Categorie: "Autosportief"

Volvo blijft sponsor KLM Open…

Volvo en KLM OpenVolvo verbindt zich voor het 2e jaar als ‘Official Car Sponsor’ aan het KLM Open. Het Zweedse automerk levert onder meer de courtesy cars voor spelers en officials. Ook is de nieuwe Volvo XC60 te bewonderen op het toernooi. Het KLM Open vindt plaats van 14 tot en met 17 september op The Dutch in Spijk.
 
“De samenwerking van Volvo en het KLM Open 2016 is van beide kanten goed bevallen”, aldus toernooidirecteur Daan Slooter. “We daarom erg blij dat het partnership wordt voortgezet. We kregen van de spelers zeer goede reacties over de courtesy cars en we kijken hoe we dit jaar de verwachtingen op onder meer dit vlak kunnen overtreffen.”

Richard Snijders, Algemeen Directeur Volvo Car Nederland, denkt de verwachtingen zelfs te overtreffen. “Behalve de aanwezigheid van de complete Volvo 90-serie, inclusief de V90 Cross Country, is het KLM Open een van de eerste gelegenheden om de nieuwe Volvo XC60 te bekijken. Het golftoernooi is voor ons een mooie gelegenheid om onze modellen voor te stellen aan de aanwezige golfliefhebbers. Daarbij zijn Volvo-rijders vaak enthousiast over golf en velen hiervan beoefenen de sport. Een goede match dus.”

Opel Movano voor rallyteam…

Opel Movano voor rallyteamVoor het transport van zijn succesvolle Opel ADAM R2-rallyauto heeft Timo van der Marel nu bijpassend vervoer. Het is een Opel Movano 2.3 CDTi BiTurbo met 120 kW (163 pk) vermogen. Vrijdag 2 juni nam hij de speciaal geprepareerde bedrijfsauto in gebruik. Het is een van de sterkst gemotoriseerde varianten, met ook dubbellucht achter voor extra stabiliteit. Het is een eyecatcher, dankzij dezelfde kleuren en print als zijn ADAM R2-rallyauto.

Timo heeft voor Opel gekozen vanwege de bewezen, hoge betrouwbaarheid van zijn ADAM R2-rallyauto. De inzet van de Movano past bij zijn streven om zich verder te professionaliseren met zijn rallysportactiviteiten en Opel nog meer op de kaart te zetten in de rallywereld. De Opel Movano zal twee voorname taken hebben. In de eerste plaats doet hij dienst als transportmiddel om de Opel Adam R2 mee te vervoeren naar rally’s en bijvoorbeeld clinics, waarbij de rallyauto achter de Movano op een trailer meegenomen wordt. Daarnaast wordt hij ingezet voor het laden en vervoeren van onderdelen en materialen, zoals rallybanden, reserveonderdelen voor de Adam R2, kisten met gereedschap voor de monteurs en de Opel Motorsport tent.

Van der Marel strijdt samen met zijn co-pilote Rebecca van der Marel in een ADAM R2 in de RC4-klasse. De hightech Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel. De eerstvolgende wedstrijd waarnaar Van der Marel met de Movano koers zal zetten, is de Vechtdal Rally in Hardenberg op 17 juni.

Sportieve successen bij McLaren…

McLaren 570SGT4Succes voor McLaren in diverse raceklassen afgelopen weekend, waarbij zowel met de 650S GT3 als de 570S GT4 podiumplaatsen werden behaald in vier raceklassen verspreid over drie continenten. Sandy Mitchell en Ciaran Haggerty, beide coureurs van McLaren GT Academy, behaalden in het Britse GT-kampioenschap een overwinning en een derde plaats met hun McLaren 570S GT4, een raceauto direct afgeleid van de straatversie van de 570S uit de Sport Series.

Het duo kwalificeerde zich als derde op het circuit van Snetterton en wist deze positie in een spannende eerste race te behouden. In de tweede race slaagde Mitchell erin de 570S GT4 na een periode achter de safety car te hebben gereden naar de koppositie te sturen. Behendig hield hij de rest van het veld achter zich en stuurde zijn McLaren als eerste over de finishlijn.

