Categorie: "Algemeen"

Honda presenteert de nieuwe CR-V Hybride…

CR-V - 2 frontal IAA 2017Honda brengt haar nieuwe CR-V nu met een hybride-aandrijving, wat voor Europa een grote primeur wordt genoemd. De auto heeft nog steeds zijn eigen profiel, is herkenbaar maar krijgt technisch een totaal andere opzet. Zo werkt Honda niet meer met diesels voor deze nieuwe auto. Europa moet daar vanaf zien. Logisch, gezien het probleem met zelfontbranders in ons werelddeel. Honda neemt geen enkel risico. Maar dat past ook wel bij het merk. Zekerheid voor alles. Blijft jammer dat het in ons land zo matig verkoopt. Hoe dan ook, dat moet met de nieuwe CR-V anders worden. Naar keuze is die leverbaar met een 2 liter i-VTEC motor die is gekoppeld aan twee elektromotoren. CR-V - side IAA 2017En dat alles aangestuurd door slimme elektronica die bepaalt wanneer je volledig elektrisch, op hybridestand of volledig op de benzinemotor zult rijden. Men geeft geen actieradius voor de elektrische ritten, vaak een indicatie dat die niet zo groot zal zijn, maar als gimmick natuurlijk wel aardig. CR-V - 1 frontal IAA 2017Later in 2018 komt er ook een versie met een 1,5 liter grote benzinemotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde bak. Bij de 2 liter kiest men voor een automatisch systeem dat in feite alles voor de bestuurder doet. Ook schakelen. Over prijzen en typisch Nederlandse uitvoeringen nog geen indicatie. Volgt vast allemaal na de IAA in Frankfurt. (NP)

Ford frist de EcoSport verder op…

FORD_2017_EcoSport_01-1280x853Vandaag heeft Ford de nieuwe Ford EcoSport onthuld. Deze compacte, veelzijdige SUV komt later dit jaar op de Europese markt en biedt consumenten meer praktische toepassingen, verfijnde styling en geavanceerde technologieën. De EcoSport is nu ook voor het eerst leverbaar in de sportieve, door Ford Performance geïnspireerde, EcoSport ST‑Line-uitvoering. Bovendien biedt de nieuwe EcoSport technologieën voor bestuurdersassistentie waaronder het SYNC 3 infotainment systeem, cruise control met instelbare snelheidsbegrenzer en een achteruitrijcamera.

De exterieurstyling van het nieuwe model is dynamischer, robuuster en luxueuzer en is leverbaar in  12  sprekende kleuren. Verder zijn er nog meer personalisatie-opties, waaronder contrasterende dakkleuren die doorlopen tot aan detaillelijn van de auto.. Een nieuw luxe interieur waarin de bestuurder centraal staat, biedt inzittenden een superieure ervaring dankzij een zwevend, centraal geplaatst 8″-aanraakscherm, stuurwielverwarming en handige opbergmogelijkheden, waaronder een in hoogte verstelbare kofferbakvloer.

FORD_2017_EcoSport_02-1280x853De nieuwe Ford EcoSport wordt voor Europa, na een investering van 200 miljoen euro, gebouwd in de Ford-fabriek in het Roemeense Craiova. Het model verschijnt later dit jaar op de Europese markt waar het samen met de Ford Edge en de Kuga het SUV-aanbod van Ford zal vormen. Volgend jaar verschijnt in Europa ook de Fiesta Active op de markt. Deze nieuwe crossover is geïnspireerd op de uitstraling van een robuuste SUV.
Het SUV-segment is het snelst groeiende segment in Europa. Het aantal geregistreerde SUV-modellen is in een jaar tijd met meer dan 21 procent gegroeid. In 2016 was meer dan een kwart van de geregistreerde nieuwe gezinsauto’s een SUV. Vorig jaar is de verkoop van Ford SUV’s in Europa met meer dan 30 procent gegroeid.

