Categorie: "Algemeen"

Vakantiegangers gaan nog steeds onvoorbereid op weg…

AND39 - File op weg naar Bogota 0991 Scan10079Pechhulpaanbieder Route Mobiel constateert dat vakantiegangers nog regelmatig onvoorbereid op reis gaan. Veel problemen, zoals een kapotte accu of een oververhitte motor, zijn met een goede voorbereiding vaak te voorkomen. Met een goede voorbereiding vermijd je niet alleen pech, maar kan je ook hoge boetes voorkomen.

Andreas Fuchs van Route Mobiel: “Het krijgen van pech tijdens je vakantie is altijd erg vervelend. De onbekendheid met de taal en andere procedures dan in Nederland zorgen voor veel onzekerheid en extra stress. Toch merken wij dat Nederlanders toch nog te weinig voorbereidingen treffen om hun vakantie vlekkeloos te laten verlopen. Een ‘pre-vakantie pitstop’, waarbij je voorafgaande aan je vakantie even de auto laat checken kan veel ellende voorkomen. Denk hierbij aan:
• de conditie van de accu
• het verversen van olie
• andere vloeistofniveaus (koelwater en ruitensproeier)
• de werking van de airco
• de conditie van de ruitenwisserbladen”

A13Overschie_cropresize_1_9B5D30CD013E2C2DC1257957005246D5_124Andreas Fuchs: “Met een goede voorbereiding kan niet alleen pech worden vermeden, maar zijn ook veel onnodige verkeersboetes te voorkomen. Regelgeving verschilt per land en deze regelgeving is ook veelal jaarlijks aan verandering onderhevig.” Route Mobiel heeft de meest voorkomende afwijkende internationale regelgeving op een rijtje gezet om vakantiegangers bewust te maken van deze kostbare veranderingen:
• In de ons omringende landen is flitspaalsignalering (in je navigatie) verboden. In Frankrijk kan een boete voor het gebruik oplopen tot € 1500,-.
• Vanaf deze zomer is het verboden om in Italië met sommige winterbanden te rijden. Boetes tot wel € 1.700,-
• In Frankrijk is het tegenwoordig verplicht om een alcoholtest in de auto te hebben. Die zijn te koop bij de drogist.
• Het dragen van reflecterende hesjes bij pech is verplicht in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. Net als het gebruik van de gevarendriehoek.
• In verschillende Duitse steden (Umweltzones) is het gebruik van een milieusticker voor bepaalde auto’s verplicht. Heb je geen sticker, dan is de kans op een boete erg hoog!
• In o.a. Spanje en Portugal is het verplicht om in de auto een reservebril bij je te hebben.
________________________________________

MINI showt nieuwe collectie…

 
MINI Coll P90237478_highRes_mini-lifestyle-colleDe MINI Lifestyle Collection geeft met meer dan vijftig artikelen – zoals hoogwaardige kleding, robuuste tassen, stevige koffers, handige zaken voor dagelijks gebruik – vorm aan MINI’s identiteit. Items die opvallen door een heel eigen uitstraling en een tijdloze, kenmerkende strakke vormgeving en door materialen van de hoogste kwaliteit. Slimme producten voor reizen en outdoor-activiteiten maken eveneens onderdeel uit van de MINI Lifestyle Collection.

De MINI Lifestyle Collection geeft met meer dan vijftig artikelen – zoals hoogwaardige kleding, robuuste tassen, stevige koffers, handige zaken voor dagelijks gebruik – vorm aan MINI’s identiteit. Items die opvallen door een heel eigen uitstraling en een tijdloze, kenmerkende strakke vormgeving en door materialen van de hoogste kwaliteit. Slimme producten voor reizen en outdoor-activiteiten maken eveneens onderdeel uit van de MINI Lifestyle Collection.

