Categorie: "Algemeen"

Fastned versterkt kapitaal…

Fastned 179954-Nissan_station_Fastned (1)-84fdae-large-1442847601Investeringsmaatschappij Breesaap converteert haar volledige lening aan Fastned per 30 juni 2017 naar certificaten van aandelen. Het betreft een bedrag van 10.3 miljoen euro dat wordt geconverteerd tegen een koers van 10 euro per certificaat. Hiermee wordt een groot deel van de schuld van Fastned afgelost en ontstaat er een positief eigen vermogen. Gelijktijdig heeft investeerder Flowfund haar converteerbare lening van 2,5 miljoen euro met twee jaar verlengd tot eind 2020.

De conversie en verlenging komen na de recente plaatsing door Fastned van 7,7 miljoen euro aan obligaties en het instappen van een nieuwe investeerder Ballotta voor 1 miljoen euro met optie om uit te breiden tot 2,5 miljoen euro. Fastned gaat de opgehaalde gelden gebruiken voor uitbreiding van haar netwerk van snellaadstations in Nederland, Duitsland, België en het Verenigd Koninkrijk.

Skoda’s elegante sportcoupe….de S-110R!

S110R-4Het was best een verrassing toen Skoda met een erg elegante aanvulling op haar keurig nette gamma van personenwagens op de markt kwam. Het was 1972 en een jaar of twee eerder had de wat strakkere S-100/110 serie de aloude 1000MB afgelost. Die nieuwere sedans waren technisch opgewaardeerd, luxer, wat veiliger, maar baseerden nog wel op dezelfde leest. Motor achterin en kofferbak voor. Nu was dit in dit periode bij een paar meer merken zo, dus geen afwijkend gedrag bij de Tsjechen. Bij de nieuwe Coupe-versie, aangeduid als S-110R had men vanuit de sedan een erg aardige auto weten te ontwerpen die (helaas) wel met hetzelfde onderstel uit de voeten moest als de sedans. Tsjechen hebben ooit de pendelas uitgevonden en pasten die dan ook met verve toe. S-110R-6Dat is een comfortabel soort vering, maar in bochten of bij een beetje zijwind had je wel de handen vol. Dat gold ook voor de wat rappere 110R. Zijn vlotte uiterlijk en aangepast interieur deed sportieve rijders vermoeden dat ze in een soort Volks-Porsche reden, maar het onderstel van de wagen en dan met name het deel dat aan de achterkant zijn werk deed, beperkte dat genoegen bij snel genomen bochten al vlot. De auto kreeg de op dat moment sterkste motor van Skoda achterin, een keurige vierpitter die er 52 PK uitperste en je in 18 seconden van 0-100km/u deed komen. S-110R-8Wie wat minder sportief reed had er een erg aardige en ook opvallende auto aan. Van voren was de auto nauwelijks van de andere versies te onderscheiden, maar die aflopende achterkant was een fraaie toegevoegde waarde. De auto had sportieve stoelen voorin, de achterpassagiers hadden het wat minder naar de zin. Het gezin koos dus niet voor deze vlottere Skoda’s. Latere versies kregen een neus met extra verstralers. Dat vergrootte het imago van de auto zeer. Met de juiste velgen, andere dempers, en wat bredere banden was het een fijn rijdend wagentje. De S-110R bleef vrij lang in productie. S-110R-10 - de rallykanonnenDit was mogelijk omdat hij werd gebouwd in de Skoda-fabrieken in Kvasiny, terwijl de S-100/110-serie in Mlada Boleslav van de band rolden. En daar verscheen in 1976 de opvolger voor die reeks, de S-105/120. Een andere auto, weliswaar verwant aan zijn voorganger, maar technisch toch op andere manier opgebouwd al bleef die motor achterin zijn werk doen. De S-110R werd meegenomen in de wijzigingen die bij die nieuwe reeks werden doorgevoerd na de heftige kritiek uit met name Engeland op het rijgedrag. S-110R Super Estelle 0878 Zandvoort - XX37  Scan10090Sommige 110R’s kregen een ‘Super Estelle’ pakket mee, wat inhield dat ze extra werden aangekleed en je o.a. een gekleurd vinyl dakje op je sportieve Tsjech mee kreeg. Het bleven exclusieve wagens. De verkoopverhoudingen t.o.v. de sedans was hooguit 1 op 20. Wat niet onvermeld mag blijven is dat uit die sportievere Skoda een hele reeks race- en rallywagens werd ontwikkeld die soms meer dan 200pk’s beschikbaar hadden. Op de Europese circuits werden die wagens zeer gewaardeerd om hun spectaculaire manier van rijden en de klasse-overwinningen die ze regelmatig in de wacht sleepten. S-120RS Bakker WP_001262Intussen zijn die Skoda Coupeetjes, zoals ze liefdevol worden beschreven, aardig prijzig geworden. Ze bleven voor de Wende in het Oosten van Europa ondergewaardeerd, maar daarna steeg de waarde rap. Een gaaf en goed rijdend exemplaar zal nu snel tussen de 8 en 10 mille doen, een sportieve variant is al snel een flink bedrag meer waard. En zo kreeg het merk alsnog erkenning voor haar pogingen om nog onder communistisch regime waarde te te kennen aan haar eigen rijke en sportieve verleden. In 1980 viel het doek voor de vlotte Skoda. Hij werd afgelost door de grotere en technisch hoogstaander 120G Garde, die wij hier als Rapid Coupe zouden leren kennen. Maar dat is weer een heel ander verhaal. (Foto’s: Internet/Skoda/Yellowbird)

