Categorie: "Algemeen"

Car2Go geeft toekomstvisie autonoom autodelen..

car2go, marktleider op het gebied van autodelen, bereidt zich voor op de toekomst van autonoom, volledig elektrisch autodelen in steden. Tijdens de Web Summit in Lissabon, de grootste technologieconferentie ter wereld, publiceert car2go een whitepaper waar de vijf belangrijkste voorwaarden voor het management van autonome wagenparken in staan gedefinieerd. “Er is nauwelijks een andere mobiliteitsactiviteit die zich zo uitgebreid op de trend van autonoom rijden kan voorbereiden, dan free-floating autodelen,’ aldus Olivier Reppert, CEO van car2go Group GmbH. “Wie een autonoom wagenpark optimaal wil managen, moet niet alleen de auto’s, maar ook de software beheersen – dat wil zeggen; via zelflerende algoritmen, big data en apps. Bij ons gebeurt dat op dit moment al.”

car2go beheert een wagenpark met 14.000 voertuigen in 26 steden wereldwijd. Daarmee doet de onderneming niet alleen waardevolle ervaring op voor fleet management op zich, maar ook voor intelligente algoritmen voor strategische plaatsing van de auto’s op basis van de vraag. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is de voorspelling van de vraag – de prognose wanneer en waar binnenkort een auto nodig is.
In de whitepaper is te lezen dat de prognose van de vraag een belangrijk onderdeel is van het management van een autonoom wagenpark. Het kloppend hart ervan is de zogeheten fleet intelligence. Daarmee wordt bepaald welke auto in welke vraag moet voorzien. Deze managementalgoritmen zijn zeer complex, omdat de inzet van de ene auto effect heeft op alle andere auto’s van het wagenpark.

“Voor autodelen zal het gebruik van autonome auto’s de volgende kwantumsprong zijn, net als de uitvinding van het free-floating concept dat was ten opzichte van stationair autodelen,” legt Reppert verder uit. “Wij verheugen ons op die toekomst en staan al in de startblokken.”

Meer kilometers voor zwaardere bestelwagens…

Nederlandse bestelauto’s hebben in 2016 4,5 procent meer kilometers afgelegd dan een jaar eerder. Vorig jaar reden er meer bestelauto’s rond en gemiddeld zijn met deze bestelauto’s ook meer kilometers afgelegd dan in 2015. Vooral jonge bestelauto’s reden meer. Dit maakt het CBS bekend in de Jaarmonitor kilometers wegvoertuigen.

Nederlandse bestelauto’s legden in 2016 bijna 17,3 miljard kilometer af. Dit is een stijging van 4,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het is voor het tweede jaar op rij dat de bestelauto’s meer zijn gaan rijden. Dit heeft vooral te maken met een toename van het aantal bestelauto’s. Ten opzichte van een jaar eerder is dit aantal met 3,6 procent gestegen. Ook worden met bestelauto’s gemiddeld iets meer kilometers afgelegd. In 2016 werd met bestelauto’s gemiddeld 18,3 duizend kilometer gereden, bijna 1 procent meer dan een jaar eerder.

De toename van het aantal bestelautokilometers hangt samen met de aantrekkende economie. De laatste jaren is onder andere in de bouwnijverheid en de groot- en detailhandel, de sectoren waar de meeste bestelauto’s geregistreerd staan, een omzetstijging te zien. Het aantal afgelegde kilometers door bestelauto’s ligt echter nog niet op het niveau van voor de crisis. In 2008 werd in totaal 17,9 miljard kilometer met bestelauto’s gereden.

