Categorie: "Actienieuws"

SEAT zet nieuwe Arona en Cupra R neer in Frankfurt…

SEAT Arona 2017SEAT heeft aan tijdens de IAA in Frankfurt haar showprimeurs neergezet. De nieuwe Arona, de Leon CUPRA R en de stemgestuurde digitale diensten van Amazon Alexa vormen de highlights van SEAT tijdens de IAA in Frankfurt. De Arona beleeft op de IAA zijn publieksdebuut en is dit jaar de derde nieuweling van SEAT, na de Leon en Ibiza. De Arona is de tweede SEAT die wordt gebouwd op het MQB A0-platform. SEAT debuteert met dit model in het segment van de compacte crossovers. De Arona onderscheidt zich binnen zijn klasse met compacte afmetingen – hoog en breed, een moderne uitstraling en dito design en hoogwaardige techniek. Bovendien beschikt hij over connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen die doorgaans alleen in grotere modellen te vinden zijn.

Een extra reden om de SEAT-stand te bezoeken is de digitale cockpit. SEAT gaat deze in 2018 aanbieden in de Leon en Ateca, en later in de Ibiza en Arona. Dankzij de nieuwe digitale cockpit – met een ongekend hoge resolutie – is het instrumentencluster niet alleen moderner en veelzijdiger, maar ook veel functioneler.

SEAT Cupra R 2017 1920_seatiaavwgn01De Leon CUPRA R is niet alleen de meest krachtige productieauto in de geschiedenis van SEAT, maar met een gelimiteerd productietotaal van 799 stuks ook de meest exclusieve. De nieuwe, vijfdeurs ‘hot hatch’ van SEAT is voorwielaangedreven en goed voor 228 kW/310 pk in combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak (221 kW/300 pk met de zestraps DSG-automaat met dubbele koppeling). De Leon CUPRA R is voorzien van exclusieve koolstofvezel details op de voor- en achterspoiler, de zijskirts en de diffuser vóór, evenals vele koperkleurige accenten. Verder krijgt hij onder meer een adaptief onderstel, Brembo-remmen en nieuw uitlaatsysteem. Het model is er in drie lakkleuren: Midnight Black, Pyrenees Grey en de exclusieve matte lak Matt Grey. De SEAT Leon CUPRA R staat eind dit jaar in de showroom.

Audi’s blik op de toekomst…

Aicon 800_a1711134-largeAudi presenteert tijdens de IAA de volledig elektrisch aangedreven Aicon concept car. Doordat de grote limousine volledig autonoom rijdt, zijn een stuur en pedalen overbodig. De Aicon is volledig connected en biedt daardoor comfort en veiligheid van een niet eerder vertoond niveau. Met de Aicon concept blikt Audi vooruit naar de toplimousine van de toekomst. Hij is 5,44 m lang, 2,10 m breed en 1,51 m hoog. De wielbasis bedraagt 3,74 m – 24 cm langer dan van de nieuwe A8. In het futuristische ontwerp met grote glasvlakken zijn typische Audi-elementen als de prominente wielkasten en de singleframe grille verwerkt.

Aicon 800_a1711137-largeOmdat de Aicon volledig autonoom rijdt, heeft hij geen traditionele verlichting meer nodig. Hij beschikt over grote lichtvlakken, die uit 3D pixels bestaan. Deze vlakken kunnen met projecties, animaties en grafieken de inzittenden én medeweggebruikers informeren.
Aicon 800_a1711123-largeHet interieur van de Aicon is mede door het ontbreken van een stuur en pedalen buitengewoon ruim en licht. Voorin bevinden zich twee individuele stoelen, achterin biedt een comfortabele bank plaats aan twee personen. Zodra iemand instapt, komt het interieur tot leven met LED-verlichting en een welkomstboodschap via het centrale display. De Aicon herkent persoonlijke instellingen aan de hand van de smartphone. Het bedieningsconcept maakt niet alleen gebruik van touch- en spraakbediening, maar ook van eye-tracking.

Doordat de Aicon met de infrastructuur en andere auto’s communiceert, zijn ongevallen uitgesloten. Daarom zijn ook geen gordels of airbags meer nodig. Dit geeft een extra gevoel van vrijheid. Reizen wordt hierdoor rustiger en gelijkmatiger, ook op hoge snelheden. Elke trip wordt ervaren als comfortabel ‘zoeven’.