Takata failliet….

Miljoenen auto’s moesten worden teruggehaald naar de dealers van diverse fabrikanten. Even zovele schadeclaims kwamen binnen bij de fabrikant van de airbags die daarvoor hadden gezorgd; Takata uit Japan. En al die claims en de vervanging van defecte door goede airbags waren te veel voor het geplaagde bedrijf. Het ging onlangs failliet. Dat maakt het probleem van die schadeclaims en omruiloefeningen er niet minder op. Immers er rijden nog steeds auto’s rond in de wereld waarvan de airbags niet betrouwbaar zijn in geval van nood. In het verleden zijn airbags van de firma soms afgegaan met dodelijke gevolgen. Omdat er metalen delen van de constructie mee naar buiten schoten wat ernstige gevolgen had. Maar ook waren er airbags die nauwelijks werkten na activeren. Kortom, een rampenplan. En veel autofabrikanten reageerden traag op de incidenten of zelfs helemaal niet. Het was eigenlijk de Amerikaanse overheid die hen dwong maatregelen te nemen. Heel wat merken gebruik(t)en die airbags en het is nu de vraag hoe die deze problemen op gaan lossen nu de bron van alle ellende niet meer in staat is haar verplichtingen na te komen… (CNN)

Verkoop Dieselauto’s daalt licht…

Audi A6 L e-tron (Angebot im chinesischen Markt)In ons land is de Diesel weliswaar populair, het blijft een van de fijnst rijdende aandrijftechnieken, maar elders in Europa ligt dat heel anders. Waar wij een marktaandeel halen van tussen de 13-17% afhankelijk van fiscale factoren ligt dat bijvoorbeeld in het land der zuiderburen op 50%. Hogere marktaandelen vinden we in Ierland (65,4%), Portugal (65%), Oostenrijk (54%) en nog een aantal. Enorme aantallen van deze zelfontbranders gaan daar de weg op. En logisch, want ze zijn razend zuinig en stoten minder CO2 uit dan benzineauto’s. In ons land is de extra prijs die je betaalt voor de Diesel zodanig dat je wel flink met rijden wil je de verhoogde aanschafprijs terug kunnen verdienen. De overheid steekt daar ook een aardig handje uit. Niet ter stimulering maar juist om extra geld te vangen van die veelrijders. Staat de veel lagere brandstofprijs tegenover natuurlijk. Als we kijken naar de cijfers over het begin van dit jaar zien we een lichte daling van het aantal verkochte dieselwagens. Maar nergens spectaculair. Alleen in ons land zien we een omgekeerd effect. Hier steeg het marktaandeel met 4%. Maar dat lijkt het gevolg van de vrij warrige fiscale regelgeving bij leasewagens. (AID)

Stopt Skoda met de Citigo?

