Categorie: "Algemeen"

Verkeersveilige koptelefoons…

Aftershokz 1AfterShokz introduceert de Trekz Air, een vederlichte koptelefoon die werkt op basis van bone conducting ofwel botgeleiding. Het grote voordeel van deze koptelefoon is dat je oren vrij blijven, zodat je tijdens het sporten veilig in contact blijft met je omgeving. Waar mogelijk is in deze versie titanium toegepast wat heeft geresulteerd in een gewichtsreductie van 20% en wat ook het geluid heeft verbeterd. Zo geniet je tijdens het sporten van een volle sound en kun je ook nog een gesprek voeren met je trainingsmaatje.

Aftershokz 2Met de AfterShock Trekz Air heb je alle bewegingsvrijheid tijdens het sporten. Deze Bone Conduction koptelefoon zit niet op je oor, maar tegen je junkbeenderen. Via trillingen wordt het geluid naar je trommelvliezen geleid. Hierdoor word je niet afgesloten van omgevingsgeluid in het verkeer wat extra veilig is tijdens het hardlopen of fietsen.

Aftershokz 3De koptelefoon weegt slechts 30 gram waardoor je hebt amper het gevoel hebt dat je iets draagt. Via Bluetooth stream je muziek vanaf je smartphone, zo heb je geen last van audiokabels. Met de knop bij je oor start of pauzeer je de muziek of beantwoord je een telefonische oproep. Je kan met één keer opladen ongeveer zes uur muziek luisteren. De hoofdtelefoon is verkrijgbaar in vier kleuren: blauw, groen, grijs en roze.
Aftershokz Trekz Air is vanaf deze maand verkrijgbaar bij outdoor- en sportwinkels en via webshops. Consumentenadviesprijs € 169,95.

Mazda verkopen staan op winst…

Mazda - logoMazda heeft de laatste jaren nieuwe modellen uitgebracht en die scoren stuk voor stuk flink beter dan hun voorgangers. Dat is te merken aan de verkopen in ons land die gestaag stijgen, maar zeker ook wereldwijd waar het Japanse merk over de eerste zes maanden van dit jaar bijna 800.000 afzette. Dat is een niet eens zo spectaculaire groei t.o.v. vorig jaar, maar de groei zit er in. Met name de nieuwe CX=5, een SUV in het compacte segment, komt goed aan en zorgt er voor dat Mazda een tandje bij moet zetten om aan de vraag te voldoen. Groootste groeimarkt is zoals bij veel merken tegenwoordig, de Chinese, waar men alleen al in dat eerste halfjaar 150.000 auto’s verkocht. De eigen Japanse markt is ok goed voor een groei van 4% waarna Europa op de derde plek van de wereldwijde afzetmarkten staat. Tijdens de recente Tokio Motor Show kwam Mazda met nog wat nieuwe modellen die tussen dit jaar en pakweg 2020 in de showrooms zullen staan van de wereldwijde dealerorganisatie. En die zeker ook weer zullen zorgen voor extra omzetten. (NP)

Heerlijk scheurijzer bij VW; de nieuwe Polo GTi!

VW Polo GTi 800_db2017au01107-largeDe Polo GTI, Volkswagen’s compacte ‘hot hatch’, tikt voor de eerste keer de magische 200 pk-grens aan. Met een sprint van 6,7 seconden van 0-100 en een topsnelheid van 237 km/u brengt de Polo GTI serieuze waarden op de klokken. Volkswagen introduceerde het fenomeen GTI in 1976 met de eerste generatie Golf GTI. De sportieve hatchback was één van de eerste compacte auto’s met mechanische brandstofinjectie. Vandaar ook de afkorting GTI, die staat voor Gran Turismo Injection, waarbij Gran Turismo een Italiaanse term is voor een snelle en luxe reisauto.
Als Gran Turismo maakt ook de Polo al decennia lang indruk. De historie van de sportieve Polo begon in 1980 – oorspronkelijk zonder brandstofinjectie – met de introductie van de eerste GT. De Polo GT G40 was in 1987 al gezegend met de dynamiek van een GTI, met onder meer een topsnelheid van 200 km/u. Vervolgens zag in 1998 de eerste, 125 pk sterke Polo GTI het levenslicht, gevolgd door versies met 150 pk en een speciale versie, de GTI Cup met 180 pk. In 2010 werd het vermogen van de standaardversie verder verhoogd naar 180 pk, en in 2014 naar 192 pk.