De groei van het aantal afgelegde kilometers komt voor een groot deel voor rekening van de bestelauto’s van nul en één jaar. Deze groep bestelauto’s is in aantal gegroeid en is gemiddeld meer gaan rijden.
De grootste stijging van het gemiddeld aantal gereden kilometers is te zien bij de allerjongste bestelauto’s, de nuljarigen. Gemiddeld reden deze bestelauto’s in 2016 bijna 17,3 duizend kilometer, 6,8 procent meer dan een jaar eerder. Ook de één jaar oude bestelauto’s rijden meer kilometers. Gemiddeld zijn ze 5,6 procent meer gaan rijden ten opzichte van 2015. Met gemiddeld 30,5 duizend kilometer in 2016, reden deze auto’s het meest. Dat nuljarige bestelauto’s gemiddeld minder kilometers rijden dan eenjarige komt doordat deze auto’s in de loop van het jaar zijn aangeschaft en niet het hele jaar hebben kunnen rijden.
Bestelauto’s van twee jaar of ouder reden in 2016 gemiddeld ongeveer evenveel als een jaar eerder.

Wat betreft het maximaal beladen gewicht behoren de meeste bestelauto’s (55 procent) tot de categorie 2 001 tot en met 3 000 kilogram. Met deze bestelauto’s zijn in 2016 ook de meeste kilometers afgelegd, namelijk 9,7 miljard. In vergelijking met 2015 is dit een groei van 5,7 procent. Daarmee is deze groep verantwoordelijk voor maar liefst 70 procent van de totale groei in afgelegde bestelautokilometers.
De zwaarste bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht hoger dan 3 000 kilogram, hebben vorig jaar 4,6 miljard kilometer gereden, bijna 6,9 procent meer dan in 2015. Niet alleen zijn er zware bestelauto’s bijgekomen, ook zijn ze gemiddeld meer gaan rijden.

De populariteit van deze bestelauto’s neemt al jaren toe. In de afgelopen tien jaar is hun aantal met 35,7 procent toegenomen. De gemiddelde afstand die ze jaarlijks afleggen nam tegelijkertijd met 5,2 procent toe. Het totaal aantal afgelegde kilometers van deze zware bestelauto’s is daarmee in de afgelopen tien jaar gestegen met 43 procent.
De lichtere bestelauto’s, met een maximaal beladen gewicht van 2 000 kilogram of minder worden minder gebruikt: het aantal én het gemiddelde jaarkilometrage dalen sterk. Ook dit is een trend die al geruime tijd zichtbaar is. Hun aandeel in het totaal aantal afgelegde kilometers neemt door de jaren heen dan ook steeds verder af, van ruim 27 procent in 2006 naar ruim 17 procent in 2016. (CBS)

Total scoort met nieuw shopconcept COSIE

Dinsdag 14 november a.s. presenteert Total tijdens de Tankstation Vakbeurs 2017 het nieuwe shopconcept voor de tankstationondernemer: COSIE. COSIE staat voor Coffee, Sandwich, Inspiration & Experience.
COSIE is vorig jaar uitgerold binnen het eigen netwerk van Total tankstations. De behaalde resultaten en klantwaardering waren zo positief, dat Total COSIE nu ook aan haar tankstationondernemers gaat voorstellen. Het nieuwe shopconcept is modulair en kan op maat van ieder tankstation worden toegepast. Het blijkt een echte klantenbinder.
Eigenlijk is COSIE méér dan een shopconcept. Het is een omgeving waar klanten als gasten worden verwend met koffie van barista-kwaliteit, verse sapjes, culinaire sandwiches en een restaurantgevoel. Frisse kleuren, alle ruimte, luxe toiletten: COSIE maakt het tankstation tot een plek waar weggebruikers graag komen én terugkomen. En waar ze vriendelijk verleid worden om méér te kopen dan brandstof alleen. Daarmee zal COSIE het rendement van tankstations een flinke boost geven.
De Tankstation Vakbeurs is gratis toegankelijk voor het publiek. Een gastvrij Total-team staat klaar om bezoekers kennis te laten maken met het meest vernieuwende concept in de tankstationbranche.
Via Total is het mogelijk om de beurs kosteloos te bezoeken door aan te melden via www.total.nl/tankstations/tankstationvakbeurs.

