Categorie: "Autosportief"

McLaren is weer sportief bezig…

McLaren 570S StartveldSucces voor het GT4-klantenteam GMG Racing vorig weekend in het Pirelli World Championship GTS race op Road America in Wisconsin, VS. Coureur George Kurtz won beide races in de AM-klasse met zijn McLaren 570S GT4, waarbij de tweede race zelfs een één-tweetje opleverde voor McLaren met klantenteam KPR op de tweede plaats.

Waar de tweede race, die een aantal keer werd onderbroken, een relatief gemakkelijke overwinning was voor Kurtz, moest hij in de eerste race behoorlijk knokken om als tweede over de finish te komen, na in de laatste minuten door een rivaal te zijn ingehaald. Desondanks verdiende hij toch de overwinning nadat de wedstrijdleiding besloot zijn tegenstander een straf op te leggen vanwege onnodig contact tussen beide bolides. Een dubbele podiumplaats voor de McLaren 570S GT4 was het resultaat, met Mark Klenin van KPR op de derde plaats na als zesde te zijn gestart.

De tweede race, waarin meerdere keren de safety car werd ingezet en later zelfs een rode vlag wapperde als gevolg van incidenten, werd van begin tot eind door Kurtz geleid. Klenin vocht zich een weg naar de tweede positie en zo werd het een finish in dubbele formatie voor beide McLaren-klantenteams.

McLaren 570SGT4Ook Pirelli’s World Challenge GT-raceklasse kwam in actie op het stratencircuit Road America. Fabrieksrijder Alvaro Parente van team K-PAX Racing wist zijn McLaren 650S GT3 naar de negende en de zesde plaats te sturen in de twee sprintraces van elk 50 minuten. Hij scoorde hiermee belangrijke punten voor het kampioenschap.

Maar liefst vier 650S GT3′s van Strakka Racing kwamen in actie in het zuiden van Frankrijk. Het team leverde een felle strijd in de 1000 km van Circuit Paul Ricard, de laatste race van de Blancpain Endurance Cup voor de legendarische Total 24 Uur van Spa-Francorchamps volgende maand.
De hoogste finish was voor de 650S GT3 met startnummer 43 van fabrieksrijder Jonny Kane, Academycoureur David Fumanelli en Sam Tordoff: zij behaalden de 16e positie.

ŠKODA onthult KAROQ tijdens Tour-de-France

Karoq TdFWanneer de eerste etappe van de 104e Tour de France op 1 juli a.s. in Düsseldorf van start gaat, verschijnt ook de ŠKODA KAROQ aan de start. De nieuwe compacte SUV zal bij de 14 kilometer lange tijdritten worden ingezet als volgwagen. Twee witte ŠKODA’s KAROQ en één exemplaar in staalgrijs zullen Team Dimension Data for Qhubeka (Zuid-Afrika), LottoNL-Jumbo (Nederland) en Lotto Soudal (België) ondersteunen in hun strijd om tienden van een seconde. Na de wereldpremière van de KAROQ in Stockholm is de allrounder tijdens de Tour voor het eerst te zien op de openbare weg. ŠKODA is al 14 jaar lang officieel partner van de grootste wielerwedstrijd ter wereld.

198 wielrenners van 22 teams verschijnen aan de start van de 3.540 kilometer lange 104e editie van de Tour de France, die dit jaar op 1 juli van start gaat in Duitsland. Waar in 1987 de wielerwedstrijd vertrok in Berlijn, is drie decennia later Düsseldorf de plaats van handeling. Tijdens de 14 kilometer lange tijdritten in Düsseldorf rijden de ŠKODA KAROQ volgwagens voor het eerst zonder enige camouflage op de openbare weg, voorafgaand aan zijn marktdebuut aan het eind van het jaar.

De allrounder wordt leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 7-traps DSG en biedt dankzij Dynamic Chassis Control (DCC) keuze uit drie rijmodi. De elektromechanische stuurbekrachtiging zorgt voor een sportief rijgedrag. Er is keuze uit vijf motoren met een vermogen van 85 kW/115 pk tot 140 kW/190 pk.

Karoq 800_2-skoda-karoqHet ruim bemeten interieur biedt tijdens de Tour de France veel plek aan onderdelen en teamleden. Dankzij de WiFi hotspot laat de connectiviteit eveneens niets te wensen over: de passagiers zijn altijd online. De KAROQ is als eerste ŠKODA voorzien van een digitaal instrumentenpaneel waarmee de instrumenten afzonderlijk geprogrammeerd en weergegeven kunnen worden. Een andere speciale feature is het virtuele pedaal: een ‘Simply Clever’ oplossing die er voor zorgt dat de achterklep met een voetbeweging onder de achterbumper kan worden geopend en gesloten.