MINI Coll P90237731_highRes_mini-lifestyle-colleDe MINI Lifestyle Collection biedt voor tal van activiteiten passende en vooral stijlvolle tassen en koffers. Alle items blinken uit in uitstekende functionaliteit, doordachte details en typerend MINI-design. Tassen zijn voorzien van praktische opbergvakken en de koffers hebben een hoogwaardige binnenbekleding. De flexibele opbergmogelijkheden garanderen goed en veilig vervoer. Het ontwerp van ieder product valt op door contrasterende vormen, kleuren en materialen. Een van de highlights van de nieuwe MINI Lifestyle Collection is de manier waarop MINI speelt met opvallende kleurencombinaties, beter bekend als MINI ‘colour block’. In dit geval gaat het om Aqua en Lemon-schaduwaccenten in combinatie met hoofdkleuren als Black, White en Grey.

De MINI Wallet Colour Block (€ 39,00), MINI Pouch Small Colour Block en praktische MINI Shopper Colour Block (€ 25,00) zijn ideaal voor shoppen. Terwijl apparaten zoals laptops en tablets goed beschermd en in stijl opgeborgen kunnen worden in de MINI Laptop Bag Canvas Mix (€ 49,00) of de MINI Tablet Cover Colour Block (€ 29,00).

MINI Coll P90237498_highRes_mini-lifestyle-colleDe stijlvolle MINI Overnight Bag Canvas Mix (€ 95,00), MINI Duffle Bag Colour Block (€ 65,00) en MINI Backpack (€ 79,00) zijn ontworpen voor de kortere trips. Canvasmaterialen geven de tassen een robuuste en water- en vuilafstotende finish. In het vliegtuig komen de MINI Trolley (€ 195,00) en MINI Cabin Trolley (€ 170,00) uitstekend van pas. De trolleys zijn gemaakt van hoogwaardige, harde en duurzame schalen en voorzien van een handige pull-out hendel en stille wielen. Een ritssluiting met ingebouwd TSA-slot biedt geruststelling en uitstekende beveiliging. Binnenin hebben de trolleys praktische opbergcompartimenten, elastische straps met een magnetische Fidlock-gesp, een in twee richtingen afsluitbare rits en een uitneembare ritstas voor het opbergen van de belangrijkste items.

MINI Coll P90237649_highRes_mini-lifestyle-colleDe MINI FindMate (€ 39,00) voorkomt dat de gebruiker items of bagage verliest of vergeet mee te nemen. Het is een handige Bluetooth tag, die aan ieder gewenst voorwerp, zoals een tas, een koffer, sleutelbos of rugzak kan worden bevestigd. Zodra de gebruiker buiten een bepaald bereik van de tag komt, stuurt de MINI Connected app een bericht. Via de MINI Connected app kan de gebruiker de tag traceren dankzij een duidelijk geluidsignaal. Als de MINI FindMate buiten het Bluetooth bereik is, is het mogelijk de laatste locatie op te vragen waar er nog verbinding was. De GPS-positie van de MINI FindMate kan bovendien verzonden worden naar het navigatiesysteem van de auto. De gebruiker kan tot 6 MINI FindMates tegelijkertijd aansluiten op de MINI Connected app. Registratie van de MINI Connected app is noodzakelijk om gebruik te maken van de MINI FindMate.

De uiterst veelzijdige MINI Jacket Women’s With BackPack (€ 130,00) en MINI Jacket Men’s With Backpack (€ 130,00) zijn gewapend tegen slecht weer. Dankzij de windbescherming en waterafstotende materiaal, met het MINI Wing Logo geprint op de linkerarm, vormen deze jassen de perfecte outfit voor elke outdoor-activiteit. Elastische treksluitingen onderaan en rond de capuchon zorgen ervoor dat de jas altijd perfect sluit. De jassen zijn eenvoudig op te bergen in een ultralichte rugzak met handige en snelle treksluitingen. De compacte MINI Umbrella Foldable Signet (€ 35,00) biedt optimale bescherming in de regen en in de zon zijn de stijlvolle MINI Cap Signet (€ 25,00) en MINI Cap Wing Logo Flat Peak (€ 35,00) een prima aanvulling.