VW Polo GTi 800_vwpologti-5Net als zijn grotere broer – de Golf GTI – wordt de Polo GTI nu aangedreven door een 2.0-liter turbomotor. In de Polo levert de krachtbron maar liefst 147 kW/200 pk en 320 Nm aan trekkracht, waarmee de GTI in 6,7 seconden van stilstand naar 100 km/h schiet. Zijn topsnelheid bedraagt een indrukwekkende 237 km/u. De 1.984cc motor heeft een compressieverhouding van 11,65:1. De GTI-krachtbron levert zijn maximumvermogen tussen 4.400 en 6.000 tpm. Bovendien heeft hij het maximumkoppel van 320 Nm al vanaf 1.500 tpm beschikbaar en houdt dat vast tot 4.400 tpm.

VW Polo GTi 800_db2017au01122-largeDe nieuwe Polo GTI is in eerste instantie leverbaar met een razendsnel schakelende DSG-transmissie, en komt medio volgend jaar ook op de markt met een handgeschakelde zesbak. Standaard heeft de Polo GTI een XDS-sperdifferentieel op de vooras én Active Sport Select, het adaptieve onderstel dat kan worden ingesteld op Normal- of Sport-modus.
Deze top-Polo is een echte GTI. Niet alleen door zijn prominente GTI-logo’s, maar ook door de kenmerkende rode lijn in zijn grille, de dubbele uitlaatpijpen en grote lichtmetalen velgen. Het interieur van deze topsporter is voorzien van een fraai GTI sportstuur en vele GTI features waaronder de met de kenmerkende ruitjesstof beklede sportstoelen.

VW Polo GTi 800_db2017au01108-largeDe nieuwe Polo GTI is niet alleen krachtiger, maar ook veel ruimer en luxer dan zijn voorganger. Zo is deze Polo ondermeer standaard uitgerust met een adaptief onderstel ‘Sport Select’, Adaptive Cruise Control, Front Assist, Voetgangersherkenning, City Emergency Braking, mistlampen in de voorbumper, LED achterlichten, een lederen multifunctioneel GTI stuurwiel met schakelpaddels en telefoonvoorbereiding met Bluetooth®.
De nieuwe Volkswagen Polo GTI DSG arriveert eind deze maand in Nederland en heeft een vanafprijs die begint bij € 29.590*. Daarmee bedraagt het klantvoordeel € 1.725 ten opzichte van de vorige Polo GTI DSG. De versie met handgeschakelde zesbak komt medio volgend jaar op de markt.

Gestolen Opel snel terug door OnStar…

Opel Logo neusHet zal je maar gebeuren: je verblijft met het gezin op een vakantiepark als midden in de nacht je auto gestolen wordt. Je doet zo snel mogelijk aangifte bij de politie, maar verder ben je machteloos. Dit overkwam een medewerker van Feyenoord. Gelukkig reed de betreffende persoon in een Opel, want dankzij OnStar was de auto binnen 24 uur getraceerd, gevonden en in beslag genomen.
Opel is de komende drie seizoenen exclusief mobiliteitspartner van Feyenoord. Alle medewerkers, spelers en staf rijden Opel. De gedupeerde medewerker had slechts een week eerder een gloednieuwe Insignia Sports Tourer overhandigd gekregen. Elke Insignia is standaard voorzien van de uitgebreide connectiviteits- en servicedienst Onstar.