Aicon 800_a1711128-largeDe Aicon heeft vier elektromotoren, die elk een wiel aandrijven en samen goed zijn voor 260 kW/354 pk en 550 Nm. Dankzij het 800V-oplaadsysteem is het mogelijk om de accu’s in minder dan 30 minuten voor 80% op te laden. Ook draadloos laden is mogelijk en de Aicon is in staat zelfstandig een laadstation op te zoeken. Door optimale aerodynamica, recuperatie en een lichtgewicht bouwwijze heeft de Aicon een actieradius van 800 km op een volle lading. De Aicon is ondanks zijn afmetingen buitengewoon wendbaar. Door vierwielbesturing en het ontbreken van een traditionele stuurinrichting bedraagt de draaicirkel slechts 8,5 m. Voordat deze auto echt in productie komt zijn we wel een paar jaar verder. Autonoom rijden vraagt heel wat aanpassingen aan het totale verkeer en daar zijn we nu nog niet aan toe. Maar dat het er ooit van komt lijkt wel duidelijk.

Mercedes showt AMG Project ONE – hybride-raceauto voor op de weg…

AMG Project One 29206687Tijdens de IAA Frankfurt beleeft de Mercedes-AMG Project ONE zijn wereldprimeur. De showcar, een tweezits supersportwagen, brengt als eerste de modernste en efficiëntste Formule 1 Hybrid-technologie nagenoeg ongewijzigd van het circuit naar de weg en is het hoogtepunt van het vijftigjarig jubileum van AMG. De performance-hybrid levert volgens verwachting meer dan 1000 pk en de topsnelheid ligt boven de 350 km/h. Daarbij combineert de showcar overweldigende circuitprestaties en Formule 1 Hybrid-technologie voor dagelijks gebruik met een voorbeeldige efficiëntie, wat uniek is. Verantwoordelijk voor de realisatie van de Project ONE is Mercedes-AMG. De uitvoering van de omvangrijke ontwikkeling vindt plaats in nauwe samenwerking met de Formule 1-specialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth en Mercedes-AMG Petronas Motorsport in Brackley. Samen met de vierdeurs AMG GT Concept biedt de Mercedes-AMG Project ONE opnieuw een kijkje in de toekomstige performance-hybrid-aandrijvingsstrategie bij het sportwagenmerk van Mercedes-Benz.

AMG - Project ONE - 4De conceptcar biedt al vele concrete verwijzingen naar het komende seriemodel. De high-performance plug-in hybrid-aandrijving van de Mercedes-AMG Project ONE stamt rechtstreeks uit de Formule 1 en werd in nauwe samenwerking met de autosportspecialisten van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth gerealiseerd. De aandrijving bestaat uit een verregaand geïntegreerde en intelligent gekoppelde unit bestaande uit een hybride-turbomotor en vier elektromotoren: één is er ingebouwd in de turbocompressor, één bevindt zich direct bij de verbrandingsmotor en is verbonden met de krukas en twee motoren drijven de voorwielen aan.

AMG Project ONE - 3De 1,6-liter V6-hybride-benzinemotor met directe inspuiting en elektrisch ondersteunde single-turbocompressie stamt rechtstreeks uit de Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door recht vertande tandwielen. Om een hoog toerental te realiseren zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische. De centraal voor de achteras ingebouwde krachtbron bereikt daardoor moeiteloos een toerental van 11.000 t/min, wat voor een wegvoertuig op dit moment uniek is. Met het oog op een langere levensduur en het gebruik van normaal aan de pomp verkrijgbare super plus-benzine in plaats van racebrandstof blijft het toerental echter bewust onder de limiet die in de Formule 1 geldt.
De elektromotoren aan de vooras bereiken eveneens opzienbarende toerentallen tot wel 50.000 t/min (huidige stand van de techniek: 20.000 t/min).
De hoogtoerige motor levert nog meer vermogen dankzij een high-tech turbocompressor. De turbines in de uitlaat en in de compressor zijn van elkaar gescheiden met een optimale positie ten opzichte van de uitlaat- en inlaatkant van de V6-motor en verbonden door een as. Op deze as is een circa 90 kW sterke elektromotor bevestigd, die afhankelijk van de situatie de turbine in de compressor met 100.000 t/min elektrisch aandrijft, bijvoorbeeld bij het wegrijden of bij een lastwissel. De aanduiding voor deze eenheid in de Formule 1 luidt MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

AMG Project ONE - 2Het grootste voordeel: het turbogat – dus de vertraagde respons op commando’s via het gaspedaal als gevolg van de traagheid van de grote compressor – verdwijnt volledig. De responstijd wordt aanzienlijk verminderd en is nog korter dan bij een V8-zuigmotor. De elektrische turbocompressor heeft nog een voordeel: hij gebruikt een deel van de overtollige energie uit de uitlaatgasstroom om als generator elektrische energie op te wekken en deze hetzij via terugwinning op te slaan in de hoogvoltage lithium-ion-accu, hetzij als extra aandrijving naar een extra elektromotor te geleiden. Deze levert 120 kW, is direct tegen de verbrandingsmotor geplaatst en via een tandwiel met rechte vertanding met de krukas verbonden (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) – ook een technologie die in de Formule 1 voor efficiëntie en performance van het hoogste niveau zorgt.