Verkeersveilige koptelefoons…

AfterShokz introduceert de Trekz Air, een vederlichte koptelefoon die werkt op basis van bone conducting ofwel botgeleiding. Het grote voordeel van deze koptelefoon is dat je oren vrij blijven, zodat je tijdens het sporten veilig in contact blijft met je omgeving. Waar mogelijk is in deze versie titanium toegepast wat heeft geresulteerd in een gewichtsreductie van 20% en wat ook het geluid heeft verbeterd. Zo geniet je tijdens het sporten van een volle sound en kun je ook nog een gesprek voeren met je trainingsmaatje.

Met de AfterShock Trekz Air heb je alle bewegingsvrijheid tijdens het sporten. Deze Bone Conduction koptelefoon zit niet op je oor, maar tegen je junkbeenderen. Via trillingen wordt het geluid naar je trommelvliezen geleid. Hierdoor word je niet afgesloten van omgevingsgeluid in het verkeer wat extra veilig is tijdens het hardlopen of fietsen.

De koptelefoon weegt slechts 30 gram waardoor je hebt amper het gevoel hebt dat je iets draagt. Via Bluetooth stream je muziek vanaf je smartphone, zo heb je geen last van audiokabels. Met de knop bij je oor start of pauzeer je de muziek of beantwoord je een telefonische oproep. Je kan met één keer opladen ongeveer zes uur muziek luisteren. De hoofdtelefoon is verkrijgbaar in vier kleuren: blauw, groen, grijs en roze.
Aftershokz Trekz Air is vanaf deze maand verkrijgbaar bij outdoor- en sportwinkels en via webshops. Consumentenadviesprijs € 169,95.

Mazda verkopen staan op winst…

Mazda heeft de laatste jaren nieuwe modellen uitgebracht en die scoren stuk voor stuk flink beter dan hun voorgangers. Dat is te merken aan de verkopen in ons land die gestaag stijgen, maar zeker ook wereldwijd waar het Japanse merk over de eerste zes maanden van dit jaar bijna 800.000 afzette. Dat is een niet eens zo spectaculaire groei t.o.v. vorig jaar, maar de groei zit er in. Met name de nieuwe CX=5, een SUV in het compacte segment, komt goed aan en zorgt er voor dat Mazda een tandje bij moet zetten om aan de vraag te voldoen. Groootste groeimarkt is zoals bij veel merken tegenwoordig, de Chinese, waar men alleen al in dat eerste halfjaar 150.000 auto’s verkocht. De eigen Japanse markt is ok goed voor een groei van 4% waarna Europa op de derde plek van de wereldwijde afzetmarkten staat. Tijdens de recente Tokio Motor Show kwam Mazda met nog wat nieuwe modellen die tussen dit jaar en pakweg 2020 in de showrooms zullen staan van de wereldwijde dealerorganisatie. En die zeker ook weer zullen zorgen voor extra omzetten. (NP)

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

De Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

De nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

De nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.

Gestolen Opel snel terug door OnStar…

Het zal je maar gebeuren: je verblijft met het gezin op een vakantiepark als midden in de nacht je auto gestolen wordt. Je doet zo snel mogelijk aangifte bij de politie, maar verder ben je machteloos. Dit overkwam een medewerker van Feyenoord. Gelukkig reed de betreffende persoon in een Opel, want dankzij OnStar was de auto binnen 24 uur getraceerd, gevonden en in beslag genomen.
Opel is de komende drie seizoenen exclusief mobiliteitspartner van Feyenoord. Alle medewerkers, spelers en staf rijden Opel. De gedupeerde medewerker had slechts een week eerder een gloednieuwe Insignia Sports Tourer overhandigd gekregen. Elke Insignia is standaard voorzien van de uitgebreide connectiviteits- en servicedienst Onstar.

