Categorie: "Algemeen"

Opel zet licht op succes Astra

1-Opel-Insignia-IntelliLux-LED-Matrix-LightDe nieuwe Astra is de bestverkochte Opel in 2016. Sinds zijn introductie in 2015 zijn meer dan 350.000 exemplaren verkocht. In zijn segment staat hij op de tweede plaats in de Europese verkoopstatistieken. De Opel Astra is dus zonder twijfel een regelrechte hit, wat ook blijkt uit de talrijke onderscheidingen, zoals de titel Auto van het Jaar 2016 in Europa en ‘Das Goldene Lenkrad’ in Duitsland. Het succes is te danken aan de combinatie van een lichtgewicht constructie, zeer efficiënte motoren, buitengewoon goede connectiviteit en techniek die normaal alleen in auto’s in de premiumklasse is te vinden.

1-Nieuwe-Opel-AstraDe intelligente IntelliLux LED Matrix-verlichting is een duidelijk voorbeeld van techniek die veel kopers overtuigt. Het is een van de meest gekozen opties. Noorwegen spant wat dat betreft de kroon; 84 procent van de daar verkochte Opels Astra heeft de IntelliLux LED Matrix-verlichting. Ook in Zwitserland (45 procent), Oostenrijk (40 procent), Finland en Zweden (beide 37 procent) is IntelliLux LED Matrix-verlichting populair. Een derde van de in Duitsland geleverde Astra’s is voorzien van deze verlichting, die rijden met groot licht mogelijk maakt zonder andere weggebruikers te verblinden. In Nederland gaat het om 1 op de 8 Astra’s.

2-Opel-Astra-AerodynamicsHet matrixsysteem dat verkrijgbaar is op de Opel Astra, bestaat uit zestien LED-segmenten, acht in elke koplamp. Het systeem past de breedte en de lengte van de koplampbundels aan de verkeerssituatie aan. Buiten de bebouwde kom schakelt automatisch groot licht in, waar mogelijk. Zodra de Opel Eye-camera op de Opel Astra andere weggebruikers signaleert, schakelen enkele of meerdere LED-segmenten uit om die weggebruikers uit de grootlichtbundel te houden. De rest van de weg en ook de bermen blijven wel volledig verlicht.
IntelliLux LED Matrix-verlichting onderscheidt ook stedelijk gebied en snelweg van elkaar. Op de snelweg is het lichtpatroon duidelijk anders ingeregeld om optimaal zicht in het donker te bieden bij hogere snelheid. Daarnaast gaan de LED-segmenten beduidend langer mee dan halogeen- of Xenon-koplampen.

3-Opel-IntelliLux-LEDLED, keuze, Maar liefst 45 procent van de Nederlandse kopers kiest volgens Opel voor de luxe Innovation uitvoering. Opel schrijft dat vooral toe aan de completere uitrusting, met de persoonlijke service- en connectiviteitsassistent Opel Onstar. Samen met extra’s als een met leder bekleed stuurwiel, een verstelbare middenarmsteun en mistlampen voor.

VW brengt nieuwe Crafter naar de Bouwbeurs

VW Crafter familie 2017Op de Bouwbeurs in Utrecht (6-10 februari) beleeft de gloednieuwe Volkswagen Crafter zijn Nederlandse première. In de Jaarbeurs is hij voor het eerst te zien inclusief het maatwerk dat hem als geen ander geschikt maakt voor de bouwbranche. Uiteraard zijn ook de Caddy, Transporter en Amarok van de partij.
De Amarok is op de Bouwbeurs ook te beleven via Virtual Reality en er is veel aandacht voor slimme innovaties, zoals de Connected-diensten van Volkswagen Bedrijfswagens.

