Categorie: "Algemeen"

Vuurrood is meest populaire Ferrari-kleur….

Ferrari rood frontDit jaar bestaat Ferrari 70 jaar. Immers in 1947 maakte Enzo Ferrari voor de eerste keer een testrit in zijn 125S in het Italiaanse Maranello. Dit was geen rode Ferrari zoals vaak wordt gedacht, maar een geel exemplaar. Tegenwoordig wordt nog steeds iedere eerste productieauto in de kleur geel gespoten. Ondanks de originele gele kleur, is rood de populairste kleur voor een tweedehands Ferrari in Nederland. Dit blijkt uit de cijfers van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.

Opvallend is dat de originele Ferrari-kleur niet voorkomt in de top 5 van populairste kleuren in Nederland. Het blijkt dat de vuurrode kleur het meest gewild is, gevolgd door zwart. Hieronder staat de top 5 meest gezochte tweedehands Ferrari-kleuren op AutoScout24.nl:
1. Rood (37%)
2. Zwart (20%)
3. Grijs (15%)
4. Blauw (11%)
5. Wit (7%)

Ferrari geelMomenteel staan er bijna 300 tweedehands Ferrari’s te koop op AutoScout24.nl voor een gemiddelde prijs van 99.131 euro; een prijsstijging van 2 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat is opvallend, aangezien het afgelopen jaar het aanbod tweedehands Ferrari’s is gestegen met 20 procent, maar de populariteit is gedaald met 7 procent. Toch zijn er in 2017 tot nu toe al zo’n 563.000 online Ferrari’s bekeken in Nederland.

Zowel in Nederland als in andere Europese landen* is de Ferrari 458 het meest gewilde model. Hoewel de Ferrari FF in Europa erg populair is, komt deze niet voor in de Nederlandse top 5. Andersom is te zien dat de F355 wel in Nederland, maar niet in top 5 van Europa staat. Hieronder staat een overzicht van de populairste Ferrari’s in Nederland en Europa:
Nederland Europa
1. Ferrari 458 1. Ferrari 458
2. Ferrari F355 2. Ferrari FF
3. Ferrari California 3. Ferrari 360
4. Ferrari F430 4. Ferrari F430
5. Ferrari 365 5. Ferrari California

Ferrari-LaFerrari-wieldetails AMuSWie op zoek is naar een tweedehands Ferrari, kan een sportieve Mondial op de kop tikken voor bijna 25.000 euro. Terwijl deze gele coupé F355 van bijna 8.000 euro de goedkoopste Ferrari lijkt te zijn, zien de echte kenners direct dat dit een replica is op basis van een Toyota. De duurste tweedehands Ferrari is een vuurrode Enzo van twee miljoen euro, maar dan steel je wel de show op de weg.

Personenwagenverkopen na vier maanden; groei zet door!

