Categorie: "Algemeen"

CEO Watson van Chevron stapt op

De leidinggevenden bij de grote oliemaatschappijen in de wereld behoren nog steeds tot de machtigste mensen op aarde. Als er dan een vrij plotseling opstapt is dat wereldnieuwd. Zo stapte onlangs John Watson op bij Chevron. Dit kwam als een verrassing bij een van die grote namen in de olie- e gasindustrie. Juist Watson zorgde er voor dat de aandelenkoersen van Chevron met maar liefst 35% stegen tijdens diens bewind. Hij vervulde zijn rol 7 jaar en kwam juist in een periode dat de wereld nog in de economische crisis verkeerde. Er is geen echte reden gegeven voor zijn terugtreden, wel dat zijn opvolger wordt gezien als een fris type manager, ook al was hij zelf ook al jaren lid van het bestuur van de oliegigant. In wandelgangen werd gefluisterd dat Watson moet opstappen omdat hij naar de zin van de aandeelhouders te weinig overnames heeft gedaan. Zijn voorganger deed juist dat en dat zorgde voor een sterke postitie in oa. de productie van aardgas op diverse plekken van de wereld. Watson heeft zijn hele carriere voor Chevron gewerkt. (Reuters)

BMW laat gamers kennismaken met nieuwe M5

P90274013_lowRes_the-new-bmw-m5-in-ne (1)Voordat er ook maar een meer gewone koper van de nieuwe M5 een glimp van de auto heeft opgevangen laatt BMW autofans al kennismaken met haar nieuwste sportieve model. Tijdens de GamesCom beurs in Keulen. Deze herfst mag je daar al virtueel je rondjes rijden in de M5. In de praktijk is die goed voor een verbruik van 1:10 en stoot hij 241g/km uit, maar daar hoeven deze coureurs in Keulen geen rekening mee te houden. De nieuwe Beier speelt een prominente rol in de nieuwe game ‘Need for Speed – Payback, die deze herfst verschijnt en waarin de M xDrive AWD-versie van de M5 wordt ingezet. Dat er lekker mee gedrift zal worden in die game staat wel vast. En men bereikt meteen een nieuwe doelgroep die wellicht als men voldoende geld heeft verdiend met gamen of het ontwikkelen daarvan alsnog in een BMW zal gaan rijden. De echte M5 komt begin volgend jaar op de weg.

Autonoom rijdende auto’s? Meerderheid wil het niet!

Autonoom rijden knopAls je al die vlot babbelende politici of milieufreaks zou moeten geloven is de auto die ons automatisch gaat vervoeren de enige weg. Zeker als die ook nog eens elektrisch wordt aangedreven. Dat mag zo zijn, maar uit Brits onderzoek blijkt dat automobilisten er in meerderheid helemaal niet op zitten te wachten en meer nadelen dan voordelen zien van dat gemanipuleer aan hun vervoer. Een grote groep van de ondervraagden ziet zelfs geen enkel voordeel van deze technologie. Een kleinere groep vindt het zelfs gevaarlijk om het besturen van een auto over te laten aan computers. Ze zijn er zelfs een beetje bang voor. (44%). Volgens veel geinterviewden (2000 mensen werden in het onderzoek benaderd) maakt de technologie je lui, minder oplettend en ze zijn ook bang voor hackers die de besturing in de war kunnen sturen. Afleiding tijdens het rijden 3Men snapt wel dat er iets zal moeten worden gedaan aan de dagelijkse files, maar de automobilist voelt er in doorsnee niet voor zijn vrijheid daarvoor in te leveren of zich over te geven aan nog niet bewezen technologie. Zij willen graag dat door de promotors van al die verandering wat minder wordt gepraat over ‘morgen’ of ‘de toekomst’ maar meer over wat men vandaag gaat doen om de filedruk en de stijgende verkeersonveiligheid te verminderen. Juist die veiligheid vindt men een groot probleem. Maar men is het in meerderheid ook wel eens met de stelling dat auto’s zuiniger moeten worden en daardoor economisch interessanter. Al die toekomstige zaken moet men pas gaan uitventen als ze echt zijn gerijpt en bewezen veilig. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Continental, de bekende bandenfabrikant. (NP)

