Categorie: "Serieus Scheuren"

X-raid Mini team is klaar voor Dakar 2013

Op 5 januari van het nieuwe jaar gaat de 2013 editie van de zgn. Dakar-rally weer van start. En de teams van de verschillende deelnemers zijn al maanden bezig met de voorbereidingen op dit zware evenement dat zoals al enige jaren gebruikelijk ook in 2013 zal plaatsvinden in Zuid-Amerika. Dwars door Peru, Argentinie en Chili zullen de deelnemers een parcours af moeten leggen van ruim acht duizend kilometers. Mini doet dit keer ook weer mee met een nog wat krachtiger uitvoering van haar Countryman ALL4 AWD rallywagens. Vorig jaar deden de Mini’s het prima, eindigden in de top tien van de klassering en dat wil men tenminste in 2013 evenaren, zo niet overtreffen. Bij BMW Motorsport wordt de laatste hand gelegd aan de deelnemende auto’s onder auspiecien van het X-raid Team dat zo succesvol opereerde in de begin 2012 gehouden editie. De MIni’s zijn ook dit jaar uitgebreid getest tijdens het WK Cross Country Rallies en daarbij bleek de auto vrijwel ongenaakbaar. Dat zorgt voor hoge verwachtingen. We gaan het zien….

Erg rappe hybride wint belangrijke race…

TOYOTA Racing heeft met de TS030 HYBRID opnieuw een race in de FIA World Endurance Championship (WEC) gewonnen. Na winst in Sao Paulo en Monza werd nu de Zes Uren van Fuji gewonnen. Alex Wurz, Nicolas Lapierre en Kazuki Nakajima verzekerden zich zaterdag van pole position en stuurden een etmaal later hun hybride Le Mans racer in leidende positie over de finish. De TS030 HYBRID met startnummer 7 was in vrijwel elke sessie voorafgaand aan de race de snelste geweest. Tijdens de race werd dat beeld doorgetrokken.

De wedstrijd – die liefst 233 ronden en 7 pitstops duurde – stond in het teken van het gevecht dat de Toyota TS030 HYBRID ronde na ronde voerde met de twee Audi’s. Pas diep in de race, na een safety car periode, kon TOYOTA Racing de twee concurrenten definitief van zich afschudden. De ontlading die dat met zich meebracht, zorgde in de laatste ronden voor extra emoties aan de pitmuur. Niet in de laatste plaats omdat de hybride aandrijflijn voor de TS030 op slechts een steenworp afstand van het circuit was ontwikkeld. En dus betraden niet alleen Wurz, Lapierre en Nakajima het podium, maar ook Takeshi Uchiyamada; Vice President van Toyota Motor Corporation, hybride pionier én geestelijk vader van de Toyota Prius.

De achtste en laatste ronde van de FIA World Endurance Championship vindt op 28 oktober plaats op het Shanghai International Circuit in China. Alex en Nicolas zullen dan de #7 TS030 HYBRID rijden.

TS030 HYBRID #7
Alex Wurz, Nicolas Lapierre, Kazuki Nakajima
Warm-up: 1st (1min 29.137secs), 10 laps
Race: 1st, 233 laps, 7 pit stops.
Fastest lap: 1min 28.088secs

Hyundai wil terug in de WRC

Hyundai trappelt van ongeduld om weer terug te keren in het FIA WRC (wereld rallykampioenschap). Op de Autosalon van Parijs presenteert de autofabrikant een rallyklare versie van de nieuwe Hyundai i20. Het WRC is een van de zwaarste autosportklassen. De i20 WRC is ontwikkeld om op tijdens de competitie extreme terreinen en weersomstandigheden de baas te kunnen.
Nadat Hyundai zich in 2003 uit de autosport had teruggetrokken, stelde het zich ten doel om in Europa een eigen WRC-team op te zetten en op de lange termijn terug te keren met een rallyauto. Het resultaat daarvan is de Hyundai i20 WRC.

Hyundai begon in 1998 met de rallysport door twee seizoenen deel te nemen in de F2-klasse van het WRC. In 1999 maakte Hyundai bekend dat het vanaf 2000 op het hoogste niveau verder zou gaan met een WRC-auto op basis van de driedeurs Hyundai Accent.
Aan het eind van 2003, na vier seizoenen in het WRC, besloot Hyundai zich uit het WRC terug te trekken om het geld voor deelname anders te besteden. Plan was om op de lange termijn op het hoogste niveau terug te keren met een eigen WRC-team.
WRC-rallyauto’s zijn tegenwoordig gebaseerd op productiemodellen voorzien van 1,6-liter motoren. Ze zijn herkenbaar aan vergaande aerodynamische aanpassingen, vierwielaandrijving, de toepassing van turbo’s, sequentiële versnellingsbakken en andere hoogstaande techniek.

