Categorie: "Algemeen"

Dieselrijders blijken minder schadegevoelig…

AEMW - A1Ze hebben in de ogen van met name stedelijke milieufanaten vaak de naam opgebouwd dat ze al vervuilend goed zijn voor veel geram en gedram en daarbij ook nog eens ons aller levens op het spel zetten. Ze rijden veel, hard en houden zich niet aan de regels. Zo, dat was even het vooroordeel! In de praktijk blijken dieselrijders flink veilig te rijden en minder schades te maken dan de vaak minder kilometers rijdende benzinerijders. Ervaring als leidraad voor veiligheid? Volgens de verzekeringssite Autoverzekering.nl leggen dieselrijders jaarlijks 50% meer kilometers af maar hebben ze toch een heel stuk minder last van schade. De leaserijder in een gunstig daglicht. Het mag van mij best eens. Overigens rijdt men het veiligst in het relatief rustige Zeeland. Ook in Overijssel en Friesland rijdt men veelal schadevrije jaren. De verzekeringssite onderzocht 7.146 cases. Geeft een erg aardig beeld. (F&L)

Management mankeert soms bij Fleetowners en Leasebedrijven…

Smart forfour-09Je zou toch denken dat Fleetmanagement een van de meest belangrijke onderdelen is van de doelstellingen voor leasebedrijven en fleetowners. Maar uit recent onderzoek door ROI Fleet komt naar voren dat belangrijke zaken in de praktijk toch wat te weinig aandacht krijgen. Omdat men de klant of medewerker en diens wensen centraal stelt, wordt er niet echt slim gekeken naar merk/modelkeuze door berijders. Wil een klant of medewerker iets anders rijden dan ‘de norm’ krijgt hij of zij alsnog geen stroobreed in de weg gelegd. Dat kan inhouden dat een optimale kortingafspraak niet te maken is. En dat heeft direct gevolgen voor de ROB-kosten en doorberekende tarieven. Opvallend is ook dat veel leasebedrijven en fleetowners geen controle houden op brandstofverbruik of letten op prive-kilometers. Woolworth shop Montreal 1957Allemaal zaken die niet alleen de exploitatiekosten van een contract kunnen verhogen, maar ook het milieu extra belasten. Juist bij hybrides is dat soms fnuikend. Opvallend is ook dat sommige leasebedrijven niet letten op waar een contractant tankt. Is dat langs de snelwegen kost dat per liter vaak meer dan 10 cent per liter brandstof extra. Voor een fleetmanager iets om terdege rekening mee te houden. Even van die snelwegen af en je kunt veel geld besparen. En dat geldt ook voor dat gaspedaal. Minder diep intrappen zorgt voor aardige besparingen op de kosten. Kortom er is nog veel geld te halen bij een wat beter beheer van de eigen of ingehuurde vloot voertuigen. Met alleen intenties of goede bedoelingen kom je er niet. (F&L)

Private Lease blijkt groeimarkt…

Seat Mii CosmoEen nieuwe Panda vanaf……. Uw Polo staat klaar voor…….. Nu rijden inclusief alles, u hoeft alleen maar te tanken…… Zo maar een greep uit de werving voor auto’s die particulieren kunnen leasen via de zgn. Private-Lease-constructie. Je krijgt dan de beschikking over een auto die tegen een vast maandtarief aan je wordt geleverd. De mitsen en maren in de contracten zorgen er vaak wel voor dat die maandkosten een flink eind hoger komen te liggen dan in de advertenties gesuggereert. Logisch gevolg van de kleine lettertjes. Maar het succes is verzekerd. Was men in de autobranche indertijd na de invoering nog optimistisch dat men wel eens 100.000 prive-auto’s zou kunnen mogen leveren met zo’n constructie tot 2020, dat moet men nu naar boven bijstellen. Men denkt nu dat het al snel gaat om 145.000 auto’s. Fiat 500 2015-6Meestal zijn dit compacte modellen die mateloos populair zijn, maar waarvan de gebruikers de kopzorgen van onderhoud, verzekering en onderhoud niet willen ondergaan. Gewoon alleen tanken. Daarbij besparen particulieren zich de relatief hoge aanschafkosten van een nieuwe auto, zien de afschrijving niet meteen terug (zit zeker wel in het maandbedrag) en je ziet belangrijke argumenten om niet te gaan voor een eigen auto (of een van de zaak met bijtelling) maar te kiezen voor deze mogelijkheid. In 2017 verwacht Aumacon dat zes procent van alle auto-transacties van dit type zullen zijn. In 2020 is dat opgelopen naar tien procent. En dat zijn ruim 50.000 auto’s. Best veel.

