Categorie: "Automening"

Gebeuk op dieselbastion heeft licht effect…

Opel uitlaatgastestJe zou bijna denken dat alles wat met luchtvervuiling van doen heeft veroorzaakt wordt door het rijden met dieselmotoren in onze vervoermiddelen. De linkse en uit de milieugroepen afkomstige propaganda beukt in op het bastion van de automobielindustrie en de makers van juist dit soort auto’s. Vervelend genoeg hebben sommige fabrikanten het onheil bijna over zichzelf afgeroepen. Sjoemelen met software om zo de uitstoot van hun (vooral zakelijk gebruikte) modellen binnen meetgrenzen te houden hielp niet echt mee om het beeld zuiver te houden. Toch blijft die diesel een zeer betrouwbare en ook efficiente aandrijfvorm voor met name veelrijdende automobilisten. Er bestaat ook geen echt algternatief voor. Zeker niet de zgn. schone elektrische of hybride vormen. Laten we wel zijn, een beetje auto met diesel heeft een actieradius van 1000km. Kom daar maar eens om bij zo’n nieuwe batterij-auto. Lukt je echt niet. Het verbruik van die efficiente diesels is met name de truc. MB Motoren 2017-3Daar komt je zelfs met de fraaise benzineauto’s niet aan, om het over LPG of LNG maar niet te hebben. Uit meettests met elektrische auto’s die onlangs in Belgie zijn gehouden bleek dat een Chevrolet Bolt zonder strooomverbruikers ingeschakeld net voorbij de 400km ver komt. Een Tesla S met dezelfde condities haalde dat niet eens. En die wagens zijn primair op de zakelijk markt gericht. Zet je dan de airco (of verwarming), verlichting, radio etc aan sta je al veel eerder stil met volkomen lege accu’s. Kortom, leuk voor in de stad of net aan de provincie, maar voor lange afstanden ongeschikt. Daar scoort een diesel nog steeds en laten we wel zijn, de nieuwe generatie motoren is kleiner, lichter, schoner dan ooit. Zelfs met de nieuwste meetmethoden haal je Euro6Bis met zo’n diesel gemakkelijk. Er rijdt ook niets zo fijn als de wetenschap dat je ver kunt komen met je auto zonder na te hoeven denken over waar een laadstation te vinden is. Zijn er dan geen nadelen? Tuurlijk wel. Die diesels stoten ook afvalstoffen uit. Ondanks alle fraaie technieken en filters. VW 500_vw-e-loadup-5Maar dat doet elke vervoersvorm of bijvoorbeeld onze C.V.-installatie thuis. Niets levert echt schone lucht op, menselijk gedrag heeft dat in zich. Wil je dat niet moet je stoppen met het leven zoals we dat tot nu toe deden. Willen we dat? Ik denk dat 99,9% dat niet wil. Maar wij laten ons door die 0,01% die dat wel wil wijsmaken dat dit wel de nieuwe toekomst is. En doordat de propaganda telkens weer allerlei verhalen en cijfers over ons heen stort zou je denken dat wij ‘allen’ aan het omdenken zijn. En dat is niet zo. Uit Brits onderzoek blijkt dat we nog steeds zoeken naar diesels. En dat het marktaandeel in veel landen weliswaar licht daalt maar nog steeds dominant is. En laat je dus niet aanpraten dat dit anders is. Want doen we dat wel is vrijwel zeker dat morgen de benzineauto aan de beurt is en daarna wellicht alles wat rijden kan. En dat lijkt mij een rampenscenario. (NP)

Maling aan de rechtsspraak….

