Categorie: "Algemeen"

Happy New Year!

Jogging Lady 2Heel gelukkig 2017 voor u allen. Laat alle wensen op het gebied van gezondheid, geluk, plezier, liefde, veiligheid, of wat ook uw deel zijn. Vanaf morgen gaan we weer verder op de bekende weg van nieuwtjes verzamelen, meningen vormen, kijken wat de wereld van de auto en het verkeer weer voor ons allen in petto heeft…. Tot morgen!

Hybride-verkopen komen onder druk te staan…

Mits. Outlander NYHet fiscale klimaat in ons land is veranderd. Niet langer worden in 2017 hybride-aangedreven auto’s bevoordeeld boven de veel beter verkochte wagens met een diesel- of benzinemotor. Voor al deze modellen telt straks een IKB-bijtelling van 22%. Slechts de puur elektrische auto’s blijven op de 4% regeling staan. Het resultaat zal volgens ingewijden in de branche zijn dat veel zakelijke rijders de ‘ongemakken’ van een hybride laten voor wat ze zijn en gewoon weer zullen overstappen op een auto met een meer conventionele aandrijfbron. Hyundai aan de stekkerVolgens milieugroeperingen slecht nieuws voor onze leefwereld, al was die verkoop van hybrides dan vooral belastingtechnisch ingegeven. Een deel van de vloot hybrides werd of wordt nooit elektrisch gereden en veel chauffeurs denderen in de linkerbanen van de snelwegen op weg naar hun al dan niet zakelijke bestemmingen. Nu was dit jaar al geen best jaar voor de verkoop van plug-in hybrides, volgend jaar wordt dat dus nog minder goed. Vreemd genoeg zie je in andere Europese landen nu net dat subsidieregelingen wel kunnen werken. De Britten en Noren neigen steeds meer naar hybrides of vol elektrische auto’s, maar zelfs in Duitsland komen de verkopen van dat soort auto’s heel langzaam wat op stoom. 20150326-02-Hybride-aanbod-nog-breder-met-Toyota-RAV4-HybridOpvallend is wel dat we kunnen zien uit cijfers van de RAI dat de gemiddelde veelrijder (13.000km is in Nederland het jaargemiddelde voor alle automobilisten) met een plug-in hybride nu al gemiddeld ruim 17.000km jaarlijks aflegt. Dat is nipt meer dan de gemiddelde elektrische rijders, maar daarbij moet je wel meetellen dat met name Tesla en Nissan bij de EV’s vooral in de taxiwereld veel gebruikers kent. Opvallend is ook dat de mensen die het meeste rijden in ons land geen gebruik maken van diesel (plek 2) maar Aardgas in de tank persen. Die rijders zitten jaarlijks ruim 26.000km op de weg.

Dealer blijft populair bij auto-consument…

Oldenhage Nieuw VennepTerwijl vele profeten van het doemdenken al jaren aankondigen dat de auto/merkdealer zijn beste jaren achter zich heeft gelaten en distributie, verkoop en onderhoud vermoedelijk snel het gemiddelde dealerschap zullen ondermijnen, blijkt de realiteit van alle dag toch een beetje anders. Uit recent onderzoek komt naar voren dat merkdealers nog steeds een kleine 40% van alle onderhoud in ons land in handen hebben. Wel is et zo dat met name berijders van oudere auto’s de universele garages en fastfitters meer en meer weten te vinden. Een op de vijf automobilisten doet ook graag zelf het nodig aan zijn/haar vervoermiddel. Dealers hebben het grootste marktaandeel onder prive-rijders, bijna 70% van hen kiest voor de zekerheid van de merkdealer, als ze zelf eerste koper zijn van een auto. Zodra men in het tweedehands circuit koopt neigt men al snel naar alternatieve vormen van onderhoud. Auto”s van de zaak rijders zijn gek genoeg relatief snel geneigd naar een fastfitter te gaan voor onderhoud of reparatie. Het kantelpunt voor de keuze van wie waar het onderhoud doet zit hem meestal rond de leeftijd van het voertuig. Is dat zeven jaar of ouder neigt de berijder sneller tot onderhoud bij andere bedrijven dan de merkdealer of zelfs de universele garages. Hou ouder hoe gekker en ook nog eens minder aandacht voor zekerheid of veiligheid. (RAI)

Aantal laadpalen stijgt…licht!

