Categorie: "Autosportief"

Qoros nieuwe sponsor Tafeltennissers….

Qoros-3-Sedan-fotoshowImage-3b275604-723684Qoros, het nieuwe Chinese automerk, gekondigde onlangs aan dat het zich als hoofdsponsor verbindt aan het 53e wereldkampioenschap tafeltennis, dat over twee jaar wordt gehouden in het Chinese Suzhou. Als enige sponsor uit de autobranche, zal Qoros tevens auto’s beschikbaar stellen. De officiële ondertekening van het contract vond onlangs plaats in Suzhou, de vijfde Chinese stad die het WTTC mag ontvangen.
Een aantal directieleden van het sterk op het westen gerichte autobedrijf woonden de sponsorceremonie bij.

De hoogwaardigheidsbekleders onthulden gezamenlijk een kristallen bol die de aftrap naar de start van het WK markeert. Tevens werd er een wedstrijd gelanceerd om een logo te ontwerpen voor het kampioenschap.
Tafeltennis is een van China’s meest populaire sporten en Chinese spelers hebben het WK gedomineerd in de afgelopen twintig jaar. De ceremonie werd bijgewoond door legendarische namen uit de tafeltenniswereld, waaronder Chen Qi, gouden medaillewinnaar op de Olympische Spelen van 2004 en Fan Ying, ​​lid van het Chinese vrouwen tafeltennisteam. Met hun aanwezigheid willen zij toekomstige generaties spelers inspireren.

Qoros is opgericht in 2007 en heeft haar hoofdkwartier in China. Een internationaal team van ervaren automotive-experts leidt de ontwikkeling van een reeks voertuigen met een eigen identiteit en een hoge mate van kwaliteit. De fabriek staat in Changshu, een regio die van groot belang is voor de snel groeiende auto-industrie in China. Qoros’ fabriek is een geheel nieuwe, zeer efficiënte en milieuvriendelijke assemblage faciliteit, waar momenteel serieproductie van de eerste auto van het merk, de Qoros 3 Sedan, wordt opgestart. Op de groeiende Chinese automarkt heeft Qoros een uitzonderlijke positie, met een merkidentiteit en productpositionering die zich duidelijk onderscheidt van de binnenlandse autofabrikanten en internationale joint ventures in China.

Porsche sluit test LMP1 voorlopig af…

Porsche 01_Porsche_LMP1_Paul_Ricard_193Porsche heeft zijn testprogramma van de nieuwe LMP1-raceauto afgesloten voor dit jaar. De Porsche LMP1 heeft voorlopig de laatste testronden gereden op het Autódromo Internacional do Algarve, in Portimão, Portugal. Begin 2014 pakt Porsche het testprogramma weer op.

Porsche zet twee LMP1-auto’s in voor het World Endurance Championship (WEC) dat in april 2014 van start gaat. Het hoogtepunt van komend seizoen vormt de 24-uursrace van Le Mans.

Volgens het reglement van het WEC moeten fabrikanten die deelnemen aan de LMP1-klasse, de hoogste klasse voor Le Mans Prototypes, hybride raceauto’s inzetten. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe raceauto overwonnen de ingenieurs van Porsche met hun zeer innovatieve oplossingen enkele grote uitdagingen die het reglement hun stelde. De raceauto is daarom voorzien van een hybride aandrijfsysteem dat bestaat uit een viercilinder benzinemotor met directe brandstofinjectie en twee energierecuperatiesystemen. De herwonnen energie wordt in een accu opgeslagen totdat de coureur die energie weer nodig heeft. Via een krachtige elektromotor wordt dan de vooras van extra aandrijfkracht voorzien.

Porsche 04_Porsche_LMP1_Paul_Ricard_193Het WEC-reglement stelt limieten aan de hoeveelheid brandstof die de auto mag verbruiken én aan de hoeveelheid elektrische energie (de zogenoemde boost) die de coureur per ronde tot zijn beschikking mag hebben. Porsche heeft daarom een state-of-the-art hybride-systeem ontwikkeld. De kennis die hiermee opgebouwd is, heeft een directe invloed op de productontwikkeling bij Porsche.