OLYMPUS DIGITAL CAMERARotterdam kondigde een tijdje geleden eenzijdig een eigen manier van afremmen aan voor oudere benzine-auto’s. Die mochten op straffe van een boete niet meer in de binnenstad van Rotterdam rondrijden. Tot grote ergernis van met name klassieker-liefhebbers die daardoor niet meer met hun gekoesterde bezit mochten rijden. De overlast op uitstootgebied van juist die wagens mag individueel groot zijn, het aantal auto’s die onder deze norm vallen is klein. Dus stapten de liefhebbers geholpen door hun belangenclubs naar de rechter. En die gaf hen gelijk. De Gemeente Rotterdam had ongelijk en moest de milieuzones stopzetten. Jubel bij de mensen die hierdoor weer gewoon met hun fraaie vierwielers konden genieten van het uitzicht over de Nieuwe Maas. Maar ze rekenden buiten de waard. De verantwoordelijke D66-wethouder had maling aan de uitspraken van de rechter. Tekende hoger beroep aan en stelde gelijktijdig de milieuzones weer in. Op basis van door hem zelf uitgevoerde metingen. Een onderzoek in het kade van WC-Eend dat adviseert om vooral WC-Eend als reinigingsmiddel te nemen. Een eendengedrag is D66 niet vreemd. Men wil net als haar partijleider overal en altijd gelijk hebben of krijgen en gaat dan tegen de democratische waarden van dit land in. Macht is ook iets verslavends bij de partij die ooit werd opgericht om juist die oude macht te dooorbreken. Intussen lopen andere politieke partijen, zoals de VVD, te hoop in de gemeenteraad van Rotterdam tegen dit eigenmachtige optreden van deze wethouder. Maar die voelt zich gesteund door het ‘moreel gezag’ aan hem gegeven door zijn partij. En blijven de partijen in de loopgraven, waarbij men er niet voor schuwt om met rotte vis en nog zo wat te smijten. Hoe dan ook is wel duidelijk dat als je autotootje pesten niet tot norm wilt verheffen je naast partijen als de PvdA of Groen Links ook D66 als de pest moet mijden. Want anders blijft slechts verhuizen, of Rotterdam links laten liggen. Want dit gedrag van een politieke bestuurder met machtswellust is buitengewoon verwerpelijk. Maar ook besmettelijk. Als we niet opletten…

Tesla Model 3 of Chevrolet Bolt? (Opel Amera-E)

