Categorie: "Automening"

25 jaar Skoda-import bij Pon…

Octavia 1999 front at pier Scan10017Wordt nog wat stil gehouden, maar zal vast leiden tot aardige actiemodellen, de import van Skoda door Pon. Dit jaar precies een kwart eeuw geleden opgepakt nadat Volkswagen de autodivisie van Skoda overnam van de Tsjechische staat. Skoda werd voordien geimporteerd door een dochterbedrijf van Mazda-importeur De Binckhorst. Maar door die VW-overname moest de organisatie worden aangepast aan de logistiek van het moedermerk en kreeg Pon de import in handen. ANE10 - Favorits voor Road Show - 050492 Scan10098Op 1 januari 1992 was het zover en ging Pon Mobiel van start. In eerste instantie nog gewoon in Voorschoten waar het bedrijf sinds de jaren vijftig was gevestigd, maar in 1997 in Leusden, naast de andere Pon-merken. De beginjaren waren niet eenvoudig. Pon erfde een vooral technische dealerorganisatie en qua modellengamma was het ook vrij mager allemaal. Slechts de uit 1988 stammende Favorit in verschillende carrosserie-varianten werd door de Tsjechische fabrikant geleverd. In 1993 pasten de fabriek deze auto aan. Hij werd ver-Duitst. Maar dat was slechts de opmaat naar zijn opvolgers. De Felicia, de grotere Octavia, de Fabia, Superb en wat er daarna nog meer volgde.Fabia 1999 - rear Scan10004 In 1998 opende Pon Mobiel een splinternieuw en futuristisch pand in Leusden, het aantal medewerkers groeide gestaag net als de omvang van de betrokken dealerbedrijven. Intussen is het Pon-DNA overal in doorgedrongen. En weten veel mensen nauwelijks meer hoe het allemaal begon voor Pon. Om dat nog eens duidelijk te maken verschijnt er dit jaar nog een door de auteur geschreven boek waarin deze geschiedschrijving en alles wat met het Tsjechische merk van doen heeft uit de doeken wordt gedaan. Dat verdient het merk, en ook de betrokken importeurs die indertijd al zo hard werkten om een van de oudste automerken ter wereld die omzet en eer te geven die bij die status behoren. (Beelden: Skoda/Yellowbird)

Skoda wordt leidend bij samenwerking VW-Tata

Switzerland Motor ShowDe onlangs aangekondigde samenwerking tussen VW als groep en Tata uit India (waartoe ook Jaguar/Land Rover behoren) zal vooral moeten leiden tot een reeks goedkope modellen die in eerste instantie bedoeld zijn voor de Indiase markt maar later ook deze kant op kunnen komen. Momenteel onderhandelen beide partijen nog over een strategische samenwerking en ook over de wijze waarop men elkaar zou kunnen versterken. Voor VW telt daarbij vooral dat het concern een goedkoop model op de markt wil brengen dat het ook in ‘Derdewereld’ markten goed zal doen. Omdat Skoda binnen de VW-Groep de meeste ervaring heeft met auto’s in deze categorie, maar ook met haar Rapid al redelijk succesvol is in India, mag het management van de VW-zuster de onderhandelingen voeren. Alles wordt ondergebracht in een strategische visie die als ‘Together Strategie 2025′ het levenslicht zag. Uit de eerste berichten die sindsdien verschenen wordt wel duidelijk dat de samenwerking op termijn verder zal gaan dan alleen maar die budgetmodellen. Het zou zo maar eens kunnen gaan gebeuren dat we modellen en motoren gaan zien die over en weer worden uitgewisseld. India is een goedkoop land qua arbeidskosten en men heeft er intussen aardig wat autofabrieken staan die ook voor bekende merken de nodige modellen bouwen. Denk maar eens aan Suzuki en Ford. Voor VW is vooralsnog die budgetauto een eerste prioriteit omdat men aan de onderkant van de markt gewoon ook een rol van betekenis wil blijven spelen. Interessante ontwikkelingen….

