Categorie: "Automedia"

Duitse markt volop in beweging

04_Volkswagen_Golf-RAls we kijken naar waar Duitse autokopers voor gaan dit jaar zien we dat ze nog steeds volop kiezen voor Duitse modellen, maar dat er wel een opmerkelijke beweging gaande is. Skoda rukt op en blijft voor het zoveelste jaar op rij het beste en grootste importmerk. Daarbij voert de Octavia de troepen aan op plek 5 van de bekende top-50. Maar ook SEAT heeft nu een model in de Duitse top-10 staan, de nieuwe Leon. Opmerkelijk is de terugval van de VW Polo, die jarenlang op nummer 1 van de meest geliefde modellen te vinden was bij de oosterburen. Maar met een nieuw model op komst is de huidige Polo uit de gratie geraakt. Opvallend is dat Dacia ineens een opmars meemaakt. De Sandero staat nu op plek 21 en is daarmee hoger gewaardeerd dan de best verkochte Italiaan, de Fiat 500. De Duster kwam intussen op plek 48 de top-50 binnen. E2 VERSION - 16-INCH THEMA WHEEL RIMSOok voor Duitsers is het budget soms beperkt en dan komt het begrip veel auto voor je geld toch om de hoek. En daar haakt Dacia graag op aan. Hyundai komt nu ook op in Duitsland. Meest succesvol daar is de i10 op plek 32, de i20 staat nu op plaats 38, de i30 op 42 en de Tucson op 44. Beste Japanse auto (..) is de Nissan X-Trail, die haalt net plek 50 bij de Duitse autokopers. Zet dat eens af tegen onze marktverhoudingen en je ziet toch enorme verschillen. Net als bij ons is de VW Golf absolute favoriet in Duitsland. Maar daar houden de vergelijkingen dan ook op. (AMuS)

VW gaat Amarok’s bouwen in Equador…

Amarok Quito cd4ef0db-8d37-4d50-a120-db86887dc26dVolkswagen ziet Zuid-Amerika als een grote extra markt en is er dan ook vrij dominant aanwezig. Denk maar eens aan haar Braziliaanse activiteiten. Sinds kort kwam daar ook een nieuwe productielijn bij in Equador, waar men de wereldwijd zeer succesvolle Amarok gaat bouwen. In eerste instantie op een laag pitje, zodat de nieuwe medewerkers aan de Duitse discipline kunnen wenne, maar later gaat de productie omhoog en moeten er 10.000 Amaroks jaarlijks uit de nieuwe productiehallen gaan rollen daar. Amarok Quito 90070a4c-e3fc-477d-a1d8-c988aa739157De nieuwe lijnen worden qua benodigde onderdelen op gang gehouden vanuit de VW-fabrieken in Duitsland en Argentinie. Deze logistieke organisatie wordt door het Duitse HQ aangestuurd. De auto’s worden dus als een soort bouwpakketten aangeleverd en in Quito in elkaar gezet. Een methode die veel fabrikanten toepassen om zo lokale of regionale markten te bedienen. Alle nieuwe Amaroks uit Quito zijn in de uitvoering Trendline beschikbaar en worden standaard geleverd met 4WD. (NP)

Nissan poetst de 370Z ietsjes op….

Nissan-370Z-Facelift-2018-1Je vindt ze niet op de prijslijst van de officiele Nissan-dealers in ons land en dat is eigenlijk best jammer. Maar wie commercieel denkt zal wel snappen waarom. Vermoedelijk zijn de enige exemplaren die hier rond rijden grijs geimporteerd. Wie dat doet heeft wel iets onder de automobiele billen. De 370Z is een echte sportwagen naar de beste Japanse tradities. Standaard uitgerust met een 3,7 liter grote V6 die 328pk’s levert en vanaf bouwjaar 2018 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Nissan-370Z-Facelift-2018-3Een automaat kan ook, met name voor klanten in de VS of wellicht China een leuke optie. De 370Z kreeg nog wat meer uiterlijke verfraaiing mee van de fabrikant, zoals donker gekleurde achterlichtglazen, zwarte deurgrepen en nieuwe sportvelgen. Verder is een nieuwe rode lak beschikbaar voor hen die toch vooral willen opvallen in hun sportieve Japanner. Technisch liet men alles bij het oude zodat kopers van deze fraaie Japanse sportbak weten wat ze krijgen. Een auto die gaat als de brandweer en degelijk in elkaar steekt. Wie er echt een wil moet rekenen op prijzen vanaf de 34 mille. En dan krijg je echt iets bijzonders. Nu alleen even hulp zoeken bij het vinden en importeren. (AMuS)

