Tsjechisch vernuft; de Velorex

De Velorex is in onze moderne tijd een zeer opvallende verschijning 

Waar een wil is is ook een weg te vinden. Zo moet men in de jaren vijftig hebben gedacht toen men in het voormalige Tsjecho-Slowakije de ontwikkeling startte van wellicht een van de meest merkwaardige dwergautootjes ooit; de Velorex.  

De Velorex was zonder bekleding een soort open buggy 

Ook in het voormalige Oostblok had men auto’s voor gehandicapten of mensen die een echt autorijbewijs niet konden behalen. Er zat ook hiërarchie in wat een bestuurder van een auto mocht berijden. Partijkader reed in Volga’s, Tatra’s en als men echt hoog op de partijladder stond een Zil.

Een flink aantal Velorexen werd aangetroffen in een slechte staat van onderhoud 

Mensen die goed op de maatschappelijke en socialistische ladder bleken te verkeren mochten zich een Moskvitch, Wartburg, Lada, Skoda of Dacia bestellen, of een Poolse Fiat. Moest het nog iets goedkoper waren er de Trabants, Syrena’s kleine Zastava’s of Polski-Fiat 126P’s. En daaronder zaten auto’s als de Russische Oka of de hier even in beeld gebrachte Velorex. Uniek aan dit Tsjechische karretje was het feit dat het was gebouwd van een buizenframe met daaromheen een stoffen bekleding die met klemmen en gespen werd vastgezet. Het onderstel bestond uit drie wielen, de voorste daarvan werden op Spartaanse wijze bestuurd.

Uit deze foto blijkt de grote varieteit aan uitvoeringen van de Velorex 

Achterin hing een 125cc grote tweetaktmotor van Jawa, ook bekend van de motorfietsen. Velorexen waren indertijd bekende verschijningen en hoe kaal en oncomfortabel ze ook mochten zijn, er reden er heel wat van rond in het Tsjecho-Slowakije van voor de ‘Wende’. Rokend en pruttelend door de gebruikte tweetaktmotoren en bij vol gas aardig lawaaiig. Na de overgang naar een meernormaal democratische politiek systeem kwamen er heel wat van deze kleine karretjes voor een luttel bedrag in handen van ook Nederlandse verzamelaars. Ze bleken vaak weinig comfortabel, niet handig in het gebruik en vooral curieus.

Opknappertje... 

Daar kwam bij dat een kenteken aanvragen voor een dergelijke klassieker niet meeviel, de uitlaatgassen waren een groot struikelblok. Inmiddels zijn we bijna twintig jaar verder en zijn er nog maar een paar rijdende exemplaren over. Een daarvan fotografeerde ik tijdens een oldtimertreffen in Lelystad. Een bijzonder staaltje van Tsjechische techniek met een opmerkelijke geschiedenis……..  

Lees ook:Knorrend terug in de tijd; Velorex 16/350
Lees ook:Aero-meeting Hamburg
Lees ook:Bescheiden Tsjech; Aero Minor…
Lees ook:Bescheidenheid troef! Aero Minor!
Lees ook:Tsjechisch blik

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.