Categorie: "Financieel"

Toyota halveert verliezen

IMG_0920

Het was voor de Japanse autofabrikant Toyota wel even slikken toen men over vorig jaar voor her eerst in haar bestaan met een enorm groot verlies te maken kreeg. De crisis leek het concern keihard te raken en haar status als icoon vna de degelijkheid werd er flink door aangetast. Maar zoals we van Japanse bedrijven gewend zijn ging met niet bij de pakken neerzitten of eindeloos vergaderen maar pakte de zaken vol energie aan. Door een aantal kostenbeparende ingrepen en het inzetten op nieuwe energiezuinige modellen werd zelfs over het tweede kwartaal van dit jaar weer een (weliswaar bescheiden) winst geboekt. Met name de Prius is daarbij van groot belang gebleken. De auto doet het wereldwijd uitstekend en draagt bij aan een flinke verbetering van de verkoopresultaten. Toch zal Toyota, waaronder ook Daihatsu en Hino vallen, aan het einde van dit lopende boekjaar toch moeten rekenen met een fiks verlies van rond de 700 miljoen Euro. Om snel weer in het financiele reine te komen worden nieuwe maatregelen genomen die de kosten nog verder moeten verlagen. Zo stopt men net als Honda al eerder deed, alle activiteiten in de Formule 1.

VW krijgt ook last van de crisis

Volkswagen Wolfsburg verwacht over drie jaar beter tijden

Het lijkt er nu toch op dat ook het Volkswagenconcern de gevolgen van de grote economische crisis begint te voelen. Vrij lang leek het er op dat het inmiddels uit tien merken bestaande Duitse moederbedrijf vrijwel ongeschonden door de crisis heen zou ‘fietsen’ maar dat blijkt nu toch iets anders te zijn. Qua omzet heeft men er trouwens nog geen echt probleem mee, drie kwartalen lang verkocht men meer auto’s dan vorig jaar het geval was, maar de winstcijfers staan nu wel flink onder druk. Daarmee wijkt Volkswagen op zich nog wel positief af van het gemiddelde in autoland, waar heel wat concurrenten enorme verliezen lijden en soms zelfs de pijp aan Maarten moesten geven. Maar, Volkswagen haalt intussen niet meer de vooraf gegeven winstprognoses en dat is slecht nieuws, vooral voor de Duitsers zelf. Maar er is voldoende eigen kapitaal in kas om de overname van Porsche voor een belangrijk deel uit bestaande middelen te financieren.

PA150253_edited

Kijken we even naar de individuele merken van het concern zien we dat Volkswagen zelf een daling moest accepteren van ruim 82% waardoor nog wel een winst overbleef van 335 miljoen Euro. Audi is echter het grote winstmerk binnen het concern, daar werd voor ruim 1,2 miljard Euro verdiend. Skoda bracht nog 162 miljoen Euro aan winstbijdrage, maar het Spaanse Seat blijft maar geld verliezen. Dit boekjaar is dat verlies alleen al 228 miljoen Euro. Ook bij Bentley draait men in de rode cijfers. Bij de bedrijfswagendivisie van Volkswagen komt er een winstbedrag van 600 miljoen uit de boeken, maar dat is voor een belangrijk deel te danken aan de verkoop van de Braziliaanse vrachtautofabriek aan MAN.

Winst voor VW

Volkswagen maakte nog steeds winst.....maar de afzet daalt.....

Volkswagen maakte nog steeds winst.....maar de afzet daalt.....

