Categorie: "Algemeen"

Karma koopt voormalige Kawasaki productielijn

Karma Automotive, het bedrijf dat wellicht de fraaiste elektrische auto’s bouwt van dit moment, heeft onlangs een voormalig hoofdkantoor van Kawaski in Zuid-Californie in gebruik genomen en ingericht voor haar eigen doeleinden. Daardoor kon men al snel beginnen met de bouw van de zeer succesvolle en bijzonder fraaie Revero. Het enorme gebouw heeft wat je noemt groeipotentie en wordt nu bevolkt door de vele honderden medewerkers van Karma die moeten zorgen dat de Revero snel kan worden geleverd aan klanten over de hele wereld. Karma is de erfopvolger van het oude Fisker Automotive dat een paar jaar terug in de problemen kwam. Na het over de kop gaan van het oude Fisker werden de restanten, inclusief de rechten op het enige toen geproduceerde model, de Karma, overgekocht door het Chinese bedrijf Wanxiang Group dat er 150 miljoen US Dollars voor betaalde. Daarna ging men aan de slag en verbouwde niet alleen de Karma tot de Revero, maar maakte van het oude bedrijf een nieuw met de naam van dat vorige model, Karma Automotive. Overigens is die Revero geen koopje, je betaalt er US $ 130.000,- voor, maar dat weerhoudt kopers er niet van ze snel te bestellen. Karma zet in op kwaliteit en actieradius en dat lijkt goed te lukken. (OCR)

BOVAG en RAI zien redelijk jaar 2018

Terwijl dit jaar er een is van herstel bij de verkoop van nieuwe personenwagens, verwachten branche-organisaties RAI en BOVAG dat het in 2018 zelfs nog een beetje beter zal gaan op dit gebied. Men verwacht een lichter stijging t.o.v. 2017 richting de 430.000 auto’s. Men doet voorzichtig omdat men de effecten van de nieuwe zgn. WLTP-emissietest nog niet goed kan inschatten. Die zouden wel eens stevig kunnen doorwerken op de verkoop van nu zeer populaire modellen. Daarnaast komen er steeds meer goede gebruikte auto’s beschikbaar in de markt die deels afkomstig zijn uit speciale import. Die WLTP-terst is er een die werd ingevoerd om een realistischer beeld te krijgen van verbruik en uitstoot van auto’s in de praktijk. De resultaten kunnen een groot verschil maken bij de berekening van BPM, toch een soort luxebelasting die nu naar het milieu is getrokken. Overigens was het niet de bedoeling dat deze wjzigingen de belastingen zouden doen stijgen, maar dat is vaak een politiek streven, komt in de uitwerking meestal neer op tegenvallers voor ons, belastingbetalers. Die import van tweedehands auto’s is booming-business geworden. Meer dan 200.000 stuks komen Nederland jaarlijks binnen. Veelal het gevolg van de grote vraag naar auto’s met veel uitrusting voor een betaalbare prijs. Al deze invloeden maken dat de branche voorzichtig is met vooorspellingen. Maar positief zijn die wel…..

Feiten en fabels over winterbanden….

Afgelopen weekend werden de klokken weer verzet en schakelden we over op wintertijd. Wintertijd betekent ook dat het tijd is om zomerbanden weer om te wisselen voor winterbanden. Ongetwijfeld zal ook de discussie over het nut van winterbanden weer losbreken. Bandenfabrikant Bridgestone zet vijf veelvoorkomende aannames over winterbanden op een rij:



Fabel: Het sneeuwt hier bijna nooit, dus winterbanden zijn overbodig
Winterbanden zijn absoluut niet speciaal voor sneeuw ontwikkeld, maar bieden veiligheid onder allerlei weersomstandigheden in combinatie met een lage temperatuur. Het grote verschil met zomerbanden is het soort rubber dat wordt gebruikt. Bij winterse omstandigheden kan het rubber van zomerbanden als het ware ‘bevriezen’, waardoor er minder raakoppervlak en dus minder grip op de weg is. Het rubber van winterbanden is echter zo ontworpen dat het ook met lage temperaturen flexibel blijft. Zo is er altijd voldoende wrijving met de weg om de auto onder controle te houden. Bovendien verminderen winterbanden het risico op aquaplaning, doordat het diepere profiel van de banden water makkelijker wegvoert.