MINI Coll P90237502_highRes_mini-lifestyle-colleDiverse accessoires in de MINI Lifestyle Collection zijn zeer bruikbaar voor avontuurlijke outdoor-activiteiten. De MINI Blanket Signet (€ 69,00) met waterstotende onderzijde vormt een perfecte ondergrond voor picknicks. De MINI Bluetooth Speaker (€ 49,00) schept daarbij de juiste sfeer, terwijl de MINI Travel Flask (€ 25,00) en MINI Travel Mug (€ 19,00) drankjes door hun isolerende eigenschappen op de perfecte drinktemperatuur houden. Met de handige MINI Key Ring Multi-Use (€ 19,00), gemaakt van geborsteld roestvrijstaal, is elke fles moeiteloos te openen dankzij een geïntegreerde flessenopener.

De MINI Lifestyle Collection is verkrijgbaar via www.shop.mini.com en bij de MINI-dealer.

Audi en Stedelijk Museum blijven partners…

Audi en Stedelijk 2017Audi en het Stedelijk Museum Amsterdam hebben hun samenwerking verlengd tot en met 30 juni 2019. Audi is al sinds 1999 aan het Stedelijk verbonden. Vernieuwing en design zijn de verbindende factoren tussen het museum en Audi. De nieuwe overeenkomst tussen het Stedelijk Museum Amsterdam en Audi gaat in op 30 juni 2017 en loopt tot en met 30 juni 2019. Het contract waarin de samenwerking is vastgelegd, werd getekend door Gerard Jansen (directeur Audi Nederland) en Karin van Gilst (zakelijk directeur Stedelijk Museum Amsterdam). Het Stedelijk is dé plek waar iedereen moderne en hedendaagse kunst en vormgeving kan ontdekken en beleven. En precies daar zit de link met Audi – vernieuwing en design zijn de verbindende factoren.

Audi-rijders kunnen meegenieten van de samenwerking tussen het Stedelijk en Audi. Het Stedelijk en Audi organiseren samen zogenaamde walk&talks. Dit zijn exclusieve rondleidingen voor kleine groepen door het museum. Een kunsthistoricus zorgt daarbij voor inspirerende begeleiding.

In 1999 verbond Audi zich als sponsor aan het Stedelijk. Sinds 2005 is het merk tevens Founder; mede door de ondersteuning van Audi heeft het museum een ingrijpende verbouwing en vernieuwing kunnen doorvoeren. Het museum in zijn huidige vorm dateert van 2012. De Audi-zaal is hét startpunt voor elk bezoek aan het Stedelijk.

Te hard rijden is gewoon hetzelfde als rijden met slok op…

Verkehrsunfall-Unfall-UnfallstatistikADAC 2016We kennen ze allemaal wel, de macho’s, aso’s en de beter-weters. Mensen die zich van god noch gebod iets aantrekken en al helemaal niet van maximale snelheden in stad of dorp. En het gevaar dat dit gedrag met zich mee brengt is elke dag meetbaar. Juist daar waar men woonerven heeft ingericht of straten waar veel kinderenn spelen dan wel waar zich scholen bevinden is te hard rijden een risicovol gedrag. Vergelijkbaar met achter het stuur gaan zitten met een stevige borrel op. Geen rem op verkeerd gedrag dus. En daar wil men in Engeland nu paal en perk aan stellen. Als voorbeeld voor Europa. Door in het strafrecht dit te hard rijden in 30/50km zones te zien als een strafbaar feit en niet meer als een gewone verkeersovertreding. Men wil de mentaliteit onder de bevolking veranderen. Overigens doet men dit in Duitsland ook. Via zeer gerichte verkeersacties. Juist daar waar het nodig is om echt even van het gas te gaan controleert men fysiek de snelheid. Leges tad 151127081012-paris-car-free-exlarge-169En geeft boetes. Of laat mensen via strafpunten op het rijbewijs voelen dat dit soort gedrag asociaal is en grote risico’s met zich mee brengt voor voetgangers, waaronder veel kinderen. Het vraagt ook om een verandering van de mentaliteit. Terwijl 96% van de automobilisten vindt dat rijden onder invloed echt niet kan, is men veel minder kritisch op het te hard rijden in zones waar je maar 50 of 30km/u mag. Maar dat percentage stijgt wel en dat is een goed teken. Het gaat om gevaarvol gedrag en dat moet domweg veranderen. Het excuus dat je haast hebt of even snel….. maakt bij een ernstig ongeluk of zelfs bij het doodrijden van een huisdier van een ander weinig indruk. En zo zou de rechtsspraak ook om moeten gaan met dit delict. Een auto, motor of scooter zijn een dodelijk wapen als er verkeers mee wordt omgesprongen. Vandaar die aanpassing van de wetgeving links en rechts. En dat zou hier ook best mogen. (NP)