Deze unieke voorziening biedt tal van handige functies, waaronder dus hulp bij diefstal. Als een Opel met OnStar bij de politie als gestolen is opgegeven, kan de OnStar-helpdesk (24/7 bereikbaar) de auto lokaliseren en volgen dankzij de ingebouwde GPS-module. De OnStar-helpdesk heeft direct contact met de politie en kan op afstand zelfs de startblokkering activeren zodat de gestolen auto niet meer gestart kan worden. Dankzij de mogelijkheden van OnStar, het adequaat handelen van de OnStar-helpdeskmedewerker en de politie was de gestolen Opel Insignia Sports Tourer een dag later alweer gevonden en geconfisqueerd voor nader onderzoek.

OnStar schiet ook direct te hulp bij een ongeval of pech en assisteert bij het zoeken van een bestemming. De helpdeskmedewerker reageert op alle verzoeken en helpt bijvoorbeeld bij het vergelijken en boeken van hotels of restaurants. Vervolgens kan de bestemming direct naar het navigatiesysteem van de auto worden gestuurd. Andere functies van OnStar zijn de Wi-Fi Hotsport voor een snelle internetverbinding in de auto en de smartphone-app myopel waarmee voertuiggegevens kunnen worden geraadpleegd en bepaalde autofuncties op afstand zijn te bedienen. OnStar is standaard of optioneel leverbaar voor elke Opel personenauto.

Weer nieuwe MAN’s voor trouwe klant van Halem…

Handels- en transportbedrijf Van Halem uit Hendrik Ido Ambacht mag worden gerekend tot de routiniers in het vervoer van zand en grind in Zuid Holland. Het bedrijf bestaat al decennia lang en is vrijwel al die tijd een trouwe klant van MAN geweest. De nieuwe MAN TGS vijfasser werd geleverd door Van Leeuwen Truckservice.
Logisch dus dat nu de vloot moest worden uitgebreid met een nieuwe, veelzijdige en robuuste kipper, MAN tot de mogelijkheden behoorde voor het flexibele bedrijf. “De sterke aandrijflijn, het motorvermogen, de ruime cabine en het bedieningsgemak zijn voor ons aanleiding geweest om wederom voor MAN te kiezen”, aldus Theo van Halem, die gepokt en gemazeld is in de kipperwereld. “Daarbij zijn moderne trucks als deze ook nog eens erg stil.”

Van Halem verwacht dat deze nieuwe truck, waarvoor ook een nieuwe chauffeur werd aangenomen, een druk bezette agenda krijgt. “Dat wil zeggen dat er op jaarbasis een kleine 60.000 kilometer mee gereden gaat worden. Meest zwaar beladen kilometers met grond, zand en grind bedoeld voor de wegenbouw”, legt Van Halem uit. Hoewel dealer Van Leeuwen Truckservice zich niet ver van de vestiging van Van Halem bevindt, zal het toch nog passen en meten worden om tijd te vinden voor het onderhoud. “Daarbij scheelt het dat de nieuwste MAN’s een wat langere onderhoudsinterval hebben. We doen veel onderhoud zelf, maar we kunnen niet zonder de dealer in onze nabijheid.”

Wat Van Halem waardeert bij Van Leeuwen is de oplossingsgerichtheid. “Wij moeten door met dit werk, en dan is het van belang dat je een bedrijf achter je hebt dat meedenkt. We zijn heel praktisch en doortastend. Dat heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf al van generatie op generatie een rol van betekenis heeft kunnen spelen in het kippervervoer hier in de regio.” De geschiedenis van Van Halem, dat hiermee de tiende MAN truck heeft aangeschaft, gaat terug tot in de kolentijd. Daarbij duurde het tot de jaren zeventig eer MAN in beeld kwam als truckmerk. “We kozen destijds voor MAN vanwege het hoge laadvermogen. Daardoor konden wij meer kolen meenemen. Nu hebben we aan deze MAN een betrouwbare kipper, die niet te ingewikkeld is gebouwd en die daardoor robuust is. Voor ons werk is dat erg belangrijk. We moeten er altijd van op aan kunnen.”