Een echt kleine auto; de Austin Seven…

Seven open tourer 7Wie meent dat een Toyota Aygo, KIA Picanto of VW UP! kleine auto’s zijn komt van een koude kermis thuis als men kijkt naar wat er vroeger als klein of compact werd betiteld. Het Britse merk Austin heeft wellicht de claim waargemaakt ooit de kleinste in serie gebouwde personenwagen te hebben gebouwd uit die periode waarin hij ontstond. Een periode waarin de grotere modellen van het merk moeilijk werden verkocht en mensen wel zochten naar een betaalbare vierwieler die kon zorgen dat men met wat moeite en op het gemakje naar familie of werk kon komen. OLYMPUS DIGITAL CAMERADe kleine Austin Seven werd ontwikkeld aan het begin van de jaren twintig door ingenieur Stanley Edge. En die nam gewoon het ontwerp van een grote Austin en verkleinde alle maten. Austin lepelde daar een buitengewoon compacte 747cc grote vierpitter in die in eerste instantie 10 hele pk’s leverde, oftewel in hedendaagse termen, 7,7Kw. De karig uitgevoerde Austin bleek een schot in de roos en werd buitengewoon goed verkocht. Kwam ook doordat de Britse fabrikant er een degelijk chassis onderzette wat de Seven een ongekende stevigheid gaf waardoor de wagentjes tegen een stootje konden. Seven tourer 1928 - 3Daarbij kon je op die manier verschillende varianten ontwikkelen. Wat ook gebeurde. Dichte sedans, open tourers, een cabriolet, een bestelwagen en zelfs voor sportieve doeleinden aangepaste versie. Het kwam allemaal voorbij. Wat ook voorbij kwam was de concurrentie. Maar niet om iets soortgelijks op te zetten, nee men wilde de Seven graag in eigen land op de wielen zetten. Seven Van 1928 - 4Dat deed o.a. BMW, maar ook het Amerikaanse Bantam en het Franse Rosengart. En ook Nissan uit Japan. Alleen ondertekende men daar naar verluid geen licentiecontract wat vermoedelijk tot grote verontwaardiging bij de Britten heeft geleid. Hoe dan ook de Seven hield het lang vol. Doorontwikkeld, later met wat meer pk’s, werden er toch een dikke 300.000 exemplaren van geproduceerd. En die zijn nu nog steeds liefhebberstukken. Liefhebbers die wel weten dat ze met deze auto’s niet op de snelwegen mogen rijden, want de top van het Britse karretje is net geen 80km/u. Seven 1928 - 2Dat nu is voor die moderne opvolgers die ik noemde een peulenschil. Die draaien voor het dubbele hun motorische hand niet om. Goed om te vermelden dat Austin haar latere Mini’s in het begin ook als Seven op de markt bracht. Een eerbetoon aan dat kleine karretje uit de jaren twintig dat pas in 1939 uit productie werd genomen. Toch wel een teken dat het een goed ding was. (Beelden: Internet)

Omzet augustus – groei zet door!

