Categorie: "Algemeen"

Audi blijft gewoon succesvol…

00_Audi_A4Audi heeft haar verkoopcijfers over 2016 wereldwijd zien groeien. Dit ondanks de in de media zo vaak opgeblazen ‘dieselschandaal’, waar ook het zustermerk van VW mee te maken kreeg.

Het merk met de ringen noemt de problemen waarmee men te maken heeft uitdagend en soms wat zorgelijk, maar wijst er ook op dat klanten het merk nog steeds trouw zijn en verder kijken dan dit ene incident dat door milieugroepen en bepaalde media wel erg wordt opgeblazen. Audi verkocht ondanks alles bijna 1,9 miljoen auto’s. Dat is een kleine 4 procent meer dan een jaar eerder. In de Verenigde Staten was die stijging 4 procent! In Groot-Britannië waren de resultaten 6,4 procent beter dan over 2015.

Audi A4 allroad Quattro 1 800_a160115-largeAudi heeft het dieselschandaal relatief goed doorstaan, stelt de zegsman. “De markt heeft in deze turbulente maanden haar sterkte bewezen. De klanten hebben er vertrouwen in dat we alles weer in orde maken.” Audi presenteert deze week pas officieel de verkoopcijfers over 2016, gelijk met moederbedrijf Volkswagen. De verwachting is dat het totale concern een plek zakt in de lijst met merken die de meeste auto’s verkopen. Maar dart zit hem dan vooral in moedermerk VW zelf, want de groepmerken deden het vrijwel allemaal beter dan een jaar eerder.

McLaren had een recordjaar…

McL 540C voorMcLaren Automotive, de Britse fabrikant van luxe sport- en supersportwagens heeft wederom een record jaar achter de rug. In 2016 werden maar liefst 3.286 auto’s verkocht. Een verdubbeling van de aantallen; een jaar eerder werden 1.654 exemplaren aan de man gebracht. De toename in verkoop van 99,3 procent valt samen met voor het derde jaar op rij schrijven van zwarte cijfers en het bereiken van de productiemijlpaal van de 10.000 auto’s. Een hoogtepunt van een succesvol recordjaar.

McLaren 675-2De enorme verkoopgroei, van 1.654 auto’s in 2015 naar 3.286 exemplaren in 2016, is te danken aan groei in alle regio’s. De verwachtingen van het bedrijf voor 2016 van 3.000 exemplaren werden zelfs ruimschoots overtroffen. In het eerste volledige productiejaar van de Sports Series-familie zijn er 2.031 exemplaren afgeleverd, waarvan de meerderheid als McLaren 570GT en 570S is geproduceerd. De Super Series leverde ook een belangrijke bijdrage in het succes van het merk. Met name de McLaren 675LT Coupé and Spider, beide binnen luttele weken uitverkocht, hadden een groot aandeel. In totaal werden in 2016 1.255 modellen uit de Super Series verkocht. Geografisch gezien blijft Noord-Amerika met 1.139 auto’s en een groei van 106% ten opzichte van 2015, wederom McLaren Automotive’s grootste markt. Europa verkocht in 2016 996 auto’s, een groei van 153%. In groeimarkt China werden 228 auto’s verkocht.

P1 GTR two carsIn maart vorig jaar, tijdens de autotentoonstelling van Geneve, onthulde McLaren Automotive de details van het Track22 businessplan, waarin de strategie voor het bedrijf tot 2022 is omschreven. Met de voortdurende focus op het bouwen van de meest verfijnde sport- en supersportauto’s ter wereld en de belofte om 20 tot 25 procent van de omzet te investeren in Research and Development voor toekomstige producten en technologieën. Over de zes jaar die het plan omvat, betekent dit een investering van meer dan 1 miljard Pond en de lancering van 15 nieuwe modellen of afgeleide daarvan. Van die modellen zal minimaal 50% tegen het einde van de businessplanperiode zijn voorzien van hybridetechniek. Het businessplan voorziet ook in de ontwikkeling van een volledig elektrische aandrijflijn voor een conceptcar, dit om het mogelijke gebruik daarvan te onderzoeken in een toekomstige Ultimate Series. In 2016 startte de eerste ontwikkelingen van het prototype.