De nauwe band tussen het traditierijke Tsjechische merk en de wielersport gaat ver terug. 122 jaar geleden begonnen de oprichters van het bedrijf, Václav Laurin en Václav Klement, met de fabricage van fietsen voordat ze overstapten op de productie van auto’s. De wielersport speelt een belangrijkere rol in ŠKODA’s sponsorstrategie. Naast de Tour de France en de Vuelta a España in Spanje ondersteunt het bedrijf nog andere internationale en nationale wielerwedstrijden alsmede andere populaire sportevenementen.

Opel ADAM R2, klassewinnaar!

Opel ADAM R2 v.d. Marel 06-17De kortste rally op de kalender, de Vechtdalrally, is voor Timo van der Marel naar volle tevredenheid verlopen. Afgelopen zaterdag boekten Timo en zijn vaste co-pilote Rebecca van der Marel winst in de R2-klasse en eindigden ze als negende in het algemeen klassement, net als in de ELE Rally twee weken geleden. Uit de Opel Adam R2 is het maximale gehaald en de set-up is verder geoptimaliseerd. De verwachtingen voor de belangrijke Rally van Ieper op 25 en 26 juni zijn dan ook hooggespannen.

Eerste in de R2 en negende overall, meer zat er volgens Van der Marel niet in. Ook al ambieerde hij een hogere ranking in het algemeen klassement.
De Rally van Ieper, komend weekeinde, zien Timo en Rebecca als een grotere uitdaging. Daar verschijnen 33 auto’s in de R2-klasse aan de start, in een deelnemersveld van in totaal 108 eguipes. Dat zijn er flink meer dan in de Vechtdalrally.
Voor Timo en Rebecca van der Marel verloopt dit seizoen volgens schema. De Opel ADAM R2 wordt steeds beter. Ten opzichte van het vorige seizoen is hij compleet nieuw, maar de techniek is in grote lijnen gelijk aan die van de ADAM R2 van vorig seizoen. De 1.6-liter ECOTEC motor van 136 kW (185 pk) en 190 Nm koppel blijkt zeer betrouwbaar. Hij maakt maximaal 8.800 toeren per minuut. Een sperdifferentieel en het rally-onderstel maken het mogelijk de auto prima te prepareren op alle soorten ondergrond.

Opel Adam R2 v.d.MarelAlgemeen Klassement Vechtdalrally 2017

1: Dennis Kuipers – Ford Fiesta R5 – 42:06.2
2: Jasper van der Heuvel – Mitsubishi Lancer Evo X – 42:09.0
3: Steen Andersen – Mitsubishi Lancer Evo X – 43:36.2
4: Lambert Parren – Mitsubishi Lancer Evo X – 44:38.9
5: Gerben Brouwer – Audi QUATTRO S2 – 44:49.9
6: Bertram Altena – Opel Manta i200 – 45:19.5
7: Guido Imhoff – Volkswagen Golf 3 – 45:25.1
8: Jan de Winkel – Renault Clio R.S. R3 – 45:30.6
9: Timo van der Marel – Opel ADAM R2 – 46:46.5
10: Roald Leemans – Citroen DS3 – 47:21.3

Porsche heerst weer op Le Mans…

Porsche Le Mans 2017Porsche heeft de 24 uur van Le Mans voor de derde achtereenvolgende keer gewonnen. Na een race vol drama en heroïek kwam Timo Bernhard als eerste over de streep met de Porsche 919 Hybrid met startnummer 2. De Porsche 919 Hybrid met startnummer 1 viel uit, na meer dan 10 uur lang aan de leiding te hebben gereden.
De overwinning die Earl Bamber, Brendon Hartley (beiden NZ) en Timo Bernhard (D) met de behaalden, was de 19e overall voor Porsche en de derde op rij voor de 919 Hybrid. Voor Brendon Hartley is deze overwinning zijn eerste op Le Mans. Porsche behaalde zijn eerste overalloverwinning op Le Mans in 1970.

Porsche Le Mans 800_porscheoverwinninglemans20175Voor het trio Bamber/Hartley/Bernhard begon de race moeilijk: in de vroege avond was een pitstop van maar liefst één uur noodzakelijk om een technisch probleem aan de vooras te verhelpen. Na de stop zetten de drie coureurs vanaf de laatste positie en met 19 ronden achterstand op de koploper een inhaalrace in, die ertoe leidde dat de Porsche 919 Hybrid #2 om 13.53 uur de koppositie in de race overnam. Timo Bernhard reed de race vervolgens zonder problemen uit.

