijn gehouden bleek dat een Chevrolet Bolt zonder strooomverbruikers ingeschakeld net voorbij de 400km ver komt. Een Tesla S met dezelfde condities haalde dat niet eens. En die wagens zijn primair op de zakelijk markt gericht. Zet je dan de airco (of verwarming), verlichting, radio etc aan sta je al veel eerder stil met volkomen lege accu’s. Kortom, leuk voor in de stad of net aan de provincie, maar voor lange afstanden ongeschikt. Daar scoort een diesel nog steeds en laten we wel zijn, de nieuwe generatie motoren is kleiner, lichter, schoner dan ooit. Zelfs met de nieuwste meetmethoden haal je Euro6Bis met zo’n diesel gemakkelijk. Er rijdt ook niets zo fijn als de wetenschap dat je ver kunt komen met je auto zonder na te hoeven denken over waar een laadstation te vinden is. Zijn er dan geen nadelen? Tuurlijk wel. Die diesels stoten ook afvalstoffen uit. Ondanks alle fraaie technieken en filters. VW 500_vw-e-loadup-5Maar dat doet elke vervoersvorm of bijvoorbeeld onze C.V.-installatie thuis. Niets levert echt schone lucht op, menselijk gedrag heeft dat in zich. Wil je dat niet moet je stoppen met het leven zoals we dat tot nu toe deden. Willen we dat? Ik denk dat 99,9% dat niet wil. Maar wij laten ons door die 0,01% die dat wel wil wijsmaken dat dit wel de nieuwe toekomst is. En doordat de propaganda telkens weer allerlei verhalen en cijfers over ons heen stort zou je denken dat wij ‘allen’ aan het omdenken zijn. En dat is niet zo. Uit Brits onderzoek blijkt dat we nog steeds zoeken naar diesels. En dat het marktaandeel in veel landen weliswaar licht daalt maar nog steeds dominant is. En laat je dus niet aanpraten dat dit anders is. Want doen we dat wel is vrijwel zeker dat morgen de benzineauto aan de beurt is en daarna wellicht alles wat rijden kan. En dat lijkt mij een rampenscenario. (NP)

Maling aan de rechtsspraak….

OLYMPUS DIGITAL CAMERARotterdam kondigde een tijdje geleden eenzijdig een eigen manier van afremmen aan voor oudere benzine-auto’s. Die mochten op straffe van een boete niet meer in de binnenstad van Rotterdam rondrijden. Tot grote ergernis van met name klassieker-liefhebbers die daardoor niet meer met hun gekoesterde bezit mochten rijden. De overlast op uitstootgebied van juist die wagens mag individueel groot zijn, het aantal auto’s die onder deze norm vallen is klein. Dus stapten de liefhebbers geholpen door hun belangenclubs naar de rechter. En die gaf hen gelijk. De Gemeente Rotterdam had ongelijk en moest de milieuzones stopzetten. Jubel bij de mensen die hierdoor weer gewoon met hun fraaie vierwielers konden genieten van het uitzicht over de Nieuwe Maas. Maar ze rekenden buiten de waard. De verantwoordelijke D66-wethouder had maling aan de uitspraken van de rechter. Tekende hoger beroep aan en stelde gelijktijdig de milieuzones weer in. Op basis van door hem zelf uitgevoerde metingen. Een onderzoek in het kade van WC-Eend dat adviseert om vooral WC-Eend als reinigingsmiddel te nemen. Een eendengedrag is D66 niet vreemd. Men wil net als haar partijleider overal en altijd gelijk hebben of krijgen en gaat dan tegen de democratische waarden van dit land in. Macht is ook iets verslavends bij de partij die ooit werd opgericht om juist die oude macht te dooorbreken. Intussen lopen andere politieke partijen, zoals de VVD, te hoop in de gemeenteraad van Rotterdam tegen dit eigenmachtige optreden van deze wethouder. Maar die voelt zich gesteund door het ‘moreel gezag’ aan hem gegeven door zijn partij. En blijven de partijen in de loopgraven, waarbij men er niet voor schuwt om met rotte vis en nog zo wat te smijten. Hoe dan ook is wel duidelijk dat als je autotootje pesten niet tot norm wilt verheffen je naast partijen als de PvdA of Groen Links ook D66 als de pest moet mijden. Want anders blijft slechts verhuizen, of Rotterdam links laten liggen. Want dit gedrag van een politieke bestuurder met machtswellust is buitengewoon verwerpelijk. Maar ook besmettelijk. Als we niet opletten…

Tesla Model 3 of Chevrolet Bolt? (Opel Amera-E)