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Ze kosten vrijwel hetzelfde, bieden als je de specs moet geloven om en nabij dezelfde prestaties, maar zijn toch volstrekt onderscheidend. De nieuwe Tesla Model 3 en de vergelijkbare maar al een jaar leverbare Chevrolet Bolt. Die laatste kennen we hier natuurlijk als Opel Ampera E. Nu is kennen en leveren wel een enorm verschil. Opel kan die Ampera-E echt wel verkopen maar de leveringen zijn traag waardoor het aantal auto’s van dit type mondjesmaat op de weg te vinden is. Zo werden er in de afgelopen 7 maanden precies 37 op naam gezet. Maar goed, wat niet is kan komen. Opvallend is dat beide auto’s ongeveer even zwaar zijn. In een lekkere uitvoering krijg je 1,6 ton auto schoon aan de haak. Bij Tesla een kale auto met een groot beeldscherm als speeltje voor de chauffeur en andere inzittenden, bij de Bol/Ampera-E een auto die zich kan meten met een normale middenklasser. Ook een beeldscherm, maar veel minder digitale informatie dan bij de nieuwe Model 3. Opel Ampera-e World Premiere in ParisKom je bij de interieurruimte wint de Bolt het van de Model 3. De auto is veel meer ingericht voor het vervoer van een gezin desnoods, bij de Tesla zijn door voorste inzittenden verwend t.o.v. de genen die er achter plaats nemen. De Tesla is ook veel lager. Die Bolt werkt meer als een crossover. Bij de Bolt krijg je een doorklapbare achterbank standaard, bij Tesla moet je daarvooor betalen. De Bolt is ook minder lang dan de kleine Tesla. Maar komen we bij de meest gestelde vragen bij dit soort wagens, wat kost het en hoever kan ik er mee komen? Nou dat valt niet zo mee. In de VS kost een Bolt 37.500 Dollar in basisuitvoering. De Model 3 zet daar een nu nog ingeschatte prijs van 35.000 dollar tegenover. Maar wie de boel wil aankleden schiet al snel in die prijslijsten omhoog. En dan zie je dat die Model 3 bijna 60 mille gaat kosten waar die Bolt nooit aan komt omdat die standaard al redelijk in zijn extra’s zit. Maar de Model 3 rijdt sneller, trekt iets vlotter op en kan net iets sneller worden bijgeladen als de nood aan de man of vrouw komt. Beide wagens komen met volle batterijen (standaard model) 380km ver. Koop je grotere accu’s is de actieradius al snel wat groter. Bijladen is voor de Model 3 niet meer gratis zoals bij de Model S en X. Die kosten zijn dus vergelijkbaar. Tesla 3 - 3Als je dan naar die twee wagens kijkt zie je toch dat die Tesla zal aanspreken bij vlotte jongens in het reclamevak of wellicht de bankwereld. Mensen met een wat grotere behoefte te laten zien wie of wat ze zijn. Bij de Bolt is de familievader meer de koper of gebruiker. Meer pragmatisch en voor een deel milieubewust. Of het wordt gewoon een kwestie van de baas beslist waarin je mag of moet gaan rijden. En dan zie je toch dat die Bolt (Ampera) meer een auto van nu is en de Model 3 wellicht een brug kan slaan naar alles wat de toekomst ons brengt. Al was het maar omdat die wagen nu al de optie kent om op Autopilot te rijden. Dat is bij die Chevy nog niet voorhanden. En verder blijven het gewoon elektro-auto’s met beperkter gebruiksmogelijkheden dan je nu krijgt bij een auto op benzine of diesel. Zo simpel is en blijft het voorlopig. (AMuS)

BMW ontkent kartelvorming…

BMW 225xe 1Eind vorige week kwam er ineens een bericht naar buiten via de Duitse media, dat de grote fabrikanten bij de oosterburen elkaar via allerlei afspraken de hand boven het hoofd hebben gehouden en o.a. op deze wijze de uitstoot van hun dieselmodellen kunstmatig laag wisten te houden. Nu zijn die Duitse fabrikanten echt niet veel beter of slechter op dit punt dan autobouwers elders in de wereld, maar de pers is in Duitsland vrij meedogenloos. Daar heeft BMW meteen op gereageerd. Niks van waar stelt men daar, flauwekul en nergens is sprake van overtreding van internationale regels. Nu heeft men in de industrie de schijn tegen. Want de technische oplossing voor dat uitstootprobleem is o.a. om een tankje vloeistof (Ad Blue) toe te voegen aan de normale brandstofvoorraad en dat spul moet dan weer de uitlaatgassen reinigen. Dat lukt prima, maar om allerlei redenen zouden die extra tanks veel te klein zijn voor het gestelde doel. Ook in ons land is bij onderzoek door het TNO geconstateerd dat die Ad Blue tanks wel een factor twee groter mochten zijn. BMW stelt dat men naast die extra tanks ook nog andere systemen toepast die maken dat de uitlaatgassen bij haar dieselmodellen effectief gereinigd worden. Eens zien waar de bron van deze berichten, het Duitse blad Der Spiegel, nu mee gaat komen om het ongelijk van de Beierse fabrikant te bewijzen. Want meestal is dat bewijs lastig te leveren. (DS)

Stopt Skoda met de Citigo?