Cruiseschepen op gas en linkse demagogie…

Cruise-schip-gas-bestellingCruiseschepen en linkse demagogie. Juist deze week kwamen de (ik vraag me altijd af door wie gesubsidieerde) milieugroepen in dit land weer met allerlei cijfers waarmee moest worden bewezen dat de CO2 uitstoot door met name lucht- en scheepvaart veel groter is dan tot nu toe aangenomen. Dat is zo vlak voor de verkiezingen wel opmerkelijk. Omdat er meteen ook weer groenlinkse conclusies aan worden verbonden. Er moet een systeem van rekeningrijden (lees autopesten) komen en ook voor de lucht- en scheepvaart moeten extra belastingen worden ingevoerd. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het doel daarbij niet om het milieu te sparen, welnee, het gaat er om dat we via die belastingen gaan afdwingen dat we minder gebruik maken van ons vervoer. Dat is dus een slecht plan voor de economie, werkgelegenheid en ook het leefplezier. Het is mij altijd een raadsel waarom men in die hoek nooit kiest voor de weg van de beloning, en altijd weer voor bestraffen van in de ogen der fanatici, ‘fout gedrag’. Ijs 1Daartoe behoort ook het genot van sommigen dat wordt gehaald uit reizen per cruiseschip. Die schepen zijn buitengewoon vervuilend en er varen er ook heel wat van rond. Volgens opgave zou een cruiseschip zoveel CO2 uitstoten als 80.000 auto’s een heel jaar lang, tijdens zo’n pleziertocht. Daarbij liggen de machines van die schepen nooit echt stil. Ze houden de boel ook aan de gang in de havens die men aandoet om zo het vertier een boord te verzorgen. Dat kan best anders. En dus zijn er onlangs opdrachten uitgegaan naar werven in o.a. Duitsland om schepen te bouwen die op gas gaan varen i.p.v. gasolie. Dat schijnt een stuk beter te zijn voor het milieu. Alleen is dat een druppel op de groenlinks gestookte gloeiende plaat. Er varen duizenden cruiseschepen rond en die zijn echt nog steeds zeer vervuilend. Maar goed, het is een start. Een start die ook gemaakt is op de weg met steeds schonere motoren en andere aandrijftechnieken. WP_20161206_003Maar ook door het besef dat hard rijden op zich niet het probleem is, maar files wel. Als je die wilt oplossen moet je knelpunten weghalen, het overleg starten tussen werkgevers- en nemers, overheidsinstituten etc. om zo de forenzen op andere tijden te laten rijden als ze dit al met eigen of openbaar vervoer doen en mensen belonen die iets doen om de CO2 belasting te doen verlagen. Dat bestraffen heeft nog nooit iets opgeleverd. Behalve een nog grotere scheiding tussen politiek en bevolking. En wat dat oplevert zien we elke dag om ons heen. Vergeet die rapporten van die milieuclubs dus maar en doe voorzichtig onderweg.

Echte markt komt nu pas los…

WP_20150416_042Jarenlang verkochten fabrikanten en importeurs in ons land een beetje te veel auto’s. De oorzaken zaten vaak in overheidsbeleid t.a.v. de beruchte bijtelling via de IKB vooor zakelijke rijders of de uitgestelde MRB voor kleine zuinige auto’s. Zo was de totale automarkt in 2011 nog ruim 556.000 stuks groot. Vergelijk dat eens met wat vorig jaar aan nieuwe personenauto’s is weggezet. 382.000 stuks. En dat heeft zijn effecten op termijn. De autobranche leeft niet alleen van de verkoop nieuw. Nee, men moet het ook hebben van onderhoud en reparatie. En dat komt een beetje op gang als je een paar jaar verder bent. Heel simpel, drukte in de werkplaatsen nu dankt dit vooral aan de verkopen van een paar jaar terug. Die wagens van toen zijn nu allemaal 5-7 jaar oud en draaiden intussen 50-100.000 km of meer. Mits.Outlander Plug-in Hybrid EV 7938953942_875c077dc0Zakelijke rijders zitten meestal boven deze getallen, de particulieren zitten daar wat onder. Intussen zien we ook dat de overheid het hele systeem van belastingen heeft aangepast. Bijtelling is nu 5% voor elektrische modellen, 22% voor alle andere. Dus ook voor hybrides. En die hybrides werden nu juist beter verkocht in de zakelijke markt toen de tarieven daarvoor nog een stuk gunstiger waren. We kennen allemaal nog wel de enorme hausse bij Mitsubishi toen dat merk SUV’s bracht met hybridetechniek die vielen onder het gunstige bijtellingstarief. De dealers van het merk konden de vraag niet aan. Twee jaar verder kijken ze nu aan tegen echoputten die ze normaal als showroom beschouwden. Er komt bijna geen kip meer voorbij. Het merk daalt als een razende Roland in de statistieken. Men had geluk met het concept. Zoals Lexus ooit ook meemaakten. Of Toyota. Heb je een breed gamma kom je die lastige tijden nog wel door, maar een goochelaar met slechts een enkele truc moet vrezen voor zijn toekomst. De RAI Vereniging verwacht dat de autobranche in rustiger vaarwater zal komen. Ergens rond de 400.000 verkopen dit jaar. Het niveau dat past bij een land als het onze. Waar nieuw duur is en tweedehands vaak nog goed genoeg om jaren mee te kunnen. En zo houdt de branche dan toch nog het hoofd boven water. (RAI)

De bodemloze put die ‘overheid’ heet….

