Categorie: "Autosportief"

Hornbach gaat voor goud

BMW hornbach_goudRacetalent Bas Schouten en diens hoofdsponsor Hornbach hebben een grote gemene deler: ze gaan altijd voor goud. Vanuit die gedachte scheurt de topfavoriet in de Supercar Challenge dit weekend op TT Circuit Assen rond in een compleet gouden bolide. De bouwmarktketen, die eerder deze maand voor de achtste keer door consumenten werd verkozen tot beste bouwmarkt, ziet in de jonge coureur iemand met de potentie om een hele grote te worden, en te blijven.
Bas Schouten is gedeeld koploper in de supersportklasse van de Supercar Challenge samen met Luc de Cock. Bouwmarkt Hornbach is in deze beslissende fase van het seizoen de hoofdsponsor van de 18-jarige coureur, die zaterdag zijn 19de verjaardag viert en zichzelf een mooi cadeau kan geven door meteen de eerste race van het weekend te winnen.

De BMW 132 GTR van Bas Schouten is tijdens de zinderende seizoensfinale van komend weekend in z’n geheel voorzien van een gouden Hornbach-carwrap. “Bas is iemand die qua uitstraling helemaal past bij Hornbach,” vertelt Michel van Slingerland, marketingmanager Hornbach Nederland. “Hij is niet alleen jonge coureur met lef en doorzettingsvermogen, maar ook iemand die niet bang is voor zijn ambitie uit te komen. Hij gaat voor goud en dat mag iedereen weten. Wij zijn er dus trots op onze naam aan hem te verbinden en hopen natuurlijk dat hij na de finish werkelijk een gouden race heeft gereden!”

Bas Schouten (http://www.basschoutenracing.nl/) is pas 18 jaar, maar zijn naam is al zeer bekend in de autoracerij. Hij maakte de laatste jaren namelijk furore in de Formule Ford en behaalde daar al veel mooie resultaten. Schouten maakte daarnaast al een enkele keer een uitstapje naar onder andere de Supercar Challenge powered by Dunlop. De jonge coureur kwam in 2011 met Bas Koeten Racing enkele gastraces in een Nissan 350Z in actie en nam vorig seizoen aan enkele gastraces deel met de BMW 1-serie GTR van JR Motorsport en de Speedtec Zilhouette van Speedtec Motorsport. Afgelopen januari kwam Schouten met JR Motorsport uit in de Dubai 24H, waar hij samen met onder andere Pieter van Soelen en Koen Bogaerts zijn divisie wist te winnen. Al deze positieve ervaringen hebben ervoor gezorgd dat Schouten zich dit jaar volledig op toerwagens richt. Zijn keuze is daarbij gevallen op de Supercar Challenge met de bekende BMW 1-serie GTR van JR Motorsport. (Bron: www.superchallenge.nl)

Nissan komt met elektrische raceauto; de ZEOD RC!

ZEOD_RC_01Na acht maanden van intensieve ontwikkeling heeft Nissan zijn revolutionaire elektrisch aangedreven raceauto, de ZEOD RC, onthuld. Dit gebeurde in Yokohama bij het hoofdkantoor van Nismo, de autosportdivisie van Nissan.

Begin dit jaar kondigde Nissans CEO Carlos Ghosn aan dat het merk zou deelnemen aan de 24-uursrace van Le Mans met een elektrisch aangedreven raceauto. Vervolgens accelereerde de Zero Emissions On Demand-raceauto in slechts 33 weken van zero naar ZEOD RC.
De auto neemt in 2014 op verzoek van de Automobile Club de l’Ouest deel aan de 24-uursrace. De ZEOD RC bezet Garage 56, bedoeld voor auto’s die voorzien zijn van nieuwe, innovatieve technologie. Nissan gebruikt de auto als testplatform voor de ontwikkeling van elektrische racetechnologie. De resultaten ervan wil de fabrikant benutten voor toekomstige raceauto’s in de LMP1-klasse.

ZEOD_RC_03De Nissan ZEOD RC zal de eerste auto zijn die een volle ronde van het circuit van Le Mans (13,6 km) geheel elektrisch aflegt. De raceauto bereikt snelheden van meer dan 300 km/uur en laat snellere rondetijden noteren dan een LM GTE-racer. De bestuurder kan schakelen tussen elektrische aandrijving en een kleine, lichtgewicht turbomotor. De ZEOD RC, voorzien van dezelfde batterijtechniek als de Nissan LEAF, laadt de accu bij via het regeneratieve remsysteem dat tijdens het remmen stroom opwekt.