01_SKODA_Citigo_DriveAls ik bepaalde berichten in onze media moet geloven gaat Skoda over enkele jaren stoppen met de compacte Citigo. Daarmee verlaat het een segment waarin het Tsjechische merk juist altijd sterk was en is. Veel auto voor je geld. Persoonlijk vind ik de Citigo de leukste van de drieling UP!/Citigo/Mii, maar de marktaandelen laten zien dat die UP! het veruit wint qua verkopen van zijn beide concernzusjes. Dat zit hem vooral in de thuismarkten voor de drie merken die sterk van elkaar verschillen. In Tsjechie is een Citigo maar beperkt goedkoper dan een ruimere Fabia en dat leidt er toe dat de Tsjechische autokoper al snel voor dat grotere model gaat. In Spanje zijn die Mii’s goed te verkopen en de Duitsers zijn gek op de UP! die vooral stadsbewoners aan zich weet te binden. 01-Citigo-Expedition-voorzijdeDaarbij komt dat Skoda net als veel andere merken zwaar zal inzetten op een modelstrategie rond SUV’s in alle prijsklassen en ook nog eens hard werkt aan nieuwe elektrische modellen. Daarvoor moet geld worden gevonden en dat kan door auto’s uit het programma te halen waaraan men niet zoveel verdient. De Citigo is er zo een. Juist in deze compacte klasse is de concurrentie hevig en zijn de marges klein. Daarbij vraagt het verkopen van deze wagens net zoveel aandacht van dealers en verkopers als die van een groter model. Er zijn dus wel argumenten te bedenken waarom men in Tsjechie gekomen is tot zo’n besluit. 2006_Skoda_RoomsterBlijft bijster jammer. Dat was het overigens ook toen de Tsjechen de overal behalve in Nederland goed verkopende Roomster niet meer lieten opvolgen door een nieuw model. Daarmee verlieten ze de markt van de compacte MPV’s en daarvan afgeleide bestelwagens. Ook daar lagen economische grondslagen verankerd in een lange-termijn-visie die Skoda moet brengen naar bijna 2 miljoen verkochte auto’s per jaar. En dan wel auto’s waarmee men ook stevig de kost kan verdienen. Er is nog geen enkele reden af te zien van een Citigo overigens. Skoda bracht onlangs pas de facelieft-versie op de markt en die kan in die gedaante nog een paar jaar mee. Maar daarna? In Nederland verkoopt de zuinige Tsjech dit jaar overigens beter dan de identieke zuster uit Spanje, maar men moet de Duitse broer het nakijken geven. En die UP! zal pas verdwijnen als men elders in de wereld een ander klein model kan vinden dat prima zou passen in de strategie van VW voor de toekomst. (GeE)

Imago nog steeds een dingetje? Ervaring leert anders…

02-150526-SKODA-Superb-Combi-002Nog altijd zijn er lieden die menen dat ‘goedkopere’merken geen enkele bijdrage leveren aan hun welzijn. Dat auto’s van die merken nooit op gelijk niveau kunnen acteren als modellen die door grote (…) merken worden geproduceerd. Zij meten hun eigen ego af aan dat imago en denken dat de buren hen voor vol aan zullen zien als er een Audi, Jaguar of Mercedes voor hun deur of in de garage geparkeerd staan. Uit Brits onderzoek dat onlangs verscheen bleek dat de feiten deze vooroordelen met de grond gelijk maken. 02-SKODA-Yeti-SfeerbeeldJuist rijders van auto’s met een wat lager ingeschat imago als KIA of Skoda zijn meer dan tevreden en de lieden die kiezen voor een auto van meer ‘gevestigde’ merken zijn ontevreden over het gebodene en teleurgesteld in de kwaliteit. Dat is toch opmerkelijk. Je betaalt meer voor dat hogere imago en krijgt teleurstelling als toetje. Wat je mag verwachten is dat een auto gewoon doet wat hij moet doen. Altijd functioneren, veiligheid garanderen en ook dat de service van de dealer past bij hetgeen je verwacht. Daarbij schijnen de Skoda-dealers zeer positief af te steken bij het gemiddelde in autoland. Geen verrassing, ook in ons land niet. 01-2016-Kia-cee-dZe worden daarbij direct gevolgd door de KIA-dealers die het veel beter doen dan hun soortgenoten bij Hyundai. Maar alles bij elkaar opgeteld doen deze dealers het veel beter dan hun collegae bij de grotere merken die zichzelf presenteren als exclusief. Uit een lijstje van geliefde en om de geboden kwaliteit gewaardeerde modellen blijkt dat daar de Skoda’s Superb en Yeti de top twee plekken innemen gevolgd door de Lexus RX. Toyota’s RAV4 staat op de vierde plek en de KIA C’eed op de vijfde. Goh, en welke auto’s zetten de leaserijders op hun persoonlijke wenslijstje van deze vijf? Onderaan de lijst op de plekken 75 tot 79 zien we wagens van Volkswagen, Audi, Citroen en Ford. 01_Jaguar_XF_Corporate-EditionsEen opvallende auto is ook de Jaguar XF die als bijster onbetrouwbaar wordt aangeduid door de berijders van deze toch fraaie auto. Hij siert (..) de lijst als minst betrouwbare auto van alle modellen uit het onderzoek. Andere Britse modellen kwamen er ook niet best vanaf. En die hebben een ijzersterk imago. Kortom, niets is wat het lijkt. Wie er alles over wil weten moet het onderzoek maar even lezen. Het is het grootste onderzoek onder Britse autobezitter en wordt gehouden door Driver Power. (NP)