Aan de andere kant van de oceaan namen fabrieksrijder Alvaro Parente en GT Academy-coureur Ben Barnicoat met hun K-PAX Racing McLaren 650S GT3 eremetaal mee naar huis na een race in het SprintX-kampioenschap op Lime Rock Park. In de eerste race was het Parente die na halverwege te zijn ingestapt met een spectaculaire inhaalactie de derde plaats pakte en tot het einde vasthield. De tweede race was het Barnicoat die het stuur halverwege overnam en dankzij een vlotte pitstop van plaats vier naar drie schoot en ook die tot het einde vasthield. Tweemaal een podiumplaats in Connecticut was het succesvolle resultaat

Op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps in België was het fabrieksrijder Côme Ledogar die voor succes zorgde. De Fransman, die zijn Garage 59 McLaren 650s GT3 deelt met Alexander West, reed een ware inhaalrace die hij startte vanaf de achttiende plek en finishte als derde.

McLaren 650SGT3Tot slot was er ook feest ‘down under’: coureurs Fraser Ross en Warren Luff van YNA Autosports stuurden hun 650S GT3 als derde over de finish tijdens de openingsronde van het 2017 Australian Endurance Championship. In de 103 ronden lange endurancerace klommen ze van een vijftiende startpositie op naar de top van het veld op Phillip Island.

McLaren levert van diverse modellen FIA-gehomologeerde raceversies, zoals de 570S GT4 en 650S GT3. Deze auto’s zijn niet alleen voor fabrieksrijders, maar ook voor privéteams beschikbaar en naar wens is alle ondersteuning en service tijdens races mogelijk. In Nederland verzorgt Louwman Exclusive, importeur en enig dealer in Nederland van het Britse supercarmerk, deze ondersteuning. Onder de noemer Louwman Driving Experience verzorgt Louwman Exclusive bovendien rijvaardigheidstrainingen en circuittrainingen voor McLaren-eigenaren, het eerste opstapje naar het rijden van een echte race in een McLaren.

Opel en Feyenoord – nog drie jaar samen…

Opel sponsor FeyenoordNadat Feyenoord en Opel eerder al hun intentie uitspraken om de samenwerking na afloop van het vierjarige (2013 – 2017) hoofdsponsorschap voort te zetten, is dit op 31 mei definitief bekrachtigd door de ondertekening van een nieuwe overeenkomst. Hiermee is Opel exclusief mobiliteitspartner van Feyenoord gedurende de periode 1 juli 2017 tot en met 30 juni 2020 en wordt het toegevoegd aan het selecte aantal strategische partners van de club. Een belangrijke component van de samenwerking is het feit dat Opel zal voorzien in de levering van Feyenoords complete wagenpark, voor spelers, staf, jeugdvervoer en personeel.

De verlenging van de samenwerking volgt na een zeer succesvol vierjarig hoofdsponsorschap, waarin Feyenoord niet alleen de KNVB-beker (2016) en de landstitel (2017) veroverde, maar ook mooie maatschappelijke impact werd gecreëerd dankzij de samenwerking met en voor de Hartstichting. Als gevolg van de internationale koers van de onderneming kon Opel Nederland het hoofdsponsorschap niet verlengen, maar kreeg het wel de ruimte om het partnerschap op gepaste wijze voort te zetten. De meerjarige, nieuwe overeenkomst biedt daar alle ruimte toe en geeft de gelegenheid om als trotse partner, met passie voor het trouwe legioen, de lange verbondenheid met de Rotterdamse club een passend vervolg te geven.

Voor een terugblik op het vierjarig hoofdsponsorschap stelde Opel de speciale videocompilatie ‘Opel houdt hart voor Feyenoord’ samen. Die is via de website van Opel te bekijken…

KIA zoekt ballenmeisjes…

KIA ballenjongens en meisjesKia verzorgt als trotse sponsor van het UEFA Women’s EURO 2017 de Official Match Ball Carriers. Dit zijn de meisjes die de wedstrijd openen door de bal te overhandigen aan de scheidsrechter. Een belangrijke en eervolle maar vooral leuke taak. Meisjes die zich geroepen voelen, kunnen zich via de speciale Facebook-pagina direct aanmelden. Dat kan tot en met 11 juni 2017.
Dit jaar vindt het EK-vrouwenvoetbal voor het eerst plaats in Nederland. De zeven speelsteden Breda, Deventer, Doetinchem, Enschede, Rotterdam, Tilburg en Utrecht staan van 16 juli tot en met 6 augustus klaar om voetbalsters en hun fans uit heel Europa te ontvangen voor het UEFA Women’s EURO 2017. Op de eerste speeldag, zondag 16 juli, neemt Nederland in Stadion Galgenwaard in Utrecht het op tegen Noorwegen. Aan het EK-vrouwenvoetbaltoernooi strijden naast Nederland en Noorwegen ook België, Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, IJsland, Italië, Oostenrijk, Portugal, Rusland, Schotland, Spanje, Zweden en Zwitserland om de Europese titel.

