Categorie: "Algemeen"

Toyota roept weer auto’s terug om Takata-airbags…

Toyota-Yaris-Airbags-1Volgens de Duitse media moet Toyota opnieuw een half miljoen auto’s terughalen naar haar dealers voor omwisseling van de gemonteerde Takata-airbags. Intussen heeft de autofabrikant nu al bijna 6 miljoen auto’s teruggehaald, waarvan 1,5 miljoen in Europa. Men doet dit preventief omdat die door Takata geleverde airbags problemen vertonen die kunnen leiden tot verwondingen in geval van een aanrijding, maar ook doden. Intussen hebben ook andere autobouwers die deze airbags monteerden maatregelen genomen. Het kost Takata zelf naar schatting nu al 10 miljard US Dollar. Daar bovenop komt nog eens een miljard dollar als schikking met de Amerikaanse overheid. Het bedrijf raakt daardoor aardig in de problemen. Als het zo doorgaat zal Takata door dit gedoe failliet gaan en blijven de autobouwers zitten met de schade. Bij de nieuwe terugroepactie haalt Toyota de Corolla, Yaris, Hilux en Auris terug naar de dealer. Het zou gaan om bouwjaren tussen 2007 en 2009. Bij de Yaris neemt men zelfs de bouwjaren 2010 en 2011 mee. (AMuS)

Vliegende auto van Airbus

airbus-flying-car-1Airbus Industries kennen we toch vooral van de moderne en grote vliegtuigtypen die men sinds de jaren zeventig produceert en waarmee dagelijks miljoenen mensen worden vervoerd. Maar het bedrijf blijkt zich ook bezig te houden met iets heel anders. De sterk op de toekomst gerichte ‘vliegende auto’. Nu zijn op dat punt vele ontwerpers Airbus voor gegaan en meestal leverde dat slecht rijdende en matig vliegende vervoermiddelen op. Maar Airbus gelooft dat het met haar ervaring wel in staat is om een commercieel project als dit van de grond te krijgen. Het geschetste prototype laat een reeks van motoren en propellers zien die zodanig moeten werken dat ze de auto verticaal kunnen laten starten en landen. Zoals een helikopter. Daarna draaien de props naar voren en gaat de vliegende auto er als een normaal vliegtuig vandoor. Volgens Airbus krijgt haar ontwerp schone technologie zodat er geen extra milieubelasting zal ontstaan. Het prototype wordt momenteel ontwikkeld bij de helikopterdivisie van Airbus en zou eind dit jaar moeten kunnen functioneren. Nu moet je niet meteen denken dat als dit apparaat ook echt wordt gebouwd je dan zo maar vanuit je achtertuin zou kunnen opstijgen of landen. In ons land gelden strikte regels voor het luchtverkeer. Dus zijn er enorme beperkingen op het gebruik van deze nieuwe transportvorm te verwachten. Maar interessant is het wel. Net zoals die ontwerpers in de jaren veertig van de vorige eeuw al dachten bij hun projecten; ‘Je kunt er de files mee omzeilen’. Maar of dat ooit ook werkelijkheid wordt? (FP/Reuters)

Olieprijzen gaan dit jaar spannend maken…

Tanken over de grensWe weten intussen al heel lang dat de brandstofprijzen in dit land sterk stijgen als de prijs voor ruwe olie op de wereldmarkt ook een opwaartse beweging maakt. Maar in omgekeerde richting de literprijs bijstellen als de wereldmarkt zorgt voor een record-lage prijs voor een vat olie is zelden zichtbaar. Centje links of rechts. Dat maakt het lastig om uitgekiend om te gaan met het slim vullen van de tank. Toch moet dat dit jaar bijna tot kunst verheven worden, want de kans dat de olieprijzen laag blijven is niet zo heel groot. Althans volgens Amerikaanse analisten. Hoewel de OPEC-landen hebben afgesproken om de productie van ruwe olie te verlangen om zo de prijs per vat omhoog te krijgen, lijkt de Amerikaanse (en wellicht ook de Russische) olie-productie dan een stapje bij te zetten waardoor het aanbod van olie op peil blijft. Een andere onzekere factor is wat China gaat doen. De exportcijfers van dat enorme productieland zijn niet zo best en dan zal de vraag naar olie voor o.a. de chemische/plastic-industrie dalen. Als de olieprijzen zouden stijgen gaat de vraag meestal ook weer naar beneden. Het zal niet gaan helpen om ons als weggebruikers een rustig beeld aan de pomp te verschaffen. Maar zoals ik al eerder schreef, in het algemeen zal de literprijs wel omhoog blijven gaan. En blijft het advies om goedkoper te tanken bij die stations die een beetje verder van de snelweg gelegen zijn. Kan je soms 10-14 cent per liter benzine opleveren. Toch de moeite waard zou ik denken. (Reuters)