FORD_2017_EcoSport_16-4-1280x960Vanaf medio 2018 is er een 125 pk 1.5-liter EcoBlue-dieselmotor leverbaar met een nieuwe, frictiearme handgeschakelde zesversnellingsbak die voor nog minder CO2-uitstoot en nog lager brandstofverbruik zorgt. Het ontwerp van de gloednieuwe Ford 1.5-liter EcoBlue-dieselmotor levert meer vermogen en een lagere CO2-uitstoot. De geraffineerde viercilindermotor kent een aantal innovatieve technologieën, waaronder:
Een lagedruksysteem voor uitlaatgasrecirculatie dat in combinatie met een tussenkoeler op water-luchtbasis zorgt voor een efficiëntere verbranding en een lagere uitstoot

De nieuwe EcoSport beschikt over de rijeigenschappen en comfort die specifiek zijn afgesteld op de Europese klant, met geoptimaliseerde vering en demping, veringsondersteuning, stuurinrichting, torsie-achteras, het Electronic Stability Programme en profielen voor stuurbekrachtiging. De robuuste, dynamische SUV-styling van de EcoSport doet denken aan die van de Kuga en de Edge. Prominent aanwezig aan de voorzijde zijn een nieuwe, forse trapezevormige grille en opvallende hoekige koplampen. Deze worden aangeboden met een High Intensity Discharge-lichtsysteem (xenon) met stijlvolle LED-lampen voor dagverlichting. De hoekige mistlampbehuizing vormt de afronding van het driekwarts voorprofiel dat is geïnspireerd op de riemen van een rugzak die volgens Ford een verwijzing zijn naar een avontuurlijk karakter.

FORD_2017_EcoSport_19-1280x959Ook de vormgeving van achterbumper en de achterlichten is onder handen genomen en heeft nu een overzichtelijker en fraaier uiterlijk. De klant kan kiezen uit 12 sprekende exterieurkleuren, zoals Lightning Blue, Ruby Red en de levendige, metallic oranjetint Tiger Eye. Maar zij kunnen hun SUV nog persoonlijker maken met nieuwe contrasterende dakkleuren die een groter deel van de carrosserie beslaan.
De nieuwe 16’’, 17″ en 18″ lichtmetalen velgen versterken het stoere en sportieve karakter. Deze zijn leverbaar in een aantal afwerkingen, waaronder Magnetic Low Gloss, Shadow Silver, Flash Grey en High Gloss Black.

FORD_2017_EcoSport_12-2-1280x960Het interieur is opnieuw vormgegeven en biedt meer gebruikersvriendelijke bedieningselementen, prettig aanvoelende materialen en een nieuw, ergonomisch vormgegeven middenconsole met minder knoppen voor meer gebruiksgemak. De nieuwe voor- en achterstoelen bieden meer comfort en hebben een luxueuze uitstraling. Zo kan er desgewenst worden gekozen voor een deels lederen uitvoering. De interieurverlichting is in zeven verschillende kleuren instelbaar zodat de inzittenden de ambiance kunnen aanpassen aan hun stemming.

Na de IAA in Frankfurt komen alle details vast nog beschikbaar, net als de prijzen voor de evt. Nederlandse uitvoeringen.

Duitse markt volop in beweging…

Mercedes-Benz A-Klasse (W 176) 2015 Mercedes-Benz A-Class (W 176Na een paar slechte resultaten in de afgelopen maanden is de Duitse markt voor nieuwe personenwagens weer uit het dal gekrabbeld en laat een totale groei zien over acht maanden van een ruime 3%. Dat lijkt goed nieuws voor de autobranche bij de autoburen, maar er zit ook een opvallende ‘twist’ in. Drie Duitse grootheden lijden onder het gedoe rond hun dieselmodellen en vallen ineens aardig terug in de statistieken. VW, Audi en BMW moeten met omzetverliezen genoegen nemen. Dat is bijna ongekend, want als er een volk trouw is aan de eigen industrie, dan het Duitse. Gelukkig zijn er nog voldoende alternatieven volgens de Duitse kopers. Zoals Mercedes-Benz dat net zo betrokken raakte bij het gedoe rond haar diesels, maar veel trouwe fans heeft. Dat merk steeg met ruim 8%. PORSCHE 800_panamerala9Ook Porsche behaalde een kleine winst, net als Opel. Andere merken die winst boekten waren Tesla, Alfa Romeo, en Lexus. Al gaat het dan om percentuele winst en niet zozeer om grote aantallen. Verliezers waren ook DS, Honda en Jeep. Opvallend is dat met de stijging van de nieuwverkopen die van occasions sterk daalde. Onzekerheid rond de eventuele rijverboden voor diesels in bepaalde steden maakt dat daar onzekerheid heeft toegeslagen. En dat is altijd slecht nieuws voor de handel. (AMuS)

Tesla haalt weer enorm bedrag op….