500-6 170301_Fiat_500_01Terwijl de eerste zeven maanden van dit jaar al lieten zien dat het veel merken weer naar den vleze gaat in ons land, zien we deze ontwikkeling doorzetten in de maand augustus, normaal toch vaak een ‘inzakker’ vanwege de vakanties. De opwaartse trend is goed nieuws voor merken die flinke winsten behalen t.o.v. 2016. Maar er zijn er ook die niet kunnen aanhaken. Zoals Dacia dat als het zo door gaat net aan het niveau van vorig jaar zal weten te behalen. Blijft toch bijzonder bij dat Roemeense budgetmerk in een markt die toch vaak alleen over de prijs gaat. Aan de andere kant van de markt zien we een fiks verlies voor Ferrari. In de kleine aantallen die men daar weet af te zetten is wat men nu verliest best opvallend veel. Slechts 19 bolides van dit merk vonden een koper. Daar kan de open haard niet van roken. Bij de volumemerken blijft het opmerkelijk hoe matig Fiat scoort. Het merk zakt steeds verder terug in de ranglijsten en dat moet wel iets te maken hebben met de enorme druk vanuit Aziaten als KIA. Honda 960bab4d-e6e6-4bff-8f21-cba0538391e2Bepaald minder goed gaat het ook Honda dat nog niet eens 1000 auto’s wist te verkopen in ons land. Geen enkel model van de Japanners deed het beter dan voorheen. Moet men daar niet terug naar een actieve Nederlandse importeur?! Of zijn de prijzen domweg te hoog? Geen deuk in een pakje boter slaat menn ook bij het toch wat exclusieve Infiniti. Met 77 verkochte auto’s kom je niet ver. Ook daar mag men wel eens een list gaan verzinnen. Net als Ferrari vergaat het ook Lamborghini. Daar is vrijwel geen belangstelling voor. Zou het dan toch liggen aan de overmatige bedragen aan belastingen of de hoge verkeersdrempels? Van het uit de markt gehaalde merk Lancia is uiteraard ook niet veel meer over. Men verkoopt daar nog wat restvoorraden aan ware liefhebbrs. Lotus-Exige-350-Special-Edition--1 frontLotus is ook zo’n bijzonder merk dat het lastig heeft. Slects een enkele auto verkocht dit jaar. Merk in de uiterste marge nu. Net als McLaren, al zijn er daar tenminste nog zeven exemplaren verkocht, wat een aardige omzet garandeert. Bij de volumerken is het Mitsubishi dat opvalt. Een paar jaar terug nog lange wachtlijsten van mensen die een hybride-SUV wilden rijden, nu kijkt men het merk met de nek aan. Verdient meer dan het nu krijgt.

Vrachtwagenchauffeurs – let op het verkeer…!

LPG TankautoDe Britse vakorganisatie waarschuwde onlangs haar leden weer eens om toch vooral meer op het verkeer te letten en wat minder bezig te zijn met zaken als rijdend eten, drinken, papierwerk of hun smartphone. Men is zeer verontrust over het feit dat nog steeds veel chauffeurs menen dat dit allemaal wel tegelijk kan. De afleiding van het rijden maakt dat we (ook in ons land) nog steeds zien dat trucks slingerend over de weg rijden maar ook dat de chauffeurs te laat reageren op plotseling veranderde omstandigheden zoals een opdoemende file. Onlangs zag ik zelf ook een vrachtwagenchauffeur op zijn gemakje achter het stuur zitten, met zijn linkerbeen steun zoekend in het portier naast zich, een telefoon aan zijn oor en met de andere hand sturend. Hij reed met een vaartje van 90km/u in zijn fraaie combinatie over de snelweg. Ik was blij dat ik hem met enig verschil van snelheid kon passeren. Volgens de Britten moeten vrachtwagenchauffeurs zich realiseren dat zij de professionals zijn en niet een particulier die af en toe een ritje maakt. Daarbij hebben ze vaak een grote en dure combinatie onder en achter zich en zit daar dan ook nog een stevige extra kostbare of gevaarlijke lading in die wagens. Het zou het besef van waar men mee bezig is best wat mogen versterken. Gelukkig geeft men bij de Britse vakorganisatie wel aan, en laten we wel zijn, die situatie is hier niet zo veel anders, dat het gross van de chauffeurs wel degelijk weet waar het over gaat in dit vak. Alleen die uitzonderingen die zich nergens iets van aantrekken, verpesten het beeld. (NP)

CO-2 uitstoot weer gedaald – bijdrage transportsector stijgt…

CBS CO2 uitstoot 720x480De CO2-uitstoot in Nederland was in het tweede kwartaal 0,9 procent lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Volgens de eerste berekening groeide in dezelfde periode het bruto binnenlands product (bbp) met 3,3 procent. Belangrijke oorzaken van de afname van de CO2-uitstoot zijn de veranderde brandstofmix bij de productie van elektriciteit en het lagere gasverbruik voor verwarming. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste kwartaalcijfers over de CO2-uitstoot.
Het weer in het tweede kwartaal van 2017 was zachter dan een jaar eerder. Gecorrigeerd voor dit weereffect was de CO2-uitstoot 0,4 procent lager.