Kia zoekt in totaal 31 meisjes in de leeftijd van 10 tot 14 jaar die tijdens de EK-voetbalwedstrijden als Official Match Ball Carriers de officiële wedstrijdbal overhandigen aan de scheidsrechter. Meisjes die zich voor deze unieke taak geroepen voelen, kunnen zich via de speciale Facebook-pagina opgeven door een filmpje te uploaden waarin ze zichzelf op een unieke manier presenteren. Bijvoorbeeld door de bal honderd keer hoog te houden, met gesloten ogen een penalty te nemen, een wedstrijdlied te zingen of supersnel waterflessen te vullen. Affiniteit met voetbal is natuurlijk een pré, net als het spreken en begrijpen van de Engelse taal.

Kia geeft elke Official Match Ball Carrier vier EK-kaartjes, zodat ouders, familie en vrienden ook bij het bijzondere overhandigingsmoment aanwezig kunnen zijn. Alle deelnemers moeten toestemming hebben van een ouder of voogd om aan deze unieke actie deel te kunnen nemen. De winnaars – die tussen 16 juli en 6 augustus 2017 minstens één wedstrijddag beschikbaar moeten zijn – krijgen na aanmelding automatisch bericht.

Ford maakt Focus RS nog completer…

FocusRS_OptionsPack_04-400x225Ford heeft vandaag een nieuw, exclusief optiepakket gepresenteerd voor de meermaals bekroonde Focus RS. Dit pakket bevat onder meer een mechanisch differentieel met beperkte slip (LSD: limited-slip differential) dat de sportieve bestuurder nog meer grip en rijplezier biedt. Verder bevat het optiepakket een unieke styling, waaronder de voor de Focus RS kenmerkende carrosseriekleur Nitrous Blue met opvallende zwarte exterieurdetails en tweekleurige stoelen. Het Focus RS-optiepakket is het nieuwste product van Ford Performance, het bedrijfsonderdeel dat onlangs zijn nieuwe assortiment op de Autosalon van Genève 2017 heeft laten zien.

FocusRS_OptionsPack_15-400x225Het Focus RS-optiepakket is ontwikkeld door de technici van Ford Performance en op diverse internationale locaties getest. Het resultaat is het op de vooras aangebrachte Quaife-LSD  waarmee de toonaangevende grip en responsiviteit van de RS nog verder zijn verbeterd. Het mechanische LSD beperkt het motorkoppel voor een wiel met minder grip op het wegdek en stuurt het koppel naar het wiel dat meer grip heeft. Dit compenseert wielslip, die acceleratie en stabiliteit kan belemmeren. Door het koppel voor de beide voorwielen te regelen, zorgt het Quaife-LSD ervoor dat de bestuurders die vragen om sportieve rijprestaties optimaal gebruik kunnen maken van het vermogen van de 2,3-liter EcoBoost-motor van 350 pk. Het differentieel werkt verder probleemloos samen met technologieën waarmee de Focus RS standaard is uitgerust, zoals:
Ford Performance All Wheel Drive, de regeleenheid waarmee de koppelverdeling tussen voor- naar achteras wordt afgestemd op de rijsituatie; hiervoor wordt de input van sensoren 100 keer per seconde gecontroleerd en wordt maximaal 70 procent van het koppel naar de achteras gestuurd.

FocusRS_generations_16De Focus RS biedt een aantal rijmodi waaronder het voor de branche nieuwe Drift Mode waarmee onder circuitomstandigheden overstuurslips kunnen worden gemaakt; Launch Control voor een supersnelle start; en een acceleratie van 0-100 km/u binnen 4,7 seconde.

