Categorie: "Actienieuws"

Verkeersveilige koptelefoons…

Aftershokz 1AfterShokz introduceert de Trekz Air, een vederlichte koptelefoon die werkt op basis van bone conducting ofwel botgeleiding. Het grote voordeel van deze koptelefoon is dat je oren vrij blijven, zodat je tijdens het sporten veilig in contact blijft met je omgeving. Waar mogelijk is in deze versie titanium toegepast wat heeft geresulteerd in een gewichtsreductie van 20% en wat ook het geluid heeft verbeterd. Zo geniet je tijdens het sporten van een volle sound en kun je ook nog een gesprek voeren met je trainingsmaatje.

Aftershokz 2Met de AfterShock Trekz Air heb je alle bewegingsvrijheid tijdens het sporten. Deze Bone Conduction koptelefoon zit niet op je oor, maar tegen je junkbeenderen. Via trillingen wordt het geluid naar je trommelvliezen geleid. Hierdoor word je niet afgesloten van omgevingsgeluid in het verkeer wat extra veilig is tijdens het hardlopen of fietsen.

Aftershokz 3De koptelefoon weegt slechts 30 gram waardoor je hebt amper het gevoel hebt dat je iets draagt. Via Bluetooth stream je muziek vanaf je smartphone, zo heb je geen last van audiokabels. Met de knop bij je oor start of pauzeer je de muziek of beantwoord je een telefonische oproep. Je kan met één keer opladen ongeveer zes uur muziek luisteren. De hoofdtelefoon is verkrijgbaar in vier kleuren: blauw, groen, grijs en roze.
Aftershokz Trekz Air is vanaf deze maand verkrijgbaar bij outdoor- en sportwinkels en via webshops. Consumentenadviesprijs € 169,95.

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

VW Polo GTi 800_db2017au01107-largeDe Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

VW Polo GTi 800_vwpologti-5Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

VW Polo GTi 800_db2017au01122-largeDe nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

VW Polo GTi 800_db2017au01108-largeDe nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.

Grote merken investeren in netwerk laadstroom….

IONITY Netwerk voor laadpalenBMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power Charging (HPC) netwerk voor elektroauto’s opzetten en exploiteren. Met de bouw van circa 400 HPC stations voor 2020 maakt IONITY het eenvoudiger om lange afstanden af te leggen met elektroauto’s, een belangrijke stap op dit vlak. De joint venture is gevestigd in München en wordt geleid door Chief Executive Officer Michael Hajesch en Chief Operating Officer Marcus Groll. Begin 2018 moet hun team bestaan uit 50 leden.
“Het eerste Europawijde HPC netwerk speelt een cruciale rol in het verkooppotentieel van elektroauto’s. IONITY zorgt ervoor dat klanten toegang hebben tot een snellaadnetwerk met digitale betaalmogelijkheden, waardoor ze probleemloos lange afstanden kunnen afleggen”, aldus Hajesch.

Nog dit jaar worden in totaal 20 laadstations in gebruik genomen. Ze zijn gevestigd langs belangrijke doorgaande wegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met tussenafstanden van circa 120 km. Hierbij wordt samengewerkt met ‘Tank & Rast’, ‘Circle K’ en ‘OMV’. In de loop van 2018 zal het netwerk worden uitgebreid naar meer dan 100 stations, waarbij elk station eigenaren van auto’s van verschillende merken in staat stelt om hun auto’s tegelijkertijd bij te laden.

EV tanken 2016Het netwerk beschikt over een capaciteit van maximaal 350 kW per laadpunt en maakt gebruik van de Europese laadstandaard Combined Charging System, waardoor de laadtijden aanzienlijk korter zijn dan bij de huidige systemen. De multimerk-aanpak en het feit dat het netwerk Europawijd is, zullen de aantrekkelijkheid van elektroauto’s aanzienlijk vergroten.
Bij de zoektocht naar de beste locaties wordt gekeken naar de integratiemogelijkheden met bestaande laadtechnologieën. Daarnaast mikt IONITY op de samenwerking met bestaande infrastructuurinitiatieven, die worden ondersteund door onder meer aangesloten bedrijven en politieke instanties. Met de investering onderstrepen de betrokken merken hun gezamenlijke commitment op het gebied van e-mobility, waarbij internationale samenwerking in de auto-industrie vereist is.

EV oplaadapparatuur AmsterdamDe initiatiefnemers, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group, hebben even grote aandelen in de joint venture, terwijl andere autofabrikanten benaderd zullen worden met het verzoek om te helpen bij de uitbreiding van het netwerk.

BMW moet ruim 1,5 miljoen auto’s terughalen….

