Categorie: "Auto en politiek"

Ford moet compensatie betalen voor discriminatie…

The Ford logo is pictured at the Ford Motor Co plant in GenkOm af te komen van allerlei lastige onderzoeken en beschuldigingen besloot Ford onlangs om dan maar een regeling te treffen met Justitie in de staat Illinois. Die regeling houdt in dat Ford 10,1 miljoen dollar betaalt. Vervelend zijn de aantijgingen wel. Onderzoekers hebben bewijzen gevonden dat in twee van de Ford-fabrieken in die staat sprake was van seksuele intimidatie van vrouwelijke medewerkers en achterstelling en pesterijen richting donker gekleurde arbeiders. Daarnaast heeft Ford besloten om een trainingsprogramma op te zetten om dit gedrag in haar organisatie te voorkomen. Door deze regeling ontkomt Ford aan een schuldig verklaring voor dit gedrag door sommige medewerkers. Zou dit zijn gebeurd, had er een veel hogere boete uitgekomen en was het imago van Ford vermoedelijk veel sterker beschadigd geraakt. Nu kon men het allemaal redelijk binnen de fabriekspoorten houden. Overigens lijkt het een typisch Amerikaans probleem te zijn. Uit Europa is dit wangedrag niet bekend. (CNN)

CO-2 uitstoot weer gedaald – bijdrage transportsector stijgt…

CBS CO2 uitstoot 720x480De CO2-uitstoot in Nederland was in het tweede kwartaal 0,9 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens de eerste berekening groeide in dezelfde periode het bruto binnenlands product (bbp) met 3,3 procent. Belangrijke oorzaken van de afname van de CO2-uitstoot zijn de veranderde brandstofmix bij de productie van elektriciteit en het lagere gasverbruik voor verwarming. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot.
Het weer in het tweede kwartaal van 2017 was zachter dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor dit weereffect was de CO2-uitstoot 0,4 procent lager.

In het tweede kwartaal van 2017 was de CO2-uitstoot door energiebedrijven, waterbedrijven en afvalbeheer bijna 5 procent lager dan een jaar eerder. Deze bedrijven zijn goed voor bijna 35 procent van de totale uitstoot. De afname komt vooral doordat energiebedrijven bij de productie minder steenkool en meer aardgas hebben ingezet. Bij het verbranden van aardgas wordt minder CO2 uitgestoten dan bij het verbranden van steenkool. De brandstofmix van Nederlandse energiecentrales is hiermee vanuit milieu-oogpunt verbeterd. Wel hebben energiebedrijven meer elektriciteit geproduceerd dan in het tweede kwartaal van 2016. De extra opgewekte elektriciteit was vooral bestemd voor de export.

Het cluster landbouw, delfstoffenwinning, industrie en bouwnijverheid heeft bijna evenveel CO2 uitgestoten als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, terwijl de toegevoegde waarde met 3 procent is gestegen. Dit cluster is goed voor bijna 23 procent van de totale uitstoot. Wel hebben de chemische en basismetaalindustrie meer CO2 uitgestoten. Deze toename komt vooral door de gestegen productie.
In het tweede kwartaal steeg de uitstoot van de transportsector met bijna 5 procent. De transportsector is in totaal goed voor bijna 16 procent van de berekende uitstoot. De uitstoot nam het meest toe bij het goederenvervoer over de weg en de luchtvaart. De toename in deze sectoren komt vooral door meer vervoersbewegingen.

De CO2-uitstoot van de overige dienstverlening, goed voor bijna 11 procent van de CO2-uitstoot, was bijna 1 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2016. Er werd minder aardgas verstookt voor het verwarmen van bedrijfspanden, maar meer motorbrandstoffen verbruikt voor transport.

De CO2-uitstoot van huishoudens ten slotte is in het tweede kwartaal per saldo gelijk gebleven. Ook bij huishoudens daalde het gasverbruik voor verwarming, maar nam daarentegen het verbruik van motorbrandstoffen toe. De CO2-uitstoot van huishoudens bedraagt bijna 16 procent van het totaal.