Dealers; aanpassen bij moderne tijd…

Automarkt 2016 1In de afgelopen 20 jaar is veel veranderd in de wereld van de autohandel. Dealerschappen werden groter en professioneler, klanten veel kritischer en de auto’s stukken beter waar het ging om kwaliteitsniveau’s. Ook de service-intervallen werden daardoor langer. Daarnaast kwamen veel merken met modellen die ook nog eens hybride of vol-elektrisch waren of zijn. Met het standaard advertentietje en een bakkie koffie in een plastic bekertje kom je er niet meer. Uit een onderzoek van Auto Trader blijkt ook dat er een verschil is tussen dealerschappen die hun zaken wel en zij die het niet goed regelden. Klanten bewegen zich tegenwoordig via de sociale media richting informatie over de te kopen of leasen auto. De dealer moet daarop ingesteld zijn. Zich profileren met logische en leuke informatie en ook bezig zijn met kleuren buiten de bekende vakjes. Het traditionele denken van ‘laat de klanten maar naar mij toe komen, de koffie staat klaar..’ zal moeten worden omgeruild voor proactieve marktbewerking buiten het eigen pand. Dealers zullen elke dag hun meerwaarde moeten bewijzen voor klanten die bewust kiezen voor een bepaald merk en/of model. Europese autoverkopen PC-PRESS-RELEASE_728_484_70_c1_t_lEn als zij dat doen, op welke wijze ook, zullen doelstellingen op het gebied van service en after-market eenvoudig behaald kunnen worden. Zelfs als lijkt dat de wind altijd tegen staat. Belangrijk is dat je daarbij als ondernemer de klant centraal stelt en niet je eigen organisatie of pand, dat je de digitale mogelijkheden volledig omarmt (en niet een beetje..) en dat je met jouw klanten een constante band weet op te bouwen dor o.a. de inzet van Skype of Live Chat. Bouw vertrouwen op en zorg dat je direct inspeelt op klantenwensen. Dat doe je niet via goed willende verkopers of wellicht iemand van de administratie, maar dit vraagt om gespecialiseerde lieden die weten hoe ‘digitaal’ werkt. Maar die ook bij de interne organisatie in staat zijn zaken voor elkaar te krijgen. Daarbij moet je ook denken aan een actief prijsbeleid. Waar bijvoorbeeld winkeldochters nu lang blijven staan tegen een te hoge prijs, nog steeds is inkopen van nieuw of tweedehands niet ieders successtory, zou je deze elke 30-40 dagen in prijs of aanbieding moeten laten fluctueren. Opel uitlaatgastestOpvallend genoeg stijgt de winst door actief prijsbeleid. In ieder geval werkt een ding niet, het denken dat alles vanzelf gaat of dat je alles al hebt meegemaakt. De wereld is veranderd en dat geldt ook voor de markt. Kijk maar eens naar wat er momenteel allemaal wordt aangeboden aan private-lease, service, verlengde garantie, verzekering etc. Dealers hebben nog steeds een belangrijke rol in de retail en service, mits ze maar zien dat ze de bakens tijdig verzetten. En beloon klantentrouw! Want veel klanten van dit type bedrijven hebben het idee dat ze na aankoop een beetje tweederangs zijn geworden omdat er nog steeds veel aandacht is voor werving van nieuwe relaties. Werk aan de winkel dus voor die ondernemers die in dit leuke vak nog een paar jaar mee willen. De markt valt niet te veranderen, jouw eigen aandeel wel.