ŠKODA’s jubilea in 2017

02-Klement-LaurinŠKODA viert dit jaar een aantal belangrijke jubilea. De ŠKODA 450 en 1100 OHC debuteerden zestig jaar geleden, de ŠKODA Favorit bestaat dertig jaar en de ŠKODA 130 RS coupé boekte veertig jaar terug een dubbele klasse-overwinning in de Rally van Monte Carlo.

Skoda 120RS circuitracerVeertig jaar geleden – op vrijdag 28 januari 1977 – won de ŠKODA 130 RS de Rally van Monte Carlo in de klasse voor auto’s met motoren onder de 1.300 cm3. Fabriekscoureur Václav Blahna en navigator Lubislav Hlávka reden de snelle coupé naar een twaalfde plek overall, waarmee ze vele grotere en snellere tegenstanders aftroefden. De tweede ŠKODA 130 RS bezette de vijftiende plek in de einduitslag. En daarmee schreven de voorgangers van de huidige ŠKODA Fabia R5 één van de meest glorieuze hoofdstukken in ŠKODA’s 116-jarige autosportgeschiedenis.

FB_20150604_06_48_08_Saved_PictureDe productie van de ŠKODA 450 cabriolet – de voorganger van de bekende ŠKODA Felicia – begon in september 1957 in de ŠKODA-fabriek in Kvasiny. Zijn viercilindermotor was 1.089 cm3 groot en had een vermogen van 50 pk, waarmee de aantrekkelijke ŠKODA 450 een topsnelheid kon halen van 128 km/u. In totaal zijn er 1.010 exemplaren van de ŠKODA 450 gebouwd. Twee derde daarvan werd geëxporteerd.

Favorit 1989 witMet de Favorit bewezen de ontwikkelaars van ŠKODA, dat toen nog een Tsjechoslowaakse autofabrikant was, wat ze met hun inzet en vakmanschap konden bereiken in de laatste moeilijke jaren van het socialisme. De compacte auto, ontworpen door het Italiaanse Bertone, liep van de band met een overdwars geplaatste motor voorin en voorwielaandrijving, wat een revolutie was voor het ŠKODA van toen. Het concept, ontwerp en rijgedrag van de Favorit waren te vergelijken met die van Westerse concurrenten. De Favorit was een eigen product van ŠKODA en één van de weinige personenauto’s in het zogenoemde Oostblok die niet onder licentie van een andere fabrikant werd gebouwd. De Favorit debuteerde op 16 september 1987 op de International Engineering Fair in Brno. De eerste klantenauto’s werden in ons land na de RAI van 1989 uitgeleverd en twee jaar later volgde een stationvariant van de Favorit die ŠKODA Forman heette. Op basis van de Favorit werden niet alleen lichte besteluitvoeringen ontwikkeld, maar ook recreatievoertuigen en elektrische modellen. Tot en met 1995 zijn er precies 1.077.126 exemplaren van de Favorit en Forman geproduceerd.

Skoda Kodiaq productielijnIn Kvasiny worden al sinds 1934 auto’s gebouwd. De eerste ŠKODA die de fabriek verliet, was de prestigieuze ŠKODA Superb in oktober 1947. Daarna zouden nog vele succesvolle modellen volgen, zoals de ŠKODA Felicia (1959 – 1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970 – 1980) en de ŠKODA Pick-up en Volkswagen Caddy Pick-up (1995 – 2001). Momenteel bouwt ŠKODA de Superb, Superb Combi, Yeti en Kodiaq in Kvasiny.