Groene Premier steunt de diesel…

FILE PHOTO - Winfried Kretschmann, state Premier of the German federal state of Baden-Wuerttemberg, looks on in LudwigshafenEr bestaan ook zinnige lieden in de Groene hoek van het politieke sprectrum. Dat bewijst de premier van de Duitse deelstaat Baden-Wurttemberg Winfried Kretschmann. Die ziet wel in dat nieuwe schone diesels bijdragen aan een oplossing van de vervuiling van het milieu. Al blijft ook hij maar oreren over het gebruik van elektrische auto’s, in de praktijk van elke dag ziet hij wel dat die geen oplossing bieden aan de uitstootproblemen nu. Daarbij kent hij zijn klassiekers, want hij vermeldt in zijn persverhaal dat diesels per definitie behoren tot de schonere verbrandingsmotoren, maar dat je dan wel iets moet doen aan die bijkomende nadelen van een diesel, de uitstoot van weer andere stoffen. Hij stelt dat we weliswaar moeten streven naar een geleidelijke afbouw van gebruik fossiele brandstoffen voor auto’s, maar dat dit op de korte termijn heel lastig realiseerbaar zal zijn. En dat schonere diesels dan een cruciale rol zullen spelen in die overgangsfase. Niet toevallig natuurlijk is Badem-Wurttemberg ook de thuisbasis voor Mercedes-Benz en zorgt dit voor vele duizenden arbeidsplaatsen. Die weg smijten is een politiek doodvonnis. En vandaar dat deze man blijk geeft van het zo vaak gemiste realisme in de Groen(linkse)politiek. (Reuters)

Duitse fabrikanten zetten in op opruimpremies…

07_Volkswagen_Golf-ROm tegemoet te komen aan de druk vanuit de Duitrse politiek en ook om af te komen van de gedachte dat men niets beter te doen heeft dan sjoemelen met software en afspraken maken met elkaar hebben de Duitse autofabrikanten ook besloten om kopers van nieuwe diesel-personenwagens tegemoet te komen met stevige inruilpremies voor oudere diesels. Wie een auto inruilt die niet schoner is dan Euro4 op een nieuwe auto die al voldoet aan Euro6B, mag rekenen op stevige premies. Soms, zoals bij VW, oplopend tot 10 mille! Die krijg je dan bovenop je inruilprijs. De Duitse fabrikanten zijn nogal beducht voor de wat ongenuanceerde rijverboden in sommige Duitse steden waar men het gebruik van diesels wil indammen. Ook de overheid wil van die oudere diesels af en helpt nog een handje bij die premies. De vraag is maar of er een groot effect uit zal gaan van deze acties. Alle premies voor de aankoop van elektrische auto’s in Duitsland heeft nauwelijks effecten gekend. Maar, we zullen zien. Alle beetjes helpen….(WDR)

Maling aan de rechtsspraak….

OLYMPUS DIGITAL CAMERARotterdam kondigde een tijdje geleden eenzijdig een eigen manier van afremmen aan voor oudere benzine-auto’s. Die mochten op straffe van een boete niet meer in de binnenstad van Rotterdam rondrijden. Tot grote ergernis van met name klassieker-liefhebbers die daardoor niet meer met hun gekoesterde bezit mochten rijden. De overlast op uitstootgebied van juist die wagens mag individueel groot zijn, het aantal auto’s die onder deze norm vallen is klein. Dus stapten de liefhebbers geholpen door hun belangenclubs naar de rechter. En die gaf hen gelijk. De Gemeente Rotterdam had ongelijk en moest de milieuzones stopzetten. Jubel bij de mensen die hierdoor weer gewoon met hun fraaie vierwielers konden genieten van het uitzicht over de Nieuwe Maas. Maar ze rekenden buiten de waard. De verantwoordelijke D66-wethouder had maling aan de uitspraken van de rechter. Tekende hoger beroep aan en stelde gelijktijdig de milieuzones weer in. Op basis van door hem zelf uitgevoerde metingen. Een onderzoek in het kade van WC-Eend dat adviseert om vooral WC-Eend als reinigingsmiddel te nemen. Een eendengedrag is D66 niet vreemd. Men wil net als haar partijleider overal en altijd gelijk hebben of krijgen en gaat dan tegen de democratische waarden van dit land in. Macht is ook iets verslavends bij de partij die ooit werd opgericht om juist die oude macht te dooorbreken. Intussen lopen andere politieke partijen, zoals de VVD, te hoop in de gemeenteraad van Rotterdam tegen dit eigenmachtige optreden van deze wethouder. Maar die voelt zich gesteund door het ‘moreel gezag’ aan hem gegeven door zijn partij. En blijven de partijen in de loopgraven, waarbij men er niet voor schuwt om met rotte vis en nog zo wat te smijten. Hoe dan ook is wel duidelijk dat als je autotootje pesten niet tot norm wilt verheffen je naast partijen als de PvdA of Groen Links ook D66 als de pest moet mijden. Want anders blijft slechts verhuizen, of Rotterdam links laten liggen. Want dit gedrag van een politieke bestuurder met machtswellust is buitengewoon verwerpelijk. Maar ook besmettelijk. Als we niet opletten…

