EU wil uitstoot verkeer omlaag brengen….

Terwijl ruim 80% van alle CO2-uitstoot in het Europese gebied niet wordt veroorzaakt door het autoverkeer, kiest men in Brussel toch voor symboolpolitieke maatregelen. De uitstoot door het autoverkeer moet flink omlaag worden gebracht. En daarmee bedoelde men de uitstoot door zowel personen- als lichte bedrijfswagens. Dit uitstoot moet met 15% terug worden gebracht tot in het jaar 2025. De bal wordt wat Brussel betreft gelegd bij de Europese autobouwers. Die moeten zorgen voor modellen die lagere uitstoot van CO2 kunnen bieden. En natuurlijk droomt men in Brussel ook over groenere tijden als we allemaal elektrisch gaan rijden. De ellende bij dit soort maatregelen is dat men niet voldoende genuanceerd kijkt naar kansen en bedreigingen. Immers, stroom komt niet aangewaaid, ook al denken sommige fanatici dat dan wel. Nee, dat moet worden opgewekt en de meeste centrales die dat doen zijn onderdeel van die andere 80% vervuilers in het Europese gebied. Overigens worden autobouwers niet gelukkig van deze aangekondigde maatregelen. Het is alleen uit het oogpunt van concurrentie niet fair om de lasten alleen op de schouders van de Europese bouwers te leggen. Maar Europa pakt naar eigen zeggen ‘door’ en wil ook dat andere transportsectoren hun vloten verjongen en qua milieuvervuiling verbeteren. Overigens staat Nederland na Noorwegen helemaal boven aan op de lijst van minst vervuilende landen als het om dat CO2-verhaal gaat. Andere verhalen deugen niet. Maar het kan altijd beter. Maar wij hoeven in principe minder inspanningen te leveren dan de zuidelijker landen waar men het milieu nauwelijks swerieus neemt. Getuige de verkopen van (vrijwel) schone auto’s daar die maar niet van de grond komt. Daar zal dus wel de nodige subsidie achteraan moeten en grote kans dat die uit Brussel zal komen. Betaald door de landen die zich wel aan de normering houden. Overigens heeft Brussel voor deze doelstellingen 800 miljoen Euro beschikbaar. En dat is echt een schijntje als je het afzet tegen de inspanningen die worden gevraagd. Kortom, de rekening zal uiteindelijk wederom worden neergelegd bij de Europese burgers! Wie schone lucht wil, moet dat zelf maar betalen. Participeren heet dat!

Lees ook:EU trekt teugels uitstoot strakker aan…
Lees ook:EU komt met idioot plan; kilometerheffing!
Lees ook:Brussel wil af van tol-lappendeken…
Lees ook:EU broedt op nog zuiniger autoregels…
Lees ook:Duitsland nog steeds bezig met tolheffing….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.