Duitse dieselrijder blijft relatief trouw aan zijn keuze…

01-Opel-Astra-297198Je zou bijna denken dat alles wat in de wereld van de milieu-actiegroepen als ‘fout’ kan worden betiteld heeft voor wat betreft het vervoer per auto, te maken heeft met diesels. Zeker nu men de vinger kon leggen op gesjoemel met software bij diverse fabrikanten van dieselmodellen lijken alle sluizen open gezet om de diesel in een slecht daglicht te stellen. Zeer onterecht natuurlijk en dat gaat ook voorbij aan het feit dat de diesel juist voor veelrijders een prachtige aandrijfvorm is die zorgt voor efficient rijden tegen een relatief laag brandstofverbruik. Hoe goed auto’s op andere brandstoffen of accu’s ook zjn, een diesel verslaat ze vrijwel altijd op het gebied van actieradius en rijcomfort. Toch heeft dat gebeuk op het dieselbolwerk effect. TUV Milieusticker groen AkenOndersteund door politieke keuzes om in bijvoorbeeld enkele grote steden bepaalde zones af te sluiten voor alle dieselverkeer. Dat maakt onzeker en drukt de verkopen van zelfs de zuinigste diesels. Anders dan in ons land waar het aandeel dieselauto’s al vele jaren niet al te groot was en is, zijn de Duitsers met hun lange autobahnen gek op de zelfontbranders en kopen ze ook in de kleinste klasse als het even kan een auto met zo’n mogtor aan boord. Maar het wordt wel minder. Het totale marktaandeel van diesels zakte bij de oosterburen van 44,6% naar 36,3% terug. Daaraan is vooral de particuliere koper schuld. Die koopt geen kleine auto’s meer met dieselmotor. Gaat voor een benzineversie. Dat merkte Opel met haar Corsa bijvoorbeeld waarvan de verkopen flink terugzakten. Ook Skoda heeft met haar Fabia ineens een stuk minder klanten voor de dieselversie en overweegt zelfs om die laatste voor de Duitse markt uit het gamma te halen. Octavia 17 500_161027skodaoctavia03Heel anders ligt het bij de wat grotere middenklassers. Zo heeft hetzelfde Skoda met haar Octavia een zakenauto in huis die meestal met dieselmotor werd geleverd. De aandelen van dat type zakken licht, maar de zakenrijder blijft toch kiezen voor de versie met de grootste aantrekkelijkheid voor hen die veel moeten rijden voor hun werk. Dat zelfde beeld zie je ook bij VW, BMW, Audi en Mercedes-Benz. Ook bij de Opel-Astra zie je nauwelijks dat de dieselversies inleveren. Opvallend is ook dat de benzineversies die in plaats van diesels worden verkocht mede verantwoordelijk zullen zijn voor een lichte stijging van de CO2 uitstoot maar ook voor een flinke stijging in verbruik. Dat men niet massaal overstapt naar hybride en elektrische voertuigen lijkt overduidelijk. MB C-Klasse 2015 7ef0fc5b-acd0-46b0-9dd4-477c3e898661De technologie is nu niet zodanig aantrekkelijk dat mensen daarmee op pad willen buiten de grote steden. Er is wel een lichte stijging te zien bij auto’s die draaien op LPG of Aardgas. Maar ook dat zijn relatief kleine aantallen. Kortom, er zal nog heel wat moeten gebeuren om de efficiente diesels uit te bannen uit het verkeer. De vraag is ook of dat dan wel zo nodig is. (AMUS)

Lees ook:Ieren meest trouw aan diesel….
Lees ook:SUV-trend leidt niet meteen tot enorme verbruikscijfers…
Lees ook:Skoda flink op koers
Lees ook:BMW jubelt over Juli..
Lees ook:Tweedehands diesels zeer aantrekkelijk..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.