DHL gaat elektrisch rijden…

Ford Streetscooter DHL ElectricWie wel eens in de grote stad heeft rondgewandeld kan weten hoe belastend al die dieselende bestellers zijn die daar de hele dag door hun lading bezorgen of ophalen. Met name de pakjesbezorgers met hun constant draaiende motoren zorgen dan best voor extra belasting van de uitstoot van allerlei gassen en roet. Daaraan moet iets gebeuren. En dat vindt de branche zelf ook. Dus verschijnen er steeds meer elektrische voertuigen in de vloten van de grote jongens op dit gebied. UPS kent al een reeks wagens met elektrische aandrijving, DHL ook. Maar die gaan nu ook hun wat zwaardere voertuigen uitrusten met elektromotoren. Gebouwd op basis van Ford Transits en aangeduid als de Streetscooter Work XL komen deze wagens in de komende maanden en jaren vooral in stedelijke gebieden in gebruik. DHL had eerder al kleinere Streetscooters aangeschaft en die voldoen kennelijk prima. In Duitsland rijden er al een paar duizend van deze wagens in het rond en nu komen ze vast ook naar Nederland. De Streetscooter Work XL is de grootste uit de reeks en krijgt naar rato van de laadmogelijkheden een 30 tot 90kWh accupakket. Daarmee kan zo’n besteller 80 tot 200kilometer ver komen, afhankelijk van lading en weersgesteldheid. Opladen duurt 3 uur. DHL claimt dat ze per auto 1900 liter diesel besparen en dat men op jaarbasis met een hele vloot zelfs bijna 5 miljoen liter diesel besparen. De CO2 reductie bedraagt dan 12.500ton en dat is best veel. De firma die deze wagens ombouwt zetelt in Aken en bouwt dit jaar nog een 150-tal voorseriewagens van de Work XL. Als de order voor DHL is afgewerkt gaat Streetscooter ook andere bedrijven bedienen met deze auto’s. (TS)

Fisker E-Motion krijgt actieradius van 700km…

Fisker-E-Motion--4Steeds meer details over de nieuwe Fisker E-Motion komen via de diverse mediakanalen naar buiten. Los van het zeer geslaagde uiterlijk van de nieuwe Fisker die na de toch wat mislukte Karma de naam van de ontwerper en entrepreneur nieuw leven moet inblazen, is er de claim dat de nieuwe E-Motion in staat moet zijn 700 kilometer ver te komen op een enkele acculading. Want anders dan zijn voorganger is deze lage en sportief aandoende Fisker puur elektrisch. De eerste prototypen zijn in elkaar gezet en Fisker houdt het Amerikaanse journaille steeds kleine brokjes informatie voor waarmee hij de markt voor deze nieuwe wagen warm maakt. Fisker-E-Motion--Red rearAls die reikwijdte echt zo groot is stelt het alle andere elektrische auto’s in de schaduw en heeft hij een Unique Selling Point voor zijn auto te pakken. Fisker spreekt over revolutinair nieuwe accu’s die gaan zorgen voor de actieradius. Accu’s die door een andere chemische reactie veel meer stroom leveren en het derhalve ook langer vol houden. De Lithium-ion accu’s hebben 21.700 cellen en zijn door de autobouwer gepatenteerd. Door die accu’s in een andere verpakking te huisvesten nemen ze ook minder ruimte in en dat scheelt heel veel. Fisker-Skizze-2017-met vleugeldeurenVolgens Fisker zou de binnenruimte vergelijkbaar zijn met een BMW 7-serie en de top komt ook in die buurt. 260km/u is wat de fabrikant nu opgeeft. Dat dit topsnelheid niet valt te rijmen met die reikwijdte zal duidelijk zijn, maar dat is het euvel van de meeste EV’s. Het interieur van de E-Motion zal zeer modern zijn, bijna futuristisch, alles is beeldscherm aan boord en dat geldt ook voor de passagiers achterin. De E-Motion moet in de loop van volgend jaar zijn echte debuut maken en nu al wordt gesproken over prijzen die beginnen rond de 130.000 US Dollars. Geen geld voor een auto als deze. Nu nog even zien dat ook Fisker zijn productiezaken voor elkaar krijgt. Want daar staat en valt het succes van dit soort wagens mee. (AMuS)