Feit: De remweg van zomerbanden is langer dan die van winterbanden
Hoewel het misschien lijkt alsof je met zomerbanden net zo snel stilstaat als met winterbanden, blijkt uit verschillende onderzoeken dat er wel degelijk een verschil in de remweg zit. Afhankelijk van de snelheid van de auto en de conditie van de weg, kan de remweg van een winterband tot wel 40 procent korter zijn. Het gebruik van winterbanden kan daarmee het verschil maken tussen een ongeluk en veilig thuiskomen.



Fabel: Met wat minder luchtdruk maak je van een zomerband een winterband
Het lijkt een logisch sommetje. Als zomerbanden in de winter te hard worden en daardoor minder grip op de weg hebben, verminder je de bandenspanning om het raakoppervlak te vergroten. Niets is echter minder waar. Zoals hierboven genoemd, zijn winterbanden van een heel ander soort rubber gemaakt, dat flexibel blijft als de buitentemperatuur zakt. Het laten leeglopen van je zomerband verandert daardoor niets aan het feit dat het rubber hard wordt. Sterker nog; het maakt de situatie juist levensgevaarlijk. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning van je band, ongeacht met welk type band je rijdt. Als de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt, kan een band mogelijk zo’n 0,2 bar verliezen.

Feit: Zonder winterbanden kan je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade
In Nederland zijn winterbanden weliswaar niet verplicht. Veel Europese landen hebben echter wel regels over het verplicht gebruik van winterbanden. De regels zijn niet overal hetzelfde. Zo zijn er landen die een vaste periode aanhouden waarin winterbanden verplicht zijn, maar ook landen waarbij winterbanden alleen verplicht zijn tijdens winterse omstandigheden. Kijk daarom eerst of je winterbanden voor je reis nodig hebt, voordat je de weg op gaat. Naast het feit dat je een boete riskeert, kan je in deze landen (mede)aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade bij een ongeluk als je auto geen winterbanden heeft. Daarnaast kan het zijn dat de schade niet volledig wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappij.

Fabel: Als ik winterbanden aanschaf, ben ik veel duurder uit
De aanname dat de aanschaf van winterbanden extra geld kost, is puur gebaseerd op een korte termijn gedachte. Want eerlijk is eerlijk: winterbanden kosten inderdaad geld. Toch ben je op langere termijn zeker niet meer kwijt dan wanneer je met één set banden rijdt. Door op twee sets te rijden, slijten de banden logischerwijze maar half zo snel. Doe je normaal dus vier jaar met een set banden; met een set zomer- en winterbanden kun je acht jaar vooruit. Bovendien ga je een stuk veiliger de weg op, waardoor je jezelf een hoop ellende en de bijkomende kosten kunt besparen.

Wil je weten of jouw band een winterband is? Kijk dan of er een afbeelding van een sneeuwvlok op de band te vinden is.

Bestelautoverkopen blijven groeien…

Zagen we bij de personenautoverkopen al dat de eerste tien maanden van dit jaar bepaald succesvol zijn verlopen, ook bij de verkopen van bestelauto’s is sprake van een vrij constante groei. Momenteel bedraagt die ruim 5%. Flink wat merken profiteren daarvan. Alleen voor de marktleider mt 23,5% marktaandeel, VW Bedrijfswagens, ligt dat anders. Daar is het niveau nog steeds hoog maar verliest met name de Caddy momenteel marktaandeel. Op grote afstand is Mercedes-Benz runner-up en heeft men daar lichte groeicijfers die o.a. komen van de Citan, het kleinste model van het sterrenmerk. Ford is in ons land het derde merk op dit gebied al is ook daar sprake van licht verlies. Met name de Transitlijn levert momenteel wat in. Daar komen vast acties voor om dat niveau wat op te vijzelen. Renault is de grootste bedreiging voor Ford en dat merk groeit in dit segment ook snel. Kangoo, Master en Traffic doen het in hun nieuwe gedaante goed voor de Fransen. Opvallend is ook dat de Aziatische merken eigenlijk geen rol van betekenis vervullen bij deze bedrijfswagens. Terwijl in het verleden heel wat aannemers en mkb-ers rondreden in een Japanse of Koreaanse besteller. Overigens valt op dat ook hier Dacia weer inlevert en ook Ssangyong buitengewoon bescheiden scoort. Prijs alleen is dus niet bepalend voor succes. Daar is meer voor nodig. Zoals een sterkte en gemotiveerde dealerorganisatie. Dat blijkt wel.