In het tweede kwartaal van 2017 was de CO2-uitstoot door energiebedrijven, waterbedrijven en afvalbeheer bijna 5 procent lager dan een jaar eerder. Deze bedrijven zijn goed voor bijna 35 procent van de totale uitstoot. De afname komt vooral doordat energiebedrijven bij de productie minder steenkool en meer aardgas hebben ingezet. Bij het verbranden van aardgas wordt minder CO2 uitgestoten dan bij het verbranden van steenkool. De brandstofmix van Nederlandse energiecentrales is hiermee vanuit milieu-oogpunt verbeterd. Wel hebben energiebedrijven meer elektriciteit geproduceerd dan in het tweede kwartaal van 2016. De extra opgewekte elektriciteit was vooral bestemd voor de export.

Het cluster landbouw, delfstoffenwinning, industrie en bouwnijverheid heeft bijna evenveel CO2 uitgestoten als in hetzelfde kwartaal een jaar eerder, terwijl de toegevoegde waarde met 3 procent is gestegen. Dit cluster is goed voor bijna 23 procent van de totale uitstoot. Wel hebben de chemische en basismetaalindustrie meer CO2 uitgestoten. Deze toename komt vooral door de gestegen productie.
In het tweede kwartaal steeg de uitstoot van de transportsector met bijna 5 procent. De transportsector is in totaal goed voor bijna 16 procent van de berekende uitstoot. De uitstoot nam het meest toe bij het goederenvervoer over de weg en de luchtvaart. De toename in deze sectoren komt vooral door meer vervoersbewegingen.

De CO2-uitstoot van de overige dienstverlening, goed voor bijna 11 procent van de CO2-uitstoot, was bijna 1 procent hoger dan in het tweede kwartaal van 2016. Er werd minder aardgas verstookt voor het verwarmen van bedrijfspanden, maar meer motorbrandstoffen verbruikt voor transport.

De CO2-uitstoot van huishoudens ten slotte is in het tweede kwartaal per saldo gelijk gebleven. Ook bij huishoudens daalde het gasverbruik voor verwarming, maar nam daarentegen het verbruik van motorbrandstoffen toe. De CO2-uitstoot van huishoudens bedraagt bijna 16 procent van het totaal.

Waalre klassiekerrally doneert opbrengst voor goede doelen…

Waalrte Classic Car Rally 2017 bekersDe 9e editie van de Waalre Classic Car Rally belooft een bijzondere te worden. Aan het jaarlijkse auto-evenement nemen dit keer wel heel exotische automobielen deel. En niet voor niets: de opbrengst van het evenement gaat naar lokale goede doelen. De start is op 26 augustus a.s., op de markt in Waalre.
Maar liefst 125 teams in bijzondere, kostbare, snelle, of klassieke auto’s verschijnen aan de start van de rally en daarmee is het evenement een must voor de liefhebbers van zeldzame auto’s. Deelnemers uit het hele land – waaronder burgemeester en beschermheer Jan Brenninkmeijer – worden aangetrokken door de unieke combinatie van oud, zeer oud en bijzonder nieuw. Verwacht worden onder meer een Jaguar SS100 uit 1936, een Aston Martin DB4 en een Rolls-Royce Dawn. De rit, die dit jaar in drie klassen is verdeeld, bevat verschillende wedstrijdelementen en voert deelnemers door een prachtig gedeelte van Nederland.

De opbrengst van de Waalre Classic Car Rally komt geheel ten goede aan nog nader te bepalen goede doelen in Waalre en omstreken. Vorig jaar werd een bedrag gedoneerd aan onder andere Planterij de Pimpernel voor de wederopbouw van een van haar kassen nadat deze verwoest werd tijdens de hevige hagelstorm in 2016. In totaal werd maar liefst € 15.000,- bij elkaar gebracht.