FocusRS_OptionsPack_13-2-400x225De opvallende en aardig dynamische stijl van het Focus RS-optiepakket biedt unieke details voor het kenmerkende Nitrous Blue-exterieur, zoals het matzwarte dak en spiegelkappen. Ook de achterdakspoiler is in matzwart afgewerkt en de spatborden aan spoilerzijde zijn voorzien van het blauwe RS-logo. Tot de standaarduitrusting behoren verder:
Laagglanzende zwarte 19″ gesmede lichtmetalen velgen met RS-wieldoppen; deze velgen zijn sterker en beter bestand tegen botsingen
Brembo remklauwen met vier zuigers, uitgevoerd in het kenmerkende RS-blauw
Recaro-kuipstoelen met exclusieve, in Nitrous Blue uitgevoerde, leren elementen

Wie meer wil weten over deze nieuwe uitmonstering voor de meer dan vlotte Ford Focus RS moet maar even gaan kijken bij Ford-dealers die deze bijzondere wagens in het assortiment voeren. Dan hoor je vast ook wat al dit lekkers je gaat kosten…

24 feiten over Porsche op Le Mans….

Le Mans 800_m17-1501-fineOp 17 en 18 juni strijdt Porsche met de 919 Hybrid voor de derde opeenvolgende overwinning van de legendarische 24-uursrace van Le Mans. Met 18 overall overwinningen is Porsche recordhouder. In aanloop naar de race: 24 feiten over Porsche op het misschien wel meest fameuze motorsportevenement.
1
De 919 Hybrid draaide op 12 juni 2013 zijn allereerste ronde op de Porsche testbaan in Weissach. Timo Bernhard bestuurde de auto. Twee jaar later won hij met de 919 Hybrid het FIA World Endurance Championship.
2
Le Mans leeft ook in Hollywood. Steve McQueen’s deelname werd in 1971 verfilmd, Paul Newman werd tweede overall in 1979 en Patrick Dempsey behaalde in 2015 de tweede plaats in de GTE-AM-klasse.
3
Tijdens de 24 Uur van Le Mans brengen de Porsche coureurs gemiddeld 3,2 uur door op een massagetafel. Ze delen op het circuit 3 slaapkamers en een badkamer.
Le Mans 800_m17-1506-fine4
De 8 megajoule aan elektrische energie die per ronde via recuperatiesystemen wordt gegenereerd, is de topcategorie binnen de efficiencyregels van Le Mans. Porsche was de eerste – en lange tijd de enige – constructeur in deze categorie. Een extra uitdaging daarbij is dat hoe meer elektrische energie de 919 gebruikt, hoe minder brandstof is toegestaan.
5
Op 10 juni 2015 zette Neel Jani bij de kwalificaties op Le Mans een tijd neer van 3.16,887 minuten, een record dat nog steeds staat.
6
Gedurende de 24 Uur van Le Mans stuurt een 919 Hybrid 19 GB aan data naar de pits.
7
Bij de race in Le Mans maakt elke 919 Hybrid naar verwachting 30 pitstops.
Le Mans 800_m17-1049-fine-28
In 2016 zat Romain Dumas mede door lange safetycar-periodes 54 ronden onafgebroken aan het stuur van de 919 Hybrid. Deze langste stint ooit van alle Porsche LMP rijders duurde van 00.13 uur tot 03.38 uur, bijna de tijdsduur van twee F1 Grand Prix’.
9
Circa 60% van de terugwonnen energie van de Porsche 919 Hybrid is afkomstig van de remmen vóór. Het uitlaatsysteem verzorgt de resterende 40%.
10
Het Porsche Motorsport LMP team bestaat uit 260 mannen en vrouwen. Bij de 24 Uur van Le Mans zijn 90 van hen aanwezig. Bij een reguliere zesuursrace zijn dat er 65.
11
De V4-verbrandingsmotor heeft een blokhoek van 90 graden. Hij functioneert echter als een rechtopstaande boxermotor.
Le Mans 00_m17-1504-fine12
Een wiel-/bandcombinatie van de 919 Hybrid weegt 5 kilo. Porsche monteur Rainer Mülhäuser is in staat om met één hand een gebruikt wiel op te pakken en een nieuwe te monteren. Monteurs van andere teams proberen dit nu ook.
13
Op 9 december 2013 stapte Mark Webber in Portimão voor het eerst in de 919 Hybrid. Hij deed dat onder bijzondere omstandigheden: in het donker op een circuit dat nieuw voor hem was.
14
Op 30 november 2014 beleefde Mark Webber de heftigste crash van zijn carrière op het circuit van São Paulo. 9 ronden later bezorgde Neel Jani Porsche de eerste overwinning met de 919 Hybrid.
15
In 2015 wonnen LMP rookies Earl Bamber, Nico Hülkenberg en Nick Tandy ‘Les 24 Heures’ met de 919 Hybrid. Ze legden 395 ronden af. Hun tactiek was eenvoudig en doeltreffend: je rijdt de snelheid waarbij je je goed voelt en je voorkomt daarbij dat je ook maar iets raakt.
Le Mans 800_m17-1284-fine-216
De grootste afstand die ooit bij de 24-uursrace van Le Mans werd afgelegd, was 397 ronden. Dat gebeurde in 2010 door drie mannen met een Porsche junior achtergrond: Romain Dumas, Timo Bernhard en Mike Rockenfeller. Zij reden een Audi en legden 5.410,71 km af.
17
De twee recuperatiesystemen van de Porsche 919 Hybrid genereren meer dan 400 pk. Dit vermogen wordt op afroep naar de elektromotoren van de voorwielen gestuurd. Dat maakt de 919 Hybrid tijdelijk tot een vierwielaangedreven racer.
18
De V4-turbobenzinemotor van de 919 Hybrid levert een vermogen van net geen 500 pk. Deze motor drijft de achterwielen aan.
19
De 919 Hybrid is de enige auto in de LMP1-klasse die zowel bij het remmen als het accelereren energie terugwint.
Le Mans 800_m17-0885-fine20
Ferdinand Porsche bouwde in 1900 de eerste hybride auto: de Semper Vivus. Deze auto beschikt over twee elektromotoren, twee verbrandingsmotoren, een batterij en een dynamo.
21
In de 919 Hybrid die in 2016 de 24 Uur van Le Mans won, werd in totaal 22.984 keer geschakeld.
22
De Porsche 919 Hybrid modellen hebben gedurende alle raceweekenden (inclusief oefening en kwalificatie) tot nu toe in totaal 321.000 km afgelegd. Daarbij is 62.000 kWh aan energie teruggewonnen. Dit staat gelijk aan de jaarlijkse energiebehoefte van 15 huizen met 4 bewoners.
23
De 919 Hybrid maakt gebruik van een turbine in het uitlaatkanaal, die een generator aandrijft. Zo wordt bij het accelereren energie teruggewonnen. Deze turbine bereikt toerentallen van meer dan 120.000 tpm.
24
Porsche begon op 23 mei 2017 met de voorbereiding ter plaatse voor de 24 Uur van Le Mans. Toen startte de bouw van de hal met twee verdiepingen achter de pits. Op 30 mei kwamen 8 vrachtwagens aan met de 919 Hybrids en de complete technische uitrusting. Op 4 juni vindt de testdag plaats.

