Categorie: "Actienieuws"

Nissan haalt geld op voor dakpanelen….

Nissan dakpanelenHet Nissan Motor Parts Center in Amsterdam is begonnen met de aanleg van het grootste collectieve zonnedak van Nederland. Het gaat om 8.911 panelen die per jaar 2,7 miljoen kWh kunnen opwekken. Een deel van het project wordt door crowdfunding via ZonnepanelenDelen gefinancierd. Nissan Motor Parts Center is het eerste bedrijf van Nederland dat op grote schaal het dak ter beschikking stelt aan anderen voor de productie van duurzame energie. De opgewekte elektriciteit is genoeg voor het stroomverbuik van 900 huishoudens. Eind februari is het eerste deel operationeel, de volledige oplevering zal in mei plaatsvinden.

Met de installatie van het immense zonnedak zet Nissan een nieuwe stap in zijn strategie gericht op Intelligent Mobility met duurzame energie als een van de pijlers. Koen Maes, Managing Director Nissan Benelux: ‘Dit project past perfect binnen Nissans streven om mobiliteit duurzamer en slimmer te maken. Dus werken we aan duurzame energieproductie en projecten als energie-opslag met gebruikte batterijen, voertuigen die energie terugleveren aan het net en car sharing. Het zonnedak is een van de bouwstenen.’
Bijzonder aan het project – naast de grote schaal – is dat een groot publiek aan het project kan deelnemen. ‘Een ZonneDeel kost 25 euro. Iedereen die zonne-energie een warm hart toedraagt en zelf geen dak heeft voor zonnepanelen kan via deze ZonneDelen toch rechtstreeks bijdragen aan de groei van duurzame energie,’ stelt Sven Pluut, een van de oprichters van ZonnepanelenDelen. Deelname levert 15 jaar lang een duurzaam rendement op dat gebaseerd is op de hoeveelheid opgewekte zonnestroom en de dan geldende stroomprijzen. Het rendement wordt jaarlijks uitbetaald.

“Amsterdam moet veel meer duurzame energie gaan opwekken en daarom is dit een mooi resultaat. Een samenwerking tussen inwoners en bedrijven heeft hier, mede door het duurzaamheidfonds van de gemeente gezorgd voor de eerste grootschalige zoncoalitie.” aldus wethouder Choho (duurzaamheid), “Ik hoop dat de durf en betrokkenheid die Zonnepanalendelen en Nissan hier tentoonspreiden een voorbeeld zal zijn voor andere Amsterdamse bedrijven.”

In totaal zijn er 20.000 ZonneDelen van 25 euro per stuk beschikbaar. De verkoop start op 15 november via https://www.zonnepanelendelen.nl/project/nissan. Zonnedak Nissan biedt dankzij een subsidieregeling (SDE+) gedurende de looptijd een minimumprijs per geproduceerde kWh. De ASN Bank en het duurzaamheidsfonds van de gemeente Amsterdam verstrekken samen een financiering van 3,2 miljoen euro voor het project.

Projectpartners van Zonnedak Nissan zijn: Nissan Motor Parts Center, ASN Bank, Qurrent, Gemeente Amsterdam, de Zoncoalitie, JansZon, Stichting 1miljoenwatt en ZonnepanelenDelen.

Nieuwe MAN’s voor Wagenborg Nedlift…

MAN Wagenborg 800_wagenborg3Met de komst van twee nieuwe MAN TGX 41.640 zwaartransport trekkers is Wagenborg Nedlift klaar voor de toekomst. De nieuwe giganten zijn goed voor maximale treingewichten tot 250 ton. Daarmee zijn dit trekkers uit de zwaarste klasse die geschikt zijn voor het uitdagende werk in de wereld van het zwaartransport.
Wagenborg Nedlift heeft veel ervaring met MAN-trucks uit de koningsklasse. Het bedrijf is gespecialiseerd in de meest uitdagende transporten en daarvoor zet het al jaren MAN-trucks in. Wagenpark manager en hoofd Technische Dienst Jan- Ebe Boerema: “ Voor ons is er eigenlijk maar één merk in deze klasse, en dat is MAN. Onze chauffeurs zijn enthousiast over de MAN-techniek met de WSK Koppelomvormer en daarmee verrichten ze soms ware heldendaden. In dit speciale werk is het vakmanschap van de chauffeur het allerbelangrijkst en onze mannen willen niet anders dan deze trucks. Met de koppelomvormer zijn ze altijd in controle onder de meest lastige omstandigheden, en dat is cruciaal in dit werk.’’