Fastned 179954-Nissan_station_Fastned (1)-84fdae-large-1442847601Op elke vijf elektrische auto’s is er nu een laadpaal beschikbaar om daar de actieradius te verlengen. Dat is een vervijfvoudiging ten opzichte van 2012. Intussen kent Nederland 21.010 laadpalen. Het totale wagenpark van elektrische of hybride voertuigen die behoefte hebben aan opladen is bijna 100.000 stuks. Het aantal auto’s groeit sneller dan het aanbod aan laadpalen. Of dat dan de groei van de vloot van ev’s zal beinvloeden moet nog worden afgewacht. Wie kiest voor een auto die rijdt op bio-ethanol zal ontdekken dat het aanbod van plekken waar je met die auto’s terecht kunt alleen maar daalt. Ook aardgas-stations zijn buitengewoon dun gezaaid. 13 om precies te zijn. Wie op waterstof wil rijden moet zich realiseren dat daarvan slechts 3 plekken bestaan om dat goedje op te pikken. Intussen blijkt het aantal tankstations voor meer gebruikelijke brandstoffen nog steeds min of meer gelijk te blijven. En die infrastructuur is essentieel voor succes. (RAI)

VW toont tweede I D Conceptcar

VW 800_i.d.concept1Volkswagen presenteert tijdens de North American International Auto Show (NAIAS, 8 t/m 22 januari 2017) in Detroit een nieuw model uit de I.D. familie: een multifunctionele auto voor een nieuw tijdperk. De conceptauto slaat een brug tussen de oorsprong van Volkswagen en de elektrische toekomst van het merk. Net als de I.D. is ook dit studiemodel gebaseerd op de Modular Electric Drive Kit (MEB) en geeft het blijk van de toepassingsmogelijkheden van het MEB-platform.
VW 800_i.d.concept2Sinds de primeur van de I.D. tijdens de internationale autoshow van Parijs afgelopen september stonden deze initialen primair voor de nieuwe generatie volledig verbonden, elektrische auto’s van Volkswagen. De I.D. onderscheidt zich door eenduidigheid in design, pure vormen, een optimaal ruimtelijk concept en de afwerkingskwaliteit waar Volkswagen bekend om staat.

VW 800_i.d.concept2Deze I.D. conceptauto is in de toekomst ook in staat geheel autonoom te rijden. Een lichte druk op het Volkswagen-embleem en het elektrisch intrekbare stuur verdwijnt in het dashboard. Terwijl de bestuurder relaxt, houden laser scanners, ultrasone en radarsensoren evenals camera’s het overige verkeer en de omgeving in de gaten.
Het I.D. studiemodel in Detroit slaat met zijn revolutionaire concept een brug tussen de oorsprong van het merk Volkswagen en diens toekomst op het gebied van elektromobiliteit. Het model combineert voldoende ruimte voor langere trips met een grote elektrische actieradius. Een nieuw gevoel van vrijheid, geheel emissievrij voor een nieuw tijdperk in mobiliteit.

Ook zakelijk succes voor Toyota C-HR

Toyota C-HR zakelijk succesToyota deelt naar eigen verklaring met de C-HR een forse klap uit in een populair segment. De nieuwe crossover oogst heel veel lof, aldus Michel Dudok, manager Fleetsales & Leasing van Toyota Nederland. “We ontvangen veel gepassioneerde reacties over het geslaagde design en de fantastische rijeigenschappen. Daarnaast scoort de CH-R ook rationeel erg goed. Hybride is synoniem aan Toyota en onze hybrides zijn synoniem aan lage ‘cost of ownership’. We zijn aantrekkelijker dan welke andere dieselaanbieder ook. En schoner, by the way. Toonaangevende bedrijven als KPMG, BAM Nederland en PWC hebben al voor de C-HR gekozen.”

Eind november arriveerde de C-HR bij de dealers. Op 1 december noteerde Toyota de 1.000e order. Vandaag staat de teller op 1.750 en eind december zal de teller volgens de fabrikant de 2.000 orders voorbij zijn.

Heel fijne feestdagen toegewenst!