Voorlopig geen milieuzones in Praag

TUV Milieusticker groen AkenDe Tsjechen hadden een simpel systeem bedacht voor steden als Praag waar de milieubelasting best groot is. Gewoon net als in Duitsland stickers op de voorruit in de kleuren rood, geel of groen. Hoe schoner de uitstoot hoe groener de sticker….. Zou per 1 januari zijn ingegaan, maar helaas. Niet gelukt! Die voor vrachtauto’s is overigens wel van kracht en wie met een oude en vervuilende truck richting centrum Praag rijdt en niet de juiste sticker op zijn wagen heeft zitten mag rekenen op een prent. Maar voor personenwagens is er nog even rust. Overigens zijn de pragmatische Tsjechen wel zo aardig om de Duitse TUV-stickers te erkennen als gelijkwaardig aan die in eigen land. Omgekeerd doen de Duitsers dat met die Tsjechische stickers. Een voorbeeld voor de slechts politiek correct denkende Nederlandse gemeenten die telkens weer hun eigen wiel willen uitvinden en vooral denken in termen van uitsluiten en bekeuren in plaats van oplossingen voor een schoner stadsmilieu. (Hartmanova)

Toyota en Mazda; samen zijn we sterker!

Mazda en Toyota in financieringenBij veel Japanse (en Koreaans) merken is achter de schermen sprake van zeer nauwe samenwerking, maar voor de buhne blijft die vaak verborgen. Toyota en Mazda maken er geen geheim van dat zij nu en in de toekomst nauw samen werken en om dit feit nog eens te bekrachtigen werd onlangs een overeenkomst getekend waarbij beide Japanse fabrikanten kapitaal stoppen in een fonds waarmee men o.a. ontwikkelingen richting toekomst mogelijk wil maken. Zo wil men samen auto’s produceren in de VS, werken aan de ontwikkelingen van volledig elektrische auto’s, samenwerken op het gebied van altijd met het internet verbonden autos, samen zoeken naar de meest veilige oplossingen voor nieuwe auto’s waardoor die voldoen aan de hoogste veiligheidseisen, en samen werken aan de levering van componenten en technieken voor beider productlijnen. Het zal er in de praktijk op neerkomen dat beide fabrikanten heel nauw gaan samenwerken op genoemde gebieden en zo ook enorme kosten voor onderzoek en ontwikkeling kunnen besparen. Wie meent dat veel auto’s op elkaar lijken zullen niet blij zijn met dit nieuws. Dat wordt echt niet veel beter. Maar de kwaliteit van de Japanse auto zal er bepaald niet onder lijden. In tegendeel. En dat is dan weer goed nieuws. Want die Japanners hebben op dat punt wel een naam hoog te houden. (NP)