ZEOD_RC_05Wereldwijd heeft Nissan meer dan 80.000 elektrische auto’s verkocht en is daarmee koploper. Met de ZEOD RC vervult Nissan opnieuw de rol van pionier, nu bij het ontwikkelen van elektrische aandrijving voor gebruik tijdens langeafstandsraces.

Mazda 3 met uniek Connect systeem…

Mazda3_interior_2013_13__jpg72Mazda introduceert in de nieuwe Mazda3 een volledig nieuw connectiviteitsysteem onder de naam MZD Connect. Vanaf de start van de verkoop in Europa, eind oktober, zal de nieuwe Mazda3 één van de eerste modellen in zijn segment zijn die een uitgebreid pakket aan online diensten biedt als onderdeel van de volledig herontwikkelde human-machine interface (HMI).
MZD Connect werkt samen met de smartphone van de gebruiker en breidt als zodanig het bestaande aanbod van navigatie- en SMS functies (inclusief uitlezing en spraakherkenning) uit met een geheel nieuw scala aan connectiviteitsmogelijkheden.
De inzittenden van de Mazda3 kunnen met dit nieuwe systeem genieten van zorgeloze real-time toegang tot infotainmentdiensten als Aha™ via het 7-inch scherm bovenop de middenconsole. Aha™ is een cloud-based platform dat is ontworpen voor gebruik in de auto en biedt meer dan 40.000 contentkeuzes, waaronder internetradio, nieuws, podcasts, audioboeken, Facebook en Twitter-feeds, als ook een verscheidenheid aan op locatie gebaseerde diensten. Het enige dat gebruikers nodig hebben voor hun smartphone is de gratis Aha™ app en een databundel om deze in de auto aan te sluiten via Bluetooth of USB.
MZD Connect biedt ook de Mazda apps die bij de eigen auto horen, zoals het Eco-display en herinneringen voor het periodieke onderhoud. Met zijn modulaire hardwarestructuur en eenvoudig te updaten software is het systeem flexibel en klaar voor de toekomst. Het ondersteunt ook het afspelen van andere aangesloten mobiele apparaten en werkt in 25 talen voor audio en in 38 talen voor tekst. Het aanbod van beschikbare applicaties en diensten zal in de toekomst nog meer toenemen.

Mazda3_Hatchback_2013_action_02__jpg72Het systeem is bijzonder eenvoudig en vooral veilig te gebruiken, dankzij de door Mazda ontwikkelde nieuwe HMI voor de nieuwe Mazda3. De indeling en inrichting van het interieur, met onder meer het Active Driving Display*, het nieuwe head-up display, minimaliseert de kans op afleiding voor de bestuurder en helpt hem of haar een veilige rijpositie te handhaven en de ogen op de weg houden. Op deze wijze is de bestuurder in staat om optimaal te profiteren van MZD Connect en andere technologieën op het gebied van informatievoorziening en daarbij de auto toch voortdurend veilig te besturen.

Nieuwe hybrideracer bij Toyota

Toyota 20130813_01-Toyota_Hybrid-R_Concept_Car_headerToyota onthult in september a.s. op de IAA in Frankfurt een conceptuele volbloed racer; de Hybrid-R. Deze concept car is gebaseerd op een bestaand productiemodel, en combineert een zeer krachtige motor met een klein slagvolume met krachtige elektromotoren.

De aandrijflijn zelf is goed voor meer dan 400 pk, en toont qua opbouw gelijkenissen met de technologie uit de Toyota TS030 Le Mans racer. Door een speciaal ontwikkelde regelunit, kan de auto zowel ingezet worden op de weg als op het circuit.

Meer informatie over deze slagvaardige hybride volgt vast tijdens de IAA over een maand.

Lamborghini Veneno Roadster op komst?

Lamborghini-VenenoVolgens de Britse en Duitse media zou sportwagenfabrikant Laborghini bezig zijn om een extra exclusieve versie te ontwikkelen van de op zich al geen al te grootschalig geproduceerde Veneno supersportscar. De in Geneve getoonde Veneno werd op de wielen gezet om het halve eeuwfeest van de Italianen extra luister bij te zetten. De ontvangst bij de klantenkring van het merk was zodanig goed dat men nu meent dat er ook ruimte is voor een open versie. Een klein marktonderzoek door vertegenwoordigers van het merk bij de eigen klanten maakte duidelijk dat men er serieus naar kijkt. Daarbij deed Lamborghini dit al eens eerder bij de ook al zo bijzondere Aventador. Zou een open Veneno er echt komen mogen we rekenen op een catalogusprijs van ver boven de drie miljoen Euro. Daarvoor moet het spaarvarken dus echt worden geslacht vrees ik. Maar dan krijg je ook een auto waar de wind door de haren giert bij 355 km/u en de 6,5 liter V12 achter je brult om zijn 750 paarden binnen 3 seconden zoveel sporen te geven dat je dan de 100km/u passeert….Aparte klasse!