01_SKODA_Citigo_DriveAls ik bepaalde berichten in onze media moet geloven gaat Skoda over enkele jaren stoppen met de compacte Citigo. Daarmee verlaat het een segment waarin het Tsjechische merk juist altijd sterk was en is. Veel auto voor je geld. Persoonlijk vind ik de Citigo de leukste van de drieling UP!/Citigo/Mii, maar de marktaandelen laten zien dat die UP! het veruit wint qua verkopen van zijn beide concernzusjes. Dat zit hem vooral in de thuismarkten voor de drie merken die sterk van elkaar verschillen. In Tsjechie is een Citigo maar beperkt goedkoper dan een ruimere Fabia en dat leidt er toe dat de Tsjechische autokoper al snel voor dat grotere model gaat. In Spanje zijn die Mii’s goed te verkopen en de Duitsers zijn gek op de UP! die vooral stadsbewoners aan zich weet te binden. 01-Citigo-Expedition-voorzijdeDaarbij komt dat Skoda net als veel andere merken zwaar zal inzetten op een modelstrategie rond SUV’s in alle prijsklassen en ook nog eens hard werkt aan nieuwe elektrische modellen. Daarvoor moet geld worden gevonden en dat kan door auto’s uit het programma te halen waaraan men niet zoveel verdient. De Citigo is er zo een. Juist in deze compacte klasse is de concurrentie hevig en zijn de marges klein. Daarbij vraagt het verkopen van deze wagens net zoveel aandacht van dealers en verkopers als die van een groter model. Er zijn dus wel argumenten te bedenken waarom men in Tsjechie gekomen is tot zo’n besluit. 2006_Skoda_RoomsterBlijft bijster jammer. Dat was het overigens ook toen de Tsjechen de overal behalve in Nederland goed verkopende Roomster niet meer lieten opvolgen door een nieuw model. Daarmee verlieten ze de markt van de compacte MPV’s en daarvan afgeleide bestelwagens. Ook daar lagen economische grondslagen verankerd in een lange-termijn-visie die Skoda moet brengen naar bijna 2 miljoen verkochte auto’s per jaar. En dan wel auto’s waarmee men ook stevig de kost kan verdienen. Er is nog geen enkele reden af te zien van een Citigo overigens. Skoda bracht onlangs pas de facelieft-versie op de markt en die kan in die gedaante nog een paar jaar mee. Maar daarna? In Nederland verkoopt de zuinige Tsjech dit jaar overigens beter dan de identieke zuster uit Spanje, maar men moet de Duitse broer het nakijken geven. En die UP! zal pas verdwijnen als men elders in de wereld een ander klein model kan vinden dat prima zou passen in de strategie van VW voor de toekomst. (GeE)

Dragen gordels nog steeds dringend nodig…

Car crashOnlangs zag ik beelden van een ernstige aanrijding met dodelijke afloop op een van de regionale zenders. Bij een ingewikkeld ongeval waren twee per personenwagens tegen elkaar aan geknald. Een van de bestuurders lag 20 meter verder van zijn tot wrak verworden auto vandaan. De ander zat nog achter het stuur. De ene had zijn gordels wel gedragen, de andere niet. De ene overleefde het ongeluk niet, de ander wel. Trieste balans van een noodlottig samenkomen van twee verkeersdeelnemers. Oorzaak en schuld zijn in dit geval niet zo van belang, wel het besef dat het dragen van gordels in 90% van de gevallen een grotere kans op overleven brengt dan in die 10% waarop sommige mensen zich beroepen als zijnde bewijs voor het gevaar van die gordels. Van die 10% is een deel nog gerelateerd aan het feit dat de impact van een crash zo groot is dat die gordels uberhaupt geen extra veiligheid meer bieden. Zeker, die gevallen zijn bekend. Al vele jaren. Al in 1972 liet TV-journalist Fred v.d. Vlugt zien dat het dragen van gordels in een Fiat 600 geen enkele zin had omdat het karretje bij een frontale crash van 40km/u tegen een muur ongeveer tot op de achterbank plat werd gedrukt. 0RSZLO9nYMf4xw_450x300Maar de moderne auto”s zijn uitgerust met kooiconstructies, allerlei extra voorzieningen die de veiligheid vergroten en juist in combinatie met die gordels zorgen dat de inzittenden tenminste een kans maken. Bedenk maar eens hoe kritisch men kijkt naar die veiligheid en hoeveel geld er wordt gestoken in de bescherming van inzittenden. Mits die wel op juiste wijze gebruik maken van die voorzieningen. Airbags kun je ook vaak afzetten. Is dat handig? Nee, doen we dat veel? Ook niet. Maar die gordels dragen blijft een lastige voor sommigen. Vaak vanuit het idee dat zij zelf wel kunnen beslissen wat veilig is en niet. Ook op korte ritjes wil men die dingen nog wel eens vergeten om te doen. Want ‘daar gebeuren zelden ongelukken’. Wat door de feiten niet wordt bewezen. De meeste aanrijdingen vinden juist op die trajecten plaats waar de snelheden niet zo hoog zijn. Los van het wettelijke aspect is het dus spelen met levens als je die gordels niet gebruikt. Het aantal verkeersdoden daalt niet in ons land. Wellicht een goede gedachte om dan alles uit de kast te halen om je zelf niet nodeloos in gevaar te brengen? En nog even een aardig feitje, een paar jaar terug testte Chevrolet de veiligheid van een van haar compacte modellen door een frontale botsing uit te voeren met een veel grotere Impala uit 1959. Chevrolet Impala 1959 - achtervleugelsDe wagens reden op elkaar af en….de kleinere en moderner Chevrolet reed tot de kofferbak van de grote broer uit het verleden. Lengte speelde dus minder een rol dan al die veiligheidsvoorzieningen. Dat bewezen de testpoppen in beide voertuigen. Bij de moderne Chevy zaten die in hun riemen en werden beschermd door de airbags. Kwamen er ‘gewond’ uit. Bij de Impala overleefde geen van de dummies het ongeval. Geeft toch te denken zou ik zeggen….Dus..om die riemen. (NP)