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAls je de linkse stromingen in dit land mag geloven is er maar een enkele oplossing voor het fileprobleem; Rekeningrijden! Oftewel je laat weggebruikers betalen voor de door hen gereden kilometers en niet langer voor het bezit van een motorvoertuig. Nu zal dit technisch wellicht mogelijk zijn en filter je door zo’n systeem een paar procenten aan overbodige spitsverkeer uit de files, maar het blijft lastig om de financiele dekking van het systeem zodanig te maken dat het ook betaalbaat blijft. Voor we ons massaal overgeven aan dit soort ‘progressieve prietpraat’ moeten we toch eens kijken naar wat we met zijn alleen zoal opbrengen aan belastingen en andere heffingen doordat we auto of motor rijden. In 2016 was dat maar liefst 18,1 miljard Euro. Daarvan gaf die zelfde overheid slechts 4,8 miljard uit aan verbetering van het wegennet. De rest verdween in allerlei leuke dingen voor de mensen, maar had met het verkeer niets van doen. Ook niet met het altijd naar voren gehaalde milieu! WP_20150416_044Als je dan al heffingen op dat punt wilt doorvoeren zou dat eenvoudig uit die enorme pot geld kunnen komen die wij met zijn allen opbrengen. Dit jaar wordt de inkomstenkant begroot op 19 miljard en plant dit kabinet nog een uitgavenpost van 5,6 miljard om knelpunten te bestrijden. De rest verdwijnt wederom in de bodemloze put die nu eenmaal onderdeel uitmaakt van het overheidsdenken. Wie nu nog zo naief is om te denken dat Rekeningrijden budgetneutraal zou kunnen worden ingevoerd leeft wel erg in een groenlinkse bubbel. Het bestaande systeem deugt niet, maar je krijgt er tenminste wel een paar aardige snelwegen voor terug. In de toekomst zou het naast die heffingen ook nog inhouden dat van dat opgebrachte geld een veel kleiner deel richting uitbreiding wegennet zal gaan. En zo keert de wal het schip van Staat. Slecht plan en daar moeten we dus niet aan willen. Bezint eer gij begint!