Tesla 3 - 1Het vertrouwen van met name Amerikaanse investeerders in het de plannen van Elon Musk om ook in het middensegment van de automarkt een speler van enige omvang te worden is ongekend. Onlangs kon Musk op de kapitaalmarkt met bijna speels gemak opnieuw 1,8 miljard Dollar lenen om zo de financiering van zijn nieuwe Model 3 te organiseren. De verkoop van die auto is niet zijn grootste probleem zo lijkt, maar de opzet van voldoende productielijnen wel. Tesla hoopt eind dit jaar een reeks van 5000 van die Model 3′s te hebben gebouwd, maar dat zal snel meer moeten wordern wil hij het vertrouwen van ongeduldige (lease)rijders niet kwijt raken. En natuurlijk moet er ook nog rendement komen voor al die investeerders die intussen vele miljarden hebben gestort voor het Tesla-avontuur. Tesla ziet zichzelf niet als autofabrikant vreemd genoeg en zal dus ook niet aanwezig zijn in de expositiehallen van de IAA deze maand. En dat zal vast niet veel helpen bij het marktaandeel van het merk in Duitsland. Dat is er ook eigenlijk niet.

Nieuw deelautoproject met Athlon en Rabo van start…

Deelauto 2 170824-160755-ATHNL2017-RvSToekomstige huurders van deltaWonen, kopers van een appartement in de nieuwe HSK 20 en werknemers van Rabobank IJsseldelta kunnen gebruikmaken van deelauto’s. DeltaWonen is samen met haar partners: Athlon, Rabobank IJsseldelta en BPD initiatiefnemer van dit plan.

DeltaWonen zoekt voor dit nieuwe appartementengebouw aan de Harm Smeenge Kade 20 in Zwolle naar huurders die geen parkeerplek nodig hebben voor een eigen auto. Evert Leideman, directeur-bestuurder van deltaWonen:“ Het delen van auto’s biedt meerwaarde voor onze huurders en draagt door efficiënt gebruik bij aan verlaging van kosten en een reductie van de CO2-uitstoot.“

Het idee van ‘auto’s delen’, sluit goed aan bij de veranderende manier waarop mensen kijken naar mobiliteit en bezit: mensen hechten steeds meer waarde aan gebruik en minder aan bezit. Zo is het idee ontstaan om voertuigen flexibel in te zetten en te delen met een grotere groep. In het gebouw komen 26 huurappartementen en 39 koopappartementen. André ten Vergert, ontwikkelingsmanager van BPD: “ Ook kopers van een appartement zullen door de unieke ligging van deze appartementen, naar verwachting minder vaak een beroep doen op een auto. Immers: alle benodigde voorzieningen liggen hier op loopafstand.”

Europese autoverkopen PC-PRESS-RELEASE_728_484_70_c1_t_lOm het de bewoners van HSK20 en medewerkers van Rabobank extra makkelijk te maken, is gekozen voor Car2Use van Athlon. Hierbij levert Athlon verschillende auto’s tegen verschillende tarieven. Via een app in een afgeschermde omgeving kunnen gebruikers de deelauto’s boeken. Op het binnenterrein tussen Harm Smeenge Kade, Lijnbaan en Theodorahof zijn parkeerplaatsen gereserveerd voor deze deelauto’s. De plaatsen worden bovendien voorbereid met oplaadmogelijkheden voor 100% elektrische auto’s. Niels van den Hoogen, Commercieel Directeur Athlon: ”Om in te spelen op de deeleconomie heeft Athlon Car2Use ontwikkeld. Gebruikers kunnen met een eenvoudige app de Car2Use auto’s boeken en openen en kiezen uit verschillende auto’s.”

Ook Rabobank IJsseldelta heeft zich aangesloten bij dit initiatief. Zij brengt een aantal zakelijke deelauto’s in. In totaal kunnen ongeveer 87 bewoners een beroep doen op 5 auto’s bij de HSK20 en 2 auto’s bij de Rabobank. Omgekeerd kunnen de ruim 100 medewerkers van de Rabobank voor hun werk gebruikmaken van deze 7 auto’s. De verwachting is dat het combineerde gebruik door bewoners en werkenden ervoor zorgt dat de auto’s optimaal benut worden.

Het gaat in eerste instantie om een proef voor een periode van 4 jaar. Uit de proef moet naar voren komen of dit initiatief de betreffende gebruikers aanspreekt en of er voldoende gebruik van wordt gemaakt. Na evaluatie wordt besloten over een eventueel vervolg.

