Categorie: "Verborgen Schatten"

Van oude folders en nostalgische gevoelens…

Met zulke benen op de cover moest je wel even kijken wat er zoal in de folder geschreven stond...

Na een verhuizing staan er vaak nog vele jaren onuitgepakte dozen te wachten op betere tijden. Ook bij mij is dat zo. Maar nu is toch het moment gekomen om eens goed te kijken naar alles wat er nog staat en of een deel daarvan niet kan vertrekken. Marktplaats kreeg vandaag een twintigtal nieuwe plaatsingen te verwerken en er zullen de komende dagen nog wel wat dingetjes volgen. Wie wat verzamelt heeft wat zullen we maar denken. Een van die nu te koop staande zaken was een oude folder van een Skoda S-100 uit 1971. Indertijd was die S-100 een nieuw model, hij volgde de 1000MB op die bij ons best succesvol was geweest. Maar de S-10 was weliswaar langs dezelfde filosofie ontwikkeld en gebouwd, oogde toch een stuk moderner. De wagen had nog steeds de motor achterin zitten, maar dat was indertijd nog redelijk bij de tijd. Ook bij Volkswagen, Simca, NSU, Fiat en Renault moesten ze nog niet veel hebben van een andere aandrijfvorm. Als je kijkt hoe de Tsjechische fabrikant haar folders illustreerde valt direct die dame op in haar ongekende minirokje. Een vriendelijk lachende heer zit achter het stuur van de nieuwe Skoda. En wat me ook opviel en me daardoor weer herinnerde, Die Skoda’s hadden allemaal keurig netjes spatlappen voor de achterwielen. Kom daar tegenwoordig nog eens om.

Hoezo airbags, airco, usb-aansluitingen, asr, esp etc? Een goed afleesbare snelheidsmeter, dat kon je krijgen en een hele reeks lampjes.

Het interieur oogt naar onze huidige maatstaven weliswaar Spartaans, maar je had al een ruitenwisser met twee snelheden, een deelbare stuurkolom en dat soort luxe zaken. En een kachel waar je nu nog steeds ‘U’ tegen zegt. De achterbanken waren doorklapbaar zodat de S-100 zich als een soort bestelauto liet gebruiken, maar je kon ook ‘andersom’ denken. Dan zette je de zittingen van de achterbanken op metalen ‘bokjes’ en draaide de rugleuningen van de voorstoelen helemaal achterover. Resultaat; een heerlijk bed, waar je allerlei leuke dingen kon doen als jonge gast. Opvallend was ook de bagageruimte. Die was redelijk ondiep, het reservewiel en de krik namen flink wat ruimte in en streden om een plaatsje met de benzinetank die ook voorin te vinden was. Maar op het plaatje oogde het allemaal schitterend.

Dit soort laadvolumes kom je nu nog slechts tegen in de mini-mini-auto's afkomstig uit Azie of zo!

Wel was het zo dat eenmaal beladen die auto een heel andere wegligging vertoonde dan in onbeladen toestand.  Daar was niets mis mee natuurlijk, want dit soort automobielen wilde wel een beetje zijwindgevoelig zijn, om het maar netjes uit te drukken. Acht pagina’s nostalgie. Bijna veertig jaar oud. Wat zijn we in autoland, en ook bij Skoda, een eind opgeschoten zeg. Maar dames met dit soort lange en blote benen zie je niet meer in autobrochures, dat is nu ‘not done’.

Onbekende oldtimer

Stond in het Royal Museum of Scotland in 1992. In 2007 niet meer...Maar wat is het?

Soms overkomt het ook mij. Ik vind een plaatje van een auto waarvan ik niet kan terugvinden wat het is. Wie is de fabrikant, wanneer is de wagen gebouwd en wat is de historie? Ik ben momenteel bezig om een belangrijk deel van mijn collectie van 15.000 dia’s om te zetten naar digitale mappen. Ik kwam daarbij de hier boven afgebeelde klassieker tegen, een flink groot model, dat ik in 1992 aantrof in Edinburgh bij een bezoek aan het Royal Museum of Scotland. De wagen stond naast een Hillman Imp en dat maakte de schaalverhoudingen natuurlijk ook indrukwekkend. Is het een Engelse auto, een Italiaan of wellicht een in Schotland gebouwde Bugatti? Ik heb echt geen idee. U wel??? Laat me dan even weten s.v.p. Bij voorbaat dank!

 

 

  

Tatraplan uit Tsjechie

 

Voor de meeste mensen is het niet weggelegd om een hele collectie op te bouwen van weer goed rijdende en prachtig gerestaureerde klassiekers. Voor verzamelaar en liefhebber Marcel Tillemans is elk 'wrak' een nieuwe uitdaging. Zo ook deze rode Tatraplan….

Tsjechisch vernuft; de Velorex

 

Waar een wil is is ook een weg te vinden. Zo moet men in de jaren vijftig hebben gedacht toen men in het voormalige Tsjecho-Slowakije de ontwikkeling startte van wellicht een van de meest merkwaardige dwergautootjes ooit; de Velorex.  

Gebrul op wielen

 

Samen met wat vrienden bezochten we in 2006 de Oldtimerdag in Lelystad. Een heel leuke evenement vol aardige auto's…..tot ik ineens een enorm gebrul hoorde…..Een Spitfire?

Pimp your classic Skoda

 

Het waren in hun dagen auto's voor de arbeider, de ambtenaar, de kantoorbediende. Deelden hun constructie van 'alles achterin' met de befaamde VW Kever, Simca 1000, NSU's, Renaults R8 en 10 en waren vooral interessant door hun relatie flage prijsniveau. De Skoda S100 en de vlotte S-110R Coupe. Nu, bijna veertig jaar na hun introductie zijn het ineens gewilde klassiekers.  

Bijzondere Lamborghini

 

Soms kom je wel eens heel bijzondere auto's tegen. Zo maar, in de Amsterdamse haven, op Schiphol of in Praag……een voorbeeld van zo'n bijzondere auto laat ik hier zien. De Lamborghini is vast bestemd voor iemand die niet valt voor een 'standaard' uitvoering… 

Het Saan Museum

 

Wie in het plaatsje Diemen, vlak bij Amsterdam, het pand van Saan voorbij rijdt heeft geen idee dat zich achter de facade van een bekend kraanbedrijf een waar museum schuil houdt dat zeer de moeite van een bezoek waard is….

Stoffig Fordje

Stel, je bent gewoon op zoek naar een leuk item voor onder de kerstboom, een surprise voor een familielid en je loopt een wat rommelige koopjeshal binnen in hartje Aalsmeer…en daar zie je ineens…… 

Verborgen schatten

 

Omdat ik gisteren weer via een zakenrelatie aanliep tegen hetbestaan van een paar zeer exclusieve auto's die na restauratie de Nederlandse straten zullen gaan bevolken heb ik een nieuwe rubriek opgezet waarin ik de lezer deelgenoot zal maken van de wereld van de klassieke auto. Onbekende merken, modellen, fabrikanten uit het verleden. Het zal allemaal de revue passeren……ik hoop dat u er veel plezier aan zult beleven.