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Ze kosten vrijwel hetzelfde, bieden als je de specs moet geloven om en nabij dezelfde prestaties, maar zijn toch volstrekt onderscheidend. De nieuwe Tesla Model 3 en de vergelijkbare maar al een jaar leverbare Chevrolet Bolt. Die laatste kennen we hier natuurlijk als Opel Ampera E. Nu is kennen en leveren wel een enorm verschil. Opel kan die Ampera-E echt wel verkopen maar de leveringen zijn traag waardoor het aantal auto’s van dit type mondjesmaat op de weg te vinden is. Zo werden er in de afgelopen 7 maanden precies 37 op naam gezet. Maar goed, wat niet is kan komen. Opvallend is dat beide auto’s ongeveer even zwaar zijn. In een lekkere uitvoering krijg je 1,6 ton auto schoon aan de haak. Bij Tesla een kale auto met een groot beeldscherm als speeltje voor de chauffeur en andere inzittenden, bij de Bol/Ampera-E een auto die zich kan meten met een normale middenklasser. Ook een beeldscherm, maar veel minder digitale informatie dan bij de nieuwe Model 3. Opel Ampera-e World Premiere in ParisKom je bij de interieurruimte wint de Bolt het van de Model 3. De auto is veel meer ingericht voor het vervoer van een gezin desnoods, bij de Tesla zijn door voorste inzittenden verwend t.o.v. de genen die er achter plaats nemen. De Tesla is ook veel lager. Die Bolt werkt meer als een crossover. Bij de Bolt krijg je een doorklapbare achterbank standaard, bij Tesla moet je daarvooor betalen. De Bolt is ook minder lang dan de kleine Tesla. Maar komen we bij de meest gestelde vragen bij dit soort wagens, wat kost het en hoever kan ik er mee komen? Nou dat valt niet zo mee. In de VS kost een Bolt 37.500 Dollar in basisuitvoering. De Model 3 zet daar een nu nog ingeschatte prijs van 35.000 dollar tegenover. Maar wie de boel wil aankleden schiet al snel in die prijslijsten omhoog. En dan zie je dat die Model 3 bijna 60 mille gaat kosten waar die Bolt nooit aan komt omdat die standaard al redelijk in zijn extra’s zit. Maar de Model 3 rijdt sneller, trekt iets vlotter op en kan net iets sneller worden bijgeladen als de nood aan de man of vrouw komt. Beide wagens komen met volle batterijen (standaard model) 380km ver. Koop je grotere accu’s is de actieradius al snel wat groter. Bijladen is voor de Model 3 niet meer gratis zoals bij de Model S en X. Die kosten zijn dus vergelijkbaar. Tesla 3 - 3Als je dan naar die twee wagens kijkt zie je toch dat die Tesla zal aanspreken bij vlotte jongens in het reclamevak of wellicht de bankwereld. Mensen met een wat grotere behoefte te laten zien wie of wat ze zijn. Bij de Bolt is de familievader meer de koper of gebruiker. Meer pragmatisch en voor een deel milieubewust. Of het wordt gewoon een kwestie van de baas beslist waarin je mag of moet gaan rijden. En dan zie je toch dat die Bolt (Ampera) meer een auto van nu is en de Model 3 wellicht een brug kan slaan naar alles wat de toekomst ons brengt. Al was het maar omdat die wagen nu al de optie kent om op Autopilot te rijden. Dat is bij die Chevy nog niet voorhanden. En verder blijven het gewoon elektro-auto’s met beperkter gebruiksmogelijkheden dan je nu krijgt bij een auto op benzine of diesel. Zo simpel is en blijft het voorlopig. (AMuS)

BMW ontkent kartelvorming…

BMW 225xe 1Eind vorige week kwam er ineens een bericht naar buiten via de Duitse media, dat de grote fabrikanten bij de oosterburen elkaar via allerlei afspraken de hand boven het hoofd hebben gehouden en o.a. op deze wijze de uitstoot van hun dieselmodellen kunstmatig laag wisten te houden. Nu zijn die Duitse fabrikanten echt niet veel beter of slechter op dit punt dan autobouwers elders in de wereld, maar de pers is in Duitsland vrij meedogenloos. Daar heeft BMW meteen op gereageerd. Niks van waar stelt men daar, flauwekul en nergens is sprake van overtreding van internationale regels. Nu heeft men in de industrie de schijn tegen. Want de technische oplossing voor dat uitstootprobleem is o.a. om een tankje vloeistof (Ad Blue) toe te voegen aan de normale brandstofvoorraad en dat spul moet dan weer de uitlaatgassen reinigen. Dat lukt prima, maar om allerlei redenen zouden die extra tanks veel te klein zijn voor het gestelde doel. Ook in ons land is bij onderzoek door het TNO geconstateerd dat die Ad Blue tanks wel een factor twee groter mochten zijn. BMW stelt dat men naast die extra tanks ook nog andere systemen toepast die maken dat de uitlaatgassen bij haar dieselmodellen effectief gereinigd worden. Eens zien waar de bron van deze berichten, het Duitse blad Der Spiegel, nu mee gaat komen om het ongelijk van de Beierse fabrikant te bewijzen. Want meestal is dat bewijs lastig te leveren. (DS)

Stopt Skoda met de Citigo?

