Categorie: "Serieus Scheuren"

Volkswagen’s ultieme Golf…de R 400!

Volkswagen laat op de autotentoonstelling van Peking zien welk sportieve potentieel er nog in de Golf steekt. Op basis van de onlangs geïntroduceerde Golf R heeft het merk het studiemodel R 400 ontwikkeld. Deze beschikt over een 2.0 TSI met 295 kW/400 pk en 4MOTION vierwielaandrijving. Daarmee sprint de indrukwekkend ogende Golf R 400 in maar 3,9 s van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 280 km/h. De Golf R 400 concept car is ontwikkeld door Volkswagen R GmbH. De sportafdeling van het merk haalt het (momenteel) maximaal mogelijke uit de 2.0 TFSI van de Golf R: 295 kW/400 pk (+100 pk) en een koppel van 450 Nm (+70 Nm). Het specifieke vermogen van 200 pk/liter is gelijk aan dat van supersportwagens. De Golf R 400 weegt 1.420 kg. Ofwel: 3,55 kg/pk.

De Golf R 400 heeft een 6-traps DSG-transmissie, een sportonderstel en 4MOTION permanente vierwielaandrijving met variabele aandrijfkrachtverdeling via de Haldex-koppeling. Voor puur rijplezier heeft het stabiliteitssysteem (ESC) geïntegreerde elektronische sperdifferentiëlen. XDS+ op vóór- en achteras is standaard. Hiermee zijn de wielen aan de binnenzijde van een bocht af te remmen. Dit zorgt voor zeer scherpe reacties op stuurbewegingen. Het ESC heeft een Sport-modus waarbij het minder vaak ingrijpt – perfect bij bijvoorbeeld circuitgebruik.
De Golf R 400 oogt indrukwekkend door zijn fors verbrede wielkasten (V/A) met 19-inch lichtmetalen wielen. Ook het front met grote koelluchtopeningen, een carbon splitter en de gele accentlijnen is uitgesproken sportief. Achter springt de diffuser met twee grote uitlaatpijpen in het oog. Een andere blikvanger is de dubbele dakspoiler. In het interieur: twee sportstoelen met openingen voor vijfpunts gordels. Achterin heeft de Golf R 400 twee individuele zitplaatsen. Het meubilair is bekleed met een combinatie van leer en alcantara. Gele stiksels, R-Logo’s en afwerkingsdetails van hoogglans pianolak versterken de sportieve sfeer aan boord.

Hyundai helemaal klaar voor Rally de Portugal…

Hyundai Motorsport verschijnt met drie rallyauto’s aan de start van de Rally van Portugal (3-6 april). Het rallyteam hoopt op het Iberisch schiereiland het knappe resultaat van de vorige rally, een derde plaats voor Thierry Neuville in Mexico, te kunnen evenaren. Het Hyundai Shell World Rally Team wil zoveel mogelijk kilometers maken in de Rally van Portugal. Met het inzetten van een derde auto kan namelijk nóg sneller nóg meer waardevolle data worden verzameld. Dat is belangrijk om de rallyauto’s dit seizoen nog verder te kunnen perfectioneren.
‘Met Thierry, Juho en Dani hebben we een ijzersterke line-up in Portugal’, aldus teambaas Michel Nandan. ‘Thierry’s snelheid, Juho’s ervaring op gravel en de uitstekende resultaten in Portugal in het verleden van Dani Sordo beloven veel goeds.’

Onbekend zusje van de GT40, model J…..

