Regering benadeelt wegverkeer….

A2 routekaartDe files groeien weer, net als de economie. En direct komt er uit bepaalde hoeken van de samenleving de roep om het filespook te bestrijden met oude wijn in nieuwe zakken, rekeningrijden, fileheffingen etc. Terwijl dit zelden of nooit werkt en slechts de staatskassen vult, blijven bepaalde stromingen het maar proberen. In feite is het oplopen vna files vooral te wijten aan uitblijvende investeringen richting de infrastructuur. Men vergroot wel graag uit wat wel is uitgevoerd maar verzwijgt wat men niet deed. Nederland heeft overigens best een aardige hoeveelheid wegen. Maar ook het aantal vaarwegen is flink groot net als de hoeveelheid rails. Daarbij kent ons land bijna 40.000 kilomter fietspaden wat in een land als het onze prima past. Maar het aantal wegen is sinds 2005 relatief weinig gestegen. Nog geen 5000 km nieuw asfalt werd aangelegd. Om allerlei redenen stopte men het geld liever in andere zaken binnen de samenleving. In diezelfde periode steeg het wagenperk met 2 miljoen voertuigen. A2 Amsterdam-Utrecht 2008 - pict. canolzerenDie allemaal over dat relatief vole wegennet moeten voortbewegen. En dat leidt dus sneller tot files. Met name rond Utrecht zijn die dagelijks en worden steeds langer. Daar zijn wegen 16 keer drukker dan bijvoorbeeld in Oost-Groningen. Terwijl men bij CBS en in Den Haag graag rekent met algemeen gemiddelden. Bij de A13 in Zuid-Holland zien we dat deze snelweg al vijf jaar lang de drukste weg van ons land is. Toen in 2016 de verlengde A4 werd geopend daalde het aantal auto’s op de A13 met 1000 per uur. Knelpunten oplossen werkt dus wel degelijk. Qua drukte is de rong rond Amsterdam met stip op nummer 2 te vinden. De A10 kent een enorme verkeersdrukte per uur maar zit zo ingeklemd tussen bebouwing dat verbetering van de situatie niet valt te verwachten. Of er moet een nieuwe ontsluitingsweg voor de hoofdstad worden aangelegd om het verkeer rond de hoofdstad te ontlasten. Bedenk ook maar eens dat er na de crisis van 2008 nu weer driftig gebouwd wordt in stedelijke gebieden. En dat trekt steeds meer mensen. OLYMPUS DIGITAL CAMERAMensen die moeten rijden over een al overvol wegennet. Je zou haast denken dat bouwen in Oost-Groningen handiger is. Daar is de uurregistratie van voertuigen nog geen 10% van die in het westen. Ruimte voor groei is daar zeker te vinden. Maar dit zal wel een droom blijven. Maar intussen staan we nu vrolijk in de file bij gebrek aan Haags beleid dat inspeelt op de realistische situatie van een maatschappij die mobliteit als kernbehoefte blijft houden. Met alle gevolgen van dien.

Lees ook:Brussel wil af van tol-lappendeken…
Lees ook:Luxemburg kent grootste autodichtheid!
Lees ook:Singapore sluit de poorten voor autoverkeer..
Lees ook:Hoe lees je een verkiezingsprogramma?
Lees ook:Gele gaten…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.