25 jaar Skoda-import bij Pon…

Octavia 1999 front at pier Scan10017Wordt nog wat stil gehouden, maar zal vast leiden tot aardige actiemodellen, de import van Skoda door Pon. Dit jaar precies een kwart eeuw geleden opgepakt nadat Volkswagen de autodivisie van Skoda overnam van de Tsjechische staat. Skoda werd voordien geimporteerd door een dochterbedrijf van Mazda-importeur De Binckhorst. Maar door die VW-overname moest de organisatie worden aangepast aan de logistiek van het moedermerk en kreeg Pon de import in handen. ANE10 - Favorits voor Road Show - 050492 Scan10098Op 1 januari 1992 was het zover en ging Pon Mobiel van start. In eerste instantie nog gewoon in Voorschoten waar het bedrijf sinds de jaren vijftig was gevestigd, maar in 1997 in Leusden, naast de andere Pon-merken. De beginjaren waren niet eenvoudig. Pon erfde een vooral technische dealerorganisatie en qua modellengamma was het ook vrij mager allemaal. Slechts de uit 1988 stammende Favorit in verschillende carrosserie-varianten werd door de Tsjechische fabrikant geleverd. In 1993 pasten de fabriek deze auto aan. Hij werd ver-Duitst. Maar dat was slechts de opmaat naar zijn opvolgers. De Felicia, de grotere Octavia, de Fabia, Superb en wat er daarna nog meer volgde.Fabia 1999 - rear Scan10004 In 1998 opende Pon Mobiel een splinternieuw en futuristisch pand in Leusden, het aantal medewerkers groeide gestaag net als de omvang van de betrokken dealerbedrijven. Intussen is het Pon-DNA overal in doorgedrongen. En weten veel mensen nauwelijks meer hoe het allemaal begon voor Pon. Om dat nog eens duidelijk te maken verschijnt er dit jaar nog een door de auteur geschreven boek waarin deze geschiedschrijving en alles wat met het Tsjechische merk van doen heeft uit de doeken wordt gedaan. Dat verdient het merk, en ook de betrokken importeurs die indertijd al zo hard werkten om een van de oudste automerken ter wereld die omzet en eer te geven die bij die status behoren. (Beelden: Skoda/Yellowbird)