Daar komen nog eens twee 120 kW-elektromotoren aan de vooras bij. Deze zijn met een reductiebak verbonden met de voorwielen. De uitsluitend elektrisch aangedreven vooras maakt het afzonderlijk accelereren en afremmen van elk wiel en daarmee een individuele verdeling van het koppel mogelijk, wat bijzonder veel rijdynamiek oplevert (Torque Vectoring). Bovendien kan dankzij de asmotoren ook de remenergie optimaal voor terugwinning worden gebruikt, naar verwachting tot 80 procent onder normale rijomstandigheden. De energie wordt opgeslagen in de accu en staat ter beschikking voor een grotere elektrische actieradius. Elke elektromotor wordt geregeld via eigen elektronica, die vlakbij de elektromotoren in de voertuigbodem is ondergebracht.

De krachtoverbrenging op de achterwielen vindt plaats door middel van een voor de Mercedes-AMG Project ONE volledig nieuw ontwikkelde achttraps transmissie. Deze werkt hydraulisch, er kan worden gekozen uit handmatig schakelen via de stuurschakelpaddles of geautomatiseerd schakelen.
De basis voor de uitmuntende rijeigenschappen van de Mercedes-AMG Project ONE wordt gevormd door het lichte en stevige carbon-monocoque, waarvan de technologie eveneens uit de Formule 1 afkomstig is. Datzelfde geldt voor de integratie van motor en transmissie: beide vervullen dragende functies en nemen de achterwielophanging volledig over.

De grote zwarte voorskirt, waarvan de diverse luchtinlaten zich over de volledige breedte van de auto uitstrekken, bepaalt het vooraanzicht. In het trapeziumvormige middenstuk is een groot wit AMG-logo opgenomen. Daarboven bevindt zich de Mercedes ster op de carrosserie. De voor AMG kenmerkende A-wing onder het middengedeelte vormt een zilverkleurig accent en gaat naadloos over in de spatschermen.
Links en rechts domineren grote luchtinlaten, omlijst door u-vormige flaps en onderverdeeld door elk twee zwarte dwarsvinnen. Vlakke led-koplampen passen naadloos in de contour van de carrosserie.

Het aan de boven- en onderzijde afgevlakte stuurwiel met geïntegreerde airbag biedt net zozeer autosportfunctionaliteit als de beide geïntegreerde controllers, waarmee bijvoorbeeld de rijprogramma’s en de onderstelinstellingen, maar ook de led-schakelaanduiding aan de bovenkant van het stuurwiel kunnen worden geregeld.

De Mercedes-AMG Petronas Formule 1-racewagen diende ook als inspiratiebron bij de keuze van de kleuren en materialen voor het interieur. De sculptuur-racestoelen zijn uitgevoerd in zwarte antislip-microvezelbekleding en roepen daardoor een onmiskenbare associatie met de racerij op. De vlakken worden onderbroken door magmagrijs nappaleder en inzetstukken van een sporttextielmesh dat de luchtcirculatie van de stoelen optimaal ondersteunt. Gele contrastsiernaden ronden het geheel af.

Conclusie: de Mercedes-AMG Project ONE wordt niet alleen een ultieme rijmachine die actuele Formule 1 Hybrid-technologie direct op de weg brengt en circuitprestaties met probleemloos dagelijks gebruik combineert. Hij dient ook voor het opdoen van ervaring op het gebied van performancegeoriënteerde plug-in hybrid-aandrijvingstechniek, doorontwikkelde onderstel-setups en een omvangrijke voertuigelektronica, waarvan toekomstige standaard AMG-modellen zullen profiteren. Het Project ONE-team werkt er hard aan, deze visie succesvol op de weg te brengen.