Skoda 1100 OHV racerIn december 1957 verraste ŠKODA autosportliefhebbers met twee gestroomlijnde ŠKODA 1100 OHC roadsters. Ze waren uitgerust met een elegante en lichte glasvezel carrosserie, een stalen frame en een motor met twee bovenliggende nokkenassen en een dubbele ontsteking. De viercilinder was 1.089 cm3 groot, had twee dubbele carburateurs en produceerde 92 pk bij 7.700 toeren. De roadster woog slechts 550 kg (zonder coureur) en had een topsnelheid van 190 tot 200 km/u.

Amerikaanse verkopen, groot, groter het grootst!

Ford-F-150-2-717-2Voor de Amerikaanse autobranche was 2016 een prima jaar. Niet alleen werden er meer auto’s verkocht dan in het toch al als recordjaar bekend geworden 2015, maar de verkochte auto’s waren vrijwel zonder uitzondering weer groter dan ooit. En dat is goed nieuws voor de fabrikanten van dat spul die een veel betere marge binnenhalen dan bij de verkoop van compacte of kleine auto’s. De Amerikaanse markt was vorig jaar ruim 17,5 miljoen auto’s groot en in de top 5 zien we uitsluitend enorme Pickup-trucks. Ford voert daar de lijst aan met de F-150, gevolgd door de Chevrolet Silverado en op enige afstand de Dodge Ram. Dodge-Ram-USA-17-04Allemaal heel dikke bakken met brandstof slurpende motoren. Hoezo uitstoot en verbruik? Groot moet het zijn. Opvallend is dat je verder vooral Japanse auto’s ziet naast de vele Amerikaanse modellen die wij hier meestal helemaal niet kennen. Een enkele Europeaan staat in die zelfde top 50, de VW Jetta, die ondanks alle diesel-schandalen nog steeds respectabel goed wordt verkocht. Auto’s die net buiten de Amerikaanse Top-50 vielen waren de Ford Mustang en Toyota Prius. In deze tijden waarin groot of groter de dienst uitmaken is een hybride minder gevraagd. Eens zien wat er gebeurt als de olieprijzen weer stijgen. Toyota-Camry-2014-17-05Want die bepalen meestal de literprijs aan de pomp en ook in de VS, waar brandstof een schijntje kost t.o.v. Nederland, zijn consumenten heel gevoelig voor wat de volle tank ze kost. Grappig is overigens dat de Toyota Camry, hier toch een auto die je echt niet meer ziet, op de vierde plek staat van die top 50. Amerikanen zijn echt heel andere wezens dan de gemiddelde Europeaan. (AMuS)

Markt leeft op….

03-2015-Touran-WolfsburgStonden de autoverkopen eind vorig jaar nog op de handrem, zelden was een verkoopjaar zo beroerd als het vorige, begin dit jaar komt de boel weer wat in beweging. Mede veroorzaakt door het op naam zetten van auto’s in het nieuwe jaar. Dat deed een aantal merken wat beter dan andere. Zo zien we bij Alfa Romeo ineens een verkoopplus die vooral wordt veroorzaakt door een zestigtal Giulia’s die een kenteken kregen. Zelfde geldt voor Aston Martin, Audi, Bentley (!) en BMW. Allemaal het jaar lekker begonnen. Ook lichte plusjes bij Ford en Honda. De aantallen zijn klein, dat geldt ook voor de winst. 04_Kia_Rio_newUiteraard doet Kia ook wat het moet doen, scoren! Bij Maserati gaat de vlag ook uit, want binnen tien dagen 7 auto’s meer dan vorig jaar in dezelfde periode wegzetten is niet niks. Mazda en Mercedes lachen om dit soort aantallen, daar gaat het al snel om honderden auto’s meer. Het zo geplaagde Mitsubishi schreef met dank aan de ASX ook weer eens zwarte cijfers. Nissan zette in een keer 22 LEAF’s op kenteken en dat helpt de cijfers aardig in de goede richting. Bij Opel zijn ze vast trots op de jaarstart. In de hele breedte van het gamma draaide men lekkere cijfers, dat geeft de Opel-burgers moed. Peugeot hijst de Franse vlag met wat betere cijfers, net als Renault. Porsche is vast ‘fier’ op een verdubbeling van de verkopen t.o.v. 2016. Ook daar is het hele gamma deelgenoot van het succes. Volvo XC90 Excellence 1Seat en Skoda zetten ook weer wat extra auto’s in de markt, net als Smart. Toyota en VW doen het over de hele linie ook beter en bij Volvo zie je de leasebrigade terug in de cijfers. Bij dat merk rijden heel wat lieden met een auto van de zaak op dit moment trots rond in hun al dan niet compacte Zweed. Hoe dan ook, er zit weer wat licht in de sinds vorig jaar wat donkere verkooptunnel in dit land.