Nieuwe Jaguar F-Type voor Chris Froome

Chris Froome Presented with Jaguar F-TYPETer ere van een prachtige tweede overwinning van Team Sky in de Tour de France, heeft Jaguar winnaar Chris Froome beloond met een zeer speciale F-TYPE. Jaguar is trots dat het dit jaar opnieuw een bijdrage heeft kunnen leveren aan het succes van Froome en Team Sky, met het ter beschikking stellen van de Jaguar XF Sportbrake als officiële ploegleiderswagen.

Als onderdeel van de door Jaguar opgezette #GetBehindTeamSky social media campagne, hebben fans van de ploeg via Twitter foto’s ingestuurd om uiting te geven aan hun steun. Uit het overweldigende aantal foto’s is een selectie gemaakt, die is gebruikt om de F-TYPE te voorzien van de beroemde, blauwe ‘Team Sky’ baan die over het midden van de auto loopt. Ter ere van de bijzondere prestatie van Team Sky is deze uitgevoerd in geel, in plaats van blauw. Dit ontwerp sluit aan bij de kleuren van de Jaguar XF Sportbrake van Team Sky, die tijdens de laatste etappe van de Tour in Paris eveneens is voorzien van foto’s die door de vele supporters zijn ingestuurd (zie onder).

Voor Team Sky was de overwinning van Chris Froome het tweede achtereenvolgende succes in de Tour de France, nadat sir Bradley Wiggins in 2012 als eerste Britse wielrenner de Gele Trui naar Parijs wist te brengen.

Raggen in een Brits monster

Bentley-Continental-GT3-front whiteKijk, in een Bentley rijden is voor de meesten van ons niet weggelegd. Maar op het circuit raggen met zo’n Britse klasseauto is echt voor maar heel weinig mensen een optie. Toch gaat Bentley zelf dat wel doen. Na wat experimenteren een paar jaar terug komt er nu een GT3 aan met veel potentie. De meer dan stevig uitgemonsterde Coupe werd qua gewicht afgespektmaar kreeg een meer dan potent V-8 motorblok van vier liter inhoud dat maar liefst 608pk levert. Kijk, dan trek je strepen op het asfalt. De nieuwe GT3 baseert zich op een Continental en kan het potentieel opnemen tegen andere opvallende sportwagens in dit segment van de racerij. Door de uitstraling en het geweldige geluid zou de Bentley alleen daardoor al een publiekslieveling kunnen worden zo was de verwachting in Goodwood waar de auto onlangs door Bentley aan de aanwezigen werd gepresenteerd. Bentley-Continental-GT3-white rearDe Bentley oogt echt bruut, heeft luchtinlaten als Botlektunnels aan de voorkant en zulke spoilers dat je wel blind moet zijn wil je deze wagens niet opmerken. Wie aan boord ook maar iets van luxe verwacht wordt teleurgesteld. De Bentley moest volkomen worden uitgekleed om aan het maximale gewicht in zijn klasse te voldoen en dat is slechts 1300 kilo. Kijk en als je dan eens omrekent hoeveel pk het Britse monster heeft t.o.v. het eigen gewicht kom je vast tot de slotsom dat deze beul van een auto wel eens een aardig stukje mee zal kunnen in de komende circuitraces waar hij gaat uitkomen. (AMuS)

Opel komt met nieuwe Monza

Opel Monza concept 1373025752390De type-aanduiding Monza wekt bij Opelkenners en liefhebbers dubbele gevoelens op. Toch heeft die auto Opel ooit wel geholpen aan een sportief imago en waren liefhebbers van dat model overtuigd van de kwaliteiten van de grote en vlotte Opel. Opel plant nu een nieuw model onder deze naam en die gaat men nog als conceptcar laten zien tijdens de komende IAA in Frankfurt dit najaar.

De Monza Concept demonstreert wat automobilsten in de toekomst van Opel mogen verwachten. Het nieuwe model focust op twee grote thema’s die topprioriteit zullen zijn voor de meer dan 6.000 ingenieurs, technici en ontwerpers in Rüsselsheim bij de ontwikkeling van de volgende generatie Opel-modellen: efficiëntie en connectiviteit. De Monza Concept is volgens Opel zelf uiterst efficiënt dankzij zijn specifieke bouw en de gebruikte materialen, terwijl ook de aerodynamica en baanbrekende motor hun steentje bijdragen. Op het vlak van connectiviteit biedt hij ongeziene mogelijkheden die een ware doorbraak betekenen in de ontwikkeling van infotainmentsystemen.