Zlatan bezoekt Volvo…

Volvo Zlatan 1De wereldbekende voetballer Zlatan Ibrahimović heeft vandaag een bezoek gebracht aan Volvo Car Group in Torslanda, Zweden. Het was een van de meest prominente bedrijfsbezoeken in de 90-jarige historie van Volvo Cars. De speler van voetbalclub Manchester United – die ook bekend is vanwege zijn succesvolle marketingcampagnes voor Volvo – kreeg een tour over het fabrieksterrein en was getuige van de productie van de nieuwe Volvo XC60 en 90-serie. Volvo Zlatan 1702Zlatan nam uitgebreid de tijd om met de vele medewerkers van het Zweedse automerk in gesprek te gaan en deelde ook de nodige handtekeningen uit en ging met veel mensen op de foto. Aardige vent, die Zlatan!

ŠKODA pakt uit met veel nieuws tijdens de IAA

Vision E - 1Tijdens de internationale autoshow van Frankfurt (IAA, 12 t/m 24 september) presenteert ŠKODA een reeks interessante highlights. Center stage is er voor de KAROQ, ŠKODA’s nieuwe compacte SUV die in Frankfurt zijn publieksdebuut beleeft. Daarnaast zorgt de Tsjechische autofabrikant in Hal 3 voor een Europese showprimeur met de VISION E, het eerste volledig elektrische studiemodel van ŠKODA. Daarnaast breidt het merk het portfolio voor de KODIAQ uit met de robuuste KODIAQ SCOUT en de sportieve KODIAQ SPORTLINE.

Karoq 1920_skodakaroq2De ŠKODA KAROQ beleeft in Frankfurt zijn beursdebuut. De KAROQ is een SUV met karakter. De lange wielbasis van 2.638 millimeter zorgt voor een riant ruimteaanbod voor de passagiers. De bagageruimte heeft een inhoud van 521 liter met de rugleuning van de achterbank omhoog. VarioFlex-achterstoelen zorgen voor nog meer flexibiliteit in het interieur, de inhoud van de bagageruimte heeft in dit geval een inhoud van 479 tot 588 liter. De ŠKODA KAROQ is de ‘digitaalste’ auto in het modellengamma van ŠKODA. Als eerste ŠKODA kan de compacte SUV worden voorzien van een vrij programmeerbaar, digitaal instrumentenpaneel. De ŠKODA KAROQ is deze week in Frankfurt voor consumenten voor het eerst te zien. Zijn marktintroductie staat gepland voor eind 2017.

Vision E - 2 800_visione2-2Een andere showprimeur van formaat is de ŠKODA VISION E. ŠKODA heeft het studiemodel dat eerder dit jaar in Shanghai werd onthuld, verder doorontwikkeld. Met dit studiemodel toont de onderneming de eerste merk-specifieke voorbode van de toekomst van individuele mobiliteit. “Eén van de vier pijlers van onze Strategie 2025 is de elektrificatie van ons modellenaanbod. De ŠKODA SUPERB met plug-in hybride aandrijflijn wordt in 2019 gelanceerd. Vervolgens volgt in 2020 onze eerste puur elektrische auto, waarvan de ŠKODA VISION E als een serieuze voorbode kan worden beschouwd,” verklaart ŠKODA CEO Bernhard Maier.

Vision E 800_ve-00009De fraai gelijnde vijfdeurs SUV coupé kan geheel elektrisch een afstand van maximaal 500 kilometer afleggen. Dankzij het systeemvermogen van 225 kW accelereert de ŠKODA VISION E onmiddellijk en op sportieve wijze. De topsnelheid bedraagt 180 km/u. De krachtige lithium-ion accu’s en de efficiënte recuperatie staan garant voor een actieradius van maximaal 500 kilometer. De ŠKODA VISION E voldoet aan de voorwaarden die worden gesteld voor de normering ‘level 3’ voor autonoom rijden. Zo kan de auto in files volledig automatisch rijden, is er een autopilot-functie beschikbaar voor snelwegen, wordt hij op de rijbaan gehouden, is hij in staat inhaalmanoeuvres uit te voeren en kan hij zoeken naar vrije parkeerplaatsen, om daarna volledig automatisch in te parkeren en het parkeervak vervolgens ook weer te verlaten.
Alle informatie over de ŠKODA VISION E is hier beschikbaar in de uitgebreide, Engelstalige persmap.

Kodiaq Sportline 1920_kodiaq-sportline-outdoor01-fNaast de KAROQ en VISION E maken op de IAA ook twee onderscheidende uitvoeringen van ŠKODA’s grootste SUV – de KODIAQ – hun opwachting. De eerste is de KODIAQ SCOUT, die zowel uiterlijk als in technologisch opzicht blijk geeft van de offroadambities van de KODIAQ. De stoere, robuuste verschijning van de SCOUT wordt aangezet door zilverkleurige designaccenten, waaronder een opvallende bodemplaatbescherming voor en achter. De 19 inch velgen zijn speciaal voor deze ŠKODA KODIAQ SCOUT ontworpen en onderstrepen het krachtige uiterlijk. De SCOUT biedt keuze uit twee benzinemotoren en twee diesels en vertrouwt in alle gevallen standaard op vierwielaandrijving.