01_SKODA_Citigo_DriveAls ik bepaalde berichten in onze media moet geloven gaat Skoda over enkele jaren stoppen met de compacte Citigo. Daarmee verlaat het een segment waarin het Tsjechische merk juist altijd sterk was en is. Veel auto voor je geld. Persoonlijk vind ik de Citigo de leukste van de drieling UP!/Citigo/Mii, maar de marktaandelen laten zien dat die UP! het veruit wint qua verkopen van zijn beide concernzusjes. Dat zit hem vooral in de thuismarkten voor de drie merken die sterk van elkaar verschillen. In Tsjechie is een Citigo maar beperkt goedkoper dan een ruimere Fabia en dat leidt er toe dat de Tsjechische autokoper al snel voor dat grotere model gaat. In Spanje zijn die Mii’s goed te verkopen en de Duitsers zijn gek op de UP! die vooral stadsbewoners aan zich weet te binden. 01-Citigo-Expedition-voorzijdeDaarbij komt dat Skoda net als veel andere merken zwaar zal inzetten op een modelstrategie rond SUV’s in alle prijsklassen en ook nog eens hard werkt aan nieuwe elektrische modellen. Daarvoor moet geld worden gevonden en dat kan door auto’s uit het programma te halen waaraan men niet zoveel verdient. De Citigo is er zo een. Juist in deze compacte klasse is de concurrentie hevig en zijn de marges klein. Daarbij vraagt het verkopen van deze wagens net zoveel aandacht van dealers en verkopers als die van een groter model. Er zijn dus wel argumenten te bedenken waarom men in Tsjechie gekomen is tot zo’n besluit. 2006_Skoda_RoomsterBlijft bijster jammer. Dat was het overigens ook toen de Tsjechen de overal behalve in Nederland goed verkopende Roomster niet meer lieten opvolgen door een nieuw model. Daarmee verlieten ze de markt van de compacte MPV’s en daarvan afgeleide bestelwagens. Ook daar lagen economische grondslagen verankerd in een lange-termijn-visie die Skoda moet brengen naar bijna 2 miljoen verkochte auto’s per jaar. En dan wel auto’s waarmee men ook stevig de kost kan verdienen. Er is nog geen enkele reden af te zien van een Citigo overigens. Skoda bracht onlangs pas de facelieft-versie op de markt en die kan in die gedaante nog een paar jaar mee. Maar daarna? In Nederland verkoopt de zuinige Tsjech dit jaar overigens beter dan de identieke zuster uit Spanje, maar men moet de Duitse broer het nakijken geven. En die UP! zal pas verdwijnen als men elders in de wereld een ander klein model kan vinden dat prima zou passen in de strategie van VW voor de toekomst. (GeE)

Imago nog steeds een dingetje? Ervaring leert anders…

02-150526-SKODA-Superb-Combi-002Nog altijd zijn er lieden die menen dat ‘goedkopere’merken geen enkele bijdrage leveren aan hun welzijn. Dat auto’s van die merken nooit op gelijk niveau kunnen acteren als modellen die door grote (…) merken worden geproduceerd. Zij meten hun eigen ego af aan dat imago en denken dat de buren hen voor vol aan zullen zien als er een Audi, Jaguar of Mercedes voor hun deur of in de garage geparkeerd staan. Uit Brits onderzoek dat onlangs verscheen bleek dat de feiten deze vooroordelen met de grond gelijk maken. 02-SKODA-Yeti-SfeerbeeldJuist rijders van auto’s met een wat lager ingeschat imago als KIA of Skoda zijn meer dan tevreden en de lieden die kiezen voor een auto van meer ‘gevestigde’ merken zijn ontevreden over het gebodene en teleurgesteld in de kwaliteit. Dat is toch opmerkelijk. Je betaalt meer voor dat hogere imago en krijgt teleurstelling als toetje. Wat je mag verwachten is dat een auto gewoon doet wat hij moet doen. Altijd functioneren, veiligheid garanderen en ook dat de service van de dealer past bij hetgeen je verwacht. Daarbij schijnen de Skoda-dealers zeer positief af te steken bij het gemiddelde in autoland. Geen verrassing, ook in ons land niet. 01-2016-Kia-cee-dZe worden daarbij direct gevolgd door de KIA-dealers die het veel beter doen dan hun soortgenoten bij Hyundai. Maar alles bij elkaar opgeteld doen deze dealers het veel beter dan hun collegae bij de grotere merken die zichzelf presenteren als exclusief. Uit een lijstje van geliefde en om de geboden kwaliteit gewaardeerde modellen blijkt dat daar de Skoda’s Superb en Yeti de top twee plekken innemen gevolgd door de Lexus RX. Toyota’s RAV4 staat op de vierde plek en de KIA C’eed op de vijfde. Goh, en welke auto’s zetten de leaserijders op hun persoonlijke wenslijstje van deze vijf? Onderaan de lijst op de plekken 75 tot 79 zien we wagens van Volkswagen, Audi, Citroen en Ford. 01_Jaguar_XF_Corporate-EditionsEen opvallende auto is ook de Jaguar XF die als bijster onbetrouwbaar wordt aangeduid door de berijders van deze toch fraaie auto. Hij siert (..) de lijst als minst betrouwbare auto van alle modellen uit het onderzoek. Andere Britse modellen kwamen er ook niet best vanaf. En die hebben een ijzersterk imago. Kortom, niets is wat het lijkt. Wie er alles over wil weten moet het onderzoek maar even lezen. Het is het grootste onderzoek onder Britse autobezitter en wordt gehouden door Driver Power. (NP)

