Categorie: "Algemeen"

Bestelautoverkopen blijven groeien…

01_VW_Caddy gesloten bestelwagen_korte wielbasisZagen we bij de personenautoverkopen al dat de eerste tien maanden van dit jaar bepaald succesvol zijn verlopen, ook bij de verkopen van bestelauto’s is sprake van een vrij constante groei. Momenteel bedraagt die ruim 5%. Flink wat merken profiteren daarvan. Alleen voor de marktleider mt 23,5% marktaandeel, VW Bedrijfswagens, ligt dat anders. Daar is het niveau nog steeds hoog maar verliest met name de Caddy momenteel marktaandeel. FILE PHOTO: The Ford logo is seen on a car in a park lot in Sao PauloOp grote afstand is Mercedes-Benz runner-up en heeft men daar lichte groeicijfers die o.a. komen van de Citan, het kleinste model van het sterrenmerk. Ford is in ons land het derde merk op dit gebied al is ook daar sprake van licht verlies. Met name de Transitlijn levert momenteel wat in. Daar komen vast acties voor om dat niveau wat op te vijzelen. Renault is de grootste bedreiging voor Ford en dat merk groeit in dit segment ook snel. Renault Master - 4Kangoo, Master en Traffic doen het in hun nieuwe gedaante goed voor de Fransen. Opvallend is ook dat de Aziatische merken eigenlijk geen rol van betekenis vervullen bij deze bedrijfswagens. Terwijl in het verleden heel wat aannemers en mkb-ers rondreden in een Japanse of Koreaanse besteller. Overigens valt op dat ook hier Dacia weer inlevert en ook Ssangyong buitengewoon bescheiden scoort. Prijs alleen is dus niet bepalend voor succes. Daar is meer voor nodig. Zoals een sterkte en gemotiveerde dealerorganisatie. Dat blijkt wel.

Japanse autobouwers domineren claim op betrouwbaarheid…

Japanse autobouwers - betrouwbaar 7020e792-ef5c-4e27-986c-a257fa43e516Links en rechts verschijnen in deze periode van het jaar weer de bekende lijstjes met uitslagen van onderzoeken onder groepen autobezitters. Die mogen dan een rapportcijfer geven over hun eigen vervoermiddel en meteen aangeven hoe vaak ze al dan niet problemen hadden. Daarbij speelt vaak ook een persoonlijk gevoel een rol. Zo blijkt wel uit de resultaten van een recent onderzoek door het Britse blad ‘What Car?’ waarbij de Japanse merken het buitengewoon goed dopen, maar tegenwoordig wel op de voet gevolgd door een paar Duitse merken als VW, Audi en Mercedes. Kijk je naar modelniveau’s zie je dat de berijders van een Toyota Aygo hun auto een rapportcijfer 10 geven voor betrouwbaarheid, maar dat de berijders van de identieke en op dezelfde productieband gebouwde modellen van Peugeot (108) en Citroen (C1) hun auto veel lager waarderen. Terwijl daar vanuit het concept of bouwwijze geen verschil in kan bestaan. Ook de Honda Jazz, Lexus CT200h en Audi A3 krijgen een rapportcijfer 10. Bij de elektrische modellen gaat de Nissan Leaf met de eer strijken, die haalt een rapportcijfer 9,3. Japanse autobouwers betrouwbaar e6ea06d2-152c-450f-92d2-94f151d9fb2cKijken we dan op merkniveau zien we dat Lexus de lijst aanvoert, gevolgd door Mitsubishi, Toyota en Suzuki. Hoogst genoteerde Europese merk zou dan Alfa Romeo zijn, wat de meeste critikasters van Italiaanse merken de mond snoert. Daarna volgt Honda en ook Hyundai en het tegenwoordig in China gebouwde MG. Vergeet daarbij niet dat dit merk in Engeland een andere klank heeft dan bij ons. Onderaan de lijst staan de merken die geen voldoende halen. Daar vinden we Peugeot, Citroen, Nissan (!!), Tesla, Land Rover en Jeep. Dat laatste merk krijgt een echte onvoldoende op het gebied van betrouwbaarheid. Een raportcijfer 4 zegt genoeg. What Car? geeft aan dat het onderzoek is uitgevoerd onder 14.000 eigenaren van auto’s met een leeftijd van 0-3 jaar. Daarbij telt mee hoe vaak met gecontronteerd werd met een technisch probleem. Daarnaast speelt bij beoordeling van het rapportcijfer voor het merk mee hoe een dealerorganisatie die problemen oploste. Volgens de redactie van het blad zijn met name de Duitse fabrikanten in staat hun naam en faam goed waar te maken en halen zijn langzaasm aan op dit punt ook de Aziatische merken snel in. (NP)