The BMW logo is seen during the 2016 New York International Auto Show in Manhattan, New YorkVooral in de VS en Canada moet BMW flink aan de bak om tegelijk twee mogelijk optredende euvels aan te pakken in een reeks van haar modellen. Zo zouden bij de 3-serie die tussen 2006-2011 zijn geleverd problemen kunnen ontstaan in de bedrading van verwarming en airco. Dat kan leiden tot kortsluiting en bij niet opmerken, brand. En dus moet deze populaire auto terug naar de dealer. Het zijn er naar opgave ongeveer 700.000. Een tweede euvel dat zorgt voor proactieve oproepen vanuit de Beierse centrale betreft een motorklep die roestneiging kan vertonen. Dit komt voor bij wagens uit de 1-3-en 5-serie maar ook bij de afgeleide X3. Ook hier gaat het om ruim 700.000 auto’s. De meesten daarvan zijn geleverd in de VS en Canada maar ook naar andere landen. Of er ook Nederlandse auto’s onder de terugroepactie vallen is nu nog niet bekend. (NU)

Renault geeft zes studententeams een kans op Design Award…

Renault Design AwardRenault Nederland organiseert de derde editie van de Renault Design Award. In de 2017-editie van de ontwerpwedstrijd gaan zes studentenduo’s van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft met elkaar de strijd aan door de auto van de toekomst te ontwerpen. De Renault Design Award 2017 wordt 4 december a.s. uitgereikt door Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design bij Renault en tevens alumnus van de TU Delft.

De visie van Renault op de auto en zijn rol in de samenleving tot 2030: elektrisch aangedreven, autonoom, verbonden en ontworpen om volledig te integreren in het leven van de mens Op basis van deze visie ontwerpen de studenten de auto van de toekomst. De zes studentenduo’s zijn ingeloot door Renault en de TU Delft onder begeleiding van Elmer van Grondelle, program manager automotive design van de TU Delft.
De deelnemende ontwerpers werken voor deze opdracht vanuit de designfilosofie van Renault, gebaseerd op de zes fases van de levenscyclus. Elk team representeert een van deze levensfases en gaat vanuit dat thema aan de slag.

De voortang van de deelnemers is te volgen via een reeks mini-documentaires. Op 20 november a.s. worden de definitieve designs door de kandidaten ‘gepitched’. De finale en de uitreiking van de Renault Design Award 2017 vindt plaats op 4 december.

Heerlijke Ferrari…

FXX-K Evo 1Tijdens de Finali Mondiali zorgde Ferrari vorig weekend voor een wereldprimeur met de onthulling van de FXX-K Evo. Het model, dat uitsluitend bedoeld is voor gebruik op het circuit, wordt in een extreem beperkte oplage gebouwd, maar is ook als upgrade voor bestaande XX-versies te bestellen. FXX K Evo ca7fe90b278350b275bfad1641deb4e3c80d1895De FXX-K Evo ‘laboratoriumauto’ heeft onder andere een nieuw, zeer geavanceerd aeropakket gekregen, met waarden die dichtbij de downforcecijfers van Ferrari’s GT3- en GTE-auto’s liggen. De 1.050 pk en ruim 900 Nm sterke FXX-K Evo wordt door Ferrari vanaf volgend jaar ingezet. En nu maar hopen dat ook in ons land iemand de moed en het geld heeft om deze auto te kopen. Al was het maar om dat geweldige geluid…

Hyundai start deelautoproject op Ameland..

Deelauto AmelandAmeland heeft ambitieuze klimaatdoelstellingen. Het schitterende Waddeneiland wil binnen enkele jaren een zelfregulerend en CO2-neutraal energiesysteem hebben gerealiseerd. Om de doelstellingen op het gebied van mobiliteit te kunnen halen – en vooral om de duizenden toeristen die Ameland jaarlijks bezoeken op een duurzame wijze op weg te helpen – levert Hyundai aan Ameland kosteloos twee vol elektrische en twee hybrideauto’s: de Hyundai IONIQ Electric en IONIQ Hybrid. De duurzame voertuigen, die op Vakantiepark Klein Vaarwater in Buren en Camping Roosdunen in Ballum worden gestationeerd, kunnen door toeristen gratis worden gebruikt. Afgelopen week zijn de vier Hyundai’s door burgemeester Albert de Hoop van Ameland samen met de directie van de vakantieparken in ontvangst genomen.
Met de levering van de duurzame Hyundai’s aan Ameland zet Hyundai in korte tijd een nieuw car sharing-project op. Begin oktober werd in Amsterdam een uniek autodeelprogramma gelanceerd. In de hoofdstad worden honderd volledig elektrische Hyundai’s dagelijks gebruikt. Wie in Amsterdam een Hyundai IONIQ wil boeken, gebruikt een app. Op Ameland kunnen toeristen de duurzame Hyundai’s IONIQ gebruiken als zij een vakantie op de parken Klein Vaarwater of Camping Roosdunen hebben geboekt. Daarmee maakt Hyundai op uiterst efficiënte manier de mobiliteit van toeristen mogelijk die een auto nodig hebben maar niet het milieu willen belasten. Bijkomend voordeel is dat de Hyundai IONIQ een ruime, comfortabele middenklasser is met plek voor maximaal vijf personen en hun bagage.

