KIA vol vertrouwen in 2017…

AutoRAI 3404176130_ebf20f6f64Nog maar kort geleden. zo lijkt het, ging het KIA bepaald niet naar den vleze. Het Koreaanse merk dat toch al heel wat jaartjes in ons land actief was met wat wonderlijke maar vooral goedkope modellen ging onderuit. De financiele lasten voor ontwikkeling en marketing bleken te zwaar en men ging technisch failliet. Branche- en landgenoot Hyundai kwam het bedrijf redden. Binnen de kortste keren was Kia weer terug op het toneel en speelde een nieuwe rol met glans. Door de lage prijzen en de enorm lange garantietermijn waren veel Nederlanders wel te porren voor een product waarin steeds meer Hyundai-techniek verborgen zat. Kia Picanto 2004De aanpak werd ook professioneler, net als de dealers. Het gamma modellen groeide in een tempo zoals je dat van een Aziatisch merk mocht verwachten. Zodanig zelfs dat in het afgelopen jaar alle factoren samen zorgden voor een merk dat het grootste Aziatische merk in ons land werd. Zeker toen Daewoo (de laatste jaren als Chevrolet op de markt gebracht) onder water ging werd Kia voor mensen die zochten naar veel voor weinig het alternatief. 01-kia-sportage-6705En de nieuwe modellen van het merk doen in vrijwel niets meer onder voor alles wat van elders wordt aangeboden. Van mini-auto’s als de Picanto tot SUV’s en sinds kort ook middenklassers al dan niet met hybride-aandrijving. 02-Kia-NiroOok een crossover als de Niro mag zich in grote belangstelling verheugen. Of wat te denken van de colledig elektrische Soul? De tijd dat Kia er alleen was voor de zonderlinge particuliere koper is ook voorbij. Zakelijke rijders komen ook aardig aan hun trekken bij de Koreanen en dat is in de statistieken goed te zien. Wie goed oplet ziet de wagens ook als taxi opereren en dat is best een vechtmarkt. Kia zelf komt in 2017 met de nodige nieuwe en vernieuwde modellen.03-Kia_Sorento Dat zal de belangstelling voor het merk niet bepaald doen afnemen. Het begint een vaste waarde te worden op onze Europese markten en in ons land in het bijzonder. Kia kent een Europees ontwikkelingscentrum, kreeg een Europeaan aan het hoofd van marketing en ontwikkeling en dat is goed terug te vinden in de modellen. Zit daar de sleutel van het succes. Vast voor een deel. KIA Optima Hybride plugin 2016Maar die andere voorwaarden waaraan succes moet voldoen spelen zeker mee. Lage prijzen, veel uitrusting voor het geld en ook nog eens die garantie. Dat Kia komt er wel. En wie had dat kunnen bedenken een paar jaar geleden nog maar. (YB)

Lees ook:Dat imago toch; KIA
Lees ook:KIA had goed halfjaar
Lees ook:Audi A2 voor 2016
Lees ook:Van budgetmerk naar superauto; Plymouth Fury 1969!
Lees ook:Dacia; drie miljoen auto’s verkocht in tien jaar tijd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.