MAN Wagenborg-NedliftDe vier assige MAN-trekkers zijn voorzien van de meest luxueuze XXL- cabine met stand-airconditioning. “Wij werken veel in Duitsland en daar mag in veel gevallen overdag niet gereden worden. Dat betekent dat de chauffeurs overdag in de cabine slapen, en dan wil je, ook in de zomermaanden een goed klimaat aan boord. Verder zijn de trucks voorzien van alle luxe om comfortabel langdurig in de cabine te kunnen verblijven’’, aldus Boerema. De trucks zijn voorzien van de nieuwste versie van de D38 krachtbron. Deze zescilinder levert 640 pk en is gekoppeld aan een geautomatiseerde TipMatic-versnellingsbak met koppelomvormer. Achter de cabine is af fabriek een rek gebouwd met onder meer de speciale koeler voor de WSK en een 960 liter brandstoftank. Verder zijn er in het rek extra luchtketels en een 290 liter hydrauliekolie tank gebouwd. Door de compacte bouwwijze van de vier- asser ontbrak de ruimte aan het chassis voor deze voorzieningen.

MAN Wagenborg 800_wagenborg2De trucks zijn uitgerust met de variabele BrakeMatic snelheidsregeling voor bergaf. De speciale extra sterke Turbo EVB-motorrem die gecombineerd wordt met de intarder met 900kW (1.225pk) aan remvermogen, zorgt voor optimale controle als het bergafwaarts gaat. Verder zijn de trucks voorzien van een zware achterbalk in het chassis met een vangmuil koppeling, een registerkoppeling aan de voorzijde en een verschuifbare opleggerschotel met een 3,5 inch aansluiting. De trucks zijn voorzien van twistlocks waardoor er een ballastbak kan worden gemonteerd. De trucks kunnen daarmee als ballasttrekker worden ingezet.

Met 110 eigen kranen door heel Nederland is Wagenborg Nedlift een belangrijke speler op de markt voor horizontaal, verticaal en extreem zwaartransport. Het bedrijf heeft een eigen werkplaats voor reparatie en onderhoud aan met name het kranen- en trailerpark. De 21 trucks van het bedrijf worden veelal onderhouden bij de dealer. De nieuwe MAN-trucks werden geleverd en afgebouwd door MAN dealer Sommerauer Trucks Westerbroek BV.

SEAT introduceert de Arona

Arona frontal redMet de Arona, die vanaf 9 november a.s. bij de Nederlandse dealers staat, betreedt SEAT het compacte crossover-segment, dat in ruim twee jaar tijd is verviervoudigd. De Arona combineert compacte afmetingen en coole looks met veel binnenruimte en hightech connectiviteits- en assistentiesystemen. SEAT luidt de Nederlandse introductie van de Arona in met zeer complete en aantrekkelijk geprijsde Launch Editions. In 2018 volgen de reguliere Arona-uitvoeringen. De SEAT Arona is 4,14 meter lang, 1,78 meter breed en 1,54 meter hoog. Daarmee is hij lekker wendbaar in de stad en dankzij de grote bodemvrijheid kan hij ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten. Het interieur is opmerkelijk ruim en de zitpositie aangenaam hoog. Dit draagt bij aan het ruimtelijke gevoel en zorgt voor een goed (uit)zicht en een makkelijke in-/uitstap. De bagageruimte behoort met een inhoud van 400 liter tot de grootste in zijn klasse. Het gebruiksgemak ervan wordt vergroot door handige metalen bevestigingshaken en de dubbele laadbodem.