Aan de voorzijde van de auto is het meteen duidelijk waar de vormgeving om draait. Een laag postuur met vloeiende lijnen, een duidelijk gedefinieerde motorkap en opvallende koplampen geven de auto een extra dosis assertief zelfvertrouwen. Verder ontwikkelde, typische Opel-thema’s zitten verwerkt in de algemene look: de herkenbare vouwlijn op de motorkap is meer driedimensionaal en dus meer uitgesproken, terwijl de verchroomde grillelijst met het logo van Opel aan de uiteinden als vleugels omhoog wipt. Twee kenmerkende sikkels onder de koplampen zorgen voor een extra sportief tintje. De algemene look van de Monza Concept is licht en atletisch en straalt efficiëntie, sensatie en enorm veel potentieel rijplezier uit.

De sportieve aantrekkingskracht van Opel-modellen ging altijd al hand in hand met functionaliteit en in die zin is de Monza Concept een eerbetoon aan de oorspronkelijke Opel Monza Coupé die tussen 1978 en 1986 geproduceerd werd. Ook die auto combineerde volgens Opel een elegante, dynamische stijl met intelligente, functionele oplossingen voor bestuurders en passagiers. Beide auto’s lijken op elkaar in vormelementen zoals de lange, glazen oppervlakken en de lage taillelijn.

Opel 1373025778778De oorspronkelijke Monza kwam als eerste op de markt met een digitaal dashboarddisplay en de Monza Concept pikt dat innovatieve thema weer op. Hij introduceert baanbrekende techniek voor toekomstige mogelijkheden op het vlak van infotainment en connectiviteit. Daarmee toont hij hoe de volgende generatie Opels zal inspelen op de wensen van een maatschappij waarin sociale media een hoofdrol spelen. Ze zullen de toekomstige individuele mobiliteit stimuleren en dat betekent meer dan zomaar een rijervaring.

Getunede Maserati goed voor 305km/u

Maserati Gran Cabrio NovitecTussen al die kleine en middelklasse auto’s die momenteel de snelwegen bevolken val je met een Maserati wel meteen op. Niet alleen omdat er maar weinig van worden verkocht en je een dikke portemonnee moet bezitten om zo’n auto te kunnen onderhouden, het geluid van een schitterende klinkende V8 is wel iets waard. Heb je dan zo’n Marserati, zijn er altijd lieden die menen dat het nog sneller moet, nog sportiever. Zo’n bedrijf is het vooral in Duitsland erg actieve Novitec dat eigenaren van zo’n Italiaanse volbloed nog meer kicks bezorgt bij het rijden met hun GranCabrio. Voor een kleine dertig mille voeren ze de Italiaan fiks op en krijgt de Maserati een vermogen van 646pk bij een koppel van 624Nm. Maserati V8 i engineDaarmee frustreer je zelfs de bestuurders van de TGV of ICE. Sprintje trekken van nul naar honderd/km/u redt je in 3,9 seconden. Topsnelheid is officieel 305km/u. Novitec past het onderstel wel op de nieuwe prestaties aan en ook de wielen worden aangepast. Achter krijgt de Maserati 25inch velgen, om de kont van de fraaie cabrio niet te veel te laten bewegen bij het gas geven. Uiteraard kent de tuner ook nog een aangepast lederpakket voor ht interieur, om daarmee het wat ‘armoedige’ Maserati-af-fabriek-interieur wat op te fleuren…. Voor de liefhebber dus….. (AMuS)

Nissan wil elektrisch gaan racen

Nissan-ZEOD-RC-19 rear whiteNissan kom je tegenwoordig niet zo veel meer tegen in de lijst met nieuwtjes. Maar dit keer hebben ze toch wel wat spectaculair nieuws te melden. Het zustermerk van Renault wil namelijk bij de volgende editie van de 24 urenrace bij Le mans deelnemen met een elektrische racewagen. Die nu nog als ZEOD RC aangeduide wagen moet in staat zijn deze lange race uit te rijden en dat dan ook nog eens met snelheden die ergens in de buurt van de 300km.u liggen. Dat zou een revolutionaire ontwikkeling zijn, want de meeste elektrische auto’s geven het bij een beetje snelheid al na 100km of zo op. Nissan geeft nergens informatie over de manier waarop men dit kunststukje wil bereiken, maar men denkt vast goed na over iets heel bijzonders. Men doet dan mee in de klasse voor speciaal aangedreven wagens. De ZEOD RC heeft een vormgeving die doet denken aan die van de eerder al eens gebruikte Delta Wing. Nissan zoekt de nieuwe media om alle aanvullende informatie te kunnen delen met haar fans. (AMuS)