PSA verkocht meer auto’s in 2016…

Peugeot 2008 SUV 2016 - front redHet Franse duomerk PSA (Peugeot Citroën) had een behoorlijk jaar 2016. Het verkocht meer auto’s dan ook en dat maakt bij de Fransen vrolijk. Wereldwijd nam de verkoop met bijna zes procent toe tot ruim 3,1 miljoen automobielen. Volgens de cijfers van de fabrikant was 2016 het derde jaar waarin de verkopen beter liepen dan een jaar eerder. Mooie prestatie. Opvallend is wel dat Peugeot het flink beter deed (plus 12%), maar dat Citroën juist met een daling genoegen moest nemen. Het afgeleide luxe merk DS deelde in de malaise. PSA verkoopt goed in Europa, tweederde van haar omzet komt daar vandaan. De Chinese markt kromp voor de Fransen.

Opel geeft Insignia AWD optimale wegligging…

New Opel Insignia 4x4De nieuwe Opel Insignia met 8-traps automatische transmissie wordt leverbaar met moderne vierwielaandrijving met ‘torque vectoring’. Daarmee biedt dit model de beste dynamiek en wegligging en een optimaal gevoel van wat er zich onder de banden afspeelt.

Vierwielaandrijving met torque vectoring is de beste manier om het koppel optimaal te benutten, of de weg nu nat of droog is, en of het nu geijzeld of gesneeuwd heeft. Opel voorziet de nieuwe Insignia 4×4 van Twinster-vierwielaandrijving, met een aandrijfmodule voor de achterwielen met een dubbele koppeling zónder differentieel. Dat is iets bijzonders; de conventionele systemen voldoen niet aan de eisen die Opel stelt op het gebied van prestaties en verbruik en daarom kiest Opel voor deze innovatieve aanpak.

Het aandrijfsysteem van de nieuwe Opel Insignia leidt het aandrijfkoppel onafhankelijk naar één of beide achterwielen. Torque vectoring is mogelijk in het gehele toerengebied van de motor. In bochten wordt meer koppel naar het buitenste achterwiel geleid, wat ervoor zorgt dat de auto directer reageert op de input van de bestuurder en met meer precisie de bocht volgt. Torque vectoring draagt ook bij aan de veiligheid, doordat het systeem het aandrijfkoppel regelt op basis van de toestand van het wegdek en de mate waarin de bestuurder gas geeft en instuurt. Daardoor ligt de auto stabieler op de weg en is deze beter te besturen.

In combinatie met het adaptieve Flexride onderstel kan de bestuurder van de nieuwe Opel Insignia 4×4 de koppelverdeling aan zijn eigen voorkeuren aanpassen. In de ‘Tour’-stand reageert de Insignia heel stabiel en neutraal, terwijl de stand ‘Sport’ de Insignia een sportiever en directer weggedrag geeft.

Occasionmarkt blijkt goudmijn….

Der neue Volkswagen Golf SportsvanHet jaar 2016 was een bewogen jaar voor de occasionmarkt. Er werd meer gezocht naar tweedehandsauto’s. Maar terwijl de vraag met 50 procent toenam, steeg het aanbod met slechts 10 procent. Deze schaarste zorgde ook voor een prijsstijging van 9 procent. De gemiddelde prijs van een tweedehandsauto is ruim duizend euro gestegen het afgelopen jaar; van gemiddeld €11.982 in 2015 naar €13.020 in 2016. Dit blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24, online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.

18-Audi-TraditionTop 10 populairste occasions van 2016
Massaal werd er online gezocht naar tweedehandsauto’s, maar van welk type gaat het hart van de Nederlandse autorijder sneller kloppen? Dit is de top 10 populairste occasions van 2016:
1. Volkswagen Golf
2. BMW 3-serie
3. Audi A4
4. Audi A3
5. Opel Astra
6. Volkswagen Polo
7. Opel Corsa
8. Ford Focus
9. Audi A6
10. BMW 5-serie

Of veel Nederlanders in 2016 besloten om klein(er) te gaan rijden of dat ze besloten een ‘boodschappenwagen’ te nemen: de top 10 hierboven laat zien dat de helft van de top wordt gedomineerd door kleine en compacte auto’s. En dat klopt ook: bijna de helft (44%) van de occasions waarnaar gezocht werd, was een auto uit het kleine of compacte segment.