Polo 2017 800_po39821Terwijl de omzetgroei in de maand april niet zo spectaculair was, blijft de omzet over de eerste vier maanden van dit jaar wel positief. De totale verkoop van nieuwe personenauto’s beweegt zich zo’n 18,5% boven vorig jaar. Dat is bemoedigend voor de bedrijven en merken die een lastig jaar 2016 moesten afsluiten in de boeken. Maar het lijkt er wel op dat de winst niet voor ieder merk hetzelfde is. Integendeel, er zijn ook flink wat verliezers. Op kleine schaal wint Alfa Romeo weer wat klanten terug. Het ooit zo trotse Italiaanse merk vond een kleine 630 kopers voor haar modellen waarbij de nieuwe Giulia een reeks leaserijders aan zich wist te binden. Groei ook weer voor Audi waar A3, Q2, Q5 en Q7 zorgden voor positieve cijfers. Bij BMW, dat ook groeide, zijn dat de 1-serie, de 4-serie en vooral de 5-serie. Bugatti kon over deze eerste vier maanden een auto verkopen. Maar dat is er wel eentje meer dan vorig jaar. ESSAIS PRESSE RENAULT MEGANE IV BERLINE ET BERLINE GT A LISBONNEWie de prijzen van het merk kent snapt dat er andere merken zijn waar je heel wat kleine modellen moet wegzetten op dezelfde omzet te draaien als men bij Bugatti deed. Groei ook bij Citroen. De C3 doet daar het werk, de DS-lijn verloor over de hele breedte van het gamma. Fiat bleef gelijk aan de omzet van vorig jaar steken. Ford daarentegen groeide weer en haar volumemodellen Fiesta en Focus zijn daar de smaakmakers. Hyundai heeft ook weer de opgaande lijn in handen gekregen. I10, i20 en Ioniq zijn daar de modellen die klanten trekken. Jaguar stijgt gestaag, al zijn de aantallen klein in vergelijking met andere merken in dat deel van de markt. Daar heeft KIA geen last van. De Koreanen stomen op naar 10.000 verkochte eenheden binnen vijf maanden als het zo doorgaat en dat danken ze vooral aan de Niro, Optima, Picanto en Rio. Lexus begint een merk in de kantlijn te worden. 01-Kia-NiroNet 300 auto’s is echt weinig, maar men verkoopt licht meer. Dat ligt anders bij Maserati waar de aantallen nog kleiner zijn, maar waar de omzet wel verdubbelde. De Levante is daar het meest gangbare model. Mazda stijgt ook weer gestaag mee met de markt, net als Mercedes-Benz waar de A-Klasse veel nieuwe leaserijders binnen weet te halen. Nissan klimt ook in vast tempo, maar zeker ook Opel is weer in de gratie bij Nederlandse autokopers. KARL, Corsa en Astra zijn daar de volume-modellen. Porsche is intussen groter dan heel wat populairdere en betaalbaardere merken geworden. Bij alle modellen van het merk zit de groei er in. Fikse groei ook bij Renault waar Clio en Megane maar ook de nieuwe Talisman de nodige klanten weten te binden. Maar waar de Twingo nu al aan belangstelling inboet. SEAT groeide licht, net als Skoda dat echter nu wel als een stevige middenmoter kan worden gezien. Smart blijft op laag niveau ook stabiel, net als Subaru dat zelfs wat inleverde. Tegen de verwachtingen in.02-SKODA-Edition-Fabia-Combi Groei is te zien bij Suzuki en een lichte stijging ook bij Tesla, waar de Model X nu begint aan te slaan. Toyota groeit echt stevig na jaren van verlies. Met name de C-HR maken klanten nieuwsgierig zo te zien. Volvo stijgt ook weer met dank aan de nieuwe S90/V90 reeks. Maar helemaal bovenaan de ranglijst acteert toch nog steeds Volkswagen, dat gewoon stijgt t.o.v. vorig jaar al dankt men die groei vooral aan de goed aangekomen nieuwe Tiguan en de nog steeds populaire UP!

Total slaat slag in schone gaswereld….

Total logoTotal nam onlangs de Nederlandse onderneming PitPoint B.V. over. PitPoint B.V. is Europa’s op twee na grootste leverancier van CNG/Groengas-brandstof voor voertuigen.
PitPoint B.V. is een marktleidende onafhankelijke producent van alternatieve brandstoffen met een netwerk van circa 100 CNG/Groengas-tankstations. De onderneming is ook actief op het gebied van LNG, biogas, waterstof en elektrische oplaadpunten voor het weg- en watertransport. PitPoint B.V. maakt momenteel een sterke groei door in verschillende Europese landen waaronder Nederland, België en Duitsland.
De overname stelt de Total Groep in staat haar aanwezigheid in de sector CNG/Groengas- brandstoffen aanzienlijk te vergroten. Zij concentreert zich daarbij met name op het vrachtvervoer en op professionele transportbedrijven. Zo kan de Groep vorm geven aan haar plannen voor een Europees netwerk van 350 aardgas-tankstations dat in 2022 klaar moet zijn en dat Total Europees marktleider op het gebied van aardgas zal maken.
“Na de overname van Lampiris in 2016 is ook deze overname onderdeel van Total’s strategie gericht op uitbreiding van haar koolstofarme activiteiten. Dit met name door de ontwikkeling van aardgas waarin de Groep wereldwijd marktleider is. Het voldoen aan de grotere vraag naar gas met behulp van nieuwe toepassingen voor transport staat centraal in onze geïntegreerde strategie voor uitbreiding in de aardgaswaardeketen,” zegt Patrick Pouyanné, voorzitter en CEO van Total. “Er bestaat een enorm potentieel voor de ontwikkeling van aardgas als voertuigbrandstof voor de transportsector. Het is onze bedoeling om de technologische en commerciële expertise die PitPoint zich de afgelopen tien jaar eigen heeft gemaakt te combineren met het sterke retailmarketingnetwerk en klantenbestand van Total. PitPoint staat dus centraal in onze ambities voor Marketing & Services in de Europese aardgassector voor voertuigen, en dit is in lijn met onze intentie onze klanten schone energieoplossingen aan te bieden.”
De transactie heeft geen gevolgen voor de klanten en medewerkers van PitPoint B.V. Hun contractvoorwaarden blijven ongewijzigd.

Lichte groei bestelwagenverkopen….