Arona interior 800_08-newseatarona-interior-001-s-hd1SEAT is het eerste merk waar het nieuwe MQB A0-platform werd ingezet en de Arona is na de Ibiza het tweede model dat er nu gebruik van maakt. Het platform is flexibel van opzet. Dat blijkt onder meer uit het feit dat de Arona ten opzichte van de Ibiza een langere wielbasis heeft. De platformstrategie heeft belangrijke voordelen. Mede hierdoor behoort de Arona tot de lichtste auto’s in zijn segment en dat komt de prestaties en het verbruik ten goede. Ook wegligging, comfort en veiligheidsniveau van topklasse. Om de dynamiek te benadrukken, is bij uitvoeringen met een vermogen vanaf 85kW/115 pk een XDS-sperdifferentieel inbegrepen.

Arona side red 800_seat-aronastory001-hqBij de Arona draait het volgens SEAT om lifestyle, technologie en dynamiek. Dit zie je terug in het uiterlijk van de auto. Hij volgt de typische lijnvoering die SEAT met de succesvolle Ateca heeft ingezet. De Arona heeft een markante neus met hoekig gevormde koplampen. De gesplitste achterlichten zorgen aan de achterzijde voor optische breedte. Ook de robuuste bumper draagt daar aan bij. Veel carrosserie-elementen zijn uitgevoerd in grijs. Daarmee oogt de Arona krachtig en bovendien is dit een verwijzing naar zijn veelzijdige karakter. Daarbij kan iedere klant eigen accenten kiezen. Zo is het dak uit te voeren in grijs, zwart, oranje of in carrosseriekleur. Hierdoor zijn er 68 kleurcombinaties mogelijk. Ook het interieur is expressief. Door de hoge middenconsole bevinden veel bedieningselementen zich in het blikveld van de bestuurder en zijn ze eenvoudig bereikbaar. De stoelen ‘omarmen’ de inzittenden met comfort en veiligheid. De gebruikte bekledingsstoffen en kleuren zijn speciaal voor de Arona ontwikkeld. Bovendien zijn er ook hier de nodige personaliseringsmogelijkheden.

Arona Launch Editions 800_seat-arona-004De motoren die leverbaar zijn voor de Arona hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken. Zo beschikken ze allen over directe injectie, turbotechnologie en een automatisch start&stop systeem. De 1.0 TSI driecilinder benzinemotor is er in twee vermogensvarianten. Om te beginnen is er de versie met 70 kW/95 pk en een koppel van 175 Nm (tussen 2.000-3.500 tpm). Deze ‘lichtgewicht’ (1.165 kg inclusief bestuurder) wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde vijfbak. De Arona sprint dan in 11,6 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 173 km/u. Het gemiddelde verbruik bedraagt 4,9 l/100 km (CO2: 111 g/km)**. De versie met 85 kW/115 pk en 200 Nm (eveneens tussen 2.000-3.500 tpm) is er met zesbak of zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Beide halen ze een topsnelheid van 182 km/u. De handgeschakelde versie sprint in 9,8 seconden van 0-100 km/u (DSG 10,0 s). Het gemiddelde verbruik varieert van 4,9-5,0 l/100 km (CO2:113-114 g/km)**. In een later stadium volgt de 1.5 TSI EVO viercilinder met actieve cilinderuitschakeling. Deze is er uitsluitend voor de Arona FR en is dan gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De 1.6 TDI is er met 70 kW/95 pk (met vijfbak of zeventraps DSG) of 85 kW/115 pk (6-bak). Later in 2018 verschijnt de Arona 1.0 TGI met 66 kW/90 pk, die geschikt is voor het gebruik van CNG (aardgas). SEAT is de eerste fabrikant met een CNG-aanbod in dit segment.