Geen diesels meer bij Panamera van Porsche…

PORSCHE 800_panamerala7Porsche heeft besloten om voorlopig even geen zes-cilinder-diesels meer te leveren in haar succesvolle Panamera. Die motoren zijn verdacht geraakt door de hogere uitstoot dan opgegeven en in diverse landen worden auto’s met deze motoren nu geboycot. Om geen enkele verdachtmaking meer tegen zich te krijgen heeft Porsche voorlopig even geen zelfontbranders meer op het programma en dat is slecht nieuws voor de zakelijke veelrijders die met een benzineversie natuurlijk niet echt uit de voeten kunnen. De gebruikte motoren komen uit de stallen van VW en Audi, Porsche zelf heeft geen diesels ontwikkeld. Porsche heeft dit besluit vrij plotseling genomen, deze maand waren de versies met diesels plotseling uit de Panamera-configurator verdwenen en komen ze ook niet meer voor in de prijslijsten of op de website van het merk. Om langere levertijden te voorkomen, stelt Porsche zelf vast. Want men wil die diesels uitgebreid onderzoeken en de software zodanig uitpakken dat deze auto’s echt minder uitstoten dan tot nu toe het geval was. En dus zullen de verkoop-aantallen bij de Porsche-Centra voorlopig wel een dip laten zien. We weten nu waardoor dat komt. (AMuS)

BMW laat erg fraaie Z4 Concept zien..

BMW-Z4-Concept-neusBMW’s hoofdontwerper Adrian van Hooydonk liet in Pebble Beach even zien hoe zijn manier van tekenen er uit ziet. Met de werkelijk schitterend geslaagde Z4 Concept die als hij in productie gaat in samenwerking met Toyota zal worden gebouwd. De Z4 moet weer een rijdersauto worden, een die je met veel plezier een bocht om smijt. En zo ziet hij er ook uit. BMW-Z4-Concept-proto gold frontEen elegante furie, die bij BMW als Roadster werd geshowd. Maar een stoffen kapje komt zeker in de productieversie, zo werd al gefluisterd door BMW. De Z4 wordt geen retromobiel. Hij zet zijn eigen standaards. Krijgt het platform van de nieuwste M3 en een hoop lichte materialen waardoor het totaalgewicht wordt beperkt. Volgens opgave wordt de nieuwe Z4 niet zwaarder dan 1400kilo. Motorisch krijgt hij een paar bekende blokken voorin zoals de zesinlijn die dan als M40i in het programma komt. Het aantal paarden dat je kunt bestellen voor deze snelle koets varieert van 184 tot ver in de 300. Daarmee valt goed te leven voor liefhebbers van dit soort wagens. BMW-Z4-Concept-sideVoor comfortliefhebbers is er straks ook een versie met automaat in het aanbod te vinden. De cockpit van de Z4 wordt vooraien van de nodige schermen en meters. Zoals ook in een zakenjet normaal tegenwoordig. Per touchscreen stel je veel functies in. En dan maar gas geven. Gas geven is straks ook de boodschap voor de afgeleide Toyota die vermoedelijk als Supra op de markt gaat komen.BMW-Z4-Concept-rear Daar geen open kapjes, alles wordt dicht gebouwd en Toyota kiest er bewust voor geen hybride-technieken aan te bieden in deze nieuwe auto. Omdat platform en motoren (beiden komen van BMW) zich niet lenen hiertoe en evt. ombouw veel te duur zou uitpakken. Gelukkig zijn er merken die nog wat beleving in hun nieuwe auto’s weten te bouwen. Dit is er zo een… (AMuS)