Ook Peugeot schikt met justitie…

Peugeot logoNadat eerder in 2016 importeur Pon al tot een schikking bereid bleek om zo strafvervolging te voorkomen om zaken buiten de rechtszaal te houden die verband hielden met de levering van politiewagens, is nu ook Peugeot tot hetzelfde bereid gebleken. Twee miljoen Euro kostte die regeling met het Openbaar Ministerie, maar dan ben je ook van strafvervolging vrijgesteld. Volgens het onderzoek van het OM hebben werknemers van het Franse leeuwenmerk in het verleden ambtenaren die op beslissingsniveau zaten ten aanzien van aan te kopen auto’s, zodanig behandeld dat deze persoonlijk gewin vertaalden in voordelen richting Peugeot. Betrokken werknemers en ambtenaren zijn ook persoonlijk op hun handelen aangesproken. De schikkingen kwamen er ook omdat bleek dat de importeurs volop medewerking verleenden aan het onderzoek naar kwalijke praktijken bij de aanbesteding van auto’s voor de politie. Dat scheelt veel….

Autonoom rijden; vooral iets voor gehandicapten…

01-Nissan-LEAF-autonoom-rijdenVraag overheden en fabrikanten naar het nut van dat autonome rijden in de auto en je hoort of leest steevast allerlei argumenten over veiligheid en het milieu. Maar onder de gemiddelde automobilist leeft toch een heel ander beeld rond nut en noodzaak van deze nieuwe technologie. Volgens een recent onderzoek door Nissan onder Britse automobilisten, is autonoom rijden voor hen nauwelijks van interesse. Zij zien het als een oplossing voor mensen met een handicap. Waarbij zelfs blinden worden gezien als potentiele doelgroep. Ook vindt men het iets voor oudere deelnemers aan het verkeer. Maar om zelf de controle over het voertuig te moeten afgeven aan een of andere computer ziet men nog niet zo zitten. Daarbij meent bijna de helft van alle ondervraagden dat de techniek nog lang niet is uitgerijpt en dus gevoelig voor storingen. Het onderzoek van Nissan werd uitgevoerd onder 6000 mensen en geeft een aardig beeld over hoe de potentiele kopers van een dergelijke auto aankijken tegen dat wat de industrie ons voorschotelt. Opvallend is dat je dit kunt vertalen naar de situatie die in ons land ontstond rond de ronduit inventieve DAF-jes uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Uiterst slimme techniek, wellicht de beste automaat die er ooit is geweest, maar door de brede lagen van de automobiele consumenten gezien als iets voor gehandicapten, vrouwen en ouderen. Wat fnuikend bleek voor het imago. Nu maar hopen voor al die fabrikanten die werken met deze techniek dat het niet dezelfde kant op gaat. (NP)

Volvo laat je Skypen…

The Volvo logo is pictured on a car in a car dealership showroom in RigaVolvo neemt een volgende stap met connectiviteit door het aanbieden van ‘Skype for Business’ van Microsoft in de Volvo 90-serie. Volvo is de eerste autofabrikant die dit mogelijk maakt. ‘Skype for Business’ van Microsoft wordt wereldwijd gebruikt door miljoenen werknemers en -gevers. Het geeft de inzittenden van de Volvo S90, V90 (Cross Country) en XC90 de mogelijkheid hun geplande gesprekken te bekijken, inclusief de gegevens van alle deelnemers. Om deel te nemen hoeft de gebruiker slechts het centrale 9-inch touchscreen aan te raken. 
Volvo Skype 1Het systeem is een nieuwe grote stap voorwaarts voor wat betreft de connectiviteit van onze auto’s stelt Volvo. In combinatie met autonoom rijden ziet het Zweedse merk mogelijkheden als deze uiteindelijk leiden tot een toekomst waarin bijvoorbeeld managers minder tijd in hun kantoor hoeven te besteden. Het is het begin van een volledig nieuwe visie op hoe wij als zakelijke rijders onze tijd in de auto doorbrengen.

De integratie van ‘Skype for Business’ sluit naadloos aan op de wens van Volvo om het leven van de berijders van zijn auto’s gemakkelijk en veiliger te maken. Met de samenwerking met Microsoft bekijkt Volvo ook de mogelijkheden van Cortana. Met deze slimme persoonlijke assistent is een vloeiende spraakherkenning mogelijk. En wanneer het inzicht heeft in het dagelijks leven van inzittenden kan het door hun behoeften te voorspellen hun leven verder vergemakkelijken.