VW Crafter 500_vw-crafter-10Bij de ontwikkeling van de Crafter, die onlangs is uitgeroepen tot International Van of the Year 2017, heeft Volkswagen zich naar eigen verklaring meer dan ooit laten leiden door specifieke branchewensen. Zo is de laadruimte met universele laadvloer op alle punten klaar voor bouwspecifiek maatwerk, zoals een Aluca-inrichting met open schappen. De cabine van de Crafter is ruim en praktisch dankzij de vele opbergmogelijkheden en de 230V-300W aansluiting waarmee accu’s voor gereedschappen kunnen worden opgeladen. Na elke klus biedt de Crafter volop comfort terug naar huis: als eerste in zijn segment is hij er bijvoorbeeld met de ergoComfort luchtgeveerde stoel.

VW Crafter 500_vw-crafter-204De nieuwe Crafter valt ook op door andere innovatieve features. Als eerste in zijn klasse heeft hij een elektromechanisch stuursysteem en hij is leverbaar met ondermeer LED-koplampen, Light Assist, ESP met trailerstabilisatie, Adaptive Cruise Control, Multi Collision Brake, zijwindassistent en Trailer Assist. Daarnaast zijn een achteruitrijcamera, Park Distance Control en Rear Traffic Alert beschikbaar. De speciaal voor bedrijfswagengebruik ontwikkelde 2.0-liter TDI-motoren zijn krachtig, zuinig en betrouwbaar. Ze dragen stuk voor stuk sterk bij aan de lage TCO van de nieuwe Crafter. Ondernemers die alle mogelijkheden van de nieuwe Crafter willen ontdekken, kunnen terecht op www.volkswagenbedrijfswagens.nl/denieuwecrafter. Hij is er vanaf € 21.950 euro*, de levering start in maart aanstaande.

Een andere innovatie van Volkswagen op de Bouwbeurs is de recent gelanceerde Mijn Volkswagen bedrijfswagen app. Met de Mijn Volkswagen bedrijfswagen app koppelt Volkswagen Bedrijfswagens ondernemers via de smartphone aan hun bedrijfswagen. Niet alleen is de app een handige hulp bij het zo zuinig mogelijk rijden, hij biedt ook een fiscus-proof ritregistratie en laat onder meer weten hoe het technisch met de bedrijfswagen gesteld is. Wagenparkbeheerders krijgen via de Fleetportal optimaal inzicht in hun wagenpark.

VW Crafter 500_vw-crafter-08Op de 200 m2 grote stand van Volkswagen Bedrijfswagens staan ook de Caddy en Transporter in een uitvoering die is toegesneden op de wensen en behoeften van ondernemers in de bouwbranche. De Amarok staat op het buitenterrein, maar is ook op de stand te beleven. Via een indrukwekkende Virtual Reality Experience kunnen bouwondernemers daar alle pluspunten van deze robuuste en stijlvolle Volkswagen pick-up ontdekken.

Toyota Yaris; nu al klaar voor Euro 6c!

Toyota Yaris 1.5 liter motor Euro6cVooruitlopend op de Euro 6c standaard en de RDE (Real Driving Emission) homologatiestandaard, levert Toyota de nieuwe Yaris met een nieuwe 1,5-liter benzinemotor die de huidige 1,3-liter benzinemotor vervangt. De nieuwe motor is onderdeel van de ESTEC-familie (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion). De nieuwe 1,5-liter benzinemotor (1.496 cm3) heeft 82 kW/111 pk vermogen en 136 Nm koppel bij 4.400 tpm. Vanaf 2.000 tpm is al 118 Nm voorhanden. De snelle respons van de koppelrijke atmosferische motor resulteert in meer rijcomfort, een snellere acceleratie en meer rijplezier. Ten opzichte van de huidige 1,3-liter benzinemotor gaat de sprint van 0 naar 100 km/u 0,8 seconde sneller (nu 11 seconden). De sprint van 80 naar 120 km/u verloopt ruim een seconde sneller (nu 17,6 seconden).