Smartphone speelt grote rol bij aanbieden occasions…

smartphones CkeC5xXW0AAPt6bWie op zoek is naar een occasion of zelf de auto wil verkopen, pakt hoogstwaarschijnlijk zijn mobiele telefoon erbij. AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, ziet namelijk dat tegenwoordig 80 procent van hun online verkeer via mobiel komt. Zo komt 45 procent van de bezoekers via de app, 35 procent via de mobiele website en 20 procent via de desktop. De AutoScout24-app is inmiddels ruim 2.2 miljoen keer gedownload.

De afgelopen jaren is het mobiele verkeer op de occasionsite stevig gegroeid. In 2015 kwam ruim de helft van de website- en appbezoekers via mobiel (58%) en in 2016 is dit aantal gestegen naar 75 procent. Dit jaar is het zelfs toegenomen naar 78 procent; een stijging van maar liefst 72 procent ten opzichte van 2015.

Dat smartphones ook steeds betere foto’s maken is welbekend en dit blijkt ook uit het feit dat er steeds meer occasions met een smartphone online worden geplaatst op het genoemde portal. Zo wordt ruim de helft van de online aangeboden occasions via mobiel (app en website) geplaatst en 44 procent via een desktop. Waar autoverkopers voorheen foto’s van hun auto met een fotocamera maakten en deze vervolgens op hun computer uploaden, kunnen foto’s nu direct via de smartphone eenvoudig en snel bij de online advertentie worden geplaatst.

Uit cijfers van de aanbieder blijkt dat zondag de populairste dag van de week is om een auto online te koop te zetten. Gemiddeld wordt 1 op de 5 van de aangeboden auto’s op zondag online geplaatst.

Mercedes; al dertig jaar airbags voor de passagiers…

Airbag 800_05c2263-201De veiligheidsexperts van Mercedes-Benz richten zich naar eigen verklaring niet alleen op de bestuurder van een auto, maar ook op de passagiers. Om die reden introduceerde het merk uit Stuttgart al in september 1987 de voorpassagiersairbag. Het was opnieuw een mijlpaal op het gebied van veiligheid, volgend op de bestuurdersairbag die in maart 1981 aan de wereld werd voorgesteld. Vanaf februari 1988 werd de airbag leverbaar voor de S-Klasse en vanaf 1994 behoorde hij tot de standaarduitrusting van tal van Mercedes-Benz modellen.
Het dashboardkastje bood ruimte voor nog meer veiligheid voor de voorpassagier: in de kleine opbergruimte wisten de engineers van Mercedes-Benz een airbag onder te brengen – een van de nieuwe features die het merk in 1987 presenteerde tijdens de IAA in Frankfurt. De innovatie was een belangrijke aanvulling op de gordelsystemen, de bestuurdersairbag en de gordelspanner van Mercedes-Benz. Met de extra airbag voor de voorpassagier bood het merk uit Stuttgart een vorm van inzittendenbescherming aan die indertijd uniek was.

Airbag 800_87f322De voorpassagiersairbag werd voor het eerst leverbaar voor de S-Klasse Limousines en Coupés van de 126-serie. Deze modellen konden vanaf modeljaar 1988 worden besteld met de nieuwe optie, die alleen leverbaar was in combinatie met de bestuurdersairbag. Zodoende was deze generatie van de Mercedes-Benz S-Klasse, die werd gebouwd van 1979 tot 1992, de wegbereider voor de airbag. De bestuurdersairbag debuteerde namelijk ook in deze modelserie. Deze innovatieve passieve veiligheidsoptie werd door Mercedes-Benz in 1981 tijdens de Autosalon van Genève gepresenteerd. De fabrikant uit Stuttgart leverde het airbagsysteem, waarop in 1971 patent was aangevraagd, als eerste autofabrikant ter wereld voor serieproductieauto’s. De bestuurdersairbag werd geleverd in combinatie met een gordelspanner voor de voorpassagier. Vanaf januari 1982 werd dit systeem als optie leverbaar voor alle personenauto’s van Mercedes-Benz en vanaf oktober 1992 behoorden de bestuurdersairbag en het ABS antiblokkeersysteem tot de standaarduitrusting van de personenauto’s van het merk met de ster.