Suzuki opnieuw betrouwbaar automerk…

Suzuki S Cross 2016-7Suzuki is het betrouwbaarste automerk volgens een omvangrijke enquête van de Consumentenbond onder 10.000 autobezitters in Nederland. Suzuki-rijders geven hun auto een score van 8,7 gemiddeld, de hoogste van alle automerken die in het betrouwbaarheidsonderzoek voorkomen. De Suzuki S-Cross haalt zelfs een 9,1.

Suzuki-rijders staan volgens het onderzoek het minst met pech langs de weg. De koppositie is het bewijs van Suzuki’s betrouwbaarheid waar het merk al sinds jaar en dag om bekendstaat. Het rapportcijfer 8,7 komt op het conto van werkelijk alle goedverkochte Suzuki-modellen van de laatste tien jaar, aldus de Consumentengids van november 2017 waarin de enquête gepubliceerd is. Suzuki laat maar liefst 23 andere automerken achter zich.

3-Suzuki-CelerioDe Suzuki-modellen die in de lijst voorkomen, scoren als volgt:
Suzuki Alto (2009-2015) 8,0
Suzuki Splash 8,9
Suzuki Swift (2010-2014)8,7
Suzuki SX4 (tot 2009)8,8
Suzuki SX4/S-Cross (vanaf 2009) 9,1

Het jaarlijkse betrouwbaarheidsonderzoek is een online enquête onder eigenaren van auto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen gaan over de eventuele gebreken die hun auto het afgelopen jaar heeft vertoond. Eventuele mankementen worden ingedeeld naar zwaarte; als de auto direct naar de garage moest, telt dat bijvoorbeeld voor 35% mee. Alle resultaten zijn per merk en model opgeteld. Vervolgens is de gemiddelde score bepaald. Op die manier kan een veel verkochte auto vergeleken worden met een auto die minder populair is.

Markt personenwagens groeit weer…

E2 VERSION - 16-INCH THEMA WHEEL RIMSAls we aan het eind van oktober de balans opmaken is goed te zien dat er weer groei zit in het aantal verkochte nieuwe personenwagens. Ook al is die niet meer op het niveau van voor de financiele crisis, dan nog is er reden voor optimisme bij fabrikanten, importeurs en dealers. We lopen na tien maanden een ruime 14% voor op vorig jaar en dat is goed nieuws. De meeste merken profiteren daar goed van en verkopen soms ruim meer dan het marktgemiddelde. Maar nog altijd zijn er ook fabrikanten die hun marktaandeel in ons land juist zien dalen. Dat is o.a. het geval bij Dacia waar men ondanks modelvernieuwing en toch aantrekkelijk prijzen en aanbiedingen maar niet mee groeit met de markt. Van een heel andere orde is het verlies bij Ferrari.500-3 170307_Fiat_500-Forever-Young_03 Als je van die Italiaanse raspaardjes ook maar een paar exemplaren minder verkoopt loop je al snel tientallen procenten achter de feiten aan. Maar feit is wel dat er minder van die wagens de deur uitgaan dan een jaar eerder. Hetzelfde euvel heeft Fiat te pakken. Bijna 5% minder verkocht dan vorig jaar waarbij dan ook nog eens tweederde van het totaal te danken is aan de 500 die nog altijd veel aanhangers weet te vinden. Ook minder gaat het met Honda dat toch al jaren ver onder de maat presteert. Kwalitatief hoogwaardige auto’s, maar op een of andere wijze veel te weinig verkocht. CR-V - side IAA 2017Dat moet toch anders kunnen zou je denken. Infiniti haalt in tien maanden tijd de 100 verkochte auto’s nog niet. Hoe je dan de kachel wilt laten roken is mij een raadsel, maar de berijders van het merk krijgen wel het gevoel van exclusiviteit. Bij Lexus is het ook geen Hosanna in de Hoge qua verkopen. Net 70 auto’s per maand. Ook weer een onderschat merk dat toch best het nodige te bieden heeft. Waar zit het hem dan in?? cbdc814f-b38e-4c4b-9f68-df40d0a0b34cNiet eens meer het noemen waard is Ssangyong waar slechts zeven auto’s een ‘geel’ kenteken kregen, tegen 10 vorig jaar. Nog een Japans merk dat in de kleine getallen blijft zitten is Subaru. Hoe fraai de techniek ook, hoeveel imago dat merk wellicht heeft onder bepaalde doelgroepen, verkopen zijn veel te laag. En lopen terug t.o.v. vorig jaar. Opel Karl - rood - voorIntussen is Volkswagen bij ons nog steeds het grootste automerk en groeit dat weer stevig door. Renault staat op de tweede plek met een nog grotere, zeg maar spectaculaire groei op haar naam, terwijl Opel is opgerukt naar plek 3 op de top 10 lijst van succesvolle merken. Met name de kleine Karl zorgt daar voor veel nieuwe Opel-rijders. (RAI)

