Gebeuk op dieselbastion heeft licht effect…

Opel uitlaatgastestJe zou bijna denken dat alles wat met luchtvervuiling van doen heeft veroorzaakt wordt door het rijden met dieselmotoren in onze vervoermiddelen. De linkse en uit de milieugroepen afkomstige propaganda beukt in op het bastion van de automobielindustrie en de makers van juist dit soort auto’s. Vervelend genoeg hebben sommige fabrikanten het onheil bijna over zichzelf afgeroepen. Sjoemelen met software om zo de uitstoot van hun (vooral zakelijk gebruikte) modellen binnen meetgrenzen te houden hielp niet echt mee om het beeld zuiver te houden. Toch blijft die diesel een zeer betrouwbare en ook efficiente aandrijfvorm voor met name veelrijdende automobilisten. Er bestaat ook geen echt algternatief voor. Zeker niet de zgn. schone elektrische of hybride vormen. Laten we wel zijn, een beetje auto met diesel heeft een actieradius van 1000km. Kom daar maar eens om bij zo’n nieuwe batterij-auto. Lukt je echt niet. Het verbruik van die efficiente diesels is met name de truc. MB Motoren 2017-3Daar komt je zelfs met de fraaise benzineauto’s niet aan, om het over LPG of LNG maar niet te hebben. Uit meettests met elektrische auto’s die onlangs in Belgie zijn gehouden bleek dat een Chevrolet Bolt zonder strooomverbruikers ingeschakeld net voorbij de 400km ver komt. Een Tesla S met dezelfde condities haalde dat niet eens. En die wagens zijn primair op de zakelijk markt gericht. Zet je dan de airco (of verwarming), verlichting, radio etc aan sta je al veel eerder stil met volkomen lege accu’s. Kortom, leuk voor in de stad of net aan de provincie, maar voor lange afstanden ongeschikt. Daar scoort een diesel nog steeds en laten we wel zijn, de nieuwe generatie motoren is kleiner, lichter, schoner dan ooit. Zelfs met de nieuwste meetmethoden haal je Euro6Bis met zo’n diesel gemakkelijk. Er rijdt ook niets zo fijn als de wetenschap dat je ver kunt komen met je auto zonder na te hoeven denken over waar een laadstation te vinden is. Zijn er dan geen nadelen? Tuurlijk wel. Die diesels stoten ook afvalstoffen uit. Ondanks alle fraaie technieken en filters. VW 500_vw-e-loadup-5Maar dat doet elke vervoersvorm of bijvoorbeeld onze C.V.-installatie thuis. Niets levert echt schone lucht op, menselijk gedrag heeft dat in zich. Wil je dat niet moet je stoppen met het leven zoals we dat tot nu toe deden. Willen we dat? Ik denk dat 99,9% dat niet wil. Maar wij laten ons door die 0,01% die dat wel wil wijsmaken dat dit wel de nieuwe toekomst is. En doordat de propaganda telkens weer allerlei verhalen en cijfers over ons heen stort zou je denken dat wij ‘allen’ aan het omdenken zijn. En dat is niet zo. Uit Brits onderzoek blijkt dat we nog steeds zoeken naar diesels. En dat het marktaandeel in veel landen weliswaar licht daalt maar nog steeds dominant is. En laat je dus niet aanpraten dat dit anders is. Want doen we dat wel is vrijwel zeker dat morgen de benzineauto aan de beurt is en daarna wellicht alles wat rijden kan. En dat lijkt mij een rampenscenario. (NP)

Lees ook:Ondanks premies vlot de verkoop van Duitse EV’s niet echt…
Lees ook:Stad Hamburg krijgt elektrische taxi’s
Lees ook:Tweedehands diesels zeer aantrekkelijk..
Lees ook:Groene Premier steunt de diesel…
Lees ook:Duitse dieselrijder blijft relatief trouw aan zijn keuze…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.