ANWB stuurt links…

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe Algemene Nederlandse Wielrijders Bond lijkt op dit moment (2017) haar eigen oorsprong trouw te willen zijn door zich in het publieke debat wel erg links op te stellen. Haar standpunten ten aanzien van Rekeningrijden en maximum snelheden op de autosnelwegen staan m.i. haaks op die van de meerderheid van haar leden. De auto rijdende leden. En ze zijn zeker niet aansluitend op de mening van het gros van autorijdend Nederland. De ANWB heeft de laatste jaren de meest wonderlijke uitingen neergezet in haar eigen orgaan ‘De Kampioen’ op dit gebied en neigt er toe haar mening als die van haar leden te zien. Als ik die meningen en artikelen een beetje optel zie ik vooral Groen-Linkse gedachten voorbij komen die ik niet verwacht van een club die haar bestaan en financiele onderbouwing vooral haalt uit haar auto bezittende en rijdende leden. Die zitten niet te wachten op een betuttelende overheid die ons allen een schuldcomplex wil meegeven over de vervuilde Aarde, of een soort rem wil zetten op onze bewegingsvrijheid. Nederland is geen land voor dit soort gedoe. Ook al lijken de elektronische systemen via de trajectcontroles klaargemaakt voor een knevelende tolheffing. Die voor de meeste weggebruikers niet fair zal zijn en vooral hen zal treffen die voor hun inkomen of werk geen andere keuze hebben dan in de ochtend- of avondspits naar/van het werk te reizen. Met het eigen vervoer. Wie wel eens de moeite deed om in diezelfde uren met het OV dezelfde tocht te maken snapt wat ik bedoel. Daarbij is die zelfde overheid niet te vertrouwen als hij eenmaal een greep in de persoonlijke kas van ons allen kan doen. A12 bij WoerdenKostenverlagend zal dit systeem nooit zijn. Zo is het ook niet bedoeld! Net zo min als alle gelden die nu uit autorijdend Nederland worden binnen gehengeld aan diezelfde groep wordt uitgegeven. Leuk bedacht, maar komt niks van terecht. Gaat gewoon de schatkist in en wordt gebruikt om andere zaken lekker te financieren. Zoals de door GroenLinks zo bejubelde windmolens. Dingen die nooit of te nimmer enig rendement zullen brengen en zonder subsidie niet eens kunnen worden neergezet. De ANWB heeft nog een stokpaardje! Met dank aan de VVD-minister Schultz kunnen we op steeds meer plekken wat sneller gebruik maken van de meestal goede snelwegen in dit land. We mogen 130km/u waar het kan, in andere gevallen 120km/u. Daar waar je het niet verwacht moet je 100km/u. Wel eens gereden op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht? Het is een rijdende prop auto’s waarvan een deel links blijft hangen en een ander deel rechts. De onderlinge snelheidsverschillen zijn soms 2km/u. Levensgevaarlijk. De prop lost op als je pak weg Nieuwegein bent gepasseerd. Daar mag je 130km/u en daar lossen die proppen dan snel op. OLYMPUS DIGITAL CAMERAKortom, sneller rijden helpt wel degelijk om files weg te werken. Maar niet voor de ANWB, die pleit in een van haar artikelen zelfs voor 80km/u. En toevallig is GroenLinks daar ook voor. Kan niet meer toevallig zijn. De ANWB wil ons allemaal op de fiets vrees ik, en dan zo terug naar haar eigen wortels. Maar ik adviseer u allen om er niet in te trappen, en straks in maart te kiezen voor een partij die ons automobilisten niet wil knevelen of betuttelen. Want wie denkt dat zulks beter is voor het milieu denkt wel erg naief. Aan onze grenzen staan geen muren die evt. luchtvervuiling tegenhouden! Het helpt allemaal weinig tot niets. Doorrijden wel. Maar dat wil de ANWB niet uitdragen. Die heeft al een politieke keuze gemaakt! Althans die verdenking heeft de wielrijdersbond nu wel tegen!

PSA op de overnametoer….

Hindustran Ambassador 1Terwijl we in het autowereldje nog even moeten bijkomen van het nieuws dat PSA als concern onderhandelt met General Motors over de overname van Opel door de Fransen, slaan die intussen ook hun slag in India. Volgens berichten in de Duitse autopers hebben ze het aloude autoconcern Mahindra overgenomen dat in India nog best een goede naam en faam heeft. Bij ons kennen we Mahindra een beetje door haar wel erg ouderwets aandoende Ambassador, wat een kloon is van een Brits autotype (Morris Oxford) uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Intussen bouwt men er ook wat modernere auto-typen, maar die bereiken niet de status van die nu al dik een halve eeuw gebouwde Mahindra natuurlijk. PSA wil met Mahindra de markt daar bewerken via goedkopere modellen die echter meer zullen voldoen aan de huidige eisen des tijds op het gebied van milieu en veiligheid. Auto’s zijn in India een belangrijke bron van de luchtvervuiling in dat land en daarbij kan PSA met haar moderne technieken goed helpen.(AMuS)

Audi overspoelt ons met S-Line Editions….

Audi S Line 500_audia1slineedition-2Als het om sportiviteit gaat, zet Audi in 2017 de puntjes op de i. Vanaf nu zijn er namelijk de S line edition-uitvoeringen van de Audi A1, A3, A4, A6 en Q3. Zowel het in- als het exterieur van deze modellen is uitgesproken sportief. Bovendien is de uitrusting zeer compleet. Wegens succes breidt Audi tegelijkertijd ook het Lease edition-gamma verder uit. Alle A3-modellen met inbegrip van de Cabriolet zijn er voortaan ook als Lease edition, net als de Audi A4 en Audi A6. De Audi A1 S line edition maakt zijn sportieve inslag duidelijk met S line exterieur-elementen als markante bumpers, achterspoiler, diffuser en verchroomde uitlaatsierstukken. Xenon Plus verlichting zorgt daarbij voor een extra hightech tintje. S line is ook in het interieur sfeerbepalend. Daarnaast zijn het LED-lichtpakket, airconditioning, navigatiepakket, bestuurdersinformatiesysteem, een middenarmsteun vóór en een met leer bekleed multifunctioneel stuur standaard. De A1 S line edition is er voor de Audi A1 en Audi A1 Sportback. De prijzen beginnen bij € 25.655*. Het klantvoordeel loopt op tot bijna € 6.000.