Ssangyong geeft Korando een facelift…

Ssangyong-Korando-2017-1Je moet in ons land wel met twee lantaarns tegelijk zoeken wil je een geel gekentekende Ssangyong tegen komen. In zes maanden tijd zijn er precies zes op naam gesteld. Een lantaarn minder en je kunt nog wat van deze Koreanen aantreffen met een grijs kenteken, de aantallen zijn bedroevend klein. Toch worden de auto’s naar waarde geschat door de eigenaren en gebruikers. Noest, sterk en betaalbaar. Nadeel blijft de erg kleine serviceoals rganisatie en een importeur die vanuit Belgie zijn zaken wil doen. Toch kunnen we er niet omheen dat Ssangyong de laatste jaren wat heeft aangepast in de afdeling modelontwikkeling. Daar zijn mensen in dienst gekomen met oog voor wat elders als acceptabel en modieus wordt gezien. En dus verdwenen de uitgebouwde dakkappellen als afdekking van de laadbak van vroeger en ontstonden erg aardige auto’s als de Korando en Tivoli. Van de Korando is nu het uiterlijk en meteen ook maar het interieur aangepast en dat oogt nu een stukje strakker en moderner. Ssangyong-Korando-2017-2Je moet wel drie keer kijken om hem te onderscheiden van alles wat andere merken in dit segment aanbieden. Een nieuwe grille met chroomelementen, ophoog getrokken koplampen, LED-dagverlichting en grote in de hoeken van de voorbumper aangebrachte breedstralers. Het mag gezien worden. Ook aan de achterkant oogt de Korando nu stoerder dan voorheen. Het interieur kreeg ook een upgrade met o.a. een nieuw infotainmentsysteem, een multifunctioneel stuurwiel en nieuwe instrumenten in het dashboard. Wie een Korando wil bestellen kan terecht voor drie verschillende uitvoeringen, aangeduid als Chrystal, Quartz en Sapphire. Ssangyong-Korando-2017-3In basis moet de nieuwe Korando voor een mille of 20 te koop zijn (op geel kenteken) en daarvoor krijg je dan een auto met een benzinemotor van twee liter inhoud die 149pk levert. Een Turbodiesel van 2,2 liter inhoud en 178pk’s onder de klep is ook beschikbaar. Niks nieuws, want op da tpunt heeft Ssangyong niks gewijzigd. Net als bij dat dealernet. En dat blijft toch de zwakke schakel. (AMuS)

VW; nieuwe modellen gaan met elkaar communiceren…

VW interactie modellenHet aantal verkeersongelukken kan omlaag en de gevolgen ervan kunnen worden verminderd. Tenminste, als voertuigen niet alleen met elkaar in contact staan, maar ook met de verkeersinfrastructuur. Vanaf 2019 gaat Volkswagen zijn modellen daarom uitrusten met pWLAN, waarmee in de nabije toekomst auto’s van verschillende merken informatie kunnen uitwisselen. Het gaat dan om informatie die gedeeld wordt tussen voertuigen (car-to-car), maar ook tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur (car-to-X)*. Updates over bijvoorbeeld de huidige verkeerssituatie en de locaties van ongelukken worden razendsnel uitgewisseld binnen een straal van ongeveer 500 meter. De technologie die Volkswagen gebruikt is gebaseerd op de IEEE 802.11p-standaard (pWLAN). Deze is door de auto-industrie in het leven geroepen voor alle directe communicatie tussen voertuigen en tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur. Door deze technologie is het mogelijk om sensordata en informatie te delen over bijvoorbeeld de huidige verkeerssituatie en mogelijke gevaren op de weg. Iets dat binnen enkele milliseconden gebeurt. Een auto kan er bij wijze van spreken mee om een bocht kijken, want dankzij de informatie van andere voertuigen wordt zijn gezichtsveld enkele honderden meters groter.