Honda moet terugroepen

AB-Honda_Odyssey-whiteVolgens berichten in de Amerikaanse media moet Honda een dikke 650.000 wagens terughalen naar de dealer. Het gaat daarbij om het zeer populaire model Odyssey, een soort cross-over die al een paar jaar op de markt is. Volgens de berichten zouden de stoelen op de tweede zitrij los kunnen schieten in extreme omstandigheden, zoals een aanrijding. Dit kan dan ernstige gevolgen hebben. Honda geeft aan dat alle Odyssey’s vanaf bouwjaar 2011 worden teruggehaald naar de dealers. De terugroepactie geldt ook voor wagens die in Canada en Mexico zijn geleverd. Overigens zal het nog even duren voor Honda aan het daadwerkelijke klusje begint, de onderdelen ter vervanging van de foutieve zijn nog niet beschikbaar. Die komen er pas in de komende maanden. De eigenaren van de betrokken auto’s zijn in ieder geval gewaarschuwd, iets wat in de VS zeer zwaar weegt. (ANP/NU)

Porsche 911 meest gestolen in Engeland…

Porsche wanted 05dc03f5-f95f-4c24-ad51-a518168a9680Britse autodieven hebben toch wat meer ‘smaak’ dan bijvoorbeeld Nederlandse criminelen die hier mee bezig zijn. Kiezen we hier massaal al jaren voor de VW Golf, in het Verenigd Koninkrijk staat fier bovenaan het verlanglijstje de Porsche 911 Carrera 4S. En die wagens blijken dan ook nog verhandeld te worden. Een op de zes Porsches daar blijkt van diefstal afkomstig. Op de twee plek staat de Mercedes CLC 220, op de derde de Range Rover Evoque. Om het de helers die op zoek zijn naar wat ‘goedkopers’ eenvoudiger te maken is de bij ons wat minder bekende Honda Jazz een populair karretje bij het dievengilde net als de Ford Fiesta. Het onderzoek werd gedaan door een Brits bureau in opdracht van verzekeraars omdat heel wat gestolen wagens uiteindelijk op de tweedehands markt verschijnen en daar een soort tweede leven meemaken. Wie een Porsche heeft en er mee naar Engeland op vakantie gaat moet wellicht een paar maatregelen nemen om stelen tegen te kunnen gaan. (NP)

Jongeren kiezen voor Ariana Grande als passagier…

Webfoto - ariana-grande - red cape 01Als jongeren met een buitenlandse celebrity in een zelfrijdende auto mochten stappen, zouden zij voor Ariana Grande kiezen. Dat blijkt uit onderzoek van Connected Strategische Veranderingsprocessen naar jongeren, mobiliteit (zelfrijdende auto en de Connected cars) alsmede naar de behoefte van jongeren om hun spullen te delen. 18% kiest voor de Amerikaanse zangeres als medepassagier. 13% van de jongeren kiest voor Enzo Knol als 1ste Nederlands bekende medepassagier.

Google 0d8ed94b-3d7f-4b73-9d36-eddd0400ebb8Het eerste grootschalige landelijke onderzoek is het eerste visie-onderzoek onder jongeren op het gebied van mobiliteit in de toekomst (2030) en de deeleconomie, gehouden in de leeftijd van 12 tot 24 jaar naar , waaraan duizend jongeren deelnamen. Connected Strategische Veranderingsprocessen voerde dit uit om te weten te komen waar de behoeftes liggen van jongeren op het gebied van mobiliteit en hoe zij in de deeleconomie staan. Er wordt in de branche veel gesproken over kennis, houding en gedrag, maar er wordt niet aan hen gevraagd hoe zij er werkelijk in staan. De ontwikkelingen gaan zo hard, dat de buitenwereld erbij betrokken moet worden.

Verder houdt de jongere in de toekomst niet zo van delen, blijkt uit het onderzoek naar zelfrijdende auto’s en connected cars. Auto’s wil de jeugd niet met vreemden delen. 67% deelt zijn bolide uitsluitend met vrienden, familie of bekenden. Opmerkelijk, want de helft van SnappCar-gebruikers is 20-39 jaar. Voor de fiets geldt hetzelfde als de auto. 65%, wil ondanks de deeleconomie, zijn fiets alleen met bekenden delen. Ook gadgets delen jongeren absoluut niet graag. 65% van de ondervraagden wil dat zijn of haar telefoon volledig van zichzelf is. Een iPad delen gaat iets makkelijker: 56 procent zou ‘m delen met familie of vrienden. Een skateboard of een step hoeft niet zo nodig in eigen schuur te staan, vindt 88%. Wat make-up betreft: de helft van de dames wil dit met niemand delen. Twister of Monopoly met anderen delen is geen probleem, vindt 89%.