Voor veel autoliefhebbers of kenners van het automerk Ford is de GT40 een icoon voor innovatie en sportiviteit, ook al moest de wagen het op de snelle circuits uiteindelijk afleggen tegen de gevestigde orde uit de jaren zestig. Toch bewees Ford juist met deze auto dat het als producent van meer normale consumentenmodellen goed in staat was om een zeer snelle circuitracer op de wielen te zetten die goed was voor een aantal overwinningen. Maar in de hele ontwikkeling van die GT40 zat een variant verborgen die de twijfelachtige eer met zich meenam om nog wat innovatiever te zijn dan zijn bekende broer, maar daarnaast bewees dat je heel erg goed moet kijken wat de effecten zijn van aerodynamica en torsiekrachten op het ontwerp van een auto als deze. De Ford J was geboren. Een raceauto die met gebruikmaking van de motor uit de GT40, een zeven liter blok dat afkomstig was uit de Fairlane in die jaren, een totaal andere carrosserie kreeg en een lichtgewicht chassis. Op een of andere wijze oogde de J minder elegant dan de GT40, en de body van de wagen was gemaakt van super licht aluminium. Bij de eerste circuittests bleek de auto ongekend snel en zette meteen een circuitrecord neer op Le Mans. De J woog in totaal 140 kilo minder zwaar dan de vergelijkbare GT40 Mk. II. Ford gaf zelf de voorkeur aan de bewezen Mk.II in dat raceseizoen en gebruikte de J meer als een soort prototype om bepaalde technieken uit te testen. De ontwikkelingen aan de auto zelf werden beperkt tot een minimum. Dat had haar (fatale) gevolgen want tijdens een testrit op het circuit van Riverside raakte de auto tijdens een extreem snelle rit op een recht stuk van de racebaan ineens buiten controle van de coureur, vloog over de kop en vloog in brand. Het bleek dat de constructie niet voldoende bestand was tegen de impact van zo’n crash en dit doodde de coureur, Ken Miles. Uit later onderzoek bleek dat de J zonder enige vorm van controle over de rijwind middels spoilers of zoiets, bij heel hoge snelheden last kreeg van lift onder de auto en daardoor werd opgedrukt met fatale gevolgen. Uit deze resultaten haalde men voldoende informatie om de nieuwe GT40 Mk. IV te kunnen ontwikkelen die een andere vorm liet zien en wel succesvol bleek. Van de J werden daarna nog een negental exemplaren gebouwd, die deels als GT40 door het leven gingen en redelijk succesvol deelnamen aan diverse circuitraces in die jaren. Van de J weten we verder niets meer. De GT40’s deden een paar jaar uiterst succesvol nog mee aan grote wedstrijden, werden beroemd en sindsdien zelfs bijna in serie gekopieerd. De J’s verdwenen in musea en staan daar stof te vergaren. Jammer, want een Ford van ongekende racekwaliteiten. Had men er nu maar een paar spoilers opgezet in die jaren, hadden we er nu niet zo van opgekeken dat die auto ook door Ford is gebouwd.

Zij genieten beide van hun ritje…

Wie jarig is trakteert….en dus voor alle lezers even een aardig filmpje dat ik vond op internet. De overigens schitterende jonge dame geniet met volle teugen van het gebrul van een opgevoerde V8…ze vond het leuker dan Disneyland…. http://youtu.be/3kj0pmI6DBk

Hornbach duikt in autosport…

Bouwmarkt Hornbach is in de beslissende fase van het seizoen in de Supercar Challenge sponsor geworden van racetalent Bas Schouten. Tijdens de laatste vier races scheurt deze nog erg jonge coureur (18) in een Hornbach-racewagen over het circuit. De opvallende bolide is afgelopen weekend onthuld tijdens de Gamma Racing Day op TT Circuit Assen, waar de talentvolle coureur zowel op de zaterdag- als de zondagrace op het podium stond. De BMW 132 GTR van Bas Schouten (team JR Motorsport) is in z’n geheel voorzien van een Hornbach-carwrap, in fel oranje en magenta.

Om de entree van Hornbach in de autosport extra glans te geven, sprongen er het afgelopen weekend – naast auto en coureur zelf – meer uitingen in Hornbach-stijl in het oog; twee promodames op zondag, grote vlaggen in de pitbox en via de verschillende Social Media kanalen.

Bas Schouten (http://www.basschoutenracing.nl/) is dus pas 18 jaar oud, maar zijn naam is al bekend in de autoracerij. Schouten maakte de laatste jaren namelijk furore in de Formule Ford en behaalde daar al heel wat mooie resultaten. Hij maakte daarnaast al een enkele keer een uitstapje naar onder andere de Supercar Challenge powered by Dunlop. De jonge coureur kwam in 2011 met Bas Koeten Racing enkele gastraces in een Nissan 350Z in actie en nam vorig seizoen aan enkele gastraces deel met de BMW 1-serie GTR van JR Motorsport en de Speedtec Zilhouette van Speedtec Motorsport. Bron: www.superchallenge.nl)

Over HORNBACH

HORNBACH is een onafhankelijke, internationale keten van projectbouwmarkten met tuincentra. Het familiebedrijf heeft een historie van ruim 130 jaar en meer dan 14.000 medewerkers. In Nederland bestaat HORNBACH nu zestien jaar en telt het inmiddels negen vestigingen. HORNBACH won in 2012 voor de zevende keer de ING Retail Jaarprijs, in de categorie `Beste Bouwmarkt van Nederland’. De basis voor de succesvolle HORNBACH-formule zijn de vijf kernwaarden: laagsteprijsgarantie, deskundig advies, competente service, een enorm assortiment (120.000 artikelen) en grote voorraden (50.000 artikelen).

Lamborghini Veneno Roadster op komst?