Het communicatiesysteem gebruikt een speciale frequentieband die is bedoeld voor onder meer de verkeersveiligheid. Dankzij het lokale karakter van de informatie die op de frequentieband wordt gedeeld, is er geen centrale dataopslag nodig. Daar zijn dus geen kosten mee gemoeid. Ook is het systeem niet afhankelijk van het bereik van het mobiele netwerk.
Volkswagen gaat de pWLAN-technologie, en ook telefoonconnectiviteit, standaard in al zijn modellen inbouwen.

VW ID 800_db2016au00772-large-2Als het systeem in 2019 wordt gelanceerd, zal het zich in eerste instantie focussen op waarschuwingen en informatie over lokale risicosituaties. Tot op zekere hoogte is het systeem in staat om zelf potentiele gevaren te identificeren, bijvoorbeeld als een auto een noodstop maakt of als de boordsensoren ijzel op de weg ontdekken. Binnen een paar milliseconden kan deze informatie dan worden gedeeld met de voertuigen en de verkeersinfrastructuur in de nabije omgeving. Hierdoor kunnen andere weggebruikers op tijd reageren. De effectiviteit van het systeem wordt groter naarmate er meer gebruikers zijn. Volkswagen werkt daarom samen met overheden, verkeersministeries en partners uit de auto- en transportindustrie om de technologie zo snel mogelijk te verspreiden. Tegelijkertijd wordt er gekeken hoe het systeem kan voldoen aan de hoge eisen die worden gesteld aan databescherming (het systeem werkt immers met persoonlijke informatie).

Als de politie, brandweer en ambulancediensten ook zijn uitgerust met pWLAN-technologie, kunnen bestuurders ver van tevoren op de hoogte worden gesteld van bijvoorbeeld een naderende brandweerwagen of ambulance. Daarbij hebben wegbeheerders in Nederland, Duitsland en Oostenrijk al aangekondigd dat ze pijlwagens (trailers die worden gebruikt om het verkeer om bijvoorbeeld wegwerkzaamheden te leiden) willen voorzien van pWLAN-technologie. Dit om het risico op aanrijdingen bij wegwerkzaamheden te verminderen. Volkswagen zet vol in op autonoom rijden en connectiviteit. Om de verkeersveiligheid nog verder te verbeteren, werkt het merk er hard aan om ook andere onderdelen van de verkeersinfrastructuur (zoals stoplichten) en andere weggebruikers te integreren door middel van de pWLAN-technologie.
* Een voorwaarde voor de uitwisseling van informatie tussen voertuigen (car-to-car) en tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur (car-to-X) is dat zowel de voertuigen als de infrastructuur zijn uitgerust met pWLAN-communicatietechnologie en dezelfde datastandaard gebruiken.

Al 500 Renaults bij DHL…

Renault DHL 500Renault Nederland heeft afgelopen woensdag de vijfhonderdste woonwijkvriendelijke bestelauto geleverd aan DHL Parcel. Tijdens de feestelijke bijeenkomst op het hoofdkantoor van Renault Nederland in Schiphol-Rijk overhandigde Jean-Paul Renaux, General Manager Renault Benelux, de sleutels van de gele Renault Kangoo aan Wouter van Benten, CEO DHL Parcel Benelux.

“Wij zijn zeer verheugd met de overhandiging van de vijfhonderdste bestelauto aan DHL Parcel. Dat zo’n toonaangevende organisatie vertrouwt op Renault als vaste mobiliteitspartner is opnieuw het bewijs van onze stevige positie en sterke reputatie in het segment van lichte bedrijfswagens”, aldus Jean-Paul Renaux.

DHL Parcel zet de toon op het gebied van pakketvervoer in de sterk groeiende e-commerce in de Benelux, zowel in de zakelijke als in de consumentenmarkt. DHL Parcel is de vaste vervoerspartner van veel bekende webshops en heeft met zijn vloot compacte bestelauto’s de optimale configuratie voor de bezorging van pakketten in woonwijken, waar andere vervoerders doorgaans met grotere bestelwagens rijden. De aanschaf van de vijfhonderd woonwijkvriendelijke Renault modellen maakt deel uit van een omvangrijk investeringstraject om het netwerk van DHL te optimaliseren. Naast auto’s investeert de pakketbezorger ook in gebouwen, IT en andere innovatieve bezorgopties.