Het onderzoek wees verder uit dat 2/3 van de jongeren nog nooit van de term ‘connected cars’ heeft gehoord. De term zelfrijdende auto’s is bekender: 35% weet precies wat het is en 45% weet ongeveer wat het inhoudt. Bij zelfrijdende auto’s denken jongeren vaak aan elektrische auto’s die op afstand en zonder chauffeur rijden. Bij connected cars denken ze aan auto’s die met elkaar in verbinding staan waarbij je kunt inspreken of typen waar je heen wil, en de auto er dan zelf heen rijdt.
Zelfrijdende auto’s halen wel de fun uit autorijden. 59% vindt het jammer dat ze zelf niet meer hoeven rijden en de helft vindt autorijden dan niet meer leuk. Daarom wil 3/4 van de jongeren gewoon zelf de controle over het stuur houden. 2/3 vindt een zelfrijdende auto gevaarlijk. Jongeren stappen liever in een vervoersmiddel mét bestuurder dan zonder. 48% verwacht minder ongelukken en 47% minder files. Het voordeel: 12% besteedt meer tijd aan vrije tijd, 11% zegt dan alcohol te kunnen drinken en 6% kan in de auto Snapchatten, YouTuben of Instagrammen. Ze gebruiken dan vooral videogerichte apps: in 2020 al is 80% van alle social media-content video. Zij vinden veiligheid de grootste belemmering voor de invoering van connected cars en zelfrijdende auto’s en noemen hacken (42% en de veiligheid van inzittenden (40%) als grootste belemmeringen. (Foto: Gutefrage.net)

BMW showt dashboard van de toekomst…

BMW P90245063_lowRes_bmw-ces-2017-12-2016BMW Group geeft opnieuw een voorproef van hoe de Beierse fabrikant een auto-interieur voor de toekomst zien tijdens de Consumer Electronics Show (CES) 2017 in Las Vegas. Enkele baanbrekende concepten en revolutionaire technologieën staan hier vol in de schijnwerpers, met als primeur het BMW HoloActive Touch systeem. Een virtueel touchscreen dat als een innovatieve interface tussen bestuurder en auto fungeert: een vrij zwevend display (geprojecteerd naast het stuurwiel) die reageert op gebaren en opdrachten bevestigt met voelbare feedback. BMW HoloActive Touch is onderdeel van een BMW i Inside Future studie, die bezoekers van de CES (5 – 8 januari) een impressie geeft van toekomstige mobiliteit waarin autonoom rijdende auto’s volledig connected zijn.

P90190698-the-new-bmw-x1-on-location-pictures-bmw-x1-xdrive25d-with-xline-330pxBMW HoloActive Touch bundelt de eigenschappen van het BMW Head-Up Display, Gesture Control en touchscreenbediening samen in een unieke gebruikersinterface, die tal van extra features biedt. Voor het eerst zijn functies te bedienen zonder fysiek contact met materialen, zoals een scherm of knoppen, terwijl de technologie toch de vertrouwde zichtbare en voelbare interactie met het voertuig mogelijk maakt, zoals bij conventionele touchscreens. BMW HoloActive Touch biedt de gebruiker tevens toegang tot een breed scala aan services van BMW Connected. De naadloze integratie van deze persoonlijke digitale mobiliteitsassistent komt nog meer uit de verf door een zeer intuïtieve interactie.

BMW heeft op de CES een uitstekende reputatie als het gaat om het presenteren van nieuwe displaytechnologie en bedieningsconcepten. Gesture Control debuteerde op de show van 2015 en is nu al beschikbaar in de nieuwe BMW 7 Serie en BMW 5 Serie. Het AirTouch systeem, zoals gepresenteerd op de CES 2016, ging al weer een stap verder: bij dit systeem kan de gebruiker via met de hand gemaakte gebaren functies activeren op een groot panoramisch display in het dashboard.

BMW HoloActive Touch is de volgende stap in bediening van functies en in de interactie met de auto. Net als bij de Head-Up Display is sprake van projectie via reflectie, maar in dit geval als een vrij zwevend beeld in het interieur en niet als een beeld tegen de voorruit. Het systeem projecteert een flexibel te configureren controlepaneel dat voor de bestuurder zichtbaar is naast het stuurwiel ter hoogte van de middenconsole. Een camera detecteert de handbewegingen van de bestuurder en kan ook vingertipbewegingen registreren. Zodra de vinger virtueel contact maakt met een van de controlevelden merkt de bestuurder aan een voelbare puls dat de gewenste functie is geactiveerd.