Route Mobiel adviseert; ‘Neem banaan mee’…

OLYMPUS DIGITAL CAMERAPechhulpaanbieder Route Mobiel wil verkeersdeelnemers attenderen op het verhoogde risico op aanrijdingen na de ingang van de wintertijd. Duisternis en vermoeidheid zijn de oorzaak van veel schades in de desbetreffende periode. Route Mobiel ziet in de week na de ingang van de wintertijd al jaren een piek van 10 – 15% meer aanrijdingen. Dit jaar moet de klok een uur worden teruggezet in de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 oktober.

Andreas Fuchs van Route Mobiel: “Wij zien al jaren een piek van ongevallen en schademeldingen vlak na de ingang van de wintertijd. Dit jaar zal dat na 28 oktober waarschijnlijk ook weer het geval zijn.”

OLYMPUS DIGITAL CAMERAFuchs: “Automobilisten worden soms toch nog overvallen door de sneller invallende duisternis, waardoor de kans op ongelukken toeneemt. Ook zijn er weggebruikers die door de tijdsomschakeling een verstoord bioritme hebben en daardoor vermoeider achter het stuur zitten dan normaal. Het is daarom aan te raden om goed voorbereid de weg op te gaan; zorg dat je verlichting in orde is, de ramen goed schoon zijn, je goed uitgeslapen bent en dat je wat te eten bij je hebt om vermoeidheid te bestrijden (neem bijvoorbeeld een banaan mee in je auto!).”

Audi, steeds meer innovatie bij ontwerp…

ADC 800_audidesigncenter5Audi luidt dit jaar met de introductie van recent de nieuwe A8 en afgelopen week de nieuwe A7 Sportback een nieuw ontwerptijdperk in. Aan de basis van de styling van deze modellen ligt een innovatief, nieuw proces in het nieuwe Audi Design Center in Ingolstadt: ‘digital design manufactory’. De nieuwe manier van ontwerpen combineert moderne CAD-technologie en 3D-visualisatie met traditionele handgemaakte schaalmodellen. Audi introduceert met grote regelmaat nieuwe modellen en technologieën. Dat betekent dat de ontwerpers in steeds minder tijd steeds meer studiemodellen moeten doorvertalen naar seriemodellen. Daarom heeft Audi Design – waar ruim 400 mensen werken – nu meer dan twee keer zoveel medewerkers als in 2000. In vergelijking met dat jaar houdt Audi Design zich bovendien bezig met vijf keer zoveel projecten, die technisch gezien ook nog eens veel uitdagender zijn geworden. Om die reden heeft Audi Design een compleet nieuw designproces ontwikkeld. Een proces dat CAD (computer-aided design) combineert met 3D-visualisatie en traditionele schaal- en kleimodellen.