01_VW_Caddy gesloten bestelwagen_korte wielbasisTerwijl de maand april een aardige dip liet zien qua verkopen nieuwe bestelauto’s, blijft er nog steeds sprake van een lichte groei bij deze bedrijfstak over de eerste vier maanden van dit jaar. Duidelijk is wel dat de sterke groei van de afgelopen periode ineens een soort noodstop meemaakte. Oorzaak nog niet bekend, maar toch. Marktleider was, is en blijft Volkswagen dat een marktaandeel van ruim 23% laat zien. Mercedes staat als altijd op de tweede stek met een marktaandeel van 16% terwijl Ford het met 12,6% moet doen. (Lichte) groeiers zijn Citroen, Dodge, Fiat, Jeep, KIA, Nissan, Opel, Peugeot, Renault en Toyota. Opvallend is dat het toch sterk op ‘grijze kentekens’ leunende merk Ssangyong vrijwel niet meer in de statistieken te vinden is. Daar moet echt eens een frisse wind door de organisatie zou ik denken.

Nieuw boek over Land Rover; ICON!

Land Rover - ICON BoekPrecies 69 jaar geleden, tijdens de AutoRAI in Amsterdam, werd een legende geboren: de eerste Land Rover. Op 30 april 2018 viert deze iconische 4×4 dus zijn 70-jarige bestaan. Land Rover blikt vooruit op dit bijzondere moment met de presentatie van het stijlvolle boek Icon, de ultieme, officiële geschiedenis van de Land Rover Series en Defender. Het boek is nu al online te reserveren en vanaf juli verkrijgbaar.

4-Land-RoverHet zorgvuldig geproduceerde boekwerk wordt uitgegeven met een harde cover en is een tijdreis langs alle legendarische expedities, reddingsoperaties en avonturen die met deze indrukwekkende auto’s zijn ondernomen. En natuurlijk langs alle mensen die de auto mogelijk hebben gemaakt. Land Rover heeft zorgvuldig foto’s uit haar uitgebreide archieven geselecteerd om de rijke geschiedenis van misschien wel de meest herkenbare 4×4 ter wereld te illustreren. Ook interviewde Land Rover de mensen achter de auto’s: van productiemedewerkers tot belangrijke klanten en managers. De mensen verantwoordelijk voor de volgende generatie Defender – Chief Design Officer Gerry McGovern en Executive Director en Product Engineering Nick Rogers – delen eveneens hun gedachten over waarom de Series en de Defender zo speciaal zijn.

2-Land-RoverIn de afgelopen 69 jaar waren de Series- en Defender-modellen populair onder politici, beroemdheden en leden van koninklijke families. Daarom delen ook beroemdheden hun ervaringen in het boek. Het voorwoord is geschreven door de beroemde Land Rover-klant en The Grand Tour-presentator Richard Hammond. Avonturier Bear Grylls en modelegende Ralph Lauren zijn slechts een paar van de beroemde namen die op de pagina’s te vinden zijn.

Het boek Icon telt in tien hoofdstukken en meer dan tweehonderd pagina’s en beschrijft de essentie van de Series- en Defender-modellen. Niet alleen aan de hand van de auto’s zelf, maar ook van de mensen die in de afgelopen 69 jaar de auto’s hebben gekoesterd, erin hebben gereden en erop hebben vertrouwd. ICON kost 50 euro en is vanaf deze zomer bestelbaar.

Meer verkeersdoden vorig jaar…

24472938_images-2Kennelijk zijn veel verkeersdeelnemers liever bezig met hun smartphone of zelfs laptop dan dat ze op het verkeer letten. En dat leidt tot een stijging van het aantal verkeerdoden voor het tweede achtereenvolgende jaar. Triest nieuws, want het kostte maar liefst 629 mensen het leven, dat zijn er acht meer dan een jaar eerder toe het aantal doden ook al steeg. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2016 de meeste dodelijk slachtoffers vielen onder jonge automobilisten (18-25 jaar) terwijl ook onder ouderen (75+)relatief meer slachtoffers vielen te betreuren. De tweede groep waar veel dodelijke slachtoffers vielen waren de fietsers, op afstand gevolgd door voetgangers. 24472940_imagesOok motorrijders blijven kwetsbaar en bestuurders van scooters en snorfietsen. De spitstijden zijn het gevaarlijkst voor mensen die mogelijk slachtoffer worden van ongelukken en de meeste dodelijke slachtoffers vielen in de provincies Noord-Brabant en Gelderland. (gemeten over een periode van vijf jaar). De minste slachtoffers vielen in diezelfde periode in de provincies Flevoland, Zeeland en Utrecht. Grootste oorzaken voor zware ongelukken zijn o.a. drankgebruik en het afgeleid zijn door de digitale apparatuur waar we anno 2016/7 zo aan gewend zijn geraakt. Diverse organisaties als VVN en Verbond voor Verzekeraars melden dat de grootste brokkenmakers te vinden zijn bij jongeren en ruime 80 plussers. Men pleit in die kringen dan ook voor een soort Deltaplan om het aantal slachtoffers te verminderen. (CBS)