McLaren 650S Le Mans a7258f4f-523f-41cb-8235-b7ead36137d1Voor het McLaren Production Centre in Woking was 2016 een overgangsjaar. In januari van dat jaar is op deze enige locatie waar McLaren’s sportauto’s en supersportauto’s worden geproduceerd een tweede productieshift gestart, gedreven door de wereldwijde vraag naar de nieuwe Sports Series. De tweede shift leverde in totaal 250 nieuwe arbeidsplaatsen op, op onder meer productie, kwaliteitszorg en de logistieke afdeling. Door deze strategische ontwikkeling nam de capaciteit in het productiecentrum toe van 10 tot 20 auto’s per dag. De maximale jaarcapaciteit is met de uitbreiding van productie gegroeid tot 5.000 eenheden. Tegenwoordig wordt 90% van de totale productie geëxporteerd. In juli 2016 vierde het Production Centre zijn vijfde verjaardag van McLaren Automotive als autofabrikant. Na een 14 maanden durende voorbereiding rolde op 5 juli 2011 de eerste auto, een McLaren 12C, van de band in het nieuwe McLaren Production Centre. Het betekende de geboorte van het McLaren zoals we dat nu kennen. Na ruim vijf jaar sloot het merk 2016 af met de productie van de 10,000e auto. Het illustreert het tempo waarmee het bedrijf zich ontwikkelt: het kostte 42 maanden om de eerste 5.000 auto’s te bouwen, na slechts 22 maanden waren de volgende 5.000 eenheden voltooid.

Ook bij occasions telt merk/modelbeleving…

01_Polo_thumbTweedehandsauto’s zijn populairder dan ooit, het aanbod van occasions wordt de komende jaren breder en auto’s zoeken en verkopen via mobiele apparaten neemt het leeuwendeel van de markt in. Dit is de occasionmarkt in 2017 volgens AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland. In 2016 zagen we de occasionverkopen al met 6 procent stijgen en die lijn wordt doorgetrokken in het nieuwe kalenderjaar. Waar eerder de occasionmarkt al aantrok als gevolg van de verbeterde economie in Nederland, volgt de huizenmarkt nu dat voorbeeld. Meer mensen kunnen zich een auto veroorloven en dat gaat men merken, ook op de snelweg. Want waar deze trend goed is voor de verkoop, zal de fileproblematiek er niet minder op worden.

01_Suzuki_SX4_S-Cross_193In de voorgaande jaren kozen leaserijders een auto vanwege de gunstige bijtelling. Zo zagen we de Mitsubishi Outlander PHEV, de Tesla Model-S en de Golf GTE regelmatig voorbijkomen op de snelweg. Nu iedereen 22 procent bijtelling moet betalen en het financiële voordeel daarmee vervalt, kiezen autorijders weer voor een auto die ze mooi en praktisch vinden.

04_Porsche_911_Targa_thumbNu consumenten vrijwel overal internet tot hun beschikking hebben, wachten ze niet meer tot ze thuis achter hun computer zitten om een nieuwe auto te zoeken. Ze horen van een collega over een bepaald model, zijn geïnteresseerd en willen meteen weten: wat is het aanbod en wat gaat me dit kosten? Een trend die al even geleden is ingezet, maar met de jaren steeds sterker opkomt. En voor het plaatsen van advertenties is dat niet anders; ook dat doen particuliere en professionele verkopers steeds vaker overal en op elk moment. De goede camera’s van smartphones van tegenwoordig maken het ook mogelijk om auto’s snel en eenvoudig online te plaatsen. In 2016 is het plaatsen van advertenties op AutoScout24 met een mobiel apparaat met maar liefst 50 procent toegenomen. En bijna 80 procent van het totale aanbod wordt op een mobiel apparaat bekeken.