Volkswagen maakt als concern nog steeds winst. Een van de weinige bedrijven in autoland waar men nog zwarte getallen schrijft, elders is het vaak een en al ellende wat de klok slaat. De winst daalde wel, met maar liefst 80% t.o.v. 2008, maar toch. Het bedrijf heeft een prima kaspositie, deze groeide zelfs t.o.v. vorig jaar. Daarom heeft het bedrijf ook geen kapitaalinjectie nodig om het noodlijdende Porsche over te nemen dat in 2011 tot de groep zal behoren. Het is overigens juist het feit dat Volkswagen juit een groep van merken bestaat dat het concern nog winst maakt. Sommige merken doen het goed, anderen hebben het bijzonder lastig zoals Bentley en zorgenkind Seat. Bij de bedrijfswagens komt de winst vooral uit Brazilie waar men nog steeds goed weet te verkopen. Ook de Chinese markt zorgt voor optimisme. Volkswagen heeft zich dan ook ten doel gesteld al op korte termijn Toyota weer van de troon te stoten als grootste autobouwer van de wereld. De omstandigheden zijn daartoe gunstiger dan ooit, de Japanners aangeslagen als een bokser in de ring met een sterkere tegenstander. Binnen de groep zijn er een paar modellen die het echt goed doen en daardoor sterker dan welke ook bijdragen aan het succes van de gehele onderneming.

Skoda draagt wederom bij aan de goede cijfers, met name de Superb doet het prima!

Skoda draagt wederom bij aan de goede cijfers, met name de Superb doet het prima!

Daarbij worden o.a. de goed aangekomen Golf VI genoemd, maar ook de Audi Q5, de Skoda Superb en de nieuwe Seat Ibiza. Maar zoals vaak bij dit soort presentaties van (nog) goede cijfers, men ziet ook in Wolfsburg ‘donkere wolken aan de horizon’ en men is zeer terughoudend over de winstkansen voor het tweede halfjaar van 2009. Men denkt zelf nog wel winst te kunnen maken, maar die zal flink lager uitpakken dan die over het nu gepresenteerde eerste halfjaar.

Flinke winst voor Ford

Ford heeft door een flinke sanering haar kwartaalresultaat weer postief gekregen...

Ford heeft door een flinke sanering haar kwartaalresultaat weer postief gekregen...

Met enig ongeloof maar wel heel tevreden wordt door analisten aangekeken tegen de fikse kwartaalwinst die door Ford werdgenoteerd over het tweede kwartaal van dit jaar. Als een van de grote drie in Amerika was Ford in staat haar ‘eigen broek’ nog op te houden en zonder staatshulp een stevig bezuinigingsprogramma door te voeren dat nu al heeft geleid tot een winst van 1,6 miljard Euro. Overigens maakt Ford op haar operationele (lees verkoop)kant nog steeds enorme verliezen. Maar het is wel hoopvol dat deze grote fabrikant in staat is om weer in de pluscijfers uit te komen. Een teken aan de wand voor de autobusiness als geheel?

BMW lijkt zwarte cijfers te draaien

BMW draait nog steeds in de zwarte cijfers, best wat uniek in deze lastige tijden..

BMW draait nog steeds in de zwarte cijfers, best wat uniek in deze lastige tijden..

BMW Is een van de weinige autofabrikanten die zich wat onttrekt aan de huidige malaise. Lijkt, want ondanks het feit dat de Beierse autobouwer denkt dit boekjaar af te sluiten met winst is die wel met vele honderden miljoenen Euro’s gedaald en blijft men net boven de streep uitkomen. Maar, hoe je het wendt of keert, men maakt winst en dat is meer dan veel van de concurrenten kunnen beweren. Toch moet men ook in Munchen flink aan de bak om ook op termijn goede cijfers te draaien. De verkopen van de duurdere modellen staan overal enorm onder druk, slechts de kleinere BMW’s zijn nog enigszins aan de man of vrouw te brengen en dat feit alleen al zorgt voor enige druk op het rendement. Neemt niet weg dat BMW geen al te grote problemen verwacht. Ook in Nederland lijkt de organisatie zodanig sterk dat er geen bedrijfssluitingen bij dealers te verwachten zijn en ook de importeur, onder leiding van oudgediende Arjan de Jong, op volle sterkte zal kunnen blijven draaien.

Pon Holdings flink in de winst

Met merken als Audi in huis blijft het vooralsnog wel goed gaan bij Pon...

Met merken als Audi in huis blijft het vooralsnog wel goed gaan bij Pon...