Japanse autobouwers domineren claim op betrouwbaarheid…

Links en rechts verschijnen in deze periode van het jaar weer de bekende lijstjes met uitslagen van onderzoeken onder groepen autobezitters. Die mogen dan een rapportcijfer geven over hun eigen vervoermiddel en meteen aangeven hoe vaak ze al dan niet problemen hadden. Daarbij speelt vaak ook een persoonlijk gevoel een rol. Zo blijkt wel uit de resultaten van een recent onderzoek door het Britse blad ‘What Car?’ waarbij de Japanse merken het buitengewoon goed dopen, maar tegenwoordig wel op de voet gevolgd door een paar Duitse merken als VW, Audi en Mercedes. Kijk je naar modelniveau’s zie je dat de berijders van een Toyota Aygo hun auto een rapportcijfer 10 geven voor betrouwbaarheid, maar dat de berijders van de identieke en op dezelfde productieband gebouwde modellen van Peugeot (108) en Citroen (C1) hun auto veel lager waarderen. Terwijl daar vanuit het concept of bouwwijze geen verschil in kan bestaan. Ook de Honda Jazz, Lexus CT200h en Audi A3 krijgen een rapportcijfer 10. Bij de elektrische modellen gaat de Nissan Leaf met de eer strijken, die haalt een rapportcijfer 9,3. Kijken we dan op merkniveau zien we dat Lexus de lijst aanvoert, gevolgd door Mitsubishi, Toyota en Suzuki. Hoogst genoteerde Europese merk zou dan Alfa Romeo zijn, wat de meeste critikasters van Italiaanse merken de mond snoert. Daarna volgt Honda en ook Hyundai en het tegenwoordig in China gebouwde MG. Vergeet daarbij niet dat dit merk in Engeland een andere klank heeft dan bij ons. Onderaan de lijst staan de merken die geen voldoende halen. Daar vinden we Peugeot, Citroen, Nissan (!!), Tesla, Land Rover en Jeep. Dat laatste merk krijgt een echte onvoldoende op het gebied van betrouwbaarheid. Een raportcijfer 4 zegt genoeg. What Car? geeft aan dat het onderzoek is uitgevoerd onder 14.000 eigenaren van auto’s met een leeftijd van 0-3 jaar. Daarbij telt mee hoe vaak met gecontronteerd werd met een technisch probleem. Daarnaast speelt bij beoordeling van het rapportcijfer voor het merk mee hoe een dealerorganisatie die problemen oploste. Volgens de redactie van het blad zijn met name de Duitse fabrikanten in staat hun naam en faam goed waar te maken en halen zijn langzaasm aan op dit punt ook de Aziatische merken snel in. (NP)

Suzuki opnieuw betrouwbaar automerk…

Suzuki is het betrouwbaarste automerk volgens een omvangrijke enquête van de Consumentenbond onder 10.000 autobezitters in Nederland. Suzuki-rijders geven hun auto een score van 8,7 gemiddeld, de hoogste van alle automerken die in het betrouwbaarheidsonderzoek voorkomen. De Suzuki S-Cross haalt zelfs een 9,1.

Suzuki-rijders staan volgens het onderzoek het minst met pech langs de weg. De koppositie is het bewijs van Suzuki’s betrouwbaarheid waar het merk al sinds jaar en dag om bekendstaat. Het rapportcijfer 8,7 komt op het conto van werkelijk alle goedverkochte Suzuki-modellen van de laatste tien jaar, aldus de Consumentengids van november 2017 waarin de enquête gepubliceerd is. Suzuki laat maar liefst 23 andere automerken achter zich.

De Suzuki-modellen die in de lijst voorkomen, scoren als volgt:
Suzuki Alto (2009-2015) 8,0
Suzuki Splash 8,9
Suzuki Swift (2010-2014)8,7
Suzuki SX4 (tot 2009)8,8
Suzuki SX4/S-Cross (vanaf 2009) 9,1

Het jaarlijkse betrouwbaarheidsonderzoek is een online enquête onder eigenaren van auto’s van maximaal tien jaar oud. De vragen gaan over de eventuele gebreken die hun auto het afgelopen jaar heeft vertoond. Eventuele mankementen worden ingedeeld naar zwaarte; als de auto direct naar de garage moest, telt dat bijvoorbeeld voor 35% mee. Alle resultaten zijn per merk en model opgeteld. Vervolgens is de gemiddelde score bepaald. Op die manier kan een veel verkochte auto vergeleken worden met een auto die minder populair is.