OPEL - 'weber rescue days' / Bad KreuznachDeze unieke voorziening biedt tal van handige functies, waaronder dus hulp bij diefstal. Als een Opel met OnStar bij de politie als gestolen is opgegeven, kan de OnStar-helpdesk (24/7 bereikbaar) de auto lokaliseren en volgen dankzij de ingebouwde GPS-module. De OnStar-helpdesk heeft direct contact met de politie en kan op afstand zelfs de startblokkering activeren zodat de gestolen auto niet meer gestart kan worden. Dankzij de mogelijkheden van OnStar, het adequaat handelen van de OnStar-helpdeskmedewerker en de politie was de gestolen Opel Insignia Sports Tourer een dag later alweer gevonden en geconfisqueerd voor nader onderzoek.

OnStar schiet ook direct te hulp bij een ongeval of pech en assisteert bij het zoeken van een bestemming. De helpdeskmedewerker reageert op alle verzoeken en helpt bijvoorbeeld bij het vergelijken en boeken van hotels of restaurants. Vervolgens kan de bestemming direct naar het navigatiesysteem van de auto worden gestuurd. Andere functies van OnStar zijn de Wi-Fi Hotsport voor een snelle internetverbinding in de auto en de smartphone-app myopel waarmee voertuiggegevens kunnen worden geraadpleegd en bepaalde autofuncties op afstand zijn te bedienen. OnStar is standaard of optioneel leverbaar voor elke Opel personenauto.

Weer nieuwe MAN’s voor trouwe klant van Halem…

MAN v.Halem 1920_vanhalemheaderbeeldHandels- en transportbedrijf Van Halem uit Hendrik Ido Ambacht mag worden gerekend tot de routiniers in het vervoer van zand en grind in Zuid Holland. Het bedrijf bestaat al decennia lang en is vrijwel al die tijd een trouwe klant van MAN geweest. De nieuwe MAN TGS vijfasser werd geleverd door Van Leeuwen Truckservice.
Logisch dus dat nu de vloot moest worden uitgebreid met een nieuwe, veelzijdige en robuuste kipper, MAN tot de mogelijkheden behoorde voor het flexibele bedrijf. “De sterke aandrijflijn, het motorvermogen, de ruime cabine en het bedieningsgemak zijn voor ons aanleiding geweest om wederom voor MAN te kiezen”, aldus Theo van Halem, die gepokt en gemazeld is in de kipperwereld. “Daarbij zijn moderne trucks als deze ook nog eens erg stil.”

500_vanhalem7Van Halem verwacht dat deze nieuwe truck, waarvoor ook een nieuwe chauffeur werd aangenomen, een druk bezette agenda krijgt. “Dat wil zeggen dat er op jaarbasis een kleine 60.000 kilometer mee gereden gaat worden. Meest zwaar beladen kilometers met grond, zand en grind bedoeld voor de wegenbouw”, legt Van Halem uit. Hoewel dealer Van Leeuwen Truckservice zich niet ver van de vestiging van Van Halem bevindt, zal het toch nog passen en meten worden om tijd te vinden voor het onderhoud. “Daarbij scheelt het dat de nieuwste MAN’s een wat langere onderhoudsinterval hebben. We doen veel onderhoud zelf, maar we kunnen niet zonder de dealer in onze nabijheid.”

500_vanhalem8Wat Van Halem waardeert bij Van Leeuwen is de oplossingsgerichtheid. “Wij moeten door met dit werk, en dan is het van belang dat je een bedrijf achter je hebt dat meedenkt. We zijn heel praktisch en doortastend. Dat heeft ervoor gezorgd dat dit bedrijf al van generatie op generatie een rol van betekenis heeft kunnen spelen in het kippervervoer hier in de regio.” De geschiedenis van Van Halem, dat hiermee de tiende MAN truck heeft aangeschaft, gaat terug tot in de kolentijd. Daarbij duurde het tot de jaren zeventig eer MAN in beeld kwam als truckmerk. “We kozen destijds voor MAN vanwege het hoge laadvermogen. Daardoor konden wij meer kolen meenemen. Nu hebben we aan deze MAN een betrouwbare kipper, die niet te ingewikkeld is gebouwd en die daardoor robuust is. Voor ons werk is dat erg belangrijk. We moeten er altijd van op aan kunnen.”