De tweede is de KODIAQ SPORTLINE, een extra elegante en sportieve variant van de grote SUV. Het uiterlijk en interieur worden gekenmerkt door sportieve features die speciaal voor deze uitvoering zijn ontworpen. De KODIAQ SPORTLINE krijgt standaard vierwielaandrijving en wordt leverbaar in drie motorvarianten: de 1.4 TSI 110 kW/150, de 2.0 TSI 132 kW/180 pk en de 2.0 TDI 140 kW/190 pk.

Porsche 911GT3 met speciale spoiler…

911 GT3 Touring Package 800_p17-0861-a3-rgbTijdens de autotentoonstelling van Frankfurt (van 12 tot en met 24 september) debuteert een zeer puristische Porsche: de 911 GT3 met Touring Package. Dit nieuwe model is er uitsluitend met handgeschakelde zesversnellingsbak en in plaats van een vaste achtervleugel heeft hij – net als de 911 Carrera – een variabele spoiler. De 911 GT3 met Touring Package wordt aangedreven door een atmosferische 4,0-liter boxermotor met autosportgenen. Het vermogen bedraagt 368 kW/500 pk en het maximale koppel 460 Nm. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 3,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 316 km/u.
Porsche gebruikte de aanduiding Touring Package al in 1973 voor een speciale uitvoering van de 911 Carrera RS. Ook toen waren het puristische 911 design en een klassiek interieur de kernelementen. De 911 GT3 met Touring Package geeft een moderne draai aan dit concept en is daarmee bij uitstek geschikt voor sportwagenliefhebbers die de combinatie van een ingetogen uiterlijk en klassiek rijplezier weten te waarderen. Naast het Clubsport Pakket en Alcantara uitrustingen zijn vrijwel alle opties van de reguliere 911 GT3 beschikbaar, zoals exterieur- en wielkleuren, PCCB (keramische remmen), het liftsysteem voor de vooras, led-koplampen, alle stoelvarianten, het Sport Chrono Pakket en de audiosystemen.

911 GT3 Touring Package 800_p17-0863-a3-rgbDe 911 GT3 met Touring Package heeft afgezien van de achterzijde hetzelfde uiterlijk als de reguliere 911 GT3. Hij heeft dus de grote luchtinlaten voor en een luchtopening vóór de bagageklep. De voor- en achterlichten zijn identiek, maar niet donker getint. In het zijaanzicht springen de lichtmetalen wielen met centrale wielmoer in het oog. Vóór zijn 245/35 ZR 20-banden gemonteerd op 9 inch brede wielen. Achter bedraagt de bandenmaat 305/30 ZR 20 op 12 inch brede wielen. De krachtige verschijning wordt nog eens benadrukt door wielkasten die 44 mm breder zijn dan die van een 911 Carrera en door de 25 mm verlaagde carrosserie.

911 GT3 Touring Package 800_p17-0859-a3-rgbDe 911 GT3 met Touring Package heeft dezelfde achterspoiler als een 911 Carrera, zij het dat deze is voorzien van een beweegbare aerodynamische rand – een zogeheten ‘Gurney flap’ – in de carrosseriekleur. Het GT3 Touring logo siert de speciaal voor deze auto ontworpen grille van de motorklep. Andere specifieke kenmerken zijn de zilverkleurige raamlijsten, sportuitlaateindpijpen, afdekking voor de koplampsproeiers en het Porsche logo achter. Met het Black Exterior Touring Package zijn deze elementen uitgevoerd in zwart. Ook zijn de koplampen en de achterlichten dan donker getint.

Het interieur ademt de sfeer van een klassieke sportwagen met handgeschakelde versnellingsbak. In lijn met dat puristische GT-karakter zet lederen afwerking in plaats van Alcantara de toon. Het stuur met een 12-uursmarkering, de schakelpook, de armleuningen, de afdekking van het opbergvak in de middenconsole en de deurgrepen zijn afgewerkt met zacht leder. Het centrale deel van de stoelen is van zwarte stof. De hoofdsteunen zijn afgewerkt met het Porsche logo en alle stiksels van het deels lederen interieur zijn zwart. Afwerkingselementen van zwart aluminium zijn echte eyecatchers.