Racen in stijl…

Op de Parijse autotentoonstelling presenteert Bentley de door een speciaal ontwerpteam gebouwde Continental GT3-raceauto op basis van de Continental GT Speed. Eind 2013 staat de eerste race-inzet gepland.

De ontwikkeling van de Bentley GT3-raceauto komt volgens Bentley voort uit de wensen van klanten. Die vinden dat Bentley, mede gezien haar roemruchte geschiedenis ook op het circuit vertegenwoordigd dient te zijn. De nieuwe bolide is gebaseerd op Continental GT Speed. De snelle Brit laat zien waartoe de Bentley Continental GT onder de meest extreme omstandigheden is staat is. Daarbij vormt de Continental GT3 de solide basis voor Bentley´s langetermijnplannen in de autosport.

Bij de ontwikkeling van de Continental GT3 krijgt Bentley alle steun van de internationale autosportfederatie FIA. De auto wordt ontwikkeld om te voldoen aan de FIA GT3-regelmenten. Dat betekent dat hij kan worden ingezet bij een breed scala aan races waaronder 24-uurs-races. De Continental GT3 heeft de voorgeschreven achterwielaandrijving en een indrukwekkend aero-package. Typische Bentley-kwaliteiten als duurzaamheid en stabiliteit zijn uiteraard ‘ingebakken’.

De komende maanden wordt de Bentley Continental GT3 verder ontwikkeld. Het testprogramma start in 2013 en aan het eind van dat jaar wordt de eerste inzet bij een race verwacht. De nieuwe Continental GT Speed is een verfijnde en zeer luxe GT, die op afroep zijn uitermate sportieve karakter toont. Het is de snelste auto die Bentley ooit voor de openbare weg heeft gebouwd. Als een van de weinige supercars is hij onder alle (weers)omstandigheden in te zetten.

BMW brengt vierde team in DTM 2013

Terwijl het DTM-seizoen van dit jaar bijna aan de finish kwam, kondigde BMW aan volgend jaar een vierde team toe te voegen aan de drie al aangekondigde voor het nieuwe seizoen van deze spectaculaire tak van de autosport. Naast de teams Scnitzer, RBM en RMG kom nu ook een nieuw gevormd gezelschap wagens en coureurs aan de start onder de naam MTEK. Dit team zal worden geleid door een Nederlander, Ernest Knoors, een man met de nodige ervaring. Hij werkte o.a. bij Ferrari en deed ook in andere takken van motorsport ervaring op. BMW is zeer tevreden over de resultaten die het opdeed met de drie al genoemde teams en durft de stap naar een vierde wel aan. De concurrentie, Audi en Mercedes, rijden nu al met acht auto’s mee in de DTM-races, volgend jaar heeft BMW dus hetzelfde aantal wagens in de baan. Tot de terugkeer in dit seizoen was BMW twintig jaar afwezig geweest, maar de comeback bleek succesvol en dat zorgt voor nog meer investeringen in de supersportieve tak van het Beierse automerk.

Alpine maakte indruk in Rotterdam

Rotterdam stond zondag 26 augustus jl. in het teken van het grootste autosportfestijn van Nederland: City Racing Rotterdam. Renault greep het populaire evenement aan om de nieuwe Alpine A110-50 in Nederland te presenteren. Het spectaculaire studiemodel is ontworpen ter gelegenheid van het vijftigjarige jubileum van de Alpine A110 Berlinette en reed over het parcours in colonne met tien originele Alpines van weleer.

Een van de Rotterdamse hoogtepunten was dus de parade van tien Renaults Alpine, met de bijzondere A110-50 voorop. De unieke sportauto – waarvan er tot nu toe slechts één is gebouwd – werd bestuurd door niemand minder dan Giedo van der Garde. De testcoureur van het Caterham F1 Team is bekend met Renault-techniek, aangezien Caterham gebruikmaakt van Renault-motoren.

De Alpine A110-50 is ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker, Directeur Design van Renault. Het door Renault Sport Technologies ontwikkelde studiemodel is gebaseerd op de techniek van de Renault Mégane Trophy en heeft herkenbare stijlelementen die verwijzen naar de originele Alpine A110 Berlinette uit 1961. Dat model is beroemd om zijn uitzonderlijk gunstige verhouding tussen vermogen en gewicht, en de geleverde prestaties in rally’s en races, op straat en op het circuit. Het model won onder meer de befaamde Rally van Monte Carlo en groeide uit tot een heuse cultauto. Sindsdien behoort de merknaam Alpine tot het nationale erfgoed van Frankrijk.

Na de A110 kwam Alpine met onder meer de A310, de A610 en diverse speciale uitvoeringen, onder meer de Le Mans en GTA/A610 Turbo.