VW ligt meer dan op koers…

02_Golf_GTEDe VW-Groep ligt goed op koers om met een aardige winstverwachting af te sluiten dit jaar. Dat ondanks het feit dat men links en rechts veel geld moet investeren in nieuwe modellen voor alle groepmerken, maar ook om geld te reserveren voor oplossingen die te maken hebben met het ‘dieselschandaal’ van een paar jaar terug. Door stringent te snijden in de kosten houdt men het rendement op peil, sterker nog, dat is beter dan verwacht. De directie van het enorme autoconcern verwacht dat 2017 eigenlijk best een goed jaar zal worden. De strategische doelen worden op alle punten gehaald en dat is een compliment voor iedereen bij het bedrijf die bijdragen leverde. Bij het automerk Volkswagen, dat steeds meer wordt losgemaakt van het achterliggende concern om zo een zuiverder beeld te vormen van merkwaarden en zo meer, voert men momenteel een programma door dat onder de naam Transform 2025+ bekend staat. En dat zorgt er voor dat Volkswagen als merk meer kansen heeft dan wanneer het 1-op-1 verbonden is met de groep de er achter staat. Daardoor verkoopt men ook meer auto’s en dat verhoogt de winst per transactie. Die winst staat uiteraard onder druk door de reserveringen die men moet maken voor dat eerder genoemde oplossen van het gedoe rond die diesels. Maar met meer vet op het lijf kan men die klappen beter aan. Gelukkig blijkt dat de klantenkring wereldwijd trouw is en naar meer kijkt dan een schandaal bij beoordeling van de kwaliteit van het gebodene. En VW profiteert daar nu toch van. (NP)

Toyota werkt aan nieuwe accu’s..

06-Prius-Plug-in-HybridHoe je het wendt of keert, actieradius is vooralsnog de Achilleshiel bij elektrische auto’s. Soms vindt je er een waar men claimt dat je ‘er wel 400 km mee ver komt’ maar de afstanden die een meer conventionele auto op benzine of diesel te bieden hebben komen voor een beetje EV anno 2017 niet in zicht. Reden: de capaciteit van de accu’s schiet te kort en je hebt er voor een beetje actieradius zoveel nodig dat de voertuigen veel te zwaar worden. Natuurlijk werken fabrikanten momenteel onder hoge druk om deze techbnologie te verfijnen en te zorgen dat toekomstige kopers van een elektrische auto al die zaken krijgen die ook in hun middel-class auto’s van nu te vinden zijn. Toyota is daarbij op de goede weg. Die werken aan nieuwe accus’s die over een jaar of zeven, acht het leven van automobilisten pas echt zullen gana veranderen als ze kiezen voor elektrische aandrijving. Zij zoeken het in droge accu’s die de huidige generatie lithium-ion accu’s zullen vervangen. 20150602-86-Nieuwe-Toyota-Auris-de-enige-14-procent-Wagon-met-standaard-automaat-en-up-to-date-actieve-veiligheid-HatchbackBijkomend voordeel van die nieuwe generatie batterijen. Ze zijn veel veiliger dan de huidige en je krijgt er flink meer capaciteit uit. Momenteel bevinden dezer accu’s zich nog in de testfase en blijken er nog wat nadelen te kleven aan de toegepaste techniek. Een daarvan is de duurzaamheid van de accu zelf. Door al het gebruik en weer opladen lijden die dingen nogal en Toyota wil dat de kwaliteit niet lijdt onder deze problemen. Anno 2017 is het nog niet mogelijk om die dingen te fabriceren en in de gemiddelde (betaalbare) Toyota EV te bouwen met een garantie dat de accu’s het ook nog eens pakweg 200.000 km volhouden bij normaal dagelijks gebruik. Zou je die accu’s nu inbouwen zijn ze na drie jaar opgebrand. En dat wil men absoluut vermijden. Toyota is er van overtuigd dat deze techniek na verdere onmtwikkeling de wereld van de auto pas echt op de kop zal zetten en wil daarin ook marktleider zijn en blijven. Maar dan moeten we met zijn allen wel even geduld hebben en houden. (Reuters)