Hyundai kijkt naar de toekomst..

Hyundai-op-CES-2017-1Hyundai toont tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas (CES 2017) haar visie op toekomstige mobiliteit en maakt meteen duidelijk dat mobiliteit wat Hyundai betreft verder gaat dan alleen auto’s. In de toekomst zijn auto’s verbonden met het dagelijks leven van mensen. Onder meer door autonoom rijden, slimme hyper-connectiviteitsoplossingen én innovaties om het welzijn van mensen te verbeteren.

HYUNDAI MOTOR DEMONSTRATES 'MOBILITY VISION' WITH HYPER-CONNECTED CAR AND SMART HOUSEHyundai rijdt tijdens CES 2017 met twee Hyundai’s IONIQ (de eerste auto ter wereld met keuze uit drie aandrijfsystemen: volledig elektrisch, hybride en plug-in hybride) op de boulevard in Las Vegas om de autonome rijtechnologieën te demonstreren. De demonstratieritten zijn onderdeel van voortdurende tests met autonome auto’s in stedelijke gebieden. Hyundai maakt voor zijn zelfrijdende Hyundai’s IONIQ gebruik van LIDAR-technologie. Anders dan de meeste autonoom rijdende auto’s die de omgeving scannen met camera’s en radarbeelden, verkent de Hyundai IONIQ de wereld om zich heen met behulp van lasertechniek. Zelfs verkeersborden, snelheidsdrempels, wegwerkzaamheden, verkeersopstoppingen, kinderen, honden en kruisingen zonder stoplichten worden door de LIDAR-technologie opgemerkt. Op de Hyundai-stand kunnen de CES-bezoekers een autonome reis ervaren met behulp van virtual reality-simulatoren.

Hyundai-op-CES-2017-4Hyundai presenteert in Las Vegas ook een hyper-connected autoplatform, ontwikkeld in samenwerking met het toonaangevende IT-bedrijf Cisco, met als doel het leven van consumenten nog makkelijker te maken door slimmere auto’s te ontwikkelen en het introduceren van zelfrijdende systemen. Het platform laat auto’s onderling met elkaar communiceren én met de stedelijke infrastructuur, zodat onder meer verkeersinformatie via de cloud kan worden uitgewisseld.
 
Hyundai exoskeletonHet Mobility Vision Concept toont hoe Smart House- en Connected Car-technologieën ervoor zorgen dat de grenzen tussen mobiliteit, privé en werk vervagen. Het Smart House-concept op de beursvloer in Las Vegas laat zien welke rol een auto kan hebben in de leefomgeving van mensen als de auto niet wordt gebruikt. Door de auto te plaatsen op een ‘docking station’, integreert de auto zichzelf in de woonkamer en wordt daarmee onderdeel van de leefomgeving. Vanaf dat moment kan een auto entertainmentfuncties streamen naar andere slimme huishoudelijke apparaten, de lucht in huis koelen of verwarmen en dienen als generator in noodgevallen. In dat laatste geval schakelt de brandstofcel van de Mobility Vision Concept in om het huis van stroom te voorzien.

De Hyundai Health + Mobility Cockpit verbindt mobiliteit met wellness. Het interieur is uitgerust met biometrische sensoren die een oogje houden op de gemoedstoestand van de bestuurder, zowel fysiek als mentaal. Het systeem bekijkt vitale functies, zoals de hartslag, om te bepalen of een bestuurder last heeft van stress. De Health + Mobility Cockpit houdt met oog- en gezichtsmonitoring ook de alertheid en emotionele toestand van een bestuurder in de gaten. Speciale ‘Mood Bursts’ kunnen het stressniveau van de bestuurder verlagen voor een meer ontspannen rit. Als de concentratie van de bestuurder afneemt, activeert het systeem een ‘Alert Burst’, waarbij de bestuurdersstoel in een rechtere, actievere positie komt te staan. Ook wordt een frisse pepermuntlucht vrijgegeven voor extra energie. Bij hoge mate van stress activeert het systeem een ‘Calm Burst’ om de bestuurder te kalmeren met ontspannende muziek, een prettige interieurtemperatuur, massageprogramma’s, speciale sfeerverlichting en parfumdispensers die een aangename geur, zoals lavendel of eucalyptus, verspreiden.