Pon Holdings, het moederbedrijf voor o.a. de succesvolle importschappen van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en MAN, boekte over 2008 een zeer behoorlijk resultaat. Een winststijging met 25% naar 219 miljoen Euro is niet niks. Volgens berichten in het Financieel Dagblad was het bedrijf vorig jaar behoorlijk succesvol en draaide het totale concern een omzet van rond de 5 miljard Euro. In basis draait Pon Holdings op twee divisies die het geld genereren; automotive en industriele equipment. 60% van de omzet komt uit de autodivisie. In het verleden heeft men ook in diverse andere branches geprobeerd om geld te verdienen, maar dat bleek telkens minder goed te bevallen.  Inmiddels heeft het familiebedrijf uit Nijkerk ook flink last van de kredietcrisis en ziet men de orderprotefeuilles krimpen. Vooral bij de bedrijfswagens van Volkswagen en MAN zit de klad er goed in. Neemt niet weg dat het koopmanschap dat Pon Holdings altijd heeft gekenmerkt wel zal zorgen voor redelijke resultaten. Ook nu er donkere wolken aan de horizon zijn verschenen.

Flitspalen als verlengstuk belastingdienst?

Let op waar en hoe snel u rijdt als u dat in uw leasewagen doet...

Let op waar en hoe snel u rijdt als u dat in uw leasewagen doet...

Ik denk dat er geen Nederlandse automobilist te vinden is die geen hekel heeft aan die verrekte flitspalen langs de weg. In feite niet meer dan veredelde tolheffing onder het mom van snelheidscontroles. Zo denk ik er al jaren over. Naar nu blijkt uit een verhaal dat vanochtend in de krant van wakker Nederland te vinden is, zou de belastingdienst die palen inderdaad benutten om er ook andere informatie mee op te slaan. Namelijk het ‘misbruik’ van leaseauto’s voor priveritjes tijdens het weekend. Volgens de belastingdienst hebben ze al ’duizenden’ gevallen van misbruik geconstateerd, simpelweg door foto’s van flitspalen te koppelen aan aangiften van individuele belastingbetalers. Nu vind ik dat persoonlijk sterk, zo efficient zie ik de overheid niet zijn,  maar als het wel zo is, weten we een ding zeker, de mooie verhalen van vroegere Verkeersofficier Spee dat het bij die controles slechts ging om verkeersveiligheid, zijn in een klap van tafel geveegd. En dan wil men ons domme weggebruikers laten geloven dat we bij het vermaledijde rekeningrijden van uit kunnen gaan dat privacygevoelige info niet wordt misbruikt. Jaja!

Personenautobranche flink in de min!

Kleine zuinige auto's als deze Toyota IQ hebben de toekomst....

Kleine zuinige auto's als deze Toyota IQ verkopen nog wel...

Het CBS heeft de algemene cijfers van de automobielbranche in ons land even op een rijtje gelegd en de conclusies zijn veelzeggend. Over heel 2008 werd door alle autobedrijven in de branche een omzetverlies geleden van 4,5%. Vooral de tegenvallende autoverkopen waren hiervan de hoofdoorzaak. In de eerste periode van dit jaar zette deze trend zich voort. Opvallend was dat de particuliere koper in 2008 nog wel actief bleek, die kocht ruim 2% meer auto’s, maar dan wel kleine en zuinige modellen. Terwijl we wellicht zouden kunnen denken dat de kredietcrisis in het vierde kwartaal zorgde voor een negatieve omzetontwikkeling in autoland, het tegendeel is waar, want direct al in het eerste kwartaal van vorig jaar waren de omzetten negatief en dit beeld zette zich versterkt door het hele jaar door. In het vierde kwartaal bleef de particuliere koper ook ineens massaal weg en werd een omzetverlies voor de hele branche geboekt van maar liefst 15%! En helaas voor de auto-ondernemers, in januari 2009 ging het ook al niet veel beter en was het wederom de uitblijvende koopwens van de particulier die zorgt voor wederom negatieve cijfers. Traditioneel worden er in de eerste maand van het jaar (al was het maar om de ‘nieuwe jaar registratie’) heel veel nieuwe auto’s verkocht. Maar 2009 laat sterk afwijkende cijfers zien. Intussen is wel duidelijk dat het strikt toepassen van slurptax en labelling van zuinige auto’s vruchten afwerpt. Het leeuwendeel van de in ons land verkochte personenauto’s heeft al een milieulabel A of B. Zuinig en klein is nu ‘in’, groot en onzuinig duidelijk ‘uit’. Opvallend is daardoor ook dat de gemiddelde prijs van nieuwe auto’s is gedaald. Dat is voor het eerst in tien jaar tijd. En die prijsdaling zien we ook bij occasions, die zijn inmiddels ruim zeven procent goedkoper geworden dan vorig jaar. Je zou dus zeggen dat wie nu een gebruikte auto koopt in ieder geval verstandig is en flink geld bespaart….      