Vooral oudere auto’s zorgen voor goede omzet garagebranche…

Binnenterrein bedrijf BeverwijkKlanten die in een auto rijden die tussen de 7 en 10 jaar oud zijn zorgden vorig jaar voor het grootste aandeel in de stijgende omzetten van garagebedrijven in ons land. Voor dergelijke wagens legden we gemiddeld per jaar 629 euro neer aan reparaties en onderhoud. Dat is hoger dan het algemeen gemiddelde voor iedere Nederlander die zijn auto naar de garage brengt. Die betaalde vorig jaar 529 Euro wat een geringe stijging is t.o.v. een jaar eerder. Eigenaren van nieuwe auto’s (0-3 jaar) betaalden in 2016 464 euro per jaar aan onderhoud. De totale autobranche had een prima jaar trouwens. Maar liefst 11% meer onderhoud werd er gepleegd en dat is een opsteker voor een sector die door de crisis van de afgelopen jaren aardig heeft geleden. Met name een jaar als 2011 hakte er in toen mensen onderhoud eigenlijk niet uitvoerden en alleen het hoogst nodige lieten repareren. Maar dat lijkt nu voorbij en de gemiddelde Nederlandse automobilist geeft weer geld uit voor onderhoud en reparatie. Maakt het wegennet er ook weer wat veiliger op. En het is goed voor de werkgelegenheid, want die succesvolle autobedrijven hebben dringend monteurs nodig om alle werk aan te kunnen. En dat zorgt weer voor baangaranties bij de onderwijsstromingen waar mensen worden opgeleid om in dit vak terecht te komen. (BOVAG)

Europese verkopen EV’s nog steeds zeer beperkt…

Climate Fuel EffectsHoewel de verkoopcijfers procentueel nog wel een fikse stijging laten zien is het aantal in Europa verkochte elektrische auto’s vrijwel verwaarloosbaar. 57% meer auto’s dan over de vergelijkbare periode vorig jaar. Die groei kwam vooral door landen als Frankrijk en Duitsland waar stevig werd gestimuleerd op die aanschaf via subsidies. Daardoor is Frankrijk nu koploper op het gebied van EV’s waarbij de Renault ZOE en BMW i3 de boel levendig maken. Ook de Noren zijn wel te porren voor een elektrische auto, maar daar heeft de regering ook besloten dat men op termijn alleen maar in elektrische auto’s mag rondrijden. Die dwang is elders nog niet merkbaar. Van de landen die zich bezighouden met elektrische voertuigen bengelen de Belgen helemaal onder aan in de statistieken. ????????????????????????????????????????????????Daar is de belangstelling voor dit soort wagens eigenlijk vrijwel nul. IN Nederland doen we het daarbij beter. Maar doorgerekend over het hele jaar 2017 gaan wij voor een getal van 6000 EV’s in twaalf maanden tijd. Dat afgezet naar een totaalmarkt van 420.000 personenauto’s en nog een hele trits bestellers maakt nog niet dat er voor die EV-lobby veel te jubelen valt. Al zijn de percentages dan bemoedigend. (RAI)