Audi S Line 500_audiq3slineeditionOok de Audi A3 S line edition beschikt standaard over S line en het S line exterieur. De sportiviteit daarvan gaat samen met een hoge mate van luxe en gebruiksgemak. Zo is MMI navigatie inbegrepen, net als parkeerhulp achter, automatische snelheidsregeling, comfortairconditioning en het Audi sound system. Voor optimaal licht en zicht zijn er standaard LED-koplampen en de licht-/regensensor. Mooie details als LED-instapverlichting en het lichtpakket maken het aanbod compleet. De Audi A3 S line edition is er vanaf € 33.310*. Het klantvoordeel loopt op tot bijna € 7.800.

Audi S Line 500_audia3sportbackslineedition-2De Audi A4 en A4 Avant S line edition komen sportief voor de dag met S line en het S line exterieur. LED-instapverlichting met Audi logo is de eerste, veelzeggende indicatie van het luxeniveau. Standaard beschikken de Audi A4 S line editions namelijk over comfortairconditioning, MMI Navigatie, Audi connect diensten, bestuurdersinformatiesysteem in kleur, het Audi sound system, diefstalalarm en LED-koplampen en -achterlichten. De A4 S line edition is er in combinatie met alle motoren behalve de 2.0 TDI ultra. De consumentenadviesprijzen beginnen bij € 45.055*.

Ook bij de Audi A6 en A6 Avant S line edition gaat de sportiviteit van S line en het S line exterieur samen met luxe van topniveau. MMI navigatie plus wijst de weg en de automatische airconditioning met vier zones zorgt daarbij voor een behaaglijke atmosfeer. LED-koplampen zijn standaard, de parkeerhulp plus voorkomt parkeerschades en het diefstalalarm houdt ongewenst bezoek buiten. Ook inbegrepen zijn Audi connect, met leer beklede armleuningen en een multifunctioneel sportstuur. Zelfs de instap in de A6 S line edition is al bijzonder dankzij de LED-instapverlichting met Audi-embleem. De consumentenadviesprijzen beginnen bij € 54.775*.

Audi S Line 500_audia6slineeditionGebruiksgemak, ruimte, sportiviteit en luxe ontmoeten elkaar in de Audi Q3 S line edition. S line en het S line exterieur vormen de basis en dat wordt aangevuld met LED-koplampen, navigatiepakket, volautomatische airconditioning, parkeerhulp achter, bestuurdersinformatiesysteem in kleur, Audi sound system, handige omkeerbare bagagevloer, cruise control en LED-instapverlichting met Audi-logo. De Audi Q3 S line edition is er vanaf € 43.075*.
Audi A3: Lease editions voor alle modellen (A3 Cabrio edition met vergelijkbare uitrusting)
In 2017 zijn alle Audi A3-varianten leverbaar in Lease edition-uitvoering (de Audi A3 Cabriolet is er met een vergelijke uitrusting als A3 Cabrio edition). Lease editions zijn stuk voor stuk royaal bedeeld met onder meer MMI navigatie inclusief Audi connect diensten, bestuurdersinformatiesysteem met kleurenscherm, LED-koplampen en parkeerhulp achter. De Audi A3 Lease edition is er vanaf € 30.965*.

Audi S Line Editions roodVoortaan is de Audi A4 Lease edition te combineren met alle motoren. Daardoor is hij er nu vanaf € 41.535*. Tot de standaarduitrusting behoren onder meer LED-koplampen en -achterlichten, comfortairconditioning, MMI navigatie, Audi connect diensten, diefstalalarm, bestuurdersinformatiesysteem met kleurenscherm en een licht- en regensensor.
Audi A6 en A6 Avant nu ook als Lease edition
De Lease edition-uitvoering van de A6 Limousine en Avant is eveneens te bestellen in combinatie met alle beschikbare motoren. Bij de prijzen vanaf € 52.425* zijn inbegrepen: MMI navigatie plus, automatische airconditioning met vier zones, Audi parkeerhulp plus, diefstalarm, ambiente verlichting, Audi connect en LED-koplampen.