Tesla Semi Truck – Maakt belofte schuld??

Tesla-Semi-Truck-in hangaarDe koppen van de media die heilig geloven in het sprookje van Tesla stonden er weer bol mee. Naast een plan voor een schitterende reeks nieuwe personenwagens maakte het bedrijf van Elon Musk ook bekend dat men een vrachtwagen klaar heeft staan voor de toekomst die alle tot nu toe gebruikte trucks zal verpletteren qua prestaties en kosten per kilometer. Volgens Tesla gaat de nieuwe truck in zijn meest geavanceerde (en duurste) uitvoering 800 kilometer rijden op een enkele lading stroom in de batterijen en is de wagen in 30 minuten weer zover bijgeladen dat hij wederom 400 kilometer ver kan komen. De goedkoopste variant van deze Tesla semi-Truck (een trekker die opleggers moet gaan slepen) in de VS vanaf 150.000 US dollar geleverd worden, maar dan krijg je wel de instapversie die nog niet de helft van de actieradius brengt als het duurste type. Het Duitse magazine Auto Motor und Sport nam alle cijfers eens onder de loep en rekende uit hoeveel batterijen je nodig hebt om al die beloften waar te maken.Tesla-Semi-Truck-2019--interiorZo kwamen experts tot de slotsom dat de Semi-truck maar liefst elf van de allerbeste accu’s nodig had van de soort die Tesla nu gebruikt in haar duurste uitvoering van de Model S. Als je dan uitrekent wat het stroomverbruik voor zo’n auto zou zijn blijkt dat dit even groot is als dat van een modaal gezin in een bijpassende woning gedurende drie maanden. Daarnaast is het leeggewicht van al die accu’s alleen al 7,5 ton! Dat gaat ten laste van het nuttig laadvermogen. Natuurlijk spreekt het aan als een bedrijf als Tesla belooft dat je van nul naar honderd km/u in een paar seconden kunt optrekken, maar dat gebruik zorgt voor een enorm hoog verbruik en dat weer tot een langere oplaadtijd. Overigens geeft Tesla aan dat de trucks een systeem aan boord krijgen waardoor regeneratie van stroom mogelijk is, maar het verbruik zal toch enorm zijn. Dat op zich is niet zo heel gek, want een beetje Amerikaanse truck lust ook wel een slokje diesel per gereden mijl, dus dat verhoudt zich wel aardig. Volgens Tesla moeten ondernemers die met de Tesla truck gaan rijden in staat zijn om jaarlijks 200.000 dollar te besparen op hun kosten per kilometer. Maar dat is allemaal wel vanuit de meest optimale situaties. En die bestaan zelden in dit vervoerswerk. Hoe dan ook, Tesla beloofde nog meer. Men wil de truck ergens in 2019 gaan bouwen. Mits er voldoende orders voor zijn. En wie er een wil moet vooraf even betalen.Tesla-Semi-Truck-2019-grey De volle prijs voor de goedkopere versies, of 25% van de aankoopprijs bij de duurste. Opdat ook de financering een steuntje in de rug krijgt. Want dat is en blijft een zwakke plek in dat Tesla-denken. Zeker als je ziet dat men delen van de truck opbouwt vanuit de productie van de Tesla Model 3. En daar is momenteel nog maar weinig zicht op. Opvallend is ook dat Tesla de markt voor deze wagens toch vooral in de VS ziet. Daar worden de regels voor klassieke diesels steeds strenger en zal de truck van Tesla mogelijk een rol kunnen spelen als vervanger op wegen in staten waar de regels straks zodanig zijn dat een dieseltruck helemaal niet meer de weg op kan. (AMuS)

Lees ook:Tesla ook in bedrijfswagens?
Lees ook:Tesla neemt SolarCity over; kwestie van vestzak/broekzak!
Lees ook:Tesla gaat accu’s wisselen…
Lees ook:Tesla voert actieradius Roadster op…
Lees ook:Tesla via internet te koop!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.