De vloot Renault bestelwagens van DHL Parcel bestaat uit honderd Trafic- en vierhonderd Kangoo-modellen.

Zwitserse prijs voor slimme Subaru-systemen…

Subaru Eye-SightDe Zwitserse instantie TCS, equivalent van de Duitse ADAC en de Nederlandse ANWB, heeft drie noodremsystemen getest van drie verschillende automerken. Op alle testonderdelen wist de Subaru Outback, standaard voorzien van Subaru’s intelligente EyeSight, als enige steeds weer een aanrijding met het testobject te voorkomen. Ook onder moeilijke omstandigheden.

TCS bootste bij de test omstandigheden na die vergelijkbaar zijn bij het rijden in de stad. Dat betekent dat er met een snelheid van 25 tot 30 km/h op een obstakel werd afgereden. Om de test te bemoeilijken werden steeds andere hindernissen opgeworpen en werd beoordeeld of het systeem tijdig zou ingrijpen en een ongeluk zou weten te voorkomen. Zo werd onder meer een auto op het wegdek geplaatst waardoor het systeem later zicht op het object kreeg, werd de voorruit sterk bevuild, was het wegdek nat en werd er meteen na het starten van de motor op het object afgereden. De Outback doorstond de tests met zijn EyeSight-systeem zonder problemen. Op alle onderdelen kwam de auto tijdig tot stilstand en werd zo schade of letsel in geval van een voetganger, voorkomen.

Subaru Eyesight 2De TCS concludeert dat noodremsystemen absoluut aan te raden zijn en hun meerprijs waard zijn. De conclusie is extra goed nieuws voor Subaru’s EyeSight. Het systeem werkt niet alleen als beste, Subaru rekent bovendien geen meerprijs voor de voorziening. Het merk bewijst met deze test eens te meer serieus werk te maken van zijn ambitie om in 2020 het veiligste automerk ter wereld te zijn. In onafhankelijke tests, onder meer in Japan en Amerika, haalt het merk steevast de hoogste waarderingen.

EyeSight is momenteel standaard op de Subaru Levorg, een sportieve en ruime stationwagon van het merk en op de Subaru Outback, een veelzijdige crossover. Het systeem werkt met twee achter de voorruit geplaatste camera’s die werken als een paar extra ogen voor de bestuurder. Op het moment dat het systeem gevaar ziet en de bestuurder niet ingrijpt, zal EyeSight eerst waarschuwen. Bij het uitblijven van een reactie van de bestuurder zal EyeSight alles in het werk stellen om een aanrijding te voorkomen.

Banden wisselen? Geen idee hoe dat moet…

Autogarantie bij zelf verkopenMet de auto op zomervakantie naar het zonnige zuiden is een heerlijk vooruitzicht, maar het kan ook voor de nodige stress zorgen zo blijkt uit onderzoek van AutoScout24.nl, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland. Daar deed men onderzoek* naar de voorbereidingen op een autovakantie deze zomer. Het blijkt dat bijna alle Nederlanders voorzorgsmaatregelen treffen, maar dat de helft niet eens weet hoe zij een autoband moeten verwisselen.

Ondanks dat een derde van de Nederlandse autovakantiegangers (33%) weleens met pech langs de weg heeft gestaan in het buitenland, wist niet iedereen zich in deze situatie zelf te redden. Zo weet bijna de helft niet hoe zij een autoband moeten vervangen (47%) en het blijkt dat vrouwen (72%) hier aanzienlijk minder verstand van hebben dan mannen (21%). Ook heeft een vijfde (18%) van de Nederlanders bij pech onderweg weleens een vreemde om hulp moeten vragen omdat ze er zelf niet uit kwamen. Aan de andere kant weet driekwart (72%) gelukkig wel wat zij moeten doen wanneer zij met de auto te water raken.