Porsche Le Mans 800_porscheoverwinninglemans20172De Porsche 919 met startnummer 1 (Neel Jani, André Lotterer, Nick Tandy) lag meer dan 10 uur lang aan de leiding van de 85e editie van de zwaarste race ter wereld. Kort na 11.00 uur viel de auto uit doordat de oliedruk wegviel. Op dat moment bedroeg de voorsprong op de naaste rivaal meer dan 13 ronden.
Voorafgaand aan de race verwachtte Porsche in de LMP1–klasse een zware strijd met Toyota. Twee van de drie Toyota’s vielen in de vroege nacht echter kort na elkaar uit. De derde Toyota eindigde op grote afstand.

Toyota Yaris WRC pakt podiumplek…

Yaris WRC 2017 in actieToyota GAZOO Racing pakt wederom een podiumplaats in het World Rally Championship (WRC) 2017. De Yaris WRC van coureur Jari-Matti Latvala en navigator Miikka Anttila eindigde in de Rally van Italië op Sardinië op de 2de plaats. De Yaris WRC van coureur Esapekka Lappi en Janne Ferm finishte als 4de. Het duo wist maar liefst zes stages te winnen waaronder de Power Stage. Geen ander team kon hieraan tippen.

De 3de Yaris WRC – die van Juho Hänninen en Kaj Lindström – leidde de rally op de 1ste rallydag en eindigde na vier uitdagende dagen op het gravel van Sardinië uiteindelijk als 6de. Door het zilver van de Yaris WRC met nummer 11 is Toyota GAZOO Racing verder ingelopen op de huidige nummer 1 in het kampioenschap. Het raceteam staat momenteel op de 3de plaats overall.

Zandvoort’s debuut nieuwe McLaren…

720S 1Op 8 en 9 juli aanstaande staat Circuit Zandvoort twee dagen lang in teken van de Louwman Exclusive Fandays. Dat betekent dat de mooiste en meest exclusieve auto’s van Nederland samenkomen op het circuit voor demonstraties en workshops. Ook het meerijden in een bijzondere auto is mogelijk. Bovendien beleeft de McLaren 720S, de nieuwste telg uit de Super Series van het Britse merk en volgens velen de benchmark in de klasse van de supercars, er zijn publieksdebuut.
De Louwman Exclusive Fandays op 8 en 9 juli hebben een uniek karakter: niet alleen klanten en relaties van Louwman Exclusive zijn met hun exclusieve auto van harte welkom op het circuit van Zandvoort, ook fans die graag eens al dat ie mooie en bijzondere vierwielers van dichtbij willen zien, kunnen er hun hart ophalen. Louwman Exclusive zorgt in samenwerking met Circuit Zandvoort voor een gevuld en spectaculair programma. Uiteraard wordt er geracet en hebben de eigenaren van een supercar de mogelijkheid het nieuwe asfalt van het circuit zelf te ervaren. Misschien wel met een fan aan boord, want diverse eigenaren van spectaculaire bolides hebben al toegezegd de bijrijdersplaats voor een echte fan vrij te houden.

720S BronzeOp de paddock van Circuit Zandvoort richt Louwman Exclusive een VIP Parking in, waar klanten van Louwman Exclusive hun exclusieve auto kunnen parkeren. Daarnaast verzorgt het Louwman Museum een display van een aantal zeer fraaie en bijzondere auto’s uit de collectie. Natuurlijk neemt Louwman Exclusive zelf ook een aantal zeldzame supercars mee naar Zandvoort, waaronder de nieuwe McLaren 720S die niet eerder te zien is geweest in Nederland. De nieuwste McLaren uit de Super Series, die dit voorjaar werd gepresenteerd op de autotentoonstelling van Genève, is volgens velen de benchmark op het gebied van supercars van dit moment. Met 720 pk en een acceleratie van 0 tot 200 km/h in 7,8 seconden zijn de prestaties adembenemend. Ook spectaculair is de 570S die een aantal ronden over het duinencircuit zal maken in handen van racelegende Michael Bleekemolen.

TVR-Tuscan-Targa-3Kaarten voor de Louwman Exclusive Fandays kosten 15 euro per stuk en zijn te bestellen via http://www.britishracefestival.nl/. In hetzelfde weekend heeft ook het British Race Festival op het circuit plaats, dus liefhebbers van Britse iconische merken als Morgan en TVR genieten ook van een stukje Britse heritage. De Louwman Exclusive Fandays worden verzorgd in samenwerking met AutoWeek en Circuit Zandvoort.