Airbag 800_1992m3504Vanaf augustus 1994 maakte ook de voorpassagiersairbag deel uit van de standaarduitrusting van tal van personenauto’s van Mercedes-Benz, samen met hoofdsteunen achter. Van begin af aan benadrukte de autofabrikant dat de voorpassagiersairbag een aanvulling was op de driepuntsgordel en beslist niet als vervanger kon worden beschouwd. Vanaf 1976 gold er een gordelplicht, vanaf 1984 werden er ook boetes uitgeschreven als deze niet werd nageleefd. De combinatie van deze beide beschermingssystemen leverde een forse verbetering van de passieve veiligheid op, zoals botsproeven met testdummy’s aantoonden. De combinatie van een gordel met gordelspanner en een voorpassagiersairbag verminderde het risico van verwondingen aan de borst en het hoofd met bijna een derde in vergelijking met uitsluitend een gordel met gordelspanner. Bij de tests werd vooral gekeken naar de impact van de aanrijding op de weke delen van het lichaam (Viscous Tolerance Criterion, VTC) en het hoofd (Head Injury Criterion, HIC).

Airbag 800_a90f1781Waar de bestuurdersairbag, die is ondergebracht in het stuurwiel, circa 3 kilo weegt, had de voorpassagiersairbag bij de S-Klasse van de 126-serie een gewicht van 5 kilo. Dat was vooral een gevolg van het feit dat er een grotere afstand zit tussen de airbag en de voorpassagier, waardoor het volume van de airbag bijna drie keer zo groot moest zijn (170 liter in plaats van 60 liter).
De voorpassagiersairbag heeft echter dezelfde werking als de bestuurdersairbag: als een botssensor boven de transmissie een ernstige aanrijding registreert, worden twee gasgeneratoren in de airbag geactiveerd. Een vaste brandstof in tabletvorm wordt ontstoken en vormt een gasvormig mengsel dat de airbag onmiddellijk opblaast. De opgeblazen airbag zorgt er vervolgens voor dat de voorpassagier niet in contact komt met het combi-instrument en de A-stijl.

Airbag 800_a92f1023Airbags voor de bestuurder en voorpassagier werden in de auto-industrie al snel beschouwd als systemen die levens konden redden. Doordat de airbagmodules steeds compacter werden dankzij de continue doorontwikkeling, konden ze ook op andere plaatsen in de auto worden ondergebracht en zo bijvoorbeeld bescherming bieden tegen aanrijdingen van opzij: in 1993 stelde Mercedes-Benz een prototype van een sidebag aan de wereld voor. In 1995 werd de sidebag voor het eerst als optie leverbaar, voor de nieuwe E-Klasse. Andere innovaties zijn de windowbag (1998), de head-/thoraxbag (2001), de kneebag (2009), de thorax-/pelvisbag, de beltbag en de cushionbag (2013) alsmede adaptieve airbags voor de bestuurder en voorpassagier met een tweetraps ontsteking, die rekening houdt met de ernst van de aanrijding en de gekozen stoelpositie. Op deze wijze beschermen de personenauto’s van Mercedes-Benz de bestuurder en voorpassagier met een state-of-the-art systeem met maximaal twaalf airbags.

150 miljoenste VW geproduceerd…

VW 150.000.000Volkswagen heeft een bijna onvoorstelbare mijlpaal bereikt. In tachtig jaar tijd heeft het merk 150 miljoen auto’s gebouwd, waaronder natuurlijk iconen als de Golf en de Kever. Momenteel produceert Volkswagen in vijftig fabrieken, verdeeld over 14 landen, meer dan zestig verschillende modellen. De 150 miljoenste Volkswagen rolde in het Duitse Wolfsburg van de band. Het gaat om een blauwe Golf GTE, die als plug-in hybride symbool staat voor de toekomst van de mobiliteit bij Volkswagen.
Dit jaar alleen al lanceert Volkswagen wereldwijd meer dan tien nieuwe modellen. Tot en met 2020 zullen er 19 gloednieuwe SUV’s en crossovers in productie worden genomen. Vanaf dat jaar geeft het eerste model in de elektrische I.D.-reeks het startschot voor Volkswagens elektro-offensief. Dat moet in 2025 uitmonden in meer dan een miljoen verkochte elektrische auto’s.
De Volkswagen-productie startte op 27 december 1945 met de Type 1 Kever. Na de Tweede Wereldoorlog was dat het model dat de auto-industrie vormgaf. In totaal zijn er van de geliefde compacte Volkswagen ongeveer 21,5 miljoen exemplaren gebouwd. De laatste werd in 2003 geproduceerd in Mexico.
150.000.000.-1920_db2017al00882-largeEen jaar eerder had de Volkswagen Golf het productierecord van de Kever overgenomen. In 2002 verliet de 25 miljoenste Golf de assemblagelijn in Wolfsburg en in 2013 ging het model door de grens van 30 miljoen heen. Tegenwoordig – Volkswagen bouwt nu de zevende generatie van de Golf – staat de teller op meer dan 34 miljoen exemplaren.
Wereldwijd bestaat het Volkswagen-gamma nu uit meer dan zestig modellen. Van de Passat zijn in totaal 20 miljoen stuks geproduceerd. De Jetta komt tot 19,5 miljoen en de Polo tot 17 miljoen. Het grootste aantal Volkswagens zag het levenslicht in Wolfsburg. De fabriek daar assembleerde in de afgelopen 72 jaar ruim 44 miljoen auto’s.