ADC 800_audidesigncenter6Het ontwerpproces van Audi bestaat uit vijf stappen: de portfoliofase, eerste designfase, conceptfase, digitale designfase en de productieontwerpfase. In de portfoliofase wordt in grote lijnen gewerkt aan een mogelijke modelreeks en alle varianten daarvan. Daarna volgt de eerste ontwerpfase. Hierin gaan de ontwerpers overleggen met hun collega’s van Technical Vehicle Development om af te stemmen wat er qua modelvoering mogelijk is. Ze kijken bijvoorbeeld naar de technische vereisten, zoals waar de radarsensoren moeten komen, en vergelijken die met de eerste voorstellen om te zien of de concepten haalbaar zijn.

ADC 800_audidesigncenter8Vervolgens vindt in de conceptfase het daadwerkelijke schetsen van het uiterlijke en interieurontwerp plaats. Teams van exterieur- en interieurontwerpers gaan hier gedurende zo’n twee maanden als het ware een vriendschappelijke competitie met elkaar aan om al schetsend tot het beste basisontwerp te komen.
Het hart van het Audi-ontwerpproces is de vierde stap, de digitale fase. Daarin gebruiken de ontwerpers de nieuwste visualisatietechnieken om het ontwerp van een auto van alle kanten te bekijken en bij te schaven. Ook worden freesmachines ingezet om kleimodellen te maken. Als laatste gaat het designproces de productieontwerpfase in. De modellenmakers en ontwerpers van Audi zetten de puntjes op de i en komen zo tot het uiteindelijke schaalmodel van het nieuwe type.

Audi Design CenterEn waar dat allemaal toe leidt zien we nu en in de toekomst staan bij de Audi-dealers. Ook in ons land.

Singapore sluit de poorten voor autoverkeer..

Singapore traffic NOSSingapore, een van de dichtst bevolkte stadstaten ter wereld gaat de poorten sluiten voor nog meer nieuwe auto’s. Vanaf februari volgend jaar wil men de groei van het wagen= en motorenpark afremmen. Je mag als eigenaar van een auto of motorfiets wel een nieuw exemplaar kopen maar moet dan zelf zorgen dat je oude vervoermiddel buiten Singapore wordt verkocht en niet in de stadstaat blijft rondrijden. Exporteren dus!
Momenteel is de froei van het wagenpark zoals door de leiding van de stadstaat toegestaan nog slechts 0,25%, dat gaat dus nu naar nul! In totaal rijden er op de relatief kleine ruimte van het wegennet in Singapore 600.000 voertuigen in de rondte. Men kan daar het wegennet niet meer uitbreiden, waardoor de wal het schip gaat keren. Twaalf procent van het totale oppervlak van Singapore is nu al besteed aan wegen, en woningbouw gaat daar maar een kant op, omhoog! In Singapore leven 5,6 miljoen mensen. De motorisering is dus niet eens zo heel groot.(NOS)

Euromaster haalt ruim drie mille op voor Liliane-Fonds

Euromaster LIliane Fonds 2017In de afgelopen maand september heeft Euromaster actie gevoerd voor het Liliane Fonds. Bij elke geboekte APK in deze maand doneerde Euromaster een euro. Het resultaat van deze speciale actie: 3.057 geboekte keuringen en dus € 3.057 voor het Liliane Fonds. Op maandag 16 oktober j.l. overhandigde Wout Jonasse van Euromaster de cheque aan Kees Karstel van het Liliane Fonds. Kees Karstel zei hierover: “Prachtig dat de mensen van Euromaster zich zo inzetten voor kinderen met een handicap in de armste delen van Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Voor het Liliane Fonds is deze steun onmisbaar om kinderen te kunnen blijven ondersteunen.”

Het Liliane Fonds werkt aan een wereld die openstaat voor iedereen en waar iedereen mee kan doen. Een wereld waar ook de armste kinderen met een handicap een eerlijke kans krijgen en al hun talenten kunnen ontwikkelen en inzetten.
Om te helpen die droom waar te maken, werkt Liliane Fonds samen met Euromaster. Als specialist in banden en onderhoud staat ‘mobiliteit’ centraal bij Euromaster. Met deze samenwerking draagt Euromaster een steentje bij om kinderen met een handicap op weg te helpen.