Subaru wil de snelste zijn….op de Nurburgring…

Subaru-WRX-STI-Type-RA-Allrad 2017 NB RingHet ronderecord staat nu nog steeds op naam van een Alfa Romeo, op de bumper gevolgd door een Porsche Panamera die er zeven seconden langer over deed. Maar de Japanse fabrikant Subaru laat de eer van die snelste rondjes op de befaamde en ook beruchte Nurburgring niet over aan haar concurrenten. Nee, die wil men zelf in handen zien te krijgen. Op 19 mei jl deed men al een poging maar die mislukte doordat het op die datum echt droevig weer was en de weergoden de Subaru WRX STI Type RA NBR niet bepaald gunstig gezind waren. En dat zat die lui niet lekker bij Subaru en dus wil men nog deze zomer alsnog een recordpoging wagen. Men wil sneller zijn dan die Alfa die het parcours in 7u23seconden aflegde. Dat men daarbij niet meen gewone serie-auto aan de bak zal gaan is duidelijk. Subaru-WRX-STI-recordDe Subaru wordt net als alle andere auto’s die hier records willen vestigen aangepast aan de bijzondere omstandigheden op dit circuit. Dat is ook nodig want een serieversie van deze Subaru deed er in ongemodificeerde vorm bijna een minuut langer over. De onlangs hier ook genoemde Voolvo S60 Polestar behaalde een nette 7m51s. Dat wordt zeker een richttijd. De Subaru die het circuit als snelste moet gaan rondrijden kreeg van zijn ingenieurs nog eens tien paarden extra om deze inspanning te verrichten. Binnenkort dus met 310pk aan de start. We zijn benieuwd! (AMuS)

Spanning in Mazda MX5 Cup

MX5 Cup cmmc_zandvoort_17_080417_prevTijdens drie races van de Conrad Mazda MaX5 Cup, afgelopen weekend op Circuit Zandvoort, heeft András Király dankzij twee overwinningen en één tweede plaats de spanning in het kampioenschap bij de rijders weer volledig teruggebracht. Het verschil met leider Marcel Dekker is nu nog maar één punt. In het teamkampioenschap was Jorn van der Kuil twee van de drie keer de snelste coureur en bouwde daarmee de voorsprong van zijn team One Racing by Huyer verder uit.
Coureur van de dag werd startnummer 21, Wouter Drijfhout. Hij werd door de rijderscommissie gekozen voor zijn grote sportiviteit en inzet op de baan. De snelste raceronde gerekend over alle drie races was voor András Király in de zevende ronde van de tweede race in een tijd van 2:06.351.

Dit jaar verdient de beste coureur 60 punten per race, de nummer twee 59 enzovoort. Met twee keer de winst en één keer de tweede plaats verkleinde Király zijn achterstand op de koploper in het tussenklassement, Dekker, tot slechts één punt. Dekker leidt nu met 585 punten, Király heeft er 584. Dan volgt Wubben met 568, Woodger met 549 en Arno Bultman met 514 punten.
In het teamkampioenschap, voor teams die het hele seizoen met meer dan één coureur de strijd aangaan, is er per race maximaal 10 punten te verdienen. Jorn van der Kuil van One Racing by Huyer was met respectievelijk de 16e, 26e en 19e plek twee keer de snelste rijder bij de teams en vergrootte daarmee de voorsprong van zijn team naar 17 punten verschil met de nummer twee. One Racing by Huyer heeft nu 99 punten, de nieuwe nummer twee is Deeza Racing met 82 punten. Dan volgt Van Dulmen met 71 punten.
Randy Rekelhof blijft leider in het rookie-klassement en heeft nu 172 punten, 20 meer dan Tim Martens.

Ford team terug in Le Mans wedstrijd…

Ford GT Ganassi RacingIn 2016 had Ford een nieuwe auto, een nieuw team en een nieuwe uitdaging: de 24 uur van Le Mans winnen, 50 jaar na de 1-2-3 overwinning op de Le Mans-race van 1966. Ford Chip Ganassi Racing behaalde een historische overwinning en is sindsdien nog sterker geworden. Het team behaalt overwinningen over de hele wereld en neemt zowel deel aan het FIA World Endurance Championship als het WeatherTech SportsCar Championship. Over slechts een paar dagen verschijnen de vier GT’s van Ford Chip Ganassi Racing op het Circuit de la Sarthe voor de start van de 24 uur van Le Mans 2017 om de overwinning van vorig jaar van de Ford GT nummer 68 te verdedigen:

