Hou je aan de snelheid…

SnelheidscontrolesOok ik behoor tot de categorie weggebruikers die in het verleden heel wat bekeuringen bij elkaar sprokkelde. Veelal voor geringe snelheidsovertredingen, maar toch! Intussen is de overheid met nieuwe middelen aan de slag gegaan om ons allen een soort tolheffing op te leggen als we niet bereid zijn (of in staat) om onze snelheden af te stemmen op het aangegeven niveau van de borden. En dus gebruik ik zelf ook maar een hulpmiddel. Mijn nieuwe navigatie. Die me precies verteld welke snelheid ik ergens mag rijden. En daar houd ik me dan maar aan. Het is me te duur geworden om maling te hebben aan die borden. Digitale wachtmeesters en trajectcontroles maken dat het nodig is om op te letten. Nederland is op dit punt een vreemd land. Men investeert in apparatuur en niet meer in mensen en dus haalt men vooral het geld op uit de boetes en doet weinig tot niets aan correctie door middel van een vermanend woord. Wie in Duitsland een bekeuring voor te snel rijden krijgt betaalt veel, echt veel minder geld aan boetes. Maar wie echt maling heeft aan de maximaal toegestane snelheden mag rekenen op strafpunten op zijn/haar rijbewijs. En dat kan leiden tot intrekken rijbewijs en rijverbod. Daar moet je in ons land wel een liter jenever voor hebben gedronken. Toch dient dat vaststellen van maximum snelheden wel een doel; de verkeersveiligheid. Al zie ik zelf het nut van trajectcontroles en aftoppen van snelheden tot 100km/u op de befaamde en beruchte A2 absoluut niet. Maar op 80km wegen en in de steden of dorpen houd ik me precies aan die snelheden. Omdat daar altijd iets onverwachts kan gebeuren. Een kind, een hond, een fietser die zonder om te kijken afslaat. Dan is te snel rijden meteen oorzaak voor ellende. Vandaar die navigatie. Die me waarschuwt waar de snelheid van 70 naar 50km/u gaat bijvoorbeeld. Gas op tijd los en je rijdt die zone dan keurig binnen de normen binnen. Gaat dat altijd goed. Ja. Behalve als er een idioot achter je zit die meent dat die snelheden voor hem/haar niet gelden. Veelal chauffeurs met bestelbusjes. Haast, haast, haast. Tot ze ontdekken dat die zelden goed is. Maar dan is het vaak te laat. En betuigen ze hun spijt. Maar dat helpt de slachtoffers meestal niet. Hou je gewoon aan die snelheden. Ben je ook af van die verrekte bekeuringen.

Lees ook:Snelheid op de A2 naar 130??
Lees ook:130 en de psyche
Lees ook:Tolheffing op A2 van start
Lees ook:Tolheffing Rotterdam weer ‘aan’..
Lees ook:Tolvrij door de Westerscheldetunnel en meer…

4 reacties op “Hou je aan de snelheid…

  1. John

    O, o, o. Wat een lief politie stukje. Hoeveel hebben ze je er voor betaald?

    In veel landen mag je op onze zogenaamde 80 kilometerwegen (Die ook steeds vaker opeens, zonder reden wijzigen in 60 kilometerwegen) gewoon 100.

    Binnen de bebouwde kom rijdt ik vaak langzamer dan bordjes aangeven, maar daar buiten zelden of nooit, behalve bij trajectcontroles, maar dan ga ik aan het werk. Nooit bekeuring en al 40 jaar schadevrij.

    Dus stop aub met dergelijke betaalde onzinstukjes en vertel gewoon de waarheid. Enige doel van snelheidscontroles is het spekken van de staatskas.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Niks betaald! Gewoon gezond verstand gebruiken en inzien dat een (veel) te snel rijdende auto in de stad of op provinciale wegen een soort ‘wapen’ is waarmee je andere mensen (of dieren) kunt verwonden of doodrijden. Daarbij is het zo dat als je normaal rijdt volgens de regels, het brandstofverbruik ook ziet dalen. Dat scheelt weer geld. Verder was het bepaald niet als politiek correct bedoeld hoor…

        /   Beantwoorden  / 
      1. John

        In de stad ben ik het met je eens.

        Op provinciale wegen zou 100 een prima alternatief zijn. Voor de veiligheid moet dat best kunnen gezien het aantal provinciale wegen waar dat al geldt.

        Op snelwegen, laten we ze maar rijkswegen noemen die benaming is beter, zou de maximumsnelheid opgeheven moeten worden zodat automobilisten weer met autorijden bezig kunnen zijn in plaats van smartphone.

        Brandstofverbruik is ieders eigen keuze. Veel leaserijders zal het worst zijn of hun auto 1 op 10 of 1 op 20 rijdt, ze tanken toch op kosten van de baas.

        Dus zou je de leasebak af moeten schaffen :)

        Bovendien is brandstofverbruik een kostenpost die een petrolhead, die autorijden als hobby ziet, irrelevant. De een spendeert het in de kroeg (zeurt niemand over), de ander op de golfbaan (zeurt niemand over), de derde aan een paard (zeurt alleen de overheid over), de volgende aan vuurwerk (zeurt alleen links over) en een ander aan een lekkere V-8 (zeurt opeens iedereen over! Waarschijnlijk door een combinatie van jaloezie en policor)

        Terwijl je, zeker in sukkelland Nederland, met een V-8 tegenwoordig best 1 op 10 kunt rijden.

          /   Beantwoorden  / 
        1. Leo

          Met kruisend langzaam verkeer op die wegen zou ik dat geen goed idee vinden. Veel van die wegen kennen overstekende agrariers, kinderen op de fiets van/naar school, en soms ook bomen in de berm zonder enige bescherming. Als je er af vliegt ben je al snel onderdeel van het hemelse rijk waar zoveel mensen in geloven. Men zal best hebben nagedacht over de reden voor die aftopping….

            /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.