Deelauto Ameland 05-hyundai-steunt-duurzame-ambitie-ameland-met-elektrische-autosHyundai is blij dat het op een publieksvriendelijke manier een bijdrage aan efficiënte mobiliteit op Ameland kan leveren. Algemeen Directeur Roland Dubbelman van Hyundai Motor Nederland: ‘Er worden jaarlijks vele duizenden auto’s van toeristen met behulp van de veerboot van het vasteland naar Ameland vervoerd. Met onze IONIQ’s wil Hyundai comfortabel en duurzaam vervoer voor toeristen op het eiland mogelijk maken. Zij kunnen nu bovendien overwegen om hun eigen auto op het vaste land achter te laten.’

Hyundai Ioniq rearVolgens Albert de Hoop, burgemeester van Ameland, passen de duurzame deelauto’s perfect bij de ambities van zijn eiland. ‘We willen het Ameland daadwerkelijk zelfvoorzienend maken en dat kan alleen als we behalve de woningen ook het vervoer verduurzamen. Het concept van deelauto’s is daarbij ontzettend aantrekkelijk, zeker op een eiland dat zoveel toeristen aantrekt als Ameland. Het aanbod van Hyundai is voor ons een prachtige kans om hier nu versneld ervaring mee op te doen.’

VW komt met nog aantrekkelijker Arteon….

Arteon 500_vw-arteon-116x9De Volkswagen Arteon is nu ook te bestellen met de gloednieuwe 110 kW/150 pk sterke 1.5 TSI benzinemotor. Met deze motor levert de Gran Turismo van Volkswagen een rijke uitrusting en hoge prestaties tegen een laag verbruik en een aantrekkelijke vanafprijs van € 39.950*.
De 1.5 TSI benzinemotor is compleet nieuw en voorzien van de nieuwste technologie waaronder Active Cylinder Management ACT (cilinderuitschakeling). Deze geavanceerde benzinemotor is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en is tegen meerprijs leverbaar met een DSG-transmissie, de automaat met dubbele koppeling.
De Arteon 1.5 TSI  levert hoge prestaties tegen een laag verbruik. Deze stijlvolle Gran Turismo van Volkswagen heeft een topsnelheid van 222 km/u (DSG-versie 220 km/u) en sprint van 0-100 km/u in 9,0 seconden (DSG-versie 8,9 seconden). Het gemiddelde verbruik van de Arteon met deze motor bedraagt 5,1 l/100 km** voor de versie met handbak en 5,2 l/100km** voor de versie met DSG-transmissie.

Arteon 500_vw-arteon-6Vier luxe linesDe Volkswagen Arteon kenmerkt zich door een hoge mate van luxe en comfort. Altijd standaard zijn ondermeer led-koplampen en -achterlichten, grootlichtassistent, 17 inch lichtmetalen velgen ‘Cardiff’, Climatronic automatische airconditioning, telefoonvoorbereiding Bluetooth, infotainmentsysteem Composition Media en Car-Net mobiele online diensten ‘Security & Service Basis’ inclusief ‘Security & Service Plus’. De standaard aanwezige assistentiesystemen Lane Assist, Park Distance Control met voor en achter parkeersensoren, Adaptive Cruise Control met Front Assist en City Emergency Braking zorgen voor comfort en veiligheid van een zeer hoog niveau. De Arteon 1.5 TSI is er naast de basisuitvoering ook als Elegance, Elegance Business en sportieve Business R.

Arteon 500_vw-arteon-8Het topmodel, de sportieve Arteon Business R, is riant uitgerust met onder meer het navigatie- en multimediasysteem ‘Discover Media’, mobiele onlinediensten (Car-Net), Volkswagen’s digitale instrumentenpaneel (Active Info Display), digitale radio-ontvangst (DAB+), App-Connect, de Mijn Volkswagen app, verkeerstekenherkenning, Rijprofielinstelling (Driving Profiles), Park Distance Control, donkerrode led-achterlichten, verwarmbare voorstoelen en led-koplampverlichting Plus.
Het exterieur van de Arteon Business R is voorzien van sportieve R-Line bumpers en sideskirts, 18 inch lichtmetalen velgen ‘Sebring’ en getinte zij- en achterruiten. Het fraaie interieur is onder meer afgewerkt met leder/Alcantara® R-Line stoelbekleding, R-Line sierlijsten en een in zwart uitgevoerde dakhemel.
 
