Nieuw kabinet; verkeersboetes opnieuw hoger…

Achterlicht winterHet lijkt allemaal zo mooi, een nieuw kabinet, breed gedragen door conventionele en semi-progressieve partijen. Maar ergens moet het geld vandaan komen om alle plannen waar te maken waarmee Rutte en zijn ploeg aan de startlijn komt te staan. En nu is al duidelijk dat de rekening (opnieuw) wordt neergelegd bij de burgers en met name bij dat deel van de samenleving dat het waagt de weg op te gaan. Zeker nu men in staat is om digitale boetes uit te delen zonder dat de verkeersveiligheid direct wordt gediend met educatieve acties van verkeersagenten, gaat men helemaal los op het fenomeen verkeersboetes. Waarbij de administratiekosten ook nog eens worden doorberekend aan de ontvanger van die tolheffing. Want veel meer is het niet tegenwoordig. En zelfs de meest kleine futiliteit wordt direct bestraft met een stevige financiele sanctie. Was men bij de bestrijding van de kleine en grote criminaliteit net zo voortvarend werd Nederland een stuk veiliger. Maar daar heeft men dan weer geen prioriteit liggen zo schijnt het. Nee, boetes uitdelen, dat werkt….. In de praktijk van alle dag kunnen we allemaal zien dat dit bewezen niet zo is. Maar goed, wangedrag als 3/5 km/u te snel rijden leidt dan wel weer tot een extra bron van inkomsten voor de schatkist. En zo zuchten we maar weer en kiezen de volgende maal gewoon weer voor dezelfde politieke partijen. Die in veel opzichten bepaald niet het beste met ons voor hebben. Ik geef een paar voorbeelden van de nieuwe boetes…..

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe overheid laat de boetes voor snelheidsovertredingen progressief stijgen per te snel gereden kilometer per uur. Dit jaar komt de stijging uit op 1 euro tot meer dan 35 euro per kilometer, afhankelijk van de snelheid die je rijdt. Met name de hoogte van boetes voor overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom stijgen flink. Zo betaal je in 2017 bij 30 km/u te hard rijden buiten de bebouwde kom 275 euro, maar in 2018 bedraagt dezelfde boete al 312 euro. De 2018-tarieven voor overschrijding van de maximumsnelheid buiten de bebouwde kom bij wegwerkzaamheden dalen ten opzichte van 2017. Bovenop alle boetebedragen volgen nog de gebruikelijke administratiekosten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERADe administratiekosten blijven in 2018 gelijk aan 2017: 9 euro per boete dus. Sinds 1 oktober 2012 tot en met eind 2015 was het tarief 7 euro. Het bedrag van 9 euro administratiekosten is als volgt opgebouwd: 5,52 euro voor personeelskosten, 2,53 euro voor apparaatskosten, 0,59 euro voor gerechtskosten en 0,36 euro voor rente en afschrijving. Beroep aantekenen tegen een boete kan ook in 2017 online (DigiD noodzakelijk).
Boetetarief zelf berekenen
De hoogte van een boete voor een snelheidsovertreding kun je overigens heel eenvoudig zelf berekenen. Het Openbaar Ministerie heeft een handige, gratis online rekentool* waarmee je precies kunt berekenen hoeveel je moet betalen. (*In deze rekentool staan momenteel nog de tarieven van 2017, tarieven voor 2018 worden in januari 2018 ingevoerd.)

Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn bij minder dan 100 km/u 3 kilometer meetcorrectie en bij meer dan 100 km/u 3 procent meetcorrectie. Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens. Hier wordt vanaf 1 km/u te hard bekeurd.

Bumperkleven: 280 euro
Onnodig links rijden: 140 euro
Rechts inhalen: 230 euro
Geen autogordel dragen: 140 euro
Als bestuurder tijdens het rijden een mobiele telefoon vasthoudt: 230 euro
Een kruispunt blokkeren: 230 euro
Rijden terwijl de geldigheidsduur van het rijbewijs verstreken is: 90 euro
Als 17-jarige bestuurder en deelnemer aan het experiment begeleid rijden een motorrijtuig besturen zonder een in de begeleiderspas vermelde begeleider: 140 euro
Geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts: 230 euro
Geen voorrang verlenen aan een tram: 230 euro
Een militaire colonne doorsnijden: 90 euro
Afslaan zonder richting aan te geven: 90 euro
Bij het afslaan tegemoet komend verkeer niet laten voorgaan: 230 euro
Met een motorrijtuig rijden terwijl het kentekenbewijs niet behoorlijk leesbaar is: 45 euro
Met een motorrijtuig rijden terwijl het kenteken niet behoorlijk leesbaar is: 130 euro
Buiten noodzaak stilstaan op de vluchtstrook of vluchthaven: 230 euro
Passagiers die bij een tram of autobus willen in- of uitstappen daartoe geen gelegenheid geven: 370 euro
Geen gevarendriehoek plaatsen bij een obstakel (stilstaand motorvoertuig of aanhangwagen): 140 euro

Lees ook:CJIB Verhoogt de prijzen…
Lees ook:Leaserijders in zilveren Audi’s meest bekeuringgevoelig…
Lees ook:Vrouwen vaker bekeurd dan mannen…
Lees ook:Boetes worden al maar duurder!
Lees ook:Flink hogere boetes in Duitsland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.