Bridgestone werkt aan luchtloze banden…

Bridgestone-Air-Free-Bicycle-Tire-AMUSEr wordt door heel wat bandenfabrikanten gewerkt aan alternatieven voor in de natuur gewonnen rubber. Al was het maar omdat die alternatieven wellicht duurzamer zijn en vooral ‘pech’ of lekkages voorkomen. Nu zal het nog wel even duren voordat onze bolides zijn uitgerust met die nieuwe ‘banden’ maar Bridgestone heeft intussen wel al iets op stapel staan dat goed geschikt is voor gebruik onder fietsen en andere tweewielers. Het zgn. Air Free Concept is opgebouwd uit kunststof en harsen en heeft een binnenwerk dat vooral bestaat uit gebogen en verende spaken. Als het succes en de duurzaamheid worden bewezen onder de tweewielers die het bedrijf zelf op de markt zal brengen, is het denkbaar dat deze banden ook voor andere voertuigen beschikbaar komen. Een paar jaar terug liet Bridgestone al een soort buggy zien met vier van die alternatieve banden. In de afgelopen jaren heeft men het concept verder ontwikkeld. Net zoals dat ooit ging met die rubber autobanden. Kijk maar eens hoever die kwamen sinds de eerste toepassing ruim 100 jaar geleden. (AMuS)

Tunnel gaat dicht…

WS Tunnel afsluiting onderhoudIn de nacht van 30 op 31 mei a.s. wordt groot onderhoud uitgevoerd in de Westerscheldetunnel en op de tunnelweg. De Westerscheldetunnel is dan in beide richtingen volledig afgesloten. Het verkeer wordt omgeleid via Antwerpen.

De werkzaamheden op dinsdag 30 mei starten om 20.30 uur en duren tot 04.00 uur woensdagochtend 31 mei. Tijdens deze nacht kan er dus géén gebruik gemaakt worden van de Westerscheldetunnel.

VW en Eneco bieden nu ook laadabonnementen aan….

VW e-Golf 2017 prijzenVolkswagen en Eneco introduceren een laadabonnement met Eneco HollandseWind®, waarmee e-Golf-rijders bij alle laadpalen in Nederland groene stroom kunnen (snel)laden voor een vast bedrag per maand. Samen met de scherpe leasetarieven van de e-Golf maakt dit nieuwe laadabonnement elektrisch rijden niet alleen makkelijker en CO2-neutraal, maar ook bereikbaarder dan ooit. Het nieuwe HollandseWind laadabonnement van Volkswagen en Eneco – dat maandelijks opzegbaar is – werkt met 7 verschillende bundels die gebaseerd zijn op het aantal te rijden kilometers per jaar. Zo is de 10.000 km bundel (1.667 kWh) verkrijgbaar voor 35 euro1 per maand. De prijs voor de 20.000 km bundel (3.333 kWh) bedraagt 70 euro1 per maand en voor 30.000 km (4.167 kWh) is dat 105 euro1.

Een belangrijk voordeel van deze bundels is dat de energiekosten vooraf duidelijk zijn. Dat betekent geen verrassingen achteraf, ook al omdat je door het vaste maandbedrag niet meer wordt geconfronteerd met (start)tarieven die per aanbieder variëren. Het daadwerkelijke energieverbruik wordt doorlopend gemonitord en eventuele meer gereden kilometers (buiten de bundel) worden tegen een scherp, vooraf overeengekomen tarief verrekend. Indien er minder kilometers worden gereden, dan gaan de niet gebruikte kWh’s gewoon mee naar het volgende jaar. Desgewenst kan zonder meerkosten worden gekozen voor een grotere of kleinere bundel.