911 GT3 Touring Package 800_p17-0864-a3-rgbDe motor en het onderstel zijn gelijk aan die van de 911 GT3 met handgeschakelde versnellingsbak. De atmosferische zescilinder boxermotor met een inhoud van 4,0-liter is afkomstig uit raceauto’s zoals de 911 RSR en de 911 GT3 Cup. Het is de krachtigste atmosferische motor met directe inspuiting en bovendien heeft hij de grootste motorinhoud die Porsche ooit toepaste in een zescilinder boxer voor straatgebruik. De motor draait graag toeren: de rode lijn van de toerenteller ligt bij 9.000 tpm. De overbrengingsverhoudingen van de zes versnellingen zijn zorgvuldig aangepast aan de karakteristiek van de motor en het schakelgedrag is uitgesproken sportief. De automatische tussengasfunctie zorgt voor spectaculaire geluidseffecten bij het terugschakelen. Deze functie is te activeren via de Sport-knop op de middenconsole. Het schakelen wordt dan nog dynamischer door een snellere synchronisatie van de versnellingen. Deze GT-sporttransmissie brengt de aandrijfkracht over naar een mechanisch achterassperdifferentieel met asymmetrische blokkeerwerking (PTV).

In het onderstel van de 911 GT3 komt alle autosportervaring van Porsche naar voren. Het basisdesign zorgt al voor optimale precisie en de uitstekende rijeigenschappen worden nog eens versterkt door de actieve achterasbesturing. Afhankelijk van de snelheid sturen de achterwielen in dezelfde richting van de voorwielen of juist tegengesteld. Dit verbetert zowel de dynamiek als de stabiliteit. De maat van de voorbanden is afgestemd op het optimaal doorgeven van stuur- en remkracht, terwijl de bandenmaat achter juist ideaal is voor maximale grip.

911 GT3 Touring Package 800_p17-0862-a3-rgbDe 911 GT3 met Touring Package beschikt standaard over het Porsche Communication Management (PCM) met een online navigatiemodule waarin real-time verkeersinformatie is inbegrepen. Ook de Connect Plus module en de Porsche Track Precision app zijn standaard. De app maakt het mogelijk om gedetailleerde rijgegevens op een smartphone weer te geven, op te slaan en te analyseren.
De Porsche 911 GT3 met Touring Package wordt begin 2018 op de Nederlandse markt verwacht. Hij is nu al te bestellen voor een consumentenadviesprijs van € 234.950.

Audi voor puristen….

R8 V10 RWSAudi presenteert de R8 V10 RWS, de eerste Audi R8 met achterwielaandrijving. Het puristische model wordt in een oplage van 999 exemplaren met de hand gebouwd in de Böllinger Höfe R8 fabriek. De Audi R8 RWS (Rear Wheel Series) is er als Coupé en Spyder.
“We maken de Audi R8 V10 RWS voor puristen,” aldus Stefan Winkelmann, CEO van Audi Sport GmbH. “Deze Limited Edition is er voor klanten die één ding willen: puur rijplezier. De R8 V10 RWS heeft een centraal geplaatste V10 en achterwielaandrijving. Daarmee vertaalt hij het succesvolle concept van de R8 LMS raceauto naar de openbare weg.”

R8 V10 RWS 800_a1711078-largeHet puristische karakter van de Audi R8 RWS blijkt uit de matzwarte grille en luchtinlaten. De sideblade van de Coupé heeft twee tinten: hoogglans zwart aan de bovenzijde en de kleur van de carrosserie aan de onderzijde. Net als de Audi R8 LMS is de Coupé RWS leverbaar met een rode striping over de gehele lengte van de auto. De sportstoelen voor rijder en passagier zijn uitgevoerd in een combinatie van leder en Alcantara. Kuipstoelen zijn optioneel. Op het dashboard is een ‘1 of 999’-logo geplaatst.

R8 V10 RWS 800_a1711021-largeDe centraal geplaatste V10 levert een vermogen van 397 kW/540 pk en een maximaal koppel van 540 Nm bij 6.500 tpm. Hiermee sprint de Audi R8 V10 Coupé RWS in 3,7 seconden van 0-100 km/h (Spyder: 3,8 s.). De topsnelheid bedraagt 320 km/h (Spyder: 318 km/h). Met gesloten dak bedraagt het gemiddelde verbruik van de Spyder 12,4 l/100 km (met dak open 12,6 l/100 km).