Arona red road 800_seat-aronastory005-hqSEAT introduceert de Arona in een aantal complete Launch Editions. Standaard beschikt de Style Launch Edition over een multifunctioneel lederen stuurwiel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, 16 inch lichtmetalen velgen, Media system Colour, cruise control, vermoeidheidsherkenning, LED dagrijverlichting, LED achterlichten, een middenarmsteun vóór, een opbergvak onder de bestuurdersstoel en parkeersensoren achter. De Arona Xcellence Launch Edition vult de uitrusting van de Style Launch Edition aan met Keyless entry & go,

Opel connects diverse modellen…

Opel ConnectedHet gebruik van de mobiele telefoon achter het stuur is verboden in de meeste landen. Het is bovendien een dure grap als de politie het ontdekt. In Nederland bedraagt de boete € 230,-, plus de verplichte € 9,- administratiekosten. Weggegooid geld en onnodig, vooral omdat slimme IntelliLink-infotainmentsystemen van Opel met uitgebreide smartphoneconnectiviteit diverse telefoonfuncties perfect integreren in de auto. In alle modellen van Opel is handsfree bediening van de smartphone mogelijk.

Smartphones zijn, afhankelijk van het type Opel-infotainmentsysteem, met één druk op de knop te bedienen. Of via een touchscreen, remote control-toetsen op het stuurwiel of spraakbediening. R 4.0 IntelliLink, Navi 4.0 IntelliLink en de top-of-the-line Navi 900 IntelliLink infotainmentsystemen voegen hier nog extra bedieningsmogelijkheden aan toe in de vorm van spraakbesturing via Siri.
Opel maakt de wereld van smartphones toegankelijk in de KARL, ADAM, Corsa, Astra, Crossland X, Grandland X, Mokka X, Insignia en Zafira-modellen met R 4.0 IntelliLink. Het systeem ondersteunt Apple CarPlay, heeft een 7-inch touchscreen en Bluetooth-connectiviteit.

The new Opel Crossland XNavi 4.0 IntelliLink biedt als aanvulling op het R 4.0 IntelliLink-systeem geïntegreerde navigatie met Europese kaarten in 2D- of 3D-weergave en dynamische routebegeleiding via TMC (Traffic Message Channel). Met OnStar1 – functionerend als ‘beschermengel’ en persoonlijke assistent – kan de bestuurder zowel via de OnStar-adviseur als de MyOpel-app eenvoudig de bestemming rechtstreeks naar het navigatiesysteem sturen (Destination Download). Met overzichtelijke menustructuren en intuïtieve bediening van Navi 4.0 IntelliLink behoren de Opel KARL, ADAM, Corsa en Zafira tot de beste ‘connected’ auto’s op de markt.
In de Crossland X en Grandland X installeert Opel Navi 5.0 IntelliLink met een 8-inch kleurentouchscreen, eveneens voorzien van ondersteuning van Apple CarPlay.

Grandland X rearDe nieuwste generatie Navi 900 IntelliLink-systemen, verkrijgbaar in de Astra, Mokka X en Insignia, verzekert uitstekend en individueel entertainment. Het systeem is ook geschikt voor Apple CarPlay, waarbij de wereld van smartphones perfect en op een veilige manier integreert in deze modellen. Om het gebruik van smartphones in combinatie met Bluetooth nog handiger te maken, biedt Opel een inductielaadsysteem waarbij geselecteerde smartphones draadloos via een elektromagnetisch veld opgeladen worden. Een kabel is niet langer nodig. Draadloos opladen is mogelijk in de Opel ADAM, Corsa, Crossland X, Grandland X en Insignia. Voor meer informatie over al deze mogelijkheden is de beste methode om even langs te gaan bij de Opeldealer.