Op het Autódromo Internacional do Algarve kroop Mark Webber (37) voor het eerst achter het stuur van de Porsche LMP1. Ondanks het feit dat de Formule 1-coureur nog steeds onder contract staat bij het Red Bull Racing F1-team, gaf dat team de Australiër toch groen licht voor deze test. Vanaf 1 januari 2014 sluit Webber zich officieel als fabrieksrijder aan bij het Porsche fabrieksteam. Het team bestaat verder uit Timo Bernhard (32), Romain Dumas (35) en Neel Jani (30).

Voor de laatste tests van 2013 in Portugal stonden vooral het onderstel en de banden op het programma, in samenwerking met partner Michelin. Eerder al had het Porsche LMP1-team ontwikkelingstests gedaan op de circuits van Magny-Cours (Frankrijk), Monza, (Italië), Paul Ricard (Frankrijk) en de Eurospeedway Lausitz (Duitsland).

Sportversies voor Mercedes E-Klassers….

E_KlasseAlle modellen van de Mercedes-Benz E-Klasse zijn er nu ook in Edition Sport-uitvoering. Dit staat voor een uitrusting met sportieve accenten zoals AMG-styling, DIRECT CONTROL sportonderstel, lichtmetalen AMG-velgen en meer. De E-Klasse Edition Sport is er vanaf € 49.583 (E 200 Coupé) én met 20% bijtelling (E 300 BlueTEC HYBRID Limousine); het klantvoordeel kan oplopen tot bijna € 4.400.

De nadruk van de Edition Sport-uitvoering ligt op dynamiek. Inbegrepen zijn namelijk 18-inch AMG velgen, AMG Styling met vóór- en achterspoilers en sideskirts, dubbele uitlaten, geperforeerde remschijven en het DIRECT CONTROL sportonderstel.

De sportieve ambiance in het interieur komt op het conto van het driespaaks AMG sportstuur, de sportstoelen, sportpedalen van geborsteld RVS met rubbernoppen en DIRECT SELECT schakelpaddles. Ook inbegrepen zijn de Actieve Parkeerassistent PARKTRONIC, het Intelligent Light System en Becker MAP PILOT Navigatie. De E-Klasse (Limousine, Estate, Coupé, Cabriolet) kan tot en met 31 maart 2014 in Edition Sport-uitvoering worden besteld.

Rally richting noordkaap

Noordkaap 291113JE6677Onlangs prepareerden dertig avonturiers hun auto voor de FBTO Noordkaap Challenge. Dit is een winterrally waarin de deelnemers binnen 12 dagen ruim 7.000 kilometer afleggen naar het noordelijkste punt van Noorwegen. Onderweg worden opdrachten uitgevoerd waarmee de deelnemers zoveel mogelijk geld ophalen voor Serious Request 2013. Victoria Koblenko is één van de deelnemers.

De deelnemers verzamelden zich vandaag bij het Noorderlicht op het NDSM-terrein in Amsterdam voor de briefing. Hierna maakten zij de auto’s klaar voor het extreme weer tijdens de reis. Op vrijdag 6 december geeft Giel Beelen bij de 3FM-studio in Hilversum het startschot voor de derde challenge. Dennie Joosten, één van de deelnemers: ‘Ik heb onwijs veel zin om samen met dit team mannen en vrouwen de tocht naar de Noordkaap te maken om geld in te zamelen voor Serious Request. Maar eerlijk is eerlijk: het wordt best pittig en zeker ook ijskoud.’

Van 6 tot en met 12 december 2013 rijden 15 auto’s met [aantal] deelnemers de loodzware tocht van Nederland naar het noordelijkste punt van Noorwegen: de Noordkaap. Het startschot voor de rally wordt op vrijdag 6 december gegeven door Giel Beelen. Onderweg krijgen de deelnemers diverse opdrachten om donaties te werven voor Serious Request. Van een duik in een ijsmeer, het regelen van een kerstboom tot het bezoeken van een sauna bij een local.