R8 V10 RWS 800_a1711024-largeBij een gewicht van 1.509 kg is de Audi R8 V10 RWS precies 50 kg lichter dan de versie met quattro. Waar de Spyder-variant met 1.680 kg een 40 kg minder in de schaal legt. De gewichtsverdeling van 40/60 is samen met achterwielaandrijving en de speciale afstemming van het onderstel een garantie voor maximaal rijplezier. De bestuurder heeft keus uit verschillende ‘set-ups’. Gecontroleerd driften is bijvoorbeeld mogelijk als de bestuurder via Audi drive select de ‘dynamic’-modus kiest en daarbij de ‘Sport’-modus van het ESC-stabiliteitssysteem activeert. Het ESC komt dan alleen op de limiet in actie. De elektromechanische besturing is vrij van aandrijfinvloeden en draagt bij aan een zeer precies weggedrag. Standaard staat de Audi R8 V10 RWS op 19-inch, in zwart afgewerkte vijfspaaks velgen met 243/35-banden vóór en 295/35 achter. De Audi R8 V10 RWS is vanaf dit najaar te bestellen.

De Coupé is leverbaar vanaf € 212.090* en de Spyder vanaf € 227.550*.

VW zet zwaar in op elektrisch…

ID Crozz II 2017Het aftellen naar een doorbraak in elektrische mobiliteit is begonnen. Al in 2020 start de ommekeer, wanneer Volkswagen met de I.D. familie zijn innovatieve reeks aan elektrische voertuigen introduceert. Het begint in 2020 met de compacte en baanbrekende I.D., een vierdeurs hatchback met veel ruimte. In hetzelfde jaar komt de I.D. CROZZ op de markt: een vierwielaangedreven, volledig elektrische SUV, waarvan op de IAA in Frankfurt alvast een studiemodel wordt getoond in de vorm van de I.D. CROZZ II. Vorige maand kondigden Volkswagen en Volkswagen Bedrijfswagens in Pebble Beach (Californië, VS) aan dat de volledig elektrische I.D. BUZZ – een moderne interpretatie van de klassieke Volkswagen Transporter – in 2022 wordt gelanceerd.

Alle I.D.-conceptmodellen staan op een compleet nieuw platform dat specifiek is ontwikkeld voor elektrische voertuigen. Daarbij hebben ze allemaal een actieradius tussen de 500 en 600 kilometer, een Open Space-interieur dat lounge-achtig is opgezet, volledig digitale instrumenten en bedieningselementen en een optionele autonome rijmodus, I.D. Pilot genaamd. De merken van Volkswagen AG lanceren tussen 2020 en 2025 meer dan dertig nieuwe, elektrische modellen. Qua verkoopaantallen zullen de Volkswagen I.D., I.D. BUZZ en I.D. CROZZ de belangrijkste zijn in dit elektro-offensief.

ID Crozz II 800_db2017au01336Volkswagen heeft het publiek sinds 2016 al een aantal keren een blik gegund op de nieuwe generatie schone voertuigen. Het eerste studiemodel van de I.D. familie was de compacte I.D., die eind 2016 op de autoshow van Parijs werd gepresenteerd. Begin 2017 volgde de I.D. BUZZ op de North American International Auto Show in Detroit en in april kwam daar de I.D. CROZZ bij, een studiemodel van een SUV dat in Shanghai werd onthuld. Van die laatste lanceert Volkswagen op de IAA een doorontwikkelde versie: de I.D. CROZZ II.

ID Crozz II 800_db2017au01335Het ontwerp van de voor- en achterkant van de I.D. CROZZ II toont nu duidelijker hoe de productieversie van de SUV eruit komt te zien, en ook de LED-koplampen van de I.D. CROZZ II ogen verregaand productierijp. Ze bestaan uit een groot aantal kleine facetten en geven de auto een herkenbare lichtsignatuur. Alle uiterlijke aanpassingen bij elkaar geven de I.D. CROZZ II – die in de kleur Hibiscus Red Metallic is uitgevoerd – een meer uitgesproken SUV-karakter. Zijn 21 inch lichtmetalen velgen hebben opvallende details in hoogglans aluminium. Een B-stijl heeft de I.D. CROZZ II niet. Die is weggelaten om ervoor te zorgen dat de voor- en achterportieren nog verder kunnen worden geopend.