 

 

 

 

China; grootste automarkt ter wereld

De Chinese autodealers hebben het heel druk tegenwoordig

De Chinese autodealers hebben het heel druk tegenwoordig

Hoewel het momenteel wel duidelijk is dat ook de Chinese economie flink te lijden heeft onder de wereldwijde economische crisis, is de automarkt in dat Aziatische land nu de grootste van de wereld geworden. Dat blijkt uit de verkoopcijfers van eind vorig jaar. Voor het eerst werden in China toen meer auto’s verkocht dan in de traditioneel altijd voorop lopende Amerikaanse automarkt. Bijna 800.000 nieuwe personenwagens gingen alleen al in december vorig jaar naar een Chinese eigenaar. Opvallend is nog steeds dat er zoveel merken actief zijn om de Chinese klanten te lokken. Vaak met wonderlijke ontwerpen, voor kleine prijsjes en modeleln van twijfelachtige kwaliteit. Maar ook grote merken beginnen zich daar te ontwikkelen die duidelijk ook een blik werpen over de landsgrenzen en de concurrentie met de gevestigde orde aan willen en ook kunnen. Toch wil de in basis nog steeds communistische regering van China graag een consolidatie bereiken van al die fabrikanten om zo de positie van de Chinese autoindustrie wereldwijd te versterken. Momenteel zijn de meest opvallende grote spelers Chery Automobile en BYD. Deze twee merken lijden wat onder de meer dan tachtig kleinere concurrenten in eigen land en zouden zeer gebaat zijn bij een verder gaande schifting. Dat geldt overigens ook voor de westerse fabrikanten die vaak met een Chinese partner samen hard werken om een deel van de lucratieve handel in China in hun voordeel om te zetten. Toch moet wel worden vastgesteld dat ondanks de positie van de grootste automarkt ter wereld, er ook wel enige reden is voor zorg. De economische situatie ging ook aan de Chinezen niet voorbij, men verkocht in totaal ruim 40% minder personenauto’s dan voorheen. Dit heeft veel te maken met het feit dat Chinezen fikse financieringen (moeten) sluiten om een nieuwe auto te kunnen kopen en de banken en financiele dochterbedrijven van de automakers, niet staan te springen om risicovolle leningen af te sluiten. Hoe dan ook, binnen tien jaar is China als lelijk eendje binnen autoland toch uitgegroeid tot de grootste zwaan van allemaal. En als het aan de Chinezen zelf ligt trekken ze binnenkort over de grenzen om grootschalig elders in de wereld hun slag te slaan.

Uitstel van betaling voor Saab

Uitstel van betaling voor het eens zo trotse merk Saab

Uitstel van betaling voor het eens zo trotse merk Saab

Vanochtend werd bekend gemaakt dat de Zweedse GM-dochter door omstandigheden gedwongen is om bij de Zweedse rechtbank uitstel van betaling aan te vragen. Het bedrijf kan niet meer aan haar verplichtingen voldoen nu moederbedrijf General Motors geen geld meer in de verliesmakende autofabrikant pompt. Omdat ook de Zweede regering ‘niet thuis’ blijft geven en overnamekandidaten voor Saab zich niet echt hebben gemeld is dit de enige uitweg om het definitieve einde nog even te vertragen. Het wasal jaren een probleem voor Saab om winstgevend auto’s te produceren en zoals ik gisteren al aangaf kwam er ook geen geld voor nieuwe ontwikkelingen uit Amerika. Zou het ooit zo trotse en innovatieve Zweedse automerk dan toch sneuvelen in de huidige economische crisis?