Technische specificaties Renault Alpine A110-50
Carrosserie koolstofvezel
Motor V6, 24 kleppen, middenmotor
Vermogen 400 pk (296 kW) bij 7.200 t.p.m.
Maximumkoppel 422 Nm bij 6.200 t.p.m.
Maximumtoerental 7.500 t.p.m.
Transmissie Sequentiële zesversnellingsbak, semi-automaat
Wielen 21 inch, lichtmetaal
Afmetingen (l x b x h) 4.330 x 1.961 x 1.230 mm
Tankinhoud 30 liter
Gewicht 880 kg

Mazda komt terug in LeMans racerij

Mazda Motorsports heeft tijdens de LeMans 24 uurs race 2012 aangekondigd dat het binnenkort raceversies van haar nieuwe en schone SKYACTIV-D dieselmotor zal leveren aan teams in de Le Mans Prototype 2 (LMP2) klasse van de belangrijkste endurance race ter wereld, de 24 Uur van Le Mans. Het motorenprogramma van Mazda voor Le Mans maakt zijn debuut in de race van volgend jaar. Mazda was de eerste en is nog steeds de enige Aziatische autofabrikant met een overall overwinning in de 24 Uur van Le Mans. Dat was in het jaar 1991.
Volgens de Japanners betekent dit besluit een nieuwe start van haar liefdesrelatie met Le Mans. De geschiedenis van het merk werd positief gekleurd door te winnen met een auto die was uitgerust met een rotatiemotor. Nu wil Mazda opnieuw naar ‘winners circle’ met wat men denkt dat de meest geavanceerde en schoonste in serie geproduceerde krachtbron is die deze endurance sport ooit gezien heeft. Men doet dat dus in de huidige stijl van Mazda, met motoren die beschikbaar komen voor levering aan Europese en Amerikaanse teams die deelnemen in de LMP2-klasse van zowel het World Endurance Championship (WEC) als de American Le Mans Series (ALMS). Die motoren worden gezamenlijk ontwikkeld door Mazda Motor Corporation, Mazda North American Operations en SpeedSource Race Engineering. De eerste dyno tests zijn al geweest en het testen op de baan begint in het najaar van 2012.
De motoren zijn gebaseerd op het standaardblok van de nieuwe Mazda SKYACTIV-D 2.2-liter dual-stage turbo dieselmotor met vier cilinders. Volgens Mazda Motorsports zal de motor uitstekende prestaties en een laag brandstofverbruik leveren in combinatie met de kwaliteit, duurzaamheid en betrouwbaarheid die nodig zijn om fantastische auto’s te produceren en endurance races te winnen. Het deelnemersveld voor LeMans wordt er wel steeds interessanter door.

Toyota gaat elektrisch racen

Toyota Motorsport test momenteel haar nieuwe maar eveneens experimentele TMG EVP001 elektrische raceauto. Deze wagen is speciaal ontworpen om de bikkelharde strijd aan te gaan met meer conventionele deelnemers tijdens de bekende heuvelklim bij Pikes Peak in de V.S. op 8 juli a.s. Deze race, waarbij het gaat om zo snel mogelijk de top te bereiken op 4300meter hoogte, trekt de meest wonderlijke of opmerkelijke racewagens uit de hele wereld. Van Trabants tot Hummers, van Porsches tot dikke Pontiacs. Grootste probleem voor auto’s met verbrandingsmotoren is de ijle lucht op deze grote hoogte, die zorgt voor afname van de aantallen pk’s onder de soms bijzonder gevormde motorkleppen. Met de volledig elektrische aandrijving van de door Toyota ontworpen EVP001 heb je dit probleem niet en blijven alle krachten gewoon beschikbaar van de coureur die de wagen bestuurt. Met een koppel van 900Nm is die ook niet bepaald onderbedeeld. De gekoppelde elektromotoren van de snelle Toyota worden gevoed door een Keramische lithiumaccu met een vermogen van 42kWh. De experimentele auto moet bewijzen dat ook een elektrische racewagen in staat is tot topprestaties. We zijn benieuwd hoe de Toyota het er af zal brengen uiteraard. Gelukkig is die rit niet zo lang, dat is en blijft toch een beetje de Achilleshiel voor die elektrische tractie…

Toyota klaar voor LeMans!

Toyota is keihard bezig zich voor te bereiden voor de zware 24-uren-race van LeMans die over 14 dagen zal worden gereden. (16-17 juni) Toyota traint momenteel met twee hybridewagens die het tijdens trainingen bijzonder goed blijken te doen in vergelijking met de meer conventioneel aangedreven concurrenten. Het blijkt dat het toch wat bijzondere systeem dat Toyota gebruikt steeds beter opgewassen raakt tegen de extreem zware omstandigheden waaronder dit soort competities wordt verreden. Men verwerkt momenteel alle informatie in de computers van het raceteam en zal op basis daarvan de afstelling en input op beide racewagens nog verbeteren. Spannende tijden voor het Japanse merk.