The logo of Hyundai is pictured at at the 37th Bangkok International Motor Show in BangkokHyundai heeft nieuwe draagbare robots met slimme exoskeletten onthuld die de persoonlijke vrijheid van mensen vergroot. Deze exoskeletten voor dagelijks gebruik onthullen de ambitie van Hyundai om persoonlijke mobiliteit te blijven ondersteunen. Mobiliteit gaat bij Hyundai veel verder dan alleen het aanbieden van auto’s. Alle nieuwe exoskeletten die Hyundai presenteert tijdens CES 2017, bieden volop ondersteuning aan het bovenlichaam en heupen en zijn uitgerust met een slim bewegingscontrolesysteem dat het risico op vallen bij met name oudere mensen aanzienlijk vermindert.

Hyundai presenteerde ook de IONIQ Scooter: een innovatief draagbaar mobiliteitsconcept dat gebruikers in staat stelt de laatste meters per elektrisch aangedreven step af te leggen. Dit is met name handig in steden, waar parkeerplaatsen schaars zijn. De lichtgewicht step biedt elektrische ondersteuning en is dankzij een slim mechanisme op te vouwen tot een handzaam pakket. De IONIQ Scooter past in het opbergvak in het voorportier van de Hyundai IONIQ. Daar zit ook het oplaadpunt van de step. Dit vervoermiddel is het resultaat van een studie naar alternatieven voor ‘first-and-last mile mobility’. Vooralsnog heeft Hyundai geen productieplannen voor de IONIQ Scooter.

Nieuwbouw Korterink de Lichtmis – bijna klaar!

KdL nieuwe pand van bovenVanaf begin dit jaar alle merken onder één dak. Het nieuwe pand vor Korterink is nu dan echt bijna af en daarom laten de hard werkende dealerondernemers uit Rouveen ons en u graag kennis maken met de nieuwe locatie. Want, waar kunt u eigenlijk terecht voor werkplaatsbezoeken, de receptie en de verschillende showrooms?

De vier gevoerde merken; ŠKODA, Suzuki, Ford en Toyota op één centrale locatie. En daar is men bij Korterink erg blij mee. Men legt in de komende weken de laatste hand aan de gevelreclame van alle merken en aan het verhuizen.

KdL - Het team anno 2017In week 2 (9 t/m 14 januari) verhuist ŠKODA naar het prachtige nieuwe pand. Dat betekent ook dat men bij Korterink in deze week geen reguliere werkzaamheden in de werkplaats uitvoeren op de Lichtmis. De showroom en werkplaats in Zwolle blijven tijdens de verhuizing wel gewoon geopend. Vanaf 16 januari a.s. staat het team op de Lichtmis graag weer voor u klaar. Kom dan gerust een kijkje nemen! De officiele opening zal niet al te lang meer op zich laten wachten….

SEAT laat zien hoe je een auto ontwerpt…

01-Productie-MartorellDe SEAT-fabriek in het Spaanse Martorell, nabij Barcelona, beslaat een oppervlakte van meer dan 2,8 miljoen vierkante meter, vergelijkbaar met 400 voetbalvelden, en produceert jaarlijks zo’n 400.000 auto’s. Maar hoe zit het met de specifieke cijfers die komen kijken bij het ontwerpen van een auto? Vier jaar vergt het om een eerste concept uit te werken tot een uiteindelijke auto, maar elk nieuw model start dat traject altijd op dezelfde wijze: met potlood en papier. Totdat het definitieve design van een nieuwe SEAT tot stand komt, worden zo’n 1.000 schetsen getekend. In het SEAT Technical Centre worden die tekeningen uitgewerkt in 3D-vorm aan de hand van kleimodellen. Er komt meer dan 5.000 kilo klei aan te pas om tot een definitief kleimodel te komen.