ID Crozz II 800_db2017au01333De I.D. CROZZ II is uitgerust met een nieuwe vorm van steminteractie. De deuren kunnen worden geopend en gesloten met gesproken commando’s en ook de volledig autonome I.D. Pilot kan op die manier worden in- of uitgeschakeld. Het Open Space-interieur van de I.D. CROZZ II is opnieuw aangekleed en doorontwikkeld met vier individuele, met Alcantara beklede stoelen en een aangepast instrumentenpaneel.
De I.D. CROZZ II is sportief, interactief, schoon en praktisch bruikbaar. Zijn elektrische 4MOTION-vierwielaandrijving presteert net zo goed in een stedelijke omgeving als op ongebaande paden en bij extreme weersomstandigheden. Zowel op de voor- als achteras is een elektromotor gemonteerd. De krachtverdeling wordt geregeld via een ‘elektrische aandrijfas’. Zodra de systemen in de auto het nodig achten, verdeelt deze ‘elektrische aandrijfas’ het vermogen van de 4MOTION vierwielaandrijving in een fractie van een seconde tussen de voor- en achteras. De actieradius van de 225 kW sterke en 180 km/u snelle I.D. CROZZ II ligt op maximaal 500 kilometer (NEDC*). Via een 150 kW-snellader is de auto binnen een half uur op te laden tot een laadniveau van tachtig procent. De batterijen liggen tussen de assen voor een zo optimaal mogelijke gewichtsverdeling. Dankzij elektronisch aangestuurde dempers, een nieuwe multi-link achterwielophanging en aangepaste McPherson-veerpoten heeft de I.D. CROZZ II een weggedrag dat zich kan meten met dat van de Golf GTI.

Nissan blijft sponsor Champions League

Gareth Bale celebrates Nissan?s partnership extension with the UEFA Champions League. Excitement peak guaranteed?Nissan Motor Co. vervolgt de samenwerking met de UEFA Champions League voor een periode van drie jaar. Ook de UEFA Super Cup maakt deel uit van dit partnership. Voetballegende Gareth Bale woonde de contractondertekening bij en gaf meteen een workshop doelpunten scoren aan een groep schoolkinderen. Juist voor de start van het nieuwe UEFA Champions League-seizoen werd de overeenkomst getekend. Nissan zal tot en met seizoen 2020/2021 aan de UEFA Champions League verbonden blijven. Het is opnieuw Nissans grootste sponsoractiviteit.

De UEFA Champions League is een van de best bekeken jaarlijkse sportcompetities. Bij elkaar opgeteld zijn er per seizoen meer dan vier miljard kijkers. Alleen al de finale van de UEFA Champions League 2017 tussen Real Madrid C.F. en Juventus F.C. trok meer dan 160 miljoen kijkers.

Chery showt wat het kan in Frankfurt…

Chery 1 IAA 2017 153c71db-07f0-400d-b5bd-e0aa24c3310dChery, Chery? Ja Chery. Een Chinees automerk dat er tot nu toe in slaagde om van de in totaal 800.000 jaarlijks geproduceerde auto’s, 100.000 te exporteren. Veelal naar landen waar de eisen op het gebied van veiligheid en milieu minder spelen dan in Europa. Maar daar komt nu verandering in. Het merk wil ook naar de grote markten bij ons gaan leveren en zal tussen nu en een paar jaar op zoek zijn naar importeurs en dealers die kunnen zorgen dat het merk met meer succes zal worden verkocht als het al wat langer bekende Landwind en andere Chinese collega’s die meestal strandden na een bescheiden start. Chery wil alles goed doen en komt dan ook met een programma dat verwende Europese klanten moeten kunnen werven. Zoals de mis-sized SUV die in pre-productievorm wordt uitgestald op haar stand tijdens de IAA.Chery IAA 2017 - 2 5d64627e-20c0-4ae4-b02a-a54425f9166d De auto is gebouwd op een nieuw ontwikkeld platform dat ook voor andere modellen moet worden gebruikt. Men nam voor de zekerheid een niet-Chinese ontwerper aan die de auto krachtige en moderne lijnen meegaf die zeker aan zullen spreken in markten waar men deze vormgeving intussen gewend is. Belangrijk bij het succes van de nieuwe auto is dat deze elektrisch zal worden aangedreven en daarmee een jonge doelgroep kan bereiken die meent dat het milieu alleen gered zal worden als we op accu’s rond gaan rijden. Voor mensen die wat meer actieradius wensen is er een Plug-in-Hybride. Maar Chery brengt meer. Ook een sportieve Coupe die men de Tiggo noemmt wordt uitgestald en ook die rijdt op stroom. Volgens Chery haalt de Tiggo 200km/u bij een actieradius van 500km. Of dat wel goed samen gaat wordt niet genoemd. In ieder geval is het een interessante nieuwkomer en ik ben benieuwd welk importhuis in staat is om deze nieuwe Chinese aanbieder aan eenn goed dealernetwerk te helpen en uiteraard aan een behoorlijk marktaandeel. (NP)