Verkeersveilige koptelefoons…

Aftershokz 1AfterShokz introduceert de Trekz Air, een vederlichte koptelefoon die werkt op basis van bone conducting ofwel botgeleiding. Het grote voordeel van deze koptelefoon is dat je oren vrij blijven, zodat je tijdens het sporten veilig in contact blijft met je omgeving. Waar mogelijk is in deze versie titanium toegepast wat heeft geresulteerd in een gewichtsreductie van 20% en wat ook het geluid heeft verbeterd. Zo geniet je tijdens het sporten van een volle sound en kun je ook nog een gesprek voeren met je trainingsmaatje.

Aftershokz 2Met de AfterShock Trekz Air heb je alle bewegingsvrijheid tijdens het sporten. Deze Bone Conduction koptelefoon zit niet op je oor, maar tegen je junkbeenderen. Via trillingen wordt het geluid naar je trommelvliezen geleid. Hierdoor word je niet afgesloten van omgevingsgeluid in het verkeer wat extra veilig is tijdens het hardlopen of fietsen.

Aftershokz 3De koptelefoon weegt slechts 30 gram waardoor je hebt amper het gevoel hebt dat je iets draagt. Via Bluetooth stream je muziek vanaf je smartphone, zo heb je geen last van audiokabels. Met de knop bij je oor start of pauzeer je de muziek of beantwoord je een telefonische oproep. Je kan met één keer opladen ongeveer zes uur muziek luisteren. De hoofdtelefoon is verkrijgbaar in vier kleuren: blauw, groen, grijs en roze.
Aftershokz Trekz Air is vanaf deze maand verkrijgbaar bij outdoor- en sportwinkels en via webshops. Consumentenadviesprijs € 169,95.

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

VW Polo GTi 800_db2017au01107-largeDe Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

VW Polo GTi 800_vwpologti-5Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

VW Polo GTi 800_db2017au01122-largeDe nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

VW Polo GTi 800_db2017au01108-largeDe nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.

Grote merken investeren in netwerk laadstroom….

IONITY Netwerk voor laadpalenBMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen Group met Audi en Porsche hebben de oprichting van de joint venture IONITY aangekondigd. Deze joint venture gaat een Europees High-Power Charging (HPC) netwerk voor elektroauto’s opzetten en exploiteren. Met de bouw van circa 400 HPC stations voor 2020 maakt IONITY het eenvoudiger om lange afstanden af te leggen met elektroauto’s, een belangrijke stap op dit vlak. De joint venture is gevestigd in München en wordt geleid door Chief Executive Officer Michael Hajesch en Chief Operating Officer Marcus Groll. Begin 2018 moet hun team bestaan uit 50 leden.
“Het eerste Europawijde HPC netwerk speelt een cruciale rol in het verkooppotentieel van elektroauto’s. IONITY zorgt ervoor dat klanten toegang hebben tot een snellaadnetwerk met digitale betaalmogelijkheden, waardoor ze probleemloos lange afstanden kunnen afleggen”, aldus Hajesch.

Nog dit jaar worden in totaal 20 laadstations in gebruik genomen. Ze zijn gevestigd langs belangrijke doorgaande wegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met tussenafstanden van circa 120 km. Hierbij wordt samengewerkt met ‘Tank & Rast’, ‘Circle K’ en ‘OMV’. In de loop van 2018 zal het netwerk worden uitgebreid naar meer dan 100 stations, waarbij elk station eigenaren van auto’s van verschillende merken in staat stelt om hun auto’s tegelijkertijd bij te laden.

EV tanken 2016Het netwerk beschikt over een capaciteit van maximaal 350 kW per laadpunt en maakt gebruik van de Europese laadstandaard Combined Charging System, waardoor de laadtijden aanzienlijk korter zijn dan bij de huidige systemen. De multimerk-aanpak en het feit dat het netwerk Europawijd is, zullen de aantrekkelijkheid van elektroauto’s aanzienlijk vergroten.
Bij de zoektocht naar de beste locaties wordt gekeken naar de integratiemogelijkheden met bestaande laadtechnologieën. Daarnaast mikt IONITY op de samenwerking met bestaande infrastructuurinitiatieven, die worden ondersteund door onder meer aangesloten bedrijven en politieke instanties. Met de investering onderstrepen de betrokken merken hun gezamenlijke commitment op het gebied van e-mobility, waarbij internationale samenwerking in de auto-industrie vereist is.