Opel sportief: v.d. Marel zet door!

Opel ADAM in RallysportRallycoureur Timo van der Marel heeft na zijn spetterende optreden in de Rally Islas Canarias opnieuw een uitstekend resultaat geboekt. Tijdens de snikhete 53ste ELE Rally eindigden Timo en vaste co-pilote Rebecca van der Marel als eerste in de R2-klasse. Tevens was de Opel ADAM R2 de snelste tweewielaandrijver van het deelnemersveld. In het algemeen klassement eindigden Timo en Rebecca op de negende positie.

Nadat de set-up van de Opel ADAM R2 was aangepast, konden Timo en Rebecca op zaterdag meteen vol in de aanval. Na twee proeven ontstonden er echter weer problemen. “Het was die dag zó heet. In de auto liep de temperatuur al op tot zo’n 60 graden Celsius, maar onder de auto werd het nog véél heter. Uiteindelijk begonnen de kunststof motorsteunen te smelten. Elke keer bij gas en gas los voelde je een harde klap. Om te voorkomen dat alles zou afbreken, hebben we de motorsteunen van de reserve ADAM R2 (auto van vorig seizoen) erop gezet. Daarna ging het weer goed en konden we de overwinning in de R2-klasse veiligstellen. En met de negende plek in het algemeen klassement ben ik ook wel tevreden. We hebben het maximale eruit gehaald”, aldus Timo.

