Tatraplan uit Tsjechie

In deze oude schuur, onder het jarenlang opgebouwde stof en andere troep, staat een verborgen schat....een Tatraplan 

Voor de meeste mensen is het niet weggelegd om een hele collectie op te bouwen van weer goed rijdende en prachtig gerestaureerde klassiekers. Voor verzamelaar en liefhebber Marcel Tillemans is elk 'wrak' een nieuwe uitdaging. Zo ook deze rode Tatraplan….

De originel motor zit er nog in, maar vraag niet in welke conditie 

Ik ken Marcel Tillemans als een verwoed verzamelaar van echte auto’s. Waar ik ze op schaal in een vitrine plaats, plaatst hij zijn nieuwe aanwinsten ergens in een loods of garage. Maar het moeten dan wel heel bijzondere wagens zijn. Liefst van relatief onbekende merken, anders zijn ze veel te weinig uniek. En dus reist Marcel nogal eens af naar Midden-Europa, zeker als hij een goede tip krijgt dat er weer ergens in de spelonken van het technisch interessante Tsjechië bijvoorbeeld een Tatraplan staat te verkommeren. Voor hen die dat niet weten, Tatra is een van de grote merken uit dat land, het is een paar decennia ouder dan Skoda, op zich al een van de oudste merken ter wereld, en bouwde net voor de tweede wereldoorlog en daarna heel bijzondere gestroomlijnde modellen.

Het dahsboard is nog redelijk compleet. Let op het rechts geplaatste stuurwiel. Indertijd normaal in het land van herkomst.  

Met de motor achterin, iets dat zelfs door Volkswagen nog niet was uitgeacht toen, en met een heel bijzondere vormgeving. Auto’s met een ruggengraatchassis, onafhankelijke wielophanging, luchtkoeling en geen achterruit. Dat was in die dagen meer dan revolutionair, want de meeste modellen van andere fabrikanten waren een soort van rijdende hooischuren als het ging om luchtweerstand en algemene vormgeving. Tatra gaf de Tatraplan ook nog een grote rugvin mee om de stabiliteit te garanderen. De plaatsing van het stuurwiel, een beetje in het midden was ook al apart, en men experimenteerde bij de Tsjechische fabrikant ook met de voorste verlichting. Het merk was daarmee een van de meest vooraanstaande van de Europese autowereld, maar kon in onze streken nooit zoveel potten breken.

Hoe smerig ook, de fraaie stroomlijnvormgeving die de Tatraplans zo uniek maakte voor en na de oorlog, is nog goed te zien.  

Het befaamde importhuis De Binckhorst heeft een aantal jaren moeite gedaan de fraai gelijnde Tatra’s in ons land te verkopen, maar hun aanschafprijs bleek een te hoge barrière. De Tatraplan die Marcel Tillemans in een boerderij vond was een van de oudst bekende modellen. Maar wel een met een echt achterruitje naast de befaamde rugvin. De algemene staat is niet meer dan redelijk, maar de body lijkt hard genoeg om een goede restauratie mogelijk te maken. De stoelen en bekleding liggen op een stapel en het dashboard lijkt redelijk compleet. De originele motor zit er nog in, maar die draait niet meer na al die jaren. Neemt niet weg dat als alles volgens plan gaat de rode Tatraplan over een jaar of twee drie de Tillemans-collectie zal gaan versterken. Ik verheug me nu al op dat prachtige geluid van die luchtgekoelde achtpitter………   

Lees ook:Heel exclusief; Tatraplan!
Lees ook:Aero-meeting Hamburg
Lees ook:Tatra is weer Tsjecho-Slowaaks….
Lees ook:Nu meer geliefd dan toen; Tatra 603…
Lees ook:Audi racer naar Noord-Hollands museum…

3 reacties op “Tatraplan uit Tsjechie

  1. Jege

    Heft de koop in 2008 wel plaatsgevonden, volgens geruchten is Tillemans later alleen maar tussenhandelaar geweest en is de passie voor Tatra omgeslagen in pecunia.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    IK kan daar geen zinnig antwoord op geven. Ken Marcel als een aardige vent met een grote passie voor al dan niet klassieke Tsjechische automobielen. Dus of het nu langs de ene of de andere weg is gegaan weet ik niet….

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.