Toyota logo neus _84927726_gettytoyotaOm te voldoen aan de nieuwe Euro 6c-emissienorm en de RDE-testcyclus (Real Driving Emission) heeft Toyota technologie gebruikt van hybridemodellen zoals de Toyota C-HR Hybrid. De nieuwe viercilinder heeft daardoor een uitstekende thermische efficiëntie van 38,5 procent. De hoge compressieverhouding van 13,5:1 is bereikt door effectief gebruik te maken van uitlaatgasrecirculatie (EGR), toepassing van nieuwe verbrandingskamers met nieuwe zuigers, reductie van pomp- en frictieverliezen en door uitbreiding van de variabele kleptiming (VVT-iE*). Door dat laatste schakelt de motor in een fractie van een seconde tussen de Otto- en Atkinson-cyclus voor nog betere prestaties.
Voor een nog efficiënter brandstofverbruik past Toyota voor het eerst een watergekoeld uitlaatspruitstuk toe. Alle systemen zorgen samen voor een 12 procent lager brandstofverbruik (met CVT-automaat) ten opzichte van de uitgaande 1,3-liter viercilinder, gebaseerd op de huidige NEDC-cyclus.

6 Afwegingen bij de aanschaf van een dashcam

autoWe kenden ze eerst vooral van de buitenlandse filmpjes met bizarre ongelukken en gebeurtenissen op de weg, maar ook in Nederland wordt de dashcam steeds gebruikelijker. Een dashcam filmt vanuit de auto wat er voor het voertuig gebeurt.

De beelden die een dashcam maakt zijn bijzonder waardevol bij ongelukken. Ze kunnen gebruikt worden door de politie, maar ook verzekeringsmaatschappijen en andere onderzoeken. Met beelden van de dashcam kan er zonder twijfel worden vastgesteld wat er is gebeurd en bij wie of wat de oorzaak van een ongeval ligt. Hiermee is een dashboard camera één van de belangrijkste auto accessoires: hij misstaat eigenlijk nooit.

Tolvrij door de tunnel…

Westerscheldetunnel 2017 tolvrijOp zaterdag 28 januari a.s. is de Westerscheldetunnel weer tolvrij te passeren. 24 uur lang kunt u in beide richtingen door de tunnel rijden zonder tol te betalen. Ideaal voor een familiebezoek of een dagje winkelen in Middelburg, Hulst of wellicht het Belgische Gent!
Dit jaar zijn er zes zaterdagen waarop iedereen de Westerscheldetunnel kan passeren zonder tol te betalen, dit is op 28 januari, 25 februari, 8 april,
9 september, 28 oktober en 25 november.

VW bleef de grootste….

01-VolkswagenDieselaffaire of niet, Volkswagen bleef als concern het grootste autobedrijf ter wereld. Het verkocht vorig jaar 10.3 miljoen voertuigen, dat is 4,1% meer dan een jaar eerder. Wie bij de milieulobby had gerekend om VW op de knietjes te dwingen kwam dus bedrogen uit. De klanten van de kernmerken die VW in huis heeft bleven trouw en dat zit hem dan toch vooral in de kwaliteit van het gebodene. Op de tweede plek vinden we het Toyota-concern dat ook al zoveel problemen kende, miljoenen auto’s moest terug halen, maar haar klanten gewoon in huis wist te houden. Alle Toyota-merken samen verkochten 10,1 miljoen auto’s wat een groei inhoudt van 1,4%. Derde fabrikantengroep is nu Renault/Nissan dat op 9 miljoen auto’s bleef steken, maar wel een groei mee maakte van 8,2%. Het ooit grootste autobedrijf ter wereld, General Motors staat nu op de vierde plek en zette 8 miljoen auto’s om. Dat was een groei van 4,5%. Als vijfde op de ranglijst staat de combinatie Hyundai/Kia dat net de 8 miljoen auto’s niet aan tikte. Maar ook genoegen moest nemen met een verlies van 2,3% t.o.v. 2015. Overigens zijn al die autobouwers veel dank verschuldigd aan China, waar de markt nu zo groot is dat ruim een kwart van alle verkopen wereldwijd daar plaats vinden. De VS staan nu op afstand op de tweede plek en Japan is de derde markt van de wereld. (AMuS)