OLYMPUS DIGITAL CAMERANamens het hele team bij Auto.blog.nl wens ik alle lezers en hun vrienden, bekenden, familie, geliefden en wie er verder toe doen, een heel fijne Kerst toe. Doe voorzichtig onderweg en uiteraard geen alcohol als je nog achter het stuur moet he?! Tot na de Kerst allemaal……

Ford waarschuwt; niet rijden met kater!

Ford kateronderzoekIn deze piekperiode tijdens de feestdagen, waarin veel mensen meer alcohol drinken met collega’s, vrienden en familie, nemen meer bestuurders een risico dat levensgevaarlijk kan zijn, zowel voor zichzelf als voor andere weggebruikers. Daarom is de “Hangover Suit” in het leven geroepen. Het pak weegt meer dan 17 kilo, bestaat uit een speciaal vest, en beschikt over gewichten bij de polsen en de enkels, een klep en een bril, en een koptelefoon. Samen simuleren deze middelen de klassieke symptomen van een kater, namelijk vermoeidheid, duizeligheid, een bonzend hoofd en concentratieproblemen. Onderzoek heeft aangetoond dat bij 1 op de 6 dodelijke verkeersongevallen in Europa alcohol in het spel is*. En in het Verenigd Koninkrijk vindt 1 op de 10 arrestaties in verband met rijden onder invloed, tussen 06:00 en 08:00 uur plaats**. Ford heeft het befaamde Meyer Hentschel-instituut in Duitsland opdracht gegeven de “Hangover Suit” te ontwikkelen om de gevaren van het rijden met een kater te benadrukken.

Why Did The (Young) Pedestrian Cross the Road? To Talk on the PhZelfs wanneer bestuurders niet meer boven de toegestane alcohollimiet zitten, vormen ze nog wel een gevaar dat even hoog kan zijn als bij personen die met drank op gaan autorijden, doordat bestuurders hoogstwaarschijnlijk te weinig slaap hebben gehad en hun reactievermogen slechter is. Ford biedt jonge automobilisten gratis trainingen aan via het Ford Driving Skills for Life-programma. Eind dit jaar zullen meer dan 20.000 bestuurders uit 13 Europese landen, waaronder Nederland, een training hebben gevolgd via Driving Skills for Life. Eerder heeft Ford voor het programma samengewerkt met het Meyer Hentschel-instituut om een op maat gemaakte “Drink Driving Suit” en een “Drug Driving Suit” te ontwikkelen, die onlangs werden gepresenteerd in “Jay Leno’s Garage”. De “Hangover Suit” bracht verschillende uitdagingen met zich mee. Kortom Ford wenst iedereen fijne feestdagen maar ook een grotere mate van veiligheid. Bedenk dat een auto een dodelijk wapen is als je er niet goed mee om kunt gaan door je fysieke gesteldheid. En die is na een stevige drinksessie echt de volgende ochtend niet zo maar verdwenen.

Europese autoverkopen aardig in de winst; Nederland wijkt af!

01-VolkswagenVolgens JATO Dynamics zijn de Europese autoverkopen in de maand november over het algemeen weer aardig gestegen. Bijna 7% zelfs en dat is een verrassing als je ziet dat het Europese consumentenvertrouwen nog niet zo heel groot is. De grootste markten trekken de kar, waarbij Spanje enorm opvalt. Grootste autoconcern in Europa qua marktaandeel is en blijft de VW-Groep die een kwart van alle autoverkopen voor haar rekening nam. Op enige afstand volgt dan Renault/Nissan en daar weer een fiks eind achter PSA. Grootste Aziatische inbreng heeft Hyundai-KIA dat Europees gezien nu op 9e plaats te vinden is, een plekje voor Toyota dat op 10 blijft staan. Opvallend zijn de negatieve cijfers voor Ierland (-20.4%), Zwitserland (-0,4%) en Nederland (-20.7%). Ons land loopt qua verkopen dus helemaal achteraan in Europa en is over 11 maanden bekeken nu bijna vergelijkbaar met de verkopen in Polen of Zweden. Best verkochte auto in Europa is nog steeds de VW Golf, gevolgd door de Renault Clio, terwijl bij de compacte SUV’s, een nog steeds stijgend marktsegment, de Renault Captur net even meer auto’s kon doen verkopen dan de VW Tiguan. (NP/JATO)