Volgens de Britse en Duitse media zou sportwagenfabrikant Laborghini bezig zijn om een extra exclusieve versie te ontwikkelen van de op zich al geen al te grootschalig geproduceerde Veneno supersportscar. De in Geneve getoonde Veneno werd op de wielen gezet om het halve eeuwfeest van de Italianen extra luister bij te zetten. De ontvangst bij de klantenkring van het merk was zodanig goed dat men nu meent dat er ook ruimte is voor een open versie. Een klein marktonderzoek door vertegenwoordigers van het merk bij de eigen klanten maakte duidelijk dat men er serieus naar kijkt. Daarbij deed Lamborghini dit al eens eerder bij de ook al zo bijzondere Aventador. Zou een open Veneno er echt komen mogen we rekenen op een catalogusprijs van ver boven de drie miljoen Euro. Daarvoor moet het spaarvarken dus echt worden geslacht vrees ik. Maar dan krijg je ook een auto waar de wind door de haren giert bij 355 km/u en de 6,5 liter V12 achter je brult om zijn 750 paarden binnen 3 seconden zoveel sporen te geven dat je dan de 100km/u passeert….Aparte klasse!

Mercedes-Benz sponsort historisch race-festijn

Mercedes-Benz heeft zich als officieel hoofdsponsor verbonden aan de Schloss Dyck Classic Days (2 t/m 4 augustus). Dit jaar toont het merk tijdens het evenement een serie originele S-Klasse-modellen uit diverse generaties die door prominente namen uit de autosportwereld aan het publiek gepresenteerd worden.

De zorgvuldig geselecteerde exemplaren uit de indrukwekkende collectie van Mercedes-Benz Classic schetsen een beeld van de rijke historie van de S-Klasse en benadrukken zijn racesuccessen. Tot de modellen die in het ‘driver’s paddock’ te bewonderen zijn, behoren bijvoorbeeld de Mercedes-Benz 220 (W 180), die in 1956 aan de Mille Miglia deelnam. De geschiedenis van de rally’s en lange-afstandsraces gedurende de jaren ’60 wordt tot uiting gebracht door een rallyuitvoering van de Mercedes-Benz 300 SE (W 112). De beroemde Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 die in 1971 tijdens de 24-uurs race op Spa in België een klasseoverwinning en een tweede plaats algemeen boekte zal aanstaand weekend eveneens acte de présènce geven.

Deze klassiekers worden tijdens het evenement door grote namen uit de autosporthistorie aan het publiek gepresenteerd. Bijvoorbeeld door Ewy Baronin von Korff-Rosqvist, die de 1962 Argentinian Road Grand Prix won in een Mercedes-Benz 220 SE (W 111); door Dieter Glemser, die in de jaren ’60 en ’70 eveneens een rol speelde in de grootse autosportsuccessen van Mercedes-Benz; en door Hans Herrmann, in de vijftiger jaren één van de leden van het Mercedes-Benz ‘silver arrow’ team. Diverse S-Klasse’s zullen gedurende het weekend ook in actie komen op het landgoed rondom Schloss Dyck.

Mercedes-Benz Classic’s aanwezigheid tijdens de Schloss Dyck Classic Days wordt extra kracht bijgezet op de ‘Apple Meadow’, waar een 450 SEL 6.9 (modelserie 116) en een 560 SEL (modelserie 126) hun opwachting zullen maken.

Naar verwachting zullen autoliefhebbers en –verzamelaars uit heel Europa aanstaand weekend de Schloss Dyck Classic Days aandoen. Het bekende kasteel in Jüchen, niet ver van Mönchengladbach in het Rijn-district Neuss, vormt opnieuw het toneel voor het evenement, dat een gevarieerd programma kent.

Tentoongestelde modellen van Mercedes-Benz Classic op de Schloss Dyck Classic Days:

- Mercedes-Benz 220 a (W 180), 1954
- Mercedes-Benz 300 SE rally vehicle (W 112), 1963
- Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG (W 109), 1971
- Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 (modelserie 116), 1975
- Mercedes-Benz 560 SEL (modelserie 126), 1985 tot 1992

Opels elektrische rallygeweld…

Opel neemt voor de tweede keer deel aan de internationale rally van Monte Carlo met de deels elektrisch aangedreven Ampera. Na de overwinning van vorig jaar en drie top 10-plaatsen in andere wedstrijden, verdedigen dit jaar acht Ampera-teams de titel voor auto’s met alternatieve aandrijving.

De ‘Rallye Monte-Carlo des Énergies Nouvelles’ wordt al voor de 14de keer georganiseerd door de Automobile Club de Monaco. Het startschot wordt gegeven op 21 maart in Annecy-le-Vieux, Clermont-Ferrand en Lugano en de rally eindigt drie dagen later in Monaco. Dit jaar zijn er meer regelmatigheidstests, zodat de nadruk nog meer op efficiënte rijprestaties komt te liggen. De opzet van de rally: een bepaalde afstand afleggen met een constante snelheid en met zo weinig mogelijk brandstofverbruik.