Karma koopt voormalige Kawasaki productielijn

Karma 1026-bus-l-karma-hq-01Karma Automotive, het bedrijf dat wellicht de fraaiste elektrische auto’s bouwt van dit moment, heeft onlangs een voormalig hoofdkantoor van Kawaski in Zuid-Californie in gebruik genomen en ingericht voor haar eigen doeleinden. Daardoor kon men al snel beginnen met de bouw van de zeer succesvolle en bijzonder fraaie Revero. Het enorme gebouw heeft wat je noemt groeipotentie en wordt nu bevolkt door de vele honderden medewerkers van Karma die moeten zorgen dat de Revero snel kan worden geleverd aan klanten over de hele wereld. Karma is de erfopvolger van het oude Fisker Automotive dat een paar jaar terug in de problemen kwam. Na het over de kop gaan van het oude Fisker werden de restanten, inclusief de rechten op het enige toen geproduceerde model, de Karma, overgekocht door het Chinese bedrijf Wanxiang Group dat er 150 miljoen US Dollars voor betaalde. Karma 0606_nws_rpe-l-karma-001Daarna ging men aan de slag en verbouwde niet alleen de Karma tot de Revero, maar maakte van het oude bedrijf een nieuw met de naam van dat vorige model, Karma Automotive. Overigens is die Revero geen koopje, je betaalt er US $ 130.000,- voor, maar dat weerhoudt kopers er niet van ze snel te bestellen. Karma zet in op kwaliteit en actieradius en dat lijkt goed te lukken. (OCR)

BOVAG en RAI zien redelijk jaar 2018

Europese autoverkopen PC-PRESS-RELEASE_728_484_70_c1_t_lTerwijl dit jaar er een is van herstel bij de verkoop van nieuwe personenwagens, verwachten branche-organisaties RAI en BOVAG dat het in 2018 zelfs nog een beetje beter zal gaan op dit gebied. Men verwacht een lichter stijging t.o.v. 2017 richting de 430.000 auto’s. Men doet voorzichtig omdat men de effecten van de nieuwe zgn. WLTP-emissietest nog niet goed kan inschatten. Die zouden wel eens stevig kunnen doorwerken op de verkoop van nu zeer populaire modellen. Daarnaast komen er steeds meer goede gebruikte auto’s beschikbaar in de markt die deels afkomstig zijn uit speciale import. Die WLTP-terst is er een die werd ingevoerd om een realistischer beeld te krijgen van verbruik en uitstoot van auto’s in de praktijk. De resultaten kunnen een groot verschil maken bij de berekening van BPM, toch een soort luxebelasting die nu naar het milieu is getrokken. Overigens was het niet de bedoeling dat deze wjzigingen de belastingen zouden doen stijgen, maar dat is vaak een politiek streven, komt in de uitwerking meestal neer op tegenvallers voor ons, belastingbetalers. Die import van tweedehands auto’s is booming-business geworden. Meer dan 200.000 stuks komen Nederland jaarlijks binnen. Veelal het gevolg van de grote vraag naar auto’s met veel uitrusting voor een betaalbare prijs. Al deze invloeden maken dat de branche voorzichtig is met vooorspellingen. Maar positief zijn die wel…..

Feiten en fabels over winterbanden….