VW ligt meer dan op koers…

De VW-Groep ligt goed op koers om met een aardige winstverwachting af te sluiten dit jaar. Dat ondanks het feit dat men links en rechts veel geld moet investeren in nieuwe modellen voor alle groepmerken, maar ook om geld te reserveren voor oplossingen die te maken hebben met het ‘dieselschandaal’ van een paar jaar terug. Door stringent te snijden in de kosten houdt men het rendement op peil, sterker nog, dat is beter dan verwacht. De directie van het enorme autoconcern verwacht dat 2017 eigenlijk best een goed jaar zal worden. De strategische doelen worden op alle punten gehaald en dat is een compliment voor iedereen bij het bedrijf die bijdragen leverde. Bij het automerk Volkswagen, dat steeds meer wordt losgemaakt van het achterliggende concern om zo een zuiverder beeld te vormen van merkwaarden en zo meer, voert men momenteel een programma door dat onder de naam Transform 2025+ bekend staat. En dat zorgt er voor dat Volkswagen als merk meer kansen heeft dan wanneer het 1-op-1 verbonden is met de groep de er achter staat. Daardoor verkoopt men ook meer auto’s en dat verhoogt de winst per transactie. Die winst staat uiteraard onder druk door de reserveringen die men moet maken voor dat eerder genoemde oplossen van het gedoe rond die diesels. Maar met meer vet op het lijf kan men die klappen beter aan. Gelukkig blijkt dat de klantenkring wereldwijd trouw is en naar meer kijkt dan een schandaal bij beoordeling van de kwaliteit van het gebodene. En VW profiteert daar nu toch van. (NP)

Toyota werkt aan nieuwe accu’s..

Hoe je het wendt of keert, actieradius is vooralsnog de Achilleshiel bij elektrische auto’s. Soms vindt je er een waar men claimt dat je ‘er wel 400 km mee ver komt’ maar de afstanden die een meer conventionele auto op benzine of diesel te bieden hebben komen voor een beetje EV anno 2017 niet in zicht. Reden: de capaciteit van de accu’s schiet te kort en je hebt er voor een beetje actieradius zoveel nodig dat de voertuigen veel te zwaar worden. Natuurlijk werken fabrikanten momenteel onder hoge druk om deze techbnologie te verfijnen en te zorgen dat toekomstige kopers van een elektrische auto al die zaken krijgen die ook in hun middel-class auto’s van nu te vinden zijn. Toyota is daarbij op de goede weg. Die werken aan nieuwe accus’s die over een jaar of zeven, acht het leven van automobilisten pas echt zullen gana veranderen als ze kiezen voor elektrische aandrijving. Zij zoeken het in droge accu’s die de huidige generatie lithium-ion accu’s zullen vervangen. Bijkomend voordeel van die nieuwe generatie batterijen. Ze zijn veel veiliger dan de huidige en je krijgt er flink meer capaciteit uit. Momenteel bevinden dezer accu’s zich nog in de testfase en blijken er nog wat nadelen te kleven aan de toegepaste techniek. Een daarvan is de duurzaamheid van de accu zelf. Door al het gebruik en weer opladen lijden die dingen nogal en Toyota wil dat de kwaliteit niet lijdt onder deze problemen. Anno 2017 is het nog niet mogelijk om die dingen te fabriceren en in de gemiddelde (betaalbare) Toyota EV te bouwen met een garantie dat de accu’s het ook nog eens pakweg 200.000 km volhouden bij normaal dagelijks gebruik. Zou je die accu’s nu inbouwen zijn ze na drie jaar opgebrand. En dat wil men absoluut vermijden. Toyota is er van overtuigd dat deze techniek na verdere onmtwikkeling de wereld van de auto pas echt op de kop zal zetten en wil daarin ook marktleider zijn en blijven. Maar dan moeten we met zijn allen wel even geduld hebben en houden. (Reuters)