Het gedoe met de all-inprijzen…

5L4S4bOqB673Ag_450x300Het zat er aan te komen.De autobranche heeft het lastig met die allinprijzen die vanaf 1 januari dit jaar moeten worden gehanteerd. Dat geldt dan weer niet zozeer voor de merkdealers en BOVAG-garagebedrijven, maar vooral de autohandel vindt dat all-in-gedoe maar niks. Die waren zo gewend geraakt aan steeds hogere extra kosten voor ‘afleveringen’ ‘klaarmaken’ of ‘garantie’ dat ze deze posten niet willen missen. Uit een artikel wat ik onlangs las bij het vakmagazine Automotive blijkt dat een aantal ongeruste autobedrijven bijeen is komen en in conclaaf is gegaan met de vertegenwoordigster van de Autoriteit Consument en Markt die zal toezien op de juiste handhaving van de nieuwe regelgeving. Voor haar was het duidelijk. Verkopers die rommelen met die BVP kunnen rekenen op boetes. Het is ook niet toegestaan om te gaan onderhandelen met de koper over wat die nu wel of niet in de prijs wil zien. Al zijn er wel wat uitzonderingen. Zo hoeven merkdealers geen volle tank benzine mee te leveren. Dat mogen zij als optie zien. BOVAG-bedrijven mogen de garantiekosten NIET apart berekenen. Allin-prijzen zijn dus altijd inclusief die garantie. Klaar! Ook auto’s met een bepaald occasionkeurmerk moeten altijd all-in geprijsd worden. Wie als klant de laagste prijs wil voor een auto kan wel kiezen om geen toegevoegde waarde van zo’n keurmerk mee te laten leveren. Dat verlaagt de prijs en daarmee ook de zekerheid. Kortom, let op als je een nieuwe of gebruikte auto koopt dit jaar en daarna. Kom je bij een bedrijf dat alsnog allerlei extra kosten boven water tovert, laat die wagen dan maar staan en/of meldt het adres even bij de ACM. All-in is domweg alles inclusief. Behalve die brandstof dan….. (AOL)

MINI zet maximaal in op Nederlandse productie….

Mini 2017 Cooper WorksVDL Nedcar geeft vol gas met productie MINI: ook de gespierde John Cooper Works Countryman komt dit jaar uit Limburg.

Bij VDL Nedcar in Born is afgelopen jaar de productie van de nieuwe MINI Countryman gestart. Deze SUV is het derde model dat, naast de MINI driedeurs en MINI Cabrio, in Limburg van de band zal rollen. BMW Group toont hiermee zijn vertrouwen in VDL Nedcar. De bouw van de MINI Countryman heeft in Born bovendien 1.200 nieuwe banen opgeleverd. Ook de ultiem sportieve John Cooper Works-versie met een motorvermogen van 170 kW (231 pk) komt straks uit Born. Het geeft duidelijk aan dat men bij MINI (BMW) veel vertrouwen heeft in de kwaliteiten van het team dat in Borne deze wagens in elkaar zet. En daar mogen we als Nederlanders best een beetje trots op zijn zou ik denken…

Mazda had een topjaar…

Mazda realiseerde voor het vierde opeenvolgende jaar in Europa een groei met dubbele cijfers. Het totaal van bijna 240.000 verkochte auto’s in 2016 betekende een stijging van 12 % ten opzichte van het kalenderjaar 2015*. Mazda’s groei was daarmee ongeveer twee keer groter dan die van de totale markt, die met zo’n 6 % steeg. Het resultaat leverde Mazda een marktaandeel op van 1,5 %.

Mazda verkopen 2016Mazda 2015-mazda-cx5-still-2De crossover SUV’s van de Japanse autobouwer bleven de grote favorieten bij de klant: de Mazda CX-5 was opnieuw het meest populaire model in Europa, gevolgd door de kleinere CX-3; samen besloegen ze bijna de helft van de Europese omzet. De verkopen van de CX-3 en de MX-5 Roadster zijn vorig jaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Portugal noteerde van alle nationale markten de sterkste groei in 2016 met een stijging van 80 %  ten opzichte van het jaar daarvoor, terwijl de verkoop in Italië als goede tweede met 53 % steeg. Ierland boekte een groei van 35 % dankzij de grote vraag naar de Mazda3 en de Mazda6 en België kon een stijging van 26 % verdeeld over het volledige gamma noteren. In andere landen was de groei rond of boven de 20 %, zoals in Tsjechië, Finland, Frankrijk, Hongarije, Polen, Slovenië, Spanje en Zweden. De grootste markt, Duitsland, kende een groei van bijna 9 %, Nederland 5 % en Groot-Brittannië 2,4 %, in alle gevallen meer dan de markt.