DHL gaat elektrisch rijden…

Ford Streetscooter DHL ElectricWie wel eens in de grote stad heeft rondgewandeld kan weten hoe belastend al die dieselende bestellers zijn die daar de hele dag door hun lading bezorgen of ophalen. Met name de pakjesbezorgers met hun constant draaiende motoren zorgen dan best voor extra belasting van de uitstoot van allerlei gassen en roet. Daaraan moet iets gebeuren. En dat vindt de branche zelf ook. Dus verschijnen er steeds meer elektrische voertuigen in de vloten van de grote jongens op dit gebied. UPS kent al een reeks wagens met elektrische aandrijving, DHL ook. Maar die gaan nu ook hun wat zwaardere voertuigen uitrusten met elektromotoren. Gebouwd op basis van Ford Transits en aangeduid als de Streetscooter Work XL komen deze wagens in de komende maanden en jaren vooral in stedelijke gebieden in gebruik. DHL had eerder al kleinere Streetscooters aangeschaft en die voldoen kennelijk prima. In Duitsland rijden er al een paar duizend van deze wagens in het rond en nu komen ze vast ook naar Nederland. De Streetscooter Work XL is de grootste uit de reeks en krijgt naar rato van de laadmogelijkheden een 30 tot 90kWh accupakket. Daarmee kan zo’n besteller 80 tot 200kilometer ver komen, afhankelijk van lading en weersgesteldheid. Opladen duurt 3 uur. DHL claimt dat ze per auto 1900 liter diesel besparen en dat men op jaarbasis met een hele vloot zelfs bijna 5 miljoen liter diesel besparen. De CO2 reductie bedraagt dan 12.500ton en dat is best veel. De firma die deze wagens ombouwt zetelt in Aken en bouwt dit jaar nog een 150-tal voorseriewagens van de Work XL. Als de order voor DHL is afgewerkt gaat Streetscooter ook andere bedrijven bedienen met deze auto’s. (TS)

Ford gaat in China elektrische auto’s bouwen…

FILE PHOTO: The Ford logo is seen on a car in a park lot in Sao PauloFord bereidt een samenwerking voor met een Chinese partner waardoor men juist voor die grote markt elektrische voertuigen kan gaan aanbieden. Juist in China is een enorme vraag naar elektrische auto’s omdat het smogprobleem in het grote land enorm uit de hand dreigt te lopen. Het wegverkeer zorgt er mede voor dat in grote steden soms wekenlang een ziek makende mist hangt vol giftige bestanddelen. De regering in Beijing stimuleert nu de ontwikkeling, bouw en verkoop van accu-auto’s en daarvan willen veel fabrikanten profiteren. De pot met geld die de Chinese regering beschikbaar stelt aan subsidies is zeker een reden om zo enthousiast bezig te gaan met die EV’s. Volgens de laatste berichten moet in 2025 een vijfde deel van alle auto’s bestaan uit elektrische of plug-in-types. Terwijl het marktaandeel van Ford recentelijk daalde met 7% is er wel extra reden om de elektrische toer op te gaan. Maar dat moet in China altijd via een lokale partner. Voor zover bekend zal er een nieuw merk worden opgezet om de Chinese markt te bewerken. En dat moet in 2025 een dominante rol kunnen spelen in die grote markt die daar toch al snel over miljoenen auto’s op jaarbasis gaat. (Reuters)