VW Laden met Eneco 800_-ron2952Het nieuwe HollandseWind laadabonnement, dat exclusief is voorbehouden aan de nieuwe e-Golf, is niet alleen 100 procent groen, maar biedt ook belangrijke financiële voordelen. Dit laadabonnement helpt e-Golf-rijders namelijk bij het tot wel 50 procent besparen op de brandstofkosten ten opzichte van die van een vergelijkbare Golf op benzine.
Bij een jaarkilometrage van 20.000 bedragen de maandelijkse brandstofkosten voor een vergelijkbare Golf 1.5 TSI DSG, 140 euro1 per maand versus 70 euro1 voor de e-Golf.2

Naast de lage energiekosten biedt de e-Golf nog meer financiële voordelen. Zo is deze elektrische aangedreven Volkswagen niet alleen vrijgesteld van BPM en wegenbelasting, maar komt hij bij zakelijk gebruik ook in aanmerking voor de milieu-investeringsaftrek (MIA). Het maandelijkse leasetarief voor de e-Golf komt zo bij Volkswagen Financial Services op 515 euro1 (op basis van 48 maanden en 20.000 km/jaar). Inclusief de energiebundel van 70 euro (20.000 km/jaar) komen de totale kosten op 585 euro1 per maand.
Met dit aantrekkelijk lage leasetarief en het nieuwe Eneco HollandseWind® laadabonnement is elektrisch rijden meer dan ooit een alternatief voor rijden op benzine of diesel.
Zakelijke rijders profiteren van slechts 4% bijtelling en kunnen deze elektrische Golf al rijden vanaf 52 euro5 netto bijtelling per maand.

VW Laden met Eneco 800_-ron2878De nieuwe e-Golf is de aanvoerder van een breed aanbod elektrische Volkswagens. Het 35,8 kWh accupakket van deze volledig elektrische Volkswagen zorgt voor een zeer bruikbare actieradius van maximaal 300 km3. De elektromotor levert 100 kW/136 pk. Met de 7,2 kW-lader is de accu in minder dan 5½ uur volledig op te laden. Met een 40 kW snellader laadt de accu in 45 minuten voor 80% op. De zeer rijk uitgeruste e-Golf is leverbaar vanaf 38.970 euro4. Het maandelijkse leasetarief voor de e-Golf komt bij Volkswagen Financial Services, op 518 euro1 (op basis van 48 maanden en 20.000 km/jaar). Zakelijke rijders profiteren van slechts 4% bijtelling en kunnen deze elektrische Golf al rijden vanaf 52 euro5 netto per maand.

Ford adviseert tegen wagenziekte…

FORD_2017_Motion_Sickness_1-1280x855Optrekken,stoppen en bochtige wegen kunnen wagenziekte veroorzaken. Wagenziekte komt het vaakst voor bij kinderen en tieners. Dit wordt vergroot door achterin te zitten en met het hoofd naar beneden videospelletjes te spelen of films te kijken. Nieuw onderzoek dat in opdracht van Ford met de hulp van experts op het gebied van wagenziekte is uitgevoerd, toont aan dat passagiers die gedurende een korte rit naar een scherm keken, na gemiddeld 10 minuten misselijk werden. En dit waren allemaal volwassenen.
“Wagenziekte kan een gezinsuitje omtoveren in een nachtmerrie, waarbij papa en mama nerveus achterom kijken en het ergste vrezen”, aldus Eike Schmidt, Research Engineer bij het Ford European Research Centre in Aken. “Comfort heeft een hoge prioriteit bij de manier waarop we de auto’s van de toekomst ontwerpen, en we willen alles op alles zetten om wagenziekte te verminderen.”
FORD_2017_Motion_Sickness_2-1280x911Gapen en zweten zijn waarschuwingssignalen voor een toestand die wordt veroorzaakt door discrepanties tussen signalen die de hersenen ontvangen van de ogen en van de evenwichtsorganen in het oor. Baby’s worden niet wagenziek. Dit gebeurt pas wanneer we hebben leren lopen. Tijdens de eerste tests bleek dat wanneer de schermen hoger werden bevestigd en de weg aan beide kanten zichtbaar was, vrijwilligers zich minder snel misselijk voelden. In volgende experimenten worden alternatieve manieren onderzocht waarmee het traject zichtbaar wordt in het interieur, zodat passagiers die niets kunnen zien, kunnen worden gewaarschuwd voor bochtige wegen of hoge bruggen.

FORD_2017_Motion_Sickness_4-400x225Enkele manieren waarop wagenziekte volgens de professor kan worden verminderd:
Ga in het midden van de achterbank zitten, of bij voorkeur voorin, om de voorliggende weg te kunnen zien
Rijd rustig en vermijd indien mogelijk plotseling remmen, snel optrekken en kuilen in de weg
Leid wagenzieke personen af, zelfs een liedje zingen kan al helpen
Drink cola, eet gemberkoekjes, maar vermijd koffie
Gebruik een kussen of hoofdondersteuning om het hoofd zo stabiel mogelijk te houden
Zet de airco aan zodat er frisse lucht blijft circuleren