Audi’s vijfpitter opnieuw motor van het jaar…

Audi vijfpitter - motor van het jaarDe 2.5 TFSI vijfcilinder benzinemotor van Audi is voor de achtste keer op rij uitgeroepen tot ‘International Engine of the Year’ in de categorie 2,0-2,5 liter. Het is de 13e keer dat Audi een International Engine of the Year-Award ontvangt.
De International Engine of the Year-jury bestaat uit 65 internationale autojournalisten, die sinds 1999 jaarlijks de beste krachtbron in diverse categorieën aanwijzen. De jury prees niet alleen de kracht van de vijfcilindermotor, maar vooral ook de unieke sound, die veel lijkt op die van de Groep B-rallymotor uit de jaren ’80. De huidige vijfcilinder is 26 kg lichter dan zijn voorganger. Dit komt vooral doordat er nu gebruik wordt gemaakt van een lichtmetalen carter. Dankzij het lagere gewicht van de krachtbron is de gewichtsverdeling verder verbeterd, wat zich vertaalt in nog betere rijeigenschappen.

De 2.5 TFSI vijfcilindermotor is leverbaar in de Audi TT RS Coupé, TT RS Roadster, RS 3 Limousine en RS 3 Sportback. De vijfcilinder heeft een vermogen van 294 kW/400 pk en het maximale koppel bedraagt 400 Nm. Daarmee is het de krachtigste vijfcilinder ter wereld. Voor de RS 3 Sportback vertaalt zich dat in een sprint van 0-100 km/u in 4,1 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Optioneel is zelfs een topsnelheid van 280 km/u mogelijk.

Prijzen voor kwaliteit Porsche…

Porsche productie - kwaliteitZuffenhausen en Leipzig brengen meervoudige winnaars voort: bij de Initial Quality Study van dit jaar van het Amerikaans marktonderzoeksbureau J.D. Power heeft de Porsche 911 voor de zesde keer op rij de eerste plaats in zijn segment voor zich opgeëist. De Macan borduurt voort op zijn successen in voorgaande jaren door voor de derde achtereenvolgende keer de eerste plaats in zijn segment te pakken. In de ranking voor fabrieken in Europa en Afrika kwam de Porsche fabriek in Leipzig als beste uit de bus, met een gouden award als resultaat.

Olivier Blume, CEO van Porsche: “Kwaliteit is de essentie van het merk Porsche, daarbij zijn voor ons geen compromissen mogelijk. Al meer dan vijf decennia lang verbeteren en verfijnen we de 911 om onze klanten een zeer hoge kwaliteit te kunnen bieden. We zijn blij dat de Macan, onze compacte en sportieve SUV, wederom door J.D. Power is onderscheiden. De verbetering in de overall-ranglijst is een extra bevestiging van ons werk. Hoewel ons kwaliteitsniveau nu al hoog is, spoort dit ons ook aan om in de toekomst een nog hoger niveau te bereiken.”

911 Exclusive 800_p17-0546-a3-rgb-911turbosexclusiveseriesSinds 2012 is de Porsche 911 onafgebroken winnaar in de categorie ‘Midsize Premium Sporty Car’. Sinds 2015, het eerste jaar dat de Macan deelnam in de Initial Quality Study, hebben Amerikaanse klanten de compacte SUV van Porsche elk jaar tot winnaar uitgeroepen in de categorie ‘Compact Premium SUV’. Op basis van de resultaten van het onderzoek heeft J.D. Power ook de kwaliteit van de productiefaciliteiten kunnen beoordelen. In de beoordeling van fabrieken in Europa en Afrika kwam de Porsche fabriek in Leipzig hierbij als beste uit de bus. In deze fabriek worden de Cayenne, de Macan en de Panamera geproduceerd.

Porsche Macan Turbo grijsBij de Initial Quality Study ondervraagt J.D. Power elk jaar autobezitters die sinds 90 dagen in hun nieuwe auto rijden. In deze 31e editie kregen klanten met een nieuwe auto tussen februari en mei van dit jaar vragen over 233 criteria in diverse categorieën. Dan gaat het onder meer over de rijbeleving en natuurlijk ook over motor en transmissie. Meer dan 77.000 particulieren namen dit jaar deel aan de enquêtes van J.D. Power. Ze beoordeelden in totaal 243 modellen van 33 fabrikanten.