SEAT 500_seatincijfers1Ook vergt het zo’n drie jaar intensief werken om een nieuwe kleur te creëren. In de fabriek in Martorell gaat er jaarlijks zo’n 6,4 miljoen liter verf doorheen, genoeg om de Eiffeltoren 100 keer mee te schilderen. Circa 400 geur- en aanraaktests worden op jaarbasis uitgevoerd met alle onderdelen en materialen in het interieur om een plezierige rijervaring voor toekomstige klanten te verzekeren. Het Technical Centre biedt werkgelegenheid aan meer dan 900 ingenieurs die de modellen ontwikkelen en ieder jaar meer dan 55.000 simulaties uitvoeren om de veiligheid en het comfort van de inzittenden te waarborgen. Alvorens een nieuw model op de markt komt, testen ongeveer 50 ingenieurs de prototypen door ze meer dan 1.200.000 kilometer aan de tand te voelen tijdens zomer- en wintertests in woestijnen en op besneeuwde wegen.

SEAT 500_seatincijfers7In de fabriek monteren de ruim 2.000 robots de meer dan 3.000 onderdelen waaruit een auto bestaat. Aan het einde van dat proces wordt vervolgens 80 procent van de totale productie geëxporteerd naar de 75 landen waar SEAT vertegenwoordigd is.

Faraday Future showt haar FF91 EV in SUV-jas…

Farraday FF91 - 1 AMUSFaraday Future, een bedrijf met Amerikaans/Chinese wortels showde onlangs haar nieuwe FF91. Een SUV die puur elektrische wordt voortgedreven maar daarbij wel 1065PK’s belooft en een reikwijdte van maar liefst 700 kilometer. Dat zou elke andere aanbieder van dit soort wagens qua specificaties verpulveren. Het zelfvertrouwen van Faraday Future is ongekend. Vanaf deze maand neemt men reserveringen en aanbetalingen tot zich van 5000 Amerikaanse dollars. En de eerste 300 kopers kunnen deze maand nog besluiten om hun nieuwe FF91 op te waarderen naar een Alliance Editie, waarmee ze allerlei extra’s geleverd krijgen die het ‘standaard’ model ontbeert. De FF91 heeft dusdanige prestaties volgens de eerste berichten, dat de op alle wielen aangedreven auto een Ferrari-rijder aardig kan frustreren. Van nul naar 100km/u in 2.4 seconden is daar een voorbeeld van, net als een top die in ons land aardig illegaal wordt beschouwd. De opgegeven reikwijdte moet je dan wel meteen als heel theoretisch zien, die is meer voorbehouden voor mensen met een heel lichte rechtervoet. Overigens valt de FF91 voor 50% weer op te laden in 4,5 uur tijd.Farraday FF91 - 2 Aardig detail; bij hogere snelheden sluiten de velgen zich tot een compacte disk om zo de luchtweerstand sterk te verminderen. Wie buitenspiegels zoekt doet dat ook tevergeefs, Faraday doet daar niet aan. Camera’s nemen dat werk over. Bij het openen van de portieren zorgen sensoren er voor dat je die niet tegen die van de naast je geparkeerde auto’s of andere obstakels aan kunt klappen. Alles gaat automatisch. Volgens recente informatie komen er 500 FF91′s beschikbaar. Het gebruikte platform zal ook worden benut voor andere modellen van het nieuwe merk. Deze SUV-achtige auto is daarvan de eerste. Maar dan moet de boel wel op stoom blijven, want Faraday heeft niet alleen problemen met haar financiering, ook het management-team is intussen vertrokken. En dat is vaak geen echt goed nieuws. (AMUS)