Om aan de start te mogen verschijnen, moeten de voertuigen een maximale CO2-uitstoot van 115 g/km hebben. Het algemene klassement wordt bepaald door de verhouding van het voertuiggewicht, de CO2-uitstoot, de energiedichtheid van de brandstof en het verbruik. De ‘Rallye Monte-Carlo des Énergies Nouvelles’ is het oudste en beroemdste evenement in de motorsport voor voertuigen met alternatieve aandrijvingssystemen. De Automobile Club de Monaco organiseert deze wedstrijd al sinds 1995.

De Ampera heeft een elektronisch begrensde maximumsnelheid van 161 km/u.

Alpine terug in de racerij

Op 5 november vorig jaar besloot de directie van Renault het merk Alpine nieuw leven in te blazen in het kader van een samenwerkingsverband met Caterham. De nieuwe ‘Société des Automobiles Alpine Caterham’ werkt onder leiding van de heer Bernard Ollivier momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe auto die in 2016 op de markt moet komen. Ondertussen wordt het merk geleidelijk aan en op strategische wijze weer in beeld gebracht.

Zo werd de Alpine A110-50 – de auto waarmee de vijftigste verjaardag van de roemruchte Berlinette werd gevierd – gepresenteerd tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco en bij de Le Mans Classic 2012. Verder zette Renault officieel vijf Alpine A110 in bij de laatste Monte-Carlo Historique Rally waar de auto meer dan enthousiast werd onthaald door het publiek. Deze auto’s – en andere modellen van het door Jean Rédélé opgerichte merk – werden vervolgens tentoongesteld op de Salon Rétromobile begin februari.

Een volgende stap is de deelname vanaf 2013 van een prototype aan het prestigieuze ELMS (European Le Mans Series) alsook aan de 24 uur van Le Mans op 22 en 23 juni 2013.

De terugkeer bij de lange afstandsraces past ook in de geschiedenis van het merk. Alpine nam immers elf keer deel aan de 24 uur van Le Mans tussen 1963 en 1978 met 55 fabrieksauto’s. Alpine viel daar ook flink in de prijzen.

Om de kans op een succesvolle terugkeer zo groot mogelijk te maken is Alpine een samenwerking aangegaan met het Signatech team van Philippe Sinault. Dit team gaat in een prototype LMP2 Alpine rijden met een chassis dat wordt aangedreven door een Nissan motor met 500 pk. Het hoogtepunt van dit seizoen wordt uiteraard de 24 uur van Le Mans, de koningsrace van de internationale autosport. De derde rijder voor de 24 uur van Le Mans zal worden aangekondigd bij de presentatie van de auto in Castellet op 24 maart 2013.

Nieuwe McLaren P1 laat straten smelten…

Vergeet alles wat u leest over kleine compacte en zuinige auto’s. Vergeet suv’s met pretenties, laat alles wat je weet over normale sportwagens maar gewoon opgslagen in boek of geest. McLaren brengt tijdens de Geneefse AutoSalon de nieuwe P1. Een auto met pit, in feite een Formule Een wagen met een soort consumentenverpakking. De P1 wordt uitgerust met een ‘slechts’ 3,8 liter grote V8 motor afkomstig uit de iets oudere MP4-12C. Deze van BiTurbotechniek voorziene KERS-hybridemotor levert 916pk. Als straatcoureur krijg je daarbij een zevengangs dubbelkoppeling-versnellingsbak die de achterwielen voorziet van aandrijving. De ingebouwde elektromotor levert van het totaalvermogen een beste 179PK en alles bij elkaar opgeteld komt de McLaren tot een koppel van 720Nm. Helaas, voor de meeste middenklassers niet voorbehouden. Wil je politiek correct gaan rondrijden met de supersportwagen kan dat. Puur elektrisch aangedreven kom je dan tien kilometers ver, maar bewondering komt dan ook vanuit GroenLinkse kring op je af. Rijdt je de McLaren volgens de Spee-normen, zou je in theorie ergens een op tien moeten kunnen halen. Ongekend voor een dergelijke auto. De nieuwe McLaren wordt gebouwd uit lichte en loeisterke materialen. Zoals Carbon, titanium en magnesium. Zet je het vermogen af tegen het eigen gewicht van de auto, scoort hij zelfs nog wat beter dan de befaamde Bugatti Veyron. Wie een beetje goed kan rijden (en in deze klasse lijkt me een coureursopleiding een eerste vereiste) krijgt de 1400 kilo zware McLaren in minder dan drie seconden van nul naar honderd en rijdt 14 seconden later al voorbij de 300km/u. Voorwaar indrukwekkende cijfers. Volgens de fabrikant gaan er 375 P1′s gebouwd worden. Men had ooit in het businessplan hogere cijfers opgenomen, maar door de crisis en zo is het zelfs in deze klasse lastiger om supercars te slijten. Wie er een wil bestellen moet wel ruim 1 miljoen Euri op de bank hebben staan. En dat is dan nog exclusief afleveringskosten, matten en stootstrips.