Seat belicht haar Leon…

01-Leon-5-drsSEAT heeft recent de vernieuwde versie van haar Leon gelanceerd, een model dat eind jaren negentig op de markt kwam en waarvan sindsdien bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. Negen bijzondere en door Seat nog eens op een rijtje gezette feiten over de Leon.

Seat 500_5vd0632 generatie 11. Gebouwd in Barcelona. Alle drie generaties van de Leon zijn ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in de SEAT-fabriek in Barcelona (Martorell). De eerste generatie werd getekend door Giorgetto Giugiaro, de tweede door Walter de’Silva en de derde kwam uit de pen van Alejandro Mesonero-Romanos.

2. Bijna twee miljoen verkocht. Sinds zijn lancering in 1999 zijn er van de Leon 1,8 miljoen exemplaren verkocht. Van de eerste generatie (1999 – 2005) werden 543.797 exemplaren afgeleverd, van de tweede generatie (2005 – 2015) 140.000 eenheden meer (totaal bijna 684.000 auto’s). Die stijgende lijn zet zich door met de huidige Leon, waarvan in slechts vier jaar tijd al 566.931 stuks van de band rolden, wat meer is dan van de volledige eerste generatie.

Seat 500_5vd0651 generatie 23. Het beste jaar voor de Leon. Het model sloot 2016 af met het hoogste verkoopcijfer in zijn geschiedenis. In vergelijking met een jaar eerder stegen de verkopen met 3 procent tot 165.000 auto’s en daarmee noteerde de Leon het beste resultaat sinds zijn debuut in 1999.

4. Een internationaal model. SEAT exporteert tachtig procent van de Leon-productie, wat laat zien dat zowel het merk als het model steeds internationaler wordt. De belangrijkste markt voor de derde-generatie Leon is Duitsland, waar in totaal tot nu toe 136.674 exemplaren zijn verkocht.

Seat Leon drie generaties5. Belangrijke pijler onder het bedrijf. De verkoopcijfers van de SEAT Leon kwamen in 2014 voor de eerste keer boven die van de Ibiza uit. De Leon is daarmee SEAT’s tweede pijler en heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf nieuwe segmenten heeft kunnen aanboren, met onder meer zijn eerste SUV, de SEAT Ateca, die in 2016 debuteerde.

6. Een wereldkampioen. De SEAT Leon won het World Touring Car Championship (WTCC) in 2008 en 2009. De Leon was daarmee de eerste dieselauto die de titel won.

01-Leon-CUPRA-290-turbo-boost-voor-krachtigste-SEAT-ooit7. Snelste op de Nürburgring. Een driedeurs SEAT Leon CUPRA – met coureur Jordi Gené achter het stuur – werd in 2014 de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nürburgring, met een rondetijd van 7:58:4 minuten. De Leon ST CUPRA haalde een jaar later een tijd van 7:58:12 en werd daarmee de snelste stationwagon op de roemruchte Nordschleife.

8. Eerste met Full LED-koplampen. De derde generatie van de SEAT Leon weegt 90 kilogram minder dan de tweede generatie. Bovendien was het model de eerste auto in zijn segment met Full LED-koplampen.

SEAT 800_013leoncupra2909. Nieuwe versie van de derde-generatie SEAT Leon. SEAT heeft net de vernieuwde versie van van de derde generatie Leon gepresenteerd. Het model heeft een geëvolueerd exterieurontwerp en is uitgerust met nog geavanceerdere technologie dan voorheen. “Je zou kunnen zeggen dat we de Ateca in de Leon hebben gestopt”, aldus Matthias Rabe, vice-president Research & Development bij SEAT.