Hyundai treedt op in populaire game

Hyundai HEAD-MAIL-Hyundai_i20_WRC_Speeds_into_Mobile_GameHyundai viert terugkeer in World Rally Championship met de introductie in een populaire racegame. De gamer die het record breekt in de ‘Real Racing 3′ van Electronic Arrts, maakt kans op een
een vip-reis naar Monte Carlo. Download een vrij spel en speel de game. De Hyundai i20 WRC speelt een hoofdrol in deze editie van het populaire racespel ‘Real Racing 3’. De Hyundai is vanaf nu beschikbaar op deze mobiele racegame van Electronic Arts, die op Android- en iOS-systemen draait en tot nu toe al zestig miljoen keer is gedownload.
Om de terugkeer in het World Rally Championship te vieren, heeft Hyundai een heuse competitie op ‘Real Racing 3’ uitgeschreven. De competitie begint vandaag en duurt tot en met 11 december. Ook kan een vrij spel met de Hyundai i20 WRC op het vernieuwde circuit van Dubai worden gedownload. Natuurlijk moet dan wel eerst het spel zelf worden gedownload via de App Store (iOS) of Play Store (Android) op de mobiele telefoon:

Dynamische concept bij Mercedes-Benz/AMG

13C1159_01Mercedes-AMG presenteert tijdens de Los Angeles International Auto Show (20 november tot 1 december 2013) haar visie op de compacte high-performance SUV. De als Concept GLA 45 AMG aangeduide auto heeft een uitgesproken karakteristiek design en is uitgerust met de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder motor ter wereld: zijn AMG 2.0 liter turbomotor met een vermogen van 265 kW (360 pk) en maximaal koppel van 450 Nm levert ongeëvenaarde prestaties in combinatie met een laag brandstofverbruik.

De Duitsers laten zien dat een uitstekende performance en emissiewaarden die voldoen aan de EU6 norm hand in hand kunnen gaan: de GLA 45 AMG neemt voor wat betreft het brandstofverbruik genoegen met een 7 voor de komma per honderd kilometer (NEDC, gecombineerd). Voor de sprint van nul naar 100 km/h heeft hij minder dan vijf seconden nodig en daarmee demonstreert de GLA 45 AMG de dynamiek die kenmerkend is voor het merk. Het AMG 4MATIC vierwielaandrijvingsysteem en de AMG SPEEDSHIFT DCT 7-traps sporttransmissie zorgen voor indrukwekkend sportieve en toch efficiënte prestaties.

13C1159_07Verbluffende techniek wordt gecombineerd met adembenemende stijlelementen van Mercedes-AMG: de Concept GLA 45 AMG is een krachtige en gespierde verschijning op de weg. Dat is voor een groot deel te danken aan AMG-velgen met kruisspaken en 255/35 R 21 banden. Met hun matzwarte uiterlijk met rode velgrand zijn ze ware eyecatchers. Ze zijn afgewerkt met AMG wielnaafdoppen plus een AMG high-performance remsysteem met rode remklauwen.

De grote frontsplitter in zwart hoogglans op de AMG voorspoiler, de zwarte ‘flics’ met extra rijwindgeleiders in combinatie met de grote luchtinlaten onderstrepen de lange motorsporttraditie van Mercedes-AMG. Dit wordt nog versterkt door het startnummer ’45′ op de portieren en het karakteristieke AMG-logo bovenaan de voorruit. Andere exclusieve AMG-designelementen zijn de ‘twin-blade’ radiatorgrille in zilver chroom, de dorpelbekleding met zwarte hoogglans inzetstukken, de ‘TURBO AMG’-belettering op de voorspatborden, de dakrails in zwart hoogglans en de grote achterspoiler.

13C1159_14De sportieve zilveren grijs/rode folie op de motorkap, de flanken van de auto, de C-stijl en de achterkant zorgen voor een onmiskenbare optiek en worden gecompleteerd met rode highlights op de radiatorgrille, buitenspiegels, diffuser inzetstukken en AMG achterspoiler. De achterkant wordt gedomineerd door diffuser inzetstukken in zwarte afwerking en het design van de twee rechthoekige, met hoogglans zwart afgewerkte uitlaateindstukken van het AMG-sportuitlaatsysteem.