Elektrisch rijden bij BCA…

Citro-n-C-Zero-Dat elektrisch rijden bezig is met een opmars en op enig moment in de toekomst een wat steviger aandeel zal hebben in ons aller mobiliteit, is volgens sommigen zeker. Maar wat betekent de elektrisch aangedreven auto voor de tussenhandel? Hoe ziet de remarketing van de elektrische auto eruit, welke vragen gaan consumenten stellen bij aanschaf van een elektrisch aangedreven occasion? Antwoorden op deze vragen en meer staan centraal tijdens het EV Event van BCA op maandagmiddag 30 oktober aanstaande in Barneveld.
Als grootste autoveiling van Europa en met tientallen veilingen per week waarin duizenden personen- en bedrijfswagens verhandeld worden, is BCA specialist op het gebied van remarketing van alle soorten auto’s. Inmiddels wordt er steeds vaker een elektrisch aangedreven auto de veilinghal binnengereden. En dat roept specifieke vragen op, zowel van de tussenhandel, retailer als consument. BCA kijkt daarom graag met haar klanten naar de toekomst, en zal tijdens het EV Event op 30 oktober dieper ingaan op de elektrische auto, de beschikbare cijfers en nieuwe ontwikkelingen.

EV 01Vanuit diverse invalshoeken zetten specialisten van onder andere VWE, Tesla Motors, Nederland Elektrisch, ANWB en Innovam in korte presentaties uiteen hoe vanuit hun vakgebied of achterban tegen elektrisch rijden wordt aangekeken en welke vragen er zijn. Dit wordt ondersteund met cijfers en afgesloten met de mogelijkheid vragen te stellen aan het deskundigenpanel. Het programma is zowel interessant voor de tussenhandel als voor de eindgebruiker.

Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor het EV Event van BCA, dus bezoekers dienen zich vooraf aan te melden. Deelname is gratis. Geïnteresseerden
kunnen bovendien tussen 12 en 14 uur testrijden met een elektrische auto. Het programma wordt aan het einde van de middag afgesloten met een netwerkborrel.

Audi brengt nieuwe A7 Sportback…

A7 2018 frontDe tweede generatie van de Audi A7 Sportback gaat wat uiterlijk vertoon betreft door waar de nieuwe A8 ophoudt. Zijn atletische proporties en sportieve lijnen onderstrepen zijn bijzondere karakter. Bovendien is de vierdeurs ‘gran turismo’ uitgerust met een futuristisch interieur, een vooruitstrevend lichtontwerp, hightech systemen en louter motoren met mild hybride technologie.
Audi maakte in 2010 een gedurfd statement met de eerste generatie A7 Sportback. De vierdeurs coupé combineerde elegantie met sportiviteit op een volledig nieuwe manier. In zijn tweede gedaante gaat de A7 Sportback verder op de designrichting die Audi met de compleet nieuwe A8 is ingeslagen. Het zijaanzicht van de A7 Sportback wordt gedomineerd door een lange motorkap, grote wielbasis, korte overhangen en een aflopende daklijn. Geprononceerd plaatwerk op de flanken dirigeert de aandacht naar de grote wielen van de A7 Sportback en benadrukt de quattro-genen van het model. Nog meer dan bij het huidige model het geval is, domineert de kenmerkende Singleframe grille de neus van de vierdeurs coupé. Hij is breder en lager en wordt geflankeerd door langgerekte koplampen met innovatieve lichttechniek.

A7 Sportback front 800_a7sportback1De nieuwe Audi A7 Sportback is 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed, 1.422 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.926 meter. Zijn combinatie van strakke lijnen en gespierde wielkasten refereert aan de brede ‘schouders’ van de Audi Ur-quattro. Aan de achterzijde lopen de lijnen van de A7 Sportback naar elkaar toe, zoals op de achtersteven van een jacht. Ondanks dat, is de bagageruimte 535 liter groot. Door de achterste zitrij om te klappen kan die worden vergroot naar 1.390 liter. In de kofferklep bevindt zich, net als bij de vorige generatie A7, een spoiler die automatisch omhoog komt op hoge snelheid. Helemaal onderaan is de A7 Sportback voorzien van een antracietkleurige diffuser met chromen elementen erin.
Verder is er weinig chroom te ontdekken aan de nieuwe A7 Sportback. De zes spijlen van de Singleframe grille zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Daarbij oogt de vierdeurs gran turismo met het optionele S line pakket nog sportiever. Hij beschikt dan over een aangepaste voorbumper en diffuser, andere luchtinlaten en gewijzigde zijskirts.