DD AW BaNDEN WP_20151102_045Met een volgeladen auto over de Franse Péage rijden, drukke kinderen op de achterbank, een vouwwagen of caravan achter de auto; niet alle Nederlanders voelen zich altijd even zeker op de buitenlandse wegen. Zo vinden vrouwen het heel spannend om in de bergen te rijden (72%) en ook houden zij er niet van om links te rijden (69%). Mannen daarentegen hebben hier duidelijk minder moeite mee; respectievelijk 52 en 47 procent ziet hier tegenop. Dit is de top vier van grootste onzekerheden bij rijden in het buitenland van Nederlanders:
1. Rijden in een bergachtig landschap, zoals de Pyreneeën of de Alpen (62%)
2. Links rijden, zoals in Groot-Brittannië en Australië (58%)
3. In een vreemde auto rijden, zoals een huurauto of de auto van vrienden/familie (40%)
4. Mijn kennis over de buitenlandse verkeersregels, zoals maximumsnelheden en voorrang verlenen (39%)

Om de spanning van het rijden in het buitenland iets te verkleinen, gaan bijna alle Nederlanders goed voorbereid op weg. Zo checkt 86 procent van tevoren of alle juiste papieren aanwezig zijn, zoals een vignet en een geldig rijbewijs. Ook geeft 80 procent de auto (zelf) een kleine beurt om zeker te weten dat de auto een lange rit aankan, zoals het controleren van de bandenspanning, oliepeil en koelvloeistof. Daarnaast controleert 72 procent of alle benodigde veiligheidsmaatregelen genomen zijn, zoals of er een lifehammer, EHBO-trommel, veiligheidsvestjes, gevarendriehoek en reservewiel in de auto aanwezig zijn

SKODA produceerde zes-miljoenste Octavia

Octavia 17 500_161027skodaoctaviacombi04Skoda grossiert momenteel in de records. Overal haalt men miljoenen-getallen in productie of verkoop en dat is de Tsjechen ook zeer gegund. Onlangs was het weer raak. Met de zeer succesvolle Octavia. De auto die het merk dat de communistische periode net had overleefd, weer opnieuw op de kaart zette. Met dank aan VW voor de techniek en ontwerper Dirk van Braeckel voor de schitterende lijnen. Een eerbetoon aan een eerdere auto met diezelfde naam waarmee de Tsjechen in de jaren vijftig en zestig al aardig scoorden. Toen zette men een Octavia op de wielen die een doorontwikkeling was van de oudere Spartak en 440 en waarbij de motor voor en de aandrijving op de aandrijving plaats vond.IMG_1526 Bij de Octavia uit de jaren negentig was dit totaal anders. Alles zat voor, en de ruimte daar achter was enorm. Zeker de kofferruimte die kon worden bereikt via een echt enorme laadklep was ongekend in zijn klasse. Skoda bouwde voor de productie van de Octavia ook een hypermoderne fabriek die bij zijn oplevering in 1996 toonaangevend was in autoland. De kwaliteit van de Octavia werd er mede door gegarandeerd. Toen de Octavia in 1998 ook nog een combiversie mee kreeg was het succes verzekerd.Skoda Octavia - zes miljoenste productie De auto kwam vooral goed aan bij zakelijke rijders, taxo-chauffeurs en ook in de wereld van overheids-hulpdiensten. En dat over de hele wereld. Wie goed oplet kan in de media vrijwel altijd en overal Octavia’s zien die dienst doen als zodanig. Van Israel tot Schotland, van Finland tot Portugal. Ook in China en India wordt de auto geleverd en door haar berijders zeer gewaardeerd. Zodanig zelfs dat we nu dus de zes-miljoenste hebben zien bouwen. Intussen zijn we al weer bezig met de derde generatie (los van facelifts) na 1996. Opnieuw verbeterd en vergroot en nog altijd een belangrijke speler in dat zakelijke segment. Waar Skoda’s ook thuis horen, net zoals bij trouwe en enthousiaste particuliere gebruikers van deze ruime gezinswagens. Die vaak miljonair worden qua kilometrage en dan nog steeds rijden alsof ze net uit de fabriekshallen van Skoda zijn gerold. Beter compliment is een fabrikant niet te maken dunkt mij.