Garmin brengt nieuwe live-diensten voor Drive-apparatuur

Garmin navigatieGarmin introduceert nieuwe versies van de Drive™ autonavigatiesystemen waarbij nu gratis live servicediensten1 worden aangeboden. De nieuwe Garmin Drive toestellen zijn uitgerust met toonaangevende waarschuwingen voor bestuurders, live servicediensten voor de meest recente content en nuttige functies die elke dag van pas komen. Of u nu boodschappen gaat doen, naar het werk of op vakantie gaat of op zoek bent naar een parkeerplaats, Garmin brengt u op de eindbestemming. U hoeft alleen maar te rijden.

Net als de bestaande Drive-modellen zijn ook de nieuwe versies uitgerust met functies die het bewustzijn van de bestuurder vergroten. Onderweg zijn er veel zaken die de bestuurder kunnen afleiden van het rijden. Met de ingebouwde waarschuwingen en meldingen wordt de bestuurder ondersteund en enkele van deze afleidingen verminderd, blijft u als bestuurder op de hoogte en komt u ontspannen op de eindbestemming aan. Het instapmodel Garmin Drive™ 51/61 biedt diverse waarschuwingen voor de bestuurder, die het rijden veiliger maken. De Garmin DriveSmart™ 51/61 voegt daar smart connected functies aan toe. Bestuurders kunnen met de Garmin DriveAssist™ 51 hun rit vastleggen dankzij de ingebouwde dash-cam. Bent u op zoek naar een luxe variant, dan is de Garmin DriveLuxe™ 51 uitermate geschikt.

garmin-drive-50-lmt-eu_360x360Om veilig rijden te bevorderen, bevatten alle Garmin Drive producten nuttige functies voor bestuurders zoals waarschuwingen voor roodlicht- of snelheidscamera’s2, naderende files, scherpe bochten en schoolzones op de route, vermoeidheidswaarschuwing, snelheidsveranderingen, verkeerde rijbaan en meer. Andere functies die het rijden gemakkelijk maken zijn onder andere Garmin Real Directions™, waarbij u als bestuurder duidelijke aanwijzingen ontvangt door het gebruik van herkenbare gebouwen en verkeerslichten. Naast bovengenoemde functies is dit instapmodel tevens uitgerust met live verkeersinformatie1 wanneer gekoppeld met een smartphone.

De koppeling met de smartphone zorgt er tevens voor dat u gebruik kunt maken van live parkeerinformatie1 van Parkopedia®, ’s werelds toonaangevende aanbieder van parkeerinformatie. Parkopedia geeft u prijsindicaties en beschikbare parkeerplaatsen langs de weg (gebaseerd op trends) wanneer u de bestemming nadert. Andere real-time services zijn onder andere LiveTrack1 waarmee u als bestuurder uw locatie kunt delen met vrienden. Tijdens elke autorit, lang of kort, kunt u beoordelingen raadplegen van populaire bestemmingen zoals hotels, restaurants en bezienswaardigheden dankzij voorgeladen gegevens van TripAdvisor®.

De nieuwe Garmin Drive Series bestaat uit diverse modellen met verschillende kaartregio’s, displayformaten en navigatie-functies. De producten zijn leverbaar in februari 2017 met adviesverkoopprijzen variërend van €179,99 tot €329,99.