Markt personenwagens groeit weer…

Als we aan het eind van oktober de balans opmaken is goed te zien dat er weer groei zit in het aantal verkochte nieuwe personenwagens. Ook al is die niet meer op het niveau van voor de financiele crisis, dan nog is er reden voor optimisme bij fabrikanten, importeurs en dealers. We lopen na tien maanden een ruime 14% voor op vorig jaar en dat is goed nieuws. De meeste merken profiteren daar goed van en verkopen soms ruim meer dan het marktgemiddelde. Maar nog altijd zijn er ook fabrikanten die hun marktaandeel in ons land juist zien dalen. Dat is o.a. het geval bij Dacia waar men ondanks modelvernieuwing en toch aantrekkelijk prijzen en aanbiedingen maar niet mee groeit met de markt. Van een heel andere orde is het verlies bij Ferrari. Als je van die Italiaanse raspaardjes ook maar een paar exemplaren minder verkoopt loop je al snel tientallen procenten achter de feiten aan. Maar feit is wel dat er minder van die wagens de deur uitgaan dan een jaar eerder. Hetzelfde euvel heeft Fiat te pakken. Bijna 5% minder verkocht dan vorig jaar waarbij dan ook nog eens tweederde van het totaal te danken is aan de 500 die nog altijd veel aanhangers weet te vinden. Ook minder gaat het met Honda dat toch al jaren ver onder de maat presteert. Kwalitatief hoogwaardige auto’s, maar op een of andere wijze veel te weinig verkocht. Dat moet toch anders kunnen zou je denken. Infiniti haalt in tien maanden tijd de 100 verkochte auto’s nog niet. Hoe je dan de kachel wilt laten roken is mij een raadsel, maar de berijders van het merk krijgen wel het gevoel van exclusiviteit. Bij Lexus is het ook geen Hosanna in de Hoge qua verkopen. Net 70 auto’s per maand. Ook weer een onderschat merk dat toch best het nodige te bieden heeft. Waar zit het hem dan in?? Niet eens meer het noemen waard is Ssangyong waar slechts zeven auto’s een ‘geel’ kenteken kregen, tegen 10 vorig jaar. Nog een Japans merk dat in de kleine getallen blijft zitten is Subaru. Hoe fraai de techniek ook, hoeveel imago dat merk wellicht heeft onder bepaalde doelgroepen, verkopen zijn veel te laag. En lopen terug t.o.v. vorig jaar. Intussen is Volkswagen bij ons nog steeds het grootste automerk en groeit dat weer stevig door. Renault staat op de tweede plek met een nog grotere, zeg maar spectaculaire groei op haar naam, terwijl Opel is opgerukt naar plek 3 op de top 10 lijst van succesvolle merken. Met name de kleine Karl zorgt daar voor veel nieuwe Opel-rijders. (RAI)

Route Mobiel adviseert; ‘Neem banaan mee’…

Pechhulpaanbieder Route Mobiel wil verkeersdeelnemers attenderen op het verhoogde risico op aanrijdingen na de ingang van de wintertijd. Duisternis en vermoeidheid zijn de oorzaak van veel schades in de desbetreffende periode. Route Mobiel ziet in de week na de ingang van de wintertijd al jaren een piek van 10 – 15% meer aanrijdingen. Dit jaar moet de klok een uur worden teruggezet in de nacht van zaterdag 28 op zondag 29 oktober.

Andreas Fuchs van Route Mobiel: “Wij zien al jaren een piek van ongevallen en schademeldingen vlak na de ingang van de wintertijd. Dit jaar zal dat na 28 oktober waarschijnlijk ook weer het geval zijn.”

Fuchs: “Automobilisten worden soms toch nog overvallen door de sneller invallende duisternis, waardoor de kans op ongelukken toeneemt. Ook zijn er weggebruikers die door de tijdsomschakeling een verstoord bioritme hebben en daardoor vermoeider achter het stuur zitten dan normaal. Het is daarom aan te raden om goed voorbereid de weg op te gaan; zorg dat je verlichting in orde is, de ramen goed schoon zijn, je goed uitgeslapen bent en dat je wat te eten bij je hebt om vermoeidheid te bestrijden (neem bijvoorbeeld een banaan mee in je auto!).”