Dealers; aanpassen bij moderne tijd…

Automarkt 2016 1In de afgelopen 20 jaar is veel veranderd in de wereld van de autohandel. Dealerschappen werden groter en professioneler, klanten veel kritischer en de auto’s stukken beter waar het ging om kwaliteitsniveau’s. Ook de service-intervallen werden daardoor langer. Daarnaast kwamen veel merken met modellen die ook nog eens hybride of vol-elektrisch waren of zijn. Met het standaard advertentietje en een bakkie koffie in een plastic bekertje kom je er niet meer. Uit een onderzoek van Auto Trader blijkt ook dat er een verschil is tussen dealerschappen die hun zaken wel en zij die het niet goed regelden. Klanten bewegen zich tegenwoordig via de sociale media richting informatie over de te kopen of leasen auto. De dealer moet daarop ingesteld zijn. Zich profileren met logische en leuke informatie en ook bezig zijn met kleuren buiten de bekende vakjes. Het traditionele denken van ‘laat de klanten maar naar mij toe komen, de koffie staat klaar..’ zal moeten worden omgeruild voor proactieve marktbewerking buiten het eigen pand. Dealers zullen elke dag hun meerwaarde moeten bewijzen voor klanten die bewust kiezen voor een bepaald merk en/of model. Europese autoverkopen PC-PRESS-RELEASE_728_484_70_c1_t_lEn als zij dat doen, op welke wijze ook, zullen doelstellingen op het gebied van service en after-market eenvoudig behaald kunnen worden. Zelfs als lijkt dat de wind altijd tegen staat. Belangrijk is dat je daarbij als ondernemer de klant centraal stelt en niet je eigen organisatie of pand, dat je de digitale mogelijkheden volledig omarmt (en niet een beetje..) en dat je met jouw klanten een constante band weet op te bouwen dor o.a. de inzet van Skype of Live Chat. Bouw vertrouwen op en zorg dat je direct inspeelt op klantenwensen. Dat doe je niet via goed willende verkopers of wellicht iemand van de administratie, maar dit vraagt om gespecialiseerde lieden die weten hoe ‘digitaal’ werkt. Maar die ook bij de interne organisatie in staat zijn zaken voor elkaar te krijgen. Daarbij moet je ook denken aan een actief prijsbeleid. Waar bijvoorbeeld winkeldochters nu lang blijven staan tegen een te hoge prijs, nog steeds is inkopen van nieuw of tweedehands niet ieders successtory, zou je deze elke 30-40 dagen in prijs of aanbieding moeten laten fluctueren. Opel uitlaatgastestOpvallend genoeg stijgt de winst door actief prijsbeleid. In ieder geval werkt een ding niet, het denken dat alles vanzelf gaat of dat je alles al hebt meegemaakt. De wereld is veranderd en dat geldt ook voor de markt. Kijk maar eens naar wat er momenteel allemaal wordt aangeboden aan private-lease, service, verlengde garantie, verzekering etc. Dealers hebben nog steeds een belangrijke rol in de retail en service, mits ze maar zien dat ze de bakens tijdig verzetten. En beloon klantentrouw! Want veel klanten van dit type bedrijven hebben het idee dat ze na aankoop een beetje tweederangs zijn geworden omdat er nog steeds veel aandacht is voor werving van nieuwe relaties. Werk aan de winkel dus voor die ondernemers die in dit leuke vak nog een paar jaar mee willen. De markt valt niet te veranderen, jouw eigen aandeel wel.