Tesla Model 3 of Chevrolet Bolt? (Opel Amera-E)

Chevrolet-Bolt-EV-Concept-1Ze kosten vrijwel hetzelfde, bieden als je de specs moet geloven om en nabij dezelfde prestaties, maar zijn toch volstrekt onderscheidend. De nieuwe Tesla Model 3 en de vergelijkbare maar al een jaar leverbare Chevrolet Bolt. Die laatste kennen we hier natuurlijk als Opel Ampera E. Nu is kennen en leveren wel een enorm verschil. Opel kan die Ampera-E echt wel verkopen maar de leveringen zijn traag waardoor het aantal auto’s van dit type mondjesmaat op de weg te vinden is. Zo werden er in de afgelopen 7 maanden precies 37 op naam gezet. Maar goed, wat niet is kan komen. Opvallend is dat beide auto’s ongeveer even zwaar zijn. In een lekkere uitvoering krijg je 1,6 ton auto schoon aan de haak. Bij Tesla een kale auto met een groot beeldscherm als speeltje voor de chauffeur en andere inzittenden, bij de Bol/Ampera-E een auto die zich kan meten met een normale middenklasser. Ook een beeldscherm, maar veel minder digitale informatie dan bij de nieuwe Model 3. Opel Ampera-e World Premiere in ParisKom je bij de interieurruimte wint de Bolt het van de Model 3. De auto is veel meer ingericht voor het vervoer van een gezin desnoods, bij de Tesla zijn door voorste inzittenden verwend t.o.v. de genen die er achter plaats nemen. De Tesla is ook veel lager. Die Bolt werkt meer als een crossover. Bij de Bolt krijg je een doorklapbare achterbank standaard, bij Tesla moet je daarvooor betalen. De Bolt is ook minder lang dan de kleine Tesla. Maar komen we bij de meest gestelde vragen bij dit soort wagens, wat kost het en hoever kan ik er mee komen? Nou dat valt niet zo mee. In de VS kost een Bolt 37.500 Dollar in basisuitvoering. De Model 3 zet daar een nu nog ingeschatte prijs van 35.000 dollar tegenover. Maar wie de boel wil aankleden schiet al snel in die prijslijsten omhoog. En dan zie je dat die Model 3 bijna 60 mille gaat kosten waar die Bolt nooit aan komt omdat die standaard al redelijk in zijn extra’s zit. Maar de Model 3 rijdt sneller, trekt iets vlotter op en kan net iets sneller worden bijgeladen als de nood aan de man of vrouw komt. Beide wagens komen met volle batterijen (standaard model) 380km ver. Koop je grotere accu’s is de actieradius al snel wat groter. Bijladen is voor de Model 3 niet meer gratis zoals bij de Model S en X. Die kosten zijn dus vergelijkbaar. Tesla 3 - 3Als je dan naar die twee wagens kijkt zie je toch dat die Tesla zal aanspreken bij vlotte jongens in het reclamevak of wellicht de bankwereld. Mensen met een wat grotere behoefte te laten zien wie of wat ze zijn. Bij de Bolt is de familievader meer de koper of gebruiker. Meer pragmatisch en voor een deel milieubewust. Of het wordt gewoon een kwestie van de baas beslist waarin je mag of moet gaan rijden. En dan zie je toch dat die Bolt (Ampera) meer een auto van nu is en de Model 3 wellicht een brug kan slaan naar alles wat de toekomst ons brengt. Al was het maar omdat die wagen nu al de optie kent om op Autopilot te rijden. Dat is bij die Chevy nog niet voorhanden. En verder blijven het gewoon elektro-auto’s met beperkter gebruiksmogelijkheden dan je nu krijgt bij een auto op benzine of diesel. Zo simpel is en blijft het voorlopig. (AMuS)

Lees ook:Chevrolet Bolt – vanaf 35 mille!
Lees ook:GM brengt de Bolt – elektrisch rijden voor een aardige prijs.
Lees ook:Chevrolet erg voorzichtig met eigen accu’s in Bolt…
Lees ook:Opel’s nieuwe elektroauto; Chevrolet Bolt is voorbeeld!
Lees ook:Tesla Model X – niet voor budgetkopers…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.