A7 Sportback rear 800_a7sportback3De Audi A7 Sportback is te bestellen in één van vijftien kleuren, waarvan er acht nieuw zijn (Avalon Green, Firmament Blue, Navarra Blue, Seville Red, Soho Brown, Typhoon Gray, Triton Blue en Vesuvius Gray). Uiteraard is het ook mogelijk om de auto een gepersonaliseerde tint mee te geven. Er zijn bovendien drie soorten koplampen leverbaar: LED, HD Matrix LED en HD Matrix LED met lasergrootlicht. De achterlichten zijn opgebouwd uit dertien verticale segmenten die aan iedere zijde worden verbonden door een LED-strip; wederom een hommage aan de Audi Ur-quattro.
In het interieur van de A7 Sportback vervangen twee touchscreens de traditionele knoppen en bedieningselementen. De grootste ervan meet 8,6 inch en is weggewerkt in de middenconsole. Net als in de nieuwe Audi A8 geven de touchscreens in de A7 Sportback haptische feedback als ze worden aangeraakt. Verder valt er uiteraard veel te kiezen op het gebied van interieurkleuren, bekledingsmaterialen en afwerkingsdetails. Naast de standaardstoelen biedt de Audi A7 Sportback ook de optie van sportstoelen en S sportstoelen. Die laatste twee zijn bekleed met naar keuze Nappa-leer en Alcantara of Valcona-leer.

Met de AI-knop op het dashboard kan de bestuurder de Audi AI remote parking pilot en de Audi AI remote garage pilot activeren. Beide systemen zijn vanaf volgend jaar beschikbaar. Ze rijden de A7 Sportback zelfstandig in en uit een parkeervak of garage. De bestuurder kan zelfs van tevoren uitstappen en de Audi AI-functies aansturen met de myAudi-app op zijn telefoon. Het enige dat hij hoeft te doen, is de Audi AI-knop ingedrukt houden. De auto bouwt een 3D-beeld op van zijn omgeving door informatie uit diverse sensoren samen te brengen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Audi A7 Sportback tot wel vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

A7 Sportback drive 800_a7sportback5In eerste instantie komt de nieuwe Audi A7 Sportback op de markt als 3.0 V6 TFSI (250 kW/340 pk en 500 Nm). Hij sprint in 5,3 seconden van stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Volgens de NEDC-meetmethode verbruikt de Audi A7 55 TFSI 6,8 liter benzine per 100 km*, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 154 g/km*. De 3.0 TFSI is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving. Voor de A7 Sportback komen vlak na de introductie meer benzine- en dieselmotoren beschikbaar, zowel met vier als met zes cilinders.
Alle motoren in de A7 Sportback zijn uitgerust met een mild hybride systeem (MHEV) voor meer comfort en een betere efficiency. De motoren gebruiken een elektrisch systeem van 48 Volt. Een zogenoemde belt alternator starter (BAS) werkt samen met een lithium-ion batterij en kan maximaal 12 kW aan energie terugwinnen via het remmen. Bij snelheden tussen de 55 en 160 km/u kan de A7 Sportback vrijlopen met de motor uit, waarna de BAS hem bijna ongemerkt weer start.
De start-stopfunctie van de vierdeurs coupé is uitgebreid. Als de A7 Sportback stilstaat, houdt de start-stopfunctie via de standaard camera in de neus de auto’s voor hem in de gaten. Beginnen die te bewegen, dan wordt de motor van de Audi alvast aangezet. In het dagelijkse verkeer zorgt de MHEV-techniek ervoor dat het brandstofverbruik van de A7 Sportback met zo’n 0,7 liter per 100 kilometer* wordt teruggedrongen.
De nieuwe Audi A7 Sportback is vanaf medio november te bestellen en vanaf februari volgend jaar in ons land leverbaar.