Het zal vermoedelijk van de reacties op dit concept afhangen of de auto ook daadwerkelijk in productie gaat. Maar de kans daarop is m.i. redelijk groot. Dynamische auto hoor!

Porsche’s hybride sportwagen opgepept!

Porsche 02_P13_0701_193Porsche heeft de toch al ongekend hoge prestaties van de 918 Spyder naar een nog hoger niveau getild. Vlak voor de leveringsstart van deze hybride supersportauto is het maximale acceleratievermogen – met de elektromotoren en de V8-verbrandingsmotor gecombineerd – door finetuning van onder meer de elektrische aandrijving verder aangescherpt.

Voorzien van het gewichtsbesparende Weissach-pakket sprint de Porsche 918 Spyder nu in slechts 2,6 seconden van 0 naar 100 km/uur, een winst van 0,2 seconden. Bij de sprint van 0 naar 200 km/uur is zelfs een halve seconde van de acceleratietijd afgesnoept. Die komt daarmee op 7,2 seconden. Na 19,9 seconden is een snelheid van 300 km/uur bereikt, 2,1 seconden sneller dan de preproductieversie.

Porsche 01_P13_0703_193De Porsche 918 Spyder voorzien van het Weissach-pakket is bovendien houder van het ronderecord op de Nordschleife van de Nürburgring. Daar noteerde deze supersnelle hybride sportauto als eerste een tijd onder de 7 minuten, te weten 6:57 minuten. En dat dan ook nog met een opmerkelijk lage brandstofconsumptie en CO2-emissie. Volgens de NEDC-meting komt het gemiddelde verbruik op 3,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 72 g/km (met Weissach-pakket 3,0 l/100 km en 70 g/km). Het stroomverbruik komt in de testcyclus op 12,7 kWh/100 km.

De hybrideaandrijving van de Porsche 918 Spyder bestaat uit een 4,6-liter V8-middenmotor met een vermogen van 447 kW (608 pk) bij 8.600 tpm. De V8 is gekoppeld aan de zeventraps PDK-transmissie en hij werkt samen met twee krachtige elektromotoren die worden gevoed door een lithium-ion-accu: één voor de vooras en één voor de achteras. Daarmee is de 918 Spyder voorzien van vierwielaandrijving.

Heel exclusieve Bugatti bij Pon…

01_Bugatti_Legend_Meo_Costantini_193Met de Legend ‘Meo Costantini’ heeft Bugatti tijdens de Dubai International Motor Show (5-9 november) de derde van in totaal zes ‘Les Légendes de Bugatti’ onthuld. Deze speciale uitvoering vormt een ode aan Meo Costantini, die vele jaren aan het hoofd van Bugatti’s raceteam stond en als coureur ook tweemaal de Targa Florio won in een Bugatti Type 35, één van de meest succesvolle racewagens allertijden. De Legend Edition ‘Meo Costantini’, waarvan slechts drie exemplaren worden gebouwd, kost € 2,09 miljoen exclusief belastingen.

De Bugatti Legend ‘Meo Costantini’ heeft de Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse als basis en wordt aangedreven door een 8-liter W16 motor met een vermogen van 882 kW (1.200 pk) en een koppel van 1.500 Nm tussen 3.000-5.000 tpm. De ‘Meo Costantini’ schiet in 2,6 seconden van 0-100 km/u.

03_Bugatti_Legend_Meo_Costantini_193De koets bestaat hoofdzakelijk uit koolstofvezel. De flanken, portieren, de delen achter de deuren, de ‘medaillons’ en de hoeken van de voorbumper zijn uitgevoerd in aluminium. Het blauwe lakwerk op de koolstofvezeldelen vormt een verwijzing naar de klassieke Franse autosportkleur en naar de Type 35. De nieuwe tint ‘Bugatti Dark Blue Sport’ is speciaal voor deze special edition ontwikkeld. De aluminium componenten zijn met de hand gepolijst en van een speciale blanke laklaag voorzien. Bugatti is de enige fabrikant van productieauto’s die zijn modellen met gepolijste, blank gelakte aluminium koetswerkdelen levert.