De ELE Rally keert jaarlijks terug op de rallykalender en staat altijd garant voor het nodige spektakel. De 53ste ELE Rally bestond uit zeventien klassementsproeven, verreden over twee etappes, verdeeld over twee dagen (26 en 27 mei 2017). De totale lengte van de rally bedraagt zo’n 445 kilometer, waarvan circa 160 kilometer op snelheid gereden wordt. De klassementsproeven van de ELE Rally bevinden zich voornamelijk in de omgeving van Helmond en Eindhoven.

Opel Adam Rallye NL 0816De Opel ADAM R2 voor dit seizoen is compleet nieuw, maar technisch identiek aan de ADAM R2 uit 2016 waarmee Timo kampioen werd. De Opel ADAM R2 is voorzien van een hoogtoerige 1,6-liter ECOTEC 16V-viercilindermotor met 136 kW (185 pk) vermogen en 190 Nm koppel, in combinatie met een sequentiële vijfversnellingsbak. Het maximumtoerental bedraagt 8.800 toeren per minuut. Verder is de ADAM R2 voorzien van een sperdifferentieel en een speciaal afgesteld onderstel voor optimale tractie op allerlei soorten ondergrond.

Top 10 algemeen klassement ELE Rally 2017
1: Jasper van der Heuvel – Mitsubishi Lancer Evo X – 1:39:18.3
2: Piet van Hoof – Mitsubishi Lancer Evo IV – 1:39:18.6
3: Hermen Kobus – Skoda Fabia R5 – 1:39:36.4
4: Bob de Jong – Citroën DS3 R5 – 1:40:31.1
5: Piet-Hein van der Heijden – Ford Fiesta – 1:44:10.0
6: S. Andersen – Mitsubishi Evo X – 1:46:21.3
7: Lambert Parren – Mitsubishi Lancer Evo X – 1:46:21.6
8: Steve Fernandes – Peugeot 207 S2000 – 1:46:40.1
9: Timo van der Marel – Opel ADAM R2 – 1:47:38.0
10: Henk Vossen – Ford Fiesta R5 – 1:47:45.0

Volvo test S60 Polestar op circuit..

S60 Polestart NBR 3Aan de vooravond van de 24-race op de Nurbrugring die afgelopen weekend werd gereden, zagen oplettende kenners een blauwe Volvo S60 Polestar zijn rondjes draaien. Uit ‘gelekte’ informatie bleek dat Volvo deze sportieve variant van haar S60 model testte tot de limiet en dat de auto tijdens deze wat geheim gehouden tests ook nog eens ronderecords wist te breken. Volvo gaf aan dat deze tests niet alleen veel informatie gaven voor haar in serie verkochte Polestar-modellen, maar dat men zich ook voorbereidde op een sportieve insteek die iets te maken had met de WTCC editie 2017. Daarbij speelt de blauwe Polestar-kleur en bepaald niet onopvallende rol. (NP)

Renault laat sportief publiek Megane RS zien..

Megane RS 2017De nieuwe Renault Mégane R.S. gaf zijn eerste publieksoptreden tijdens de Formule 1 Grand Prix van Monaco. Deze sportieve nieuwkomer maakte een ronde over het circuit met aan het stuurwiel Nico Hülkenberg, coureur bij het Renault Sport Formula One Team. De zwart-gele kleurstelling van de Mégane R.S. is geïnspireerd op de nieuwe identiteit van Renault Sport en accentueert de assertieve, sportieve uitstraling.

Nico Hülkenberg gaf met de nieuwe Renault Mégane R.S. een korte demonstratie op het F1-circuit van Monaco. Maar dat was niet zijn eerste keer in de nieuwe Mégane R.S.: “Ik kreeg eerder tijdens de ontwikkeling al de kans om te rijden. Ik was compleet verrast door de fenomenale prestaties van het onderstel. Renault Sport heeft echt fantastisch werk geleverd. Het is geweldig om met de Mégane R.S. op het legendarische stratencircuit in Monaco te rijden.”

Sinds de lancering van de eerste Renault Mégane R.S. in 2004 staat dit model voor de passie voor autosport. Deze sportieve auto maakt racetechniek betaalbaar voor het grote publiek. De experts van Renault Sport gebruikten opnieuw op de F1 geïnspireerde techniek om een uitzonderlijk niveau van aerodynamica, betrouwbaarheid, weggedrag en performance te garanderen.

De nieuwe Renault Mégane R.S. beleeft op 12 september 2017 zijn wereldpremière op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2018.