Uber verdacht van levering brandgevaarlijke auto’s

Honda Vezel 2015Innovatief zijn ze zeker bij Uber, maar of ze nou echt verstand van auto’s hebben mag je je soms wel eens afvragen. Onlangs kwam daar buiten dat men in Singapore maar liefst 1000 Honda’s van het type Vezel heeft geleverd aan haar ‘taxichauffeurs’. Dat op zich is niet zo vreemd of dom. Tot bekend werd dat juist die auto’s verdacht bleken doordat ze spontaan in de brand konden vliegen. Uiteraard nam men de nodige maatregelen die aansloten op die van de fabrikant. De Honda’s werden gerepareerd in nauwe samenwerking met de overheid in Singapore en de fabrikant. Maar wat een stevige tegenslag bleek. Managers van Uber kochten die Honda’s terwijl ze wisten van het risico dat juist deze wagens zouden kunnen opleveren zonder de noodzakelijke reparaties. Uber - CEO en de foute auto's in SingaporeMen zette zo levens van chauffeurs en passagiers op het spel en dat had direct effect op het management dat hiervoor verantwoordelijk was. Zelf noemt Uber dit een evolutie in managementdenken. Waarmee men eigenlijk zegt dat er nog veel geleerd moet worden over hoe het in de auto(en taxi)wereld toegaat. Opmerkelijk is wel dat Honda als verantwoordelijke fabrikant het probleem met dat model Vezel al in 2016 erkende en tienduizenden van die wagens terughaalde naar de dealers voor een noodzakelijke update. Uber was hiervan op de hoogte maar kocht toch (met fikse kortingen) Vezels zonder update en leverde die aan haar chauffeurs. En dat wordt in de branche toch gezien als doodzonde dan wel een bewijs dat men echt niet weet hoe het werkt in autoland. (CNN)

Het is officieel; Opel en Vauxhall nu in Franse handen…

Opel en PSA 2018Het is nu officieel. Alle contracten zijn getekend, geen bezwaren meer ingediend. Open en Vauxhall behoren nu toe aan de PSA-Groep die daarmee meteen een sprong maakt op de ladder van grote autoconcerns. Daarmee is de weg vrijgemaakt om beide merken weer op basis van de eigen waarden te laten groeien en vooral winstgevend te maken. Want dat was wel een voorwaarde van de Franse eigenaren, winst maken! Daartoe maakt men in Duitsland en Engeland nu plannen die binnen 100 dagen moeten worden ingediend bij de Franse broodheren. En dat moet dan gaan leiden tot winsten in 2020 van 2% van de omzet en in 2026 al 6%. Opmerkelijk is dat PSA en GM hebben afgesproken dat de elektrische technologie die Opel en Vauxhall overnamen van de Chevrolet Bolt, gewoon zal worden geleverd aan de merken en dat die omgekeerd blijven produceren voor zowel Buick als Holden. Waar de Franse invloed merkbaar zal worden? Wel vooral daar waar opvolgers voor huidige modellen zullen worden ontwikkeld. Die samenwerking was er al sinds 2012, kijken we naar de Crossland X, dan weten we welke kant het op zal gaan. Dat geldt ook voor een opvolger voor de Opel Combo en de nieuwe Corsa. Niet raar kijken als die op Franse leest geschoeid raken wat de kosten aardig zal kunnen drukken. Nu kocht Opel al langer technologie in, denk maar aan modellen die door Suzuki of Daewoo/Chevrolet werden/worden geproduceerd. Toch benadrukken Opel en Vauxhall samen met PSA dat beide merken hun eigen identiteit zullen kunnen behouden en ook uitbouwen. Onder een voorwaarde; winst maken! En daar tekenden ze dus voor.

Duitse fabrikanten eens over reparatie sjoemel-diesels…

Uitlaatgastest EU 2017Terwijl heel wat concurrenten net doen of zij niets van doen hebben met gerommel in de software voor hun dieselmodellen, zijn de Duitse merken daar nu toch een stukje realistischer over. Zij gaan samen met o.a. leverancier Bosch werken aan reparatie van de ‘schade’ door een update door te voeren aan alle auto’s die anders wellicht zouden worden getroffen door rijverboden of wat ook. Gisteren zaten ze daartoe allemaal bij elkaar in Berlijn en namen besluiten om al die wagens met twijfelachtige waarden op uitstootgebied terug te halen naar de dealer en de boel te corrigeren. Kosten voor de merken rond de vijf miljard maar daar kon nog wel eens een miljoentje bijkomen als het ergens tegenvalt. De Berlijnse vergadering wordt gehouden met overheids-dienaren die namens de Minister van Verkeer en transport Dobrindt toezicht houden op de aangekondigde correcties. (NU)