Met de nieuwe 110kW/150pk sterke 1.5 TSI Evo benzinemotor rondt Volkswagen het Arteon-gamma naar beneden af. De Volkswagen Arteon was al leverbaar met de 2.0 TSI benzinemotoren met 206kW/280pk of 140kW/190pk en twee 2.0 TDI turbodiesels met 110 pk/150 kW en 176kW/240pk.
De Volkswagen Arteon 1.5 TSI 110 kW/150 pk is per direct te bestellen bij de Volkswagen dealer. De levering start eind deze maand.

AIXAM gaat elektrisch…

AIXAM zoefmobiel image2384AIXAM, bekende naam in de wereld van de 45-km-auto’s, heeft sinds kort een elektrische variant in het aanbod van haar bekende modellenlijn. Volgens de marktleider op het gebied van brommobielen is deze kleine auto een enorme stap vooruit qua uitstoot t.o.v. oudere wagentjes van dit type. Veel brommobiels hebben een Cat.2 dieselmotor, Aixam zelf heeft al enige tijd ook Euro4 motoren in het gamma en dat scheelt al een slokje op de uitstootborrel. Maar die elektrische auto is voor de doelgroep natuurlijk een uitkomst. Gemiddeld rijden de bestuurders van dit soort wagentjes niet meer dan 20km/dag dus met een actieradius van 80 kilometer hebben ze voldoende actieradius beschikbaar. Wie niet in al te heuvelachtig gebied woont mag rekenen op hogere waarden op dit punt. De auto is gewoon met een 220v stopcontact op te laden, wat voor de gebruikers van groot belang is. Een instapmodel van dit type kost bij de Aixam-specialisten E.14.948,- maar de normaal meest verkochte luxe versies kosten al snel 20 mille. Maar dan heb je ook lederen bekleding, ABS, een standkachel en andere zaken die niet onderdoen voor het comfort in ‘echte’ auto’s. Een dergelijke auto mag je trouwens vanaf 16 jaar rijden met een AM-Rijbewijs en Aixam biedt allerlei interessante financieringsmogelijkheden. De dealers van het merk zitten over het hele land verspreid.

Alpine A110 Cup – wegracer voor liefhebbers..

AUTO - DEVERMINAGE ALPINE A110 CUPAls wereldkampioen rally in 1973, winnaar van de 24 uur van Le Mans in 1978 en winnaar in de LMP2-klasse van het FIA WEC vorig seizoen, heeft Alpine een speciaal plekje veroverd in de harten van racefans over de hele wereld. Het merk trekt ook de aandacht van vele amateurcoureurs die fan zijn van attractieve, lichtgewicht sportwagens. Dit alles heeft bijgedragen aan het besluit van Alpine om de Alpine Cup op te zetten, die in 2018 op verschillende Europese circuits gereden zal worden.

Om ervoor te zorgen dat dit avontuur een succes wordt, neemt Signatech het design, de ontwikkeling, de productie en de verkoop van de A110 Cup voor zijn rekening. De organisatie, onder leiding van Philippe Sinault, is verantwoordelijk voor de Alpine A470 in het FIA World Endurance Championship (WEC) en heeft veel ervaring met de ontwikkeling van raceauto’s voor consumenten.
In samenwerking met de technici die de productieversie hebben ontwikkeld, ontwikkelde Signatech de raceversie met een duidelijk doel voor ogen: maximaal rijplezier voor de bestuurders, of ze nu beginnende of gevorderd zijn.

Alpine A110 Cup sideDe Alpine A110 Cup belooft indrukwekkende effectiviteit en prestaties dankzij het zeer nauwkeurige chassis, een voertuiggewicht van slechts 1.050 kg, een motorvermogen van 270 pk (3,9 kg/pk), compromisloze veiligheidsvoorzieningen en elektronica die normaal alleen bij langeafstandsracers gebruikelijk zijn.
De Alpine A110 Cup is te koop voor € 100.000,- exclusief belastingen en neemt deel aan een competitie waarbij onverzettelijkheid en professionaliteit samengaan met een gemoedelijke sfeer. De Alpine Europa Cup wordt georganiseerd door Signatech en bestaat uit zes races die in 2018 gereden worden op de mooiste circuits van Europa. Deze internationale FIA-klasse doet denken aan de Europa Cup die tussen 1985 en 1988 met de Alpine GTA V6 Turbo werd gehouden.

Coureurs die willen deelnemen aan de Alpine Europa Cup moeten wel snel zijn, de productie is gelimiteerd tot slechts twintig Cup-versies voor het eerste seizoen.