Ford GT 2016 = 1De race van 2017 gaat tevens gepaard met een belangrijk jubileum: Het is dit jaar 50 jaar geleden dat Dan Gurney (VS) en AJ Foyt (VS) de 24 uur van Le Mans wonnen met een Ford GT40. Met deze tweede overwinning van in totaal vier overwinningen, plaatste Ford zich definitief op de voorgrond van de belangrijkste race ter wereld. Het enige ontbrekende stukje van de puzzel is de in Le Mans geboren Sébastien Bourdais, die aan het herstellen is van een ongeval dat plaatsvond tijdens de kwalificaties voor de Indianapolis 500. Het is een flinke klap voor het team, vooral aangezien Bourdais in 2016 in het winnende team van nummer 68 zat, maar nu worden Joey Hand (VS) en Dirk Müller (GER) vergezeld van INDYCAR-ster Tony Kanaan (BRA), die hen zal helpen de hoogst haalbare prijs in de wacht te slepen. Het team van de Ford GT nummer 69 bestaat uit Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) en de coureur met de eerste startpositie in de Indianapolis 500, Scott Dixon (NZ). Verleden jaar hebben ze het podium gehaald en dat gaf hen een geweldig voorproefje van hoe succes aanvoelt op Le Mans.

Ford GT rearAfgelopen jaar is de Ford GT nummer 66 van Stefan Mücke (GER), Olivier Pla (FRA) en Billy Johnson (VS) als vierde geëindigd, nadat ze een strafpitstop moesten maken vanwege een defecte nummerplaatverlichting. Desondanks lagen ze op het moment van de finish slechts één ronde achter op de winnaars en hierdoor zijn ze momenteel gemotiveerder dan ooit tevoren.
De 24 uur van Le Mans 2016 was een lastige race voor het team van de Ford GT nummer 67, toen de auto vlak voor de start problemen met de versnellingsbak kreeg, waardoor de uitdaging nog groter werd. Dit jaar willen Andy Priaulx (GB), Harry Tincknell (GB) en Pipo Derani (BRA) zich vol in de strijd storten.

Raadvraag; meer onderdelen bij SEAT of een Ducati??

Ducati - Seat - onderdelenVakmanschap en technologie komen samen in de productieprocessen van SEAT Sport en Ducati Corse. De teams uit respectievelijk Barcelona en Bologna bouwen racers die gemaakt zijn om te winnen. Een blik achter de schermen bij de productie van een Leon Cup Racer en een Ducati MotoGP motorfiets. Het standaard chassis van een SEAT Leon vormt de basis voor de raceauto. Aan deze technische basis worden 1.400 onderdelen toegevoegd om het productiemodel om te bouwen tot Cup Racer. Bij Ducati worden 2.060 onderdelen gemonteerd op een chassis dat speciaal is ontwikkeld voor races.
Het kost SEAT’s team van toegewijde monteurs maar liefst 277 uur om een complete raceauto te bouwen. De constructie van de racemotorfiets vergt 80 uur.

SEAT Ducati 800_seatleoncupracervsducatimotogp7De krachtbron van de Leon Cup Racer weegt 170 kilo, terwijl de motor van de race-Ducati slechts 49 kilo op de schaal brengt. In beide gevallen is het één van de eerste componenten die worden gemonteerd. Het verschil is dat de motor in de auto wordt getild met een kraan, terwijl de krachtbron van de motorfiets door drie monteurs met de hand in het chassis wordt geplaatst.

SEAT Leon Ducati 800_seatleoncupracervsducatimotogp4Eén van de uitdagingen bij de ontwikkeling van raceauto’s en -motoren is het beperken van tijdsverlies bij elk schakelmoment. In de MotoGP maakt Ducati gebruik van Seamless-technologie. Deze maakt het mogelijk om in slechts 9 milliseconden van verzet te wisselen, door simpelweg een tikje tegen het schakelpedaal te geven. De SEAT Leon Cup Racer is voorzien van een elektronische DSG-transmissie met zes versnellingen, een dubbele koppeling en schakelpaddels aan het stuurwiel. De 1.119 kilo wegende en maximaal 267 km/u snelle Leon Cup Racer kan snel afremmen dankzij 378 mm grote remschijven op de vooras met remklauwen voorzien van zes zuigers. Ducati’s racebike is voorzien van 340 mm grote remschijven en remklauwen met vier zuigers, die er binnen no time voor zorgen dat de 350 km/u snelle en 157 kilo wegende motorfiets weer stilstaat.