EV oplaadapparatuur AmsterdamDe initiatiefnemers, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en Volkswagen Group, hebben even grote aandelen in de joint venture, terwijl andere autofabrikanten benaderd zullen worden met het verzoek om te helpen bij de uitbreiding van het netwerk.

BMW moet ruim 1,5 miljoen auto’s terughalen….

The BMW logo is seen during the 2016 New York International Auto Show in Manhattan, New YorkVooral in de VS en Canada moet BMW flink aan de bak om tegelijk twee mogelijk optredende euvels aan te pakken in een reeks van haar modellen. Zo zouden bij de 3-serie die tussen 2006-2011 zijn geleverd problemen kunnen ontstaan in de bedrading van verwarming en airco. Dat kan leiden tot kortsluiting en bij niet opmerken, brand. En dus moet deze populaire auto terug naar de dealer. Het zijn er naar opgave ongeveer 700.000. Een tweede euvel dat zorgt voor proactieve oproepen vanuit de Beierse centrale betreft een motorklep die roestneiging kan vertonen. Dit komt voor bij wagens uit de 1-3-en 5-serie maar ook bij de afgeleide X3. Ook hier gaat het om ruim 700.000 auto’s. De meesten daarvan zijn geleverd in de VS en Canada maar ook naar andere landen. Of er ook Nederlandse auto’s onder de terugroepactie vallen is nu nog niet bekend. (NU)

Renault geeft zes studententeams een kans op Design Award…

Renault Design AwardRenault Nederland organiseert de derde editie van de Renault Design Award. In de 2017-editie van de ontwerpwedstrijd gaan zes studentenduo’s van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft met elkaar de strijd aan door de auto van de toekomst te ontwerpen. De Renault Design Award 2017 wordt 4 december a.s. uitgereikt door Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design bij Renault en tevens alumnus van de TU Delft.

De visie van Renault op de auto en zijn rol in de samenleving tot 2030: elektrisch aangedreven, autonoom, verbonden en ontworpen om volledig te integreren in het leven van de mens Op basis van deze visie ontwerpen de studenten de auto van de toekomst. De zes studentenduo’s zijn ingeloot door Renault en de TU Delft onder begeleiding van Elmer van Grondelle, program manager automotive design van de TU Delft.
De deelnemende ontwerpers werken voor deze opdracht vanuit de designfilosofie van Renault, gebaseerd op de zes fases van de levenscyclus. Elk team representeert een van deze levensfases en gaat vanuit dat thema aan de slag.

De voortang van de deelnemers is te volgen via een reeks mini-documentaires. Op 20 november a.s. worden de definitieve designs door de kandidaten ‘gepitched’. De finale en de uitreiking van de Renault Design Award 2017 vindt plaats op 4 december.

Heerlijke Ferrari…

FXX-K Evo 1Tijdens de Finali Mondiali zorgde Ferrari vorig weekend voor een wereldprimeur met de onthulling van de FXX-K Evo. Het model, dat uitsluitend bedoeld is voor gebruik op het circuit, wordt in een extreem beperkte oplage gebouwd, maar is ook als upgrade voor bestaande XX-versies te bestellen. FXX K Evo ca7fe90b278350b275bfad1641deb4e3c80d1895De FXX-K Evo ‘laboratoriumauto’ heeft onder andere een nieuw, zeer geavanceerd aeropakket gekregen, met waarden die dichtbij de downforcecijfers van Ferrari’s GT3- en GTE-auto’s liggen. De 1.050 pk en ruim 900 Nm sterke FXX-K Evo wordt door Ferrari vanaf volgend jaar ingezet. En nu maar hopen dat ook in ons land iemand de moed en het geld heeft om deze auto te kopen. Al was het maar om dat geweldige geluid…