WinterbandenAfgelopen weekend werden de klokken weer verzet en schakelden we over op wintertijd. Wintertijd betekent ook dat het tijd is om zomerbanden weer om te wisselen voor winterbanden. Ongetwijfeld zal ook de discussie over het nut van winterbanden weer losbreken. Bandenfabrikant Bridgestone zet vijf veelvoorkomende aannames over winterbanden op een rij:



Fabel: Het sneeuwt hier bijna nooit, dus winterbanden zijn overbodig
Winterbanden zijn absoluut niet speciaal voor sneeuw ontwikkeld, maar bieden veiligheid onder allerlei weersomstandigheden in combinatie met een lage temperatuur. Het grote verschil met zomerbanden is het soort rubber dat wordt gebruikt. Bij winterse omstandigheden kan het rubber van zomerbanden als het ware ‘bevriezen’, waardoor er minder raakoppervlak en dus minder grip op de weg is. Het rubber van winterbanden is echter zo ontworpen dat het ook met lage temperaturen flexibel blijft. Zo is er altijd voldoende wrijving met de weg om de auto onder controle te houden. Bovendien verminderen winterbanden het risico op aquaplaning, doordat het diepere profiel van de banden water makkelijker wegvoert.

Wintrrbanden herfstplaatjeFeit: De remweg van zomerbanden is langer dan die van winterbanden
Hoewel het misschien lijkt alsof je met zomerbanden net zo snel stilstaat als met winterbanden, blijkt uit verschillende onderzoeken dat er wel degelijk een verschil in de remweg zit. Afhankelijk van de snelheid van de auto en de conditie van de weg, kan de remweg van een winterband tot wel 40 procent korter zijn. Het gebruik van winterbanden kan daarmee het verschil maken tussen een ongeluk en veilig thuiskomen.



Fabel: Met wat minder luchtdruk maak je van een zomerband een winterband
Het lijkt een logisch sommetje. Als zomerbanden in de winter te hard worden en daardoor minder grip op de weg hebben, verminder je de bandenspanning om het raakoppervlak te vergroten. Niets is echter minder waar. Zoals hierboven genoemd, zijn winterbanden van een heel ander soort rubber gemaakt, dat flexibel blijft als de buitentemperatuur zakt. Het laten leeglopen van je zomerband verandert daardoor niets aan het feit dat het rubber hard wordt. Sterker nog; het maakt de situatie juist levensgevaarlijk. Controleer daarom regelmatig de bandenspanning van je band, ongeacht met welk type band je rijdt. Als de buitentemperatuur rond het vriespunt ligt, kan een band mogelijk zo’n 0,2 bar verliezen.

Feit: Zonder winterbanden kan je aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade
In Nederland zijn winterbanden weliswaar niet verplicht. Veel Europese landen hebben echter wel regels over het verplicht gebruik van winterbanden. De regels zijn niet overal hetzelfde. Zo zijn er landen die een vaste periode aanhouden waarin winterbanden verplicht zijn, maar ook landen waarbij winterbanden alleen verplicht zijn tijdens winterse omstandigheden. Kijk daarom eerst of je winterbanden voor je reis nodig hebt, voordat je de weg op gaat. Naast het feit dat je een boete riskeert, kan je in deze landen (mede)aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade bij een ongeluk als je auto geen winterbanden heeft. Daarnaast kan het zijn dat de schade niet volledig wordt vergoed door de verzekeringsmaatschappij.

WintertekenFabel: Als ik winterbanden aanschaf, ben ik veel duurder uit
De aanname dat de aanschaf van winterbanden extra geld kost, is puur gebaseerd op een korte termijn gedachte. Want eerlijk is eerlijk: winterbanden kosten inderdaad geld. Toch ben je op langere termijn zeker niet meer kwijt dan wanneer je met één set banden rijdt. Door op twee sets te rijden, slijten de banden logischerwijze maar half zo snel. Doe je normaal dus vier jaar met een set banden; met een set zomer- en winterbanden kun je acht jaar vooruit. Bovendien ga je een stuk veiliger de weg op, waardoor je jezelf een hoop ellende en de bijkomende kosten kunt besparen.

Wil je weten of jouw band een winterband is? Kijk dan of er een afbeelding van een sneeuwvlok op de band te vinden is.