Opel CorsaGelukkig konden consumenten op zoek naar een kleine of compacte auto ook kiezen uit een ruim aanbod. Meer dan de helft van de aangeboden auto’s op AutoScout24 (55%) bestaat uit auto’s van het kleine en compacte segment. Binnen het segment kleine auto’s heeft de consument de grootste keuze uit auto’s van gemiddeld vier tot vijf jaar oud (8.207 advertenties). Dit is zelfs 52 procent meer dan het jaar ervoor. Binnen het compacte segment heeft de consument ook de grootste keuze uit auto’s van gemiddeld vier tot vijf jaar oud (7.696 advertenties). Dit is 6 procent meer dan het jaar ervoor.

Ook wordt elk jaar traditiegetrouw gekeken naar het populairste bouwjaar van favoriete modellen. Dan valt op dat de kleine auto van vier tot vijf jaar oud het meest in trek is. Als het om compacte auto’s gaat, dan gaat de voorkeur van de consument uit naar nog oudere modellen: van zes tot acht jaar oud. In 2016 steeg de vraag naar kleine en compacte auto’s respectievelijk met 65 en 61 procent. Het aanbod van deze kleinere auto’s steeg eveneens, maar minder hard dan de vraag, namelijk met slechts 13 procent.

Wat verder opvalt aan de cijfers van 2016 is dat de kleinste aanbodstijging te zien is bij de sportauto’s (4%), terwijl de vraag naar dit segment met meer dan een kwart (28%) is toegenomen naar ruim 18 miljoen zoekopdrachten. Doordat er meer vraag dan aanbod is, steeg de prijs van tweedehands sportauto’s met maar liefst 15 procent. De prijs van een sportoccasion was in 2016 gemiddeld €46.000, terwijl de prijs een jaar eerder nog gemiddeld €40.000 was.

In 2016 zijn er meer dan 240 miljoen auto’s bekeken op AutoScout24.nl, stonden er gemiddeld 270.000 occasions te koop en dat maakt dat dit portal het grootste aanbod van Nederland te bieden heeft.

Jaguar en LandRover draaiden een goed 2016…

LandRover 2017 redJaguar Land Rover heeft in 2016 een recordaantal auto’s verkocht. De verkoop steeg naar 583.313 voertuigen, een toename van 20 procent ten opzichte van 2015. Het is voor het zevende jaar op rij dat Jaguar Land Rover verkoopgroei realiseert.

Jaguar Land Rover verkocht wereldwijd vooral in december vorig jaar aanzienlijk meer auto’s. De verkoopteller eindigde die maand op 55.375 exemplaren: een toename van 12 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2015. In China steeg de verkoop in december 2016 met maar liefst 36 procent: de sterkste maandprestatie ooit. In Europa, het grootste afzetgebied van Jaguar Land Rover, steeg de verkoop met 26 procent naar 138.695 exemplaren. In alle andere regio’s groeide de afzet eveneens: in China met 31 procent en in Noord-Amerika met 25 procent. In het Verenigd Koninkrijk, het thuisland van Jaguar Land Rover, steeg de verkoop met 17 procent naar een 117.571 voertuigen. Goed voor een nieuw record.

In Nederland realiseerde Jaguar Land Rover in 2016 met een dalende totaalmarkt van ruim -14% toch een groei van 10 procent met een aantal van 2,964 voertuigen. De groei komt met name van Jaguar waar de Jaguar XE en de nieuwe Jaguar F-PACE sterk presteerden. Land Rover bleef ondanks de dalende totaalmarkt mooi stabiel ten opzichte van vorig jaar.

De verkoop van Jaguar steeg wereldwijd afgelopen jaar uitzonderlijk sterk met 77 procent naar 148.730 voertuigen, een nieuw record. Deze immense groei is vooral bereikt door het succes van de F-PACE, XE en XF. Alleen al van de F-PACE verkocht Jaguar vorig jaar wereldwijd 45.973 exemplaren. Jaguar was in 2016 zelfs het snelst groeiende premiummerk in de Verenigde Staten.