KIA vol vertrouwen in 2017…

AutoRAI 3404176130_ebf20f6f64Nog maar kort geleden. zo lijkt het, ging het KIA bepaald niet naar den vleze. Het Koreaanse merk dat toch al heel wat jaartjes in ons land actief was met wat wonderlijke maar vooral goedkope modellen ging onderuit. De financiele lasten voor ontwikkeling en marketing bleken te zwaar en men ging technisch failliet. Branche- en landgenoot Hyundai kwam het bedrijf redden. Binnen de kortste keren was Kia weer terug op het toneel en speelde een nieuwe rol met glans. Door de lage prijzen en de enorm lange garantietermijn waren veel Nederlanders wel te porren voor een product waarin steeds meer Hyundai-techniek verborgen zat. Kia Picanto 2004De aanpak werd ook professioneler, net als de dealers. Het gamma modellen groeide in een tempo zoals je dat van een Aziatisch merk mocht verwachten. Zodanig zelfs dat in het afgelopen jaar alle factoren samen zorgden voor een merk dat het grootste Aziatische merk in ons land werd. Zeker toen Daewoo (de laatste jaren als Chevrolet op de markt gebracht) onder water ging werd Kia voor mensen die zochten naar veel voor weinig het alternatief. 01-kia-sportage-6705En de nieuwe modellen van het merk doen in vrijwel niets meer onder voor alles wat van elders wordt aangeboden. Van mini-auto’s als de Picanto tot SUV’s en sinds kort ook middenklassers al dan niet met hybride-aandrijving. 02-Kia-NiroOok een crossover als de Niro mag zich in grote belangstelling verheugen. Of wat te denken van de colledig elektrische Soul? De tijd dat Kia er alleen was voor de zonderlinge particuliere koper is ook voorbij. Zakelijke rijders komen ook aardig aan hun trekken bij de Koreanen en dat is in de statistieken goed te zien. Wie goed oplet ziet de wagens ook als taxi opereren en dat is best een vechtmarkt. Kia zelf komt in 2017 met de nodige nieuwe en vernieuwde modellen.03-Kia_Sorento Dat zal de belangstelling voor het merk niet bepaald doen afnemen. Het begint een vaste waarde te worden op onze Europese markten en in ons land in het bijzonder. Kia kent een Europees ontwikkelingscentrum, kreeg een Europeaan aan het hoofd van marketing en ontwikkeling en dat is goed terug te vinden in de modellen. Zit daar de sleutel van het succes. Vast voor een deel. KIA Optima Hybride plugin 2016Maar die andere voorwaarden waaraan succes moet voldoen spelen zeker mee. Lage prijzen, veel uitrusting voor het geld en ook nog eens die garantie. Dat Kia komt er wel. En wie had dat kunnen bedenken een paar jaar geleden nog maar. (YB)

Laadpaalprijzen; een chaos…

Climate Fuel EffectsHet was het TV-programma Radar dat er aandacht voor had. De laadprijzen voor elektrische en hybride-auto’s bij de diverse laadpalen in ons land. Dat blijkt een ratjetoe en wijkt nogal af van wat we gewend zijn aan de meer bekende benzinepompen. Daar zit ook al door de graaizucht van de overheid een relatief kleine marge te bestaan tussen de prijzen van de diverse aanbieders. Bij laadpalen voor die zgn. milieuvriendelijke vervoermiddelen is dat heel anders. Bij de ene paal betaal je E. 0,20 per kWh en bij de andere E. 1,10. En dan staan die palen ook vaak nog dicht bij elkaar. Het (b)lijkt te komen door een willekeur aan gemeentelijke regels en een woud aan partijen die allemaal willen verdienen aan dat nieuwe ‘goud’. Het blijkt dat de stroomprijs een stapeling van kosten met zich meebrengt, verschillend per gemeente ook nog. En er zijn exploitanten die in staat blijken zelfs meer dan een paar Euro’s per kWh te berekenen. Dat zie ja pas als je met je lege accu-auto aan de stekker staat. Gelukkig zijn er wel exploitanten die via een app aangeven wat zij berekenen. Maar die informatie blijkt niet helemaal betrouwbaar, aldus Radar. Kortom, handig als je vooraf bedenkt waar je met je elektrische voertuig tankt. Gratis is niets, en het milieu is voor veel partijen niet anders dan gewoon dikke business. (F&L)