Skoda wordt leidend bij samenwerking VW-Tata

Switzerland Motor ShowDe onlangs aangekondigde samenwerking tussen VW als groep en Tata uit India (waartoe ook Jaguar/Land Rover behoren) zal vooral moeten leiden tot een reeks goedkope modellen die in eerste instantie bedoeld zijn voor de Indiase markt maar later ook deze kant op kunnen komen. Momenteel onderhandelen beide partijen nog over een strategische samenwerking en ook over de wijze waarop men elkaar zou kunnen versterken. Voor VW telt daarbij vooral dat het concern een goedkoop model op de markt wil brengen dat het ook in ‘Derdewereld’ markten goed zal doen. Omdat Skoda binnen de VW-Groep de meeste ervaring heeft met auto’s in deze categorie, maar ook met haar Rapid al redelijk succesvol is in India, mag het management van de VW-zuster de onderhandelingen voeren. Alles wordt ondergebracht in een strategische visie die als ‘Together Strategie 2025′ het levenslicht zag. Uit de eerste berichten die sindsdien verschenen wordt wel duidelijk dat de samenwerking op termijn verder zal gaan dan alleen maar die budgetmodellen. Het zou zo maar eens kunnen gaan gebeuren dat we modellen en motoren gaan zien die over en weer worden uitgewisseld. India is een goedkoop land qua arbeidskosten en men heeft er intussen aardig wat autofabrieken staan die ook voor bekende merken de nodige modellen bouwen. Denk maar eens aan Suzuki en Ford. Voor VW is vooralsnog die budgetauto een eerste prioriteit omdat men aan de onderkant van de markt gewoon ook een rol van betekenis wil blijven spelen. Interessante ontwikkelingen….

Cruiseschepen op gas en linkse demagogie…

Cruise-schip-gas-bestellingCruiseschepen en linkse demagogie. Juist deze week kwamen de (ik vraag me altijd af door wie gesubsidieerde) milieugroepen in dit land weer met allerlei cijfers waarmee moest worden bewezen dat de CO2 uitstoot door met name lucht- en scheepvaart veel groter is dan tot nu toe aangenomen. Dat is zo vlak voor de verkiezingen wel opmerkelijk. Omdat er meteen ook weer groenlinkse conclusies aan worden verbonden. Er moet een systeem van rekeningrijden (lees autopesten) komen en ook voor de lucht- en scheepvaart moeten extra belastingen worden ingevoerd. Zoals ik al eerder heb aangegeven is het doel daarbij niet om het milieu te sparen, welnee, het gaat er om dat we via die belastingen gaan afdwingen dat we minder gebruik maken van ons vervoer. Dat is dus een slecht plan voor de economie, werkgelegenheid en ook het leefplezier. Het is mij altijd een raadsel waarom men in die hoek nooit kiest voor de weg van de beloning, en altijd weer voor bestraffen van in de ogen der fanatici, ‘fout gedrag’. Ijs 1Daartoe behoort ook het genot van sommigen dat wordt gehaald uit reizen per cruiseschip. Die schepen zijn buitengewoon vervuilend en er varen er ook heel wat van rond. Volgens opgave zou een cruiseschip zoveel CO2 uitstoten als 80.000 auto’s een heel jaar lang, tijdens zo’n pleziertocht. Daarbij liggen de machines van die schepen nooit echt stil. Ze houden de boel ook aan de gang in de havens die men aandoet om zo het vertier een boord te verzorgen. Dat kan best anders. En dus zijn er onlangs opdrachten uitgegaan naar werven in o.a. Duitsland om schepen te bouwen die op gas gaan varen i.p.v. gasolie. Dat schijnt een stuk beter te zijn voor het milieu. Alleen is dat een druppel op de groenlinks gestookte gloeiende plaat. Er varen duizenden cruiseschepen rond en die zijn echt nog steeds zeer vervuilend. Maar goed, het is een start. Een start die ook gemaakt is op de weg met steeds schonere motoren en andere aandrijftechnieken. WP_20161206_003Maar ook door het besef dat hard rijden op zich niet het probleem is, maar files wel. Als je die wilt oplossen moet je knelpunten weghalen, het overleg starten tussen werkgevers- en nemers, overheidsinstituten etc. om zo de forenzen op andere tijden te laten rijden als ze dit al met eigen of openbaar vervoer doen en mensen belonen die iets doen om de CO2 belasting te doen verlagen. Dat bestraffen heeft nog nooit iets opgeleverd. Behalve een nog grotere scheiding tussen politiek en bevolking. En wat dat oplevert zien we elke dag om ons heen. Vergeet die rapporten van die milieuclubs dus maar en doe voorzichtig onderweg.