06_Bugatti_Legend_Meo_Costantini_193Het interieur van de Legend Vitesse ‘Meo Costantini’ is compleet met leer bekleed. Het dak, de voetenruimte, de centrale delen van de stoelen en de achterwand zijn alle in de cognackleur ‘Gaucho’ uitgevoerd. De stoelkussens, armsteunen, doorgetrokken middenconsole, deurpanelen, het dashboard en het stuurwiel zijn alle met donkerblauw ‘Lake Blue’ leer afgewerkt, waarbij de contrasterend lichtblauwe stiksels voor een opvallend accent zorgen. De hoofdsteunen zijn voorzien van Meo Costantini’s geborduurde handtekening.

05_Bugatti_Legend_Meo_Costantini_193Een speciaal element in het interieur zijn de lasergegrafeerde autosport- en Type 35-accenten in de lederen deurpanelen. Verder komen de beeltenis en handtekening van Meo Costantini ook in de dorpellijsten terug.

In Nederland wordt Bugatti als bekend vertegenwoordigd door Pon Luxury Cars in Leusden.

Hyundai laat Belg WRC-auto besturen…

Hyundai-i20-WRC_605Hyundai Motorsport heeft onlangs haar zelf beschreven gedurfde aanpak voor het Wereldkampioenschap Rally kracht bijgezet door de Belgische WRC-ster Thierry Neuville aan te stellen als hoofdrijder voor seizoen 2014. De 25-jarige Neuville, die dit jaar hoge ogen gooit in het kampioenschap, ondertekende kortgeleden een meerjarencontract met Hyundai Motorsport om samen aan een langdurig succes in het felbevochten WRC-kampioenschap te kunnen bouwen.

Hyundai-Thierry_Neuville_Nicolas_GilsoulMichel Nandan, teambaas bij Hyundai Motorsport: ‘Ik ben zeer blij dat Thierry Neuville nu de hoofdrijder van ons nieuwe WRC-team is. Thierry rijdt momenteel een schitterend seizoen en werpt zich op als een van de meest sensationele jonge piloten in de WRC. Zijn pure snelheid, zijn rijtalenten en zijn dynamische rallybenadering maken hem tot de ideale hoofdcoureur voor Hyundai.’

Hyundai Motorsport is ambitieus. ‘Door een rijder met het talent van Thierry aan te stellen, kunnen we een lange reeks van successen boeken. We delen onze doelstellingen om op lange termijn het kampioenschap te winnen en zijn er trots op Thierry te mogen verwelkomen in het team en als ambassadeur voor Hyundai Motorsport.’

Bugatti nu ook in Monaco leverbaar…

Bugatti Veyron 162858_1Bugatti is met ingang van deze maand ook vertegenwoordigd in het Prinsdom Monaco. De Monaco Luxury Group is daar de officiële verkooppartner voor het luxe merk geworden voor de regio Cote D’Azur.

“Monaco staat net als Bugatti voor exclusief en uniek. Vanwege de prachtige historie en unieke aantrekkingskracht van het merk is deze nieuwe locatie voor ons van groot belang,” verklaart Dr. Stefan Brungs, managementlid van Bugatti Automobiles S.A.S. en verantwoordelijk voor Sales, Marketing en Customer Service.

Met meer dan een halve eeuw aan ervaring in de automobielindustrie is de Monaco Luxury Group één van meest vooraanstaande dealergroepen op het gebied van verkoop van luxe auto’s in Europa. Tot de officiële showroom helemaal in gereedheid is gebracht, is Bugatti Monaco gevestigd in een tijdelijk onderkomen aan de Rue du Gabian in Monaco.

Bugatti’s internationale netwerk bestaat momenteel uit dertig dealerbedrijven in 18 landen. In Nederland wordt Bugatti vertegenwoordigd door Pon Luxury Cars in Leusden.