Audi, steeds meer innovatie bij ontwerp…

Audi luidt dit jaar met de introductie van recent de nieuwe A8 en afgelopen week de nieuwe A7 Sportback een nieuw ontwerptijdperk in. Aan de basis van de styling van deze modellen ligt een innovatief, nieuw proces in het nieuwe Audi Design Center in Ingolstadt: ‘digital design manufactory’. De nieuwe manier van ontwerpen combineert moderne CAD-technologie en 3D-visualisatie met traditionele handgemaakte schaalmodellen. Audi introduceert met grote regelmaat nieuwe modellen en technologieën. Dat betekent dat de ontwerpers in steeds minder tijd steeds meer studiemodellen moeten doorvertalen naar seriemodellen. Daarom heeft Audi Design – waar ruim 400 mensen werken – nu meer dan twee keer zoveel medewerkers als in 2000. In vergelijking met dat jaar houdt Audi Design zich bovendien bezig met vijf keer zoveel projecten, die technisch gezien ook nog eens veel uitdagender zijn geworden. Om die reden heeft Audi Design een compleet nieuw designproces ontwikkeld. Een proces dat CAD (computer-aided design) combineert met 3D-visualisatie en traditionele schaal- en kleimodellen.

Het ontwerpproces van Audi bestaat uit vijf stappen: de portfoliofase, eerste designfase, conceptfase, digitale designfase en de productieontwerpfase. In de portfoliofase wordt in grote lijnen gewerkt aan een mogelijke modelreeks en alle varianten daarvan. Daarna volgt de eerste ontwerpfase. Hierin gaan de ontwerpers overleggen met hun collega’s van Technical Vehicle Development om af te stemmen wat er qua modelvoering mogelijk is. Ze kijken bijvoorbeeld naar de technische vereisten, zoals waar de radarsensoren moeten komen, en vergelijken die met de eerste voorstellen om te zien of de concepten haalbaar zijn.

Vervolgens vindt in de conceptfase het daadwerkelijke schetsen van het uiterlijke en interieurontwerp plaats. Teams van exterieur- en interieurontwerpers gaan hier gedurende zo’n twee maanden als het ware een vriendschappelijke competitie met elkaar aan om al schetsend tot het beste basisontwerp te komen.
Het hart van het Audi-ontwerpproces is de vierde stap, de digitale fase. Daarin gebruiken de ontwerpers de nieuwste visualisatietechnieken om het ontwerp van een auto van alle kanten te bekijken en bij te schaven. Ook worden freesmachines ingezet om kleimodellen te maken. Als laatste gaat het designproces de productieontwerpfase in. De modellenmakers en ontwerpers van Audi zetten de puntjes op de i en komen zo tot het uiteindelijke schaalmodel van het nieuwe type.

En waar dat allemaal toe leidt zien we nu en in de toekomst staan bij de Audi-dealers. Ook in ons land.

Singapore sluit de poorten voor autoverkeer..

Singapore, een van de dichtst bevolkte stadstaten ter wereld gaat de poorten sluiten voor nog meer nieuwe auto’s. Vanaf februari volgend jaar wil men de groei van het wagen= en motorenpark afremmen. Je mag als eigenaar van een auto of motorfiets wel een nieuw exemplaar kopen maar moet dan zelf zorgen dat je oude vervoermiddel buiten Singapore wordt verkocht en niet in de stadstaat blijft rondrijden. Exporteren dus!
Momenteel is de froei van het wagenpark zoals door de leiding van de stadstaat toegestaan nog slechts 0,25%, dat gaat dus nu naar nul! In totaal rijden er op de relatief kleine ruimte van het wegennet in Singapore 600.000 voertuigen in de rondte. Men kan daar het wegennet niet meer uitbreiden, waardoor de wal het schip gaat keren. Twaalf procent van het totale oppervlak van Singapore is nu al besteed aan wegen, en woningbouw gaat daar maar een kant op, omhoog! In Singapore leven 5,6 miljoen mensen. De motorisering is dus niet eens zo heel groot.(NOS)