De eerste equipe start om 09.30 uur op de Markt in Waalre, rond 16.30 uur zal de finish op dezelfde plek zijn. De auto’s zijn dan ook voor de toeschouwers te bewonderen. Aansluitend is er een barbecue voor deelnemers en niet-deelnemers. Geïnteresseerden kunnen zich inschrijven op www.waalrerally.nl.

Na vertrek van de rally-equipes valt er gedurende de dag genoeg te beleven op de Markt. Zo is er een stormbaan en een ijscokraam voor kinderen onder begeleiding van Kids Company. Ook vindt de verkiezing ‘Autogek van Waalre’ plaats. Dit jaar strijden trapauto’s, skelters, karts, modelauto’s en dinky toys en alles wat daarop lijkt om de gunsten van publiek en jury. Kinderen tot 12 jaar kunnen zich inschrijven op [email protected] met vermelding van naam en leeftijd deelnemer, type voertuig en een foto.

1000km in een Tesla!

Tesla-Model-S-1000km record ritIn de dagelijkse praktijk van alle dag wil het maar niet vlotten met die actieradius voor elektrische auto’s maar er zijn altijd mensen die willen bewijzen dat dit anders ligt. Zo ook een paar Italiaanse Tesla-adepten die een Model S prepareerden en vervolgens met een enkele acculading 1000km aflegden. Een afstand die voor een beetje zuinige dieselrijder nog wel te doen is, maar voor veel automobilisten een utopie. Zeker ook voor de Model S. Maar door stroomverbruikers uitgeschakeld te laten en niet sneller te rijden dan 40km/u kwam men zo ver. En dat was ook verder dan een eerdere Belgisch record dat op 833km was gezet met een elektrische auto. Voor de eerlijkheid was de laadstroommogelijkheid van de auto verzegeld opdat men niet tussendoor even snel kon bijladen. Het was ver, maar 40km/u? Best langzaam. Een beetje elektrische fiets haalt dat tegenwoordig ook….Maar goed. Elon Musk was er dol-enthousiast over en feliciteerde persoonlijk het team wat verantwoordelijk was voor deze recordrit. (AMuS)

Een Honda om bij te watertanden…

Invisus 2020-1Geef een bekende grafische ontwerper de opdracht om iets bijzonders op wielen te bedenken en hij gaat er mee aan de slag. Zo ook de nog tamelijk onbekende en slechts 18 jaar oude Braziliaanse ontwerper Leonardo Nitole Moreira die in zijn laptop een Honda deed ontstaan die in 2020 zo maar bij Honda van de band zou kunnen rollen. Waarmee een auto in handen zou krijgen die zijn weerga niet kende. Want de Braziliaan hield het niet bij fraaie lage lijnen en uitgebouwde wielen, hij bedacht ook dat deze Honda pas echt presteert als er een V8 ingebouwd wordt met ongekende kracht en koppel. Daarbij bespaart hij ook nog eens flink op het eigen gewicht van de sportieve Honda, waardoor de kracht/gewichtsverhoudingen flink worden verbeterd t.o.v. de nu al bekende NSX. DInvisus 2020-3e Honda Invisus 2020 zoals de ontwerper zijn auto noemt heeft uiteraard de ge spoilers en vleugels om al dat geweld in het spoor te helpen houden en hij zet de uitlaatpijpen in de achterkant van de laatste spoilers die zijn gemaakt van speciale materialen om het gewicht van de auto lager te houden. Wat zou het mooi zijn als dit soort wagens weer eens uit Japan zouden komen met die H in de neus. Op het circuit zou hij ook wel aardig mee kunnen komen dunkt mij. Voorlopig moet hij het doen met de publiciteit die hij o.a. in de Duitse media trekt met zijn scherpe ontwerpen. En laten we wel zijn, als je dit al kunt op die leeftijd, dan ligt er wel een carriere binnen het autovak in het verschiet zou ik denken. (AMuS)