Is Tesla een serieuze autofabrikant?

Tesla logo op autoSteeds meer analisten twijfelen aan het producerende vermogen van Tesla. Ondanks het feit dat het imago van het merk miljarden waard is en er een grote groep innovators blijft geloven dat Elon Musk en zijn bedrijf de wereld zal redden van de ondergang is productie voor het bedrijf een constante nachtmerrie. Want Tesla bedenkt telkens wel weer nieuwe automobile producten, men kan vrijwel niet leveren en als men dat doet valt op de kwaliteit vaak wel iets af te dingen. In die rapporten die worden geschreven door analisten en ook journalisten zie je vaak dat men Tesla vergelijkt met Apple. Visionair, slim, toekomstgericht, maar ondergefinancierd en weinig realistisch. Immers, onlangs presenteerde het bedrijf trucks voor de toekomst en ook nog een fraaie Roadster, maar waar en wanneer die worden geleverd blijft vaag. Een probleem dat andere fabrikanten in het verleden de kop kostte. Laten we wel zijn, auto’s bouwen is niet voor bedrijven die op basis van geleend geld trachten mee te doen met de groten. Die grote jongens verkopen jaarlijks vaak miljoenen auto’s, hebben een reeks van submerken in de eigen stal en kunnen via ingekochte technoligie veelal goedkoper leveren dan een bedrijf dat alles zelf wil uitvinden of ontwikkelen. Onlangs berichtte ik al dat Volkswagen als concern tot 80 miljard Euro gaat investeren om haar gamma (deels) elektrisch te maken. Tesla RDSTRMen kan deze investeringen halen uit de winst op auto’s die men nu als marktleider wereldwijd verkoopt. Hetzelfde geldt voor Toyota, voor Daimler-Benz en PSA of Renault. Als men bij die grote merken al elektrische auto’s bouwt zijn die bedoeld voor de massa, en wat minder voor de leaserijdende elite. En daarmee zal men ook sneller in staat zijn rendement te halen uit de investeringen gedaan. Apple liet zien dat men om winst te kunnen maken alle producten moest laten maken in China. Goedkoop, behoorlijke kwaliteit en met de ingebakken innovatie van het merk. Zonder ok maar iets in te leveren van het eigen imago. Alles wat Steve Jobs aankondigde werd een succes. Mensen lagen nachtenlang voor de winkels die de nieuwste iPhones of wat ook verkochten. Apple levert ook. Omdat men de productie op peil heeft. Voor Tesla dreigt de ondergang als men dit produceren niet voor elkaar weet te krijgen. In de huidige tijden is een trend snel voorbij. Hoe leuk die Tesla-speeltjes ook zijn, de concurrentie slaapt niet. Niet in de VS, niet in China, en zeker niet in Europa. En veel van die concurrenten produceren nu al auto’s die (deels)elektrisch zijn. Tesla gaat het redden als men op dit punt minder droomt en meer waar maakt. Wordt tijd. Want de verliezen zijn enorm en investeerders willen winst maken op hun kapitaal. Zouden die hun vingers van het merk aftrekken is het einde oefening. Het vraagt moed om dat te erkennen. En goed management is vooruit zien. Toch? En wie wil weten hoe een vroegere innovator en uitvinder ten onder ging, moet nog eens kijken naar het merk Tucker. Het Tesla van de jaren veertig. Goede leerschool.

Lees ook:Tesla verliest veel geld….
Lees ook:Tesla levert recordaantal auto’s af…
Lees ook:Recordverliezen bij Tesla…
Lees ook:Apple zoekt steun voor iCar
Lees ook:Tesla; meer waard dan GM of Ford?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.