Echt…de allerlaatste Dodge Viper is gebouwd…

Viper - actiemodellen 2017 - vierHet leek er even op dat met de levering van de, in prettige actie-uitvoeringen gebouwde, reeks van 217 Dodge Vipers die men dit jaar nog wist te verkopen de productielijn van de schitterende sportwagens was afgesloten. Maar toen men daarna keek in de rekken van de magazijnen van het merk, bleek dat men wel zoveel spullen beschikbaar had dat er nog wel een paar konden worden geproduceerd. En dat deed men. De laatste auto uit die reeks rolde op 17 augustus jl van de band en zal voor het einde van het jaar een eigenaar krijgen. Een deel van die laatste auto’s ging naar een dealer in North Carolina die wel handel ziet in deze laatste iconen uit een periode toen een vooral rechtuit enorm snel rijdende auto met V10 blok voorin van 8,4 liter en 649PK nog acceptabel vond en daar klanten voor wist te werven. De laatste jaren ging het moeizamer met de uit 1992 stammende auto. Dodge SRT-Viper-GT3-R-fotoshowBig-f1eb2725-697016Alleen die extra uitvoeringen uit het laatste productiejaar verkochten boven verwachting goed. En zo sloot men een kwart eeuw rijdend genoegen af bij Chrysler dat tegenwoordig onderdeel is van de Fiat-Chrysler-Holding. En waar elke auto geld moet opleveren en zeker geen verlies. Volgens bronnen in de media zou overigens niet zo zeer een evt. verlies op de verkoop oorzaak zijn van stilleggen van deze productielijn, maar vooral het feit dat je de Viper niet op de hedendaagse standaard kunt brengen qua veiligheid. Zo passen er geen gordijnairbags in die maken dat de auto bij een zijdelings crash te gevaarlijk is geworden voor de inzittenden. Maar dat zijn peanuts voor de mensen die er graag (en hard) in rijden. Maar er schijnt ook sprake te zijn van een opvolger. Een auto met minder brute kracht, maar wel met voldoende uitstraling. En zeker een lagere prijs, want ook FCA moet letten op de concurrentie. En die is stevig, ook in dit segment. (AMuS)

Mitsubishi laat Xpander voorlopig aan Aziatische kopers…

Mitsubishi-new-Small-Crossover-MPV-2017 = AziaSmaak is een persoonlijke kwestie, ik weet het. Maar de nieuwe SUV van Mitsubishi die tijdens de Indonesia Motor Show is gepresenteerd is niet mijn ‘cuppatea’. Ik vond de auto ronduit lelijk. Met name het front is afzichtelijk maar dat zal wel komen omdat hij te veel is gericht op Aziatische klanten. En precies die krijgen de auto ook als eersten geleverd. Volgens mensen die de auto bekeken is hij een optelsom van allerlei SUVs uit het Mitsubishi-gamma en zou hij volgens de zgn. Shield-Design-methode zijn ontwikkeld. Wat dit dan ook moge betekenen. In ieder geval kunnen er zeven mensen in mee en krijgt hij op de markten waar hij in eerste instantie wordt geleverd een 1,5 liter benzinemotor met 16-kleppen-techniek die 105pk’s levert. Normaal zit er een handgeschakelde vijfbak in, een viertraps-automaat is ook mogelijk. Men verwacht er jaarlijks vooralsnog 80.000 exemplaren van te kunnen leveren. Over export naar Europa is nog geen besluit genomen. Wat mij betreft mag men dat ook meteen vergeten. (AMUS)

Infiniti verrast met retrolook racewagen…

INFINITI-Prototype-9-2017Gebracht tijdens het Concours d’Elegance van dit jaar in Pebble Beach wist Infiniti met haar Prototype-9 heel wat aandacht te genereren. Immers daar stond een futuristisch aandoende retroracer naar de beste tradities. Een auto die doet denken aan de Silberpfeile van Mercedes van voor de oorlog of de Auto-Union racers uit die periode. Een enorme motorkap doet vermoeden dat we hier te maken hebben met een auto waarin een opgevoerde V8 of nog groter zijn brullende werk moet doen. Een enorme muil aan de voorkant met dito grille versterkt dat vermoeden. Koelribben in de flanken completeren het beeld. Infiniti wil vast terug in de tijd en biedt een auto met ongekende prestaties voor de happy few. INFINITI-Prototype-9-2017.3jpgMaar niets blijkt minder waar. Het gaat niet om power, het gaat om een prototype waarmee het merk laat zien hoe een auto van het merk er uit had kunnen zien als men indertijd actief was geweest in de Formule-1 racerij. Nee, men kijkt heel anders naar dit soort wagens. Onderhuids is moderne techniek verstopt. Zoals elektrische aandrijving die de 4.33mtr lange racer moet kunnen opstuwen naar een schrale 170km/u. Dat is best tegenvallend. Het uiterlijk van de auto verdient het gewoon om met meer vermogen driftend door de bochten te rijden. INFINITI-Prototype-9-2017-4Maar daartoe heef hij dowmeg de kracht niet. Met zijn 30kWh batterijen is hij weliswaar in staat om weg te sprinten in 5,5 seconden naar 100km/u maar met een beetje vol ‘gas’ is de lol er na 20 minuten wel af. Dan zijn de accu’s uitgeput en sta je in de pits, als je die al haalt. Infiniti weet in ieder geval eens de aandacht op zich te vestigen. Maar dit smaakt zeker naar meer….toch? (AMUS)